Luodaanko ne siis kattamaan koko kunnan alue, vaikka kunnat voivat olla laajojakin ja monen muotoisia (siten epätarkempia ennustuksia), vaiko onko ne kohdistettu keskusta-alueelle?
Paikkakuntakohtaiset ennustukset?
4
239
Vastaukset
- isostadatasta
Kyllä ne paikkakohtaisia ovat, kuten esim. Ilmatieteenlaitoksella. Koordinaattien peruseellahan se aluekohtainen ennuste muodostetaan isommasta datasta.
Sääennusteet tehdään koneella 100 km² resoluutioiseen hilaan. Paikkakuntakohtainen ennuste tehdään joko ao. hilaruudussa olevaan paikkakunnan keskustaan tai Ilmatieteen laitoksen mittauspisteen sisältävään hilaruutuun, jos mittauspiste paikkakunnalla on.
Omalla koneellani on Norjan ilmatieteen laitoksen sääennusteappsi, joka tarjoaa paljon paikkakuntakohtaista tarkemman resoluution, eli voi valita lähiön tai kylän, jota lähinnä vastaavan hilaruudun sääennustetta sitten käytetään.- isostadatasta
Ilmatieteenlaitoksen paikannimet ja niiden koordinaatit haetaan avoimesta Geonames-palvelusta. Kännykkäsovellushan näyttää aina sen lähimmän tietokannassa olevan paikan, ja sille koordinaatille olevan ennusteen.
http://www.geonames.org/advanced-search.html?q=&country=FI&featureClass=P
Katsoin tuosta niinkin eksoottisen paikannimen kuin "Kymintehdas", joka on Kouvolassa. Näytti Ilmatieteenlaitos sen tunnistavan. Antoi muuten eri ennusteen kuin itse Kouvolalle, vaikka molempiin tarjotaan samaa Utin mittauspistettä.
Yrnon meteogrammi on kyllä hyvin kuvaava tapa ilmaista lähiajan sää. Kännykässä tulee sitäkin seurattua. isostadatasta kirjoitti:
Ilmatieteenlaitoksen paikannimet ja niiden koordinaatit haetaan avoimesta Geonames-palvelusta. Kännykkäsovellushan näyttää aina sen lähimmän tietokannassa olevan paikan, ja sille koordinaatille olevan ennusteen.
http://www.geonames.org/advanced-search.html?q=&country=FI&featureClass=P
Katsoin tuosta niinkin eksoottisen paikannimen kuin "Kymintehdas", joka on Kouvolassa. Näytti Ilmatieteenlaitos sen tunnistavan. Antoi muuten eri ennusteen kuin itse Kouvolalle, vaikka molempiin tarjotaan samaa Utin mittauspistettä.
Yrnon meteogrammi on kyllä hyvin kuvaava tapa ilmaista lähiajan sää. Kännykässä tulee sitäkin seurattua.Näin. Itselläni on tosin pöytäkoneessa yr.no:n työkalupalkkiin telakoituva Plasma -appsi, jonka asetuksiin syötetään yr.no -sivulta halutun paikan URL.
Varsin näppärä. Siihen voi listata useitakin paikkakuntia, joiden säätä haluaa tarkkailla tarvitsematta vaivautua selaimeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422846Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens302469Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362418Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau202263Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1421796Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421772Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241315Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,31197- 741089
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671007