Miten erottaa oikea väärästä?

oikeajaväärä

Tulisiko minun olla liberaali vai konservatiivi?
Tulisiko minun olla vasemmistolainen vai oikeistolainen?
Pitäisikö syödä omenoiden sijasta appelsiineja?
Onko rokki parempi kuin poppi?
Mille vitseille minun pitäisi nauraa? Onko sarkasmi parempi kuin ironia?
Tulisiko minun olla ateisti vai uskovainen?
Onko musta parempi kuin valkoinen?
Onko taide parempaa kuin viihde?
Mitä on hyvä ja paha? Tai hyvä ja huono?
Tulisiko minun olla eettinen vai moraalinen? Onko orjamoraali parempi kuin herramoraali?
Pitäisikö asioita katsoa alhaalta ylöspäin vain ylhäältä alaspäin?
Onko viisaus parempi kuin älykkyys? Onko luovuus parempi kuin älykkyys?
Kissa vai koira?
Maa vai maailma?

Voisiko joku kertoa ystävällisesti kuinka erottaa oikea väärästä?
Haluan kovasti olla oikeaoppinen.

11

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isopenisonnero

      Joku vanhempi vauva.fi sivuilla kirjotti..
      " me tultiin tänne elämään, eikä varmistamaan hyvä elämä "

      Joku joka tietää kaiken, pitää vissii suunsa kiinni aika intohimokkaasti... tai sitten sellaista ei löydy

    • oikeavaikoväärä

      Oikea ja väärä ovat sopimusmääritteitä.

    • Tiede, etiikka, omatunto, äiti ja isä, rukous, taide, sivistys, rukous, hennilökohtainen ilmoitus, Jeesuksen seuraaminen. Kaikki yhdessä, ei mikään erikseen..

    • Ihmisen mieleen kuuluu joustavuus olla eri olosuhteissa samasta asiasta montaa mieltä.

    • kiikkustuolista

      Elämässä tärkeää on noudattaa omaa perusolemustaan. Aristoteleen mukaan se on järjen käyttö. Sama tyyppi tähdensi myös kohtuuden tärkeyttä. Hänen mukaansa kohtuus merkitsee keskitietä kahden kurimuksen välissä.

      Ihminen on läpeensä niin sosiaalinen kuin moraalinenkin olento. Emme pääse eroon kummastakaan, vaikka kuinka yrittäisimme. Kyse on tekojen ja niiden seurauksien välisestä suhteesta, jotka tulisi olla tasapainossa keskenään.

      Politiikka liittyy arvoihin. Arvot jakautuvat itseis- ja välinearvoihin. Ne voivat olla joko objektiivisia tai subjektiivisia. Edelliset perustuvat logiikkaan, jälkimmäiset psykologiaan. Mikäli välinearvot joutuvat keskenään ristiriitaan voidaan tukeutua itseisarvoihin. Siinä elämänohjeet pähkinän kuoressa.

    • Ei sitä välttämättä tarvi valita puolta kaikissa asioissa, voit ihan hyvin esimerkiksi syödä molempia omenia ja appelsiineja...

    • ainaonjonkuntotuus

      Jokaisella on oma totuus omassa mielessään, ei ole olemassakaan absoluuttista totuutta.

      • esimerkiksikuoleminen

        Marxilaista p*skaa. Totuus on 100% varmasti olemassa.


      • elämäjakuolema
        esimerkiksikuoleminen kirjoitti:

        Marxilaista p*skaa. Totuus on 100% varmasti olemassa.

        Elämä ja kuolema on ihmiselle todellisia asioita. Mutta kysymys onkin:

        Olemmeko syntyneet elämään vai olemmeko syntyneet kuolemaan?


      • kreikanmytologiaa

        Ikivanhaa Zenesin kreikkalaista filosofiaa tuo on, elänyt 1000 vuotta ennen marxin syntymää :D

        Mutta rantalukemiseksi ehdottaisin Kreikan mytologiaa, on tarinoita, saa kirjastoilta lainattua isoja sellaisia kuvitettujakin kirjoja Herkuleesta ja muistakin myyttisistä hahmoista.


      • keneenviittaat
        kreikanmytologiaa kirjoitti:

        Ikivanhaa Zenesin kreikkalaista filosofiaa tuo on, elänyt 1000 vuotta ennen marxin syntymää :D

        Mutta rantalukemiseksi ehdottaisin Kreikan mytologiaa, on tarinoita, saa kirjastoilta lainattua isoja sellaisia kuvitettujakin kirjoja Herkuleesta ja muistakin myyttisistä hahmoista.

        Zenes???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe