Narsistin joka ei tunne empatiaa, täytyy olla kehitykseltään alle 4 vuotias. Nelivuotiaan aivot pystyvät asettumaan toisen kenkiin eli tuntemaan sen miltä toisesta tuntuu, kolmevuotiaan aivot eivät siihen vielä kykene. Narsistin aivot ovat jääneet kehittymättä niiltä osin.
Narsisti on alle 4v
23
743
Vastaukset
- tottaon
Narsismi kehittyy hyvin varhaisessa vaiheessa.
"En se minä ollut"- keksitään hyvin nuorena.
Perusluottamus on tuhottu narsistilta jo vauvana. - aloittaja.oikeassa
Kiintymyssuhteen häiriöt.
Itseksi kasvamisen häiriöt.
Vanhemmista eriytymisen häiriöt.
Symbolirakenteiden geneettiset häiriöt.
Traumaperäiset häiriöt, jotka estävät tiettyjen ominaisuuksien kehittymisen.
Geneettinen temperamentti.
MAO-A geeni.
Aito, oikealla tavalla häiritty pikkunarsisti, kasvaa empaattiseksi. Elleivät yllämainitut häiriöt ja ominaisuudet estä oikealla tavalla tehtyä narsismin häirintää.- maoa
Väkivaltaisuus geeni.
-mielenkiintoista.
monta iskua saanut - edes.puoliksi
artikkeli maoa:sta
https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/onko_vakivalta_verissa_
Turhaa valheita.
Autismi- otaopiksi
Normaali lapsi ujostelee n.4-5 v ja sen jälkeen . Tulevan narsistin tunnistat siitä ,että tämä kehitysvaihe narsistilta puuttuu kokonaan . Aikuisena hallitsevia piirteitä ovat häikäilemättömyys ja hyväksikäyttö. Jos narsisti sanoo sinulle että hän rakastaa ja pitää sinusta , hän valehtelee. Jos sinä uskot että sinä muutat narsistin ,silloin valehtelet itsellesi.
- minkäikäisenä
Lapsi oppii syyllistämään muita.?
- petrus
Eräs lähiomaiseni käyttäytyy aivan kuin lapsi. Hänelle omat pintapuoliset tarpeet ovat aina ykkössijalla. Jos hänen tekee mieli aina leipoa se on sillä siisti, muiden olisi silloin lähdettävä hommaamaan hänelle hiivaa ja jauhoja. Ne ovat yleensä lopussa koska hän leipoo todella paljon. Entisetkin leipomiset ovat vielä syömättä, mutta uutta pitää tehdä, koska hänen tekee mieli leipoa. Hän haluaa olla kaiken keskipiste. Hän halusi hankkia siskonsa viereisen asunnon (perheelleen) ja kun ei sitä saanut hänelle ei kelvannut asunto mistään muualta. Hän haluaa asua siskonsa vieressä, halusi hänen oma perheensä sitten mitä muuta tahansa. Hän tekee tälläiset (pienet!) päätökset yksin. Hän ei sano sitä ettei halua asuntoa muualta mutta hän ei vain hyväksy muita asuntoja sanoo aina ei ja sillä selvä.
Tuo sisko on hänelle kaikkein tärkein asia elämässä, tärkeämpi vielä kuin oma perhe. Sisko komentelee häntä ja hän tottelee...mistä johtunee, en tiedä. Hän on nostanut oman siskonsa jalustalle ja kuitenkin tuo sisko pilkkaa ja vähättelee ja hän tuntuu tavoittelevan siskonsa hyväksyntää...haluaa olla samanlainen, onnistumatta. Hän kopioi siskostaan vain ulkoisia malleja, kuvitellen olevansa sitten kuin tuo sisko.
Lisänä vielä hän antaa lapselleen mahdollisuuksia, sanomalla ja kehumalla mutta yhtäkkiä ottaakin kaikki pois sanomalla vähättelemällä ja mitätöimällä. Sekin johtuu siitä miten lapsen tekemiset edistävät hänen omia asioitaan, joista ei ole perheelle mitään hyötyä, enemmänkin haittaa.- halusiarvostella
Vaikuttaako tämä hänen käyttäytymisensä jotenkin sinun elämääsi?
- petrus
halusiarvostella kirjoitti:
Vaikuttaako tämä hänen käyttäytymisensä jotenkin sinun elämääsi?
Vaikuttaa. Olen nyt sellainen joka uskoo jos minusta sanottaisiin että olen hyvä niin se sanoja voi yhtääkkiä muuttaa mielensä ja sano että olenkin huono. Ajattelen kaikesta siten että mikä tänään olen voin olla huomenna päinvastaista. Riippuen mistä suunnasta tuulee...
Hän nakertaa minun itsetuntoani... - lkaslrkfsdkl
Miksi annat hänen nakertaa itsetuntoasi?
- heikkoluonteinen
petrus kirjoitti:
Vaikuttaa. Olen nyt sellainen joka uskoo jos minusta sanottaisiin että olen hyvä niin se sanoja voi yhtääkkiä muuttaa mielensä ja sano että olenkin huono. Ajattelen kaikesta siten että mikä tänään olen voin olla huomenna päinvastaista. Riippuen mistä suunnasta tuulee...
Hän nakertaa minun itsetuntoani...Kerroit siis itsestäsi. On aivan oma valintasi uskotko kaiken mitä sanotaan.
- hallelujahi
heikkoluonteinen kirjoitti:
Kerroit siis itsestäsi. On aivan oma valintasi uskotko kaiken mitä sanotaan.
No parhaatkin pilipali neuvojat. Kai teillä nyt sen verran älyä on että tajuatte, en todellakaan usko että tajuatte, mutta tietenkin neuvotte vaikka ette ole narsistia nähneet edes kuvissa. Päteä teidän pitää. Minäpä sanon teille, pakko ihmisen on uskoa jos meinaa yleensä täällä elää. Se harhaluulo joka sinullakin on, että kaikki tieto on vain sinulla, on vain sinun omassa satumaailmassasi. Ihminen joutuu ja täytyy luottaa ja uskoa muihinkin, ei ainoastaan itseensä. Kun toisena osapuolena on narsisti, joka huijaa läheistään, ei sitä kyllä ensimmäidenä ole epäilemässä, pöhkö. Ei varsinkaan jos läheinen on oma vanhempi. Itse taidat olla vähän kyyninen tyyppi?
- Ollakkovaieiköolla
On täysin tyhmää ja naiivia arvostella ulkopuolisena ja liki fiksuna sitä miksi ja miksi antaa narskun vaikuttaa elämään. Jokainen joka on elänyt ja ollut narskun vaikutuspiirissä tietää mitä helvettiä se on ja kuinka siitä on vaikea irrottautua. Ulkopuolisen on turha keittiöpsykologiallaan tulla ihmettelemään ja neuvomaan ihmistä, joka on ollut tai on tekemisissä itse pirun ja maailman parhaan manipulaattorin kanssa. Toivoisin jopa, että jokainen epäilijä joutuisi marskun vaikutuspiiriin, tällöin kokisi mitä se oikeasti on .
- näinon
Vuosikymmenien kokemuksella.
- hyvätneuvot
Jos jollakin olisi edes yksi neuvo; miten narsi parannetaan.
Täällä sivustolla on tuhansittain kirjoituksia, mutta
yksikään ei tiedä miten narsismi paranee.
Suuri joukko ihmisiä kirjoittaa miten he kärsivät
narsistista. mutta kukaan ei voi auttaa. - Faktamestari
Tää palsta on kyllä niin täynä mielisairaita idiootteja.
Ensinnäkin se on fakta että SINÄ voit vaikuttaa siihen että oletko narsistin kanssa tekemisissä vai et.
Fakta on myös se että jos olet ollut narsistin kanssa tekemisissä monta vuotta se on oma vikasi. Jep luit oikein. Vastaus kaikkiin kysymyksiin löytyy peiliin katsomalla.
On myös aika narsistista haluta että jotkut muut ihmiset joutuisivat kokea helvetin vaan sen takia kun he ovat sinun kanssa erimieltä. Se on vaikeaa ottaa omasta elämästä vastuuta ja katsoa sinne peiliin ja sanoa että kaikki tämä oli minun syytäni ja aion nyt ruveta korjaamaan asian. Siihen ei moni tällä palstalla onnistu. - Faktamestari
hyvätneuvot kirjoitti:
narsistista. mutta kukaan ei voi auttaa.Et voi vaikuttaa muihin ihmisiin vain itseesi. On aika harvinaista että narsisti terapiaan mennessä siellä pysyisi ja ne ketkä siellä pysyy on siellä monta vuotta eivätkä siltikään kokonaan parane vaan menevät parempaan suuntaan.
"On täysin tyhmää ja naiivia arvostella ulkopuolisena ja liki fiksuna sitä miksi ja miksi antaa narskun vaikuttaa elämään."
Niin tarkoitus ny ei ole sinällään arvostella, eikä syyllistää vaan saattaa "kuulija" huomaamaan sen oman osuutensa. Itseni aikoinaan herätti se Hellstenin kuuluisa lause,
"jos et pidä jalanjäjistä kasvoillasi, miksi makaat lattialla"
On se tärkein kysymys, näissä tapauksissa, miksi sen narsistin kanssa ollaan, siedetään huonoa kohtelua loputtomiin. Mikä minussa on pielessä, kun siedän sellaista.
Mikä oivallus ei ny sinällään ole mikään tae siitä, etteikö sitä kuitenkin uudelleenkin voisi haksahtaa niihin vanhoihin kuvioihin. Kun jo sen toisen ihmisen muuttaminen on mahdotonta niin sen itsenkin muuttaminen on perin vaikeaa, joutuu kyseenalaistaan itsensä ja omat ajatuksensa, tapansa moneenkin kertaan.
Mun mielestä tuohon miksi kysymykseen ei riitä selitykseksi, et korostetaan sen narsistin ylivertaisuutta, että kun se on "maailman paras manipulaattori" kuten joku tuossa toi esiin. Aikuisen ihmisen suusta tuo kuullostaa mun mielestä hieman lapselliseltakin. Että hyvin sit on kyllä manipuloitu, että ihan maailman paras kuullosti kyllä kornilta.
Irtautumisen vaikeuskin on kyllä varmasti tiedossa, mutta ei sitäkään ole tarvis erikseen erityisemmin korostaa vaan enemmänkin luoda toivoa, että siitä narsistista pääsee eroon ja ajan kanssa toipuu ja elämä muuttuu paremmaksi.
Sitäkin sitten voi miettiä mistä syystä minun on vaikea irtautua. Onko taustalla jotain ihan käytännön asioita/taloudellista riippuvuutta yms. jonkinlaista osaamattomuutta, tuntuuko asioiden hoito, asunnon hankkiminen yms. liian vaikealta. Onko taustalla väkivallan, yksinäisyyden pelkoa jne. Vaiko onko sitten niin vailla omaa tahtoa, että toinen määräää elämän kulun, tai tosiaan helposti manipuloitavissa, vähän niinku lapsetkin. Paha mieli on helposti pois pyyhkäisty tikkarilla.
Vaiko onko taustalla, jotain sellaista, että naiviisti uskoo kykenevänsä parantamaan sen narsistin, kuten tuossa tuo edellinen "hyvät neuvot" toi esiin.
Erittäin lapsellinen oli kyllä tuo toive epäilijöitä kohtaan, kun kuitenkin on hyvin yleisesti tiedossa , että moni kokee narsisti suhteissaan niin fyysistä kuin henkistä väkivaltaa ja moni ei toivu koskaan täysin ennalleen ja jotkut ovat jopa menettäneet henkensä.
Edelleen ei tässä kukaan ny epäile, kunhan tuodaan noita faktoja esiin, kuten tuo edellinen kirjoittaja teki ja yritetään saada "uhri" huomaamaan, että omista valinnoistahan elämässä on useimmiten kyse, kun harvemmin Suomen oloissa ketään niin vankina pidetään, ettei pääse lähtemään ulos maailmaan ja apua hakemaan.
Että ennemminkin kannattaisi tuon puntaroijankin "ollakovaieiköolla" pohtia sitä omaa tilannettaan, mitä niissä vaakakupeissa on, mitkä on ne huonot asiat ja mitkä ne hyvät asiat ja puntaroida sitä narsistiaan/suhdettaan/itseään ja elämäänsä sen mukaan
Tuntemattomien ihmisten mollaaminen, saati toisille ihmisille pahan toivominen ny ei ainakaan sitä omaa tilannetta miksikään muuta.- hehheeee
Faktamestari kirjoitti:
Tää palsta on kyllä niin täynä mielisairaita idiootteja.
Ensinnäkin se on fakta että SINÄ voit vaikuttaa siihen että oletko narsistin kanssa tekemisissä vai et.
Fakta on myös se että jos olet ollut narsistin kanssa tekemisissä monta vuotta se on oma vikasi. Jep luit oikein. Vastaus kaikkiin kysymyksiin löytyy peiliin katsomalla.
On myös aika narsistista haluta että jotkut muut ihmiset joutuisivat kokea helvetin vaan sen takia kun he ovat sinun kanssa erimieltä. Se on vaikeaa ottaa omasta elämästä vastuuta ja katsoa sinne peiliin ja sanoa että kaikki tämä oli minun syytäni ja aion nyt ruveta korjaamaan asian. Siihen ei moni tällä palstalla onnistu.siinä kirjoittaa kaikentietävä narsisti
- sdsddsdsdsd
hyvätneuvot kirjoitti:
narsistista. mutta kukaan ei voi auttaa.Tåmä onkin se periaate, uhri miettii kuinka parantaisi narsistin. Narsisti ei moisia mieti, hän porskuttaa ja hyppii toisten olkapäillä, varsinkin juuroi niiden jotja haluavat parantaa hänet.
Aivan kuin alkoholistin tms. omainen ajattelee että kun vain on riittävänä hyvä hän ymmärtää js paranee.
Niin ei vaan käy koskaan. Kaikki vain pahenee...
- Ollakkovaieiköolla
Joskus vain ymmärtämättömyys johtuu siitä, ettei tiedä eikä ymmärrä. Joku jopa ymmärtää asioita kokematta niitä, mutta on niitä polosia, jotka luulevat tietävänsä kaiken katsomalla aidan raosta, ja heille toivon kokemuksen tuomaa ymmärrystä. Oma vikahan se on, että uskoo ihmisyyten ja ihmisen normaaliuteen, kuitenkin kuten kirjoitin, narskun kanssa täytyy olla todella taitava, ettei lankea hänen normaaliuteensa. En edes viitsi väitellä kirjanoppineiden kanssa, jotka luulevat tietävänsä ihmismielen salat.
"Oma vikahan se on, että uskoo ihmisyyten ja ihmisen normaaliuteen, kuitenkin kuten kirjoitin, narskun kanssa täytyy olla todella taitava, ettei lankea hänen normaaliuteensa."
En ymmärrä oikein tuota lausettasi
Ensinnäkään usko ihmisyyteen ei ole minun mielestäni mikään vika, vaan ihmisessä oleva luontainen piirre, mainitsemasi normaalius sitten taas hieman epämääräisempi/vaihtelevampi määritys.
Sitten tuo että narskun kanssa pitää olla todella taitava ettei lankea hänen normaaliuteensa, kuullostaa vähän oudolta.
Mikä se pointti sitten on, että pitää/haluaa sen narsistin kanssa siitäkin huolimatta, että pitää pinnistellä ettei vaan lankea luulemaan häntä normaaliksi.
Oli ny kuinka oli, niin otaksun että tuossa suhteessa ollaan jo tietoisia, et ko. ihminen on narsisti, et kummastuttaa jos viäkin joutuu pinnisteleen ettei luule häntä normaaliksi.
Mitä tulee loppuusi, niin hiemn huvittaakin tuo sinun en viitsi väitellä ja puheet kirjanoppineista ja ihmismielen saloista...
Kun ei tässä ny ollu kyse mistään sen kummemmasta kuin vähän kehoitettiin miettimään niitä omia valintojaan. Ihan pelkkää arkirealismia ilman mitään sen kummempaa mielen mystiikkaa.
Yksinkertaistettuna vaan miksi olen suhteessa tuon henkilön kanssa. Onko se minulle hyväksi. Olenko onnellinen, tyytyväinen itseeni ja elämääni.
Vielä tekee mieli sanoa, että kannattaa myös muistaa, että se narsistikin on kuitenkin vain ihminen, ei sillä ole mitään yliluonnollisia maagisia voimia. Toiset vaan on alttiimpia vaikutuksille kuin toiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4018721Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1683091- 171514
- 741056
- 761048
- 271005
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta63958- 55943
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss73894- 65890