Annatko tilaa moottoritielle liittyvälle?

Autoilijaeikirjoilla

Annatko tilaa moottoritielle liittyvälle? Ohitus­kaistalle väistäjä voi saada jopa sakot
Moottoritiellä ajava voi helpottaa kiihdytyskaistalta tulevia pitämällä turvavälit riittävinä tai säätelemällä omaa ajonopeuttaan.

https://www.hs.fi/autot/art-2000005797676.html


AJAT moottoritietä pitkin oikeanpuoleista kaistaa. Tiehen liittyy kiihdytyskaista, jota pitkin autot kiihdyttelevät päästäkseen sulavasti liukumaan osaksi päätien liikennevirtaa.

Arvioit, ettei liittyjille ole kaistalla riittävästi tilaa. Mitä teet?

Kysymys on kompa, sillä päätiellä ajavan ei tarvitse välttämättä tehdä yhtään mitään. Ensinnäkin liittyjällä on kaistanvaihtajana väistämisvelvollisuus. Toisekseen nykyinen tieliikennelaki käytännössä kieltää autoilijaa tekemästä tilaa niin, että tämä siirtyisi hetkellisesti itse ohituskaistalle.

Väistäjä voi saada jopa sakot liikennerikkomuksesta:

67

949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • > Arvioit, ettei liittyjille ole kaistalla riittävästi tilaa. Mitä teet?

      Tuo tarkoittaa käytännössä, että päätien nopeus on jotain 30 km/h luokkaa tai alle. Muutoin välit ovat niin pitkät, että niihin pystyy vaihtamaan. Jos todellakin vaikuttaa tuolta ja joku edessäni pistää vilkun päälle, minä napsautan vakkarin pois päältä. Jos vilkkua ei laiteta päälle, minä jään kiinnostuneena odottamaan, mitä tuo mahtaa suunnitella. Joskus saa odotella aika pitkälle liittymäkaistan päättymisen jälkeen, kun joku haluaa ajella penkkaa pitkin...

      Vasemmalle vaihdan vain, jos liittymästä on tulossa vaikkapa yhdistelmä tai maansiirtoväline, jolla ei selvästikään ole mahdollisuuksia kiihdyttää mihinkään järkeviin nopeuksiin. Ja jos vasemmalla ei ole ketään nopeampaa tulossa ohi.

      • Samakuinennen

        On se vaikeata rekan tulla moottoritielle, jos ei moottoritiellä autot väistä.


      • Samakuinennen kirjoitti:

        On se vaikeata rekan tulla moottoritielle, jos ei moottoritiellä autot väistä.

        Niinpä. Mutta yleensä ne väistävät.

        Tosin aika usein laittomasti vasemmalla kaistalla ajavan eteen.


      • olet.hieman.väärässä
        TheRat kirjoitti:

        Niinpä. Mutta yleensä ne väistävät.

        Tosin aika usein laittomasti vasemmalla kaistalla ajavan eteen.

        No sehän on sen laittomasti vasemmalla kaistalla ajavan aiheuttama ongelma.


      • olet.hieman.väärässä kirjoitti:

        No sehän on sen laittomasti vasemmalla kaistalla ajavan aiheuttama ongelma.

        Oih, tuo oli ehkä älykkäin kommentti jonka olen sinulta ikinä kuullut. Tietysti vähän tuollainen väkinäinen olkiukon hakkaus, mutta mikäs siinä. Voihan sen noinkin ymmärtää, jos välttämättä haluaa.

        Onneksi olkoon. Kehityt trollina.


      • olet.hieman.väärässä
        TheRat kirjoitti:

        Oih, tuo oli ehkä älykkäin kommentti jonka olen sinulta ikinä kuullut. Tietysti vähän tuollainen väkinäinen olkiukon hakkaus, mutta mikäs siinä. Voihan sen noinkin ymmärtää, jos välttämättä haluaa.

        Onneksi olkoon. Kehityt trollina.

        Sinulta on siis jäänyt paljon tajuamatta mutta ymmärrän, miksi koet tilanteen noin. Kiitos onnitteluista. Ehkä joskus sinua on aihetta onnitella samasta asiasta, mutta ei vielä.


      • autoilijaeikirjoilla
        TheRat kirjoitti:

        Niinpä. Mutta yleensä ne väistävät.

        Tosin aika usein laittomasti vasemmalla kaistalla ajavan eteen.

        Mitä jos vaihtaisi aina liittymää lähestyessä vasemmalle kaistalle????


      • autoilijaeikirjoilla kirjoitti:

        Mitä jos vaihtaisi aina liittymää lähestyessä vasemmalle kaistalle????

        Miksi ihmeessä? Moottoritiellä vasemmalla kaistalla turhaan ajo vain sotkee liikennettä. Parhaassa tapauksessa jäätte vierekkäin ajelemaan sen liittymästä tulleen kanssa...


      • hihihihihiihihihi
        olet.hieman.väärässä kirjoitti:

        No sehän on sen laittomasti vasemmalla kaistalla ajavan aiheuttama ongelma.

        Ai perhana! Harvoin saa rotta noin tarkkaa piikkiä suoraan silmien väliin 😂😂😂


      • VasenAinaParempi

        Minä ajan usein hiljaisella moottoritiellä kokoajan vasemmanpuoleista kaistaa. Ei kuulu muille millä kaistalla ajan.


      • viisaudensana
        Samakuinennen kirjoitti:

        On se vaikeata rekan tulla moottoritielle, jos ei moottoritiellä autot väistä.

        Vauhdin hiljentäminen on maailman yksinkertaisin asia tuossakin tilanteessa, niin moottoritielle pyrkivät pääsevät siten paremmin liikennevirtaan. Ei sitä tarvitse niin itsekäs olla, ettei muita voisi huomioida.


      • viisaudensana kirjoitti:

        Vauhdin hiljentäminen on maailman yksinkertaisin asia tuossakin tilanteessa, niin moottoritielle pyrkivät pääsevät siten paremmin liikennevirtaan. Ei sitä tarvitse niin itsekäs olla, ettei muita voisi huomioida.

        Jos pyrkijällä ei ole vilkku päällä, hän ei ole tulossa ainakaan tuossa kohtaa moottoritielle. En siis taatusti hidasta. Hän luultavasti haluaa tulla taakseni. Tai kenties jatkaa liittymäkaistalla.

        Pääsääntöisesti moottoritiellä ajavan ei tarvitse tehdä mitään. Vain jos onnettomuus uhkaa, painetaan jarrua/kaasua tai käännetään rattia. Jos vilkulla ilmoitetaan halu tulla eteen ja hitaasta vauhdista johtuen siinä ei ole tilaa (turvaväli ei riittävän pitkä kaistanavaihdolle), tehdään tilaa hidastamalla. Jarrua ei toki normaalisti tarvitse painaa, vaan jalan nosto kaasulta tai vakkarin poislaitto riittää).


    • en.omista.audia

      Monesti Saksan vekottimilla autoilevat kiihdyttävät moottoritiellä etteivät muut pysty kiihdyttämään ainakaan heidän eteensä vaikka vauhtia olisi reilustikin. Melko pöljiä!!!

      • Itse en ole tuollaista huomannut, mutta ehkä se johtuu siitä, että minulla on se 120 km/h lasissa jo liittymäkaistan alussa. Kun nopeus on sama tai korkeampi kuin moottoritietä käyttävällä, ei varmaan kukaan tunne tarvetta käydä erikseen blokkailemaan.

        Tuo ei muuten vaadi mitenkään erityisen tehokasta autoa. Lähinnä sen, että aloittaa kiihdytyksen ajoissa ja jättää vähän rakoa edellämenijään.


      • c-rv

        Kyllä ne lopettaa blokkauksen yrittämisen, kun alkaa vaan vaihtaa kaistaa sen niiden edessä ajavan taakse. Kummasti tilaa syntyy heti, kun blokkaaja huomaa, ettei blokkaus onnistu.


      • jompi.kumpi
        TheRat kirjoitti:

        Itse en ole tuollaista huomannut, mutta ehkä se johtuu siitä, että minulla on se 120 km/h lasissa jo liittymäkaistan alussa. Kun nopeus on sama tai korkeampi kuin moottoritietä käyttävällä, ei varmaan kukaan tunne tarvetta käydä erikseen blokkailemaan.

        Tuo ei muuten vaadi mitenkään erityisen tehokasta autoa. Lähinnä sen, että aloittaa kiihdytyksen ajoissa ja jättää vähän rakoa edellämenijään.

        "Itse en ole tuollaista huomannut, mutta ehkä se johtuu siitä, että minulla on se 120 km/h lasissa jo liittymäkaistan alussa."
        Ei ole uskottavaa, että muutaman vuoden ikäisellä varkku mersulla olisi noin hyvä kiihtyvyys.
        Tai sitten sinne liittymäkaistan "alkuun" on tooosi pitkä matka.


      • jompi.kumpi kirjoitti:

        "Itse en ole tuollaista huomannut, mutta ehkä se johtuu siitä, että minulla on se 120 km/h lasissa jo liittymäkaistan alussa."
        Ei ole uskottavaa, että muutaman vuoden ikäisellä varkku mersulla olisi noin hyvä kiihtyvyys.
        Tai sitten sinne liittymäkaistan "alkuun" on tooosi pitkä matka.

        Ei ole mersun kiihtyvyys kovin kummoinen. Varmasti yli 10 sekuntia 0-100. Tosin dieselin tapaan tuo loppupää ei ole ihan niin aneeminen kuin vastaavan lukeman bensavehkeellä. Eli enemmän on merkitystä jollain 60-100 -kiihtyvyydellä.

        Pointti onkin lähteä kiihdyttämään ajoissa. Hyvin harvassa ovat ne liittymäkaistat, joille saavuttaessa ei voi jo olla se satanen lasissa. Esimerkiksi kun Helsingistä lähtee turunväylää, on jotenkin ihmeellistä miten porukka ajaa jotain 60-80 km/h nopeuksia vielä kilometri moottoritien alun jälken. Kun seisovista valoista lähtiessä polkaisee kaasun pohjaan, on satanen lasissa suurin piirtein heti kun rajoitusmerkki satasta näyttää. Yleensä en ihan noin nopeasti viitsi kiihdyttää, koska pitää vähän varoa heikkolahjaisempia kuskeja ja valita siksi ajolinja toisesta reunasta kaistaa, mutta normaalilla liittymäkaistalla tätäkään ongelmaa ei ole.


    • en-väistä-vaan-ohitan

      Yleensä ajan kovempaa kuin kiihdytyskaistaa ajavat (oma gps-nopeus motarilla tasan 120). Silloin siirryn vasemmalle kaistalle OHITTAAKSENI liittymästä tulijan, koska kohdalle päästyäni joutuisin joka tapauksessa ohittamaan tämän hitaammin ajavan. Ohittamistarpeen ennakointi ei siis ole väistämistä, vaan nimenomaan ennakointia ja liikenteen sujuvuuden parantamista.

      • minä.kans

        Juuri näin. Eihän ketään voida sakottaa(eikä ole sakotettu) motarilla ennakoidusti ohittamisesta.
        Minkäs sille voi jos tällainen ennakointi tapaus sattuu juuri liittymän kohdalla.
        Tuota ohitusennakointia, vasemmankaistan tyhjänä olessa, harrastan ja olen havainnut monien harrastavan.

        " Rohkeasti vain vilkku vasemmalle sen merkiksi, että olet aikeissa tulla”,
        Tuo päätielle "rohkeasti" tuleminen tapahtunee peileihin vilkaisematta, päätellen siitä, kenen leipää ko. herra syö.


    • PeltiOnHalpaa

      Kuka se taas uhittelee näillä kaistapässi säännöillä, Trafi pässi ?? Rajapässi alokas, Tullin kusisuikka ??
      En väistä normitulijaa kiihdytyskaistalta, mutta 25 metriselle 60 tonniselle väistän mielelläni, se kun joutuu jarruttelemaan kiihvyvän kaistan päähän se pysäyttää koko liikenteen kun sieltä lähtee......
      joten Poliisi- ja Trafipässit nyt se olematon järki koulutukseen ja suvaitsevaisuus Italian malliin !!! Suomi on JUNTTILA sääntöineen, TILAA KAIKILLE !!

      • kippish

        mäkin oon aika kännissä hehe


    • Audiking

      Mä ajan saksalaisella laatuautolla. En tiedä mistään liikennesäännöistä mitään, mutta eihän minun tarvitsekaan, koska nuo typerät liikennesäännöt ei koske saksalaisautoja.

    • on_joskus_pakko

      Väistän jos on tarve välttää onnettomuus. Näin tapahtuu aika usein, eli kun liittymästä "ängetään" suoraan eteen.

    • sillaimäteen

      Minä en anna tilaa liittyjälle, mutta minä lähden ohittamaan liittyjää hyvissä ajoin, koska sen nopeus on hitaampi kuin oma vauhtini.

      • wroooooommmm

        Ylinopeutta ajava saattaa häiritä pääväylälle liittymistä. Syytä muistaa tämä seikka.


      • olet.hieman.väärässä
        wroooooommmm kirjoitti:

        Ylinopeutta ajava saattaa häiritä pääväylälle liittymistä. Syytä muistaa tämä seikka.

        Hyvin sinne on aina päässyt, vaikka joku olisi ylinopeutta ajanut. Tilaa tulee aina, kun menee vaan. Ylinopeuskuskikin osaa tarpeen tullen hidastaa.


      • tai.aika.paljon.väärässä
        olet.hieman.väärässä kirjoitti:

        Hyvin sinne on aina päässyt, vaikka joku olisi ylinopeutta ajanut. Tilaa tulee aina, kun menee vaan. Ylinopeuskuskikin osaa tarpeen tullen hidastaa.

        Kovin on vaarallista liikkua tuolla "tilaa tulee aina, kun menee vaan" asenteella.
        Kas kun sen liittyjän tehtävä ei ole arvioida sitä, että ajaako päätien käyttäjä ylinopeutta vai ei. On vaan velvollisuus liityä päätiellä ajavaa häiritsemättä.
        Joten tavallasi "tunkemalla" olet hiemam väärässä.


    • Mikä_vaikeaa

      ...päätiellä ajavan ei tarvitse välttämättä tehdä yhtään mitään...

      Päätietä ajavan ei kuulu tehdä mitään. Siellä paras toimintatapa on pitää nopeus ja kaistanvalinta. Sivusta tulijan tehtävä on sovittaa itsensä sinne sekaan. Tätä kutsutaan liikennesääntöjen mukaiseksi, ennakoitavaksi toiminnaksi.

      Jos sivusta on tulossa rekka, joka joutuisi muuten pysähtymään rampin päässä, kannattaa mennä pois alta eteen tai taakse. Ei mahdotonta vähänkin ennakoivalle kuljettajalle.

    • niromies

      Henkilöautot pystyy kiihdyttämään niin että aina mahtuu väliin kunhan tulee suht samalla nopeudella millä päätien oikean kaistan liikenne kulkee. Päätiellä ei siis tarvitse vakkariin koskea eikä kaistaa vaihtaa, sujuva häiriötä aiheuttamaton liittyminen on liittyjän vastuulla. Jos liittyjä on rekka tai joku niin vanha pakun raato ettei täys kiihdytyskään riitä, teen tilaa kokonaissujuvuuden hyväksi.

      • Rela_x

        Kun sitten vielä muistaa, että rampista tullessa hidastaminen on myös toimiva vaihtoehto. Jarrulla saat helposti aikaan hidastuvuuden, jota vastaavaan kiihtyvyyteen autosi ei koskaan kykene.

        Aina ei ole pakko päästä sinne keulille. Tasaisesti liikkuvassa jonossa muutkin paikat ovat perille pääsyn kannalta ihan hyviä.


      • huhuh

        Valetta. Nykyisissä henkilöautoissa on monesti ns. säästömoottori jolla ei kiihdytellä raskasta koria kovinkaan vauhdikkaasti. Kaikissa liittymissä ei todellakaan saa mitenkään nopeutta liikennevirran mukaiseksi.


      • huhuh kirjoitti:

        Valetta. Nykyisissä henkilöautoissa on monesti ns. säästömoottori jolla ei kiihdytellä raskasta koria kovinkaan vauhdikkaasti. Kaikissa liittymissä ei todellakaan saa mitenkään nopeutta liikennevirran mukaiseksi.

        Kaikissa varmaan ei, mutta kyllä jollain 1,2 litran turbollakin sen vauhdin saa kelattua 90% liittymistä helposti.

        Jos haluaa ja ymmärtää lähteä kiihdyttämään vähän aikaisemmin. Se on myöhäistä siinä vaiheessa kun liityntäkaista alkaa...


    • ohitan_kyllä

      Kyllä usein ohitan kiihdytyskaistalta liittyjän, koska se usein ajaa hitaampaa vauhtia kuin itse. Tietysti vain silloin, jos kohdalla ei ole sulkuviivaa ja harvoin onkaan. Koskaan en ole ymmärtänyt, miksi kiihdytyskaistan kohdalla ohittamista kutsutaan "liittyjän väistämiseksi" ja "vaaralliseksi poukkoiluksi". Suoritan kiihdytyskaistan kohdalla ohittamisen ihan normaalisti normaalia tarkkaavaisuutta noudattaen ja tietysti vilkkua käyttäen. Mitähän sakon arvoista siinä on?

      • niromies

        Silloin ohitat jos sinun edessäsi on joku ohitettava, jos vaihdat kaistaa vaikkei edelläsi ole ketään, se ei ole ohitus vaan väistö.


      • en-väistä-vaan-ohitan
        niromies kirjoitti:

        Silloin ohitat jos sinun edessäsi on joku ohitettava, jos vaihdat kaistaa vaikkei edelläsi ole ketään, se ei ole ohitus vaan väistö.

        Kun sen näkee jo kaukaa, että nopeuseroa on niin paljon, että kiihdytyskaistalta tulija ei ehdi alta pois, niin silloin se on ohittamista. Eli sillä hetkellä kun ajetaan rinnakkain, eli ohitus on käynnissä, niin kiihdytyskaista on jo päättynyt ja sieltä tullut auto ajaa motarin oikeanpuoleista kaistaa ja minä ohitan sen täysin luvallisesti. Liikenteessä pitää osata ennakoida ja tuleva tieliikennelaki jopa vaatii ennakoimaan tapahtumia. Ohittamistarpeen ennakointi on juuri sitä ettei tarvitse turhaan hidastaa tai kiihdyttää, vaan edetään tasaisella nopeudella, joka on sujuvin tapa liikkua.


      • eiperkke
        niromies kirjoitti:

        Silloin ohitat jos sinun edessäsi on joku ohitettava, jos vaihdat kaistaa vaikkei edelläsi ole ketään, se ei ole ohitus vaan väistö.

        Näköjään ei niin helppoa asiaa olekaan etteikö sitä joku hinttari ymmärrä väärin


      • niromies

        Aivan järjetöntä opettaa että kiihdytyskaistalta voi tulla millä vauhdilla tahansa päätien liikenteen nopeudesta välittämättä. Jos ei osaa kiihdyttää. Jääköön odottamaan kiihdytyskaistan päähän iltaa että liikenne vähenee ja pääsee päätielle. Parempi tosin olisi ettei ajaisi enää ollenkaan jos riittävä kiihdyttäminenkään ei onnistu.


      • 7777777777777

        Annan tietä, jos ohituskaistalla on tilaa ja yleensä täällä päin on. Tottakai katson taustapeilistä tilanteen ensin. Itse asiassa seuraan takaa tulevaa liikennettä jatkuvasti.
        Minustakin tuntuu oudolle tilan antamisen olevan sakotusjuttua. Helsingin ruuhkissa sen ymmärtää, mutta eipä muualla ole sellaisia ruuhkia.


      • HinttariToisenTunnisti
        eiperkke kirjoitti:

        Näköjään ei niin helppoa asiaa olekaan etteikö sitä joku hinttari ymmärrä väärin

        Heh, hinttari tunnisti heti toisen hinttarin.


      • väistö_kielletty
        niromies kirjoitti:

        Silloin ohitat jos sinun edessäsi on joku ohitettava, jos vaihdat kaistaa vaikkei edelläsi ole ketään, se ei ole ohitus vaan väistö.

        " jos vaihdat kaistaa vaikkei edelläsi ole ketään, se ei ole ohitus vaan väistö."

        Liikenteessä ei saa väistää? Aiheutettava ennemmin kolari, kuin välttää se väistämällä?


    • rahtarioy

      En anna.
      Mä ajan kaikki nurin.

      • ÄläPuhuPaskaa

        Eihön sulla ole edes korttia.


    • niinpähäntaasen

      Aivan oikein. Näinhän sen sääntöjen mukaan pitäisikin mennä. Mutta ei suinkaan täällä rakkaassa Suomessamme, muutaman auton, vähäisen liikenteen ja muutaman moottoritiekilometrin maassamme. Täällä juuri päinvastoin.

      Kiihdytyskaistalta tulijaa väistetään ajamalla heti vasemmalle kaistalle. Kas, kun yllätykseksi sieltähän yrittää joku toinenkin liittyä moottoritien liikenteeseen. Ei se tule onnistumaan. Ajetaanpa varmistukseksi sinne vasemmalle kaistalle - ei se osaa liittyä helmeksi tähän oikean kaistan helminauhaan (useimmiten vain toki kovin harvaan). Ja kun ei vasemmalla kaistalla muitakaan kulkijoita.

      Tuo sääntö ei siis pätevä maassamme. Toisin kuin suuren liikenteen maissa, joissa ei moiset vasemmalle kaistalle siirtymiset nyt vain onnistu.

      Lisäksi, tuo moottoritien liikenteeseen yrittävä onneton ja jo lähtökohtaisesti pelokas: miten onnistua liittymään muiden joukkoon (toki kovin harvaan). Moottoritiellä jo ajava vaistoaa tuon liittyjän pelon, joten "antaakseen tilaa" onnettomalle, kilometrien näköpiirissä toki vain yhdelle ainukaiselle, väistää tietenkin vasemmalle kaistalle. Näin sujuu Suomemme ainutlaatuinen liikenne... Ei puhettakaan suuren liikenteen maiden juohevasta liikennekultuurista...

      • jamiksiei

        No mutta sehän se on sitä jouhevaa liikennöintiä kun liittymästä hitaammin tulevalle annetaan mahdollisuus liittyä motarin liikenteeseen siirtymällä, ohitusta varten, ennakoidusti sinne tyhjälle vasemmalle kaistalle.


      • niinpähäntaasen

        Aivan, on toki ajateltavissa, että näin voisi onnistua, ja ehkä onnistuukin, täällä maassamme, jossa ei montaa autoa liikenteessä yhtä aikaa. Jouhevasti. Mutta käsittääkseni ei tällaisesta "jouhevuudesta" voi ollenkaan olla liikennelaissa ja -asetuksessa kyse. Vaan siitä, että sen liittymästä tulevan Matin tai Liisan tulee voida siirtyä ehdoitta liikenteeseen ilman, että jo tiellä ajavan tulisi vaihtaa kaistaansa, ylipäänsä noteerata tielle tulevaa millään lailla. Näinhän on jo kirjattukin lakiin.

        Juuri tuollainen ehdollinen kuvio, että tiellä jo ajavan tulisi siirtyä vasemmalle, voisi toki käytännössä olla mahdollista vähäisen liikenteen maassamme, mutta se ei ole lainkaan mahdollista suuren liikenteen maissa. Siellä se olisi todennäköisesti mahdotonta tai ainakin sillä olisi suuri onnettomuusriski. Jouduttaisiin siis kirjoittamaan säännöksi vain koskien Suomeamme tällainen ehto: jos ajat Suomessa moottoritiellä oikealla kaistalla ja havaitset liittymästä tulevan Matin tai Liisan, niin siirrypä vasemmalle kaistalle, jos havaitset siellä olevan tilaa (mitä siellä todennäköisesti on).

        Entä miten tätä ehdollista sääntöä sitten tulkittaisiin onnettomuustapauksissa? Kas, jos jo moottoritiellä ajava ei siirtynyt vasemmalle kaistalle, vaikka siellä ei todetusti ollut ketään, niin… Vai miten? Eikö tällainen sääntö olisi ihan hölmölän touhua.


      • seuratkaa.liikennettä
        jamiksiei kirjoitti:

        No mutta sehän se on sitä jouhevaa liikennöintiä kun liittymästä hitaammin tulevalle annetaan mahdollisuus liittyä motarin liikenteeseen siirtymällä, ohitusta varten, ennakoidusti sinne tyhjälle vasemmalle kaistalle.

        Ärsyttää, kun liittymien kohdalla hitaampien ohittamisesta ei meinaa tulla mitään kun autoa tulee oikean puoleiselta kaistalta eteen ja joutuu jarruttamaan. On joku tullut ihan parin metrinkin päästä eteen niin kuin eivät näkisi, mitä viereisellä kaistalla tapahtuu. Kerran meinasin ohittaa yhden eteen tulleen oikealta eli väärältä puolelta...


      • jamiksiei
        niinpähäntaasen kirjoitti:

        Aivan, on toki ajateltavissa, että näin voisi onnistua, ja ehkä onnistuukin, täällä maassamme, jossa ei montaa autoa liikenteessä yhtä aikaa. Jouhevasti. Mutta käsittääkseni ei tällaisesta "jouhevuudesta" voi ollenkaan olla liikennelaissa ja -asetuksessa kyse. Vaan siitä, että sen liittymästä tulevan Matin tai Liisan tulee voida siirtyä ehdoitta liikenteeseen ilman, että jo tiellä ajavan tulisi vaihtaa kaistaansa, ylipäänsä noteerata tielle tulevaa millään lailla. Näinhän on jo kirjattukin lakiin.

        Juuri tuollainen ehdollinen kuvio, että tiellä jo ajavan tulisi siirtyä vasemmalle, voisi toki käytännössä olla mahdollista vähäisen liikenteen maassamme, mutta se ei ole lainkaan mahdollista suuren liikenteen maissa. Siellä se olisi todennäköisesti mahdotonta tai ainakin sillä olisi suuri onnettomuusriski. Jouduttaisiin siis kirjoittamaan säännöksi vain koskien Suomeamme tällainen ehto: jos ajat Suomessa moottoritiellä oikealla kaistalla ja havaitset liittymästä tulevan Matin tai Liisan, niin siirrypä vasemmalle kaistalle, jos havaitset siellä olevan tilaa (mitä siellä todennäköisesti on).

        Entä miten tätä ehdollista sääntöä sitten tulkittaisiin onnettomuustapauksissa? Kas, jos jo moottoritiellä ajava ei siirtynyt vasemmalle kaistalle, vaikka siellä ei todetusti ollut ketään, niin… Vai miten? Eikö tällainen sääntö olisi ihan hölmölän touhua.

        "Jouduttaisiin siis kirjoittamaan säännöksi vain koskien Suomeamme tällainen ehto: jne pälä pälä"
        Eikös ne Suomessa voimassa olevat liikennesäännöt kirjoiteta/laadita Suomea varten?
        Suuren liikenteenmaissa on oma tieliikennelakinsa ja meillä omamme, vai olenko pahasti väärässä?

        Vielä kerran liittymästä tulijaa ei , lain mukaan, tarvitse tai pidä väistää, mutta ennakoivasti liittymästä päätien nopeutta hitaammin tulevan ennakoiva ohittaminen (jonka lähes kaikki tuntuu hyväksyvän jos liittyjä on rekka/kuorma-auto mutta ko autojen nopeudella liikkuva h-auto muodostaa jo verenpainetta nostattavan eri asian) ei ole millään muotoa laitonta, joten turvallisuudesta, sujuvuudesta ja joustavasta liikenteestä välittävä kuski kuski suorittaa ohituksensa , myös liittymän kohdalla käyttäen sitä vasenta kaistaa.


      • niinpähäntaasen
        jamiksiei kirjoitti:

        "Jouduttaisiin siis kirjoittamaan säännöksi vain koskien Suomeamme tällainen ehto: jne pälä pälä"
        Eikös ne Suomessa voimassa olevat liikennesäännöt kirjoiteta/laadita Suomea varten?
        Suuren liikenteenmaissa on oma tieliikennelakinsa ja meillä omamme, vai olenko pahasti väärässä?

        Vielä kerran liittymästä tulijaa ei , lain mukaan, tarvitse tai pidä väistää, mutta ennakoivasti liittymästä päätien nopeutta hitaammin tulevan ennakoiva ohittaminen (jonka lähes kaikki tuntuu hyväksyvän jos liittyjä on rekka/kuorma-auto mutta ko autojen nopeudella liikkuva h-auto muodostaa jo verenpainetta nostattavan eri asian) ei ole millään muotoa laitonta, joten turvallisuudesta, sujuvuudesta ja joustavasta liikenteestä välittävä kuski kuski suorittaa ohituksensa , myös liittymän kohdalla käyttäen sitä vasenta kaistaa.

        Entä laki jos täytyisi kirjoittaa uusiksi "jamiksein" ehdoilla "Suomea varten" tyyliin "ennakoiva ohittaminen"? Arvelisin että jos tiellä ajavaa rasitetaan tällaisella erikoisohjeella, mitä liikenteestä tulisi. Kuinka tulkittaisiin onnettomuustilanteita? Itse arvelisin edelleen, että tällaiset "ohjeet" olisivat huononnuksia. On täysin turhia kaunistuksia sanoa, että "turvallisuudesta, sujuvuudesta ja joustavasta liikenteestä välittävä kuski kuski suorittaa ohituksensa , myös liittymän kohdalla käyttäen sitä vasenta kaistaa". Ymmärrän hyvin myös, että maamme vähäinen liikenne tarjoaa toki tälle ajatukselle mahdollisuuden.: "Kun ei vasemmalla kaistalla yleensä ketään, ei edes sitä lähikaupunkiin ajavaa naapurin Mattia, niin mikä ettei vasemmalle, jos liittymästä joku yrittää". Mielestäni tämä ehto voisi olla vain lisäys meidän vähäisen liikenteen "maalaisoloihin", mutta ei todella yleispätevä sääntö.


    • Viisaskomies

      Jos joku ei viitsi kiihdyttää niin että pääsee kiihdytyskaistalta siirtymään päätien nopeudella jonoon, ei sellaiselle pidä tietä antaa, ei pidä totuttaa idiootteja siihen että muut väistää vaikka sinulla on väistövelvollisuus.
      Kun muutaman kerran mokaa eikä pääse liittymään niin oppii äkkiä tai pysyy poissa kyseisistä paikoista tai jos hyvin käy, ei aja enää lainkaan kun ei kerran siihen kunnolla kykene.

      Kun opetatte että tule vaan, minä kyllä teen tilaa, idiootti tulee ensi kerralla jonkun eteen huomattavasti päätien liikennettä hitaammin vaikka ohituskaistalla ei olisikaan tilaa.

      • kerro.se.meille

        Kerropas kun viitseliäs olet, miten kiihdytetään motarin 120km/h(kesällä) nopeuteen rekka-autolla, kuorma-autolla, pakettiautolla jonka max. nopeus rajattu 100km /h tai peräkärryn vetäjät max. 80 km/h ?


      • Viisaskomies

        Ok. Korjaan. Poikkeuksen muodostaa ajoneuvot joilla ei saa tai ei pysty liittymään päätien nopeudella. Kaikilla henkilöautoilla pystyy rättisitikkaa lukuunottamatta.


      • liähvä

        Pahimmassa tapauksessa se hidastelija pysähtyy sitten kiihdytyskaistan päähän, sekö sitten on turvallista? Kumma kun kohteliaisuudesta on tehty laitonta.


      • liähvä kirjoitti:

        Pahimmassa tapauksessa se hidastelija pysähtyy sitten kiihdytyskaistan päähän, sekö sitten on turvallista? Kumma kun kohteliaisuudesta on tehty laitonta.

        On se turvallisempaa kuin tunkea alinopeudella jonon keskelle. Tai väistellä toiseen jonoon ilman, että ehtii katsomaan hyvää väistöpaikkaa...

        Käytännössä moottoritietä ajava pitää vakkarin päällä ja tarkkailee sekä liittyjää, että ohituskaistan tilannetta. Yleensä ei tarvitse tehdä mitään, mutta pitää olla suunnitelma siltä varalta, että liittyjä on sekopää...


    • tämä_on_fakta

      Jos ajaa sallittua nopeutta, niin tulee harvemmin tilanteita väistellä liittyjiä. Sen sijaan jos ajaa yli sallitun, niin liittyjän perä tulee äkempää lähemmäksi ja tarve väistää kasvaa, ettei aja liittyjän perään.

      • Viisaskomies

        Missäpäin suomea noin hyvin sujuu. Täällä Turun suunnalla ei toimi. Täällä on paljon niitä jotka jopa olettaa että päätien liikenne väistää matelijaa ja jos ei väistä ja jos kiihdytyskaista uhkaa loppua niin sitten ei ainakaan muisteta omaa väistövelvollisuutta vaan surutta tungetaan sekaan kymmeniä kilsoja päätien liikennettä hitaammalla vauhdilla.


      • Viisaskomies kirjoitti:

        Missäpäin suomea noin hyvin sujuu. Täällä Turun suunnalla ei toimi. Täällä on paljon niitä jotka jopa olettaa että päätien liikenne väistää matelijaa ja jos ei väistä ja jos kiihdytyskaista uhkaa loppua niin sitten ei ainakaan muisteta omaa väistövelvollisuutta vaan surutta tungetaan sekaan kymmeniä kilsoja päätien liikennettä hitaammalla vauhdilla.

        Ei ainakaan pk-seudulla. Tai no, eivät nuo yleensä kylkeen tule, jos ei väistä, mutta eteen kyllä tuupataan aika surutta 40-60 km/h alle rajoituksen lähes päivittäin...


    • e4rt5g54re345354r3we

      Kyllä se joskus on pakko antaa tai toinen vaihtoehto on hidastaa sitten vauhtia sellaiseksi kuin se liittymästä tulevalle on. Sanokoot laki mitä hyvänsä niin totuus on joskus vähän toisenlainen.

      Isoin haittaa motarilla ajavilla on liittymistä tulevia kohtaan se että tilaa ei ole tarpeeksi kun ajetaan liian lähellä edellä olevaa, mihin väliin se liittymästä tulevan pitäisi sitten tulla kun eteesi ei kai saa tulla. Kun ei ole takanakaan tilaa koska siellä taas takanasi ajaa liian lähellä joku ja sitä seuraava ja sitä seuraava..

    • aloitusonasiaa

      Niinpä. Aloitus on hyvä.
      Tämäkin näkyy liikenteessä, kun kaikenlaiset kaistapäät vaihtelevat kaistaa miten sattuu.
      Samoin vasemmanpuoleinen kaista on OHITUSkaista eikä siellä körötellä vaan ohitetaan ja sitten palataan oikealle kaistalle.

      • Just_ni

        Juuri näin.
        Esim. ohitetaan se liittymästä hitaammin tulija ja ohituksen jälkeen palataan oikealle.


    • huhuh

      Eikö voi vain siirtyä ajoissa sinne ohituskaistalle, jolloin ei voida puhua mistään väistämisestä?
      Viimeaikoina on nähty vaarallisen jääräpäisiä kiilaamisia liittymissä.

      • Totta kai voi. Se nyt vain on kiellettyä ja lisäksi haittaa muuta liikennettä.

        Mutta voi. Jos välttämättä haluaa.

        Älä ihmettele, jos minä sitten ajan sinun ja liittyjän välistä ohittaen teidät molemmat. Tätäkin on joskus tapahtunut, kun edellämenijä päättää pompata vasemmalle juuri kun itse harkitsen ohitukseen lähtemistä...


      • TheRat kirjoitti:

        Totta kai voi. Se nyt vain on kiellettyä ja lisäksi haittaa muuta liikennettä.

        Mutta voi. Jos välttämättä haluaa.

        Älä ihmettele, jos minä sitten ajan sinun ja liittyjän välistä ohittaen teidät molemmat. Tätäkin on joskus tapahtunut, kun edellämenijä päättää pompata vasemmalle juuri kun itse harkitsen ohitukseen lähtemistä...

        Kiellettyähän on se oikealta ohittaminenkin. Käsittääkseni tarkoitit "välillä" juuri oikeanpuoleista moottoritien kaistaa. Asiayhteydestä saa myös sen käsityksen, ettei ole jonoutumisestakaan kysymys. Välistä sujahtaminen ei kyllä ihan ensiksi tulisi mieleen, vaan jarrupoljin.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Kiellettyähän on se oikealta ohittaminenkin. Käsittääkseni tarkoitit "välillä" juuri oikeanpuoleista moottoritien kaistaa. Asiayhteydestä saa myös sen käsityksen, ettei ole jonoutumisestakaan kysymys. Välistä sujahtaminen ei kyllä ihan ensiksi tulisi mieleen, vaan jarrupoljin.

        Jonoutuminen on niin jännä asia. Tuossa tilanteessa minä jatkan omaa ajoani, toki turvallisuus huomioiden.

        Jotkut vaan tuntuvat rakastavan sitä vasenta kaistaa.


      • ensiotoisio
        Enevpk1 kirjoitti:

        Kiellettyähän on se oikealta ohittaminenkin. Käsittääkseni tarkoitit "välillä" juuri oikeanpuoleista moottoritien kaistaa. Asiayhteydestä saa myös sen käsityksen, ettei ole jonoutumisestakaan kysymys. Välistä sujahtaminen ei kyllä ihan ensiksi tulisi mieleen, vaan jarrupoljin.

        No ei sulle vasemalle kaistalle siirtyjällä tule jarrupoljin mieleen että päästäisit eteesi tulijan,pakolliseen turvaväliin 300m edelliseen autoon?.Miksi minun pitäisi oikein sääntöjen mukaan ajavana jarruttäaa eikä tulevien sääntöjen rikkojien?


      • Just_ni
        TheRat kirjoitti:

        Totta kai voi. Se nyt vain on kiellettyä ja lisäksi haittaa muuta liikennettä.

        Mutta voi. Jos välttämättä haluaa.

        Älä ihmettele, jos minä sitten ajan sinun ja liittyjän välistä ohittaen teidät molemmat. Tätäkin on joskus tapahtunut, kun edellämenijä päättää pompata vasemmalle juuri kun itse harkitsen ohitukseen lähtemistä...

        "Totta kai voi. Se nyt vain on kiellettyä ja lisäksi haittaa muuta liikennettä."
        Onkohan noin, että ennakoitu ohitus liittymän kohdalla olisi kielletty?

        Miten se muuta liikennettä haittaa jos/kun siellä vasemmalla kaistalla ei ole yhtään autoa usean sadan metrin matkalla, ei edessä eikä varsinkaan takana?


    • perfinn

      Mulle on kerrottu että saksassa on usein kolme kaistaa yhteen suuntaan ja oikealla rajoitus 80km/ jolloin sinne on turvallisempaa liittyä,ja väistäjä kun kiihdyttää yli 80km/ hänen onkin siirryttävä keskikaistalle?

      • En ole huomannut tuollaista rajoitusta, mutta koska:
        1. raskas liikenne on pakotettu oikealle kaistalle ja niillä taitaa rajoitus olla 100 km/h ja
        2. vasemmalla roikkuminen ja
        3. oikealta ohittaminen on kielletty,
        niin homma toimii. Hyvin.

        Staut ovat ikäviä, mutta ne johtuvat käytännössä liikennemääristä, jotka ovat moninkertaisia meikäläisiin versioihin verrattuna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      309
      10057
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      73
      2281
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      42
      2074
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      35
      1904
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1848
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1796
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1368
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1292
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1266
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      54
      1253
    Aihe