Vihaatko sinä elämääsi 2

A.Urinko

Ensimmäinen keskustelu meni harakoille kun eerika mummo muorit alkoivat vääntää itsensä rakastamista ensisijaiseksi toimeksi ennen lähimmäisen rakastamista,väittivät jopa että ei ole mahdollista rakastaa naapuria ilman että ei rakasta ensin itseään.
Missä kohdin Jeesus kehoittaa sinua rakastamaan ensin itseäsi?

102

1220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kai Hän mitään järjestystä siihen ole laittanut mutta sanoi, että samalla tavalla/yhtä paljon tulee rakastaa lähimmäistä kuin itseämme rakastamme🤔

• en_vihaa

En vihaa. Maasta olen tehty, maahan olen menevä; olen kiitollinen siitä, että olen. Itsensä vihaaminen, edes minkään kilvoittelun tähden, on kiittämättömyyttä ja pohjimmiltaan Jumalan kiroamista. "Älä kiusaa Herraa, Jumalaasi", kuuluu eräskin sitaatti. Ja sitähän se itsensä vihaaminen on, Jumalan kiusaamista, Jumalan syyllistämistä luomistyöstä.

Vastakkainasettelu tässä on silti turhaa. Se, ettei vihaa itseään, ei tarkoita automaattisesti, että rakastaa itseään yli kaiken.

• Siis vihaatko elämääsi? Jeesuksen mukaan pitäisi.

• "Se, ettei vihaa itseään, ei tarkoita automaattisesti, että rakastaa itseään yli kaiken."

Jospa ihan vain rakastaisit itseäsi? Ei kenenkään tarvitse narsisti olla.

• mummomuori kirjoitti:

"Se, ettei vihaa itseään, ei tarkoita automaattisesti, että rakastaa itseään yli kaiken."

Jospa ihan vain rakastaisit itseäsi? Ei kenenkään tarvitse narsisti olla.

On tässä tekemistä ettei tule liian itserakkaaksi ja narsistiseksi sillä olen syntynyt 1.5. Koko Suomi juhlii. Aloittavat jo päivää aikaisemmin ja jotkut aloittivat jo eilen. Ja liputtavatkin.

Ja nyt on viiskymmpiset. Juhlikaa. Mä en jaksa, tulen vanhaksi. Lähdettiin viikkokämpälle Turkuun karkuun koko syntymäpäiviä 😂

• a-teisti kirjoitti:

On tässä tekemistä ettei tule liian itserakkaaksi ja narsistiseksi sillä olen syntynyt 1.5. Koko Suomi juhlii. Aloittavat jo päivää aikaisemmin ja jotkut aloittivat jo eilen. Ja liputtavatkin.

Ja nyt on viiskymmpiset. Juhlikaa. Mä en jaksa, tulen vanhaksi. Lähdettiin viikkokämpälle Turkuun karkuun koko syntymäpäiviä 😂

Onnea! Toivottavasti juhlat onnistui hyvin!

• OletErehtynyt
        a-teisti kirjoitti:

"On tässä tekemistä ettei tule liian itserakkaaksi ja narsistiseksi sillä olen syntynyt 1.5. "

Ei Vappuna synttäreitä juhlita, vaan nimppareita!

• Jos ei rakasta itseä, ei kai silloin rakasta naapuriakaan? Jos kehoitetaan rakastamaan lähimmäistä niin kuin itseä, mutta ei rakasta itseä lainkaan, saako siis vihata lähimmäistä?

Jos keskustelu menee harakoille siitä, että otan osaa keskusteluun, olen pahoillani, että tämäkin keskustelu meni nyt harakoille. Sellaista se elämä on. Jos haluaa tietynlaisia vastauksia, kannattasko laittaa rasti ruutuun kysely ja vain yksi rastittava kohta?

• Miten on aloittaja, vihaatko sinä elämääsi?

• Viha ei ole rakkauden vastakohta 😏

• usko.vainen kirjoitti:

Viha ei ole rakkauden vastakohta 😏

Ei ole ei, mutta vihasta aloittaja alusti.

• kerro_kun_tiedät
        usko.vainen kirjoitti:

Viha ei ole rakkauden vastakohta 😏

Mikä sitten on?

• kerro_kun_tiedät kirjoitti:

Mikä sitten on?

Vihan ja rakkauden siis molempien vastakohta on välinpitämättömyys🤓

Mikä sitten on?

Rakkaudettomuus?

• kerro_kun_tiedät
        Naturaloid kirjoitti:

Rakkaudettomuus?

Kuten sanasta voi päätellä, se on rakkauden puutetta, muttei vielä sen vastakohta.

Tuo usko.vaisen mainitsema välinpitämättömyys, no, tavallaan. Rakkaus on kuitenkin jotain jota ilmaistaan ja sillä perusteella näkisin vihan olevan sen täsmällisempi vastakohta. Välinpitämättömyys on myös yhden sortin rakkaudettomuutta ennemminkin, yhdentekevää suhtautumista, kuin suoraan vastakkaiseen suuntaan menemistä.

Kuten sanasta voi päätellä, se on rakkauden puutetta, muttei vielä sen vastakohta.

Tuo usko.vaisen mainitsema välinpitämättömyys, no, tavallaan. Rakkaus on kuitenkin jotain jota ilmaistaan ja sillä perusteella näkisin vihan olevan sen täsmällisempi vastakohta. Välinpitämättömyys on myös yhden sortin rakkaudettomuutta ennemminkin, yhdentekevää suhtautumista, kuin suoraan vastakkaiseen suuntaan menemistä.

No sitten: antirakkaus? Ei siis epärakkaus vaan antirakkaus, rakkaudenvastaisuus. Kelpaako?

Rakkaus ei ole tunne vaan paljon enemmän.
        Niin on Jumala maailmaa rakastanut ,että antoi ainokaisen Poikansa....

Rakkaus on vääristetty nykyään romanttiseksi tunteeksi 😏

• usko.vainen kirjoitti:

Miten sinä rakkauden määrittelet ja vaikka sen lähimmäisen rakastamisen?

• Naturaloid kirjoitti:

No sitten: antirakkaus? Ei siis epärakkaus vaan antirakkaus, rakkaudenvastaisuus. Kelpaako?

Nyt minä sen keksin. "Misoamoria", rakkauden vihaaminen.

• kerro_kun_tiedät
        usko.vainen kirjoitti:

Niin paljon enemmän, että se on jotain muutakin kuin vain tunne. Silti se on myös tunne, mukaanlukien mutta ei pelkästään romanttinen sellainen. Kirjoitinkin, että "rakkaus on jotain jota ilmaistaan". Välinpitämättömyys, jonka hahmotat rakkauden vastakohdaksi, se jää nähdäkseni vajaaksi juuri sen ilmaisun tähden. Se on jonkin pitämistä yhdentekevänä; jokin ei herätä tunteita mihinkään suuntaan, sen kohde ei ole kokijalle kuuma eikä kylmä.

• kerro_kun_tiedät
        Naturaloid kirjoitti:

Nyt minä sen keksin. "Misoamoria", rakkauden vihaaminen.

Aika keinotekoisia käsitteitä. Viha on verrattain selkeä ja yksiselitteinen suomenkielinen sana.

Niin paljon enemmän, että se on jotain muutakin kuin vain tunne. Silti se on myös tunne, mukaanlukien mutta ei pelkästään romanttinen sellainen. Kirjoitinkin, että "rakkaus on jotain jota ilmaistaan". Välinpitämättömyys, jonka hahmotat rakkauden vastakohdaksi, se jää nähdäkseni vajaaksi juuri sen ilmaisun tähden. Se on jonkin pitämistä yhdentekevänä; jokin ei herätä tunteita mihinkään suuntaan, sen kohde ei ole kokijalle kuuma eikä kylmä.

Minusta rakkaus on ennen muuta tahtotila ja päätös.

• usko.vainen kirjoitti:

Minusta rakkaus on ennen muuta tahtotila ja päätös.

Sinäpä sen sanoit...

• Kun tunteita laittaa vastakohdikseen, riippuu vähän siitä, miten ne mieltää. Sanonta ”Sitä vihaa sillä voimalla mitä on rakastanut”, kertoo tavallaan juuri vastakohdista.

Kuitenkin välinpitämättömyyskin voi olla vastakohta, sillä jos ajatellaan voimakkaita tunteita, niin niiden vastakohta on tunteettomuus. Kun ei vihaa eikä rakasta, silloin on välinpitämätön.

Kun terveellä tavalla rakastaa itseään, silloin arvostaa itseään. On mahdollista ymmärtää silloin toista, ja tehdä toiselle asioita, joita haluaa itselleen tehtävän. Kun itse on ymmärtäväinen, empaattinen, kohtelias, jne., silloin tavoittaa myös toisen ihmisen rakkauden.

Rakkaudessa on kaksi ulottuvuutta, antaminen ja vastaanottaminen. Jos vain antaa, on pian ”tyhjä”. Mutta kun ottaa vastaan samalla, rakkaus lujittuu ja vahvistuu, eikä tule ”tyhjyyttä”.

• mummomuori kirjoitti:

Kun tunteita laittaa vastakohdikseen, riippuu vähän siitä, miten ne mieltää. Sanonta ”Sitä vihaa sillä voimalla mitä on rakastanut”, kertoo tavallaan juuri vastakohdista.

Kuitenkin välinpitämättömyyskin voi olla vastakohta, sillä jos ajatellaan voimakkaita tunteita, niin niiden vastakohta on tunteettomuus. Kun ei vihaa eikä rakasta, silloin on välinpitämätön.

Kun terveellä tavalla rakastaa itseään, silloin arvostaa itseään. On mahdollista ymmärtää silloin toista, ja tehdä toiselle asioita, joita haluaa itselleen tehtävän. Kun itse on ymmärtäväinen, empaattinen, kohtelias, jne., silloin tavoittaa myös toisen ihmisen rakkauden.

Rakkaudessa on kaksi ulottuvuutta, antaminen ja vastaanottaminen. Jos vain antaa, on pian ”tyhjä”. Mutta kun ottaa vastaan samalla, rakkaus lujittuu ja vahvistuu, eikä tule ”tyhjyyttä”.

Toisaalta ei voi antaa ellei ensin ole jotain annettavaa.

• VaariUkki
        mummomuori kirjoitti:

Kun tunteita laittaa vastakohdikseen, riippuu vähän siitä, miten ne mieltää. Sanonta ”Sitä vihaa sillä voimalla mitä on rakastanut”, kertoo tavallaan juuri vastakohdista.

Kerro toki miten sinä olet osoittanut rakkauttasi palstan uskoville.

• VaariUkki kirjoitti:

Kerro toki miten sinä olet osoittanut rakkauttasi palstan uskoville.

En ole mummomuori, mutta hän näyttää osoittavan rakkautta kaikille tällä palstalla suhtautumalla ja kirjoittamalla asiallisesta kaikille. Sellaisen huomion olen tehnyt ja nostan hänelle hattua, sillä aina häntä ei kohdella asiallisesti. Välillä hänelle heitellään aika tökeröitä kommentteja.

• Naturaloid kirjoitti:

Rakkaudettomuus?

Rakkauden antonyymiä tuskin voi yhdellä sanalla kuvata, käsite on laaja ja eri ihmisillä on rakkaudesta eri käsitys. Se on kuitenkin lienee totta, että ellei välitä itsestään on luultavasti huomattavia vaikeuksia välittää muistakaan.

• Parempi puoliskoni kiteytti asian joskus nöin. Elämää pitää rakastaa, kaikkea, itseä, ihmisiä ja eläimiä.

Aika keinotekoisia käsitteitä. Viha on verrattain selkeä ja yksiselitteinen suomenkielinen sana.

Lähinnä vitsailen.

• opetustarakkaudesta
        a-teisti kirjoitti:

Parempi puoliskoni kiteytti asian joskus nöin. Elämää pitää rakastaa, kaikkea, itseä, ihmisiä ja eläimiä.

"Elämää pitää rakastaa, kaikkea, itseä, ihmisiä ja eläimiä."

Eli ei mitään tule aidosti rakastaa!

En nyt moiti vaimoasi, vaan sitä että liian usein julistetaan tätä universaalin rakkauden ideaa, mitä kukaan ei kuitenkaan voi toteuttaa tosi paikan tullen.

Jokaisella ihmisellä on kohde jota ei voi rakastaa! Paitsi ei uskovilla, koska rakkaus on Jeesuksen KÄSKY. On tärkeää aina huomata, että uskovilta ei tälläkään foorumilla tule koskaan mitään negatiivista viestiä, vaikka uskoviin suunnataan vain ja ainoastaan negaatioita. Tämä on sitä rakkautta minkä voi saada vain Jumalalta. Rakkaus on Jumalan voima uskovassa, ei siis mikään sisäsyntyinen suhteellinen ominaisuus.

• opetustarakkaudesta kirjoitti:

"Elämää pitää rakastaa, kaikkea, itseä, ihmisiä ja eläimiä."

Eli ei mitään tule aidosti rakastaa!

En nyt moiti vaimoasi, vaan sitä että liian usein julistetaan tätä universaalin rakkauden ideaa, mitä kukaan ei kuitenkaan voi toteuttaa tosi paikan tullen.

Jokaisella ihmisellä on kohde jota ei voi rakastaa! Paitsi ei uskovilla, koska rakkaus on Jeesuksen KÄSKY. On tärkeää aina huomata, että uskovilta ei tälläkään foorumilla tule koskaan mitään negatiivista viestiä, vaikka uskoviin suunnataan vain ja ainoastaan negaatioita. Tämä on sitä rakkautta minkä voi saada vain Jumalalta. Rakkaus on Jumalan voima uskovassa, ei siis mikään sisäsyntyinen suhteellinen ominaisuus.

Hienoa. Olet saavuttanut valaistumisen.

"On tärkeää aina huomata, että uskovilta ei tälläkään foorumilla tule koskaan mitään negatiivista viestiä, vaikka uskoviin suunnataan vain ja ainoastaan negaatioita."

• Varmaan samassa kohdassa missä jumala sanoo että tappaminen on väärin.

13 "Jos saatte tietää, että jossakin niistä kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän asuttaviksenne, 14 on kelvottomia miehiä, jotka ovat viekoitelleet kaupunkinsa asukkaat palvelemaan muita, teille vieraita jumalia, 15 tutkikaa asiaa ja selvittäkää se tarkoin. Jos käy ilmi, että sellainen iljettävä teko todella on tapahtunut, 16 teidän on miekalla surmattava sen kaupungin asukkaat. Julistakaa kaupunki Herralle kuuluvaksi uhriksi, hävittäkää se ja surmatkaa sekä asukkaat että heidän karjansa. 17 Kaikki sieltä saatu saalis on koottava keskelle toria. Sitten koko kaupunki samoin kuin kaikki saalis on poltettava kokonaisuhrina Herralle, teidän Jumalallenne. Sellainen kaupunki pysyköön ikuisesti rauniokasana; sitä ei saa enää koskaan rakentaa uudestaan.

• Lienee kysymys Raqqan kaupungista Syyriassa ?

• Sir.Stephen kirjoitti:

Lienee kysymys Raqqan kaupungista Syyriassa ?

Ei sillä ole mitään väliä. Äkkiä nyt väärä uskoisia tappamaan. Eihän sinne taivaaseen muuten pääse.

• eituomioita
        Kimmo_Kuu_Seikkailuun kirjoitti:

Ei sillä ole mitään väliä. Äkkiä nyt väärä uskoisia tappamaan. Eihän sinne taivaaseen muuten pääse.

Tähän ei uuden liiton uskovaisia ole käsketty!

• En vihaa elämääni.

On vaikea rakastaa muita jos ei rakasta itseään, se on ihan totuus.

• Oikeastaan on mahdotonta rakastaa ketään, ellei ensin rakasta itseään.

• ei.suinkaan
        mummomuori kirjoitti:

Oikeastaan on mahdotonta rakastaa ketään, ellei ensin rakasta itseään.

Perustele.

• mummomuori kirjoitti:

Ei ollenkaan. Kyllähän sinä voit vihata ja halveksiakin muita (kuten teetkin esim. uskovat, Patmos, Aa jne) vaikka et vihaa ja halveksi itseäsi. 😏

• usko.vainen kirjoitti:

Ei ollenkaan. Kyllähän sinä voit vihata ja halveksiakin muita (kuten teetkin esim. uskovat, Patmos, Aa jne) vaikka et vihaa ja halveksi itseäsi. 😏

Tarkoitatko samoin kuin sinä teet? Kannattanee miettiä sitä omaa rakkauttaan siinä tapauksessa, oletko sisäistänyt miten Jumala sinua rakastaa?

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Tarkoitatko samoin kuin sinä teet? Kannattanee miettiä sitä omaa rakkauttaan siinä tapauksessa, oletko sisäistänyt miten Jumala sinua rakastaa?

Niin, edellenkään en rakasta sinua koska sinä olet minulle hyvin vastenmielinen ihminen😏

• usko.vainen kirjoitti:

Niin, edellenkään en rakasta sinua koska sinä olet minulle hyvin vastenmielinen ihminen😏

Kyllä minä sen ymmärrän. Rakastaminen on haasteellista silloin, kun toinen on itsestä vastenmielinen ihminen. Onkohan Jumalalle yhtä suuri haaste rakastaa meitä, mitä luulet?

Kyllä minä sen ymmärrän. Rakastaminen on haasteellista silloin, kun toinen on itsestä vastenmielinen ihminen. Onkohan Jumalalle yhtä suuri haaste rakastaa meitä, mitä luulet?

Jumala rakastaa ihmisiä vain Jeesuksen tähden ja katsoo Hänen omiaan Jeesuksen uhrin kautta🤓

• usko.vainen kirjoitti:

Jumala rakastaa ihmisiä vain Jeesuksen tähden ja katsoo Hänen omiaan Jeesuksen uhrin kautta🤓

Ja sinäkö et rakasta ja katso ihmisiä Jeesuksen uhrin kautta? Siitäkö se haaste tulee? Raamattuhan kuitenkin...Jeesushan kuitenkin kehoittaa rakastamaan kaikkia ja tekemään heille laupeuden. Kyllähän siinä haastetta vajavaiselle ihmiselle on.

Ja sinäkö et rakasta ja katso ihmisiä Jeesuksen uhrin kautta? Siitäkö se haaste tulee? Raamattuhan kuitenkin...Jeesushan kuitenkin kehoittaa rakastamaan kaikkia ja tekemään heille laupeuden. Kyllähän siinä haastetta vajavaiselle ihmiselle on.

En, minä en ole Jumala🤓
        Ihan turhaan alat taas jankuttaa. Käytä sen sijaan energiasi Raamatun lukemiseen ja rukoile, että ymmärrät mitä siinä sanotaan homoseksin harjoittamisestaa ja sukupuolista 🤗

• usko.vainen kirjoitti:

En, minä en ole Jumala🤓
        Ihan turhaan alat taas jankuttaa. Käytä sen sijaan energiasi Raamatun lukemiseen ja rukoile, että ymmärrät mitä siinä sanotaan homoseksin harjoittamisestaa ja sukupuolista 🤗

Niin ymmärrän ettet ole Jumala, en minäkään ole ja siksi ymmärrän myös sen, että joskus on haasteellista rakastaa. Kuitenkin pyrkimykseni on totella Jeesuksen kehoituksia, joita vaikka sieltä Vuorisaarnasta voi lukea , koska katselen Kristusta lähimmäisessä. Onnistumisprosentti ei aina ole 100, mutta onneksi meillä on sellainen Ylimmäinen pappi, joka voi meitä sääliä ja auttaa.

Niin ymmärrän ettet ole Jumala, en minäkään ole ja siksi ymmärrän myös sen, että joskus on haasteellista rakastaa. Kuitenkin pyrkimykseni on totella Jeesuksen kehoituksia, joita vaikka sieltä Vuorisaarnasta voi lukea , koska katselen Kristusta lähimmäisessä. Onnistumisprosentti ei aina ole 100, mutta onneksi meillä on sellainen Ylimmäinen pappi, joka voi meitä sääliä ja auttaa.

Minä rukoilen, että joskus vielä tulet uskoon.🤓
        Ja nyt LOPPU!

• usko.vainen kirjoitti:

Ja nyt LOPPU!

Sinäkö se määrittelet kuja on uskossa ja kuka ei? Minun mielestäni sinä et ole uskossa, koska sinun hommasi on vain naljailla. Ei se ole uskovaisuutta.

• usko.vainen kirjoitti:

Ja nyt LOPPU!

Hienoahan se olisi, jos tulisin sellaiseen uskoon kuin sinä haluat minun tulevan. Ehkä se helpottaisi sinua , kun minun rakastamiseni tällaisena Luojan luomana uskonsisarena on sinulle mahdotonta.

Hienoahan se olisi, jos tulisin sellaiseen uskoon kuin sinä haluat minun tulevan. Ehkä se helpottaisi sinua , kun minun rakastamiseni tällaisena Luojan luomana uskonsisarena on sinulle mahdotonta.

Minä en edellenkään halua sinusta yhtään mitään mutta ainakin lopettaisit homo- ta transueksytyksesi ja uskovausleikkisi täällä kun löytäisit totuuden 🤗

• usko.vainen kirjoitti:

Minä en edellenkään halua sinusta yhtään mitään mutta ainakin lopettaisit homo- ta transueksytyksesi ja uskovausleikkisi täällä kun löytäisit totuuden 🤗

Eikö Kristus olekaan totuus?

Eikö Kristus olekaan totuus?

Toki mutta sinä puhut valhetta 😏

• usko.vainen kirjoitti:

Tarkennan sen verran, että sinun tulkintasi mukaan...

• usko.vainen kirjoitti:

Oletko muuten ajatellut sitä, että kun kirjoitat siitä homoseksin synnillisyydestä, kirjoitat myös omasta synnillisyydestäsi, kun se rakastaminen on sinulle haastavaa. Olet siis samalla viivalla kuin me muutkin syntiset ja parannuksen paikalla seisomme kaikki tasavertaisina...tai siis yhtä huonoina kaikki . On vaikea osoitella sormella toisia, kun samalla itse on avoimesti langennut.

• Maniaa se on, rasittava tyyppi, olen jo skipannut 😉

• mummomuori kirjoitti:

Mietin tuota pitkään. Mietin, että ihminen, jota on aina kohdeltu kaltoin eikä hän ole oppinut rakastamaan itseään, kohtaa ystävällisen ihmisen, joka vastaa hänen tarpeisiinsa. Onko se tunne, jota hän tuntee tuota ystävällistä ihmistä kohtaan, rakkautta vai jotain muuta?

• usko.vainen kirjoitti:

Tuolla tavallako viet evankeliumia eteenpäin? Vain harvoille ja valituille, helpoille tapauksille?

• usko.vainen kirjoitti:

Ja nyt LOPPU!

Eikös tuo ole toisen uskon kieltämistä?

• homottajalle
        Kuusenjuuret kirjoitti:

Tuolla tavallako viet evankeliumia eteenpäin? Vain harvoille ja valituille, helpoille tapauksille?

Olet siis sitä mieltä, että Eeika tarvistee evankelumia?

• usko.vainen kirjoitti:

Siinä se tuli. Jumala ei rakastaisi, jos Jeesusta ei olisi.

Tätä olen vuosia sanonut; Jumala ei VT:ssa osoita rakkautta kenellekään.

Oletko muuten ajatellut sitä, että kun kirjoitat siitä homoseksin synnillisyydestä, kirjoitat myös omasta synnillisyydestäsi, kun se rakastaminen on sinulle haastavaa. Olet siis samalla viivalla kuin me muutkin syntiset ja parannuksen paikalla seisomme kaikki tasavertaisina...tai siis yhtä huonoina kaikki . On vaikea osoitella sormella toisia, kun samalla itse on avoimesti langennut.

"Olet siis samalla viivalla kuin me muutkin syntiset ja parannuksen paikalla seisomme kaikki tasavertaisina...tai siis yhtä huonoina kaikki . On vaikea osoitella sormella toisia, kun samalla itse on avoimesti langennut."

Tämä on aina lähtökohta, kun tekee mieli muita syyttää ja tuomita.

• Kuusenjuuret kirjoitti:

Mietin tuota pitkään. Mietin, että ihminen, jota on aina kohdeltu kaltoin eikä hän ole oppinut rakastamaan itseään, kohtaa ystävällisen ihmisen, joka vastaa hänen tarpeisiinsa. Onko se tunne, jota hän tuntee tuota ystävällistä ihmistä kohtaan, rakkautta vai jotain muuta?

"Mietin tuota pitkään. Mietin, että ihminen, jota on aina kohdeltu kaltoin eikä hän ole oppinut rakastamaan itseään, kohtaa ystävällisen ihmisen, joka vastaa hänen tarpeisiinsa. Onko se tunne, jota hän tuntee tuota ystävällistä ihmistä kohtaan, rakkautta vai jotain muuta?"

Tosi mielenkiintoinen kysymys pohdittavaksi.
        Ajattelen itse niin , että ihminen joka ei kykene rakastamaan siksi, että hänet on niin rikottu, voi oppia rakastamaan juuri sen kautta, että joku rakastaa ehtoja asettelematta häntä. Rakkaus kasvaa rakastaen, niinhän Raamatussakin sanotaan, me rakastamme, koska Jumalan on ensin rakastanut meitä.
        Jos ei rakasta itseään terveellä tavalla ja hyväksy itseään sellaisena kuin on, on varmasti vaikea rakastaa toisia hyväksyen toiset sellaisena kuin he ovat, sortumatta muuttamaan toista tai vaatimaan sitä ja tätä. Sitähän me kyllä taidamme tehdä kaikki ja sen kanssa pitkälti kipuilemme, koska emme ole tulleet täydellisiksi rakkaudessa, emmekä tässä ajassa taida tullakaan. Toki silti rakastamme sillä vajavaisella rakkaudella ja toivottavasti sitä mukaa, kun kasvamme kohti Kristusta, myös rakkautemme eheytyy.

• lyhyttäopetusta
        Kuusenjuuret kirjoitti:

"Mietin, että ihminen, jota on aina kohdeltu kaltoin eikä hän ole oppinut rakastamaan itseään, kohtaa ystävällisen ihmisen, joka vastaa hänen tarpeisiinsa. Onko se tunne, jota hän tuntee tuota ystävällistä ihmistä kohtaan, rakkautta vai jotain muuta?"

Mummomuori ja Eerika vie tätä keskustelua harhaan ja eksytykseen!

Nämähän toteavat, että on mahdotonta rakastaa toisia, jos ei rakasta ensin itseään.

Asia ei ole näin! Tässä kun oletetaan, että rakkaus olisi se ihmisen ominaisuus. Mutta rakkaus on Jumalan ominaisuus, jonka ihminen uskovalle antaa.

Luuk. 10:27

Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Tässä jakeessa todetaan, että sinä, jos rakastat Jumalaa eli Hänen tahtoaan, niin sinä silloin rakastat automaattisesti itseäsi Jumalan lapsena. Ja tästä seuraa sitten rakkaus siihen lähimmäiseen. Eli rakkaus tulee Jumalalta.

Ja näin ratkeaa myös sinun pulmasi, jos ihmistä on vakavasti rikottu, että IHMISENÄ ei kykene rakastamaan itseään eikä ketään, mutta Jumalan voimasta voi. Ja tämä edellyttää että rakastaa Jumalaa yli kaiken, yli kaiken maailman trendien ja tuulien.

Ja kun uskova on saanut Jumalalta sen rakkauden, niin tällä on myös eheyttävä voima. Heterot ja homot voivat eheytyä niistä vaurioista joita meihin on tuotettu, kun se rakkaus meissä eli Kristus meissä tekee omaa työtään vuosien saatossa. Ja näin eheytyy myös tuo sinun esiintuomasi rikottu ihminen. Ensin on rakkaus ja sitten eheytyminen.

Uskovahan kykenee myös lihassa (tai onhan tämäkin Jumalan antamaa viisautta) rakastamaan jopa meitä vastaan koko ajan hyökkääviä ateisteja ja liberaaleja, koska tiedostamme mikä on heidän lopullinen kohtalonsa. Kun tätä heidän karmeaa elämänkohtaloaan (iankaikkista kadotusta) ajattelee kunnolla, niin oikein havahtuu, että Herra armahda näitä vainoojiemme ja tästä tietoisuudesta nousee myös Jeesuksen kehoitus rakastaa myös vihollisiamme. Myös Daavid psalmeissaan viittaa tähän.

• mansikanlehti
        lyhyttäopetusta kirjoitti:

"Mietin, että ihminen, jota on aina kohdeltu kaltoin eikä hän ole oppinut rakastamaan itseään, kohtaa ystävällisen ihmisen, joka vastaa hänen tarpeisiinsa. Onko se tunne, jota hän tuntee tuota ystävällistä ihmistä kohtaan, rakkautta vai jotain muuta?"

Nämähän toteavat, että on mahdotonta rakastaa toisia, jos ei rakasta ensin itseään.

Asia ei ole näin! Tässä kun oletetaan, että rakkaus olisi se ihmisen ominaisuus. Mutta rakkaus on Jumalan ominaisuus, jonka ihminen uskovalle antaa.

Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Tässä jakeessa todetaan, että sinä, jos rakastat Jumalaa eli Hänen tahtoaan, niin sinä silloin rakastat automaattisesti itseäsi Jumalan lapsena. Ja tästä seuraa sitten rakkaus siihen lähimmäiseen. Eli rakkaus tulee Jumalalta.

Ja näin ratkeaa myös sinun pulmasi, jos ihmistä on vakavasti rikottu, että IHMISENÄ ei kykene rakastamaan itseään eikä ketään, mutta Jumalan voimasta voi. Ja tämä edellyttää että rakastaa Jumalaa yli kaiken, yli kaiken maailman trendien ja tuulien.

Ja kun uskova on saanut Jumalalta sen rakkauden, niin tällä on myös eheyttävä voima. Heterot ja homot voivat eheytyä niistä vaurioista joita meihin on tuotettu, kun se rakkaus meissä eli Kristus meissä tekee omaa työtään vuosien saatossa. Ja näin eheytyy myös tuo sinun esiintuomasi rikottu ihminen. Ensin on rakkaus ja sitten eheytyminen.

Uskovahan kykenee myös lihassa (tai onhan tämäkin Jumalan antamaa viisautta) rakastamaan jopa meitä vastaan koko ajan hyökkääviä ateisteja ja liberaaleja, koska tiedostamme mikä on heidän lopullinen kohtalonsa. Kun tätä heidän karmeaa elämänkohtaloaan (iankaikkista kadotusta) ajattelee kunnolla, niin oikein havahtuu, että Herra armahda näitä vainoojiemme ja tästä tietoisuudesta nousee myös Jeesuksen kehoitus rakastaa myös vihollisiamme. Myös Daavid psalmeissaan viittaa tähän.

Kirjoitit: " rakkaus on Jumalan ominaisuus"
        Voitko kertoa mitä Rakkaus on sinun ymmärryksesi mukaan ja miten Raamatussa Rakkaus määritellään.
        -Kun kerrot ihmisenä rakastavasi Jumalaa yli kaiken, mistä silloin rehellisesti on kysymys?
        -Kun kerromme rakastavamme lähimmäistämme kuten itseämme, mitä me silloin rehellisyyden nimissä olemme?
        -Jokainen joka laiminlyö käyttöönsä uskottua temppeliä Korkeimman tahdon vastaisilla teoilla niin mistä silloin on kysymys?

• lyhyttäopetusta
        mansikanlehti kirjoitti:

Kirjoitit: " rakkaus on Jumalan ominaisuus"
        Voitko kertoa mitä Rakkaus on sinun ymmärryksesi mukaan ja miten Raamatussa Rakkaus määritellään.
        -Kun kerrot ihmisenä rakastavasi Jumalaa yli kaiken, mistä silloin rehellisesti on kysymys?
        -Kun kerromme rakastavamme lähimmäistämme kuten itseämme, mitä me silloin rehellisyyden nimissä olemme?
        -Jokainen joka laiminlyö käyttöönsä uskottua temppeliä Korkeimman tahdon vastaisilla teoilla niin mistä silloin on kysymys?

"Kirjoitit: " rakkaus on Jumalan ominaisuus"
        Voitko kertoa mitä Rakkaus on sinun ymmärryksesi mukaan ja miten Raamatussa Rakkaus määritellään."

Taikka paremminkin sanoen en osaa vastata mitä rakkaus on :)

Mutta Paavali Korintolaiskirjeessään määrittää rakkautta tosi hyvin. Dramaattisin kohta lienee, että "kaiken se peittää". Rakkaus peittää kaiken eli siinä häviää se vajavainen ihminenkin rakkauden alle. Ihmisenä yksistään emme voi yhtään mitään rakkauden alalla muuta kuin eros-rakkauden kautta, missä on paljon omistamisenhalua ja himoitsemista. Mutta Jumalan rakkauden kautta voimme kaiken. Myös muut Paavalin tuomat kohdat ovat huomionarvoisia ja tärkeitä.

Mutta mitä on rakastaa Jumalaa yli kaiken, niin tähän on vaikeaa vastata. Voin vain sen kautta lähestyä aihetta, että tulee toteuttaa kaikessa Jumalan tahtoa. Tämähän on ihmiselle mahdoton tehtävä, meillä on pyrkimys valikoida Jumalan tahtoa oman elämäntilanteen ja yhteiskunnallisten trendien vuoksi. Mutta jos rakastaa Jumalan tahtoa kaikessa ilman mitään omaa ja yhteiskunnallista virettä, niin silloin rakastaa Jumalaa yli kaiken.

Tästä kirjoitin alempanakin jo. Jumalaa rakastetaan yli kaiken Hänen tahtonsa kautta. Eli Sanassa todetaan, että jos rakastat Jumalaa eli Hänen tahtoaan, niin sinä silloin rakastat automaattisesti itseäsi Jumalan lapsena. Ja tästä seuraa sitten rakkaus siihen lähimmäiseen. Eli rakkaus tulee Jumalalta. Ja aito rakkaus Jumalaan tulee Hänen tahtonsa rakastamisen ja kunnioittamisen kautta. Mehän emme näe emmekä aina edes koe Jumalaa, mutta Hänen tahtonsa on aina läsnä Raamatussa ja tämä Jumalan tahto ei kelpaa luonnolliselle ihmiselle ja tästä syystä monet uskoviksi itseään tituleeraavat eksyvät ja eksyttävät muita.

• lyhyttäopetusta kirjoitti:

Se rakkaus, jota meidän tulisi lähimmäistämme kohtaan tuntea on mielestäni rakkauden tekoja. Eli teemme hyviä tekoja, esim. menemme vaikkapa juttelemaan yksinäisen ihmisen kanssa. Ei välttämättä kovin suuria tekoja, mutta merkityksellisiä.

• mansikanlehti
        lyhyttäopetusta kirjoitti:

"Kirjoitit: " rakkaus on Jumalan ominaisuus"
        Voitko kertoa mitä Rakkaus on sinun ymmärryksesi mukaan ja miten Raamatussa Rakkaus määritellään."

Taikka paremminkin sanoen en osaa vastata mitä rakkaus on :)

Mutta Paavali Korintolaiskirjeessään määrittää rakkautta tosi hyvin. Dramaattisin kohta lienee, että "kaiken se peittää". Rakkaus peittää kaiken eli siinä häviää se vajavainen ihminenkin rakkauden alle. Ihmisenä yksistään emme voi yhtään mitään rakkauden alalla muuta kuin eros-rakkauden kautta, missä on paljon omistamisenhalua ja himoitsemista. Mutta Jumalan rakkauden kautta voimme kaiken. Myös muut Paavalin tuomat kohdat ovat huomionarvoisia ja tärkeitä.

Mutta mitä on rakastaa Jumalaa yli kaiken, niin tähän on vaikeaa vastata. Voin vain sen kautta lähestyä aihetta, että tulee toteuttaa kaikessa Jumalan tahtoa. Tämähän on ihmiselle mahdoton tehtävä, meillä on pyrkimys valikoida Jumalan tahtoa oman elämäntilanteen ja yhteiskunnallisten trendien vuoksi. Mutta jos rakastaa Jumalan tahtoa kaikessa ilman mitään omaa ja yhteiskunnallista virettä, niin silloin rakastaa Jumalaa yli kaiken.

Tästä kirjoitin alempanakin jo. Jumalaa rakastetaan yli kaiken Hänen tahtonsa kautta. Eli Sanassa todetaan, että jos rakastat Jumalaa eli Hänen tahtoaan, niin sinä silloin rakastat automaattisesti itseäsi Jumalan lapsena. Ja tästä seuraa sitten rakkaus siihen lähimmäiseen. Eli rakkaus tulee Jumalalta. Ja aito rakkaus Jumalaan tulee Hänen tahtonsa rakastamisen ja kunnioittamisen kautta. Mehän emme näe emmekä aina edes koe Jumalaa, mutta Hänen tahtonsa on aina läsnä Raamatussa ja tämä Jumalan tahto ei kelpaa luonnolliselle ihmiselle ja tästä syystä monet uskoviksi itseään tituleeraavat eksyvät ja eksyttävät muita.

Viikonlopulla Kirkossa käsiteltiin myös Roomalaiskirjeen kautta Rakkautta;
        8. Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
        9. Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        10. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

• Kristinuskon mukaan rakkaus on uskon tärkein perusta. Matteuksen evankeliumin ja Markuksen evankeliumin mukaan Jeesus opetti rakkauden kaksoiskäskyn. Käskyssä kehotetaan rakastamaan Jumalaa kaikesta sydämestä, kaikesta mielestä ja kaikesta hengestä ja lähimmäistään niin kuin itseään. Paavali kertoo rakkaudesta ensimmäisessä korinttilaiskirjeessä.

Islamilaisen maailmankatsomuksen mukaan rakkaus on kaikkia uskossa olevia yhdistävä side. Vaikka Jumalaa ei suoraan kutsuta rakkaudeksi, yksi Jumalan nimistä on Al-Wadud, rakastava, kaiken rakkauden lähde Jumala rakastaa jokaista Jumalaan uskovaa, joskin se kuinka uskova itse miellyttää Jumalaa toteuttamalla hänen tahtoaan riippuu yksilöstä itsestään. Jumalan rakkaus ihmiskuntaa kohtaan todentuu yksilölle rukoilun, mietiskelyn ja omistautumista osoittavien tekojen kautta.

Islamin suuntauksessa sufilaisuudessa rakkautta ei pidetä vain Jumalalle kuuluvana jumalallisena piirteenä, vaan se on Jumalan olemuksen ydin. Ishq, rakkaus, koskee kaikkea olemassa olevaa. Kun sielu sijaitsee ruumissa, sydämessä asuu sielun lisäksi rakkaus. Rakkaus asettuu kaiken maallisen ja järjellisen yläpuolelle. Todellinen rakkaus kahden ihmisen välillä on tie täydelliseen yhteyteen. Rakastuneet toteuttavat jumalan olemassa oloa maan päällä. Sekä rakastavan että rakastetun taustalla on rakkaus. Rakastava onkin ruh, henki, joka on erotettu rakastetustaan ja joka kaipaa takaisin. Rakastettu on puolestaan jamal, täydellisen kauneuden ilmentymä, joka näyttäytyy rakastavalle kutsuen tämän takaisin alkulähteeseensä. Rakkaus valtaa rakastuneen sydämen tuhoten sieltä kaiken ylimääräisen; vain rakastettu on tärkeä. Kun rakastava on luopunut omasta itsestään hän saavuttaa fanan, tilan, jossa suhteellisen olemassaolon tilalle on astunut täydellinen olemassaolo. Tämän tapahtuman mahdollistamana seuraa tawhid, täydellinen yhteys, tai täydellinen rakkaus.

• mdmdms

Jeesus käski seuraajiensa rakastamaan TOISIAAN.

• Jeesus opetti rakkauden kaksoiskäskyn
        Rakasta Jumalaa ja lähimmäistäsi eli toisiaan.

• " Rakkaus valtaa rakastuneen sydämen tuhoten sieltä kaiken ylimääräisen; vain rakastettu on tärkeä. "

Näin...

• säälinsinua
        Eerikatässämoi kirjoitti:

" Rakkaus valtaa rakastuneen sydämen tuhoten sieltä kaiken ylimääräisen; vain rakastettu on tärkeä. "

Näin...

Olet säälittävä.

• säälinsinua kirjoitti:

Olet säälittävä.

Miksi sinä minua säälit?

• mdmdms kirjoitti:

Jeesus käski seuraajiensa rakastamaan TOISIAAN.

Samoin opetti rakastamaan vihamiehiään. Mitä se tuttavan rakastaminen on: "kaikkihan niin tekevät".

• Älä usko koraaniin, luota kaurapuuroon niin elät onnellisena elämäsi loppuun saakka.

• säälinsinua kirjoitti:

Olet säälittävä.

Sääli on tunne jota kokee ihminen joka kuvittelee olevansa muiden yläpuolella, narsisti tuntee sääliä koska luulee sen olevan empatiaa.

• Juuri näin, muista se kaurapuuro aamuisin.

• Sehän on hieno asia, että kykenet säälimään minua. Eikö ihmisyyden yksi ulottuvuus ole juuri se, että kosketamme toisiamme ja herätämme tunteita?

Sehän on hieno asia, että kykenet säälimään minua. Eikö ihmisyyden yksi ulottuvuus ole juuri se, että kosketamme toisiamme ja herätämme tunteita?

Sääli voi olla myös empaattista mutta tuon Torren sääli ei ole vaan hän pyrkii painamaan säälittävän alas, empaattinen ihminen haluaa auttaa johon sääli ei ole kovin hyvä tunne.

Torrelle suosittelen edelleen kaurapuuroa se selventää ajatuksia

• Eerikatässämoi
        Sir.Stephen kirjoitti:

Sääli voi olla myös empaattista mutta tuon Torren sääli ei ole vaan hän pyrkii painamaan säälittävän alas, empaattinen ihminen haluaa auttaa johon sääli ei ole kovin hyvä tunne.

Torrelle suosittelen edelleen kaurapuuroa se selventää ajatuksia

Tunnehan voi nousta monenlaisesta maaperästä ja jos uskaltaa katsoa niitä omia tunteita hiukan lähemmin, voi tehdä isoja löytöjä itsestään.
        Kaurapuuron nauttiminen on oikein hyvä neuvo aika moneen vaivaan.

• Raamatussa Jumala käskee tappamaan miekalla kaikki, jotka eivät ole Mooseksen ja hänen puolellaan.

• torre12 kirjoitti:

Raamatussa Jumala käskee tappamaan miekalla kaikki, jotka eivät ole Mooseksen ja hänen puolellaan.

Kaurapuuro auttaa tähänkin, muista syödä joka aamu.

• Eikiitosjeesus

"Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" sisältää selvän käskyn rakastaa terveellä tavalla ensin itseä.
      Tuo onkin ainoita raamatun todellisia viisauksia, kun se irrotetaan kontekstista. Miksi vihata juuri mitään, kaikista vähiten elämää joka oikeastaan on kaiki mitä ihmisellä on.

• Erotettava vihastuminen ja viha. Viha tuhoaa ihmisen, vihastuminen on terve tunne jos tunnet kokeneesi vääryyttä, jos et osaa vihastua tilalle tulee kaiken tuhoava viha ja katkeruus, masennus. Vihalla on myös voimaannuttava vaikutus, syvästi masentuneen ensimmäisiä merkkejä parantumisesta on kyky tuntea vihaa, siitä vain olisi päästävä eroon ennenkuin se alkaa tuhota ihmistä sisältäpäin.

• Ainoastaan rakkaus on, mikään muu ei ole mitään.
      Jumala on Rakkaus.
      Ei ole ensin tai toiseksi mitään. Kaikkea mahdollista muuta voi toki jutella ja selitellä, se on rakkauden kaipuuta.

• Murphyn lakeja:
      1. Etsikään niin te löydätte.
      No mies lähti etsimään baaneeja mutta löysikin vain sieniä.

2. Joka elämänsä kadottaa minun tähteni on sen löytävä.
      No mies kadotti elämänsä Jeesuksen tähden ja lopulta löysikin sen haudan partaalla kun oli
      90 vuotias tutiseva ukko.

Näinkin voi käydä. Kun noudattaa Jeshuan ohjeita niin löytää totuuden ja totuus tekee vapaaksi. Niin on jo monille käynyt ja eräät ovat ryhtyneet Jeesuksen ohjeiden asemesta opettamaan omia ohjeitaan kuten tohtori Luther. Hänhän opetti hylkäämään Jeshuan vaatiman teon eli kaikesta luopumisen ja sen sijaan luottamaan yksin tohtori Luterin itsensä välittämään armoon.

Itse noudatin Jeshuan ohjetta ja luovuin kaikesta ja se vapautti minut uskomasta kaikenmaailman juttuihin ja epäjumaliin sekä myös raamattuun itseensä. Sekin osottautui vain yhdeksi epäjumalaksi.

Luopukaa toki elämästänne jos siltä tuntuu ja luultavasti löydätte sen tavalla tai toisella, mutta melko varmaa on että ette sillä tavalla kuin oletatte tai raamattu kertoo. Maailmassa on miljoonia sotilaita, jotka ovat panneet elämänsä kymmeniä kertoja likoon, tuhansia pakolaisia jotka ilman mitään omaisuutta seilaavat meren yli ja sadat heistä hukkuvat matkalla. Mitä hyötyy kristitty siitä, että panee YHDEN AINOAN KERRAN ELÄMÄNSÄ LIKOON. Maailmana pidetyt ihmiset tekevät niin joka päivä monin tavoin monta kertaa. Ehkä Jeesus tarkoitti TULKAA TE VÄTYKSET EDES SILLE TASOLLE MILLÄ MAAILMA ON. Olkaa tekin valmiit tekemään uhrauksia sillä muuten ette ole oikeastaan parempia kuin ........

• Uskonnot ovat miesten kirjoittamia, niistä puuttuu kokonaan naisnäkökulma.

Naisen pitäisi ottaa herrakseen joku lapsenikäinen kolmikymppinen ristille naulittu , mutta jos konkreettisesti vanhempi nainen rakastaa nuorempaa miestä, hän on puuma, syöjätär ja rikkoo maailmanjärjestystä, koska naisen kuuluu olla nuorempi.

Henkisesti kuitenkin saa haaveilla jeesuksesta, vaikka olisi aviomies olemassa, sitä ei pidetä aviorikoksena. merkillistä.

• totuus_äärilibuista

Se on ihan turha kenenkään täällä tai muuallakaan elvistellä lähimmäisen-rakastamisillaan.

Kyllä se tekemättä jää -varsinkibn tekopyhiltä liberaali-teeskentelijöiltä jotka siitä eniten pitävät meteliä. Mäkinenkin opetti ettei kristillisyyden ydin muuta olekaan kun lähimmäisen rakastamista, ja itse nosteli yli 100 000 euron vuosipalkkaa muita etuja. Kysyttäessä ei ollut valmis nipistämään omaa palkkaansa köyhien lähimmäisten hyväksi yhtään (vaikka varaa olisi kyllä varmasti) -niinkuin presidentti Niinistö teki jalon ja esikuvallisen eleen. Tuumasi että pärjää Jennin kanssa kyllä pienemmälläkin...

Mutta kaikkein typerimpiä, oikein yyber-typeryksiä ovat ne kirkolliset liberaalit ja naispapit jotka pitävät jatkuvasti hirveää metelöimistä omista hyvistätöistään ja lähimmäisen-rakkauksistaan mutta kaikkien silmin nähden ja todistettavasti kaikkein vähiten omassa elämässään ovat valmiita minkäänlaisiin uhrauksiin niitten lähimmäisten hyväksi joista heidän suu kuitenkin louskuttaa niin mahtavasti.

• rakastakaaitseänne

"Missä kohdin Jeesus kehoittaa sinua rakastamaan ensin itseäsi?"

Periaatteessa voisi kyllä ...

Nimittäin on vanha sanonta, että vain varas varasta pelkää. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä ei itse ole, sitä ei voi olettaa toisestakaan.

Meillä on sellainen merkillinen psyykkinen maailma sisällämme, jonka mukaan me peilaamme muita ihmisiä ja ulkomaailmaa, ja se onnistuu vain sitä kautta mitä olemme itse. Jos meissä ei ole rakkautta, emme voisi rakastaa lähimmäistäkään. Emme ainakaan oikealla tavalla.

Tästä johtuu myös se, kun sanotaan, että mielipiteillään ihminen kertoo aina vain itsestään, ei koskaan toisesta ihmisestä.

Ja se on tosi.

• ”…psyykkinen maailma sisällämme, jonka mukaan me peilaamme muita ihmisiä ja ulkomaailmaa, ja se onnistuu vain sitä kautta mitä olemme itse. Jos meissä ei ole rakkautta, emme voisi rakastaa lähimmäistäkään. Emme ainakaan oikealla tavalla.”

Tuossa on paljon totuutta. Hyvin helposti ajattelemme toisten kokevat kaiken samoin, kuin mitä itse teemme. Jos kokemusmaailma on rajoittunut – kuten nuorilla etenkin voi olla – emme kykene asettumaan sellaisen henkilön asemaa, jolla onkin toisenlainen kokemusmaailma.

Mitä enemmän elämänkokemusta tulee, sitä paremmin osaa asettua mitä erilaisimpiin kokemusmaailmoihin, tai ainakin hyvin lähelle.

• viimeinen.tuomio.2

Joko te olette päässeet tästä elämänvaiheestanne ohi?

Näistä "vanhoista" jutuista loytyy ihan mielenkiintoisia näkökulmia siihen ketä palstalähimmäistä rakastettiin vielä puolisen vuotta sitten... ja ketä ei...

• Mitä näkökulmia oikestaan tarkoitat?

• viimeinen.tuomio.2
        mummomuori kirjoitti:

Mitä näkökulmia oikestaan tarkoitat?

Sitä, että kun eilen nostin näitä vanhoja keskusteluja, niin perspektiivin kautta näissä vanhoissa keskusteluissa mukana olleiden kantoja mietiskelin.

Onko kukaan päätynyt rakastamaan enemmän itseään ja lähimmäisiään, tullut henkistä kasvua "paremmaksi" ihmiseksi, vai onko menty entistä syvemmälle oman elämän vihaamiseen ja sen projisoimiseen tänne nettiin?

Löytyykö siis edes yhtä keskustelijaa, joka on kokenut tässä puolen vuoden aikana, kun mitä tämä ketju on ollut olemassa, jotain positiivista? Löytynyt syy rakastaa edes jotain asiaa itsessä, jonka sitten on voinut tuoda julki ja kokea, että nyt elämä on edes hieman siedettävämpää.

Vai onko vajottu vaan syvemmälle nihilismin mutaan?

Kukaan ei muuten tänä kesänä ole ainakaan voinut valittaa siitä, etteikö aurinko paista risukasaankin. Löytäkää nyt edes jotain positiivista siitä omasta kurjuudestanne.

Maailmassa on miljardeja muita, joilla ei ole koskaan edes tällaista kanavaa kertoa että kyllä elämä on sitten kamalaa. Ei osata lukea, eikä ole edes sähköä tai konetta, jolla kirjoittaisi edes kirjoitusvirheistä tekstiä. Kuollaan ilman, että kukaan koskaan kuulee elämäntarinaa. Yrittäkää suhteuttaa kommenttinne vähän siihen perspektiiviin, kenellä asiat oikeasti tässä elämässä ovat hyvin ja kenellä huonosti.

• >> väittivät jopa että ei ole mahdollista rakastaa naapuria ilman että ei rakasta ensin itseään. <<

Oma olettamukseni on, että myötätunto ja platoninen rakkaus perustuvat siihen, että ihminen kuvittelee itsensä toisen asemaan ja kokee myötätuntoa ja rakkautta tavallaan omaan itseensä, sen toisen ihmisen kautta.

• rakasta.tekoja

# Ensimmäinen keskustelu meni harakoille kun eerika mummo muorit alkoivat vääntää itsensä rakastamista ensisijaiseksi toimeksi ennen lähimmäisen rakastamista,väittivät jopa että ei ole mahdollista rakastaa naapuria ilman että ei rakasta ensin itseään.
      Missä kohdin Jeesus kehoittaa sinua rakastamaan ensin itseäsi? #

- tee toisille se, mitä haluaisit itsellesi tehtävän.

Matteus 7:
      12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.

Siinä koko asian ydin. Ei rakkaus ole niinkään tunteita, vaan tekoja. Teot näyttävät sinun kykysi rakastaa.

• Minä ainakin ajattelen niin, että jos ihminen ei itseään arvosta, hänen on hyvin vaikea arvostaa muitakaan. Kun tuo arvostaminen on tarpeeksi voimakasta, voidaan kai puhua sitten rakkaudesta.

Vaatimus siitä, että ihminen rakastaisi Jumalaa "yli kaiken" tuntuu ainakin minusta aika lailla oudolta. En kykene löytämään vaatimukselle perusteluja oikein millään. Ymmärrän erilaiset teologiset perustelut asian takaa, mutta ajatus siitä, että ihminen pitäisi jotakin tärkeämpänä kuin vaikkapa omia lapsiaan ei oikein järkevältä tunnu.

Sanoisin niin, että kyseessä on lopulta pikemminkin vaatimus siitä, että ihmisen on nöyrryttävä Jumalan edessä ja suomeksihan se tarkoittaa sitä, että kun joku siis Jumalan nimissä puhuu, HÄNTÄ on toteltava. Vaatimus totella papistoahan on esiintynyt aina ihmiskunnan historiassa.

• LyhytOpetus

"En kykene löytämään vaatimukselle perusteluja oikein millään. Ymmärrän erilaiset teologiset perustelut asian takaa, mutta ajatus siitä, että ihminen pitäisi jotakin tärkeämpänä kuin vaikkapa omia lapsiaan ei oikein järkevältä tunnu. "

Ei tätä luonnollinen ihminen voi ymmärtää, eikä tottatosiaan aina myöskään uskovainen. Mutta uskova on siinä suhteessa paremmassa asemassa, että saamme jopa tähän voiman Jumalalta. Jeesushan vaati hylkäämään ja jopa vihaamaan kaikkea lähiomaisiakin, jos nämä ovat esteenä Jumalan ja Hänen tahtonsa rakastamiselle. Nämä ovat mahdottomia vaatimuksia ihmiselle, mutta Jumalalle kaikki on mahdollista. En tässä lähemmin lähde opettamaan tästä asiasta, koska on aikapulaa, mutta tuossa alempana vähän täydensin opetusta tuosta rakastamisesta.

• LyhytOpetus kirjoitti:

"En kykene löytämään vaatimukselle perusteluja oikein millään. Ymmärrän erilaiset teologiset perustelut asian takaa, mutta ajatus siitä, että ihminen pitäisi jotakin tärkeämpänä kuin vaikkapa omia lapsiaan ei oikein järkevältä tunnu. "

Ei tätä luonnollinen ihminen voi ymmärtää, eikä tottatosiaan aina myöskään uskovainen. Mutta uskova on siinä suhteessa paremmassa asemassa, että saamme jopa tähän voiman Jumalalta. Jeesushan vaati hylkäämään ja jopa vihaamaan kaikkea lähiomaisiakin, jos nämä ovat esteenä Jumalan ja Hänen tahtonsa rakastamiselle. Nämä ovat mahdottomia vaatimuksia ihmiselle, mutta Jumalalle kaikki on mahdollista. En tässä lähemmin lähde opettamaan tästä asiasta, koska on aikapulaa, mutta tuossa alempana vähän täydensin opetusta tuosta rakastamisesta.

Kaikkea aina voi väittää ja kuvitella, mutta se on sitten eri asia, onko se oma juttu siltikään totta. Yhtä hyvin voisi miettiä sitäkin, onko se vaatimus tässä tapauksessa perusteltavissa ja ymmärrettävissä muutenkin kuin vain yliluonnollisella tavalla.

Ilmeisesti olet sitä mieltä, että tässä tapauksessa esittämäni ajatus Jumalan rakastamisesta "yli kaiken" ei voi sisältää ihan maallisia tausta-ajatuksia?

• Lyhytopetus

Eerika ja mummomuori pyrkivät häiritsemään kristillistä opetusta, mutta käydääs tässäkin vähän läpi mitä kristillinen eli Jumalan tarkoittama rakkaus on.

Lähtökohtana on Kuusenjuuren esittämä kysymys ...

Mummomuorihan totesi, että on mahdotonta rakastaa toisia, jos ei rakasta ensin itseään.

Asia ei ole näin! Tässä kun oletetaan, että rakkaus olisi se ihmisen ominaisuus. Mutta rakkaus on Jumalan ominaisuus, jonka Jumala uskovalle antaa.

Tässä jakeessa todetaan, että sinä, jos rakastat Jumalaa eli Hänen tahtoaan, niin sinä silloin rakastat automaattisesti itseäsi Jumalan lapsena. Ja tästä seuraa sitten rakkaus siihen lähimmäiseen. Eli rakkaus tulee Jumalalta. Ja aito rakkaus Jumalaan tulee Hänen tahtonsa rakastamisen ja kunnioittamisen kautta. Mehän emme näe emmekä aina edes koe Jumalaa, mutta Hänen tahtonsa on aina läsnä Raamatussa ja tämä Jumalan tahto ei kelpaa luonnolliselle ihmiselle ja tästä syystä monet uskoviksi itseään tituleeraavat eksyvät ja eksyttävät muita.

Ja näin ratkeaa myös Kuusenjuuren esiintuoma pulma, jos ihmistä on vakavasti rikottu, että IHMISENÄ ei kykene rakastamaan itseään eikä ketään, mutta Jumalan voimasta voi. Ja tämä edellyttää että rakastaa Jumalaa yli kaiken, yli kaiken maailman trendien ja tuulien.

Ja kun uskova on saanut Jumalalta sen rakkauden, niin tällä on myös eheyttävä voima. Heterot ja homot voivat eheytyä niistä vaurioista joita meihin on tuotettu, kun se rakkaus meissä eli Kristus meissä tekee omaa työtään vuosien saatossa. Tästähän sekä homot että heterot toistuvasti todistelevat hengellisissä tilaisuuksissa ja yksityisissä ryhmäkeskusteluissa. Ja näin eheytyy myös tuo Kuusenjuuren esiintuoma rikottu ihminen. Ensin on rakkaus ja sitten eheytyminen rakkauden ympäröiden särkynyttä.

• ”…pyrkivät häiritsemään kristillistä opetusta…”

Tuota, kuka ja missä sitä täällä ”opetetaan”? Ethän sinäkään esitä kuin omia näkökulmiasi asiasta. Siis siitä, miten sinä olet ymmärtänyt. Ei täällä kukaan ”opeta”.

”Tässä kun oletetaan, että rakkaus olisi se ihmisen ominaisuus. Mutta rakkaus on Jumalan ominaisuus, jonka Jumala uskovalle antaa.”
        ”IHMISENÄ ei kykene rakastamaan itseään eikä ketään, mutta Jumalan voimasta voi. Ja tämä edellyttää että rakastaa Jumalaa yli kaiken…”

Tuntuu että et ihan itsekkään nyt tunnu ymmärtävän, mitä rakkaus on. Sanot että ensin ihmisen pitää rakastaa Jumalaa ja kuitenkin väität, että Jumala ”antaa” rakkauden ihmiselle.
        Rakkaus ei ole pelkkä ominaisuus. Rakkaus on myös asenne ja tunne, enkä tarkoita tunteellisuutta. Sillä ei käydä kauppaa.

Jumala on rakkaus. Jumalan rakkaus on aina olemassa. Riippuu pitkälti meistä itsestämme, olemmeko valmiita vastaanottamaan sen. Yritämmekö ”ostaa” sitä tekojen eli tottelevaisuuden kautta? Ei todellakaan.

Jos ihminen osaa rakastaa itsesään, hän osaa silloin myös rakastaa muita. Kun ihminen välittää itsestään, hän kykenee ottamaan vastaan myös Jumalan rakkauden. Jos ihminen ei rakasta itsesään, ei hän tunnista rakkautta muissakaan – eikä etenkään Jumalassa.

Rakkaus on siitä metkaa, että mitä enemmän sitä antaa, sitä enemmän sitä saa.

”…jos rakastat Jumalaa eli Hänen tahtoaan, niin sinä silloin rakastat automaattisesti itseäsi Jumalan lapsena.”

Ei, se ei tapahdu automaattisesti. Siihen kasvetaan, toisinaan monen mutkan kautta. Rakkaus vaatii nöyryyttä.

”Mehän emme näe emmekä aina edes koe Jumalaa, mutta Hänen tahtonsa on aina läsnä Raamatussa…”

Niinkö? Kyllä minun kokemukseni on päinvastainen. Jumala on riippumatta siitä, mitä jossain kirjassa on kirjoitettu. Jumala on läsnä joka päivä, elävänä. Ei Häntä tarvitse etsiä painetuista kirjaimista.

• Vihaansitä

Vihaan elämääni todella paljon. Olen riippuvainen eri asioista, jotka latistavat elämäni. Vihaan elämääni pohjamutia myöten.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      174
      5068
    2. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      100
      4959
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      91
      4414
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      118
      2723
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      139
      2708
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2237
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      32
      2154
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      227
      1908
    9. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      90
      1836
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      12
      1821
    Aihe