Uusi GGR-sivu

Medikaani

Alkoi olla jo vähän kankea tuo vanha ketju. Äskeinen myrsky oli muuten tason 1 tai 2 taifuuni, kun tuulet olivat 42 m/s.

65

1775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RoaringFourties

      Olen samaa mieltä kanssasi. Ei liene vaikeaa jatkaa täällä pohdintoja valtameren aalloista.
      Minäkin aloitin pari viikkoa sitten uuden ketjun juuri tuon tahmeuden takia.
      Yritin seppomartille vihjausta silloin uudesta ketjusta, mutta se ei tuottanut tulosta.

      • ehdotus

        Täälläkin yksi samaa mieltä oleva. Jo viime viikolla aloin kyllästyä kohtuuttoman pitkään ja liian polveilevaan viestiketjuun, mutta jäi aikomani uuden sivun aloitus tekemättä. Edelliseen kertyi jo alle kahdessa viikossa 160 kommettia, siis keskimäärin ainakin 10 päivässä. Sillä tahdilla aloittaisin uuden ketjun joka viikko vaikka viikkonumerolla varustettuna, niin olisi aavistuksen paremmat mahdollisuudet löytää jotain etsimäänsä vanhoista. Olisiko vaikka ensi viikolla GGR 41.


    • RoaringFourties

      Vielä parempi ehdotus. Koska tämä kilpailu kestää vielä useita kuukausia, olisi todellakin mukava saada tähän selvä kronologia.

    • Ksdlum

      Tässä on viimeöinen ”radioamatööri OH6” postaus tuolta viereiseltä saitilta. Tämän lainauksen tarkoitus on helpottaa siirtymistä tänne uuteen avaukseen.

      ”Hei ....

      Korjataan muutama täällä keskustelussa esiintyvä väärinkäsitys:

      Kilpailijoille SAA antaa GPS-position radiolla. Näin tekevät myös suomalaiset radioamatöörit kuten Jari Jussila (OH2BU) kun kuuntelin häntä eilen skedillä. Olivat sopineet Tapion kanssa, että koordinaattien antamista sujuvoitetaan. Ei anneta "34 astetta 56 minuuttia eteläistä (jne)" vaan neljällä luvulla" 3456 eteläistä jne"

      Tapiolla ei ole veneessä minkäänlaista laitetta, jolla itse näkisi GPS-position. Satelliittitekstiviesti- ja satelliittipuhelimista ne on poistettu näytöltä. Samoin Tapion maritime-SSB laitteesta on poistettu GPS-lisälaite.

      Kilpailun sääntöjen mukaan (Tätä Don on toistanut monta kertaa) kilpailijoille SAA antaa ihan mitä tahansa tietoa radioitse PAITSI ei routingia. GPS tiedon antaminen on siis sallittua. Kuuntelin venäläisen Igorin radioyhteyttä (osaan venäjää) eilen 14293 kc. Sielläkin Igor sai koordinaatit. Uku Randumaa oli samalla jaksolla. Hänkin osaa venäjää. Lähetin hänelle terveiset venäjäksi ja sitten suomeksi.

      Routing on kielletty. Tapiolle ei siis saa antaa ohjeita: "Purjehdi nyt suuntaan 100 jne" Purjehtijan tulee itse tehdä kaikki päätökset sillä datalla mitä hänelle annetaan." Siksi Jari Jussila antoi eilen Tapiolle ison kasan koordinaatteja siitä että missä on matala- ja korkeapaineet ja minne suuntaan ne kulkee. Tapio tekee niiden perusteella itse päätökset.

      Radioliikenne Tapion kanssa on julkista ja sitä voi kuunnella kuka tahansa. Tänään he aloittavat 1715 suomen aikaa 14112 kc.

      Toinen asia. Tapiolla ON kännykkä veneessä mutta sinetöidyssä laatikossa. Eihän sillä merellä mitään tee mutta jos hän jostakin syystä joutuu rantautumaan mihin tahansa sivistyneeseen paikkaan voi hän heti soittaa sillä apua tai antaa tietoa missä on.

      Tapio joutuu pitämään kahta lokikirjaa. Normaalia purjehduslokikirjaa ja erikseen radioyhteyslokikirjaa.”
      Tämä oli siis lainaus toiseksi tuoreimmasta GGR keskustelusta.

    • purjeongelma

      Venäläisen Igorin englanninkieliset raportit ovat olleet lakonisen lyhyitä:" boat is ok" tms.. Nyt hänen venäjänkielinen satelliittipuhelimessa kertomansa raportti on käännetty ja kirjoitettu englanniksi. Oli ollut melkoinen hässäkkä keulapurjeen kanssa! Rullalaitteen ja foilin poistaminen etustaagista ei olisi ihan pikkujuttu suojaisessa satamassakaan saati sitten ilman apua merenkäynnissä. Igorilla oli mukana pistoolihakasia ja genuassa valmiit reiät niitä varten. Ei ihme, jos venevauhti oli välillä hiukan hitaampaa..
      https://goldengloberace.com/socialhub/

      • seppomartti

        Mistä löytyy Igorin puhelun suomennus?. Lja gavarju pa russki otschen bloha ( sorry oikeinkirjoitus, ei ole kirilisiä )


      • löytyy.sekin
        seppomartti kirjoitti:

        Mistä löytyy Igorin puhelun suomennus?. Lja gavarju pa russki otschen bloha ( sorry oikeinkirjoitus, ei ole kirilisiä )

        Jos haluat lukea Igorin raportin englanninkielisen version suomeksi, avaa englanniksi käännetty raportti ensin facebookissa klikkaamalla alanurkassa näkyvää " View on Facebook". Kun olet facbookin sivuilla klikkaa teksin alanurkasta "Käännä". Niin yksinkertaista se on, mutta en ole katsonut koneen tekemää käännöstä. Saattaa ollu hullunkurinen.
        Samalla, kun olet GGR:n facebookin sivuilla, voit katsoa Don McIntyren tulkintaa Windyn ennusteesta ja veneiden reiteistä. Mark Slats näyttää joutuneen hyvin heikkoon tuulee ja perässä tulevat veneet lähestyvät häntä. Don myös kertoo Igorin etustaagin ja purjeen ongelmista. Sitä juttua on kyllä pakko kuunnella englanniksi.


    • Go.South.Son

      Tapio menee etelämpää kuin muut, miksi näin? En näe itse tuulitietoja omassa apissani.

      • korkeapainettakin

        Kun niitä sinun laitteestasi puuttuvia Windyn tuulitietoja katselee, näyttää eteläisempi reitti tällä haavaa huonommalta kuin Istvanin ja Susien kurssi. Tapio on päivittäin HF-radiollaan yhteydessä suomalaisiin radioamatööriehin ja varmaankin saa tuoreita sää- ja tilannetietoja. Jännä seurata. On tuo Susien kuitenkin kova mimmi purjehtimaan!
        Hienoa, että Tapio on saanut sähkönsä toimimaan ja pystyy ylläpitämään radioyhteyttä. Pikkuharneja kyllä tuntuu riittävän. Tällä kertaa nestekaasukamiina ei toimi. Ruokaa ja juomavettä onneksi riittää ja purjeet takila ovat kunnossa ja ilmeisesti Windpilotin tuuliperäsinkin toimii riittävästi.


      • Paljonkotuulee

        Tätä kysyin edellisessä ketjussa vastausta saamatta, mutta miten ios apin tuulitietoja tulkitaan?

        Tuulensuunta on ilmeinen, mutta värikoodien selitystä en näe mistään.


      • Paljonkotuulee
        Paljonkotuulee kirjoitti:

        Tätä kysyin edellisessä ketjussa vastausta saamatta, mutta miten ios apin tuulitietoja tulkitaan?

        Tuulensuunta on ilmeinen, mutta värikoodien selitystä en näe mistään.

        Punaisesta oranssin ja keltaisen kauttaa vihreään näyttäisi asteikko kulkevan, mutta en minä tuolta esimerkiksi mitään pläkäalueita löydä.


      • etelä.hyvä

        Parin päivän tähtäimellä Windyn mukaan kyllä Tapion reitti näyttää paremmalta, vaikka siihenkin vähän keveitä tuulia mahtuu.

        Mitä ja miten näkyy, riippuu näköjään selvästi käyttiksestä. Windowsilla kaikki toimii selkeimmin, Androidilla toimii vain riisuttu mobiiliversio, IOSista en tiedä. Itse olen luopunut siksi kokonaan tabletin käytöstä tässä yhteydessä.


      • ent.windyty
        Paljonkotuulee kirjoitti:

        Punaisesta oranssin ja keltaisen kauttaa vihreään näyttäisi asteikko kulkevan, mutta en minä tuolta esimerkiksi mitään pläkäalueita löydä.

        Elleivät windyn värikoodit näy livetrackerin alareunassa, mene windy.comin omille sivuille. Ainakin siellä niiden pitäisi näkyä.
        Aikaisemmin tuo tsekkiläinen sääohjelma oli nimeltään windyty, nykyisin windy. Se on helppokäyttöinen ja hyvä myös kotivesillä (Itämeren alueella).


      • Suklaatia

        Ehkä Tapio on ratkennut ryypiskelemään.

        Tapio #Lehtinen (via satellite) TIHKUSADERESEPTI:KUUMAAN PIRKKAPROSUKLAAJUOMAAN LURAUS JALLUA


      • korkillinen.kerrallaan
        Suklaatia kirjoitti:

        Ehkä Tapio on ratkennut ryypiskelemään.

        Tapio #Lehtinen (via satellite) TIHKUSADERESEPTI:KUUMAAN PIRKKAPROSUKLAAJUOMAAN LURAUS JALLUA

        Ei ole ratkennut, noinhan sitä on tehty niin kauan kuin jallua on ollut saatavana. Noilla leveysasteilla vain Tapio lisää sen pirkan mukaan.


      • ent.windyty kirjoitti:

        Elleivät windyn värikoodit näy livetrackerin alareunassa, mene windy.comin omille sivuille. Ainakin siellä niiden pitäisi näkyä.
        Aikaisemmin tuo tsekkiläinen sääohjelma oli nimeltään windyty, nykyisin windy. Se on helppokäyttöinen ja hyvä myös kotivesillä (Itämeren alueella).

        Suurkiitos tuosta windy.com vihjeestä! Olisiko toteutukseltaan maailman ykkönen, ainaskin yrnot, nullschoolit ja wingurut peittoaa kuusnolla. Tarkoitan siis visuaalista ilmettä ja kattavuutta. Tietojen tarkkuus ja käyttökelpoisuus selvinnee pitkäaikaisen käytön myötä. Oulun seudulla lienee kohta uutta lunta 8.6 cm, jää nähtäväksi. Esim windgurun 2d tuulianimaatio on hauska, mutta ennusteena kelvoton.

        Nyt on kiva surffata etelämeren tyrskyissä keinumatta kotisohvalla.


    • seppomartti

      Eteläisellä reitillä tuulet ovat keskimäärin voimakkaammat ja siinä mielessä Tapion valinta eteläisimmäksi veneeksi on looginen. Muutaman päivän päästä on matala saavuttamassa ja tulee saamaan hyvää kyytiä, ellei peräti myrskyn . Hyvä reittivalinta luultavasti.
      Tyynialueita 38-42 S latitudilla on yllättävän paljon, en olisi uskonut.

    • PapPaa

      Ranskan pappa mennee melekosta kyytiä :)

    • Tyrnäväntorpedo

      Miten ne jaksaa tuolla istua?

      • seppomartti

        Istumista on vähän, enemmän makuuasennossa. Ellei ole trimmattavaa, korjattavaa tai navigoitavaa. Yleensä on.


      • duunia.riittää
        seppomartti kirjoitti:

        Istumista on vähän, enemmän makuuasennossa. Ellei ole trimmattavaa, korjattavaa tai navigoitavaa. Yleensä on.

        Aika lailla on ollut fyysistä hommaa useimmilla. Igorilla taisi mennä iho rikki sormista, kun irroitti foilin etustaagista ja asensi pistoolihakaset keulapurjeeseen. Jean-Luc valitteli, että hänen iässään (73) mastoon kiipeäminen merenkäynnissä otti voimille. Todennäköisesi veneiden vesilastin tyhjennykset knockdownien tai ympärimenojen jälkeen ovat vaatineet satojen litrojen pumppaamista käsin, jos sähköt olivat poissa. Markilla taisi olla knockdownin yhteydessä jopa tulipalo, kun sähköjärjestelmä oli jonkin aikaa veden alla. Hän myös joutui sukeltamaan knockdownin jälkeen saadakseen skuutin irti potkurista. Kaikilla on ollut purjemanöövereitä kannella, toisilla tiheämmin. Aika moni on tainnut käyttää myrskyfokkaa ja trysailia. Mark Slatsilla purjeenvaihtoja kenties eniten, kun keula- ja välistaagissa ei ole rullalaitetta.


      • sanup

        taitaa tuo ranskan papan etu matka jo niin suuri että sitä ajamalla oteta kiinni jos ei tulee mitään tosi draamaa ?


      • ei.kai.puhkea

        Tyrätorpedomme tuntuu olevan menossa päivä päivältä pahemmaksi.


      • vaikeata
        sanup kirjoitti:

        taitaa tuo ranskan papan etu matka jo niin suuri että sitä ajamalla oteta kiinni jos ei tulee mitään tosi draamaa ?

        Etumatka


    • KapHorn.seuraavaksi

      Jean Luc ehti jo tehdä Hobartin pysähdyksensä ja on matkalla Kap Hornia kohti! Kertoi nukkuneensa kolme 15 min pätkää edellisenä yönä ja ajatteli ottaa nokoset Hobartin pysähdyksen aikana "pakollisten" haastattelujen jälkeen. Pian hän kuitenkin naurahtaen kertoi, ettei tyynessä saanut unta!
      Jean Luc VDH:n veneen takakaiteessa näkyi pallonkiertäjien suosima Penn Senator uistinkela, joten hänkään ei ole pelkän säilykeruuan varassa - vaikka kyseessä on kilpapurjehdus. Tapiolla ei ilmeisesti ole muuta kuin purkkiruokia veneessään.

    • Tapioseilaa

      Olipa hieno tämä Hesarin tämän päivän juttu Tapiosta ja radioamatööreistä. Aivan Tapion näköinen.

      Hyvät kuvat ja hyvä äänitys yhteydestä! Aivan loistavaa!
      (Linkit HS:n luvalla)

      www.oh3ac.fi/Ruutukaappaus_HS_7.10.png
      www.oh3ac.fi/Helsingin Sanomat_7.10_sivut_26_27.pdf
      www.oh3ac.fi/HS_nettiversion_ruutukaappaus.pdf
      www.oh3ac.fi/Kuuntele_HS_7.10.2018_2018.mp4

      • F28

        Hyvä juttu oli joo. Mutta miksi säilykepurkeista ei ole poistettu etikettejä ja tussilla kirjoitettu sisältö ja vanh. aika.
        Nyt tölkit ovat kastuneet ja etiket irronneet eikä Tapsalla ole tietoa mitä missäkin purkissa on.
        Eikö tuo ole perusjuttu maailman merillä?


      • duunia.riittää
        F28 kirjoitti:

        Hyvä juttu oli joo. Mutta miksi säilykepurkeista ei ole poistettu etikettejä ja tussilla kirjoitettu sisältö ja vanh. aika.
        Nyt tölkit ovat kastuneet ja etiket irronneet eikä Tapsalla ole tietoa mitä missäkin purkissa on.
        Eikö tuo ole perusjuttu maailman merillä?

        On se nimenomaan perusjuttu ja pitäisi olla tuttu. Toinen syy siihen, että lämpimistä maista hankituista purkeista ym pitää poistaa paperit ja varsinkin pahvit, on ötököiden munat. Pakkauksien mukana veneeseen voi siirtyä torakoiden munia ja jonkin ajan päästä alkaa näkyä torakoita. Tunnollisimmat/pelokkaimmat purjehtijat pesivät purkit sen lisäksi, että repivät etiketit pois. Huopakynällä kannattaa merkitä paitsi tuotteen laatu, myös ostopaikka päiväys. Jälkimmäisistä tiedoista on hyötyä, jos poikkeaa Australiaan tai Uuteen-Seelantiin. Niissä tulli takavarikoi kaikki lihaa sisältävät ja vähänkin epäilyttävät tuotteet.
        Sekin on "perusjuttu", että uistinkela vieheineen 100 m tukevaa siimaa, takaa tuoremuonan: tavallisesti tonnikaloja (yellow fin on maukkaampi kuin blue fin tuna) ja kultamakrilleja eli mahi-mahi. Niitä ainakin itse sain varsinkin Intian valtameren ja Pacificin ylityksillä, Atlantin puolella vähän harvemmin. Kun Tapio kertoi GGR:stä Hgin venenäytelyssä, yksi hänelle esitetty yleisökysymys koski kalastusvälineitä. Tapion vastaus oli: "Olen lähdössä purjehtimaan, en kalastamaan". Saa nähdä onko mieli muuttunut, kun palaa ;-)


      • Tapioseilaa

        Tottakai! Tuo pitää täysin paikkansa, niinhän olisi pitänyt tehdä. Mutta Tapion tytär Silja totesi eräässä haastattelussa että aika kävi vain yksinkertaisesti loppuun eikä läheskään kaikkea ehditty tekemään.

        Tuo asia ei ole Tapiolle mikään ongelma, koska kastuneet purkit olivat vain pieni osa kaikkia purkkeja. Niitä on ympäri venettä. Ja kastuneet purkit on jo kaikki syöty.


      • Radioamatööri-OH6
        duunia.riittää kirjoitti:

        On se nimenomaan perusjuttu ja pitäisi olla tuttu. Toinen syy siihen, että lämpimistä maista hankituista purkeista ym pitää poistaa paperit ja varsinkin pahvit, on ötököiden munat. Pakkauksien mukana veneeseen voi siirtyä torakoiden munia ja jonkin ajan päästä alkaa näkyä torakoita. Tunnollisimmat/pelokkaimmat purjehtijat pesivät purkit sen lisäksi, että repivät etiketit pois. Huopakynällä kannattaa merkitä paitsi tuotteen laatu, myös ostopaikka päiväys. Jälkimmäisistä tiedoista on hyötyä, jos poikkeaa Australiaan tai Uuteen-Seelantiin. Niissä tulli takavarikoi kaikki lihaa sisältävät ja vähänkin epäilyttävät tuotteet.
        Sekin on "perusjuttu", että uistinkela vieheineen 100 m tukevaa siimaa, takaa tuoremuonan: tavallisesti tonnikaloja (yellow fin on maukkaampi kuin blue fin tuna) ja kultamakrilleja eli mahi-mahi. Niitä ainakin itse sain varsinkin Intian valtameren ja Pacificin ylityksillä, Atlantin puolella vähän harvemmin. Kun Tapio kertoi GGR:stä Hgin venenäytelyssä, yksi hänelle esitetty yleisökysymys koski kalastusvälineitä. Tapion vastaus oli: "Olen lähdössä purjehtimaan, en kalastamaan". Saa nähdä onko mieli muuttunut, kun palaa ;-)

        Ihan hyviä ja asiallisia kommentteja! Kiitos!

        Noin kuukausi sitten Tapio kertoi radioamatööreille, että oli tiskannut tyhjiä säilyketölkkejä! Ai miksi? Ne pitää kaikki tuoda takaisin Ranskaan, yhtään ei saa heittää mereen. Mutta pakko ne on tiskata, koska muuten ne alkavat haisemaan.

        Tapio totesi eräässä haastattelussa, että vaikka pitääkin kalasta, ei kalastaminen ole hygienisesti välttämättä hyvä asia.


      • seppomartti
        Radioamatööri-OH6 kirjoitti:

        Ihan hyviä ja asiallisia kommentteja! Kiitos!

        Noin kuukausi sitten Tapio kertoi radioamatööreille, että oli tiskannut tyhjiä säilyketölkkejä! Ai miksi? Ne pitää kaikki tuoda takaisin Ranskaan, yhtään ei saa heittää mereen. Mutta pakko ne on tiskata, koska muuten ne alkavat haisemaan.

        Tapio totesi eräässä haastattelussa, että vaikka pitääkin kalasta, ei kalastaminen ole hygienisesti välttämättä hyvä asia.

        Peltipurkki kilometrien syvyydessä kestää muutama vuoden. Sen raahaamisessa maapallon ympäri lähtöpaikalle ei ole mitään järkeä, vai onko säilykepurkit muovia?. Muovia emme heitä veteen.


      • seppomartti
        Radioamatööri-OH6 kirjoitti:

        Ihan hyviä ja asiallisia kommentteja! Kiitos!

        Noin kuukausi sitten Tapio kertoi radioamatööreille, että oli tiskannut tyhjiä säilyketölkkejä! Ai miksi? Ne pitää kaikki tuoda takaisin Ranskaan, yhtään ei saa heittää mereen. Mutta pakko ne on tiskata, koska muuten ne alkavat haisemaan.

        Tapio totesi eräässä haastattelussa, että vaikka pitääkin kalasta, ei kalastaminen ole hygienisesti välttämättä hyvä asia.

        Hygieniaepäily on täyttä höpöä. Mikä on hygieniariski, jos juuri merestä nostettu kala fileerataan pannulle?. Kaupasta tai torilta ostettu kala ei hygieniamielessä pärjää laisinkaan.


      • Pollution
        seppomartti kirjoitti:

        Peltipurkki kilometrien syvyydessä kestää muutama vuoden. Sen raahaamisessa maapallon ympäri lähtöpaikalle ei ole mitään järkeä, vai onko säilykepurkit muovia?. Muovia emme heitä veteen.

        GGR:n purjehdussäännöissä on kohta "3.4.9 Pollution". Siinä todetaan, että mereen saa heittää ainoastaan biodegeneroituvaa materiaalia kuten hedelmien kuoria.
        Samaa merten suojelua oli sekin, että kahden mastonsa menettäneen veneen upottaminen olisi todellakin ollut laitonta Etelämeren pikkusaaria ympäröivälle luonnonsuojelualueelle. Siksi ne jätettiin ajelehtimaan eikä upotettu.
        Siitä olen täysin samaa mieltä kanssasi, ettei maapallon puhtaimmasta valtamerestä nostettu tuore kala voi olla minkäänlainen hypgieniariski. Olisikohan Tapion haastattelussa kertoma "hygieniariski" liittynyt kalasäilykkeisiin, itse kalastetun kalan säilömiseen tai kenties tiskaamattomiin ruokailuvälineisiin?? Kun valtamerellä saa vetouistimella tonnikalan tai mahi-mahin, siitä leikataan paras file heti syötäväksi. Loput voi panna laidan yli kierrätykseen (hait hoitavat nopeasti). Säilykkeisiin kyllä voi liittyä hygieniariski. Jos purkki on pullistunut, se voi olla merkki anaerobisista mikrobeista.


      • en.keksi

        Tarkoittaisiko kalasta aiheutuva ripuli tässä nyt tuota hygieniariskiä?


      • Radioamatööri-OH6
        seppomartti kirjoitti:

        Peltipurkki kilometrien syvyydessä kestää muutama vuoden. Sen raahaamisessa maapallon ympäri lähtöpaikalle ei ole mitään järkeä, vai onko säilykepurkit muovia?. Muovia emme heitä veteen.

        Älä nyt taas höpötä, seppomartti. Yrität koko ajan vain väheksyä Tapio Lehtisen purjehdusta. Miksi? Oletko kade optimistijollasi kanssa?

        Ei ole Tapion syytä että kaikki peltipurkit pitää tuoda takaisin ranskaan. Se on järjestäjien päätös ja Tapio on pitänyt allekirjoittaa "Waste Management Plan". Arvaa vituuttaako se Tapiota?

        Kalojen pyytäminen, niiden ruuanlaitto ym. tuo hygieniaongelmia pienessä keittiössä ja ahtaissa tiloissa. Sen tajuaa jokainen.


      • jo.on
        Radioamatööri-OH6 kirjoitti:

        Älä nyt taas höpötä, seppomartti. Yrität koko ajan vain väheksyä Tapio Lehtisen purjehdusta. Miksi? Oletko kade optimistijollasi kanssa?

        Ei ole Tapion syytä että kaikki peltipurkit pitää tuoda takaisin ranskaan. Se on järjestäjien päätös ja Tapio on pitänyt allekirjoittaa "Waste Management Plan". Arvaa vituuttaako se Tapiota?

        Kalojen pyytäminen, niiden ruuanlaitto ym. tuo hygieniaongelmia pienessä keittiössä ja ahtaissa tiloissa. Sen tajuaa jokainen.

        Kuulehan radioamatööri, kun seppomartti ihmettelee jonkin säännön järkevyyttä ja vielä perustelee, sinä käännät sen ihan muuksi. Mieti vähän mitä suollat.


      • seppomartti
        Pollution kirjoitti:

        GGR:n purjehdussäännöissä on kohta "3.4.9 Pollution". Siinä todetaan, että mereen saa heittää ainoastaan biodegeneroituvaa materiaalia kuten hedelmien kuoria.
        Samaa merten suojelua oli sekin, että kahden mastonsa menettäneen veneen upottaminen olisi todellakin ollut laitonta Etelämeren pikkusaaria ympäröivälle luonnonsuojelualueelle. Siksi ne jätettiin ajelehtimaan eikä upotettu.
        Siitä olen täysin samaa mieltä kanssasi, ettei maapallon puhtaimmasta valtamerestä nostettu tuore kala voi olla minkäänlainen hypgieniariski. Olisikohan Tapion haastattelussa kertoma "hygieniariski" liittynyt kalasäilykkeisiin, itse kalastetun kalan säilömiseen tai kenties tiskaamattomiin ruokailuvälineisiin?? Kun valtamerellä saa vetouistimella tonnikalan tai mahi-mahin, siitä leikataan paras file heti syötäväksi. Loput voi panna laidan yli kierrätykseen (hait hoitavat nopeasti). Säilykkeisiin kyllä voi liittyä hygieniariski. Jos purkki on pullistunut, se voi olla merkki anaerobisista mikrobeista.

        "Veteen saa heittää vain hedelmien kuoria". Suomeksi se tarkoittaa, ettei startin jälkeen saa heittää mitään. Hedelmät nimittäin pilaantuvat jo 1-2 viikossa. Älytöntä sääntöä tietenkin voi noudattaa mutta normaalin reissupurjehtijan on järkevää heittää mereen paljon muutakin kuten nopeasti ruostuvat säilykepurkit ja paperit. Iso osa jätetilavuudesta on talouspaperia, mikä joutaa mereen. Alumiiniset juomatölkit ja kartonkiset mehupakkauset hieman arveluttavat. Olisikohan alumiinin hajoamisaika 10v luokkaa. Lyhyessä reissussa linttaus päälle astumalla ja pitkässä reissussa mereen kun muovi on tölkeitä poistettu. Lasipullot pitkässä reissussa mereen, lyhyessä satamaan. Muovipulloja pitää mahdollisuuksien mukaan välttää ostamasta mutta ne tuodaan pois silppuamalla toistensa sisään tilavuuden pienentämiseksi. Näin toimien 4h miehistö on tuottanut yhden jätesäkin viikossa. Yksin seilatessa ehkä 1 säkki/2 viikkoa. Jos purjehtii lähes vuoden heittämättä mitään mereen niin jätteiden säilöminen on tosi vaikea ongelma, sekä tilavuudeltaan, että hajultaan.


      • Jurristikko
        Radioamatööri-OH6 kirjoitti:

        Älä nyt taas höpötä, seppomartti. Yrität koko ajan vain väheksyä Tapio Lehtisen purjehdusta. Miksi? Oletko kade optimistijollasi kanssa?

        Ei ole Tapion syytä että kaikki peltipurkit pitää tuoda takaisin ranskaan. Se on järjestäjien päätös ja Tapio on pitänyt allekirjoittaa "Waste Management Plan". Arvaa vituuttaako se Tapiota?

        Kalojen pyytäminen, niiden ruuanlaitto ym. tuo hygieniaongelmia pienessä keittiössä ja ahtaissa tiloissa. Sen tajuaa jokainen.

        Amatööri kirjoitti: "Kalojen pyytäminen, niiden ruuanlaitto ym. tuo hygieniaongelmia pienessä keittiössä ja ahtaissa tiloissa. Sen tajuaa jokainen. "

        Minä päävastuullisena venekokkina purressamme en tajua, en tajua sitten ensinkään!
        Kalojen pyytäminen ei voi tuoda hygieniaongelmia!
        Kalan käsittely veneen ulkotiloissa voi tuoda hygieniaongelmia, jos sitä joko ei osata tai ei osata siivota jälkiä. Pesuvettä on riittävästi veneen alla ja vieressä :)
        Ruuanlaitto voi tuoda hygieniaongelmia riippumatta raaka-aineesta, ja riippumatta pentterin koosta.
        Tuoretta kalaa ja siitä valmistettua ateriaa hygienisempaa ei voi olla.
        Nulkun pissimistä, mutta moinen kalaruuan vähättely täysin epärelevanteilla väitteillä, ottaa kokkia pannuun! Ja kun Tapio on vahingossa mennyt tuon möläyttämään, niin kuoro vielä toistaa kertosäettä.


      • Navigarenecce
        Jurristikko kirjoitti:

        Amatööri kirjoitti: "Kalojen pyytäminen, niiden ruuanlaitto ym. tuo hygieniaongelmia pienessä keittiössä ja ahtaissa tiloissa. Sen tajuaa jokainen. "

        Minä päävastuullisena venekokkina purressamme en tajua, en tajua sitten ensinkään!
        Kalojen pyytäminen ei voi tuoda hygieniaongelmia!
        Kalan käsittely veneen ulkotiloissa voi tuoda hygieniaongelmia, jos sitä joko ei osata tai ei osata siivota jälkiä. Pesuvettä on riittävästi veneen alla ja vieressä :)
        Ruuanlaitto voi tuoda hygieniaongelmia riippumatta raaka-aineesta, ja riippumatta pentterin koosta.
        Tuoretta kalaa ja siitä valmistettua ateriaa hygienisempaa ei voi olla.
        Nulkun pissimistä, mutta moinen kalaruuan vähättely täysin epärelevanteilla väitteillä, ottaa kokkia pannuun! Ja kun Tapio on vahingossa mennyt tuon möläyttämään, niin kuoro vielä toistaa kertosäettä.

        Minä kyllä epäilen tuota ”radioamatööriä” saattaa olla nimimerkin kaappaus kyseessä.
        Tuo teksti ei oikein vakuuta tasokkaan harrastuksen edustajan tuotokselta.


      • Alumiini_ja_elimistö

        Eikös alumiini- kuten muissakin tölkeissä ole sisäpinnasa joku suojaus ettei metalli, varsinkin alumiini liukene elintarvikkeisiin? Muovisuojaus?


    • seppomartti

      Purkeista ja kalastuksesta vielä. Noin pitkällä matkalla purkkien etikettien poiston, pesun ja tushimerkintöjen lisäksi voi olla aiheellista myös lakata ruostumisen estämiseksi. Itse en ole tehnyt pintakäsittelyä mutta onpa joku purkki mennyt rikki ja aiheuttanut sotkua. Yksi tärkeä syy etikettien ja pakkausten poistoon on mainitsematta, pilssipumppujen tukkeutumisen välttäminen jos veneeseen tulee vettä. Jos pelkällä purkkirualla elää lähes vuoden niin se on aikamoinen paino- ongelmakin. Toisaalta kevyt muonitus esim.Blå bandin currykanalla ja kaurapuurolla varmaan rupeaa tökkimään muutamassa viikossa.
      Tapio ei ole ollut kiinnostunut kalastuksesta?. On ihmisiä, jotka eivät syö kalaa ja hajukin kuvottaa. Mutta muille tuore kala on ollut herkkuhetki. GGR- veneet etenevät niin hitaasti, että kalastus pitäisi sujua hyvin. Spinnuillessa ja sargassoalueella siimat sisään, muuloin kannattaa aina pitää vedessä.

      • kalastuksesta

        "GGR- veneet etenevät niin hitaasti, että kalastus pitäisi sujua hyvin."
        Oma kokemukseni on juuri päinvastainen siinä suhteessa, että alle 5 solmun vauhdissa ei yleensä tullut lainkaan kalaa. Tonnikala iski vieheeseen sitä useammin mitä parempi purjehdusvauhti oli. Toisaalta yli 8 solmun vauhdissa, esim. myötätuulisurffeissa, viehe tahtoi nousta pintaan - ei kai kukaan halua vieheen tarttuvan albatrossin kurkkuun. Omassa veneessäni käytin punottua siimaa, jonka vetolujuus oli 200 kg. Vahvaa siimaa ei mahtunut Penn Senator kelaan kuin runsaat 100 m, mutta se riitti. Paras viehe oli mustekalan mallinen ja värikäs. Vahvan siiman takia vauhtia ei tarvinnut hidastaa tonnikalan iskiessä. Tonnikalan maks. vauhti taitaa olla 30 solmua, joten se kyllä nappaa vieheen kovassakin purjehdusvauhdissa. Kalat nostettiin teräskoukulla ja tainnutettiin lorauttamalla alkoholia kiduksiin (yllättävän pieni määrä on tappava annos kalalle). Oli kokemuksen puutetta käyttää monofilamenttisiimaa (kelalle sitä mahtui 500 m) ja alumiininuijaa tonnikalan tappamiseen. Nuijiminen aiheutti veriroiskeita ja alkoi tuntua julmaltakin...
        Omalla pallonkierrolla säilykepurkkien käyttö muuttui vähäiseksi, koska pääasiallinen ruoka oli kala riisi lisukkeineen. Tietysti kala-allergikkojen on laadittava omat suunnitelmansa.


      • hypoteesi

        Miten kala-allergikko selviäisi tilanteessa jossa ainoa saatavissa oleva ruoka olisi kalaa?


      • seppomartti
        kalastuksesta kirjoitti:

        "GGR- veneet etenevät niin hitaasti, että kalastus pitäisi sujua hyvin."
        Oma kokemukseni on juuri päinvastainen siinä suhteessa, että alle 5 solmun vauhdissa ei yleensä tullut lainkaan kalaa. Tonnikala iski vieheeseen sitä useammin mitä parempi purjehdusvauhti oli. Toisaalta yli 8 solmun vauhdissa, esim. myötätuulisurffeissa, viehe tahtoi nousta pintaan - ei kai kukaan halua vieheen tarttuvan albatrossin kurkkuun. Omassa veneessäni käytin punottua siimaa, jonka vetolujuus oli 200 kg. Vahvaa siimaa ei mahtunut Penn Senator kelaan kuin runsaat 100 m, mutta se riitti. Paras viehe oli mustekalan mallinen ja värikäs. Vahvan siiman takia vauhtia ei tarvinnut hidastaa tonnikalan iskiessä. Tonnikalan maks. vauhti taitaa olla 30 solmua, joten se kyllä nappaa vieheen kovassakin purjehdusvauhdissa. Kalat nostettiin teräskoukulla ja tainnutettiin lorauttamalla alkoholia kiduksiin (yllättävän pieni määrä on tappava annos kalalle). Oli kokemuksen puutetta käyttää monofilamenttisiimaa (kelalle sitä mahtui 500 m) ja alumiininuijaa tonnikalan tappamiseen. Nuijiminen aiheutti veriroiskeita ja alkoi tuntua julmaltakin...
        Omalla pallonkierrolla säilykepurkkien käyttö muuttui vähäiseksi, koska pääasiallinen ruoka oli kala riisi lisukkeineen. Tietysti kala-allergikkojen on laadittava omat suunnitelmansa.

        Se on totta, että useammin nappaa kun vene on hyvässä liikkeessä, arvataannyt vaikka 4-7solmua parhaaksi. Jos spinnulla ajetaan surffit kaksinumetoisia vauhteja niin en ole koskaan saanut syötävää vaikka lyijypainoilla ja pitkällä siimalla saisi vieheen pysymään vedessä. Kalojen suut ovat revenneet tai siimat katkenneet, myös metallitapsit. Liekö hait asialla silloin?. Tosin olen käyttänyt vain 40kg siimaa, mikä on hyvin riittänyt yo normaaleissa vauhdeissa. Linnut valitettavasti kiinnostuvat joskus syötista. Kolme on irroitettu ja kaikki hyvässä kunnossa.
        Yksi väittämä on siiman pituus 10 x vauhti olisi paras. 6s siis 60m kalastaisi parhaiten, ei mahdollisimman pitkä. Kalat kuulemma seuraavat venettä. Valtavan isoa tunnistamatonta tarkkailin siimojen poiston jälkeen. Seuraili veneen perässä n puoli tuntia.
        Olen käyttänyt pienimpiä mustekalakuvia. Iso syötti-iso saalis?. 1-2 kiloinen on pienelle miehistölle hyvä. 10kg liian iso.


      • Jurristikko
        hypoteesi kirjoitti:

        Miten kala-allergikko selviäisi tilanteessa jossa ainoa saatavissa oleva ruoka olisi kalaa?

        Oliko kysymys ns. retoorista plaatua? Ei tietenkään selviäisi, kuolisi joko nälkään tai anafylaktiseen shokkiin.


      • kumpaakin
        hypoteesi kirjoitti:

        Miten kala-allergikko selviäisi tilanteessa jossa ainoa saatavissa oleva ruoka olisi kalaa?

        Valintatilanne nääntymisen ja shokin välillä, tai lievemmässä allergiassa kalan syömistä paskat housussa?


    • Sanup

      Niin sitä mä vaan että onko noita välimatkoja mahdollista saada enään kiinni? Onko jean jo karannut markilta ja mark muilta ?

      • Riippuu keleistä. Jos Johtaja jää ensi kerralla myrskyn silmään, niin voi tulla kalustotappioita. Sekin kummasti hidastaa, jos vaikka menettää parhaan kevyen kelin purjeensa. Maaliintulo on kuitenkin vasta vissiin helmi-maaliskuussa.


      • Jurristikko

        Johtovene on kyllä vakuuttavasti menossa, ilman havereita tuskin tavoitettavissa? Tuo livetrackerin info on epämääräistä, leaderboardin mukaan 1. ja 2. välinen ero olisi 3000 mailia (jäljellä 11520 / 14501) mutta ilmeisesti siinä on 1000 mailia pieleen, välimatka suoraan mitattuna n. 1700). Tapio kakkosesta perässä 1350 eli pari viikkoa - ehkä se siitä kunhan vene kevenee :) ja toivottavasti on muistettu laittaa antifoulingit pohjaan.
        2.-6. sijoilla olevat voivat kuka tahtojaan on palkintopallilla, vaikka kalusto pysyisi kaikilla kunnossa eikä muitakaan syitä keskeytykseen olisi. Yli puolet reissusta kuitenkin jäljellä, paitsi VDH:lla joka suunnilleen puolimatkassa.


    • ekatokakolmas

      Eikös jokainen joka pääsee maalin kilpasarjassa ole periatteessa jonkinlainen voittaja? VDH:n vauhti on vakuuttavaa, mutta onko loppujen lopuksi järjestyksellä merkitystä?

      • seppomartti

        Ainoa arvokas vastustaja on kukin kilpailija itse. Sillä asenteella voi muiden menestuksestä iloita ja olla ns hyvä häviäjä. Ja voi kilpailla järkevästi ilman mahdollisuutta kärkisijoituksiin. Koskee kaikkia lajeja, ei pelkästään purjehdusta.


      • valtameri.yhdistää
        seppomartti kirjoitti:

        Ainoa arvokas vastustaja on kukin kilpailija itse. Sillä asenteella voi muiden menestuksestä iloita ja olla ns hyvä häviäjä. Ja voi kilpailla järkevästi ilman mahdollisuutta kärkisijoituksiin. Koskee kaikkia lajeja, ei pelkästään purjehdusta.

        Eikö tunnu oudolta pitää itseään omana vastustajanaan? Ollaan tietysti erilaisia. Henkilökohtaista voitoniloa varmasti jokainen valtameriä ylittänyt yksinpurjehtija on tuntenut vaikeuksien voittamisesta. Jokaiselle tulee ennemmin tai myöhemmin vaikeuksia luonnon olosuhteista, välinerikoista jne. Omasta kokemuksesta tiedän kuinka purjehtijoiden keskinäinen päivittäinen HF-radioyhteys muodostui valtamerien ylityksillä tärkeäksi, vaikka veneiden välinen etäisyys oli satoja maileja. Vaikeudet yhdistivät ja syntyi keskinäistä ymmärtämistä, huolenpitoa sekä pitkäaikaisia kaveruuksia. Meri yhdisti. Uskon, että samaa on nytkin, vaikka kysymys on kilpapurjehduksesta maapallon ympäri. Istvan Kopar toimitti kanisterillisen juomavettä ei-kilpailevalle purjehtijalle, koska tällä oli juomavettä enää litra jäljellä. Gregor purjehti hätärikinsä kanssa auttaakseen liikuntakyvyttömäksi loukkaantunutta Tomya, vaikka avun tarjoaminen lopulta päättyi oman veneen menettämiseen.
        Kyllä maaliin selviämisellä ja maaliintulon järjestykselläkin on merkitys. Voittajaa arvostetaan ja varmasti hänen venevalintaansa, -varusteluaan, valmentautumistaan ym. pidetään esikuvina.
        Se mikä toistaiseksi on jäänyt ainakin keksustelupalstalla vähäiselle huomiolle, on kisan ainoan naispurjehtijan tähänastinen suoritus. Susie on n. 300 mailia Tapion edellä ja näyttää säilyttävän asemansa.


      • Joakim1
        valtameri.yhdistää kirjoitti:

        Eikö tunnu oudolta pitää itseään omana vastustajanaan? Ollaan tietysti erilaisia. Henkilökohtaista voitoniloa varmasti jokainen valtameriä ylittänyt yksinpurjehtija on tuntenut vaikeuksien voittamisesta. Jokaiselle tulee ennemmin tai myöhemmin vaikeuksia luonnon olosuhteista, välinerikoista jne. Omasta kokemuksesta tiedän kuinka purjehtijoiden keskinäinen päivittäinen HF-radioyhteys muodostui valtamerien ylityksillä tärkeäksi, vaikka veneiden välinen etäisyys oli satoja maileja. Vaikeudet yhdistivät ja syntyi keskinäistä ymmärtämistä, huolenpitoa sekä pitkäaikaisia kaveruuksia. Meri yhdisti. Uskon, että samaa on nytkin, vaikka kysymys on kilpapurjehduksesta maapallon ympäri. Istvan Kopar toimitti kanisterillisen juomavettä ei-kilpailevalle purjehtijalle, koska tällä oli juomavettä enää litra jäljellä. Gregor purjehti hätärikinsä kanssa auttaakseen liikuntakyvyttömäksi loukkaantunutta Tomya, vaikka avun tarjoaminen lopulta päättyi oman veneen menettämiseen.
        Kyllä maaliin selviämisellä ja maaliintulon järjestykselläkin on merkitys. Voittajaa arvostetaan ja varmasti hänen venevalintaansa, -varusteluaan, valmentautumistaan ym. pidetään esikuvina.
        Se mikä toistaiseksi on jäänyt ainakin keksustelupalstalla vähäiselle huomiolle, on kisan ainoan naispurjehtijan tähänastinen suoritus. Susie on n. 300 mailia Tapion edellä ja näyttää säilyttävän asemansa.

        Miten avun Gregorin avun tarjoamisyritys johti oman veneen menetykseen. Häneltähän oli jo mennyt masto ja oli selvää, että hän joutuu keskeyttämään ennen kuin hän yritti hätärikillä purjehtia Tomyn avuksi.


      • valtameri.yhdistää
        Joakim1 kirjoitti:

        Miten avun Gregorin avun tarjoamisyritys johti oman veneen menetykseen. Häneltähän oli jo mennyt masto ja oli selvää, että hän joutuu keskeyttämään ennen kuin hän yritti hätärikillä purjehtia Tomyn avuksi.

        Käsityksni perustui Don McIntyren kertomaan raporttiin, joka on kuunneltavissa GGR:n sivuilta. Gregorin tarkoitus oli purjehtia hätärikinsä avulla Australiaan, mutta kuultuaan Tomyn tilanteesta hän lähimpänä aluksena yritti apuun. Kun sitten pelastusalus oli läheisyydessä, Gregor teki "vaikean päätöksen" ja hyväksyi hänelle tarjotun avun.
        Kilpailun keskeyttäminen tietysti oli selviö, kun masto oli menetetty.


      • Joakim1
        valtameri.yhdistää kirjoitti:

        Käsityksni perustui Don McIntyren kertomaan raporttiin, joka on kuunneltavissa GGR:n sivuilta. Gregorin tarkoitus oli purjehtia hätärikinsä avulla Australiaan, mutta kuultuaan Tomyn tilanteesta hän lähimpänä aluksena yritti apuun. Kun sitten pelastusalus oli läheisyydessä, Gregor teki "vaikean päätöksen" ja hyväksyi hänelle tarjotun avun.
        Kilpailun keskeyttäminen tietysti oli selviö, kun masto oli menetetty.

        Miten tuosta sitten tulee tulkinta, että avun tarjoaminen johti veneen menetykseen? Gregorin eteneminen hätärikillä oli onnetonta, vauhti 1-2 solmua pääosin. Pitkä matka olisi ollut Australiaan ja ei kai kukaan pakottanut häntä hylkäämään venettään. Oma järki voitti ja hän oli onnekas, että apu tuli paikalle Tomyn takia myös hänelle.


      • voitto.itsestä
        valtameri.yhdistää kirjoitti:

        Käsityksni perustui Don McIntyren kertomaan raporttiin, joka on kuunneltavissa GGR:n sivuilta. Gregorin tarkoitus oli purjehtia hätärikinsä avulla Australiaan, mutta kuultuaan Tomyn tilanteesta hän lähimpänä aluksena yritti apuun. Kun sitten pelastusalus oli läheisyydessä, Gregor teki "vaikean päätöksen" ja hyväksyi hänelle tarjotun avun.
        Kilpailun keskeyttäminen tietysti oli selviö, kun masto oli menetetty.

        Gregorilla oli aluksi tahtoa jatkaa kilpailua, mutta sen voitti oma tahto ottaa tarjottu apu vastaan. Eikö tässä juuri ole esimerkki tuosta seppomartin ajatuksesta pitää itseään omana vastustajanaan. Varmasti tehty päätös oli vaikea, mutta myöhemmin tarkasteltuna järkevä minä voitti.


      • valtameri.yhdistää
        voitto.itsestä kirjoitti:

        Gregorilla oli aluksi tahtoa jatkaa kilpailua, mutta sen voitti oma tahto ottaa tarjottu apu vastaan. Eikö tässä juuri ole esimerkki tuosta seppomartin ajatuksesta pitää itseään omana vastustajanaan. Varmasti tehty päätös oli vaikea, mutta myöhemmin tarkasteltuna järkevä minä voitti.

        Näinhän Gregor itse lausui: " I was uninjured and was planning to sail to safety. However, Abhilash was not so lucky. He suffered a back injury and was in immediate danger, so I built a jury rig and set a course for his location."
        Eikö tästä sekä DonMcIntyren videossa kertomasta selviä, miksi Gregor muutti suunnitelmansa?
        Gregor ei pyytänyt pelastamisapua, vaan oli aikonut hätärikillä purjehtien suunnata Australian rannikolle (I was uninjured and was planning to sail to safety).
        Se, että meripelastus tulikin paikalle ja tarjosi apuaan, ei mielestäni ollut "voitto itsestä". Avun hyväksyminen oli fiksun purjehtijan looginen päätös. Gregor olisi ennen pelastusalukseen siirtymistä halunnut upottaa oman veneensä, ettei se ajelehtivana olisi vaaraksi muille aluksille. Upottaminen olisi kuitenkin ollut laitonta, koska vene olisi uponnut merensuojelualueelle.

        DonMcIntyren mukaan ajalehtimaan jääneiden veneiden kohtalosta ei ole vielä päätetty lopullisesti. Ne ajelehtivat hiljalleen Australiaa kohti ja lähettävät AIS-signaalia aurinkopaneelin energialla. Myös kummankin sijaintilähetin toimii yhä kuten livetrackerista nähdään.


      • Joakim1
        valtameri.yhdistää kirjoitti:

        Näinhän Gregor itse lausui: " I was uninjured and was planning to sail to safety. However, Abhilash was not so lucky. He suffered a back injury and was in immediate danger, so I built a jury rig and set a course for his location."
        Eikö tästä sekä DonMcIntyren videossa kertomasta selviä, miksi Gregor muutti suunnitelmansa?
        Gregor ei pyytänyt pelastamisapua, vaan oli aikonut hätärikillä purjehtien suunnata Australian rannikolle (I was uninjured and was planning to sail to safety).
        Se, että meripelastus tulikin paikalle ja tarjosi apuaan, ei mielestäni ollut "voitto itsestä". Avun hyväksyminen oli fiksun purjehtijan looginen päätös. Gregor olisi ennen pelastusalukseen siirtymistä halunnut upottaa oman veneensä, ettei se ajelehtivana olisi vaaraksi muille aluksille. Upottaminen olisi kuitenkin ollut laitonta, koska vene olisi uponnut merensuojelualueelle.

        DonMcIntyren mukaan ajalehtimaan jääneiden veneiden kohtalosta ei ole vielä päätetty lopullisesti. Ne ajelehtivat hiljalleen Australiaa kohti ja lähettävät AIS-signaalia aurinkopaneelin energialla. Myös kummankin sijaintilähetin toimii yhä kuten livetrackerista nähdään.

        Millä ihmeellä hän olisi "sail to safety" ilman mielekästä rikiä? Kaipa hän pian tajusi, ettei tuosta tule mitään kun ei saanut edes ajelehtivaa Tomya kiinni.


      • voitto.tuli.itsestä
        valtameri.yhdistää kirjoitti:

        Näinhän Gregor itse lausui: " I was uninjured and was planning to sail to safety. However, Abhilash was not so lucky. He suffered a back injury and was in immediate danger, so I built a jury rig and set a course for his location."
        Eikö tästä sekä DonMcIntyren videossa kertomasta selviä, miksi Gregor muutti suunnitelmansa?
        Gregor ei pyytänyt pelastamisapua, vaan oli aikonut hätärikillä purjehtien suunnata Australian rannikolle (I was uninjured and was planning to sail to safety).
        Se, että meripelastus tulikin paikalle ja tarjosi apuaan, ei mielestäni ollut "voitto itsestä". Avun hyväksyminen oli fiksun purjehtijan looginen päätös. Gregor olisi ennen pelastusalukseen siirtymistä halunnut upottaa oman veneensä, ettei se ajelehtivana olisi vaaraksi muille aluksille. Upottaminen olisi kuitenkin ollut laitonta, koska vene olisi uponnut merensuojelualueelle.

        DonMcIntyren mukaan ajalehtimaan jääneiden veneiden kohtalosta ei ole vielä päätetty lopullisesti. Ne ajelehtivat hiljalleen Australiaa kohti ja lähettävät AIS-signaalia aurinkopaneelin energialla. Myös kummankin sijaintilähetin toimii yhä kuten livetrackerista nähdään.

        On selvää, että Gregor meni pulassa olevaa kilpakumppania auttamaan.
        Kun meripelastuksen taholta sitten tarjottiin apua auttajallekin, oli kaiketi tämän oma valinta ottaa apua vastaan tai jatkaa kilpailua hätärikillä.


      • Joakim1
        voitto.tuli.itsestä kirjoitti:

        On selvää, että Gregor meni pulassa olevaa kilpakumppania auttamaan.
        Kun meripelastuksen taholta sitten tarjottiin apua auttajallekin, oli kaiketi tämän oma valinta ottaa apua vastaan tai jatkaa kilpailua hätärikillä.

        Ymmärtääkseni hänellä ei ollut tallella mastontynkää eikä puomia, vaan ainoastaan spinnupuomi hätärikin viritykseen. Se tuskin olisi kestänyt kovempia kelejä ja vauhti oli onnettoman heikkoa. Kuolleena syntynyt ajatus yrittää jatkaa kisaa.


      • voitto.itsestä
        Joakim1 kirjoitti:

        Ymmärtääkseni hänellä ei ollut tallella mastontynkää eikä puomia, vaan ainoastaan spinnupuomi hätärikin viritykseen. Se tuskin olisi kestänyt kovempia kelejä ja vauhti oli onnettoman heikkoa. Kuolleena syntynyt ajatus yrittää jatkaa kisaa.

        Järki voitti. Avun hyväksyminen oli se voitto itsestä.
        (Oliko ajatus jatkamisen mahdollisuudesta vain ajan antamista sille, että voi hyväksyä lopettamisen pakon?)


      • spekulointia
        Joakim1 kirjoitti:

        Ymmärtääkseni hänellä ei ollut tallella mastontynkää eikä puomia, vaan ainoastaan spinnupuomi hätärikin viritykseen. Se tuskin olisi kestänyt kovempia kelejä ja vauhti oli onnettoman heikkoa. Kuolleena syntynyt ajatus yrittää jatkaa kisaa.

        Sen toisen haaksirikkoisen rikihän roikkui laidan yli meressä. Siitä olisi ehkä voinut ottaa lisää osia hätärikinsä parantamiseen.


    • Not

      Tämä on hätänosto, koska nuo hullut ovat täyttäneet osion vanhoilla ketjuilla.
      Tuttumme Tyrnäväläinenkin oli nostanut kaksi vanhaa ylös tämän hörhön apuna.

    • MännerAufDerSee

      Katselin tuossa pari iltaa sitten Saksan tv-kanavia ja siellä tuli dokumenttiohjelma aallon synymisestä valtamerellä ja erityisesti niistä silloin tällöin esiintyvistä jättiaalloista. Heidän kielellään ”Monsterwelle”.
      Se mikä minulle oli siinä uutta, oli sen aallon muodostumisilmiö. Ohjelmassa selitettiin, että koska aallot etenevät vaihtelevilla nopeuksilla, niin aika ajoin takana tuleva nopeampi aalto saavuttaessaan hitaamman, saavat yhtyessään aikaan tälläisen jättiaallon ( engl. rogue wave).
      Tuo oli erittäin mielenkiintoinen ohjelma, jonka saattaa löytää Welt kanavan nettipalvelusta(N24 uutiskanava).

      • seppomartti

        Näinhän se varmasti onkin. Aaltoja tulee vapaalla merellä kaukaakin paikallisen tuulialueen ulkopuolelta ja eri suunnista koska matalat liikkuvat. Sitten sattuu kaaoksessa se summa-aalto 1:3000 tai 1:7000.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe