Härkä on käsittääkseni kuohittu urosnauta, kastroitu sonni. (Vrt. ruuna hevosista puhuttaessa)
Miksi puhutaan härkätaisteluista, vaikka eläimet siinä eivät taatusti ole kuohilaita vaan sonneja? Samoin puhutaan häränlihasta, vaikka lähes varmuudella se on sonnia tai lehmää?
Suomessa ei taida härkiä juuri ollakaan.
Härkä?
11
682
Vastaukset
Murteittain "härkä" tarkoittaa eri asioita, myös kuohimatonta urospuolista nautaa.
Elintarvikealalla nimet valitaan houkutteleviksi. Naudanlihaa sanotaan häränlihaksi vähän samasta syystä kuin sian lihaa porsaanlihaksi, vaikka se on käytännössä aikuista sikaa. "Porsaankyljys" ja "possupata" kuulostavat sopivammilta kuin "siankyljys" ja "sikapata".- Topias
Härkä tarkoittaa poronhoitoalueella tavallisimmin kuohittua urosporoa. Siitä saattaa johtua mielleyhtymä, että nautaeläimistä puhuttaessa sana tarkoittaisi kuohittua sonnia.
Murteittain saattaa nimitys tosiaan vaihdella: itämurteissa monin paikoin sanotaan että lehmä on "härissään" silloin kun se on kiimassa. Silloin lehmä vietiin ennen astutettavaksi eli "härälle".
Jokus tehtiin toki toisinkin päin: kerrotaan että "Samperin savotoilla" oli pidetty lehmikarjaa maidon saamiseksi savottaväelle. Karjaa varten oli ollut ihan omituinen (sic!) sonni, jota oli kuljetettu reessä vällyjen alla tehtäviään hoitamaan. Kerrotaan sonnin oppineen lopulta itse kuuliaisesti laittautumaan rekeen, kun oli naimahommia tiedossa...
Sonni lienee länsimurteinen sana, synonyymi itämurteiden härälle. Puhutaan myös myskihärästä, vaikka se ei totisesti ole kuohittu. - vain horoskoopissa
Mitenköhän EU-direktiivit tälläisiin lepsuihin ja paikkaansapitämättömiin nimityksiin suhtautuvat. Eihän Voimariiniakaan saanut enää kutsua VOImariiniksi, vaikka siinä voita onkin, kun ei kokonaan ole voita. Mutta lihatiskillä on ja ravintolan pöydällä on härkää, possua ja kukkoa.
En tiedä mitä kaikissa murteissa härällä tarkoitetaan, mutta esimerkiksi Maa- ja metsätalousministeriön dokumenteissä sonni on urosnauta ja härkä kastroitu sellainen. - muistelias
vain horoskoopissa kirjoitti:
Mitenköhän EU-direktiivit tälläisiin lepsuihin ja paikkaansapitämättömiin nimityksiin suhtautuvat. Eihän Voimariiniakaan saanut enää kutsua VOImariiniksi, vaikka siinä voita onkin, kun ei kokonaan ole voita. Mutta lihatiskillä on ja ravintolan pöydällä on härkää, possua ja kukkoa.
En tiedä mitä kaikissa murteissa härällä tarkoitetaan, mutta esimerkiksi Maa- ja metsätalousministeriön dokumenteissä sonni on urosnauta ja härkä kastroitu sellainen.Taisipa viime vuosisadan loppupuolella muuan suomalainen kuvajulkaisu otsikoida raflaavasti tämän otsikon sanoin... Muistaako joku?
- Nauttelias
muistelias kirjoitti:
Taisipa viime vuosisadan loppupuolella muuan suomalainen kuvajulkaisu otsikoida raflaavasti tämän otsikon sanoin... Muistaako joku?
Hobuseliha hea liha!
- olla melkein
kaikki sonnimullikat entisiä sonneja, kun teurastamolle ehtivät.
Saattaapa nykyään tosin jo löytyä ihan oikeita
lihakarjasonneja. - Matkaltaja
Terveisiä etelänmatkalta! Kävin juuri Tallinnassa katsomassa sonnitappelua, joka pidettiin Estonia-teatterissa 20.2. klo 18.00 alkaen. Helsingisse palasin klo 21.30 kuluneena ehtoona.
Tapahtumaa mainostettiin "Automiesten Oopperanakin" (virallisempi nimi: Carmen). Sanastus Henri Meilhac ja Ludovic Halévy, pohjana Prosper Mériméen novelli. Sävelelliseen asuun pukenut Prantsusmaan poika Georges Bizet (1838 - 1875). Siihen nähden varsin hispaanialainen klangi! Tapahtumat sijoitettu Sevillaan, joten Bizet'n pyrkimykset ymmärtää niiltä osin.
Olisi odottanut, että Viru-hotelli olisi älynnyt tarjota härjafileetä meille pakettimatkaltajille tuon näytöstyksen jälkeen, mutta eikö mitä! Sealihan (põrsas) varaan oli iltapala rakettu. Hyvää ja hyvin valmistettua toki, ei siinä mitään! Lõhekalaa olisi ollut vaihtoehtona.
Joku asianharrastaja näkyy esittelevän ansiokkaasti sonnitappelun terminologiaa täällä:
http://edu.suomussalmi.fi/~rene/bullfigh.htm
Muistanpa tässä erään vastedes edesmenneen ylimetsänhoitajan, jonka (runsaanmehevään) sanavarastoon kuului käsite "olla härillään". Tällä tämä mainio mies tarkoitti mielihaluja, joihin kuohilaalla ei luulisi olevan varaa!- Matkaltaja
>Muistanpa tässä erään vastedes edesmenneen...
Mikähän tautotauti minuun lie iskenyt etelänmatkalla? Vai olisikohan ennaltaähkäisevien lääkkeiden sivuvaikutusta?
Lukiessani omaa yöllistä tekstiäni näin paluuselvityksen (check-out?) läpikäyneenä eli yön yli nukkuneena huomaan, että minun on ollut varmaankin määrä kirjoittaa:
"Muistanpa tässä erään vastikään edesmenneen..." - Takametsien Mies
Matkaltaja kirjoitti:
>Muistanpa tässä erään vastedes edesmenneen...
Mikähän tautotauti minuun lie iskenyt etelänmatkalla? Vai olisikohan ennaltaähkäisevien lääkkeiden sivuvaikutusta?
Lukiessani omaa yöllistä tekstiäni näin paluuselvityksen (check-out?) läpikäyneenä eli yön yli nukkuneena huomaan, että minun on ollut varmaankin määrä kirjoittaa:
"Muistanpa tässä erään vastikään edesmenneen..."Kerrotaan että muuan Hatti Jahunen oli kehunut voivansa ehkäistä flunssaa rommin avulla: otetaan muutama tukeva ryyppy kaksi viikkoa ennen ensioireiden ilmaantumista...
Samaisen turjakkeen kerrotaan selvittäneen lisääkin lääkityksestään: "muut ne hoitaa verenpainettaan beettasalpaajalla - minä otan tätä alfalöysääjää..." Sitten ukko oli paaksannut kossupullon ja ottanut...
- Matkaltaja
Toissailtaisen oopperan jälkitunnelmissa tuli mieleen, että noita kastraatteja (ruuna, valakka, härkä?) tehtiin ennesvanhaan ihmispoloisistakin. Tarkoituksena oli äänenmurroksen estäminen, jotta ruhtinaat ja ehkä sivussa rahvaskin saisivat kuullaksensa kimakkaa mieslaulua!
Nykyisinkin tunnetaan laulutaiteen eräänä ääreismuotona ääniala sellainen kuin kontratenorit. Minä vain en oikein mahda mitään sille, että kun joku Andreas Scholl tai hänen fakkikaverinsa kiekaisee, niin alan etsiä radioni OFF-nappulaa...
http://www.radix.net/~dalila/singers/counter.html
Kuinkahan on, estääkö kastrointi äänenmurroksen myös nautaelikoilla? Erottaako tuollaisen kuohilasuroon äänestä - tai olisiko ent. munaniekka urosnauta kenties sekoitettavissa siipikarjaan mylvintänsä perusteella?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 202892
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos1902655Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa
Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢1431577Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista
Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah2481346- 1061180
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs401026Olet ollut aika törkeä minua kohtaan
Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta46987Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin
maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises32884- 135879
- 43784