Jeesuksella piinahelvetti oli totta

kristitty_mies

Jeesuksen kertomus rikkaasta miehestä ja köyhästä Lasaruksesta on kertomus siitä mitä meille kuoleman jälkeen tapahtuu. Kertomuksen tarkoitus oli varoittaa itsekkyydestä ja opettaa parannuksen välttämättömyyttä.

Kertomus löytyy Luukkaalta (Luuk.16:19-31). Siinä puhutaan rikkaudesta ja köyhyydestä. Juutalaisten tulkinnan mukaan rikkaus oli pelastus ja osoitus Jumalan suosiosta; köyhyyttä ja köyhää halveksittiin.

Jeesus asettaa tässä - niinkuin monessa muussakin asiassa - asiat päinvastaiseen järjestykseen. Köyhä Lasarus sai lohdun, rikas mies taas kärsimyksen kuoleman jälkeen. Rikkaan miehen synti oli siis itsekkyys. Liian myöhään hän havahtuu ja pyytää jonkun menemään varoittamaan veljiään jotka elävät yhtä itsekkäästi.

Itsekkyys on myös oman aikamme synti. Lähimmäisestä ei välitetä, varsinkin jos tämä on eri uskoinen, uskonnoton, sukupuoliselta suuntautumiseltaan erilainen yms. Miksi tasa-arvon toteuttaminen ja ihmisarvon kunnioittaminen on niin vaikeaa myös itseään uskoviksi nimittävien joukossa? Onko Jeesuksen saarna kaikunut kuuroille korville?

Jeesuksen vertaus puhuu parannuksen tarpeellisuudesta tässä elämässä. Sanoman vauhdittajana on usko kuolemanjälkeiseen elämään, jossa toiset palkitaan ja toiset rangaistaan. Jeesus on Uuden testamentin kovin helvetillä uhkaaja. Vertaa myös Mark.9:48 ja Matt. 25 viimeinen tuomio, jossa teot ovat oikean uskon mitta. Ikuista piinaa on siis tiedossa, jos emme tee parannusta - ainakin Jeesuksen mukaan.

25

3337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_lisättävää

      Vähän sekava ja ristiriitainen oli kertomuksesi mutta niinhän se on lähdeteoksesikin.

      • Muuten hyvääkin, mutta en menisi luottamaan Raamatun juttuihin noin vain.


    • EiOllutHelvettiä

      Jeesuksen ajan juutalaisuus ei tuntenut piinahelvetin käsitettä. Sen sijaan Jeesuksen kertomus kuvaa tuonpuolleista Sheol-kammiota, jossa kaikki kuolleet odottavat ruumiiden ylösnousemusta kukin omassa huoneessaan sen mukaan kuinka paljon syntiä kukin oli tehnyt. Mitä vähemmän syntinen oli, sitä lähemmäksi tämä pääsi Aabrahamin helmaa. Aabraham on kaitsija joka valvoo ja pitää huolta niistä, jotka odottavat ylösnousemusta. Ja kun se päivä viimein koittaa, kaikki kukevat Gehennan tulen läpi ja se puhdistaa vanhurskaat mutta tuhoaa kaikki syntiset. Kreikaksi Sheol käännettiin Hadeeksi, mihin varhaisten kristittyjen mielikuvat yhdistyivät ja syntyi käsitys piinahelvetistä.

    • tuskantäyteistäon

      Varsinkin jos ajatellaan edesmenneitä liberaalisia teologeja, jotka ovat johtaneet tuhansia ihmisiä harhaan, niin heidän elämänsä tuonelassa paraikaa on parhaimmillaankin ankeaa. Katumuksen katkerat tuskat kun vaivaa yöt ja päivät eikä ole enää mahdollisuutta juopan takia viedä sanaa maan päälle.

      Tuska ja epätoivo ovat sydäntäraastavaa kuten seuraava kohta esiintuo:

      "27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
      28 -sillä minulla on viisi veljeä-todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
      29 Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
      30 Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
      31 Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'.""

    • "Miksi tasa-arvon toteuttaminen ja ihmisarvon kunnioittaminen on niin vaikeaa myös itseään uskoviksi nimittävien joukossa?"

      Luulisin, että syy on siinä, että tasa-arvo ja ihmisarvo tuntuvat olevan abstrakteja asioita, kaukana arkielämän ponnisteluista. Arkielämässä pitää lähinnä selviytyä, eikä ole aikaa korkealentoiselle filosofoinnille. Moni kristitty kokee myös, ettei ole koskaan syyllistynyt tasa-arvon tai ihmisarvon loukkaamiseen ja syytös tasa-arvon tai ihmisarvon loukkaamisesta tuntuu henkilökohtaisella tasolla kovin kaukaiselta asialta. Ajatellaan, että ihminen punnitaan sen perusteella mitä hän on konkreettisesti tehnyt elämässään, eikä minkään korkealentoisen filosofian pohjalta.

      • teotkertovataatteen

        Johtuu siitä, että ihmistä ei enää nähdä yksilönä massan sijasta, joka on kansallissosialismin tunnusmerkki. Natsismi on vain yksi kansllissosialismin haara, ja kyseessä on aate, joka peilautuu kuhunkin aikaan omanlaisenaan, mutta yhteistä aatteelle on aina se, että yksilöä ei nähdä ja ihmisen arvo on tehokkuudessa. Elämme hyvin syvällä kansallissosialismissa jopa Suomen valtiohallinnon toimien (lue tekojenkin) seurauksena.


    • Eikiitosjeesus

      Uskovaisia riivaa epätoivo sadistisen jumalan kynsissä. Me aivan uskomattomat sen kun elää porskutellaan murhetta vailla. In a long run we are all dead

      • sitäsaamitätilaa

        No, niille on vain erehdyksessä tullut Jumalan paikalle Saatana, kun menivät ristiinnaulitsemaan Jeesuksen kristuksena, ja uskonnon kolminaisuusopin mukaan Jeesus on Isä, Poika ja Pyhä Henki.


    • kiitosaloituksesta

      Kiitos aloituskirjoituksesta! Se toimi juuri Jeesuksen ajattelun ja opetuksen mukaisesti - mielenkiintoista lukea jatkokirjoituksia, että miten ihmiset eivät edes ymmärrä, että mistä on kyse ja mitä ilmeisemmin kirjoittajat ovat uskovaisia..

    • Kun ei tiedetä edes tarkkaan, mitä Jeesus on loppujen lopuksi oikeasti sanonutkaan, niin voi aivan hyvin olla, että perinnetiedoista koonneet evankeliumien kirjoittajat ovat olleet tässä käsityksessä sen ajan uskomusten mukaisesti ilman, että Jeesus on sanonut piinahelvetistä mitään.

      Paavalihan ei pitänyt piinahelvettiä todellisena.

      • GehennanTuli

        Gehinnom oli paikka Jerusalemissa, jossa palvottiin epäjumalia ja poltettiin roskia. Tunnetuin epäjumala oli kanaanilaos-foinikialainen epäjumala Molok (Moolok, Molok, Moloch tai Moolek). Molokkia palvottiin uhraamalla ihmisiä ja ja laittamalla nuorukaisia kulkemaan Molokin tulen läpi.

        Sittemmin Gehennasta tuli juutalaisen Helvetin esikuva. Tosin juutalaisten käsitys niin sanotusta Gehennan tulesta vastaa pääasiassa kristillistä oppia kiirastulesta, ei niinkään otse Helvettiä. Helvetti tulee kristinuskoon helleenisestä kulttuurista ja sen esikuvana toimii kreikkalainen Haades. Tämä tosin oli alunperin väärinkäsitys, joka syntyi kun varhaiset kristityt lukivat kreikan kielistä Raamattua, mihha juutalainen Sheol oli ymmörtämättä käännetty Haadeksi, vaikka Sheol ja Haades ovatkin hieman toisistaan poikkeavia paikkoja, esim Sheol-kammiossa on monta huonetta, Abraham kaitsee siellä vanhurskaita ja synnintekijöitä roikotetaan milloin nenästä ja milloin korvista.

        Juutalainen käsitys Gehennan tuleen, jonka ajatellaan puhdistavan vanhurskaat ja tuhoavan syntiset ruumiiden ylösnousemuksessa, perustuu muumuassa näihin kahteen Raamatun kohtaan:


      • GehennanTuli

        Malakia 3:1-5; 13-22
        -- Minä lähetän sanansaattajani raivaamaan edelläni tietä. Ja aivan äkkiä tulee temppeliinsä Valtias, jota te odotatte, ja Liiton enkeli, jota te kaipaatte. Hän saapuu, sanoo Herra Sebaot. Kuka voi kestää sen päivän, jolloin hän tulee, kuka voi seistä horjumatta, kun hän ilmestyy? Sillä hän on kuin ahjon hehku, hän puhdistaa kuin vahvin lipeä. Silloin Herra toimii kuin metallinsulattaja ja hopeankiillottaja. Hän puhdistaa leeviläiset, ja he tulevat puhtaiksi kuin kulta ja hopea, joista kuona on poltettu pois. He uhraavat jälleen Herralle virheettömät uhrit, säädösten mukaan. Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat ovat Herralle mieleen, niin kuin ne olivat entisinä aikoina, jo kauan sitten.
        Näin sanoo Herra Sebaot: -- Minä tulen, minä saavun tuomitsemaan teitä, minä vaadin pian tilille taikojen tekijät ja avionrikkojat. Minä vaadin tilille ne, jotka eivät pelkää minua vaan tekevät väärän valan, jotka kieltäytyvät maksamasta päiväpalkkalaiselle hänen palkkaansa, jotka sortavat leskiä ja orpoja ja maassa asuvia muukalaisia.
        ...
        -- Te puhutte uskaliaasti minua vastaan, sanoo Herra. "Miten me olemme puhuneet sinua vastaan?" te kysytte. Olette sanoneet näin: "Turha on palvella Jumalaa. Mitä hyötyä on siitä, että noudatamme hänen käskyjään, palvelemme Herraa Sebaotia ja kuljemme murhe kasvoillamme? Me näemme, kuinka röyhkeät ovat onnellisia, kuinka he menestyvät vaikka ovat tehneet pahaa. He saavat elää, vaikka ovat koetelleet Jumalan kärsivällisyyttä." Mutta kun ne, jotka Herraa pelkäävät, puhuvat kaikesta tästä, Herra kuulee, mitä he sanovat. Kaikki kirjoitetaan muistiin hänen edessään. Se koituu iloksi niille, jotka kunnioittavat häntä ja pelkäävät hänen nimeään. -- Sinä päivänä, jonka minä määrään, he jälleen ovat minun oma kansani, sanoo Herra Sebaot. -- Ja minä olen hyvä heitä kohtaan, niin kuin isä on hyvä pojalleen, joka tottelee häntä. Te näette jälleen eron vanhurskaan ja jumalattoman välillä. Te näette, kuka on palvellut Jumalaa ja kuka ei ole häntä palvellut. -- Katso, se päivä tulee liekehtivänä kuin tulinen uuni. Kaikki röyhkeät ja pahantekijät ovat silloin oljenkorsia. Se päivä tulee ja sytyttää ne liekkiin -- sanoo Herra Sebaot -- eikä niistä jää jäljelle juurta eikä vartta. Mutta teille, jotka pelkäätte minun nimeäni, on nouseva pelastuksen aurinko, ja te parannutte sen siipien alla. Te astutte ulos, hypitte riemusta kuin vasikat laitumella. Sinä päivänä, jonka minä määrään, te poljette jumalattomat maahan, tallaatte heidät tomuksi, sanoo Herra Sebaot.

        Jesaja 66:15-23

        Katso, Herra saapuu tulenlieskassa, hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli. Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna, hänen jyrinänsä liekkeinä. Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä: nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra.
        Minä saavun kokoamaan kaikki kansat ja kielet, ja kaikki tulevat ja näkevät kirkkauteni. Ja heidän keskellään minä teen ihmeen ja heidän joukostaan lähetän eloon jääneitä vieraiden kansojen luo Tarsisiin, Putiin, Ludiin, Mesekiin, Tubaliin ja Javaniin, kaukaisille saarille ja rannikoille, jotka eivät ole kuulleet minusta puhuttavan eivätkä nähneet minun kirkkauttani. Nuo, jotka lähtevät, kertovat vieraiden kansojen keskuudessa minun kirkkaudestani. He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra. Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.

        Juutalaiset oppineet lukivay ja tekivät tulkintansa muumuassa näistä teksteistä.


      • Mielenkiintoista.

        Tälläiset seikat ovat vakuttaneet selvästi siihen Raamattuun, mikä kirjoitettiin alkuvuosisatojen aikana. Myyttien ja legendojen sävyttämä Raamattuhan selvästi on.. Ristiriitaisuudet Raamatussa selvästi todistavat sen.


      • voinko.auttaa

        Mikä Jeesuksen sanomisista sinulle on epäselvää?


      • SaarnaajaOpettaa
        voinko.auttaa kirjoitti:

        Mikä Jeesuksen sanomisista sinulle on epäselvää?

        Saarnaajan kirja

        3:15 Mitä nyt on, sitä on ollut ennenkin, ja mitä vastedes on, sitäkin on ollut ennen. Jumala tuo esiin sen, minkä aika on vienyt.
        Ihmisen arvottomuus
        16 Vielä minä näin auringon alla:
        oli oikeuspaikka -- ja siellä vääryys,
        oli tuomioistuin -- ja sielläkin vääryys.
        17 Minä ajattelin itsekseni: Jumala tuomitsee oikein, niin syyttömän kuin syyllisen, sillä jokaisella asialla ja teolla on aikansa.
        18 Ja minä ajattelin: Näin tapahtuu ihmisten vuoksi. Jumala koettelee heitä, jotta he ymmärtäisivät olevansa pelkkiä luontokappaleita. 19 Sillä ihmisten ja eläinten kohtalo on yhtäläinen: samalla tavoin kuolevat molemmat, yhtäläinen henki on kaikilla. Ihmisillä ei ole etusijaa eläimiin nähden, kaikki on turhuutta. 20 Kaikki menee samaan paikkaan:

        kaikki on tullut tomusta ja kaikki palaa tomuun.
        21 Kuka tietää, kohoaako ihmisen henki ylös ja vajoaako eläinten henki alas maahan? 22 Minä havaitsin, ettei ole mitään parempaa kuin nyt iloita teoistaan. Sellainen on ihmisen osa. Kuka hänet toisi takaisin näkemään, mitä hänen jälkeensä tapahtuu? 4:1 Minä katselin sitten kaikkea sortoa, jota harjoitetaan auringon alla.

        Katso: sorrettujen kyynelet! Ei ole heillä lohduttajaa. Katso: sortajien väkivalta! Eikä lohduttajaa ole.

        2 Silloin minä ylistin vainajia, jotka ovat kuolleet -- ylistin onnellisemmiksi kuin ovat ne, jotka vielä elävät; 3 ja näitä kumpiakin onnellisemmaksi ylistin sitä, joka ei ole syntynytkään ja jonka ei ole tarvinnut nähdä sitä pahaa, mitä auringon alla tapahtuu.

        4 Minä näin kaikessa vaivannäössä, työssä ja menestyksessä vain ihmisten keskinäistä kateutta. Tämäkin on turhuutta ja tuulen tavoittelua.

        5 Tyhmä istuu kädet ristissä
        ja kalvaa omaa lihaansa.

        6 Parempi on kourallinen levossa kuin kahmalon täysi vaivaa nähden ja tuulta tavoitellen.

        9:1 Kaiken tämän olen ottanut sydämelleni, tätä punninnut mielessäni: millä tavoin hurskaat ja viisaat ja heidän tekonsa ovat Jumalan kädessä. Ei ihminen itse tiedä, käykö hän kohti vihaa vai rakkautta. Kaikki, mikä hänen eteensä tulee, on turhuutta, 2 koska kaikkien kohtalo on sama: niin jumalisen kuin jumalattoman, niin hyvän kuin pahan, puhtaan ja saastaisen, uhraajan ja sen joka ei uhraa. Hyvän käy samoin kuin syntisen, valan vannojan samoin kuin vannomista karttavan. 3 Kaikessa, mikä auringon alla tapahtuu, on lohdutonta juuri se, että jokaisen kohtalo on sama, niin kuin sekin, että ihmisen sydän on pahuutta täynnä ja että hänen sisimmässään asuu mielettömyys koko hänen elinaikansa, ja sen jälkeen -- suoraa päätä vainajien joukkoon!

        4 Niin kauan kuin ihminen elää, hänellä on toivoa. "Elävä koira on parempi kuin kuollut leijona."

        5 Elävät tietävät sen, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään. Heillä ei ole enää palkkaa saatavana, ja heidän muistonsa on unohdettu. 6 Heidän rakkautensa ja vihansa ja kiihkonsa on mennyt, eikä heillä enää koskaan ole osaa missään, mikä tapahtuu auringon alla.

        7 Syö siis leipäsi iloiten ja juo viinisi hyvillä mielin, sillä jo kauan sitten Jumala on hyväksynyt nuo tekosi. 8 Olkoot vaatteesi aina valkeat ja olkoon pääsi runsaasti voideltu. 9 Nauti elämästä rakastamasi vaimon kanssa kaikkina turhina elinpäivinäsi, jotka Jumala on antanut; se on osasi tässä elämässä auringon alla, kaiken vaivannäkösi keskellä. 10 Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta.

        11 Vielä tämän minä havaitsin auringon alla:
        Juoksu ei ole nopeiden vallassa
        eikä sota sankareiden,
        ei leipä viisaiden,
        ei rikkaus kyvykkäiden
        eikä menestys älykkäiden.
        Kaikki on ajan ja kohtalon vallassa.

        12 Ihminen ei tiedä aikaansa niin kuin eivät kalatkaan, jotka tarttuvat verkkoon, eivätkä linnut, jotka takertuvat paulaan. Niiden tavoin joutuu myös ihminen saaliiksi, kun hänen hetkensä koittaa.


      • voinko.auttaa kirjoitti:

        Mikä Jeesuksen sanomisista sinulle on epäselvää?

        Eikö niin, että uskovat eivät tee suurempia tekoja kuin Jeesus: eivät paranna sairaita, eivät kykene juomaan kuolettavaa, eivät käsittele käärmeitä paljain käsin.

        Jeesuksen suuhun panneet puheet ovat siis takuulla vain keksittyjä.


      • voinko.auttaa kirjoitti:

        Mikä Jeesuksen sanomisista sinulle on epäselvää?

        Koko Raamattu on niin epäselvä ja ristiriitainen ettei siitä ota selvää kukaan. Ainoastaan ne, jotka sanovat ettei siinä ole mitään punaista lankaa eikä muuta kun juutalaisten mytologiaa ja kirkkoisien ja Paavalin tarkoitushakuisia kirjoituksia, ovat lienee todellisuuden jäljillä.


      • PunainenLanka
        sage8 kirjoitti:

        Koko Raamattu on niin epäselvä ja ristiriitainen ettei siitä ota selvää kukaan. Ainoastaan ne, jotka sanovat ettei siinä ole mitään punaista lankaa eikä muuta kun juutalaisten mytologiaa ja kirkkoisien ja Paavalin tarkoitushakuisia kirjoituksia, ovat lienee todellisuuden jäljillä.

        Se punainen lanka jota hoetaan jokaisessa Raamattuun oistetyssä kirjassa on synti. Ei ole kitärjaa jossa ei sanottaisi synti sitä tai synti tätä. Lisäksi se tiivistyy kokonaisuudessa yhteen kansaan, pakkosiirtolaisuuden jälkeisiin juutalaisiin. Esim. Jeesus, apostolit, profeetat jne olivat juutalaisia ellei toisin ole sanottu kuten vaikka Korneliuksen ja tämän perhekunnan kohdalla.


      • PunainenLanka
        torre12 kirjoitti:

        Eikö niin, että uskovat eivät tee suurempia tekoja kuin Jeesus: eivät paranna sairaita, eivät kykene juomaan kuolettavaa, eivät käsittele käärmeitä paljain käsin.

        Jeesuksen suuhun panneet puheet ovat siis takuulla vain keksittyjä.

        Vanhimmissa Markuksen evankeliumin versioissa ei puhuta lopussa mitään käärmeistä tai myrkkyjen juonnista. Nykyinen evankelin lopetus tuli kuvioihin vasta 400-luvulla.


    • Kristityt yrittivät rakentaa taivasten valtakuntaa, tekemällä juutalaisille helvetin maan päälle.
      Sitten ne sanovat, että se on meille esikuvallista. Sitä odotellessa sitten.

    • Kuplapuhkee

      Kolminaisuusopin mukaan ristillä oli, Isä Poika ja Pyhä Henki. Raamattu on kyllä toista mieltä. 1Tim.6:16

    • Köyhyys ja rikkaus

      Yrittäkää nyt painaa mieleenne se, että essealaisilla köyhyys oli valinta.
      He valitsivat köyhyydessä elämisen omaksi elämäntavakseen, kuten munkit, jotka asuvat luostareissa eivätkä halua rikastua.

      Essealaisista sanotaan, että he halveksivat vaurautta. Mutta se nyt ei voi määrittää kaikkien ihmisten elämää. Kaikki eivät halua munkeiksi tai nunniksi, eivät ole kyllästyneet elämään, eivätkä tunne tarvetta paeta sitä, ne ovat ääriliikkeitä.

      Jos sitten rikkaammat halveksivat köyhyyttä, niin halveksunta oli molemminpuolista koska myös köyhät ns. hurskaat halveksivat vaurautta.

      • SaarnaajaOpettaa

        Saarnaajan kirja

        5:7 Jos näet, että maakunnassasi sorretaan köyhää ja loukataan lakia ja oikeutta, niin älä ihmettele:

        Viranomainen valvoo toista
        ja ylemmät heitä molempia.
        8 Kaikitenkin on hyväksi, että asuttua maata hallitsee kuningas.
        9 Joka rakastaa rahaa, ei saa sitä kyllin,
        eikä se, joka rakastaa rikkautta, saa voittoa
        tarpeekseen.
        Tämäkin on turhuutta.
        10 Kun omaisuus karttuu, karttuvat sen syöjätkin.
        Mitä iloa siitä on omistajalleen,
        paitsi että saa nähdä sen kuluvan?
        11 Uurastavan uni on makea, söipä hän vähän tai paljon, mutta rikkaalta kylläisyys vie unen.

        12 Olen nähnyt kipeän kärsimyksen auringon alla: rikkaus oli annettu omistajalleen onnettomuudeksi. 13 Kohtalon iskusta hän menetti rikkautensa, ja vaikka hänellä oli poika, ei tämän käsiin jäänyt mitään. 14 Rikkaan oli täältä lähdettävä yhtä alastomana kuin hän oli äitinsä kohdusta tullut, eikä hän voinut viedä mukanaan mitään siitä, minkä oli vaivaa nähden koonnut. 15 Juuri tämä on kipeä kärsimys: sellaisena kuin hän oli tullut, hänen oli myös lähdettävä. Mitä hyötyä oli siis siitä, että hän oli nähnyt vaivaa -- tuulen hyväksi! 16 Kaikki päivänsä hän kulutti pimeässä huolia kantaen, vaivaa ja murhetta kärsien.

        17 Niinpä olenkin havainnut, että on oikein ja paikallaan syödä ja juoda ja nauttia elämästä kaiken sen vaivan keskellä, jota ihminen näkee vähinä Jumalan antamina elinpäivinään auringon alla; sellainen on hänen osansa. 18 Jumalan lahja on sekin, että hän antaa rikkautta ja omaisuutta ja sallii ihmisen käyttää sitä ja saada siitä osansa ja iloita kaiken vaivannäön keskellä. 19 Kun Jumala täyttää mielen iloa tuottavilla askareilla, ei ihminen ehdi ajatella elinpäiviensä kulumista.

        6:1 Minä näin auringon alla muutakin onnettomuutta, joka painaa ihmistä raskaasti. 2 Oli mies, jolle Jumala oli antanut rikkautta, omaisuutta ja kunniaa niin ettei häneltä puuttunut mitään, mitä hän saattoi haluta. Mutta Jumala ei sallinut hänen nauttia siitä, vaan kaiken sai nautittavakseen vieras. Tämä on turhuutta ja kipeä kärsimys. 3 Vaikka mies saisi sata lasta ja eläisi lukemattomia vuosia -- niin monta kuin ihmisen suinkin on mahdollista elää -- niin jos hän ei kaikesta tästä huolimatta saa tyydytystä elämästään eikä edes kunniallista hautausta, minä sanon: kuolleena syntynyt on häntä onnellisempi. 4 Turhaan se tulee ja pimeään menee, ja pimeään sen nimi peittyy, 5 eikä se ole nähnyt aurinkoa eikä tajunnut mitään; mutta sen lepo on syvempi kuin hänen. 6 Vaikka tuo mies eläisi kaksi kertaa tuhat vuotta, hän ei saisi elämästään iloa: eivätkö kaikki ole matkalla samaan paikkaan? 7 Kaikki ihmisen vaivannäkö menee samaan nieluun, eikä se kita koskaan täyty.

        8 Mitä etua viisaalla on tyhmän rinnalla,
        mitä hyötyä on nöyrälle siitä,
        että hän elää esikuvana muille?
        9 Minkä silmä jo näkee, on parempi kuin se, mitä mieli havittelee.

        Tämäkin on turhuutta ja tuulen tavoittelua.


    • Kirjakääröt

      Luuk.16:23 Biblia (1776). Ja hän helvetissä vaivassa oli, nosti hän silmänsä ja näki Abrahamin taampana ja Latsaruksen hänen helmassansa.

      • Käänöstellen

        Luuk.16:23 Kai en too Hadee eparas tous ophthalmous autou, hyparchoon en basanois, hora Abraam apo makrothen, kai Lazaron en tois kolpois autou.

        Suora: Ja siellä Haadeessa, nosti ylös katseensa, ollen piinassa, näki Abraamin kaukana, ja Lazaroksen hänen rinnallaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe