Luuk. 4:
16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan, [Matt. 13:53-58; Mark. 6:1-6 : Matt. 2:23 ]
17 ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja. Hän avasi kirjakäärön ja löysi sen kohdan, jossa sanotaan:
18 -- Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen [Jes. 61:2 : Jes. 42:7]
19 ja julistamaan Herran riemuvuotta. [3. Moos. 25:13; Jes. 49:8,9; 2. Kor. 6:2]
20 Hän kääri kirjan kokoon, antoi sen avustajalle ja istuutui. Kaikki, jotka synagogassa olivat, katsoivat tarkkaavasti häneen.
21 Hän alkoi puhua heille: "Tänään, teidän kuultenne, on tämä kirjoitus käynyt toteen." [Ap. t. 13:15 | Luuk. 22:37]
-Tässä Jeesus mainitsee keitä varten hän on tullut. Näitä olivat köyhät, vangit, sokeat (sairaat), ja monenlaiset sorretut. Tämä oli Messiaan tehtävä.
-Nämä ryhmät ottivat myös Jeesuksen vastaan. Jeesus vertaa itseään lääkäriin jota hänen seurassaan viihtyvät marginaali-ihmiset tarvitsivat.
-Huomaa että hän ei kertonut tulleensa kuolemaan ristillä maailman syntien sovittamiseksi.
Evankeliumi Luukkaan mukaan: EI SOVITUSOPPIA
13
150
Vastaukset
- yllättävä.havainto
Luukkaan teksti (Evankeliumi, Apt) on UT:n laajin eikä siinä ole sovitusoppia. Varhaiskristillisyydessä ensimmäisellä vuosisadalla ei siis ollut tarpeen uskoa Jeesuksen uhrikuoleman syntejä sovittavaan vaikutukseen. Luukkaalle Jeesuksen ristinkuolema oli profeetan marttyyrikuolema,ei muuta.
- hyvä.sanoma
Tuo ei tietystikään avaudu Raamatun kristallipallolukijalle. On luettava sanaa niin kuin se on kirjoitettu. Koko uhrikuoleman ajatus onkin barbaarinen. Emme tarvitse veriuhreja.
- evlut101
Eli heitätkö kaiken muun Raamatusta pois epätotena. On siinä ainakin vahva itseluottamus kaverilla. Varmaan muutama muukin ihminen on Raamatun eri osien todenperäisyyttä ja alkuperäisyyttä tutkinut.
- Evankeliumi-Apt
En heitä mitään pois. Toki esimerkiksi Paavalilla tuo sovitusoppi löytyy, ja Luukaskin varmasti tiesi siitä, mutta ei pitänyt sitä tärkeänä.
"Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen"
Jeesus oli kuitenkin hengellinen opettaja, joten tuokin pitää ymmärtää hengellisenä opetuksena.- lukeminen.kannattaa
Ei näytä palstalla olevan kovin hyvää Raamatun tuntemusta, koska keskustelu tyrehtyy näinkin tärkeään asiaan. Niin, se vaatisi Luukkaan evankeliumin ja Apostolien tekojen tarkkaa lukemista.
Esim. Apt. tapahtuu kaikkea mitä ei koskaan sen jälkeen.
Kaikki on vain kirjallista tuotosta.- SanaOnVapaa
No, keskustele sinä.
Varhaisten seurakuntien ja yksityisten kristittyjen käsitys Kristuksen merkityksestä oli varsin heterogeeninen. Voinee yksinkertaistaa, että kristittyjä olivat ne, jotka tunsivat olevansa kristittyjä. Uuteen testamenttiin on pyritty kokoamaan varhaisten kristittyjen kirjoituksia, koska Herran paluu viivästyi ja ensimmäinen sukupolvi oli kuollut, eikä voinut enää välittää perinnettä.
Heterogeenisyys näkyy myös kirjoituksissa.
Myöhemmin kirkolliskokoukset valitsivat UT:n arvovaltaisen sisällön, jolloin kristityille tuli tutuksi myös sellaiset opit, joista ei ennen ollut edes tiedetty kaikissa seurakunnissa, ja kaikki kristityt velvoitettiin pitäytymään niihin.
Muistona tästä on vieläkin lännen- ja idänkirkon painotusero. Länsi julistaa painokkaammin sovitusoppia ja itä Kristuksen ylösnousemista tuonelasta, jolloin tuonelan vangit vapautuivat ja tuonelan valta murtui. Kuitenkin molemmat pitävät myös toistensa vähemmän painottamaa oikeana.
Ei apostolisessa uskontunnustuksessakaan mainita sovitusoppia, eikä monessa UT:n kirjoituksessa, mutta kristillinen kirkko pitää sitä oikeana niiden mainintojen perusteella, jotka siitä on Raamatussa ja oli säilynyt suullisessa perimätiedossa aikana, jolloin UT:ta ei ollut vielä kirjoitettu.Kristuksen merkitys oli monipuolinen. Hän täytti myös juutalaisten odotuksen Messiaasta, mutta ei sitäkään kaikissa UT:n kirjoissa mainita, jopa zarathustralaisten odotukset omasta Messiaasta, mikä on kuvattuna Matteuksen evankeliumissa, jossa itämaan tietäjät (magoi ton anatolon) tulevat Jeesuksen syntymäpaikalle.
Magoi, maagit, olivat aikalaisille perin tuttuja, koska Rooman valtakunnassa vallitsi silloin nykyisen kaltainen uskontojen moninaisuus. Maagit olivat zarathustralaisia pappeja, jotka olivat tulleet kunnioittamaan Jeesusta. Kertomuksen clou lienee, että Jeesus ei ole vain juutalaisten odottama Messias, vaan myös pakanoiden odottama. Ja näin kristillinen kirkko ajattelikin. Pakana voi tulla kristityksi tulematta ensin juutalaiseksi.- edellinen
magoi ton anatolon > magoi apo ton anatolon, anteeksi.
- dikduk
"Hän täytti myös juutalaisten odotuksen Messiaasta, mutta ei sitäkään kaikissa UT:n kirjoissa mainita". Päivän vitsi ?
" jopa zarathustralaisten odotukset omasta Messiaasta, mikä on kuvattuna Matteuksen evankeliumissa, jossa itämaan tietäjät (magoi ton anatolon) tulevat Jeesuksen syntymäpaikalle. "Zarathustralaisetkin siis tiesivät tulevasta kristillisestä messiasopista johon liittyi VT:n jakeita joita kristityt irrottivat yhteyksistä, tulkitsivat miten heille sopi, mutta ei niin mitä teksti sanoi ? Niiden mukaan Jeesus pantiin syntymän Betlemiin joka heidän mukaansa olisi messiaan syntymäpaikka ja sitten vielä laitettiin roomalainen veronkanto jollaista ei ole koskaan ollut.
UT:n mukaan veronkanto vaati että jokaisen piti muuttaa oleilemaan veronkannon ajaksi sille paikkakunnalle josta uskoi oman suvun olleen ammoin lähtöisin.Väestö olisi vaellellut sinne tänne ja koko elinkeinoelämä mennyt sekaisin ja kaiken kukkuraksi Jeesus ei kristillisen teologian mukaan edes kuulunut Davidin sukuun jonka alueelle perhe tarinassa muutti kun kerran oli neitseestä syntynyt. Jotta kuuluu johonkin juutalaiseen sukuun fyysisen isän pitää olla siihen kuulunut .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as983802Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna373263- 613231
- 683049
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)682894Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.672819On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632534Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802331- 452172
- 692168