Puukolla uhkasin

Linnareissuko

Olin ystäväni kanssa tulossa viime lauantaina harkoista kotiin. Rappukäytävässäni tuli vastaan naapuri saksan paimenkoiran kanssa. Hän sanoi koiralleen "kiinni". Koira alkoi kauhean rähinännka hihnassa tempomisen. Ystäväni pakeni yläkerroksiin. Sitten koira kääntyi minuun päin ja minä kävelin alakertaan ja ulos.

Naapuri tuli perässä ulos ja vielä pihalla antoi koiralleen löysää niin että se tuli n 50 cm päähän minusta rähisemään ja hampaita näyttämään. Minä suutuin, kaivoin harkkakassista puukon, osoitin sillä koiraa ja sanoin "minä voin auttaa jos se ei sinulla pysy hallinnassa".

Naapuri veti koiransa pois ja sanoi että tuosta puukosta lähdet käräjille. En välittänyt vaan laitoin puukon takaisin kassiin, menin sisään ja löysin rapusta järkyttyneen ystäväni itkemässä.

Mitä on odotettavissa, naapuri on kuulemma käynyt poliisiasemalla.?Tuleeko poliisi kojta hakemaan minut putkaan vai mitä? Silminnäkijöitä tapauksella ei ole ( tai varmasti on mummoilla verhot heiluneet...).

12

1135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lawetorder

      Alkutilanne ratkaisee.

      Ystäväsi oli paikalla ja kuuli sen kuinka käskytti koiraansa, lopputilanne on se ja sama mitä sitten on tapahtunut.

      Sakot tulee ainakin ihmisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapidosta, mutta pahimmassa tapauksessa jos kusipää naapuri on, niin tekee rikosilmoituksen laittomasta uhkaamisesta.

      Mutta minä en oikein usko tätä juttua että olisi ollut ihan noin suoraan alkanut käskyttään koiraansa, joten kerrot tai et, mulle ihan sama, mutta juttu ei ole mennyt noin.

      • Koskeemyöspoliisia

        Ei varmaan tule sillä poliisit itse kävelevät julkisella paikalla pistoolien ja pamppujen kanssa ja tähän on aina hyvä vedota.


    • asiatkunnossa

      Kotirauha on seikka joka sallii puolustautumisen kättä pidemmällä. Ainoa seikka on, että liioittelitko voimankäytössä ja pelkkä pelästyminen ei ole rangaistava vahinko. Toinen asia on, että pitää sitten teidän molempien kertoa, että näin on asia miten kerrot. Jos asia jää sana sanaa vastaan voi tulla teräesineen hallussapidosta ja mikäli tämä koiran omistaja oli myös kotirauhan alueella, laittomasta uhkauksesta syytteet. Juttusi mukaan vahingot ovat vain pelästymisessä joten koiranomistaja on aloittanut konfliktin.

      • bgvfsdcc

        Kotirauhalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ensinnä eiköhän se naapuri ollut samasta rapusta, joten hän jakoi aloittajan kanssa saman kotirauhan omassa porraskäytävässään. Tokseksi kotirauhan puolustamiseksi ei ole olemassa mitään erillistä pykälää. Se kaatuu hätävarjelun ja pakkotilan piiriin kuten muutenkin oikeudettoman hyökkäyksen tai pakottavan vaaran kohdalla. Kotirauhalla ei myöskään ole mitään kytköstä laittomaan uhkaukseen.

        Laittomaan uhkaukseen voi vedota kumpikin osapuoli. Aloittajan todistettavaksi jää se, että häntä uhattiin koiraa käyttämällä tai sallimalla koiran uhata, ja siten hän voi välttyä syytteeltä vetoamalla siihen, että puukolla uhkaaminen oli hätävarjelua. Toki vastapuolenkin tulee todistaa puukolla uhkaaminen, jos haluaa omasta suunnastaan asiaa ajaa.

        Mikään ei sitä poista, että aloittaja on selvästi syyllistynyt järjestyslain tarkoittamaan toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen hallussapitoon, josta rangaistus säädetään RL 41:5 §:ssä: sakkoa tai max 1 vuosi. vankeutta.

        Putkaa asiasta ei tule. Mitään kiinniottoperustetta asiassa ei ole. Jos asiasta todella esitutkinta tehdään, niin asianosaiset kutsutaan poliisiasemalle jutulle.


      • Kupserkikka

        Mutta hei, eihän aloittaja uhannut puukolla naapurin terveyttä vaan koiran terveyttä puolustaakseen itseään. Koska koira ei ymmärrä puukosta mitään, sanominen osoitettiin naapurille, koska naapurilla oli kontrolli narun kautta koiraan.

        Älä aloittaja murehdi, kusipäitä on maailma täynnä. Niille pitää joskus näyttää ns takaseinä ja kaapin paikka. Yleensä tyhminkin tajuaa lopettaa leikin siihen, kuten naapurisi.

        Minulla on työpaikalla samantyyppinen prosessi menossa.


      • bgvfsdcc
        Kupserkikka kirjoitti:

        Mutta hei, eihän aloittaja uhannut puukolla naapurin terveyttä vaan koiran terveyttä puolustaakseen itseään. Koska koira ei ymmärrä puukosta mitään, sanominen osoitettiin naapurille, koska naapurilla oli kontrolli narun kautta koiraan.

        Älä aloittaja murehdi, kusipäitä on maailma täynnä. Niille pitää joskus näyttää ns takaseinä ja kaapin paikka. Yleensä tyhminkin tajuaa lopettaa leikin siihen, kuten naapurisi.

        Minulla on työpaikalla samantyyppinen prosessi menossa.

        Niin? Laiton uhkaus voi kohdistua henkilökohtaiseen turvallisuuteen tai omaisuuteen. Lemmikkieläin on juridisesti omaisuutta.

        "Joka nostaa aseen toista vastaan tai muulla tavoin uhkaa toista rikoksella sellaisissa olosuhteissa, että uhatulla on perusteltu syy omasta tai toisen puolesta pelätä henkilökohtaisen turvallisuuden tai omaisuuden olevan vakavassa vaarassa..."


    • asiatkunnossa

      Kotirauhan piiriin kuuluu koko rappu ja kaikki tilat mitkä kuuluvat kiinteistöön. MYÖS PIHA-ALUE.
      Rapussa käydään päälle niin pesismailaa saa käyttää. Saattaa tosin mennä hätävarjelun liiotteluksi mutta tuskin, kun koiran kanssa kimppuun tullaan. Koiran olisit saanut ampua suorilta jaloilta. Ei tulisi
      syytettä. Mutta koiranomistajalle kyllä tulee syytteet. Ja rangaistus. Kotirauha kyllä tunnetaan laissa. Jos hyökkäät ilman syytä toisen päälle, niin menetät oman kotirauhasi. Siihen perustuen ihmisiä viedään kotoaan putkaankin. Mutta puolustaa saa vaikka aseilla tarvittaessa.

      • eivätainakaansinulla

        Hohhoijaa. Eiköhän se porraskäytävän tarjoama kotirauha ollut yhteinen näille naapuruksille? Kerrotko vielä, että missä kohdin Suomen lakia, tai minkä tulkinnan perusteella samaa kotirauhaa nauttivista toinen menettää kotirauhansa molemminpuolisen uhkailutilanteen seurauksena? Se, että kotirauhan suojaamasta tilasta voidaan kiinniottaa, ei mitenkään liity asiaan.

        Kotirauha ei myöskään mitenkään laajenna tai muuta hätävarjeluoikeutta. Aivan sama tarpeellisuus- ja suhteellisuusarviointi pätee. Myös omasta kodistaan tulee paeta, jos se on keinona henkeä ja terveyttä uhkaavan hyökkäyksen torjumiseksi. Suomessa ei tunneta castle law:ta.


      • eivätainakaansinulla

        Ja lisättäköön vielä, että kerrostalon piha-alue ei nauti kotirauhan suojaa.


    • kmkjnkj

      Mitä ihmettä? Naapuri uhkaili ja usutti koiraansa kimppuusi? On se nyt vähän helvetisti pahempi rikos kuin puukolla itsesi suojaaminen. Haasta se sun naapurisi oikeuteen kun sulla on kerran todistajakin. Oikein hyvällä tuurilla siltä mulkulta viedään elukka pois tai saa sakkoja/korvausvaatimuksia. Ihan täysi kusipäähän se vaikuttaa olevan ja vielä vaarallinen sellainen, eikä tuon kaltaisella ihmisellä kuuluisi mitään koiranpito-oikeutta edes olla.

      • jurrrrristi

        Hoh, hoijaa. Ei Suomessa rikosasiassa haasta kukaan ketään oikeuteen. Sen voi tehdä vain syyttäjä. Jos syyttäjä ei nosta syytettä, tai poliisin suorittama esitutkinta ei johda mihinkään, niin vasta tämän jälkeen voi oikeuteen haastaa, mikäli oikeus ottaa asian käsiteltäväksi.
        Eli, oikeuteen ei rikosasioissa mennä keittiön kautta.


      • lajijasuris
        jurrrrristi kirjoitti:

        Hoh, hoijaa. Ei Suomessa rikosasiassa haasta kukaan ketään oikeuteen. Sen voi tehdä vain syyttäjä. Jos syyttäjä ei nosta syytettä, tai poliisin suorittama esitutkinta ei johda mihinkään, niin vasta tämän jälkeen voi oikeuteen haastaa, mikäli oikeus ottaa asian käsiteltäväksi.
        Eli, oikeuteen ei rikosasioissa mennä keittiön kautta.

        Olet kyllä oikeassa mutta ehkä nyt vähän viisastelet?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe