Paavali kumoaa Kol. 2:16-23 adventismin!

error_flynn

Nimimerkki Exap taitaa juuri tästä suivaantuneena hyökätä Paavalin julistamaa armon evankeliumia vastaan.

Sapatin noudattamista ei lasketakaan ihmiselle ansioksi, jolla hän suorittaa oman osuutensa pelastuksestaan. Kasvissyönti ja muut ruokasäännöt ovat turhaa puuhastelua eivätkä vaikuta "kotiuttamispäivämäärään."

Ellenin näytkään eivät saa Paavalilta arvostusta. Uskoisitte Raamattua eikä Elleniä. Pelätkää advarit tekin Jumalaa eikä 1800-luvulla Amerikassa keksittyä hutkivaa tuomiota.

31

400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No_häh

      Mutta eihän exap ole edes advettikirkon jäsen!

    • Gglhlhlglhh

      Exap on vaan katkera adventisteille kun siitä ei tullutkaan adventtikirkon suurta saarnamiestä.

      • pyhpyh93793284

        Ei kai vääräuskoisesta voi sellaista tehdä.


    • pyhpyh23984729384

      Ja sinunko valheisiisi muka pitäisi uskoa?

    • höpönlöpönpöpön

      Kol. 2:16-23 ei kumoa adventismia mitenkään. Väitteesi on vain väärää tulkintaasi.

    • niinkuinsanotaan

      Kolossalaiskirje puhuu siitä lain kirjasta jonka Mooses käski sitomaan lain arkin sivulle.
      5.Moos.31:24. Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lain sanat, alusta loppuun asti,
      25. käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen:
      26. "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan.
      Kol 2:14". ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme"
      Kuten hyvin tiedämme, kymmenen käskyä eivät olleet käsinkirjoitettuja ohjeita, vaan kiveen kaiverretut ikuiset käskyt lain arkin sisäpuolella. Jeesus käski rikkaan miehen niitä noudattamaan. Paavali sanoi että koska laki ei kuollut, hänen itsensä piti kuolla ja elää Hengen kautta uutta elämää jolloin lain vaatimukset täytettiin hänen elämässään. Room.7

      • Adventisti

        Tässä taas yksi esimerkki siitä kun teksti irrotetaan asiayhteydestään.

        5 moos. 31 kertoo kyllä tarkkaan mistä laista ja käskystä oli kysymys. Kysymys oli tasan tarkkaan Jumalan Moosekselle antamasta laulusta, joka kertoo israelilaisten tulevasta luopumuksesta ja tämä laulu toi sen jo etukäteen tiedoksi. Kun sitten aikanaan tuo luopumus tulisi tapahtumaan, toimisi laulu nuhteluna israelilaisia vastaan. Jumalan käsky oli laittaa tuo laulu arkin kylkeen.

        Miten siis tämän yksittäisen laulun poistaminen arkin kyljestä liittyy muiden käskyjen voimassa olemiseen tai kumoamiseen?


    • Nytkirkastui

      Tosiaan, Raamatussa puhutaan kahdesta laista. Seremonialain kirjoitti Mooses ja se säilytettiin arkin sivulla. Kymmen käskyn lain kirjoittI Jumala itse ja sitä lakia säilytettiin arkin sisällä. Edellinen kumottiin ristillä ja jäkimäinen pysyy, kunnes taivas ja maa katoavat. Sapatti on siis edelleen Jumalan kansan pyhäpäivä, koska taivas ja maa eivät ole vielä kadonneet (ainakaan täällä päin) vielä mihinkään.

      Kyseisessä Kolaossalaiskirjeen kohdassa Paavali varoittaa ketään tuomitsemasta niitä, jotka pyhittävät sapattia, joka se on Jumalan ilmoitettu tahto seurakunnalleen. Jumalan kansa iloiten seuraa Jumalan tahtoa viikosta toiseen ja pyhittää lauantain, niin kuin Jeesuskin teki.

      • "Tosiaan, Raamatussa puhutaan kahdesta laista. "

        No ei tosiaankaan puhuta. Luepa Raamattusi uudelleen, ja lainaa tänne se kohta jossa puhutaan "seremonialaista".

        Seuraavaksi tutki asiaa ja kerro, annettiinko laki ja etenkin sapatti koko maailmalle, vaiko nimenomaan juutalaisille.

        Sen jälkeen voit mietiskellä, mitä Jeesus sanoi laista ja sen noudattamisesta.


      • nähtyon

        Se että vaadit jonkun sanan löytymistä Raamatusta. osoittaa ettet kykene ajattelemaan.
        Mistä ihmeen Raamatusta seremonialaki pitäisi löytää? Ei Raamattu koskaan ilmoita nimekseen Raamattu, joten sitä nimeä ei sieltä myöskään löydy, mutta silti tiesit mikä Raamattu on!


    • "Nimimerkki Exap taitaa juuri tästä suivaantuneena hyökätä Paavalin julistamaa armon evankeliumia vastaan."

      Jospa jättäisit minun mielipiteeni ja ajatukseni ihan vaan minun itseni ilmaistaviksi. Jookos ?

      • pyhpyh2384729384

        Vääräuskoinen olet joka tapauksessa.


      • että.se.siitä

        Ne ovatkin vain sinun mielipiteitäsi. Saahan niitäkin olla. Kaikille ne eivät merkitse mitään senkummempaa.


      • Advis
        pyhpyh2384729384 kirjoitti:

        Vääräuskoinen olet joka tapauksessa.

        Vai on Exap vääräuskoinen? Kehen nähden? Sinuunko? Mutta sittenhän se tekee sinustakin vääräuskoisen...Exapiin nähden. Kiitos taivaan Isälle teistä molemmista vääräuskoisista Jumalan lapsista! Minäkin kuulun joukkoonne.


      • Advis kirjoitti:

        Vai on Exap vääräuskoinen? Kehen nähden? Sinuunko? Mutta sittenhän se tekee sinustakin vääräuskoisen...Exapiin nähden. Kiitos taivaan Isälle teistä molemmista vääräuskoisista Jumalan lapsista! Minäkin kuulun joukkoonne.

        Tervetuloa joukkoon vaan. Meitä vääräuskoisia on joidenkin mielestä sellaiset 7 miljardia, aina mahtuu mukaan !


      • Exap kirjoitti:

        Tervetuloa joukkoon vaan. Meitä vääräuskoisia on joidenkin mielestä sellaiset 7 miljardia, aina mahtuu mukaan !

        Olen kuullut luotettavalta taholta, että myös itse Jumala on vääräuskoinen.


      • v.aari kirjoitti:

        Olen kuullut luotettavalta taholta, että myös itse Jumala on vääräuskoinen.

        No siihen asiaan voi varmaan erittäin todennäköisin syin yhtyä. Ja onhan se aina eduksi, jos itse Jumala on meidän kanssa samalla puolella ?


    • Hei_ __ Tarvitset vain ymmärrystä, sillä Raamattua ja Whiteäkin pitää myös ymmärtää oikein.

      Adventtikirkko ei käskytä mitään, Whitenkaan kautta. Synnin opettavan lain arvot -että niiden kanssa elää periaatteellisessa sovussa synnin määrää vähentävässä missiossa, -on jäsenyyden jatkuvuuden kannalta tärkeä tietysti. Opissa ja tiedossa ihminen saa edistyä vapaasti, ja ymmärtää omilla aivoillaan- ei käskytyksessä.


      "Sapatin noudattamista ei lasketakaan ihmiselle ansioksi, jolla hän suorittaa oman osuutensa pelastuksestaan." ??
      - Ei mistään ihmiselle ansiota lasketa evankeliumin asioissa koskaan. Kukaan ei luule ansioituvansa evankeliumista. Kunnia on Kristuksen Jeesuksen. Jumalan palvelus päivä on Jumalan palveluksen erityinen päivä -ei ihmisen ansion päivä; Jes 58:13-14.

      "Kasvissyönti ja muut ruokasäännöt ovat turhaa puuhastelua eivätkä vaikuta "kotiuttamispäivämäärään." ??
      - Adventtikirkossa jäsenet ovat sekasyöjiä paljolti. Ruokakäskyjä ei ole.
      Terveys asioissa on kyse terveys-asioista oikein ymmärrettynä. Ihmisillä on kovin erilaista käsitystä terveysasioista suhteessa ravintoon. Olen itse ravinto-ruoka-terveys-asioista ollut kiinnostunut 1990 saakka, ja siitä saakka olen tehnyt ruoka-remonttia, -mutta mitään tietoa en ole Adventtikirkosta saanut. Adventtikirkolla on yksi vaivainen terveyskurssi opistollaan (media7.fi) -ja kurssissa on aivan yksinkertaisimpia perustietoja, että olla raittiissa ilmassa, ja ei tupakoida, ja että rehujakin pitäisi syödä.

      White oli oman aikansa terveys-uudistuksen uranuurtaja, ja uranuurtaja ihmisten hoitamisessa ennen lääketieteen aikaa. Luontaishoidoilla palvelevia ihmisten parantoloita perustettiin Whiten toimesta.


      "Syömiset, juomiset, sapatin ja uudenkuun päivät;"
      “Kukaan ei saa tuomita teitä mitä syötte tai juotte, tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä.”
      ”Ne ovat vain sen varjoa mikä on tulossa; todellista on Kristuksen ruumis;” Kol 2:16-17.

      >> Itämailla oli runsaasti lainopettajien erilaisia ruoka- paasto määräyksiä jotka kuuluivat juutalaiseen kulttuuriin.
      Myös kreikkalaisroomalaisessa kulttuurissa oli omia sääntöjä. (Kol 2:20)
      >> “Sapateiksi” kutsuttiin kaikkia juhlia, erityisesti pääsiäistä ja helluntaita. Missään tapauksessa kyse ei ole 10-käskyn siveyslakiin kuuluvasta sapatista. (2 Moos 20:8-11, Luuk 16:17, Jaak 2:10-13)
      >> Erilaisia paastomääräyksiä juomineen ja ruokineen oli monenlaisia; Kol 2:23.
      “Älä tartu, älä maista, älä kosketa” (Kol 2:22) Paastomääräykset olivat niin ankaria, ettei saanut edes koskettaa tai haistaa kiellettyä ruokaa määrättyinä päivinä.

      Jeesus kävi taistelua ihmisen käskyjä vastaan. (Matt 15:8-9, Mark 7:7-13) Myös Paavali matkoillaan joutui alituisesti opettamaan Kristuksen vanhurskautta vanhan liiton seremoniaan liittyneen juhlien, ja perinnäissääntöjen sijaan. Seremonialait olivat päättyneet ristille; Kol 2:8, Tiit 1:13-14.
      Kansalla oli farikseuksien tekemiä oppeja ja kansanuskomuksia.

      Puhtaat ja saastaiset eläimet on kerrottu: 3 Moos 11, 5 Mooos 14:3-2. Saastaiset eläimet ovat lihan ja raadonsyöjiä. Puhtaat eläimet kasvis syöjiä. Trikiinit, loiset, bakteerit ja virukset lepraa myöten levisivät helposti raadonsyöjien ja kaatopaikkojen tonkijoiden kautta. Jäämiä kertyy lihaan jo rehusta. Puhtaiden eläinten syöminen on lihansyöjille viisas ratkaisu saasteiden aikana. Uusia eläintautejakin tulee. Epäpuhtaudet kulkevat ravintoketjussa. Alueittain joudutaan ruokatarvikkeita hylkäämään.

      Paavali ei varmastikaan ohjannut ihmisiä epäterveellisen ravinnon käyttöön. Hätätilanteissa jos on niukkuutta hyvästä ravinnosta on käytettävä ymmärrystä. Ravinto on omantunnon kysymys. (Luuk 12:47-48) Ruoka sinänsä ei tee ihmistä Jumalalle kelpaamattomaksi. (Mark 7:14-23)

      Liha on ihmisen ruokaa mutta jatkuvasti liian usein nautittuna liharuoka on ilmeinen terveysriskikin. Itämailla Jeesuksen aikaan syötiin tavallisesti lihaa vain juhlapäivinä ja pidoissa.

      jatkan alla ....

    • Jatkoa ..


      Ruokatottumukset ovat suuri syy sairauksiin. Elävällä ravinnolla on parannettu sairauksista terveeksi. Kypsentämätön kasvisravinto sisältää vitaaliaineita jota edistävät terveyttä. (1 Moos 1:29)
      White oli ihmisten parantaja tässä oman aikanaan ennen lääketieteen aikaa.

      Jumala huolehti ettei ihminen syö kovia rasvoja: 2 Moos 29:13, 3 Moos 3:17, mm. Rasva piti polttaa aina, mutta lihaan jää kuitenkin paljon rasvaa jota ei silmä näe.

      Paavali ei varmastikaan ohjannut ihmisiä epäterveellisen ravinnon käyttöön. Hätätilanteissa jos on niukkuutta hyvästä ravinnosta on käytettävä ymmärrystä. Ravinto on omantunnon kysymys. (Luuk 12:47-48) Ruoka sinänsä ei tee ihmistä Jumalalle kelpaamattomaksi. (Mark 7:14-23)
      Jumala antoi terveysneuvonsa ravintoketjun ensimmäisten eläimien käyttöön -nämä eivät kerää ravintoketussa saastejäämiä ja eläintauteja, jotka lopulta kertyvät ravintoketjun viimeiseen -ihmiseen 3 Moos 11. mm.

      Liha on ihmisen ruokaa mutta jatkuvasti liian usein nautittuna liharuoka on ilmeinen terveysriskikin.
      Raffinoitu ja punainen liha yleensä on tutkijoiden mukaan syöpäriski. Liha ei tarkoitettu joka päivä syötäväksi. Itämailla Jeesuksen aikaan syötiin tavallisesti lihaa vain juhlapäivinä ja pidoissa.

      Älä vaan luule etteikö "adventistit" ymmärrä Kol 2 lukua.

      Olen itse keskustelija foorumilla, en kirjoilla kirkoissa en organisaatioissa-.

    • nytkirkastui

      Exap kyseli ja ihmetteli raamatullista tosiasiaa, että "Tosiaan, Raamatussa puhutaan kahdesta laista. "

      No ei tosiaankaan puhuta. Luepa Raamattusi uudelleen, ja lainaa tänne se kohta"

      No lainataampas. Tässä ne kaksi lakia tulevat: "Ja sitten minä käännyin ja astuin alas vuorelta ja panin taulut tekemääni ARKKUUN, niinkuin Herra oli minua käskenyt, ja siinä ne ovat." 5Moos. 10:5 Näetkö ,Expa, missä kymmenen käskyn laki on? Aivan oikein: Se on ARKUSSA.

      Entä se toinen laki, jonka Mooses kirjoitti? Missä ihmeessä se sietten on? EI, SE SEI OLE ARKUSSA vaan "kun Mooses oli kirjoittanut tämän lain sanat...käski hän...:"Ottakaa tämä lain KIRJA ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin SIVULLE, olemaan siellä todistajana sinua vastaan." 5Moos.31:24-26.

      Joko nyt alkaa totuus kirkastua sinullekin, että on olemassa KAKSI lakia, toinen Jumalan sormellaan kivitauluihin kirjoittama, joka pysyy kunnes taivas ja maa katoavat ja toinen Mooseksen kirjaan kirjoittama väliaikainen laki, joka myös sisälsi muutamia sapateiksi kutsuttuja juhlia (3Moos.23)?

      Joka vielä vänkää vastaan, niin vängätköön, mutta näin sanoo Herran muuttumaton sana.

      • Sivustavaan

        Huomaa myös 2 Kun 22:8-17


      • Sivustavaan kirjoitti:

        Huomaa myös 2 Kun 22:8-17

        Sekä myös 2 Moos 24:12
        "Ja Herra sanoi Moosekselle: "Nouse minun tyköni vuorelle ja ole siellä, niin minä annan sinulle KIVITAULUT YNNÄ LAIN JA KÄSKYT, jotka minä olen kirjoittanut heille opetukseksi"."

        Eli oli kivitaulut, ja sen lisäksi oli laki.

        Jos lukisit kyseistä kohtaa tarkemmin, havaitsisit, että lain kirjaan oli kirjattuna myös kivitaulujen käskyt.

        Laki (lain kirja) sisälsi myös kivitaulujen sisällön. Ne eivät olleet kaksi eri lakia. Lain kirjaan lisättiin tuon jälkeen paljon muutakin, mutta alunperin siis laki sisälsi kaiken, mikä on annettu luvuissa 20-23, ja kansa sitoutui siihen, ja liitto sinetöitiin.

        Kivitauluja ei kenenkään siis tarvinnut lähteä tiirailemaan, koska lain kirja = liiton kirja sisälsi myös niiden tekstin.

        Yksi laki.


      • Gredinta

        Älä nyt taas tuo esille tuota järjetöntä väitettä, ettei Jumala jaksanut kaivertaa kaikkia käskyjänsä kiviin, vaa tyytyi kymmeneen! Loput yhtä tärkeät käskyt piti kirjoittaa kynällä!

        Kymmenen käskyä ovat erikseen ja laintauluja ei saanut käsitellä samoin kuin muita käskyjä.
        Älä pilkkaa Jumalaa! Hän ei lisännyt kymmeneen käskyyn muuta. 5.Moos.5:22. Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt. Ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun ja antoi ne minulle.


      • Gredinta kirjoitti:

        Älä nyt taas tuo esille tuota järjetöntä väitettä, ettei Jumala jaksanut kaivertaa kaikkia käskyjänsä kiviin, vaa tyytyi kymmeneen! Loput yhtä tärkeät käskyt piti kirjoittaa kynällä!

        Kymmenen käskyä ovat erikseen ja laintauluja ei saanut käsitellä samoin kuin muita käskyjä.
        Älä pilkkaa Jumalaa! Hän ei lisännyt kymmeneen käskyyn muuta. 5.Moos.5:22. Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt. Ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun ja antoi ne minulle.

        Niin, käskyt olivat käskyjä ja laki oli laki. Ei siinä mitään epäselvyyttä ole.

        Eikä siinä, että :
        " 4 Sitten Mooses kirjoitti kaikki Herran sanat. Ja hän nousi varhain seuraavana aamuna ja rakensi alttarin vuoren juurelle sekä pystytti kaksitoista patsasta Israelin kahdentoista sukukunnan mukaan.
        5 Ja hän lähetti israelilaisten joukosta nuoria miehiä uhraamaan polttouhreja ja teurastamaan härkiä yhteysuhriksi Herralle.
        6 Ja Mooses otti verestä puolet ja pani uhrimaljoihin, ja toisen puolen hän vihmoi alttarille.
        7 Ja hän otti liitonkirjan ja luki sen kansan kuullen. Ja he sanoivat: "Kaikkea, mitä Herra on puhunut, me noudatamme ja tottelemme".
        8 Niin Mooses otti veren ja vihmoi sitä kansan päälle ja sanoi: "Katso, tämä on sen liiton veri, jonka Herra on tehnyt teidän kanssanne kaikkien näiden sanojen perusteella"."

        Jos nämä Mooseksen kirjoittamat sanat eivät sisältäneet 10 käskyä, niin silloin ne eivät olleet liiton osa. Ja jos ne sisälsivät, niin silloin 10 käskyä oli osa lakia.

        Jotta kuinkas se nyt sitten meni - vain yksi vaihtoehto on mahdollinen ? ... ;)


    • Gredinta

      Kymmenen käskyä ovat ikuisen elämän perusta ja täytetään meissä jotka uskomme.
      Muut käskyt olivat Israelin valtion ja jumalanpalveluksen perusta, tarkoitettu järjestyksen pitämiseen uskomattomien keskuudessa.


      Mooses turvautui kynään vasta sitten kun kymmenen käskyä oli annettu Siinailla. Se liitto jonka Jumala solmi israelilaisten kanssa, oli perustettu muille säännöille, ja koski luvattua maata, siis ei ikuista elämää.

      Kymmenen käskyä on rakkauden laki ja on voimassa kaikkialla, siis myös Israelissa.

      • Jaahas, jätit ylemmän kommenttini kommentoimatta, joten uusin kysysmykseni:

        "Jos nämä Mooseksen kirjoittamat sanat eivät sisältäneet 10 käskyä, niin silloin ne eivät olleet liiton osa. Ja jos ne sisälsivät, niin silloin 10 käskyä oli osa lakia.

        Jotta kuinkas se nyt sitten meni - vain yksi vaihtoehto on mahdollinen ? "

        Koetapa nyt vastata ihan kiertelemättä. Yritä edes.


      • Gredinta

        Kymmenen käskyä kuuluivat tietenkin kaikille, myös israelilaisille.
        Ne olivat siis myös siinä liitossa mikä tehtiin israelilaisten kanssa.
        Kymmenen käskyä ovat mukana myös uudessa liitossa. Se ei merkitse sitä että muut käskyt seuraisivat automaattisesti uuteen liittoon.

        Sinä olet jättänyt huomioimatta että on mahdollisuus tehdä uusi liitto ilman satoja Israelilaisille annettuja käskyjä. Uusi liittohan merkitsee uutta liittoa, eikä vanhaa liittoa.
        Jos esimerkiksi käsky rakastaa lähimmäistään on otettu uuteen liittoon, se ei merkitse sitä että veljen lesken kanssa lastenteko myös olisi mukana.

        Älä kiertele totuutta, vaan yritä edes ymmärtää. Kumpaankin liittoon kuuluu osa samoja käskyjä, mutta ne eivät ole identtiset. Jos Suomen perustuslakia muutettaisiin, ei ole pakko muuttaa kaikkia lakeja! Ainoastaan voimassaolevat lait otetaan uuteen lakikokoelmaan.

        Uhrilait ja monet muut israelilaisille annetut käskyt ovat vanhentuneita. Kymmenen käskyä ei!


      • Tuo on sinun mielipiteesi. Raamattu kertoo aivan muuta.


      • Gredinta kirjoitti:

        Kymmenen käskyä kuuluivat tietenkin kaikille, myös israelilaisille.
        Ne olivat siis myös siinä liitossa mikä tehtiin israelilaisten kanssa.
        Kymmenen käskyä ovat mukana myös uudessa liitossa. Se ei merkitse sitä että muut käskyt seuraisivat automaattisesti uuteen liittoon.

        Sinä olet jättänyt huomioimatta että on mahdollisuus tehdä uusi liitto ilman satoja Israelilaisille annettuja käskyjä. Uusi liittohan merkitsee uutta liittoa, eikä vanhaa liittoa.
        Jos esimerkiksi käsky rakastaa lähimmäistään on otettu uuteen liittoon, se ei merkitse sitä että veljen lesken kanssa lastenteko myös olisi mukana.

        Älä kiertele totuutta, vaan yritä edes ymmärtää. Kumpaankin liittoon kuuluu osa samoja käskyjä, mutta ne eivät ole identtiset. Jos Suomen perustuslakia muutettaisiin, ei ole pakko muuttaa kaikkia lakeja! Ainoastaan voimassaolevat lait otetaan uuteen lakikokoelmaan.

        Uhrilait ja monet muut israelilaisille annetut käskyt ovat vanhentuneita. Kymmenen käskyä ei!

        Tuo “tietenkin” on perusteluna jotenkin aina niin hellyttävä.

        Sen voi kokeeksi laittaa mihin tahansa perättömään lauseeseen. Ihan viihteellistä.


      • Exap kirjoitti:

        Tuo on sinun mielipiteesi. Raamattu kertoo aivan muuta.

        Tähän voisi oikeastaan poimia raamatunpaikan 2 Moos 34:28 “Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä.”

        Kysymys oli niissä siis liitosta Jahven ja hänen kansansa välillä. Siinä ei ole minkäänlaista viittausta muihin kansoihin.

        Alussa on kielto pitää muita jumalia, jumalankuvien kielto, Jahven nimen pyhittäminen ja lepopäiväkäsky. Nämä ovat aivan selvästi tietyn kansan ja sen heimojumalan välisiä omia juttuja.

        Loppuosa on sitten yleisiä eettisiä periaatteita, jotka löytyvät likimain samanlaisina kaikista muistakin kansoista ja kulttuureista.

        Kivitaulujen tuominen tähän päivään ja kaikkia ihmisiä koskeviksi on silkkaa sekoilua.


    • >>Kol. 2:16
      Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,>>

      Pieni lainaus Bacchiocchi kirjasta Sapatti ja sunnuntai, jossa hän käsittelee Kolossalaiskirjettä: " Paavali ei lainkaan käsittele kysymystä siitä, onko sapattikäsky yhä voimassa kristillisenä aikakautena, vaan vastustaa monimuotoisia askeettisia ja kultillisia tapoja, jotka etenkin kolossalaisten ja galatalaisten keskuudessa joutuivat ristiriitaan sen elintärkeän totuuden kanssa, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen.

      Paavali tuomitsee harhaopit, joiden yhtenä osana saattoi olla taikauskoisia muotoja saanut sapatin vietto. Hän ei kumoa itse sapattikäskyä, koska tuomio ei kohdistu itse käskyyn vaan sen vääristymään. Jonkin raamatullisen säädöksen väärinkäytön moittiminen ei ole itse säädöksen kumoamista.

      Paavali suosittelee suvaitsevaisuutta ja kunnioitusta silloinkin kun kysymyksessä ovat erimielisyydet ruoasta ja päivistä, jotka ovat peräisin inhimillistä sopimuksista
      (Room. 14:3-6 "Joka syö kaikkea, älköön halveksiko sitä joka ei syö, ja joka taas ei syö kaikkea, älköön tuomitko sitä joka syö. Onhan Jumala ottanut omakseen hänetkin. 4 Mikä oikeus sinulla on tuomita toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu -- vaikka kyllä hän seisoo, sillä Herra kykenee pitämään hänet pystyssä. 5 Joku pitää yhtä päivää toista parempana, toiselle kaikki päivät ovat samanarvoisia. Kukin olkoon omassa vakaumuksessaan varma. 6 Joka kiinnittää huomionsa päiviin, tekee niin Herran kunniaksi, ja joka syö, syö Herran kunniaksi, sillä hän kiittää Jumalaa. Joka taas ei syö, on Herran kunniaksi syömättä, ja hänkin kiittää Jumalaa").

      Tämä osoittaa, että kysymyksessä päivistä, hän oli liian liberaali ryhtyäkseen ajamaan sapattikäskyn poistamista ja sunnuntain vieton omaksumista sen sijaan. Jos hän olisi tehnyt niin, hän olisi kohdannut vastustusta ja loputtomia vastaväitteitä sapatin kannattajien taholta. Kaiken tällaisen puuttuminen on kenties selvin osoitus siitä, että Paavali osoitti kunnioitusta sapatti-instituutiota kohtaan. ".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

      Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      43
      9688
    2. Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?

      Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.
      Ikävä
      70
      4943
    3. "Mä elän vieläkin"

      Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      59
      4317
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

      Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      137
      2826
    5. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

      Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      130
      2652
    6. Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen

      Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji
      Maailman menoa
      175
      2475
    7. Miten ikinä kelpaisin sulle

      Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      24
      1834
    8. Milloin näit kaivattusi edellisen kerran?

      Olitteko juttusilla vai sivusta vain? Miten reagoit?
      Ikävä
      20
      1617
    9. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

      Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      36
      1530
    10. Älä nyt ainakaan pelkää

      että enää yritän lähelle. Kyllähän toisen rajoja on kunnioitettava. Olen ymmärtänyt täysin, että en kiinnosta sillä tava
      Ikävä
      72
      980
    Aihe