Miten ratkaisen , x y=6
x-y=4
Yhtälöt sijoitusmenetelmällä???
8
218
Vastaukset
- wolframia.peliin
Kokeile Wolframalphaa. Ei noita ihminen osaa enää tekoälyaikakautena ratkoa.
pitäs itte tietää ku o koe huomen .
- Auttaako
Hei
Ratkaise jommasta kummasta yhtälöstä jompi kumpi muuttuja. Siis voit ratkaista kummasta tahansa x:n tai y:n. Oletan, että osaat ratkaista yhden yhtälön.
Sijoita sitten saamasi x:n tai y:n lauseke siihen toiseen yhtälöön sen yhtälö x:n tai y:n paikalle. Sen jälkeen sinulla on siinä yhden muuttujan yhtälö, jonka varmaan osaat ratkaista. Näin saat ratkaistuksi joko x:n tai y:n eli numeroarvon.
Sijoita sitten se numeroarvo jompaan kumpaan alkuperäiseen yhtälöön omalle paikalleen eli jos ratkaisit x:n niin x:n paikalle ja jos y:n niin y:n paikalle. Sitten on taas yksi yhtälö ja yksi muuttuja ja siitä saat ratkaistua toisen muuttujan.
Oletko 8 vai 9 luokalla vai muualla kuin peruskoulussa? - X5Y1
Eikö tuon näe perssilmällä. Lukuun lisätään jotain ja toisessa sama vähennetään. X o siis pakostakin siinä välissä eli 5 ja y:n täytyy olla silloin 1.
- martta00
laske puolittain yhteen, niin saat 2x = 10, josta x = 5 ja sijoita se vaikka ekaan, niin saat y = 1
no tietenkin, jos välttämättä piti laskea sijoitusmenetelmällä, niin sittenhän tämä ei käy.. x y=6 kerrotaan puolet -x saadaan y=6-x
sijoitetaan alempaan yhtälöön x:n arvo eli
x-(6-x)=4 sulut pois eli x-6 x=4
2x=10 eli x=10/2=5
sijoitetaan lopuksi x:n arvo alempaan yhtälöön eli 5-y=4, y=1- Ohman
Jos nyt "sijoitusmenetellään" niin alemmasta yhtälöstä saadaan x = 4 y ja kun tämä arvo sijoitetaaan ylempään saadaan (4 y) y = 6 eli 2 y = 2 joten y = 1. Ja siis x = y 4 = 5.
- TRa
Numeroilla kannattaa aina pyrkiä jonkinlaiseen eliminointiin. Symbolisessa muodossa ratkaisuun ei ole oikein hyviä keinoja. Cramerin menetelmää olen silloin ruukannut käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606044- 1003131
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252406- 212078
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451751Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271616
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691521Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374