No niin! Tässäpä pähkinä. 7m3 tila. Kaikki pinnat betonia. Kellari eristetty ulkoota, (ylhäältä, päältä) 50% koko pinta-alasta 100mm styroxilla sekä maa-aineksella 1m paksuus ja alhaalta pelkkä maa-aines. Maa-aines on kuivaa ja 20C. Kellarin korkeus 2800 mm. Sisälämpötila 20C. Tavoite 6C. Oletus ulkolämpötila 20C. Paljonko vedestä tehtyä jäätä tarvitaan, jotta tavoitelämpötila saavutetaan vaikka neljässä viikossa. Koko tilaa ei tietenkään pysty kerralla täyttämään jäällä, vaan joku optimi määrä olisi hyvä saada. Oletetaan myös ettei hävikkiä ole, vaan tila on koko ajan suljettu (ei ole niin justiinsa). Ja joo, tiedän ettei se ole niin yksinkertaista koska muuttujia on mutta...Anyone?
Betonisen maakellarin jäähdyttäminen =)
8
1733
Vastaukset
- Maakellarinrakentaminen
Vielä: betonin paksuus 100mm.
- JäälläJäähdyttäjä
Jos sinulla on tuo tila valmiina ja pystyt tekemään jäätä, helpoin tapa on laittaa tilaan esim. 10 kg jäätä yhtenä tai useampana kappaleena sopiviin astioihin (pusseihin yms). Laita lämpömittarin anturi tilaan ja seuraa ulkopuolelta mitä tapahtuu. Ilma jäähtyy nopeasti mutta betonin jäähdyttäminen vaatii hiukan enemmän aikaa. Tärkeää on, ettei missään vaiheessa päästä seiniä ja ilmaa jäähtymään paljoa alle tavoitelämpötilan. Tuhlaa "kallista" jäätä. Löydät sopivan tasapainon ihan kokemuksen kautta, Riippuu oven avausten ym määrästä. Jäätä ei todennäköisesti kannata jäähdyttää paljoa alle 0 C asteen, jos haluaa minimoida sähkökulut. Hukkalämpöhäviöt kasvavat.
- JääKaappiPakastin
Jos ja kun vain ilman lämpötila kiinnostaa, niin betonia riittää jähdyttää vain hiukan pintakerroksista, kunnes sen lämmittävä vaikutus saadaan paljon pienemmäksi kuin mitä jää jäähdyttää. Saavutat tavoitelämpötilan alle tunnissa 10 kg:lla sopivasti sijoitettua jäätä. Sitten lisäät 10 kg jäätä muutaman tunnin välein muutaman kerran. Vuorokauden parin päästä riittänee 10 kg jäätä päivässä pitämään kellarin viileänä. Jään tarve vähenee ajan myötä betonin jäähdyttyä hiukan syvemmältä. Betonin ulkokuorta, eristeitä eikä maata kannata (tarvitse) jäähdyttää juuri lainkaan. Pitää hiukan miettiä, mitä loppujen lopuksi on tekemässä. Joskus saavutetaan optimaalinen tasapainotila.
- martta00
Huvikseni laskeskelen:
7m^3 ja 2,8m korkea, joten pohjan ala on 7/2,8 = 2,5m^2 eli sivu noin 1,6m. Tästä saadaan betonin massaksi noin (4*1,6*2,8 2*2,5)*0,1*2200 = noin 5000kg. Betonin ominaislämpö on noin 0,8 kJ/kgK ja ilman 1,0 kJ/kgK. Ilman ja betonin jäähdyttäminen 14 asteella tarkoittaa (5000*0,8 7*1,25)*14 = 56122 kJ lämmön poistamista. Jään sulamislämpö on 333 kJ/kg eli sitä tarvitaan 56122/333 = noin 169 kg.- Lisään_vain
Vähintään, koska koko jäähtymisen ajan lisälämpöä tulee betonikuoren läpi.
- celsuiksetkin
Riippuu täysin pumpun tehosta ja siitä että mistä se alkulämpötila tulee, esim. jos etelä-navalta noin 2km syvyydestäkin pumpataan juttuja, niin.... voi olla peräti -56 astetta celciusta.
Syvyys ja maan lämpö pitää huomioida.- sahajauhokasasta
Pumpata? Eikös se jää ollut tarkoitus ruodata sinne kellariin ihan vaan nokkakärryillä.
- sahajauhopää
sahajauhokasasta kirjoitti:
Pumpata? Eikös se jää ollut tarkoitus ruodata sinne kellariin ihan vaan nokkakärryillä.
Itse käyttäisin tuohon käyttötarkoitukseen viisiovista kottikärryä, kromatuilla työntökahvoilla varustettuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662621Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649- 351645
- 591576