Ei aukene tuo konnektiivi, vaikka vastaus on tiedossa.
Vrt. kysymys ja vastaus Yo pitkä matematiikka kevät 2013 tehtävä 13.
Voiko joku auttaa tehtävän ratkaisussa a ja b kohta
Yo pitkä matematiikka K2013 tehtävä 13
9
349
Vastaukset
- ihmettelenpä.vain
Kerrotko vielä, missä tuo tehtävä on esitettynä.
- Konnektiivi13
Täältä löytyy tehtävä 13
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/15/2013-kevat-matematiikka-pitka-oppimaara - Ohman
Tässä vihje:tuon konnektiivin totuustaulu on sama kuin lauseen A & ~B. Tai toisin: ~(A -> B).Jatka tästä.
- Kanootti3
Kirjoititko rivisi
0 0
0 1
1 0
1 1
?
Mä tein aluks saman virheen, koelapussa ne on käänteisessä järjestyksessä.
Aloittajalle: tuolla antamallasi sivulla on hyvän vastauksen piirteet, joista löytyy ratkaisu, ni ei kai tähän nyt sen kummemmin vinkkiä voi antaa. Siis, kun lähet sitä taulua tekemään, niin laita vaan A□B paikalleen ja kopioi siihen oikealle puolelle A, sitten katot □:n määrittelystä vastaavat rivit mitkä arvot se saa (kun vasemmalla on A ja oikealla A□B, siis ihan niitä 1:iä ja 0:ia katot ja etsit vastaavan rivin määritelmästä). Sitten kun taulu on oikein muodostettu, ni helppo on huomata mikä väite A□(A□B) tavallisilla konnektiiveilla sanottuna on, eli A∧B. - Kanootti3
Kanootti3 kirjoitti:
Kirjoititko rivisi
0 0
0 1
1 0
1 1
?
Aloittajalle: tuolla antamallasi sivulla on hyvän vastauksen piirteet, joista löytyy ratkaisu, ni ei kai tähän nyt sen kummemmin vinkkiä voi antaa. Siis, kun lähet sitä taulua tekemään, niin laita vaan A□B paikalleen ja kopioi siihen oikealle puolelle A, sitten katot □:n määrittelystä vastaavat rivit mitkä arvot se saa (kun vasemmalla on A ja oikealla A□B, siis ihan niitä 1:iä ja 0:ia katot ja etsit vastaavan rivin määritelmästä). Sitten kun taulu on oikein muodostettu, ni helppo on huomata mikä väite A□(A□B) tavallisilla konnektiiveilla sanottuna on, eli A∧B.Korjaus: Siis A:han tulee vasemmalle puolelle, kun lause on A□(A□B), niin siinä vasemmallahan se on !
- Ohman
Kanootti3 kirjoitti:
Kirjoititko rivisi
0 0
0 1
1 0
1 1
?
Aloittajalle: tuolla antamallasi sivulla on hyvän vastauksen piirteet, joista löytyy ratkaisu, ni ei kai tähän nyt sen kummemmin vinkkiä voi antaa. Siis, kun lähet sitä taulua tekemään, niin laita vaan A□B paikalleen ja kopioi siihen oikealle puolelle A, sitten katot □:n määrittelystä vastaavat rivit mitkä arvot se saa (kun vasemmalla on A ja oikealla A□B, siis ihan niitä 1:iä ja 0:ia katot ja etsit vastaavan rivin määritelmästä). Sitten kun taulu on oikein muodostettu, ni helppo on huomata mikä väite A□(A□B) tavallisilla konnektiiveilla sanottuna on, eli A∧B.Jos tuo oli minulle niin en tehnyt mitään virhettä. Puhuin siitä konnektiivista, joka merkittiin tuolla ruudulla.
A B A¤B A& ~B ~ (A -> B)
1 1 0 0 0
1 0 1 1 1
0 1 0 0 0
0 0 0 0 0
Samat ovat. Kirjoitin kyllä mielestäni ihan selkeästi: tuon konnektiivin totuustaulu...
Tarkoitus oli antaa aloittajalle vihje. - Ohman
Ohman kirjoitti:
Jos tuo oli minulle niin en tehnyt mitään virhettä. Puhuin siitä konnektiivista, joka merkittiin tuolla ruudulla.
A B A¤B A& ~B ~ (A -> B)
1 1 0 0 0
1 0 1 1 1
0 1 0 0 0
0 0 0 0 0
Samat ovat. Kirjoitin kyllä mielestäni ihan selkeästi: tuon konnektiivin totuustaulu...
Tarkoitus oli antaa aloittajalle vihje.Löi taas systeemi taulukon yhteen sekasotkuun mutta ehkä tarkkaavainen lukija onnistuu siitä tarkoitukseni löytämä'än.
- Kanootti3
Ohman kirjoitti:
Jos tuo oli minulle niin en tehnyt mitään virhettä. Puhuin siitä konnektiivista, joka merkittiin tuolla ruudulla.
A B A¤B A& ~B ~ (A -> B)
1 1 0 0 0
1 0 1 1 1
0 1 0 0 0
0 0 0 0 0
Tarkoitus oli antaa aloittajalle vihje.Joo, hups, puhuitkin siitä itse konnektiivista. Ite vain tein sen virheen että laitoin rivit väärässä järjestyksessä ja sit tuo A& ~B tuli koko lausekkeen A¤(A¤B) kanssa yhtäpitäväksi.
Ps. Syy miksi kirjoitin rivit 00...000 - 11..111, on siksi että nehän ovat binäärilukuina luvut 0, ..., 2^m-1, kun on m symbolia, joille totuusarvo antaa. Näin ne saa järjestyksessä kaikki varmasti mukaan.
- Lähetti2
Olen varma, että kappaleen jälkeen - siellä minne on laskettu 1TOinen derivaatta, niin alati kasvava paine saa aikaan sen, että:
Alistusderivaatta on integraali, mutta integraali ei ole niin lähellä derivaattaa, että voisi jotenkin integraalista päätellä, että nyt on derivaatta.
Sen sijaan kun otetaan huomioon pallo analyyttisessa avaruusgeometriassa, niin on osoitettu, että pallo on uusakseliston aito kuvaaja, mutta on aiemmin osoitettu, että myös kappale on integraaliltaan passio-oivariinista valmistettu kappale.
Muttan derivaatan hökrståvik on suurempi kuin minun olettamukseni siitä, että derivaatan integraali olisi ollut jo aiemmin puntaroinnin alaisena.
Olen viisas, mööh olen viisas. Tätä mielipidwrrä koskee tekijänoikeus, enkä anna lupaa kolmansille osapuolille millään lailla lainata tätän formalisoituan mielipidettä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077726
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085921- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582918
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046