Hirveitä summia
Petokorvaukset
45
4584
Vastaukset
- enmiekään
Enempi pitäs saaha .
- järjetöntä
Ei tuota käsitä moni muukhan!
- VanhaeläkeseriffiPOR
Petoeläinten määrät on yleensä tutkittu alueittain erittäin hyvin, sekä tiedetään petoeläinten määrät lajeittain. Korvaukset tulisi olla siinä suhteessa, että petoeläinkorvauksia voidaan maksaa vähän enemmän mitä vahinkoja petoeläimet tekevät. En ole ihan tarkoin perillä asioista. Petoeläin voi mennä porotokkaan riehumaan, juuri porojen vasomisaikana. Sekä tappaa yhden poron, mutta mitä vahinkoa voi syntyä, vaikka vasojen menetyksinä tai muuten samanaikaisesti.
Minun käsitys on, että jos petoeläinten vahinko korvaukset poistettaan, sekä petoeläinten rauhoitukset samalla kumottaisiin poronhoitoalueella. Varmasti petoeläimiä ei hetken päästä enää olisi ja korvausten maksamisissa tulisi merkittävät säästöt. Huomioikaa, että petoeläimiä halutaan olevan poronhoitoalueella ja EU, myös tämän takana, joten Suomen tulisi petoeläinkorvaukset saada EU;n maatalous vahinko korvauksina täysin.- kasittämätöntä
Lueppa Lapin Kansa 6.4 ja 7.4;ehkä sitte alat olla perillä asioista niinhaä mainitsit kirjoituksessasi.
- VanhaeläkeseriffiPOR
En valitettavasti ole lukenut Lapin - Kansaa ja voi olla siellä hyvät kannanotot asioihin. Aikoinaan olin Paliskunnassa kokouksessa, mihin avustajaksi minut oli pyydetty. Tarkoituksena oli eräät asiat, että tulisi ratkaisut oikein ja käsitellyiksi perinpohjaisesti. Lähinnä koskien pöytäkirjojen sisältöä ja asiakäsittelyn aiheen sisältö päänä ja ratkaisujen syntymiset laillisesti. Tuonnoin olivat poronomistajat kukin tuoneet kokoukselle lappuina niput petoeläinten vahinko tiedot, mitä kullekin oli syntynyt. Ainoastaan vain kommenttini, jos niistä kustakin ilmenisi, päivä kellonajat ja paikka tarkoin missä paikassa ja mikä petoeläin oli tappanut poron, tai poroja. Vain halusin tietää, missä mitäkin petoja on. Perään keskustelin, että onko kunkin poroluvut ja niiden määrä, riskisuuruuden selvittämiseksi. Tällä tarkoitin, että jos 500 tokan joukossa olisi 15 minun poroa, ehkä voitaan arvioida petomenetystä minulle, tämän suuren määrän joukosta. Siitä oli työhöni liittyen keskustelua, että lueteltaisiinko petoeläin määrät suurelta alueelta helikopterilla ja saataisiin tarkat tiedot hyvinkin nopeasti. Mutta ei mitä kukin peto tapaa, mutta riski vahinko alueet kyllä selviää. Mainitusti ei mainitun lainen tutkiminen saanut kannatusta, vaikka valtio kustantaisi tutkinnan. Kuitenkin linjat ovat, jos petoeläimet tappavat ison määrän poroja samalle alueelle, vaatii paikan päällä tutkimista, sekä kamerakuvaukset voi vahingosta kertoa paljon. Sitä esitettiin, että Väestönsuojelun päällikkönä satelliitin kautta voisin katsoa, mutta siihen täytyisi olla erityinen lupa ja vaikenen mitä olen katsellut.
Minulle esitettiin, että summittaiset petokorvaukset ovat tukea poronhoidon menetyksistä. Tähän vastasin, että olisiko yhtä kuin maataloustukea menetyksistä. - VanhaeläkeläisseriffiPOR
Minulle on esitetty ja näkyy kirjoituksissanne, että maksetaan pahasti kohtuuttomuuksia petokorvauksia. Yleinen linjaus on ollut käsityksenäni, että jos porotokassa on 100 poron määrä, missä petoeläimet tappavat poroja, ehkä korvauksissa linjauksia tunnetaan, mikä määrää onkin eri omistajien poroja tokassa. Seuraava kysymys, tiedänkö kenen poroja ja eiköhän poromiehet osaisi antaa oikeaa linjaa? Olen vahinkoja ajat sitten poliisina ollut tarkastamassa, sekä kunkin poron korvat oli merkitty lukemista varten. Useat kirjoitukset olen todennut, että usein arvostellaan kohtuuttomia petoeläin korvauksia, samoin Saamelaisuus toiminnassa. Juridisesti en ole asioissa nähnyt kanteluitta, tai esitutkinnan pyytämistä. Mikäli olisi aihetta ja en varmasti lähtisi avustamaan.
- Rahaatuleee
Eihän tuo vielä mithään. 2017 on julkaisematta ja sielä potit kasvaa. Tilasin jo uuet kelkat ja mönkijät.
- Enkäsitä
Tuota korvausjärjestelmää käytetään törkeästi hyväksi.
- Paaavopesusta
Huijareita
- niiles
Na kulla se peto vei porot
- kiela
Ongelman ratkaisu: Metsästysaikana Enontekiöläisille salitttakoon vapaa riekon ja petojen pyynti suopungilla, ja kulku tien vierestä jänkhään suksilla tai jalan. Kelkat jääkööt tuolloin kotiin.
- naapurikunnasta
Oli hyvä esitys.Eikö olisi helpompaa,kiun kaikki petovahingot tarkastaisi puolueeton virkamies,esim,rajavartijat.Valtio säästäisi miljoonia ja loppuisi syyttelyt.
- Petopois
Pedot ne kuuluisivat eläintarhoihin ei tarvis valtio maksaa vahingonkorvauksia eikä katheet kadehtia!ammatti se on poromiehen työki!
- Viisuri
Ammatti ....toisten kustannuksella. Maanviljelijä tekee pellot, talollinen laittaa pihat ja kasvimaat, valtio tiet ja niissä kaikissa loisii porot. Eihän todellakaan mitkään muutkaan tuotantoeläimet ole haittana ja riesana irrallaan.
Ne liikennevahingot ärsyttää, aivan kokonaan poistuisivat jos poroja pidettäisiin hallitusti omistajansa mailla.
Kyllä se porojen vapaa laidunnus on ikiaikainen jäänne josta pitää siirtyä tähän päivään mahdollisimman pian. Minä en ymmärrä miten ihmeen lailla nuo poronomistajat ovat jämähtäneet tuossa kohtaa johonkin keskiaikaan, kun kuitenkin heillä on muulla elämänalueella nykyaikaiset pelit ja vehkeet. Taitaa olla laiskuus ja se, että porot syö viljelijän rahoista, itselle jää vähemmän kustannettavaa.
Meidän perheessä eikä lähisuvussa syödä eikä osteta poronlihaa, periaatteesta. En halua suosia vääristynyttä ammattikuntaa joka elää tukiaisilla ja muiden kustannuksella! - näinpäseon
Nimim.Viisuri puhuu asiaa.
- Poroonparas
Olisitta jääneet afrikkaan ei tarvis valittaa!
- näinhänsemenee
Ei poikaseni meän tartte kajehtia,muutako ihmetellä onko joilaki selkärankaa ja omaatuntoa,sananlaskuki sanoo ahneus kasvaa syödessä.
- 090987
No se köyhästä, tyhjä housulta tuntuu hirveältä summalta. Miten se sinunkin sosiaalitukeen vaikuttaa jos toiset saavat rahaa enemmän kuin sinä. Kateus, se syö ihmistä sisältä päin.
- Poroton
Ei ole kateutta jos peräänkuuluttaa laillisuutta, rehellisyyttä ja oikeutta. Rehellinen poron omistaja??????
- Hosdu
Yhteiskunnan varoilla eletään.
- Hosdu
Kehtaatte vielä sanoa että kovaa työtä
- Tosiaaa
Miksi poistetaan.
- Jaakkojaapa
Miten voi olla ministeriössä nuin tyhmiä.
- Miksiaiheestaeisaapuhua
Poroharrastus maksaa yhteiskunnalle tappiota yli 50 miljoonaa euroa joka vuosi. Metsähallituksen arvio että 40000 kanalintua vuodessa katkaisee siipensä poroaitoihin. Suurpedot ja metsäpeura kuuluvat metsä-lappiin. Porot kuuluvat tarhoihin pl. saamelaisalue.
- Yrittaja_itsekin
Onhan ne suuria summia, parhaat yksittäiset poromiehet ovat saaneet yli 100000 euroa. Olisiko petokorvaukset muuallakin kuin Enontekiöllä ymmärrettävä keskustapuolueen tueksi omille jäsenilleen. Se olisi siis samantyyppistä avustusta kuin maanviljelijät saavat?
Toisaalta turha tuota on kajehtia, alkakaa ittekki tekehmään jotaki semmosta jos on älliä tai suhteita. Turha päivitellä.- täytyypävastata
Eihän korppi toisen korpin silmää noki
- kuka_tietää
samaa kyseltiin muonion palstalla
- Lahnajj
Missä korvaukset viipyy.
- näinon
Eikö se ole joka ikisessä tutkimuksessa todettu, että poroja on Lapissa liikaa. Eikö se ole hyvä vaan, että osa jää petojen saaliiksi. Parempi luonnon monimuotoisuudelle.
- Anonyymi
Saahan maataöouskin tukea. Järjestelmästä toimiva vain olis hyvä olla.
- Anonyymi
Millonkohan alkavat poroisännät korvata porojen tuhoja kun syövät pihoilta istutukset??
- Anonyymi
Pikku summia yritystenkin verrattuna. Vasomakausi paljastaa taas miten mennee
- Anonyymi
Ei ole hirveitä summia. Pittää olla korvaus kun pedot tappaa. Minusta pitäis nostaa korvausmäärää. Poroelinkeino on niin tärkeä.
- Anonyymi
Eikö uni tule,kun ärsytetään ja lietsotaan vihaa
- Anonyymi
eee
- Anonyymi
Helppoa elämää huijareilla
- Anonyymi
Pittäähän poro omistajille maksaa että saavat jatkaa mettäkämpissä juopottelua.
Äitit hoitaa lapsia kotona ja ukot ryyppää valtion rahoila ,on sielä muutama muusaki tietenki mukana .
- Anonyymi
Niin ja pitäähän niijen saaja kelkat uudet . Valtio maksaa , muuten ei pysty
- Anonyymi
Susia lähellä nunnasta
- Anonyymi
Kyllä niitä on poronhoitoalueella.
- Anonyymi
Ketkä ovat suurempia elättejä
- Anonyymi
Miksi poroja saa olla vaikka miljoona vapaana luonnossa mutta koirien oltava kytkettyinä. Vakuutusyhtiöt katsovat porojen olevan kotieläimiä, niihin törmääminen autolla ei hirvivakuutus riitä koska porot on kotieläimiä.
- Anonyymi
Poromiehet elävät yhteiskunnan tuilla kuten kaikki muutkin sossunelätit.
- Anonyymi
Valtion mahdollistama. Ei tarvihe tehhä töitä. Ei tarvihe maksaa veroja. Valtion mahdollistama sosiaalihuolto.
- Anonyymi
Olisitta tyytyväisiä, ko ei tartte kuiten kuntalaisten verorahoja käyttää poronhoitajien tukemiseen. Se tullee valtiolta ja sehän on pelkkää tuloa enontekiölle, se tuo ostovoimaa kunnan isoimmalle ammatinharjoittaja ryhmälle, jolloin se parantaan kunnan elinvoimaa, ko suuri joukko kykenee ostaan paikallisilta yrittäjiltä palveluja/tuotteita. Eri son matkailun kohalla, ko kunta rahoittaa lentokenttää puolimiljoonaa vuodessa, jotta muutama matkailuyrittäjä saa vähän liiketoimintaa. Halvempaa olis kunnalle antaa kymppitonni vuodessa noille muutamille yrittäjille, joiden toimintaan lentokenttä liittyy.
- Anonyymi
Meidän veronmaksajien rahoilla juuri ! Meidän veronmaksajien rahoilla te elätte. Teidät elätetään. Luuletteko että on olemassa taikalaatikko josta valtio kaivaa teille rahaa. Me ne rahat olemme maksaneet veroina. Ne rahat jotka te saatte avustuksina.
- Anonyymi
Mitä ihmeen elinvoimaa poronhoitajat kunnalle tuovat???
Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401