Tuulen vaikutus tarvittavaan tehoon ja nopeuteen

I-Hate-Vastatuulta

En tiennyt (tätäkään), tiesittekö te?

Esimerkkinä henkilö, 80 kg, 180 cm, normikaupunkipyörä (mm. ilmanvastus, rullausvastus jne.)

1) Jatkuva 100 W -teho tasaisella asfaltilla tuottaa nopeuden 20 km/h tyynessä ilmanalassa.

Vastatuuli:

2) Jatkuva 100 W -teho tasaisella asfaltilla tuottaa nopeuden 15 km/h, jos vastatuuli on 3 m/s.
3) Jatkuva 100 W -teho tasaisella asfaltilla tuottaa nopeuden 7 km/h, jos vastatuuli on 10 m/s.
4) Jatkuva 200 W -teho tasaisella asfaltilla tuottaa nopeuden 20 km/h, jos vastatuuli on 3 m/s.
5) Jatkuva 500 W -teho tasaisella asfaltilla tuottaa nopeuden 20 km/h, jos vastatuuli on 10 m/s.

Vastatuulella on siis ihan älyttömän suuri vaikutus nopeuteen tai tehontarpeeseen.

Myötätuuli:

6) Jatkuva 100 W -teho tasaisella asfaltilla tuottaa nopeuden 27 km/h, jos myötätuuli on 3 m/s.
7) Jatkuva 200 W -teho tasaisella asfaltilla tuottaa nopeuden 33 km/h, jos myötätuuli on 3 m/s.
8) Jatkuva 100 W -teho tasaisella asfaltilla tuottaa nopeuden 41 km/h, jos myötätuuli on 10 m/s.
9) Jatkuva 500 W -teho tasaisella asfaltilla tuottaa nopeuden 47 km/h, jos myötätuuli on 10 m/s.

Esimerkki. 60 km testilenkki 150 watin jatkuvalla teholla, 30 km yhteen suuntaan ja käännös:

10) Tuuletonta, keskinopeus 23, 7 km/h, jolloin matkan kesto on 2h 32 min
11) Aluksi 3 m/s -vastatuuli, jonka jälkeen vastaava myötätuuli, jolloin matkan kesto on 2h 39 min
12) Aluksi 10 m/s -vastatuuli, jonka jälkeen vastaava myötätuuli, jolloin matkan kesto on 3h 47 min

Jos haluaa pitää lupauksensa aikatauluista, ei kannata lähteä pyöräilemään edestakaista matkaa kovassa myötä-vastatuulessa, sekalainen tuuli käyttäytyy eri tavalla.

3 m/s - vastatuuli vastaa jatkuvaa 1,5 %:in nousua ja 10 m/s -vastatuuli vastaakin jo 5,5 %:in jatkuvaa nousua.

Netistä löytyy hyviä laskureita, jos asia kiinnostaa.

24

2853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OivallistaAsiaa

      Toinen mikä vaikuttaa ihan hirmuisen paljon on renkaat.

      Super rullaavat renkaat tuntuu sille kuin sähköpyörällä ajaisi.

      Jos alla on jotkut pommin kestävät scwalbet ja vielä pikkusen vajailla paineilla niin tämmöisen miehen painoisen mielestä fillari kulkee kuin jarrut päällä.

      Tehoissa ero renkailla lienee joku 40 wattia? Hyvin rullaavat renkaat vie joku 40 wattia ja huonommin rullaavat renkaat vie luokkaa 80 wattia?

      Vaikutus nopeuteen alkuperäisessä esimerkissä noilla renkailla lienee joku 5 km/h??

      Eli kun nopeilla renkailla ajetaan 20 km/h niin hitailla renkailla menee 15 km/h??

      • Pyöräpappa

        Olenkin ihmetellyt miksi retkipyöräni kukee niin nihkeästi. Siinä on alla scwalben pistosuojatut 37-622 renkaat. Paineet ei oo ihan tapissa, koska silloin. Soratiellä onikävä ajaa.


      • miten

        Eipäs moitita. Helkama S2 - pyörässä on Schwalbe citizen 37-622 renkaat ja erittäin hyvät soralla. Kulkee asfaltillakin kun paineet on tapissa. Ne todella täytyy olla kivikovat jotta saavutetaan haluttu rullaavuus. Eihän niitä tietenkään maantiepyörien kapeisiin renkaisiin voi verrata, mutta ei ole tarkoituskaan. Kyseessä on hybridi, ja pistosuojaus on tuiki tarpeellinen ominaisuus.


      • OivallistaAsiaa
        Pyöräpappa kirjoitti:

        Olenkin ihmetellyt miksi retkipyöräni kukee niin nihkeästi. Siinä on alla scwalben pistosuojatut 37-622 renkaat. Paineet ei oo ihan tapissa, koska silloin. Soratiellä onikävä ajaa.

        Juu. Riippuen renkaista voi olla tosi nihkeät kulkemaan.

        Vaihda vaikka prismasta saatavat saman merkin "cx comp" renkaat 35 mm leveänä. Maksaa 15..20 euroa kappale. Eristää tärinää ja rullaa paremmin.

        Kääntöpuolena puhkeaa helpommin hiekoitus sepeliin. Itse laitoin yhteen pyörään tollaiset. Rahalla saa sitten myös parempia ;)


      • miten

        Tämäpä juuri. Puhkeaa helpommin hiekoitussepeliin jne. Jos sotkee sadan kilometrin siivuja ei ole mukavaa lähteä taluttamaan pyörää ääreest kaukaa kotiin. Tai sitten pitää olla sisäkumia mukana kuin velogimiehellä konsanaan.

        Sellainen adapteri olisi kyllä hyvä olla aina mukana jonka voisi ängetä huoltamon ilmanottovehkeen ja pyöränventtiilin väliin. Niin voisi aina ottaa ilmaa seinästä. Muutoinkin hyvä idea. Nämä halvemman hintaluokan jalkapumput näyttävät olevan kertakäyttövehkeitä. Kerran ostamani Jupiter toimi moitteetta. 19.95. Hinta. Toisella kertaa ei lukitus enää toiminutkaan vaan suukappaletta joutui painamaan toisella kädellä kun vatsamakkaroilla painoi väkisin rengasta kovaksi.


      • Pomppukeppi
        miten kirjoitti:

        Eipäs moitita. Helkama S2 - pyörässä on Schwalbe citizen 37-622 renkaat ja erittäin hyvät soralla. Kulkee asfaltillakin kun paineet on tapissa. Ne todella täytyy olla kivikovat jotta saavutetaan haluttu rullaavuus. Eihän niitä tietenkään maantiepyörien kapeisiin renkaisiin voi verrata, mutta ei ole tarkoituskaan. Kyseessä on hybridi, ja pistosuojaus on tuiki tarpeellinen ominaisuus.

        "Kulkee asfaltillakin kun paineet on tapissa. "

        Mahdollisimman suuri paine ei takaa aina parasta rullausta. Jos asfaltin pinta on yhtään röpyliäisempi ja epätasaisempi, liian kova rengas alkaa pomputtaa ja täristää joka taas syö eteenpäin vievää energiaa. Olosuhteisiin sopiva rengaspaine löytyy vain kokeilujen kautta mutta ainakin Suomen olosuhteissa se on aika harvoin se ihan maksimipaine.


      • mitenkuten
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Kulkee asfaltillakin kun paineet on tapissa. "

        Mahdollisimman suuri paine ei takaa aina parasta rullausta. Jos asfaltin pinta on yhtään röpyliäisempi ja epätasaisempi, liian kova rengas alkaa pomputtaa ja täristää joka taas syö eteenpäin vievää energiaa. Olosuhteisiin sopiva rengaspaine löytyy vain kokeilujen kautta mutta ainakin Suomen olosuhteissa se on aika harvoin se ihan maksimipaine.

        Asiassa on perää, ainakin jossain määrin etten liikaa sanoisi. Tänään ennen kuin läksin 118 - kilometrin lenkille pumppasin taas renkaisiin niin paljon kuin tuolla surkealla pomppukeppijalkapumpulla saa suinkin renkaisiin ängettyä. Mittarin mukaan jokseenkin neljä baaria. Vaikka olen kerskunut Schwalbeeistani niin totuuden nimissä on sanottava että on ne melko raskaat poljettavat. Kyllä tuollainen 118 kilometriä alkaa olemaan satakiloiselle äijälle Helkama S2 ja Schwalbe - yhdistelmällä melkein maksimi. Olenhan sentään jo myöskin sivu viidenkymmenen.

        Pyörä hakkaa kyllä melkoisesti näillä pyöräteillä, lisäksi sivutie on monasti niin rokonarpinen asfaltiltaan että tuntuu kuin rengas tarttuisi kiinni. Valtateitä ei juuri viitsi sotkea autoilijoiden röyhkeyden tähden.

        Niin ja aikaa meni kaikkine taukoineen seitsemän tuntia viisikymmentä minuuttia. Onneksi sain google mapista aikatiedot sillä sport tracker - sovellus petti pahoin. Otin sellaisen tänään käyttöön ja tein mielestäni kaiken oikein. Käynnistin ajanoton ja kilometrimittarin karolinkulutuksineen. Kotona huomasin että se mitään ollut mitannut. Kaikki näytti nollaa. Ei muuta kuin poistoon mokoma valesovellus.

        Mutta velogimieheen voi luottaa aina. Hää on miun idoli. Kaurapuuroa ennen pyöräilyä hän suosittelee kuin Markus - setä konsanaan. Ei ollut nyt kaurapuuroa mutta ruis - vehnä - kaura mitälie mättöä kumminkin. Sitten täytyy kyllä odotella koska pian tulee kakkahätä. Suosittelee myös energiageelejä ja kofeiiniakin. Ostin siis Liiteristä energy feel geeli drinkkejä kolme ja pari proteiinipatukka. Myös King Kong - energiajuomaa kaksi pulloa. Niissä on kofeiinia. Kaikki män ja lisäksi pari litraa vettä. Tuntuu että kyllä niistä voimaa saapi kyllä.


      • Pomppukeppi
        mitenkuten kirjoitti:

        Asiassa on perää, ainakin jossain määrin etten liikaa sanoisi. Tänään ennen kuin läksin 118 - kilometrin lenkille pumppasin taas renkaisiin niin paljon kuin tuolla surkealla pomppukeppijalkapumpulla saa suinkin renkaisiin ängettyä. Mittarin mukaan jokseenkin neljä baaria. Vaikka olen kerskunut Schwalbeeistani niin totuuden nimissä on sanottava että on ne melko raskaat poljettavat. Kyllä tuollainen 118 kilometriä alkaa olemaan satakiloiselle äijälle Helkama S2 ja Schwalbe - yhdistelmällä melkein maksimi. Olenhan sentään jo myöskin sivu viidenkymmenen.

        Pyörä hakkaa kyllä melkoisesti näillä pyöräteillä, lisäksi sivutie on monasti niin rokonarpinen asfaltiltaan että tuntuu kuin rengas tarttuisi kiinni. Valtateitä ei juuri viitsi sotkea autoilijoiden röyhkeyden tähden.

        Niin ja aikaa meni kaikkine taukoineen seitsemän tuntia viisikymmentä minuuttia. Onneksi sain google mapista aikatiedot sillä sport tracker - sovellus petti pahoin. Otin sellaisen tänään käyttöön ja tein mielestäni kaiken oikein. Käynnistin ajanoton ja kilometrimittarin karolinkulutuksineen. Kotona huomasin että se mitään ollut mitannut. Kaikki näytti nollaa. Ei muuta kuin poistoon mokoma valesovellus.

        Mutta velogimieheen voi luottaa aina. Hää on miun idoli. Kaurapuuroa ennen pyöräilyä hän suosittelee kuin Markus - setä konsanaan. Ei ollut nyt kaurapuuroa mutta ruis - vehnä - kaura mitälie mättöä kumminkin. Sitten täytyy kyllä odotella koska pian tulee kakkahätä. Suosittelee myös energiageelejä ja kofeiiniakin. Ostin siis Liiteristä energy feel geeli drinkkejä kolme ja pari proteiinipatukka. Myös King Kong - energiajuomaa kaksi pulloa. Niissä on kofeiinia. Kaikki män ja lisäksi pari litraa vettä. Tuntuu että kyllä niistä voimaa saapi kyllä.

        "Käynnistin ajanoton ja kilometrimittarin karolinkulutuksineen. Kotona huomasin että se mitään ollut mitannut. Kaikki näytti nollaa. Ei muuta kuin poistoon mokoma valesovellus."

        Katso vielä kännykkäsi asetuksia. Monissa kännykyöissä on ongelmana se että kun känykkä menee lepotilaan (eli kun näyttö sammuu), taustalla olevat ohjelmat pysähtyvät myös jos niitä ei ole erikseen käsketty pysyä päällä. Eli katso vielä että Sport Tracker on oletuksena aina käynnissä.


      • mitenkuten
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Käynnistin ajanoton ja kilometrimittarin karolinkulutuksineen. Kotona huomasin että se mitään ollut mitannut. Kaikki näytti nollaa. Ei muuta kuin poistoon mokoma valesovellus."

        Katso vielä kännykkäsi asetuksia. Monissa kännykyöissä on ongelmana se että kun känykkä menee lepotilaan (eli kun näyttö sammuu), taustalla olevat ohjelmat pysähtyvät myös jos niitä ei ole erikseen käsketty pysyä päällä. Eli katso vielä että Sport Tracker on oletuksena aina käynnissä.

        Kiitos vinkistä. Hain sovelluksen uudestaan Googlen play - kaupasta. Metkaa että kaikki asetukset ja salasanat toimivat jotka olin asentanut. Poistosta huolimatta. Tämä taas todistaa että kerran asennetut sovellukset eivät välitä vähääkään vaikka niitä ryhtyisi hyljeksimään.

        Muutin siis asetuksia ja nyt pitäisi sovelluksen toimia vaikka puhelin olisikin lepotilassa. Tosin testaamaan pääsen vasta kunhan saan Helkaman huollosta ja tuulitakin, kengänsuojat, sivulaukut, ajohanskat Bikesteristä. Ehkäpä loppuviikosta.


      • mitenkuten

        Uusin varustein kävin taistoon nyt tuulimyllyjä vastaan. Saatuani Helkama S2 - polkupyöräni ensimmäisestä huollosta huomasin vaihteita kyllä säädetyn parempaan suuntaan, mutta etupyöräsimsonin levyjarru laahasi edelleen. Joten otin velogimiehestä oppia ja luin myös artikkelin asiasta.

        Kuusiokoloavain kädessä ryhdyin säätämään ruuveja. Vain pahempaan suuntaan män. Lopulta äheltämisen jälkeen irrotin koko etupyörän ja laitoin takaisin. Kiristin sopivan tiukille, ja nyt lähestyin asiaa toiselta kantilta. Löysäsin säätö ruuveja niin että sain levyjarrun heilumaan, painoin jarru kahvasta palat kiinni jarrulevyyn, ja kiristin ruuvit. Avot. Nyt rengas pyöri vailla hankausta.

        Shortsit jalkaan, paitaa alle ja tuulitakki kiinni. Endura pakajak II koossa L on kyllä pituudeltaan hyvä ja hihat sekä hartia seutu juuri sopiva. Mutta koska olen vähän tyrnempi äijä, vatsanseutua kiristää kuin makkarankuori makkaraa. Nyt kun on pakko panna enemmän paitaa alle. Ihmeen hyvin takin vetoketju kesti jatkuvan pinkeyden tuolla kahdeksankymmenenyhden kilometrin lenkillä jonka ähelsin menemään.

        Pinkeydestä oli sekin hyvä puoli että muistutti hyvästi oikeasta ajoasennosta. Aina kun meinasi lysähtää takki kuristi sopivasti vatsamakkaroista muistuttaen ryhdikkäämmästä ajoasennosta. Tuuli ei saanut tilaisuutta. Niih. Sen verran kylmä viima pani vastaan että taukopaikoilla ei kauaa viihtynyt. Kylmään siinä tuli, joten äkkiä liikettä paljaisiin kinttuihin ja verhottuun vartaloon.

        Cube zehenwärmer kengänsuojat on kyllä hyvät ja pitivät varpaat lämpiminä. GripGrap windster päähine korvat lämpiminä ja esti hien valumisen silmiin. Ainoastaan Basil Mara pyörä laukut on turhan lötköt. Muutoin niihin mahtui tarvittava määrä juotavaa.

        Sport Tracker petti taas. Kokeilin sitä kerran kun kävelin kahdeksan kilometriä. Silloin se toimi moitteetta. Nyt pyöräillessä ei. Koko puhelin meni tilttiin ja vaati avautuakseen kaikki mahdolliset salasanat. Edes google maps ei toiminut. No, nyt tiedän että puhelimeni ei tykkää pitemmän päälle tuosta sovelluksesta.


      • mitenkuten

        Oneal Matrix pyöräilyhanskat ihan unohtui. Erittäin hyvät eivätkä hikoa ollenkaan. Toisin kun Jupiter hanskat jotka ei läpäise ilmoo lainkaan.

        Lisäsin tämän tietenkin vain siksi että ottaa aevoon keskenkasvuisten nostot kymmenenien vuosien takaa. Vailla mitään asiaa. Tässä ketjussa sentään on. Kansa taisteli. Nyt MIEHET kertovat.


      • Maantiepyöräilijä
        miten kirjoitti:

        Eipäs moitita. Helkama S2 - pyörässä on Schwalbe citizen 37-622 renkaat ja erittäin hyvät soralla. Kulkee asfaltillakin kun paineet on tapissa. Ne todella täytyy olla kivikovat jotta saavutetaan haluttu rullaavuus. Eihän niitä tietenkään maantiepyörien kapeisiin renkaisiin voi verrata, mutta ei ole tarkoituskaan. Kyseessä on hybridi, ja pistosuojaus on tuiki tarpeellinen ominaisuus.

        Retkipyörässä 37 mm on liikaa. Kolme kakkoset ovat ok, mutta kaks'kaseillakin pärjää, jos ajaa pääosin asfaltilla.


      • mitenkuten
        Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Retkipyörässä 37 mm on liikaa. Kolme kakkoset ovat ok, mutta kaks'kaseillakin pärjää, jos ajaa pääosin asfaltilla.

        Niinpä. Mutta jos nyt vaihtaisin tuohon helkama S2 pyörään vaikkapa nuo kolmekakkoset ei sotkeminen olisi enää taistelua, eikä reidet huutaisi" happea lissää "ylämäissä.

        Leikki leikkinä, sanoi mammakin aina. Tosiasiassa olen niin pihi että kulutan ensin nuo ylileveät loppuun, ennen kuin ostan kapeammat. Voi tosin olla niin että jossain vaiheessa tulee mitta täyteen ja hankin ennen aikojaan.

        Ehkäpä silloin vihdoinkin ymmärrän mitä tarkoittaa sanonta :sotkemisen sietämätön keveys.


    • miten

      Sitten vielä on huomioitava mitä kaikkea sen pyörän päälle lastaa. Tänään hain vintiltä parikymmentä vuotta virattomina lojuneet pyörän sivulaukut. Ostin ne kauan sitten kun sain halvalla. Painavat lotjakkeet joihin tuuli taatusti tarttuu. Änkesin reppuihin kolme litraa vettä ja pari energiageeliä sekä 400 millilitraa energiajuomaa

      Tämän jälkeen Helkama S2 sai kannettavakseen yhteensä 105 kiloa massaa miehen paino mukaan luettuna.

      Sitten menoksi ja viidentoista kilometrin myötäisen jälkeen alkoikin todellinen vääntäminen. Omalta osaltaan reput tekivät kaikkensa ottamalla osansa jopa viiden boforin vastatuulipuuskista. Loppumatkasta kymmenisen kilometrin aikana sain tosin nauttia taas myötäisestä.

      Tällä 103 kilometrin lenkillä otettiin todella miehestä mittaa, mutta minkä aikamies on päättänyt sotkea, sen hän myös sotkee menemään. Aikaa kului 5 tuntia 15 minuuttia. Aikamoista äheltämistä siis. Toisaalta alitin Google mapin reittitavoiteajan 13 minuuttia. Tästä voisi päätellä että jos laskee Googlen mapista reitille ajan, voisi kuvitella olevansa ajoissa perillä.

    • Pomppukeppi

      Juuri noiden takia ajan yhtään pidemmät matkat maantiepyörällä. Vastatuulen vaikutusta voi pienentää huomattavasti matalalla ajoasennolla.

    • ReppuSelkään1

      "Toinen mikä vaikuttaa ihan hirmuisen paljon on renkaat. "

      Niin totta!

      Yritin tavallisella pienellä käsipumpullla saada kunnon paineet, ja olin tyytyväinen 2,5 barin paineeseen! Kilin kellit: rupesin tavaamaan renkaiden kyljestä ja maksimipaine olikin 6,5 baria. Uudella jalkapumpulla maksimipaineet päälle ja jo alkoi meno maistua. Tosin hieman mukavuuden kustannuksella.

      "Vastatuulen vaikutusta voi pienentää huomattavasti matalalla ajoasennolla."

      Kyllä, samoin kuin jonkin verran jopa ajovaatetuksella. Repsottavat vaatteet näkyvät heti vauhdissa. Tai painava reppu.

      • miten

        Ehdottomasti näin on. Mitä ihonmyötäisemmät puserot ja takit sen parempi. Puhumattakaan shortseista. Myös kun niissä on vaipat niin antaa eri tavalla potkua pyöräilyyn. Lukkopolkimista nyt puhumattakaan.


      • Pomppukeppi

        "Tosin hieman mukavuuden kustannuksella."

        Jos meno alkaa olla jo "paikat hampaista täristävää" niin se ei enää ole rullauksenkaan kannalta hyvä. Silloin rengas nimittäin jo pomputtaa alustan epätasaisuuksissa niin paljon että se pomputus syö eteenpäin vievää energiaa enemmän kuin vähän pienemmillä paineilla oleva pehmeämpi rengas tekisi. Ihan maksimipaineet eivät siis ole enää tehokkaita jos tärinä lisääntyy liikaa.


      • OivallistaAsiaa

        Onko teräksinen tai hiilikuituinen etuhaarukka sitten suoraa ja jäykkää alumiinista nopeampi kun sellainen ei täristä niin kovin näpeille?


      • ajatelle

        Nykysuuntaus vie yhäti enemmän hiilikuidun suuntaan. Kaikista paras olisi varmaankin kokohiilikuituinen runko. Materiaalina halpenemaan päin. Kuulemani mukaan kuitenkin kolhuherkkä. Jos meinaa rymistellä niin paras vaihtoehto olisi varmaankin ohennettu alumiinirunko teräshaarukalla, jos sellaisia on edes saatavilla. Joustohaarukka on poissuljettu painavuutensa johdosta, eikä se edes syö terävimpiä kuoppia.


      • Pomppukeppi
        OivallistaAsiaa kirjoitti:

        Onko teräksinen tai hiilikuituinen etuhaarukka sitten suoraa ja jäykkää alumiinista nopeampi kun sellainen ei täristä niin kovin näpeille?

        "Onko teräksinen tai hiilikuituinen etuhaarukka sitten suoraa ja jäykkää alumiinista nopeampi kun sellainen ei täristä niin kovin näpeille?"

        Eipä juuri nopeampi mutta mukavampi kyllä. Jos se tärinä tulee haarukkaan saakka, se on jo tullut renkaan kautta läpi jolloin se on jo aiheuttanut renkaan tärinää ja sitä kautta energian häviötä.


    • Anonyymi

      Vastatuuli on jumalan lahja kansalle, joka ei näe omaa etuaan ja tuhoaa luontoa.

      Kuka lausui näin ?

      • Anonyymi

        Syväekologi Linkola, Suomen kovin pyöräilijä ja soutaja


    • Anonyymi

      Beebeessä munakoiso voittaa peruutuspeiliin katsoessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe