Miksi ohituskaistalla pitää olla jos ei ohita?

mene.mene

Jos ohitus kestää minuutin niin olet tukkimassa muiden ohitusta mahdollisesti.
Mene ohi tai ole menemättä, liikenteessä on muitakin kuin sinä.

Saa siinä ohituskaistalla vaikka ostaa tontin jos ei ole muita takana mutta jos on niin suksi v....uun siitä jos et ohita. Pitääkö edes lähtee ohittaa jos ei pääse ohi tai ohitus kestää minuutin ja jopa pidempään joillakin.

On sulla varmaan absoluuttisenm täydellinen oikeanopeus missä laskettu kuun vetovoiman vaikutus mittarivirheeseen.

77

881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tien_tukkija

      Vielä vastenmielisempi on se idiootti, joka vetää jonoa perässään ja ohituskaistalla estää normaalinopeutta ajavien ohituksen. Sitten taas ohituskaistan lopussa idiootin jarruvalot syttyvät ja sama meno jatkuu. Tällaiselta kuljettajalta voisi ottaa kortin pois lopullisesti ilman mitään poikkeuksia.

    • Kffkfkfkfkffm

      Harvoin sieltä takaa nopeammin tulevalla oikeaa kiirettä on.

      Minä ainakin kestän hitaampien ohitukset, vaikka itse olisinkin nopeampi. Kunhan eivät tunge lyhyellä välillä suoraan eteen vasemmalle, niin että joudun jarruttamaan jarrupolkimella.

      Ja koska kestän odottaa hitaampien ohituksia, niin saatan joskus itsekin ohittaa hitaammin kuin joku takaa kovempaa tuleva ajaa.

      Paljon enemmän vituttavat ne ohittaessa takapuskuriin hiillostamaan tulevat euroopanomistajat. Niille vittuillakseni joskus alan hidastamaan ohitusta tarkoituksella entisestään. Ei näitä ihan alvariinsa ole, koska yleensä ajan hyvin nopeasti, mutta ilmiö tullut tutuksi joka tapauksessa.

      • Clclfkglglggl

        Tietenkin rajansa kaikella. Jos ohittava ajaa 90km/h moottoritiellä rekan ohi, niin ehkä siinä voisi toivoa kiihdyttämistä, jos rajoitus 120km/h ja takana nopeampia.
        Mutta jos ohittaja ajaa yli satasta rekan ohi, niin en itke, vaan odottelen kiltisti takana sen hetken.


      • missä.saatavilla

        " niin saatan joskus itsekin ohittaa hitaammin kuin joku takaa kovempaa tuleva ajaa."
        " Niille vittuillakseni joskus alan hidastamaan ohitusta tarkoituksella entisestään."

        Mistä olet tuon oikeuden liikenteen haittaamiseen ja vaarantamiseen saanut?


      • Hhhhhhjjjjj
        missä.saatavilla kirjoitti:

        " niin saatan joskus itsekin ohittaa hitaammin kuin joku takaa kovempaa tuleva ajaa."
        " Niille vittuillakseni joskus alan hidastamaan ohitusta tarkoituksella entisestään."

        Mistä olet tuon oikeuden liikenteen haittaamiseen ja vaarantamiseen saanut?

        Siitä samasta kuin se takaatuleva puskurissa roikkumiseen.


      • Hjjhhgghhhj
        missä.saatavilla kirjoitti:

        " niin saatan joskus itsekin ohittaa hitaammin kuin joku takaa kovempaa tuleva ajaa."
        " Niille vittuillakseni joskus alan hidastamaan ohitusta tarkoituksella entisestään."

        Mistä olet tuon oikeuden liikenteen haittaamiseen ja vaarantamiseen saanut?

        Ja hidastaminenhan ei liikennettä vaaranna, vaan päinvastoin lisää turvallisuutta tilanteessa, jossa havaitsee riskitekijän roikkumassa takapuskurissa. Mitä hitaampi vauhti, sen pienemmät riskit, jos roikkuja aiheuttaa kolarin.


      • Hjjhhgghhhj kirjoitti:

        Ja hidastaminenhan ei liikennettä vaaranna, vaan päinvastoin lisää turvallisuutta tilanteessa, jossa havaitsee riskitekijän roikkumassa takapuskurissa. Mitä hitaampi vauhti, sen pienemmät riskit, jos roikkuja aiheuttaa kolarin.

        Tässäkin on hyvä pysytellä kohtuudessa. Jos nopeus menee nollaan, ehtivät kaikki kuolla vanhuuteen tien päällä. Ei niin turvallista?


      • peooeoeeeoee

        "Harvoin sieltä takaa nopeammin tulevalla oikeaa kiirettä on."
        Juu ei, ei ole siitä kysymys vaan siitä että sä siinä ohituskaistalla puutut muiden ajamiseen.
        Eikö voi huomioida muita, en minäkään tule sinun eteesi ajamaan hitaammin..


      • Jjjjkkkl
        peooeoeeeoee kirjoitti:

        "Harvoin sieltä takaa nopeammin tulevalla oikeaa kiirettä on."
        Juu ei, ei ole siitä kysymys vaan siitä että sä siinä ohituskaistalla puutut muiden ajamiseen.
        Eikö voi huomioida muita, en minäkään tule sinun eteesi ajamaan hitaammin..

        Kenen vastuulla siinä nyt on kuka huomioida? Miksi sillä takaa kovempaa tulevalla on suurempi oikeus päättää molempien nopeus? Ja puuttua hitaamman ohittajan ajamiseen tulemalla vaaralliselle tappituntumalle.

        Liikennesääntöjen ja ensimmäisyyden periaatteella kun asia on juuri päinvastoin eli etummainen määrää nopeuden ja takaa tulevat odottavat perässä sopuisasti.


      • missä.saatavilla
        Hhhhhhjjjjj kirjoitti:

        Siitä samasta kuin se takaatuleva puskurissa roikkumiseen.

        Meinaat, että kun /jos joku ajaa/toimii väärin , niin kyllä minunkin pitää tehdä samoin. Hieno periaate eikö?


      • Jjkkjhhhhjj
        missä.saatavilla kirjoitti:

        Meinaat, että kun /jos joku ajaa/toimii väärin , niin kyllä minunkin pitää tehdä samoin. Hieno periaate eikö?

        Kyllä. Välitön palaute ja ehdollistaminen toimivat.


      • missä.saatavilla
        Jjkkjhhhhjj kirjoitti:

        Kyllä. Välitön palaute ja ehdollistaminen toimivat.

        Lakien ja sääntöjen kirjain ja henki ei tuota tosin taida tukea. Mutta eipä ne säännöt taida muutenkaan olla päällimmäisenä mielessä kun kotipoliisi hengessä "välitöntä palautetta" jaetaan.
        No siinähän sitä on poliisille "kaksi kärpästä yhdellä iskulla".


      • RealistisempiAjattelu
        Hjjhhgghhhj kirjoitti:

        Ja hidastaminenhan ei liikennettä vaaranna, vaan päinvastoin lisää turvallisuutta tilanteessa, jossa havaitsee riskitekijän roikkumassa takapuskurissa. Mitä hitaampi vauhti, sen pienemmät riskit, jos roikkuja aiheuttaa kolarin.

        Sellaiset Teron valehtelut sieltä. Ei tainnut tulla sinulle mieleen, että ohituskaistalla mahdollinen peräänajo voisi aiheuttaa sen, että joko sinun tai sen takana tulevan auto saattaisi suistua vasemmalta kaistalta oikealle kaistalle. Saaden aikaan peräänajon muuttumisen ketjukolariksi?


    • adpt.cruise

      Ohituskaistalla ajaminen ei oikeuta ajamaan ylinopeutta, ja jos ohitettavan kanssa nopeusero on pieni niin ohitus voi kestää useitakin minuutteja. Adaptiivisella vakionopeussäätimellä varustetulla autolla ohitus pitää aloittaa reilusti ennen auton automaattista hidastumista, joten matka venyy väkisinkin.
      Touhottavien tollojen pitää vaan jaksaa odotella omaa vuoroaan ja miettiä montako sekuntia säästää turhalla kiirehtimisellä.

      • MahtavaaAjanSäästöä

        Kyllä työmatkaliikenteessäkin voi kaasu pohjassa ja hampaat irvessä ajamalla säästää useita sekuntteja. Minä säästi kerran yli minuutin. No silloin kyllä meni muutamat liikennevalot vanhoilla vihreillä. Mutta oli se kiva olla töissä yli minuutin normaalia aikaisemmin. No ikävä kyllä kotii pääsin kuitenkin lähtemään samaan aikaan kuin muulloinkin eli 15.30. Sain olla työpaikalla yli minuutin kauemmin kuin normaalisti ajamalla. Aivan mahtavaa!


    • kieltojenDiggaajiaJihuu

      Nämä teiden ritarit jotka kyttäävät muiden nopeuksia ja loukkaantuvat jos jollain on tarve ajaa nopeammin, huhhuu mitä kusipäitä. Ei ole minulta pois jos joku ajaa ohitseni ja vaikka reiluakin ylinopeutta, eipähän kumpikaan joudu vaaraan kun annan hänen mennä. Suomalainen pikkukulli ja vaimonsa alistama Toyotalla jurruttava tyyppi on ilmeisesti niin helposti loukkaantuvan ja alemmuutta tunteva hiiri, että saa tyydytystä kun saa toimia kotipoliisina. Noita surkimuksia on myös kerrostalokyttääjinä.

      • LueUudestaanJosAukeaisi

        Luepa aloitus vielä kerran tai pari uudelleen ja mieti mistä keskustelussa on kyse. Voin helpottaa pikkasen eli kyse ei ollut aloittajalla pelkästään siitä etteikö ohi saisi mennä missään eikä koskaan. Lopun saat aloittajan kirjoituksesta avata itsellesi ihan itse.


      • Kfkfkffkfkfm

        Vitun vajakki. Ei tässä siitä ollut kyse, etteikö ohi saisi tulla, vaan siitä, että pitääkö oikein kunniakujaa järjestää ja suorastaan syöksyä pois alta, kun pienipippeli tulee ei-Toyotallaan takaa kovempaa?
        Minusta kun pikkupippelistä peniksenjatkeautoilijaa ei tarvitse kunnioittaa sen enempää kuin Toyota-kuskiakaan. Joten en ala ohituskaistalla ajaessani kiihdyttelemään pikkupilin takia, jos nyt kuitenkin ohitus kohtuudella etenee. Ohitukseni tehtyäni menen asianmukaisesti oikealle kaistalle, eikä harmita yhtään, jos pikkupili ohittaa minut.

        Itsetuntovammainen ajatuskaan, että muita sinun ohittelusi ahdistaisi, kunhan hoidat ne asianmukaisesti.


      • Kjell.C.D.Pippelström
        Kfkfkffkfkfm kirjoitti:

        Vitun vajakki. Ei tässä siitä ollut kyse, etteikö ohi saisi tulla, vaan siitä, että pitääkö oikein kunniakujaa järjestää ja suorastaan syöksyä pois alta, kun pienipippeli tulee ei-Toyotallaan takaa kovempaa?
        Minusta kun pikkupippelistä peniksenjatkeautoilijaa ei tarvitse kunnioittaa sen enempää kuin Toyota-kuskiakaan. Joten en ala ohituskaistalla ajaessani kiihdyttelemään pikkupilin takia, jos nyt kuitenkin ohitus kohtuudella etenee. Ohitukseni tehtyäni menen asianmukaisesti oikealle kaistalle, eikä harmita yhtään, jos pikkupili ohittaa minut.

        Itsetuntovammainen ajatuskaan, että muita sinun ohittelusi ahdistaisi, kunhan hoidat ne asianmukaisesti.

        Ihanan rajusti tuot julki sen mikä kundilla on mielessä...


      • MitenJokuJaksaaNäitä
        Kjell.C.D.Pippelström kirjoitti:

        Ihanan rajusti tuot julki sen mikä kundilla on mielessä...

        Nämä sinun muka hauskat vitsit ovat kyllä väsyneimpiä huumoriyrityksiä mitä näillä palstoilla trollit kirjoittelee.


    • rtjrtjwtrjwtrjwtjw

      Olisit lähtenyt minuutin aikaisemmin niin ei tarvitsisi nillittää ettei pääse ajamaan ylinopeutta.

    • Vitunvalittajat

      Kiviäkin kiinnostaa. Kunhan päästään paikasta toiseen hengissä.

    • Avaruusenkeli

      Tietääkö kukaan missä olisi myynnissä käytettyjä koneita jotka muuttaa pissan juomavedeksi? Tuossa jutussa johon linkki: http://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201803292200846336_we.shtml

      On astronauteilla sellaiset. Tulisi selvää säästöä jos koko talousveden saisi omasta ja mahdollisesti työpaikalla kerätystä virtsasta.

      • Kdkdkfkffk

        Voisi tosiaan pyytää työkavereita pissaamaan ämpäriin, jonka sitten veisi kotiin. Tarjoaisi lounaat kerran vuodessa tästä hyvästä pissanlahjoittajille.


    • 356346436

      Itse en välitä pätkääkään mitä liikennelakia rikkovat ylinopeuskuskit takanani ajattelevat kun ohitan muita ohituskaistalla. Jos vakkari asetettu vaikka 105-arvoon 100-tiellä, pidän sen nopeuden myös ohittaessani. Liikennelaki kieltää ylinopeuden myös ohituskaistalla ohittaessa.

      Toki itseänikin ärsyttää jos ilman syytä ajetaan alinopeutta ohituskaistalla, mutta esim mittari 105 nopeudessa 100-tiellä ei ole alinopeutta.

      Yhtä hyvin nää kaaharit ärsyttää kun luulevat että minulla olisi jokin velvollisuus nostaa nopeutta suureen ylinopeuteen tai olla käyttämättä ohituskaistaa ohituksiin koska en aja suuria ylinopeuksia, aika hulluja kuvitelmia että ajattelevat minulla olevan tuollaisia velvollisuuksia rikkomaan liikennelakia ihan vain koska he rikkovat.

      Menkää bussilla jos ei hermo kestä liikennelain noudattamista.

      • > Toki itseänikin ärsyttää jos ilman syytä ajetaan alinopeutta ohituskaistalla,
        > mutta esim mittari 105 nopeudessa 100-tiellä ei ole alinopeutta.

        Sehän riippuu siitä, paljonko mittarisi valehtelee.

        Mutta eipä minuakaan haittaa, jos edessä joku ohittaa suurin piirtein suurinta sallittua. Se haittaa, jos:
        a) vaihdetaan kaistaa niin lähelle eteen, että itse joutuu jarruttamaan, vaikka ylinopeutta itselläni on tuollaisessa tilanteessa vain luokkaa 10 km/h
        b) roikutaan vasemmalla, vaikka oikealla olisi hyvin tilaa
        c) vaihdetaan vasemmalle heti kun joku on mennyt ohitsesi, vaikka oikalla kaistalla olisi paljon enemmän tilaa ("ostetaan" oma paikka jonosta)
        d) nostetaan nopeutta heti ohtiuksen jälkeen
        e) ajetaan turvallista 90 km/h nopeutta rajoituksista (50-120) piittaamatta
        f) tullaan tänne itkemään, kun muut ovat väärässä ja itse oikeassa, kun kaikkia muita lakeja saa itse kyllä rikkoa, kunhan ei ylinopeutta aja!

        Eihän noissa kuvaamissasi tilanteissa se takaatulevien ylinopeus ole ongelma, vaan ilmeisesti ongelma on siinä, että ajavat tappituntumalla. Se toki onnistuu ilman ylinopeuttakin...


      • olet.hieman.väärässä
        TheRat kirjoitti:

        > Toki itseänikin ärsyttää jos ilman syytä ajetaan alinopeutta ohituskaistalla,
        > mutta esim mittari 105 nopeudessa 100-tiellä ei ole alinopeutta.

        Sehän riippuu siitä, paljonko mittarisi valehtelee.

        Mutta eipä minuakaan haittaa, jos edessä joku ohittaa suurin piirtein suurinta sallittua. Se haittaa, jos:
        a) vaihdetaan kaistaa niin lähelle eteen, että itse joutuu jarruttamaan, vaikka ylinopeutta itselläni on tuollaisessa tilanteessa vain luokkaa 10 km/h
        b) roikutaan vasemmalla, vaikka oikealla olisi hyvin tilaa
        c) vaihdetaan vasemmalle heti kun joku on mennyt ohitsesi, vaikka oikalla kaistalla olisi paljon enemmän tilaa ("ostetaan" oma paikka jonosta)
        d) nostetaan nopeutta heti ohtiuksen jälkeen
        e) ajetaan turvallista 90 km/h nopeutta rajoituksista (50-120) piittaamatta
        f) tullaan tänne itkemään, kun muut ovat väärässä ja itse oikeassa, kun kaikkia muita lakeja saa itse kyllä rikkoa, kunhan ei ylinopeutta aja!

        Eihän noissa kuvaamissasi tilanteissa se takaatulevien ylinopeus ole ongelma, vaan ilmeisesti ongelma on siinä, että ajavat tappituntumalla. Se toki onnistuu ilman ylinopeuttakin...

        Ei tuosta kohdasta a) ole kyllä haittaa kenellekään.


      • olet.hieman.väärässä kirjoitti:

        Ei tuosta kohdasta a) ole kyllä haittaa kenellekään.

        Onhan siitä. Sehän on aina poikkeustapaus jos taajaman ulkopuolella joutuu jarruttamaan.


      • KumpanakaanEiToiminut
        TheRat kirjoitti:

        Onhan siitä. Sehän on aina poikkeustapaus jos taajaman ulkopuolella joutuu jarruttamaan.

        Oliko kommenttisi tarkoitettu sarkasmiksi vai viisasteluksi?


      • Hjjjjhhhh
        olet.hieman.väärässä kirjoitti:

        Ei tuosta kohdasta a) ole kyllä haittaa kenellekään.

        Päinvastoin, a oli noista eniten haitallinen. Moni muu taas aivan harmittomia, joista ei haittaa, eikä syytä hiiltyä.

        B ja C ovat ihan jees, jos vasen kaista täynnä ruuhkassa. Ei mitään haittaa kokonaisuudelle, päinvastoin ennakoinnin myötä lisää sujuvuutta.

        D harvoin ongelma. Siis miksei ohituksen jälkeen saisi kiihdyttää?

        E ihan Ok, ellei sitten mene viidenkympin alueella hurjasteluksi ja vaaranna muita. Nopeammilla teillä 90kmh riittää, osaan kyllä ohittaa tai maltan ajaa sen yleensä kilometrin hitaammin. Rekat ajavat samaa nopeutta, joten maanteillä muutenkin tuota vauhtia ajavat osattava ohittaa tai maltettava tyytyä. Moottoritiellä taas ihan sama.
        Vain se nyppii, kun nämä köröttelijät saattavat havahtua ohitetuksi tulemiseensa, nostavat nopeutta, roikkuvat perseessä ja kohta ohittavat takaisin 120kmh lasissa. Näin siis tapahtunut kaksi turhaa ohitusta.

        F:ään syyllistyi rottakin.


      • Hjjjjhhhh kirjoitti:

        Päinvastoin, a oli noista eniten haitallinen. Moni muu taas aivan harmittomia, joista ei haittaa, eikä syytä hiiltyä.

        B ja C ovat ihan jees, jos vasen kaista täynnä ruuhkassa. Ei mitään haittaa kokonaisuudelle, päinvastoin ennakoinnin myötä lisää sujuvuutta.

        D harvoin ongelma. Siis miksei ohituksen jälkeen saisi kiihdyttää?

        E ihan Ok, ellei sitten mene viidenkympin alueella hurjasteluksi ja vaaranna muita. Nopeammilla teillä 90kmh riittää, osaan kyllä ohittaa tai maltan ajaa sen yleensä kilometrin hitaammin. Rekat ajavat samaa nopeutta, joten maanteillä muutenkin tuota vauhtia ajavat osattava ohittaa tai maltettava tyytyä. Moottoritiellä taas ihan sama.
        Vain se nyppii, kun nämä köröttelijät saattavat havahtua ohitetuksi tulemiseensa, nostavat nopeutta, roikkuvat perseessä ja kohta ohittavat takaisin 120kmh lasissa. Näin siis tapahtunut kaksi turhaa ohitusta.

        F:ään syyllistyi rottakin.

        B: Jos joka toinen auto siirtyisi lain edellyttämällä tavalla oikealle voitaisiin joko turvavälit suurin piirtein tuplata, tai jonojen pituudet puolittaa. Yleensä jonkinnäköinen välimuoto toteutuu. Ei siinä mitään, onhan se kiva itse siirtyä oikealle ja ajaa siitä jonoporukasta ohi, mutta kyllä se kovasti ihmetyttää. Ja sitten tietysti se porukka, joka tuossa vaiheessa suuttuu ja siirtyy ajamaan edellämenevän perseeseen kiinni, sillä idealla, että ainakaan tähän väliin et takaisin kaistaa vaihda...

        C: Sama, mutta vaatii aktiivista typeryyttä. Miksi pitää ajaa lähempänä edellämenijää, kun voi ajaa kauempana?

        D: Jos joudun aina hidastamaan kun edellämenijä päättää ohittaa, mutta itse hänet ohittaakseni pitäisi nostaa ylinopeus päiväsakkopuolelle, on jossain jotain vikaa... Joo, moottoritiellä tulee sitten yleensä vetäistyä tuollaisen rinnalle ja pidettyä huolta että hän jää taakse seuraavaan ohitukseen. Toki siinä on riskinsä sitten sen taloudellisen puolen kanssa.

        E: Rekka ajaa 89 km/h. Siitä on päästävä ohi. Ohitus kestää puoli päivää. Sitten alkaakin tietyö ja vetäistään reippaasti läpi ja ihmetellään kun muut jarruttelevat ihan turhaan...

        F:ssä oli havaittavissa tiettyä ironiaa. Ehkä?


      • KumpanakaanEiToiminut kirjoitti:

        Oliko kommenttisi tarkoitettu sarkasmiksi vai viisasteluksi?

        Ei.

        Normaalisti taajaman ulkopuolella ei tarvitse jarrutella, lukuunottamatta poikkeuksia. Jos joku vaihtaa eteesi niin lähelle, että joudut jarruttamaan, on hän tehnyt virheen. Ja tietysti myös laittoman kaistanvaihdon. Kyllä vakkarin poiskytkeminen riittää, jos joku ei pomppaa alinopeudella vasemmalle tai rajoitusten mukaan aivan liian lähelle...


      • Fkfkfkfkfkf
        TheRat kirjoitti:

        B: Jos joka toinen auto siirtyisi lain edellyttämällä tavalla oikealle voitaisiin joko turvavälit suurin piirtein tuplata, tai jonojen pituudet puolittaa. Yleensä jonkinnäköinen välimuoto toteutuu. Ei siinä mitään, onhan se kiva itse siirtyä oikealle ja ajaa siitä jonoporukasta ohi, mutta kyllä se kovasti ihmetyttää. Ja sitten tietysti se porukka, joka tuossa vaiheessa suuttuu ja siirtyy ajamaan edellämenevän perseeseen kiinni, sillä idealla, että ainakaan tähän väliin et takaisin kaistaa vaihda...

        C: Sama, mutta vaatii aktiivista typeryyttä. Miksi pitää ajaa lähempänä edellämenijää, kun voi ajaa kauempana?

        D: Jos joudun aina hidastamaan kun edellämenijä päättää ohittaa, mutta itse hänet ohittaakseni pitäisi nostaa ylinopeus päiväsakkopuolelle, on jossain jotain vikaa... Joo, moottoritiellä tulee sitten yleensä vetäistyä tuollaisen rinnalle ja pidettyä huolta että hän jää taakse seuraavaan ohitukseen. Toki siinä on riskinsä sitten sen taloudellisen puolen kanssa.

        E: Rekka ajaa 89 km/h. Siitä on päästävä ohi. Ohitus kestää puoli päivää. Sitten alkaakin tietyö ja vetäistään reippaasti läpi ja ihmetellään kun muut jarruttelevat ihan turhaan...

        F:ssä oli havaittavissa tiettyä ironiaa. Ehkä?

        B) Ei voitaisi, koska siitä varsinaisen ohitettavan kohdalta ei sen nopeammin eteenpäin päästäisi kuitenkaan. Tulisi turhaa vetoketjua eestaas aina ohitusta ennen ja jälkeen.
        No, vähän tiiviimpään pakettiin kovassa ruuhkassa kaikki autot saataisiin mahtumaan kyllä, mutteivat ne siis sen nopeammin tai turvallisemmin etenisi. Toisaalta kunnon ruuhkassa se oikea kaistakin lopulta aina täyttyy eli olematon ongelma kyseessä.
        No turvavälit voisivat olla pidemmät aina niiden ohitusten välillä, mutta eestaas-vetoketjuilu sujumattomasti vie tuon hyödyn. Ohitusten kohdalla turvaväli olisi taas lyhyt ja jälleenliittymisistä seuraa myös jarruttelua taaempana jonossa.

        Itse kyllä usein ajan oikealle, jos niin saan enemmän vapaata tietä ja siten vähemmän kuraa ja kiviä tuulilasiini. Voin siellä sitten ajella hitaammin, kunnes tulee isompi rako vasemmalle. Mutta jos olisi kiirettä, niin kannattaisi pysyä vasemmalla.

        Kuten kuvauksesi oikealta ohittajana kertoo, kyseessä sinulle vain itsekkyys. Muiden pitäisi aina tehdä tietä juuri sinulle. Toivottavasti karma osuu kohdallesi kolarin tai rattiraivoajan muodossa.

        C:n idea nimenomaan ostaa se paikka jonosta ilman, että kiilattaisiin sinun tyyliisi väkisin jonkun eteen tai jäätäisiin pussiin. Aina parempi ajaa lähelle edellämenevän perää kuin toisen eteen, kuten sinä teet. Optimi olisi toki välttää molempia, mutta kuten tästä näet, ei se aina onnistu jos jatkuvasti pitää vaihdella kaistaa ruuhka-aikaan.

        Ja sinullehan tätä ei edes voi koskaan käydä, koska ajat siellä oikealla kiltisti.

        D mikä ihmeen pakkomielle sinulla on hänet ohittaa? Anna ajaa miten lystää, mitä se sinulle kuuluu? Taitaa tämäkin juontua siitä, että roikut siellä vasemmalla ja sitä kiukuttelet?
        Järkiselityksenä joskus tulee kiihdytettyä ennen ohitettavaa juuri siksi, että siihen jäisi riittävä väli minun ja takaa nopeammin tulevan väliin, etten joutuisi itse hitaamman perään jarruttelemaan, enkä änkeäisi nopeamman eteen liian lyhyellä välillä. Jos taas olen tullut nopeamman eteen reilulla välillä, niin sitten on kyllä takaa tulevan vastuulla sen verran höllätä kaasua, ettei perään aja.
        No ohituksen jälkeen ei siis ole syytä kiihdyttää. Mutta monesti niitä ohitettavia sen verran tiuhassa, että heti kohta sama tilanne edessä eli kiihdyttämällä kokonaisuus toimii sujuvammin kuin niin, että minä ja nopeampi olisimme törmäyskurssilla hitaamman kohdalla.


      • Kfkfkfkfkfkffkmffm
        Fkfkfkfkfkf kirjoitti:

        B) Ei voitaisi, koska siitä varsinaisen ohitettavan kohdalta ei sen nopeammin eteenpäin päästäisi kuitenkaan. Tulisi turhaa vetoketjua eestaas aina ohitusta ennen ja jälkeen.
        No, vähän tiiviimpään pakettiin kovassa ruuhkassa kaikki autot saataisiin mahtumaan kyllä, mutteivat ne siis sen nopeammin tai turvallisemmin etenisi. Toisaalta kunnon ruuhkassa se oikea kaistakin lopulta aina täyttyy eli olematon ongelma kyseessä.
        No turvavälit voisivat olla pidemmät aina niiden ohitusten välillä, mutta eestaas-vetoketjuilu sujumattomasti vie tuon hyödyn. Ohitusten kohdalla turvaväli olisi taas lyhyt ja jälleenliittymisistä seuraa myös jarruttelua taaempana jonossa.

        Itse kyllä usein ajan oikealle, jos niin saan enemmän vapaata tietä ja siten vähemmän kuraa ja kiviä tuulilasiini. Voin siellä sitten ajella hitaammin, kunnes tulee isompi rako vasemmalle. Mutta jos olisi kiirettä, niin kannattaisi pysyä vasemmalla.

        Kuten kuvauksesi oikealta ohittajana kertoo, kyseessä sinulle vain itsekkyys. Muiden pitäisi aina tehdä tietä juuri sinulle. Toivottavasti karma osuu kohdallesi kolarin tai rattiraivoajan muodossa.

        C:n idea nimenomaan ostaa se paikka jonosta ilman, että kiilattaisiin sinun tyyliisi väkisin jonkun eteen tai jäätäisiin pussiin. Aina parempi ajaa lähelle edellämenevän perää kuin toisen eteen, kuten sinä teet. Optimi olisi toki välttää molempia, mutta kuten tästä näet, ei se aina onnistu jos jatkuvasti pitää vaihdella kaistaa ruuhka-aikaan.

        Ja sinullehan tätä ei edes voi koskaan käydä, koska ajat siellä oikealla kiltisti.

        D mikä ihmeen pakkomielle sinulla on hänet ohittaa? Anna ajaa miten lystää, mitä se sinulle kuuluu? Taitaa tämäkin juontua siitä, että roikut siellä vasemmalla ja sitä kiukuttelet?
        Järkiselityksenä joskus tulee kiihdytettyä ennen ohitettavaa juuri siksi, että siihen jäisi riittävä väli minun ja takaa nopeammin tulevan väliin, etten joutuisi itse hitaamman perään jarruttelemaan, enkä änkeäisi nopeamman eteen liian lyhyellä välillä. Jos taas olen tullut nopeamman eteen reilulla välillä, niin sitten on kyllä takaa tulevan vastuulla sen verran höllätä kaasua, ettei perään aja.
        No ohituksen jälkeen ei siis ole syytä kiihdyttää. Mutta monesti niitä ohitettavia sen verran tiuhassa, että heti kohta sama tilanne edessä eli kiihdyttämällä kokonaisuus toimii sujuvammin kuin niin, että minä ja nopeampi olisimme törmäyskurssilla hitaamman kohdalla.

        Tuo oikealta vasemmanpuoleisen jonon ohittaminen on yhtä ”fiksua”kuin juhannuksen paluuliikenteessä vetää ohituskaistatiellä vasenta ohi kymmenien ruuhkassa oikealla jumittavien ovi. Siellä on kuitenkin se yksi kaista edessä, jonka läpäisykyky on tietty ja sinne jonon väliin tunkeminen on vain varastamista kaikilta takaa tulevilta oikealla asiallisesti jonottavilta.


      • olet.hieman.väärässä
        TheRat kirjoitti:

        Onhan siitä. Sehän on aina poikkeustapaus jos taajaman ulkopuolella joutuu jarruttamaan.

        Eihän ole. Jarruttaminen on ihan normaali toimenpide ja valtaosa tapahtuu tilanteissa, joissa kenellekään ei aiheudu haittaa. Kuten kuvaamassasi tilanteessa.


      • Kfkfkfkfkfkffkmffm kirjoitti:

        Tuo oikealta vasemmanpuoleisen jonon ohittaminen on yhtä ”fiksua”kuin juhannuksen paluuliikenteessä vetää ohituskaistatiellä vasenta ohi kymmenien ruuhkassa oikealla jumittavien ovi. Siellä on kuitenkin se yksi kaista edessä, jonka läpäisykyky on tietty ja sinne jonon väliin tunkeminen on vain varastamista kaikilta takaa tulevilta oikealla asiallisesti jonottavilta.

        > Tuo oikealta vasemmanpuoleisen jonon ohittaminen on yhtä ”fiksua”
        > kuin juhannuksen paluuliikenteessä vetää ohituskaistatiellä vasenta
        > ohi kymmenien ruuhkassa oikealla jumittavien ovi.

        Aivan oikein. Juuri noin pitäisi tehdä joka toisen juhannuksen paluuliikenteessä. Puolen kilsan ohituskaistalle mahtuu autoja sen verran paljon, että se jono jossa kaikki seisovat on *puoli kilometriä lyhyempi*. Tästä seuraa, että edellisestä risteyksestä pääsee paremmin kääntymään...

        Mutta mikäs sille mahtaa, kun suomalainen jonottaja ajattelee vain itseään ja omaa paikkaansa jonossa. Suuttuu jos tulee (täysin laillisesti molemmissa tapauksissa) ohitetuksi.

        Järkeä siihen peliin ja käytetään ne kaistat!


      • olet.hieman.väärässä kirjoitti:

        Eihän ole. Jarruttaminen on ihan normaali toimenpide ja valtaosa tapahtuu tilanteissa, joissa kenellekään ei aiheudu haittaa. Kuten kuvaamassasi tilanteessa.

        No jos et osaa yhtään ennakoida tai tykkäät vaan ajaa tappituntumalla, niin ehkä se on.

        Itse ajan ruuhkassa pk-seudulla töihin ja tykkään jättää jarruttelut tuolla maanteillä väliin. Tästä johtuen pidän reilua sekunnin turvaväliä. Jarruttaa tarvitsee vain, jos jono pysähtyy tai joku pomppaa eteen...


      • olet.hieman.väärässä
        TheRat kirjoitti:

        No jos et osaa yhtään ennakoida tai tykkäät vaan ajaa tappituntumalla, niin ehkä se on.

        Itse ajan ruuhkassa pk-seudulla töihin ja tykkään jättää jarruttelut tuolla maanteillä väliin. Tästä johtuen pidän reilua sekunnin turvaväliä. Jarruttaa tarvitsee vain, jos jono pysähtyy tai joku pomppaa eteen...

        Ei asia ole tykkäämäsistäni kiinni. Eikä muidenkaan.


      • olet.hieman.väärässä kirjoitti:

        Ei asia ole tykkäämäsistäni kiinni. Eikä muidenkaan.

        En vaan kehdannut väittää, että olet täysin tampio kuski. Okei, ehkä teet tuota osaamattomuuttasi. Opettele. Ajaminen on paljon mukavampaa kun pitää vähän turvaväliä ja ennakoi.


      • olet.hieman.väärässä
        TheRat kirjoitti:

        En vaan kehdannut väittää, että olet täysin tampio kuski. Okei, ehkä teet tuota osaamattomuuttasi. Opettele. Ajaminen on paljon mukavampaa kun pitää vähän turvaväliä ja ennakoi.

        Nyt en tiedä, mistä minua syytät. Kovin närkästynyt vaikutat olevan, vaikken tiedä, miksi. Voitko selventää?

        Kerrotko jossakin vaiheessa senkin, että kenelle tuossa tilanteessa koituu haittaa, ja minkälaista haittaa?


      • olet.hieman.väärässä kirjoitti:

        Nyt en tiedä, mistä minua syytät. Kovin närkästynyt vaikutat olevan, vaikken tiedä, miksi. Voitko selventää?

        Kerrotko jossakin vaiheessa senkin, että kenelle tuossa tilanteessa koituu haittaa, ja minkälaista haittaa?

        Jos joudut normaalissa maantieajossa jarruttamaan, et joko osaa ennakoida tai ajat (sen lisäksi) edellämenijän persuuksissa kiinni.

        Jokainen jarrupolkimeen koskeminen (=jarrutus) kuluttaa jarrupaloja ja nostaa kulutusta. Täysin turhaan. Ennakoiva kuski hoitaa homman vakkarin vapautuksella tai jalan nostolta kaasulta. Erikoistilanteita lukuunottamatta.

        Lisäksi jos joku poukkaa eteesi liian lähelle (kuten ilmeisesti sinulla on tapana, päätellen siitä miten käy keuhkoon tämä keskustelu), joutuu jarruttamaan huomattavasti kovemmin, kuin vaikkapa jonon pysähtyessä edessä. Tämä lisää todennäköisyyttä sille, että joku kaltaisesi kuski pamauttaa persuuksiin. Ei hyvä... Toki, jos kaltaisiasi on takanani (harvoin), pyrin pitämään parempaa turvaväliä. Tämä ei valitettavasti taaskaan auta jos toinen kaltaisesi vaihtaa kaistaa suoraan eteen...

        Noh, kunhan saat vähän kokemusta autolla ajamisesta, mielesi saattaa muuttua. Tässä on jo pidemmän ajan kuluessa tullut selväksi, ettei sinulla oikein tuota osaamista kyseisestä hommasta vielä ole.


      • olet.hieman.väärässä
        TheRat kirjoitti:

        Jos joudut normaalissa maantieajossa jarruttamaan, et joko osaa ennakoida tai ajat (sen lisäksi) edellämenijän persuuksissa kiinni.

        Jokainen jarrupolkimeen koskeminen (=jarrutus) kuluttaa jarrupaloja ja nostaa kulutusta. Täysin turhaan. Ennakoiva kuski hoitaa homman vakkarin vapautuksella tai jalan nostolta kaasulta. Erikoistilanteita lukuunottamatta.

        Lisäksi jos joku poukkaa eteesi liian lähelle (kuten ilmeisesti sinulla on tapana, päätellen siitä miten käy keuhkoon tämä keskustelu), joutuu jarruttamaan huomattavasti kovemmin, kuin vaikkapa jonon pysähtyessä edessä. Tämä lisää todennäköisyyttä sille, että joku kaltaisesi kuski pamauttaa persuuksiin. Ei hyvä... Toki, jos kaltaisiasi on takanani (harvoin), pyrin pitämään parempaa turvaväliä. Tämä ei valitettavasti taaskaan auta jos toinen kaltaisesi vaihtaa kaistaa suoraan eteen...

        Noh, kunhan saat vähän kokemusta autolla ajamisesta, mielesi saattaa muuttua. Tässä on jo pidemmän ajan kuluessa tullut selväksi, ettei sinulla oikein tuota osaamista kyseisestä hommasta vielä ole.

        Eli olet närkästynyt siksi, että kuvittelet minun olevan tietynlainen kuski. En pidä tuota järkevänä. Enkä sitäkään, että saarnaat minulle asioista, joita ei tapahdu. Mutta jatka, jos tarve tehdä noin on edelleen olemassa.

        Kerrotko jossakin vaiheessa, että kenelle tuossa tilanteessa koituu haittaa, ja minkälaista haittaa?


      • Anonyymi
        olet.hieman.väärässä kirjoitti:

        Eli olet närkästynyt siksi, että kuvittelet minun olevan tietynlainen kuski. En pidä tuota järkevänä. Enkä sitäkään, että saarnaat minulle asioista, joita ei tapahdu. Mutta jatka, jos tarve tehdä noin on edelleen olemassa.

        Kerrotko jossakin vaiheessa, että kenelle tuossa tilanteessa koituu haittaa, ja minkälaista haittaa?

        Rotta on pohtinut vastausta tähän jo aika kauan. Ehkä viiden vuoden sisällä osaa vastata?


    • hohohoohohohoo

      "Jos ohitus kestää minuutin niin olet tukkimassa muiden ohitusta mahdollisesti.
      Mene ohi tai ole menemättä, liikenteessä on muitakin kuin sinä. "

      No jos liikennesäännöillä ei kerran ole merkitystä, niin mene ohi vasemmalta. Jos ketään ei tule vastaan, on siellä kaista vapaana ja uskon että 200 km/h nopeudella pääset ainakin kolmesta autosta kerrallaan ohi.

      "Saa siinä ohituskaistalla vaikka ostaa tontin jos ei ole muita takana mutta jos on niin suksi v....uun siitä jos et ohita."

      Jos jäät sinne taakse roikkumaan niin suksi sinäkin. MENE OHI.

      "Pitääkö edes lähtee ohittaa jos ei pääse ohi tai ohitus kestää minuutin ja jopa pidempään joillakin."

      Jos ohituskaistan pituus on vaikka 800 metriä ja ohittaja ohittaa vain 90 km/h kun sinä menisit 110 km/h, arvaappa montako sekuntia menetät?

      5,8 sekuntia.

      Eli suosittelen, mene ohituskaistojen vasemmalta puolelta ohi, 200 km/h niin saat säästettyä maksimaalisesti aikaa.

      "On sulla varmaan absoluuttisenm täydellinen oikeanopeus missä laskettu kuun vetovoiman vaikutus mittarivirheeseen."

      On oikea nopeus tai ei, puhutaan oikeasti enintään muutamasta sekunnista.

      • Anonyymi

        Jos ohitus kestää, niin sitten se kestää. Nopeusrajoitusta ei saa ylittää edes ohitustilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ohitus kestää, niin sitten se kestää. Nopeusrajoitusta ei saa ylittää edes ohitustilanteessa.

        Miksi sitten siihen ohitukseen pitää edes ylipäätään lähteä, jos ja kun nopeusero on jo alun perin lähinnä olematon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten siihen ohitukseen pitää edes ylipäätään lähteä, jos ja kun nopeusero on jo alun perin lähinnä olematon?

        Varmaan siksi, että ohittaja haluaa ajaa nopeammin kuin ohitettava.


    • Anonyymi

      Liisa kysyy pitikö ohi mennä.
      Pirkko Kivivuori Pihtipudas tyylitukka k Jyväskylä kauhu Päivi ruotonen syöte

    • Anonyymi

      Ei pidäkään olla. Moottoritien ja moottoriliikennetien osalta sanotaan näin:

      "Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

      Tuo on se pääsääntö ja lähtökohta. Sitten eri tilanteissa voidaan toimia eri tavalla ja ne luetellaan tieliikennelain 61 §.

      • Anonyymi

        Niin no siellähän ei mitään ohituskaistoja olekaan, kuten lainatusta lainkohdastakin jo voi päätellä. On ajettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Mietitäänpä mitä se tarkoittaa. On enemmän ja vähemmän oikealla olevia kaistoja.

        No mitäs sitten jos se kaikkein eniten oikealla oleva kaista on jo täynnä niin ettei siellä mahdu ajamaan? On ajettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Sehän tarkoittaa silloin tietenkin sitä seuraavaksi eniten oikealla olevaa kaistaa, eli joka on vähemmän oikealla kuin se täynnä oleva kaista. Monesti sitä kutsutaan vasemmaksi kaistaksi, kun on vain kaksi kaistaa samaan suuntaan. Mutta jos olisi kolme kaistaa, niin eniten oikean jälkeen olisi ajettava keskimmäisellä kaistalla, ja jos sekin tulisi täyteen niin eniten oikealla oleva vapaa kaista olisikin se vesemman puoleinen kaista.

        Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä ei siis ole mitään ohituskaistoja vaan ajokaistoja, ja jos oikea kaista on täynnä, eli se ei ole vapaa, on ajettava vasemmalla kaistalla.

        Toki myös silloin kun oikealla kaistalla on tilaa, on edelleenkin ajettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla, eli on siirryttävä sinne oikealla, ihan riippumatta siitä että sitten takana tuleva kaahari pääsisi menemään ohi, eikä sille saisi annettua "koulutusta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no siellähän ei mitään ohituskaistoja olekaan, kuten lainatusta lainkohdastakin jo voi päätellä. On ajettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Mietitäänpä mitä se tarkoittaa. On enemmän ja vähemmän oikealla olevia kaistoja.

        No mitäs sitten jos se kaikkein eniten oikealla oleva kaista on jo täynnä niin ettei siellä mahdu ajamaan? On ajettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Sehän tarkoittaa silloin tietenkin sitä seuraavaksi eniten oikealla olevaa kaistaa, eli joka on vähemmän oikealla kuin se täynnä oleva kaista. Monesti sitä kutsutaan vasemmaksi kaistaksi, kun on vain kaksi kaistaa samaan suuntaan. Mutta jos olisi kolme kaistaa, niin eniten oikean jälkeen olisi ajettava keskimmäisellä kaistalla, ja jos sekin tulisi täyteen niin eniten oikealla oleva vapaa kaista olisikin se vesemman puoleinen kaista.

        Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä ei siis ole mitään ohituskaistoja vaan ajokaistoja, ja jos oikea kaista on täynnä, eli se ei ole vapaa, on ajettava vasemmalla kaistalla.

        Toki myös silloin kun oikealla kaistalla on tilaa, on edelleenkin ajettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla, eli on siirryttävä sinne oikealla, ihan riippumatta siitä että sitten takana tuleva kaahari pääsisi menemään ohi, eikä sille saisi annettua "koulutusta".

        Se on muuten jännä miten tuo oikeanpuoleisimmalla kaistalla ajaminen unohtuu suomalaisilta, jos kaistoja onkin enemmän kuin kaksi. Esim Kehä I, Kehä III ja Länsiväylä - pitkältä matkalta kolmikaistaisia, mutta niin sitä vain körötellään keskikaistaa vaikka oikean puolimmainen olisi tyhjillään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no siellähän ei mitään ohituskaistoja olekaan, kuten lainatusta lainkohdastakin jo voi päätellä. On ajettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Mietitäänpä mitä se tarkoittaa. On enemmän ja vähemmän oikealla olevia kaistoja.

        No mitäs sitten jos se kaikkein eniten oikealla oleva kaista on jo täynnä niin ettei siellä mahdu ajamaan? On ajettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Sehän tarkoittaa silloin tietenkin sitä seuraavaksi eniten oikealla olevaa kaistaa, eli joka on vähemmän oikealla kuin se täynnä oleva kaista. Monesti sitä kutsutaan vasemmaksi kaistaksi, kun on vain kaksi kaistaa samaan suuntaan. Mutta jos olisi kolme kaistaa, niin eniten oikean jälkeen olisi ajettava keskimmäisellä kaistalla, ja jos sekin tulisi täyteen niin eniten oikealla oleva vapaa kaista olisikin se vesemman puoleinen kaista.

        Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä ei siis ole mitään ohituskaistoja vaan ajokaistoja, ja jos oikea kaista on täynnä, eli se ei ole vapaa, on ajettava vasemmalla kaistalla.

        Toki myös silloin kun oikealla kaistalla on tilaa, on edelleenkin ajettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla, eli on siirryttävä sinne oikealla, ihan riippumatta siitä että sitten takana tuleva kaahari pääsisi menemään ohi, eikä sille saisi annettua "koulutusta".

        Tieliikennelaki ei tunne termiä "ohituskaista", joten kyllä moottoritien vasen kaista on silloin yhtä paljon ohituskaista, kuin mikään muukaan "ohituskaista". Ohituskaistasta kuteinkin tässä keskustellaan.

        Jos sinne moottoritien oikealle kaistalle voi siirtyä ajamaan edes hetkellisesti (voi ajaa siellä 30 sekuntia tai enemmän), niin sitten sinne siirrytään. Kun tulee seuraavan perä vastaan, niin sitten tehdään jälleen se ohitus vasemman (ohitus)kaistan kautta jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki ei tunne termiä "ohituskaista", joten kyllä moottoritien vasen kaista on silloin yhtä paljon ohituskaista, kuin mikään muukaan "ohituskaista". Ohituskaistasta kuteinkin tässä keskustellaan.

        Jos sinne moottoritien oikealle kaistalle voi siirtyä ajamaan edes hetkellisesti (voi ajaa siellä 30 sekuntia tai enemmän), niin sitten sinne siirrytään. Kun tulee seuraavan perä vastaan, niin sitten tehdään jälleen se ohitus vasemman (ohitus)kaistan kautta jne.

        No eipä toki laki tunne tuotakaan termiä, kuten ei kaikkia muitakaan arkikielen ilmaisuja, kuten vaikka "ylinopeus". Mutta varsinaisia ohituskaistojahan on myös ihan maanteillä, ja kyllä siellä muistaakseni on kylttejä joissa lukeen esim. "Seuraavan ohituskaistan alkuun 2 km" tms.

        Kyllähän sitä moottoriteilläkin ohitetaan vasemmalta, mutta vasen (ja keski, jos on) kaistat kuuluvat myös ihan ajokäyttöön ilman ohitustakin, eli siellä pitää ajaa jos oikeamman puoleinen kaista ei ole vapaa. Jos siellä silloin ajetaan ilman ohituspyrkimystä, niin ei siinä ole mitään väärää, vaikka se ehkä takana tulijaa ärsyttääkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä toki laki tunne tuotakaan termiä, kuten ei kaikkia muitakaan arkikielen ilmaisuja, kuten vaikka "ylinopeus". Mutta varsinaisia ohituskaistojahan on myös ihan maanteillä, ja kyllä siellä muistaakseni on kylttejä joissa lukeen esim. "Seuraavan ohituskaistan alkuun 2 km" tms.

        Kyllähän sitä moottoriteilläkin ohitetaan vasemmalta, mutta vasen (ja keski, jos on) kaistat kuuluvat myös ihan ajokäyttöön ilman ohitustakin, eli siellä pitää ajaa jos oikeamman puoleinen kaista ei ole vapaa. Jos siellä silloin ajetaan ilman ohituspyrkimystä, niin ei siinä ole mitään väärää, vaikka se ehkä takana tulijaa ärsyttääkin.

        "Jos siellä silloin ajetaan ilman ohituspyrkimystä, niin ei siinä ole mitään väärää, vaikka se ehkä takana tulijaa ärsyttääkin."

        On laillista tai ei, niin kyllä se väärin on. Haitan aiheuttaminen muille ihmisille on väärin. Jos teet sen tahallasi, olet mulkku. Jos vahingossa, niin kyse on ajattelemattomuudesta, joka sekin pohjimmiltaan kumpuaa itsekeskeisyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos siellä silloin ajetaan ilman ohituspyrkimystä, niin ei siinä ole mitään väärää, vaikka se ehkä takana tulijaa ärsyttääkin."

        On laillista tai ei, niin kyllä se väärin on. Haitan aiheuttaminen muille ihmisille on väärin. Jos teet sen tahallasi, olet mulkku. Jos vahingossa, niin kyse on ajattelemattomuudesta, joka sekin pohjimmiltaan kumpuaa itsekeskeisyydestä.

        Mulkku on myös tahallaan ylinopeutta ajava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos siellä silloin ajetaan ilman ohituspyrkimystä, niin ei siinä ole mitään väärää, vaikka se ehkä takana tulijaa ärsyttääkin."

        On laillista tai ei, niin kyllä se väärin on. Haitan aiheuttaminen muille ihmisille on väärin. Jos teet sen tahallasi, olet mulkku. Jos vahingossa, niin kyse on ajattelemattomuudesta, joka sekin pohjimmiltaan kumpuaa itsekeskeisyydestä.

        "On laillista tai ei, niin kyllä se väärin on..."

        Jos oikea kaista on täynnä, saa ja pitää ajaa vasenta. Ei siinä ole mitään väärin, eikä haitan aiheuttamista tai itsekeskeisyyttä. Tien kapasiteetti pitää hyödyntää. Jos molemmilla kaistoilla liikenne kulkee samaan tahtiin niin ei siinä ohittaakaan voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On laillista tai ei, niin kyllä se väärin on..."

        Jos oikea kaista on täynnä, saa ja pitää ajaa vasenta. Ei siinä ole mitään väärin, eikä haitan aiheuttamista tai itsekeskeisyyttä. Tien kapasiteetti pitää hyödyntää. Jos molemmilla kaistoilla liikenne kulkee samaan tahtiin niin ei siinä ohittaakaan voi.

        Tässä ei kukaan varmaan tarkoittanut ruuhkatilannetta, vaan sitä kun toisilla on tapana parkkeerata vasemmalle kaistalle tientukkeeksi, vaikka oikeallakin olisi hyvin tilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On laillista tai ei, niin kyllä se väärin on..."

        Jos oikea kaista on täynnä, saa ja pitää ajaa vasenta. Ei siinä ole mitään väärin, eikä haitan aiheuttamista tai itsekeskeisyyttä. Tien kapasiteetti pitää hyödyntää. Jos molemmilla kaistoilla liikenne kulkee samaan tahtiin niin ei siinä ohittaakaan voi.

        Ajan usein työmatkaa Tampereen kehätiellä, ja juuri siihen ruuhkaiseen aikaan. Usein tulee ajettua vasenta kaistaa Rajasalmesta Hervannan kohdalle, ja sama väli toiseen suuntaan. Molemmilla kaistoilla jatkuva jono.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajan usein työmatkaa Tampereen kehätiellä, ja juuri siihen ruuhkaiseen aikaan. Usein tulee ajettua vasenta kaistaa Rajasalmesta Hervannan kohdalle, ja sama väli toiseen suuntaan. Molemmilla kaistoilla jatkuva jono.

        Usein on jonoa vain sen tien tukkijsn takana.
        Sitten on ihan sujuvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein on jonoa vain sen tien tukkijsn takana.
        Sitten on ihan sujuvaa.

        Se jono on katkeamaton kertomallani välillä. Liikennettä vaan on niihin aikoihin niin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ei kukaan varmaan tarkoittanut ruuhkatilannetta, vaan sitä kun toisilla on tapana parkkeerata vasemmalle kaistalle tientukkeeksi, vaikka oikeallakin olisi hyvin tilaa.

        No mutta tuo ruuhkatilannehan juuri on vastaus otsikon kysymykseen, että miksi pitää olla ns. ohituskaistalla jos ei ohita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se jono on katkeamaton kertomallani välillä. Liikennettä vaan on niihin aikoihin niin paljon.

        Liikennettä voi olla paljon, mutta joukossa on epävakaasti ajavia, joiden taakse muodostuu voimakkaat haitariliikkeet ja seisova ruuhka.

        Moottoripyörällä pääsee joskus ruuhkan läpi ja silloin oppii tunnistamaan noita ongelmakeja.

        Hiljaiseen aikaan huomaa myös näitä, jotka eivät selviä normaalisti 80-alueella edes yksinään.
        Usein nopeus seilaa miten sattuu 50-75kmh
        Sellaisia ei tarvita montaa vilkkaan liikenteen aikaan kehätielle, vasemmalle kaistalle, niin liikenne puuroutuu.
        Hiljaisempaankin aikaan tuollaisten perään muodostuu jonoja, mutta liikenne sujuu, kun pääsee ohi.

        Kurottojat ja traktoritkaan eivät ole niin paha juttu kehä 1:llä, koska ne eivät tuki vasenta kaistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennettä voi olla paljon, mutta joukossa on epävakaasti ajavia, joiden taakse muodostuu voimakkaat haitariliikkeet ja seisova ruuhka.

        Moottoripyörällä pääsee joskus ruuhkan läpi ja silloin oppii tunnistamaan noita ongelmakeja.

        Hiljaiseen aikaan huomaa myös näitä, jotka eivät selviä normaalisti 80-alueella edes yksinään.
        Usein nopeus seilaa miten sattuu 50-75kmh
        Sellaisia ei tarvita montaa vilkkaan liikenteen aikaan kehätielle, vasemmalle kaistalle, niin liikenne puuroutuu.
        Hiljaisempaankin aikaan tuollaisten perään muodostuu jonoja, mutta liikenne sujuu, kun pääsee ohi.

        Kurottojat ja traktoritkaan eivät ole niin paha juttu kehä 1:llä, koska ne eivät tuki vasenta kaistaa.

        Kehätiellä ei sentään tuollaisia tilanteita ole. Jono saattaa toki pysähtyä, mutta silloin syynä on jokin onnettomuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehätiellä ei sentään tuollaisia tilanteita ole. Jono saattaa toki pysähtyä, mutta silloin syynä on jokin onnettomuus.

        Sulla ruuhkaa on vaan takana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehätiellä ei sentään tuollaisia tilanteita ole. Jono saattaa toki pysähtyä, mutta silloin syynä on jokin onnettomuus.

        On.
        Aamuisin alkaa jo moottoriteiltä ja
        iltapäivisin jatkuu esim Lahden motarilla pitkän matkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On.
        Aamuisin alkaa jo moottoriteiltä ja
        iltapäivisin jatkuu esim Lahden motarilla pitkän matkaa.

        Tarkoitin Tampereen kehätietä, josta olen puhunut koko ajan tässä keskustelussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta tuo ruuhkatilannehan juuri on vastaus otsikon kysymykseen, että miksi pitää olla ns. ohituskaistalla jos ei ohita.

        Yleensä jonoutuneessa liikenteessä (ruuhkassa) vasen kaista liikkuu hivenen nopeampaa kuin oikea kaista. Silloin ohitustilanne on ns. jatkuvasti päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehätiellä ei sentään tuollaisia tilanteita ole. Jono saattaa toki pysähtyä, mutta silloin syynä on jokin onnettomuus.

        Jonoutuneessa liikenteessä liikenne saattaa pysähtyä haamuaallon vuoksi. Mitään onnettomuutta ei tarvitse olla. Yksi huono kaistanvaihto, tarpeeksi hidastava tai muulla tavalla sujuvuutta häiritsevä kuski saattaa riittää aiheuttamaan harmia taaempana jonossa.

        Tässä on klassinen video aiheesta "haamuaalto".
        https://youtu.be/7wm-pZp_mi0

        Tässä vielä toinen video liikenteen sujuvuudesta jossa asiaa myös käsitellään (noin 1 min kohdalta eteenpäin).
        https://youtu.be/iHzzSao6ypE


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonoutuneessa liikenteessä liikenne saattaa pysähtyä haamuaallon vuoksi. Mitään onnettomuutta ei tarvitse olla. Yksi huono kaistanvaihto, tarpeeksi hidastava tai muulla tavalla sujuvuutta häiritsevä kuski saattaa riittää aiheuttamaan harmia taaempana jonossa.

        Tässä on klassinen video aiheesta "haamuaalto".
        https://youtu.be/7wm-pZp_mi0

        Tässä vielä toinen video liikenteen sujuvuudesta jossa asiaa myös käsitellään (noin 1 min kohdalta eteenpäin).
        https://youtu.be/iHzzSao6ypE

        Tuosta näin aiemmin tänä vuonna ihan elävän esimerkin. Ajoin Rajasalmen sillan yli Pirkkalan suuntaan vanhaa siltaa pitkin ja näin, että kehätien liikenne mateli. Siellä oli bussi pientareella, ja sitä oltiin ottamassa hinaukseen. Reilu puoli tuntia myöhemmin ajoin takaisin ja näin, miten vastaantuleva liikenne edelleen reagoi ikään kuin siellä olisi vielä ollut se hidaste, vaikka bussi oli jo saatu pois. Siinä on vielä aika vilkas liittymä, joka varmaan osaltaan vahvisti ilmiötä.


    • Anonyymi

      Nykyään on ihan tavallista, että motarilla roikutaan ohituskaistalla 20 kilometriä, jonka aikana onnistutaan ohittamaan 5 autoa, takaa tuppaisi nopeampiakin mutta tämä vakkarinopeutta 122 ajava vaan jatkaa ja jatkaa.

      • Anonyymi

        Muuten 120 km/h alueella 122 km/h todellista nopeutta ajava saa tehdä oman ohituksensa ihan rauhassa valmiiksi, vaikka se kestäisi minuuttitolkulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuten 120 km/h alueella 122 km/h todellista nopeutta ajava saa tehdä oman ohituksensa ihan rauhassa valmiiksi, vaikka se kestäisi minuuttitolkulla.

        Liian moni vaan hidastaa vauhtia siinä rekan tai bussin rinnalla, ja se kestää minuuttitolkulla.


      • Anonyymi

        Sääntöjen ja rajoitusten mukaan ajaminen ja fiksusti eteneminen vaatii älyä ja taitoa. Kaikilta ei älyä ja taitoa löydy.


    • Anonyymi

      Saako ohituskaistalla ajaa täysin samaa vauhtia kuin toinen edellä menevä ohittaja, mutta sadan metrin päässä siitä? Vai pitääkö välimatka kuroa umpeen ylinopeutta ajaen?

      • Anonyymi

        Pitää kuroa umpeen. Sitten pitää roikkua puskurissa ja ihan vasemmassa reunassa, ikään kuin ohituspaikkaa hakien. Pitkien väläyttäminen auttaa. Tällä tavoin ne kaikki kymmenet tai sadat autot, jotka siinä jonossa on edessä, katoaa ja sitten pääsee ajamaan kovaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää kuroa umpeen. Sitten pitää roikkua puskurissa ja ihan vasemmassa reunassa, ikään kuin ohituspaikkaa hakien. Pitkien väläyttäminen auttaa. Tällä tavoin ne kaikki kymmenet tai sadat autot, jotka siinä jonossa on edessä, katoaa ja sitten pääsee ajamaan kovaa!

        Ennen kaikkea tulee toimia niin, että kun on puskuriin ajamalla ilmaissut ohitushalunsa ja se ohitettava ystävällisesti väistää oikealla kaistalla olevaan koloon, ei sitten mennäkään reippaasti ohi, vaan valutaan hiljalleen rinnalle blokaten sen väistäneen pääsy takaisin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe