Alaselkäkipu ja ajoasennon säätäminen

et22222

Löytyykö tähän yksinkertaisia ohjeita kuinka alaselkäkipua voisi vähentää istuimen/ohjaustangon säädöillä? Kuten istuimen korkeus, ohjaustangon kulma ylös/alaspäin, isuimen säätö edes/taakse ja istuimen kallistuskulma.

Esim toimiiko seuraavan mitä tein juuri uuteen pyörään (runkokorkeus ainakin sopiva pituudelleni):
1. Istuin niin korkeaksi että jää vain hyvin pieni kulma polven kohdalle kun poljin alhaalla ja jalkapohja vaakasuorana polkimella.
2. Ohjaustangon kulman nostin niin ylös kuin asteikon mukaan sai. En vain tykkää tunteesta kun ohjaustanko edempänä kuin etupyörän akseli. Nyt ei tarvi niin kurotellakaan vaan tuntuu sopivalta etäisyydeltään.
3. Istuimen jouduin säätämään niin eteen kun vain sai jotta polvilumpio olisi polkimen akselin kohdalla kun poljin kello kolmessa. Tämän ohjeen löysin netistä. Tuntuu melkein ettei edes riittävän eteen saanut istuinta.
4. Istuin kallistumaan lievästi eteenpäin, tämä vähentää kipua takapuoleen pitkillä matkoilla.

Pienen testailun jälkeen ehkä tuo istuimen siirto eteenpäin eniten auttoi alaselkäkipuun. Mutta edelleen otan vastaan vinkkejä kuinka kipua voisi vähentää säädöillä.

23

2347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maantiepyöräilijä

      Istuin vaateriin, niin et valu.

      Koita laskea satulaa 5 tai 10 mm. Se saattaa auttaa, jo satulaan on niin korkealla, että se aiheuttaa puolelta toiselle keinuntaa ajaessa.

      Tangon säätämisestä en oikein ymmärtänyt, mitä olet tehnyt. Kokeile niin, että tanko on noin 50 mm satulan alapuolella.

      • Maantiepyöräilijä

      • et22222

        Siis sen ohjaustangon kiinnityspalan kulmaa voi säätää niin että se kiinnityspala osoittaa suoraan eteenpäin tai sitten yläviistoon joka nostaa ohjaustangon korkeutta. En tiedä onko tuolla vaikutusta alaselkään. Tuntuma vaan parempi kun tanko vähän etupyörän "päällä" (lähempänä minua) eikä etupyörä "edellä".

        Mielestäni lantio ei keinu joten istuin ei liian korkealla, hyvin pieni kulma jää polven kohdalle kun poljin ala-asennossa.


    • pari_lisäkonstia

      Selkäkipuja voi vähentää venyttelyillä ja lihaskuntoa parantamalla.

    • Vanhan_aikainen

      Useimmat nykypyörät ovat selkävaivaiselle liian pitkärunkoisia. Ajoasento on kuin amerikkalaista jalkapalloa treenaavalla apinalla. Selkä köyryyn, kädet eteen. Ei ihme, että selkään sattuu, sääti mitä tahansa.

      Käy kokeilemassa jotain "perinteisellä rungolla" varustettua pyörää esim. Pelago Bikes -tyyppisiä. Jos näillä on hyvä ajaa, vika on paikallistettu. Valitettavasti ainoa mahdollinen hoito on ostaa sopiva pyörä nykyisen tilalle...

      • TotuusSattuuQC

        "Useimmat nykypyörät ovat selkävaivaiselle liian pitkärunkoisia."

        Sanoittaisinko ennemminkin että nykyihmisten selät ovat usein niin huonossa kunnossa että pyörä jonka ajoasento on sopiva vähän vahdikkaampaankin menoon ei enää monille sovi. Lukuunottamatta niitä joilla on ihan oikeasti ongelmia vaikkapa välilevyjen kanssa, suuri osa pyöräilijöiden selkäkivuista johtuu huonoista selkälihaksista, ei siitä että ajoasento olisi jotenkin erityisen huono selälle. Vähänkin etukenompi ajoasento vaatii selkälihaksilta hyvää kuntoa tai ne kipeytyvät nopeasti. Sitten sanotaan vain että "selkä tulee kipeäksi" vaikka todellisuudessa selän lihakset tulevat.


      • TotuusEiSatu
        TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Useimmat nykypyörät ovat selkävaivaiselle liian pitkärunkoisia."

        Sanoittaisinko ennemminkin että nykyihmisten selät ovat usein niin huonossa kunnossa että pyörä jonka ajoasento on sopiva vähän vahdikkaampaankin menoon ei enää monille sovi. Lukuunottamatta niitä joilla on ihan oikeasti ongelmia vaikkapa välilevyjen kanssa, suuri osa pyöräilijöiden selkäkivuista johtuu huonoista selkälihaksista, ei siitä että ajoasento olisi jotenkin erityisen huono selälle. Vähänkin etukenompi ajoasento vaatii selkälihaksilta hyvää kuntoa tai ne kipeytyvät nopeasti. Sitten sanotaan vain että "selkä tulee kipeäksi" vaikka todellisuudessa selän lihakset tulevat.

        Eli ennen selät kesti paremmin pyöräilyä? Minkälaiset ajoasennot sitten ennen oli suurimmassa osassa pyöriä??


      • vaantoisessavika

        Samanlaiset kuin nytkin, selät olivat vaan parempia.


      • Juupas
        vaantoisessavika kirjoitti:

        Samanlaiset kuin nytkin, selät olivat vaan parempia.

        Ja höpö höpö, vielä 90 luvun alussa kaikissa pyörissä istuttiin selkä suorana poislukien maantiepyörät.


      • vaantoisessavika

        Maantiepyöristä puhuinkin. Selkä suorana on selälle pahin, kuopat iskee lujimmin. Joskin sellaisilla pyörillä ajetaan yleensä pari km kerrallaan niin ei ehdi juuri haitata.


      • Pomppukeppi
        Juupas kirjoitti:

        Ja höpö höpö, vielä 90 luvun alussa kaikissa pyörissä istuttiin selkä suorana poislukien maantiepyörät.

        "Ja höpö höpö, vielä 90 luvun alussa kaikissa pyörissä istuttiin selkä suorana poislukien maantiepyörät."

        80- ja 90-luvuilla yksi yleisimmistä pyörätyypeistä oli ns. retkipyörä jossa ei todellakaan istuttu selkä suorana vaan ne olivat "kippuratankoisia" ja vastasivat geometrialtaan melko paljon nykyisiä cyclocross-pyöriä. Myöskään 90-luvulla yleistyneissä maastopyörissä ei istuttu selkä suorassa varsinkin kun niissä suosittiin silloin nykynäkökulmasta kummallisen pitkiä ohjainkannattimia.


    • Pomppukeppi

      "2. Ohjaustangon kulman nostin niin ylös kuin asteikon mukaan sai. En vain tykkää tunteesta kun ohjaustanko edempänä kuin etupyörän akseli. Nyt ei tarvi niin kurotellakaan vaan tuntuu sopivalta etäisyydeltään."

      Tähän pitää kommentoida että ei se tanko tokikaan etuakselia edempänä oikein missään pyörässä ole. Toki se voi vaikuttaa siltä satulasta katsoen mutta en kyllä tiedä oikein mitään pyörää jossa noin olisi. Sellainen pyörä olisi varsin kummallinen ajettava.
      Tuossa nostettavassa ohjainakannattimessa on se ongelma että siinä korkeus ja pituus säätyvät aina yhtä aikaa joka ei ole oikein optimaalista. Paljon parempi ratkaisu olisi että vaihdettaisiin lyhempi ohjainkannatin jolla säädetään etäisyys ja korkeus taas säädetään erikseen nostamalla se kannatin halutulle korkeudelle. Tämä antaa paljon enemmän säätömahdollisuuksia.

      • TotuusEiSatu

        Asia on just noin.


      • et22222

        Enemmän sitä tunnetta tarkoitin, eihän se ohjaustanko taida oikeasti olla etuakselin edellä. Voi verrata vaikka pakettiautoon missä istutaan eturenkaiden päällä, vähän sitä muistuttava tunne kun ohjaustanko kaukana edessä.


    • Avaaja: Oletko kokeillut käydä pyöräkaupassa kokeillaksesi eri pyörätyyppejä että mikä niistä sopisi asennoltaan sinulle paremmin? Esimerkiksi kunnon hybridipyörässä on ajoasento siinä välissä joka useille on todella mukava.

      Toisaalta esim cruiseri-tyyppisessä pyörässä on vieläkin suorempi istuma-asento.

      • et22222

        Pyörä melko uusi hybridi joten tarkoitus ei ole vaihtaa pyörää. Vaikka kyllä tämä korkeudeltaan minulla sopiva runko on ehkä vähän turhan pitkä vaikka on pitkät käsivarret.

        Enemmän kyselen vinkkejä miten nuo eri säädöt voisi vähentää alaselkäkipuja. Yksi vaihtoehto voisi olla lyhyempi ohjaustangon kannatin mutta ensin haluaisin kokeilla saada säädöt optimaalisiksi nykyisillä osilla.


      • Maantiepyöräilijä
        et22222 kirjoitti:

        Pyörä melko uusi hybridi joten tarkoitus ei ole vaihtaa pyörää. Vaikka kyllä tämä korkeudeltaan minulla sopiva runko on ehkä vähän turhan pitkä vaikka on pitkät käsivarret.

        Enemmän kyselen vinkkejä miten nuo eri säädöt voisi vähentää alaselkäkipuja. Yksi vaihtoehto voisi olla lyhyempi ohjaustangon kannatin mutta ensin haluaisin kokeilla saada säädöt optimaalisiksi nykyisillä osilla.

        Hybrideinä Suomessa myydään lähinnä halpis trekkingpyöriä. Oikeat hybridit (maastopyörän runko, jossa on kiinni maantieosia) ovat harvinaisia ja kalliita.

        Niiden ajoasennosta ovat usein liian pystyjä. Jokainen kuoppa lyö selkään.

        Kokeile hyvää maantiepyörää! Ei mitään kisakireää, vaan sellaista vähän rennomman geometrian pyörää, jossa on teräs- tai kuiturunko.


      • et22222 kirjoitti:

        Pyörä melko uusi hybridi joten tarkoitus ei ole vaihtaa pyörää. Vaikka kyllä tämä korkeudeltaan minulla sopiva runko on ehkä vähän turhan pitkä vaikka on pitkät käsivarret.

        Enemmän kyselen vinkkejä miten nuo eri säädöt voisi vähentää alaselkäkipuja. Yksi vaihtoehto voisi olla lyhyempi ohjaustangon kannatin mutta ensin haluaisin kokeilla saada säädöt optimaalisiksi nykyisillä osilla.

        Ah, ymmärrän sitten. Valitettavasti tähän en osaa auttaa sillä pääosin olen ostanut osat juuri sopiviksi...


      • Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Hybrideinä Suomessa myydään lähinnä halpis trekkingpyöriä. Oikeat hybridit (maastopyörän runko, jossa on kiinni maantieosia) ovat harvinaisia ja kalliita.

        Niiden ajoasennosta ovat usein liian pystyjä. Jokainen kuoppa lyö selkään.

        Kokeile hyvää maantiepyörää! Ei mitään kisakireää, vaan sellaista vähän rennomman geometrian pyörää, jossa on teräs- tai kuiturunko.

        Millä perusteella oletat että kyseessä ei ole kunnollinen pyörä? Hybridi tarkoittaa lähinnä vain että kyseessä ei ole tiepyörä, MTB tai touring-pyörä vaan sellainen joka yhdistää elementtejä useammista mm. mukavuuden vuoksi.

        Tämän takia näistä onkin tullut suosituin ja myydyin pyörätyyppi jokaisella hintahaarukalla.


      • Maantiepyöräilijä
        Oudoksuva kirjoitti:

        Millä perusteella oletat että kyseessä ei ole kunnollinen pyörä? Hybridi tarkoittaa lähinnä vain että kyseessä ei ole tiepyörä, MTB tai touring-pyörä vaan sellainen joka yhdistää elementtejä useammista mm. mukavuuden vuoksi.

        Tämän takia näistä onkin tullut suosituin ja myydyin pyörätyyppi jokaisella hintahaarukalla.

        Älä jankkaa! Hybridi ei ole kunnollinen pyörä. Teräs tai kuiturunkoinen maantiepyörä on. Se, että pyörämalli on myydyin, ei tarjkoita sitä, että se olisikunnollinen. Lada oli aikoinaan suomessakin myydyin auto.
        Myös pyörän on oltava tismalleen oikean kokoinen. Käytä ammattilaista apuna löytääksenne sinulle juurikin oikean kokoisen maantiepyörän.


      • veivaaja

        Lada oli kunnollinen auto, lähti veivaamalla käyntiin.


      • Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Älä jankkaa! Hybridi ei ole kunnollinen pyörä. Teräs tai kuiturunkoinen maantiepyörä on. Se, että pyörämalli on myydyin, ei tarjkoita sitä, että se olisikunnollinen. Lada oli aikoinaan suomessakin myydyin auto.
        Myös pyörän on oltava tismalleen oikean kokoinen. Käytä ammattilaista apuna löytääksenne sinulle juurikin oikean kokoisen maantiepyörän.

        Se mikä on myydyin vastaa parhaiten sitä mitä asiakkaat tarvitsevat hinnan ja muiden siihen liittyvien asioiden mukaan eli turha hifistely ei siihen vaikuta ja hybridit ovat vieläkin suosituimpia sekä mukavuutensa vuoksi että koska soveltuvat käyttötarkoituksiinsa, sekä halvoissa että kalliimmissa hintaluokissa. :)

        Et tosin tainnut lainkaan lukea aiempia viestejä sillä avaaja kertoi ettei ole aikomuksissa ostaa uutta pyörää eikä mielellään uutta osia?
        Kyse oli ilmeisesti siitä miten voi muokata ajo-asentoa paremmaksi pyörää säätämällä joten jos pystyt auttamaan häntä enemmän kuin itse, se varmasti tekisi hänen päivästään paremman :)


    • Gianttiska

      Saat alaselkään rasitusta pienennettyä:
      1.osta uusi leveämpi pystypyörän mukavuus satula
      2.osta uusi ohjaintanko ja/tai ohjaintangon kannatin jolla saat tangon ylemmäksi ja lähemmäksi itseäsi.

      Katso mallia ajoasennoista, satuloista ja tangoista Tunturi Akselissa ja Helkama Oivassa. Niissä selkä pääsee helpommalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16933
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4644
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2647
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1928
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1559
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      15
      1409
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      19
      1075
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      9
      1022
    Aihe