"Koira tuli seuraavana päivänä kotiin(,) mutta karkasi vielä monta kertaa."
Tuleeko tähän virkkeeseen pilkku?
3
3084
Vastaukset
- vm -38
Virkkeen kummallakin lauseella on sama subjekti, enkä siis panisi pilkkua mutta-sanan eteen. Jos konjuktio olisi "ja", olisi suomen opettajanikin edellyttänyt pilkun pois jättämistä.
- Tuulia
'mutta' ja 'kuten' ovat sanoja, joiden eteen voi laittaa pilkun tai jättää sen pois ihan oman mielen mukaan. Suomen kielioppi hyväksyy molemmat vaihtoehdot. Aiemmasta vastauksesta sen verran, että konjunktion 'ja' eteen laitetaan yleensä pilkku, vaikka subjekti olisi sama molemmissa lauseissa. 'Ja' voidaan jättää pois silloin, kun jälkimmäinen lause on lyhyehkö.
Väite "konjunktion 'ja' eteen laitetaan yleensä pilkku, vaikka subjekti olisi sama molemmissa lauseissa" ei pidä paikkaansa. Kielen normien mukaan pilkkua ei käytetä, kun lauseilla on yhteinen lauseenjäsen. Tähän on sitten se poikkeus, jonka selostitkin oikein, että mutta-sanan eteen _voidaan_ tällöinkin kirjoittaa pilkku. Sama koskee vaan-sanaa.
Kuten-sana taas on eri asemassa. Se on sekä adverbi ja konjunktio, eikä pilkun käyttöä sen yhteydessä voida kuvata ottamatta huomioon merkityksen ja virkerakenteen eroja. Yleisesti säännöt siitä, minkä sanan eteen tulee pilkku ja minkä ei, ovat enimmäkseen omiaan hämmentämään. Olennaista on, milloin pilkku tulee lauseiden tai lauseenjäsenten väliin.
Pilkkusäännöistä yleisesti ks.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/4.3.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 152206
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos1712174- 1051067
Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa
Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢114864Olet ollut aika törkeä minua kohtaan
Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta46857Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista
Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah163835Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs35806Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin
maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises30756- 124738
- 43714