Varmaan aika yksinkertainen Kemiaa pidemmälle opiskelleille, mutta jos olen käsittänyt kovalenttisen sidoksen oikein, kyseessä on aina saman alkuaineen sitoutuminen tai sen elektronien sitoutuminen saman alkuaineen kanssa?
Vedyllä ei ole,kuin yksi elektroni, ja eikä näin olleen yhdistyessään toisen vedyn kanssa yllä koskaan elektroni-oktettiin. Rittääkö tässä tapauksessa pelkkä täysi uloimman elektronikuoren täysi elektronimiehitys (2), vai pitääkö aina olla oktetti kyseessä? Onko tässä jokin poikkeus kenties, jota en ole koskaan kuullut?
Divetyoksidin ymmärrän, kun molemmat vetyatomit luovuttavat oman elektroninsa hapelle, syntyy kaksi elektroniparia, ja happi saavuttaa elektroni-oktetin.
Miten kovalenttisen vedyn elektronipari muodoostuu
1
231
Vastaukset
- Anonyymi
”kyseessä on aina saman alkuaineen sitoutuminen tai sen elektronien sitoutuminen saman alkuaineen kanssa?”
Kyllähän kaksi eri alkuainetta voi sitoutua kovalenttisinsidoksin toisiinsa. Sanothan itsekkin tuolla veden, jossa vedyt ovat kiinnittyneet happeen. Kovalenttisessasidoksessa jaetaan elektroneja.
”Vedyllä ei ole,kuin yksi elektroni, ja eikä näin olleen yhdistyessään toisen vedyn kanssa yllä koskaan elektroni-oktettiin. Rittääkö tässä tapauksessa pelkkä täysi uloimman elektronikuoren täysi elektronimiehitys (2), vai pitääkö aina olla oktetti kyseessä? Onko tässä jokin poikkeus kenties, jota en ole koskaan kuullut?”
Oktetti on vain yksi pysyvistä elektronirakenteista. Sääntö on, että alkuaineet pytkivät aina täyttämään uloimman elektroni kuorensa. Tosin joskus on helpompaa luovuttaa ylimääräiset pois kuten ryhmien yksi ja kaksi metalleilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1372415Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3461880- 401557
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii311383Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281310Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941183- 541153
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327897Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles104850Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53752