Rommireitin palvelin romahti 4.11.2018

rommireitillä

Rommireitin palvelin (https://www.routedurhum.com/) tuottaa virheilmoituksen 504 Gateway Time-out
Syynä on liian suuri kysyntä. Maailmalla siis kiinnostaa nykyveneillä purjehtiminen, täällä suuremman kiinnostuksen kohteena näyttävät olevan museoveneillä kilpailevat, kuten GGR ja Tapsa.
Olenko väärässä?
Vai onko sittenkin myös täällä kiinnostusta moderneiden veneiden kilpailuun, jossa on eri veneluokkia laidasta laitaan. On kantosiipiveneitä, ja on sekä monirunkoja että köliveneitä. Saa ihan itse valita mitä seuraa vai eikö seuraa mitään.

123

3075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuhha

      Mites tuon Arin startti meni noin huonosti, heti viimeiseksi. Sieltä tuskin purjehtimalla noustaan ilman muiden epäonnea.

    • rommireitillä
    • KolmeKutonen
      • Huumoria. Virhe 404 ja teksti "Lost at sea?"


      • KolmeKutonen

    • seppomartti

      Atlantin yli kisaa ei ratkaista startin onnistumisella. Eikä maratonia menetetä startin hitaudella. Ratakisat ovat toisia lajeja.

    • fads13

      "Atlantin yli kisaa ei ratkaista startin onnistumisella."

      Aika paljon riippuu siitä, mikä on ero lopussa.

      • eroa.tulee

        Voittajaehdokkailla on foilit, Arilla ei. Sellaiset olisi voinut asentaa, mutta kustannus olisi ollut kertaluokkaa 200 000. Siihen ei ollut varaa. Startissa näki foilien tehon, kun olosuhteet niitä suosivat. Muutoinhan vene on suunnilleen luokan toiseksi parasta designia. Tärkeintä on vielä tässä kisassa pitää vene ehjänä VG:tä varten.


      • Ssppss
        eroa.tulee kirjoitti:

        Voittajaehdokkailla on foilit, Arilla ei. Sellaiset olisi voinut asentaa, mutta kustannus olisi ollut kertaluokkaa 200 000. Siihen ei ollut varaa. Startissa näki foilien tehon, kun olosuhteet niitä suosivat. Muutoinhan vene on suunnilleen luokan toiseksi parasta designia. Tärkeintä on vielä tässä kisassa pitää vene ehjänä VG:tä varten.

        Tätkeintä kilpailussa on pitää vene ehjänä?. Laiturisda säilyu ehjempänä.


      • eroa.tulee
        Ssppss kirjoitti:

        Tätkeintä kilpailussa on pitää vene ehjänä?. Laiturisda säilyu ehjempänä.

        Arille Rhoute de Rhum on vain harjoituskisa matkalla Vendee Globeen. Eikä ole mahdollista hankkia uutta venettä VG:hen, joten ehjänä on pakko pitää. Voitosta ei edellisen vuosikerran veneellä missään tapauksessa kilpailla.


      • Ssppss

        Hyvä perustelu


      • eroa.tulee kirjoitti:

        Arille Rhoute de Rhum on vain harjoituskisa matkalla Vendee Globeen. Eikä ole mahdollista hankkia uutta venettä VG:hen, joten ehjänä on pakko pitää. Voitosta ei edellisen vuosikerran veneellä missään tapauksessa kilpailla.

        Eikös Vendeehen pidä olla näyttönä pitkiä avomerikisoja? Ainoa tavoite on siis päästä maaliin. Tietysti sponsoreita on kenties helpompi saada, jos herättää huomiota taitavalla purjehduksellaan. Viime Vendeessä foilien eduksi laskettiin 4 päivää n. 80 päivän taipaleella ja se toteutui. Eli 5% ajassa. 10 päivän reissulla siis puoli päivää.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Eikös Vendeehen pidä olla näyttönä pitkiä avomerikisoja? Ainoa tavoite on siis päästä maaliin. Tietysti sponsoreita on kenties helpompi saada, jos herättää huomiota taitavalla purjehduksellaan. Viime Vendeessä foilien eduksi laskettiin 4 päivää n. 80 päivän taipaleella ja se toteutui. Eli 5% ajassa. 10 päivän reissulla siis puoli päivää.

        Ari näyttää jäävän n. 30% IMOCA-kärjen vauhdista ja 15% Class 40 kärjen vauhdista. Todellakin venettä säästellään ja aivan sama onko foileja vai ei. Class 40 veneistä sentään puolet on vielä takana. Tuskin Vendee Globe tuosta poikkeaa.


    • OlderMan
      • KolmeKutonen

        Jos 8-metrinen allokko toteutuu, Ultime-luokan 100-jalkaiset trimaraanit ovat todella kovilla 20-30 solmun vauhdissa: 3 runkoa ryskivät isoja aaltoja omaan tahtiinsa, rungossa on valtavat voimat. Arinkin luokassa on jo kaksi venettä kääntynyt takaisin, mikä lie tullut?


      • reittisuunnittelu
        KolmeKutonen kirjoitti:

        Jos 8-metrinen allokko toteutuu, Ultime-luokan 100-jalkaiset trimaraanit ovat todella kovilla 20-30 solmun vauhdissa: 3 runkoa ryskivät isoja aaltoja omaan tahtiinsa, rungossa on valtavat voimat. Arinkin luokassa on jo kaksi venettä kääntynyt takaisin, mikä lie tullut?

        Siinä vaiheessa kun (eikä jos) 8 metrin aallokko toteutuu Biskajan lahdella, on Ultimeluokan kärki jo ohittanut Gibraltarin latitudin. Kyse on vain siitä montako venettä luokassa pysyy riittävän lähellä kärjen vauhtia ja tekee siten saman. Ainakin Francois Gabart Macifilla Ja Francis Joyon Idec Sportilla kiertävät koko aallokko alueen eteläpuolelta ennen sen saapumista. Mutta ehtiikö Armel Le cleac'h Banque Populairella?
        Hitaammilla veneillä tuollainen reittisuunnittelu ei ole mahdollista, vaan joutuvat joko kohtaamaan aallokon tai hakeutumaan suojasatamaan.


      • rahalla.saa.korjattua

        Kisassa ratkaisee maaliintuloaika, sillä ei ole väliä montako palasta veneessä maalissa on, jos budjetti sen vaan kestää.


      • reittisuunnittelu kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun (eikä jos) 8 metrin aallokko toteutuu Biskajan lahdella, on Ultimeluokan kärki jo ohittanut Gibraltarin latitudin. Kyse on vain siitä montako venettä luokassa pysyy riittävän lähellä kärjen vauhtia ja tekee siten saman. Ainakin Francois Gabart Macifilla Ja Francis Joyon Idec Sportilla kiertävät koko aallokko alueen eteläpuolelta ennen sen saapumista. Mutta ehtiikö Armel Le cleac'h Banque Populairella?
        Hitaammilla veneillä tuollainen reittisuunnittelu ei ole mahdollista, vaan joutuvat joko kohtaamaan aallokon tai hakeutumaan suojasatamaan.

        Ultime-luokasta on puolet (3 venettä) jo keskeyttänyt tai ainakin suurissa vaikeuksissa.


      • rahalla.saa.korjattua
        Bossu kirjoitti:

        Ultime-luokasta on puolet (3 venettä) jo keskeyttänyt tai ainakin suurissa vaikeuksissa.

        Ei ole mitään vaikeuksia (ei suuria eikä edes pieniä), kun budjetti riittää. Jos ei riitä ei pidä tuollaista venettä ostaa.


      • RahaaOn
        rahalla.saa.korjattua kirjoitti:

        Ei ole mitään vaikeuksia (ei suuria eikä edes pieniä), kun budjetti riittää. Jos ei riitä ei pidä tuollaista venettä ostaa.

        😩😩😏 niin se sitten on, kun budjetti kunnossa.

        Paljon kovempaa ja kunnioitettavampaa kisata pienellä pudjetilla, mutta makuasioita sano kermaperseet toisilleen...


      • tekniikka.kehittyy
        RahaaOn kirjoitti:

        😩😩😏 niin se sitten on, kun budjetti kunnossa.

        Paljon kovempaa ja kunnioitettavampaa kisata pienellä pudjetilla, mutta makuasioita sano kermaperseet toisilleen...

        Tuosta on pakko olla eri mieltä. Ison budjetin projektit vie teknologian kehitystä eteenpäin, ja auttaa siten aikanaan tulevaisuudessa toisillekin parempaa kalustoa saataville, uutena tai käytettynä. Kyllä se on kunnioitettavampaa kuin itseään varten pienellä budjetilla kisaaminen, ja vain kateellinen nimittää sellaista kermaperseilyksi.
        Urheilu on sitten erikseen, mutta siinä taas ei ole mitään kunnioitettavaa, kuin korkeintaan ehkä kilpakumppaneiden taholta. Purjehduksessa parhaimmillaan silloin kun kaikilla on samanlaiset veneet alla.


      • rommireitillä.tapahtuu
        Bossu kirjoitti:

        Ultime-luokasta on puolet (3 venettä) jo keskeyttänyt tai ainakin suurissa vaikeuksissa.

        Ultimeluokassa on nyt 2 keskeyttänyttä kuudesta kisaan lähteneestä:
        Josse yhden keulan irrottua, ja Le Cleac'h veneen suojan puolen kellukkeen irrottua palkin vaurioitumisen seurauksena ja edelleen sen seurauksena veneen kaaduttua.
        Coville ja Pilliard jatkavat kisaa korjausten jälkeen.
        Gabart ja Joyon kisaavat keskenään voitosta, juuri nyt Joyon saavuttaa yli 8 solmun VMG:n erolla, ja on jo alle 40 mailin päässä.

        Imoca 60 luokassa keskeyttäneitä (ei vielä virallisesti) on suhteessa osallistujamäärään jo enemmän, jotka eivät ehdi perille maaliin ennen maalilinjan sulkeutumista kuukauden päästä.


    • Joakim1

      Mitäs Ari nyt tekee? Viimeiset pari tuntia 3-6 solmua ensin poikittain reittiin nähden ja nyt jo negatiivinen VMG. Samaan aikaan kärki menee 20-24 solmua suoraan kohti maalia. Onko keskeyttämässä? Kärki on edennyt 370 mpk ja Ari on jo yli 160 mpk jäljessä eli jäänyt matkassa yli 40%.

      • 100askivuotta

        Unohtu kuulemma tupakat baarin tiskille, ei pärjää ilman.


      • JakeFinn1
        100askivuotta kirjoitti:

        Unohtu kuulemma tupakat baarin tiskille, ei pärjää ilman.

        Eiköhän kohta löydy netistä livefeediä asian tiimoilta?


      • KolmeKutonen

        Ilmeisesti vaan todella kevyt ja pyörivä tuuli. Muutamalla muullakin Aria lähellä olevalla veneellä vauhti lähes olematon. Matalapaineiden takia taktiikkana oli ensin pyrkiä länteen ja myöhemmin etelään, ja ilmeisesti siihen pyrkii.


      • Joakim1
        KolmeKutonen kirjoitti:

        Ilmeisesti vaan todella kevyt ja pyörivä tuuli. Muutamalla muullakin Aria lähellä olevalla veneellä vauhti lähes olematon. Matalapaineiden takia taktiikkana oli ensin pyrkiä länteen ja myöhemmin etelään, ja ilmeisesti siihen pyrkii.

        Pyrkii länteen ja etelään ajamalla pohjoiseen ja koilliseen? Kukaan muu ei tuossa lähistöllä ole ajanut poispäin maalista. Ari on ollut myös hitain ympärilläolevista, jotka kaikki ovat kevyessä huomattavasti hitaampia Class 40 veneitä.


      • eroa.tulee

        Onhan Arilla näköjään pikku askaretta ollut, Facebookista poimittua:
        "Rauhallisesti etenee matalapainetta kohti. Yo oli vaiherikas, ison reivaus paattyi maston puolivaliin saakka kiipeamiseen, olipahan kokemus, piti kayda irroittamassa purjeen lattavaunuun takertunut lazy jack, joka lopulta taytyi katkaista ja solmia uudelleen yhteen. Osatakilaspinnu vaihtui fokkaan ja staysailkin on paikallaan.
        Nautin juuri aamiaista ja pesin hampaat, nyt ansaittu lepohetki"


    • KolmeKutonen

      Ari parantelee sijoitustaan, kun edellä meneviä veneitä keskeyttää. Yksi maston menettänyt on vielä edellä tällä hetkellä. Luovia näyttäisi olevan. Nyt Arin venevauhti kuitenkin aika ok, ilmeisesti luottoa kalustoon alkaa löytyä.

      • mitäs.Ari.nyt

        Venevauhtia on kyllä jo järkevä määrä 11,4 solmua edellisen tunnin aikana, mutta entäs se suunta!
        VMG on enää 1,6 solmua, eikä sillä kisassa pärjätä.
        Vieläkö on survival mode päällä vai nukkuuko mies ja autopilotti vie väärään suuntaan?


      • vähän.parantunut
        mitäs.Ari.nyt kirjoitti:

        Venevauhtia on kyllä jo järkevä määrä 11,4 solmua edellisen tunnin aikana, mutta entäs se suunta!
        VMG on enää 1,6 solmua, eikä sillä kisassa pärjätä.
        Vieläkö on survival mode päällä vai nukkuuko mies ja autopilotti vie väärään suuntaan?

        No niin. Nyt on Arin VMG parantunut jo 2,9 solmuun. Tuolla nopeudella kestää 120 tuntia, eli vain 5 vuorokautta päästä samalle etäisyydelle maalista kuin Imoca luokkaa johtava Alex Thomson on jo nyt. Tosin Alexin VMG on nyt 7,5 solmua, joten ero kärkeen vain kasvaa. Edelleenkin vauhtia riittää ihan kohtuullisesti, mutta kulkusuunta ei vie riittävästi kohti maalia.

        Mitäs sitä toki turhaan venettään aallokossa rikkomaankaan, jos tarkoitus on vain kerryttää maileja eikä yrittääkään pärjätä kisassa. Varsinkin jos kaikkien mahdollisesti syntyvien vaurioiden korjaus pitää maksaa ihan itse, toisin kuin kilpailun kärkimiehillä asia on.


      • etelään
        vähän.parantunut kirjoitti:

        No niin. Nyt on Arin VMG parantunut jo 2,9 solmuun. Tuolla nopeudella kestää 120 tuntia, eli vain 5 vuorokautta päästä samalle etäisyydelle maalista kuin Imoca luokkaa johtava Alex Thomson on jo nyt. Tosin Alexin VMG on nyt 7,5 solmua, joten ero kärkeen vain kasvaa. Edelleenkin vauhtia riittää ihan kohtuullisesti, mutta kulkusuunta ei vie riittävästi kohti maalia.

        Mitäs sitä toki turhaan venettään aallokossa rikkomaankaan, jos tarkoitus on vain kerryttää maileja eikä yrittääkään pärjätä kisassa. Varsinkin jos kaikkien mahdollisesti syntyvien vaurioiden korjaus pitää maksaa ihan itse, toisin kuin kilpailun kärkimiehillä asia on.

        VMG on jossain olemattoman ja negatiivisen välillä, kun pitää päästä ensin etelään ennen maalia kohti kääntymistä. Eteläänhän kaikki ovat menossa, Alex on tainnut kuitenkin päästä jonkun rintaman toiselle puolen ja hyötyy siitä nyt paljon.

        Ainakin koko loppuviikoksi on luvassa myrskyrintamia yksi toisensa jälkeen.


      • Luoteeseen
        etelään kirjoitti:

        VMG on jossain olemattoman ja negatiivisen välillä, kun pitää päästä ensin etelään ennen maalia kohti kääntymistä. Eteläänhän kaikki ovat menossa, Alex on tainnut kuitenkin päästä jonkun rintaman toiselle puolen ja hyötyy siitä nyt paljon.

        Ainakin koko loppuviikoksi on luvassa myrskyrintamia yksi toisensa jälkeen.

        Alex on edellä siksi, ettei ajanut alussa etelään vaan koko ajan kohti maalia niin lähelle kuin järkevä luovikulma mahdollisti, ja tarvittaessa vielä halssia vaihtaen. Alex kääntyi etelään vasta kun huomasi etteivät muut seuranneet, ja samalla kaulan vetäminen muihin loppui lähes kokonaan.

        Kisan säännöissä mikään ei vaadi ajamista ensin etelään, olisi saanut lähteä vaikka luoteeseen ja purjehtia matalan keskusten pohjoispuolella sitten myötäisissä vauhdilla länteen ennen kääntymistä kohti maalia matalan ohittamisen jälkeen ja edelleen sen tuomassa reilussa tuulessa. Olisi varmasti rasittanut venettä ja purjehtijaa vähemmän kuin loputon suuressa aallokossa vastaiseen kryssiminen, ja silti ainakin Arin vauhdeilla olisi päässyt maaliin selvästi aikaisemmin.
        Alexin vauhdilla lisämatka taas ei olisi kannattanut.

        Ota nyt sentään huomioon että alex ajoi saman matkan kahdessa vuorokaudessa kuin mihin Ari nykyisellä vauhdilla tulee käyttämään kokonaisen viikon. Sillä on todella suuri vaikutus siihen kannattaako kryssiä etelään, vai kertää matala mahdollisimman nopeasti siten ettei tarvitse enää kryssiä, eli pohjoisen puolelta.


      • siksi.etelään
        Luoteeseen kirjoitti:

        Alex on edellä siksi, ettei ajanut alussa etelään vaan koko ajan kohti maalia niin lähelle kuin järkevä luovikulma mahdollisti, ja tarvittaessa vielä halssia vaihtaen. Alex kääntyi etelään vasta kun huomasi etteivät muut seuranneet, ja samalla kaulan vetäminen muihin loppui lähes kokonaan.

        Kisan säännöissä mikään ei vaadi ajamista ensin etelään, olisi saanut lähteä vaikka luoteeseen ja purjehtia matalan keskusten pohjoispuolella sitten myötäisissä vauhdilla länteen ennen kääntymistä kohti maalia matalan ohittamisen jälkeen ja edelleen sen tuomassa reilussa tuulessa. Olisi varmasti rasittanut venettä ja purjehtijaa vähemmän kuin loputon suuressa aallokossa vastaiseen kryssiminen, ja silti ainakin Arin vauhdeilla olisi päässyt maaliin selvästi aikaisemmin.
        Alexin vauhdilla lisämatka taas ei olisi kannattanut.

        Ota nyt sentään huomioon että alex ajoi saman matkan kahdessa vuorokaudessa kuin mihin Ari nykyisellä vauhdilla tulee käyttämään kokonaisen viikon. Sillä on todella suuri vaikutus siihen kannattaako kryssiä etelään, vai kertää matala mahdollisimman nopeasti siten ettei tarvitse enää kryssiä, eli pohjoisen puolelta.

        Vanha sääntö Atlantin ylitykseen on mennä etelään kunnes voi sulaa ja sitten kääntyä länteen.


      • kilpailusta
        siksi.etelään kirjoitti:

        Vanha sääntö Atlantin ylitykseen on mennä etelään kunnes voi sulaa ja sitten kääntyä länteen.

        Vanhaa sääntöä uskoen päätyy luokassaan viimeiseksi.
        Kärkipurjehtijan ovat kärjessä tai sen lähellä siksi, että ajavat hyvällä venevauhdilla järkevää reittiä koko kisan ajan, eivät siksi että heillä on parempi vene kuin muilla. Vaikka jälkimmäinenkin saattaa olla totta ei se ole syy sheidän sijoitukseensa.

        Arin huonoin 24 tunnin siirtymä on tässä kisassa naurettavan alhainen 13,8 merimailia, mikä saavutettiin silloin, kun kisan virallinen kello oli 3 päivää 19 tuntia 12 minuuttia lähdöstä.
        Alex Thomsonin 24 tunnin matka ei käy koskaan alle 92 merimailin, ja siksi hän on luokkansa kärjessä. Alexin paras lukema 24 h lähdöstä oli lähes 400 mpk.

        Virallinen kello näkyy esim linkin: https://www.routedurhum.com/en/cartography oikeassa alakulmassa ja sen saa siirrettyä mainittuun aikaan alareunan vierityspalkilla, jolloin veneet siirtyvät kartalla mainitun ajankohdan kohtaan, samoin kun valitun veneen infoteksti.


    • tuuriseilori

      Olen tässä pitänyt LA:lla yhteyttä Ariin samalla styyraten omaa H-venettäni muutaman mailin päässä. On meillä ollut hauskaa kun luemme tämän palstan kommentteja toisillemme. Tsemppiä sinne maihin!

    • KolmeKutonen

      Ari nousemassa kympin joukkoon? Nyt jo sijalla 11.

      • maalla.on

        Aamulla kumma siksakki, ja nyt heikko VMG. Venda heittämällä pääsisi vähän aikaa etenemään oikeaan suuntaan. Rannalta ei aina ymmärrä mihin varaudutaan, ehkä huomisen kovempaan lounatuuleen. Silloin voisi kuitenkin painella etelään.


      • joooooooooo

        Viimeisenähän Ari on noista jotka kilpailussa mukana Imocassa


      • who.cares
        joooooooooo kirjoitti:

        Viimeisenähän Ari on noista jotka kilpailussa mukana Imocassa

        No onko Ari nyt 11. vai ei?


    • Paljon.parantunut

      No niin. Ari on lopultakin päättänyt lähteä oikeaan suuntaan ja vauhtikin on ihan O.K.
      Edellä nyt vielä 14 Class 40 venettä ja 10 Imoca 60 venettä, mutta Arin VMG (9 solmua) on nyt huomattavasti parempi kuin edellä olevilla Class40 veneillä kuten olisi pitänyt olla koko ajan. 24 tunnin päästä Ari on ohittanut suurimman osan edellään olevista Class40 veneistä jos pitää VMG:n jatkossa edes suunnilleen samana tai parantaa sitä.
      Imoca veneistä nyt kahdeksantena oleva Erik Nigon jää takana tuleville koko ajan huomattavasti pienemmällä VMG:llä, joten Ari ohittanee hänet huomiseen mennessä siirtyen siten kymmenenneksi. Muut pysynevät hänen edellään. Ja kärki karkaa lisää, vaikka Alexilla onkin juuri nyt 0,2 solmua huonompi VMG kuin Arilla.

      • muttei.pitkäksi.aikaa

        No niin. 20:45 raportissa Ari on sitten hidastanut vauhtinsa 2,7 solmuun viimeisen puolen tunnin keskiarvossa. Sillä tavalla ei saavuteta ainuttakaan edellä olevaa. 24 tunnin aikan on saanut purjehdittua vajaat 92 merimailia, eli alle 4 solmun keskivauhti.
        Ei se paljon auta että hetkellisesti saa 9 solmun VMG:n, jollei sitä pysty hetkeä kauempaa ylläpitämään.
        Erik Nigon taas on nostanut puolen tunnin vauhtinsa 11,8 solmuun, ja ottaa edellä meneviä kiinni.

        21:45 raportissa Ari on saanut vauhdin loistavaksi: 12,2 solmua puolen tunnin ajalle, mutta VMG on surkea 3,7 solmua, koska suunta on taas aivan muuta kuin sen pitäisi olla. Ei näin Ari hyvä.


      • viisaat.maissa

        Kommenttien taso ylittää reippaasti jopa Lehtiselle GGR:ssä annettujen ohjeiden osalta. Lasketaan lopputuloksia viimeisen puolen tunnin nopeuden mukaan ja katsotaan karttaa tuntematta tuuliennusteita.


      • viisaammat.netissä
        viisaat.maissa kirjoitti:

        Kommenttien taso ylittää reippaasti jopa Lehtiselle GGR:ssä annettujen ohjeiden osalta. Lasketaan lopputuloksia viimeisen puolen tunnin nopeuden mukaan ja katsotaan karttaa tuntematta tuuliennusteita.

        Tuuliennusteet eivät mitenkään liity siihen tosiasiaan, ettei negatiivinen VMG avomerellä kannata.
        Jos tuuliennusteet huomioi on toiminta vieläkin hölmömpää, koska kovassa aallokossa purjehdittu aika pitenee ja matka myöhemmin täysmyötäisen suuntaisen komponentin mukaan laskettuna pitenee.


      • aika.ei.matka
        viisaammat.netissä kirjoitti:

        Tuuliennusteet eivät mitenkään liity siihen tosiasiaan, ettei negatiivinen VMG avomerellä kannata.
        Jos tuuliennusteet huomioi on toiminta vieläkin hölmömpää, koska kovassa aallokossa purjehdittu aika pitenee ja matka myöhemmin täysmyötäisen suuntaisen komponentin mukaan laskettuna pitenee.

        Tottakai tuuliennusteet liittyvät saumattomasti sihhen, mihin kannattaa mennä. Aikaa siinä lasketaan, ei matkaa ja eteneminen suotuisampiin tuuliin kannattaa vaikka taaksepäin. Jopa ratakisassa voi joskus joutua kiertämään pläkäaluetta takakautta. Ja kryssillä on vähän vinolla radalla ihan tavallista, että toinen halssi on vähintään aivan poikittainen suunta, mutta pakko sekin on ajaa.


      • expedition.kertoo
        aika.ei.matka kirjoitti:

        Tottakai tuuliennusteet liittyvät saumattomasti sihhen, mihin kannattaa mennä. Aikaa siinä lasketaan, ei matkaa ja eteneminen suotuisampiin tuuliin kannattaa vaikka taaksepäin. Jopa ratakisassa voi joskus joutua kiertämään pläkäaluetta takakautta. Ja kryssillä on vähän vinolla radalla ihan tavallista, että toinen halssi on vähintään aivan poikittainen suunta, mutta pakko sekin on ajaa.

        Osta expedition tai vastaava softa, niin huomaat itsekin ettei kommentissasi ole mitään järkeä kilpapurjehduksen kannalta. Vinolla radallakaan ei ole pakko ajaa taaksepäin toisella halssilla, kun veneen optimi nousukulma on alle 45 astetta.
        Taaksepäin ajaminen ei todellakaan avomerellä pitkällä legillä kannata, kun järkevämmällä kurssilla pääsee aikaisemmin perille lyhyemmällä matkalla ja paremmissa tuulissa.
        Katsopa vaikka seuraavia Routederhum kisaajia:
        Imoca60: Boris Hermann
        Multi50: T.V. Camus ja G. Lamire
        Rhum Multi: P. Antoine

        Kaikki ovat tajunneet ettei kannata ajaa pläkään huonommalla VMG:llä, kun luovimalla paaralla pääsee aikaisemmin perille. Tämän hetkisen korkeapaineen alueen välillä 29...34 pohjoista leveyttä voi ohittaa 2-4 päivää myöhemmin paremmissa tuulissa paremmalla vauhdilla samalla kun matka maaliin lyhenee.
        On täysin mahdollista että E Le Roux liittyy kohta joukkoon.


      • käsin.laskien
        aika.ei.matka kirjoitti:

        Tottakai tuuliennusteet liittyvät saumattomasti sihhen, mihin kannattaa mennä. Aikaa siinä lasketaan, ei matkaa ja eteneminen suotuisampiin tuuliin kannattaa vaikka taaksepäin. Jopa ratakisassa voi joskus joutua kiertämään pläkäaluetta takakautta. Ja kryssillä on vähän vinolla radalla ihan tavallista, että toinen halssi on vähintään aivan poikittainen suunta, mutta pakko sekin on ajaa.

        Jos kuitenkin lasket käsin etkä softallla, niin ihan tiedoksi että purjehdusajan saat jakamalla kuljettavan matkan valittua reittiä pitkin VMG:llä. Siitä pitäisi ymmärtää ettei kannata pidentää matkaa jos VMG samalla heikkenee, koska molemmat tekijät pidentävät purjehdusaikaa.

        Tuuliennusteet eivät myöskään luotettavasti kerro missä tuulee mistä suunnasta ja kuinka kovaa 2 viikon päähän, jolloin Huusela on vielä kisaamassa tätä samaa kisaa ellei sitä ennen ole keskeyttänyt. Pasaati tosin ei vaihtele järkevällä todennäköisyydellä aivan miten sattuu, joten tuuliennusteita ei sen arvioimiseen edes tarvita. Eli ei kannata ajaa tilanteeseen jossa joutuu ajamaan pasaatissa plattaria, jos sen voi järkevästi välttää ajamalla lyhyemmän matkan.


      • eilisättävää
        aika.ei.matka kirjoitti:

        Tottakai tuuliennusteet liittyvät saumattomasti sihhen, mihin kannattaa mennä. Aikaa siinä lasketaan, ei matkaa ja eteneminen suotuisampiin tuuliin kannattaa vaikka taaksepäin. Jopa ratakisassa voi joskus joutua kiertämään pläkäaluetta takakautta. Ja kryssillä on vähän vinolla radalla ihan tavallista, että toinen halssi on vähintään aivan poikittainen suunta, mutta pakko sekin on ajaa.

        No nyt päästiin oikein uudelle tasolle kommentoinnissa.


      • expedition.kertoo
        expedition.kertoo kirjoitti:

        Osta expedition tai vastaava softa, niin huomaat itsekin ettei kommentissasi ole mitään järkeä kilpapurjehduksen kannalta. Vinolla radallakaan ei ole pakko ajaa taaksepäin toisella halssilla, kun veneen optimi nousukulma on alle 45 astetta.
        Taaksepäin ajaminen ei todellakaan avomerellä pitkällä legillä kannata, kun järkevämmällä kurssilla pääsee aikaisemmin perille lyhyemmällä matkalla ja paremmissa tuulissa.
        Katsopa vaikka seuraavia Routederhum kisaajia:
        Imoca60: Boris Hermann
        Multi50: T.V. Camus ja G. Lamire
        Rhum Multi: P. Antoine

        Kaikki ovat tajunneet ettei kannata ajaa pläkään huonommalla VMG:llä, kun luovimalla paaralla pääsee aikaisemmin perille. Tämän hetkisen korkeapaineen alueen välillä 29...34 pohjoista leveyttä voi ohittaa 2-4 päivää myöhemmin paremmissa tuulissa paremmalla vauhdilla samalla kun matka maaliin lyhenee.
        On täysin mahdollista että E Le Roux liittyy kohta joukkoon.

        Tähän on hyvä palata ja katsoa miten Hermannille kävi.
        Jos olisi jatkanut etelään muiden perässä eikä kääntynyt länteen:
        - Oli reilut 2 vrk käännöstä tehdessään reilut 5 leveysastetta eli yli 300 merimailia Yann Eliesiä jäjessä, ja seuraamalla edellä olevia olisi jäänyt vilä selvästi lisää, koska edessä oli laajeneva heikkotuulinen korkeapaineen vyöhyke, jonka edellä menevät olisivat läpäisseet nopeammin, koska silloin oli sielläkin enemmän tuulta, ja vyöhyke oli paljon kapeampi.
        - Nyt hän on noin 15 merimailia Yann Eliesiä jäljessä, ja alle yhden leveysasteen pohjoisempana kuin Imocan kärjessä oleva Thomson. Eliesiin eroa on vielä pohjois-etelä suunnassa hieman enemmän, mutta johtopäätöksiä voi jo vetää.
        Azorien kautta kiertäminen ja sen edellyttämä luoviminen toi Hermannille etua yli 400 merimailia!!!
        Reitinvalinta oli oikea ja todella tärkeä päätös, mikä mahdollistaa vieläkin kilpailemisen kärkiviisikon mukana ja voi vielä mahdollistaaa sijoituksen paranemisenkin. Toisella valinnalla peli Eliesiin ja hänen edellään olevien suhteen olisi jo menetetty.

        Kaikki tämä oli nähtävissä jo etukäteen, kun käyttää softaa tai ymmärtää asiat muuten. Selvästikään kaikki eivät ymmärrä, vaan ehdottiin jopa ajamista etelään kunnes voi sulaa, välittämättä mitään sääennusteista ja reittisuunnittelun nykymahdollisuuksista.

        Samalla perusteella on helppo todeta Arin tehneen useita virheitä kilpapurjehduksen näkökulmasta, jotka olisi ollut täysin mahdollista välttää ennakkoon, kuten tässä ketjussa on ajoissa jo ennakkoon esitettykin. Tietysti jos tavoite on vain pitää vene ehjänä välttäen kuluja, sekä päästä maaliin ennen sen sulkeutumista sijoituksesta välittämättä, lienevät Arin taktiset ratkaisut reitin suhteen ja ehkäpä myös vauhdin vs riskin kannalta juuri niitä oikeita.


      • raaka.ja.purjeet
        expedition.kertoo kirjoitti:

        Tähän on hyvä palata ja katsoa miten Hermannille kävi.
        Jos olisi jatkanut etelään muiden perässä eikä kääntynyt länteen:
        - Oli reilut 2 vrk käännöstä tehdessään reilut 5 leveysastetta eli yli 300 merimailia Yann Eliesiä jäjessä, ja seuraamalla edellä olevia olisi jäänyt vilä selvästi lisää, koska edessä oli laajeneva heikkotuulinen korkeapaineen vyöhyke, jonka edellä menevät olisivat läpäisseet nopeammin, koska silloin oli sielläkin enemmän tuulta, ja vyöhyke oli paljon kapeampi.
        - Nyt hän on noin 15 merimailia Yann Eliesiä jäljessä, ja alle yhden leveysasteen pohjoisempana kuin Imocan kärjessä oleva Thomson. Eliesiin eroa on vielä pohjois-etelä suunnassa hieman enemmän, mutta johtopäätöksiä voi jo vetää.
        Azorien kautta kiertäminen ja sen edellyttämä luoviminen toi Hermannille etua yli 400 merimailia!!!
        Reitinvalinta oli oikea ja todella tärkeä päätös, mikä mahdollistaa vieläkin kilpailemisen kärkiviisikon mukana ja voi vielä mahdollistaaa sijoituksen paranemisenkin. Toisella valinnalla peli Eliesiin ja hänen edellään olevien suhteen olisi jo menetetty.

        Kaikki tämä oli nähtävissä jo etukäteen, kun käyttää softaa tai ymmärtää asiat muuten. Selvästikään kaikki eivät ymmärrä, vaan ehdottiin jopa ajamista etelään kunnes voi sulaa, välittämättä mitään sääennusteista ja reittisuunnittelun nykymahdollisuuksista.

        Samalla perusteella on helppo todeta Arin tehneen useita virheitä kilpapurjehduksen näkökulmasta, jotka olisi ollut täysin mahdollista välttää ennakkoon, kuten tässä ketjussa on ajoissa jo ennakkoon esitettykin. Tietysti jos tavoite on vain pitää vene ehjänä välttäen kuluja, sekä päästä maaliin ennen sen sulkeutumista sijoituksesta välittämättä, lienevät Arin taktiset ratkaisut reitin suhteen ja ehkäpä myös vauhdin vs riskin kannalta juuri niitä oikeita.

        Etelään kunnes voi sulaa on vanha ohje ajalta ennen parempia sääennusteita. Sitä kannattaa edelleen noudattaa, jos ei yhteyttä säätietoihin ole, koska se keskimäärin toimii. Tietenkään kukaan RdR-osallistuja ei ole siinä tilanteessa.


    • Väliaika.tiedote

      Multi50 luokan kärki on ohittanut Imoca luokan kärjen, mutta purjehtien huomattaavasti lännempää reittiä. Saas nähdä miten korkeapaine ja siihen liittyvä heikon tuulen alue kehittyy, eli pääseekö Multi50 luokan kärki siitä läpi kohtuullisessa ajassa, vai tippuuko takaisin Imocoiden taakse.
      Ultimate luokan kaksikko painelee vauhdilla kohti maalia sivumyötäiseen, eikä niitä säänkään puolesta enää mikään hidastane. Entinen reittiennätys on siis mahdollista rikkoutua molempien veneiden toimesta selvällä erolla.

    • Jamaicakäymyös

      Rommipalvelin toimii taas, tänään laitettiin tujaus STROHia !

    • Boris Herrmann menee kohta johtoon hyvin poikkeavalla strategialla. Alex Thompson tippuu varmaan neljänneksi, kun Riou ja Meilhat pääsevät kääntämään länteen ennen häntä.

      • strategioita.riittää

        Imoca 60 luokan toisena purjehtivan Boris Herrmannin strategiassa ei ole mitään poikkeavaa, ajaa etelään kuten muutkin, vaikkakin hieman lännempää reittiä.
        Multi 50 luokkaa johtava Thibaut Vauchel Camus veneellään Solidaires en peloton arsep sensijaan käyttää hyvin poikkeavaa strategiaa kääntyen Azoreiden kaakkoispuolella länsiluoteeseen eli noin suunnalle 300 astetta, eli luovii paaralla muiden ajaessa sivuvastaiseen styyralla. Eikä kyse ole mistään hetkellisestä, vaan on tehnyt samoin koko yön, ja ajaa vieläpä hyvällä vauhdilla. VMG on selvästi parempi kuin Arilla on ollut koko kisan aikana.

        Myös Class40 luokasta löytyy useampi vene, jotka käyttävät multi 50 luokkaa johtavan strategiaa pohjoisempana. Eli: Sorel, Hennessy, Niewenhous, Moreaux, ja Sepho. Kaikki siis ajavat kovissa vastaisissa tuulissa paaralla, pidentäen tietoisesti aikaa ja matkaa jonka ko olosuhteissa viettävät.
        Se on aika merkillinen strategia johon en keksi yhtään järkevää syytä, ellei veneen vaurio estä kaikissa styyralla purjehtimista. Mikäli haluaa ajaa länteen pohjoisemmilla leveysasteilla jossa matka on lyhyempi pituuspiirien välissä, se tietysti kannattaisi tehdä matalan keskuksen pohjoispuolella myötäisessä, eikä luovimalla kovassa vasta-aallokossa ja -tuulessa.


      • strategioita.riittää kirjoitti:

        Imoca 60 luokan toisena purjehtivan Boris Herrmannin strategiassa ei ole mitään poikkeavaa, ajaa etelään kuten muutkin, vaikkakin hieman lännempää reittiä.
        Multi 50 luokkaa johtava Thibaut Vauchel Camus veneellään Solidaires en peloton arsep sensijaan käyttää hyvin poikkeavaa strategiaa kääntyen Azoreiden kaakkoispuolella länsiluoteeseen eli noin suunnalle 300 astetta, eli luovii paaralla muiden ajaessa sivuvastaiseen styyralla. Eikä kyse ole mistään hetkellisestä, vaan on tehnyt samoin koko yön, ja ajaa vieläpä hyvällä vauhdilla. VMG on selvästi parempi kuin Arilla on ollut koko kisan aikana.

        Myös Class40 luokasta löytyy useampi vene, jotka käyttävät multi 50 luokkaa johtavan strategiaa pohjoisempana. Eli: Sorel, Hennessy, Niewenhous, Moreaux, ja Sepho. Kaikki siis ajavat kovissa vastaisissa tuulissa paaralla, pidentäen tietoisesti aikaa ja matkaa jonka ko olosuhteissa viettävät.
        Se on aika merkillinen strategia johon en keksi yhtään järkevää syytä, ellei veneen vaurio estä kaikissa styyralla purjehtimista. Mikäli haluaa ajaa länteen pohjoisemmilla leveysasteilla jossa matka on lyhyempi pituuspiirien välissä, se tietysti kannattaisi tehdä matalan keskuksen pohjoispuolella myötäisessä, eikä luovimalla kovassa vasta-aallokossa ja -tuulessa.

        Herrmann joutuu kohta heikon tuulen alueeseen, kun muut pääsevät juuri pasaatiin 8m/s, joten johtoasema taitaa olla väliaikainen. Huuselan vauhti on todella vaatimatonta. Vendeessä tulee kylmää kyytiä tällä meiningillä. Ehkäpä hän on säästellyt varusteita kovassa tuulessa. Jos on pieni budjetti, ei viitsi ottaa ylimääräisiä korjauskustannuksia.


      • strategioita.riittää
        Bossu kirjoitti:

        Herrmann joutuu kohta heikon tuulen alueeseen, kun muut pääsevät juuri pasaatiin 8m/s, joten johtoasema taitaa olla väliaikainen. Huuselan vauhti on todella vaatimatonta. Vendeessä tulee kylmää kyytiä tällä meiningillä. Ehkäpä hän on säästellyt varusteita kovassa tuulessa. Jos on pieni budjetti, ei viitsi ottaa ylimääräisiä korjauskustannuksia.

        Eipä näytä Hermann joutuneen, kun ymmärsi vendata sitä ennen. Hermannin VMG on noin 70% parempi paaralla kuin Huuselan styyralla, vaikka Huuselan venevauhti on kolmanneksen suurempi. Ero on reitinvalinnassa, ei venevauhdissa!


      • Vendari
        strategioita.riittää kirjoitti:

        Eipä näytä Hermann joutuneen, kun ymmärsi vendata sitä ennen. Hermannin VMG on noin 70% parempi paaralla kuin Huuselan styyralla, vaikka Huuselan venevauhti on kolmanneksen suurempi. Ero on reitinvalinnassa, ei venevauhdissa!

        Herrmannin luovikulma näyttää muuten todella huonolta. Sehän on jotain 55 astetta, kun peruskruiserilla pääsee johonkin 45 asteeseen. Liekö iso aallokko vaikuttanut, vai onko ne oikeasti noin paskoja. Sama luovikulma näytti olevan Herrmannin lähellä olleella trimaraanilla.


      • Vendari kirjoitti:

        Herrmannin luovikulma näyttää muuten todella huonolta. Sehän on jotain 55 astetta, kun peruskruiserilla pääsee johonkin 45 asteeseen. Liekö iso aallokko vaikuttanut, vai onko ne oikeasti noin paskoja. Sama luovikulma näytti olevan Herrmannin lähellä olleella trimaraanilla.

        Niin, ei kai ne mitään luovitykkejä ole. Pogokin taitaa olla aika keskinkertainen ylös tuuleen.


      • outoa.logiikkaa
        Vendari kirjoitti:

        Herrmannin luovikulma näyttää muuten todella huonolta. Sehän on jotain 55 astetta, kun peruskruiserilla pääsee johonkin 45 asteeseen. Liekö iso aallokko vaikuttanut, vai onko ne oikeasti noin paskoja. Sama luovikulma näytti olevan Herrmannin lähellä olleella trimaraanilla.

        Kun 25% pienemmällä venevauhdilla saavuttaa 70% paremman VMG:n, niin silloin Hermannin nousukulma on huomattavasti parempi kuin kilpailijalla (Arilla) eikä suinkaan huonompi!
        Luvut asteina suhteessa tuuliennusteisiin ei merkkaa mitään, vaan ero toisiin kilpaileviin veneisiin silloinkin kun ne purjehtivat ihan eri tuulessa!


      • taktiikkaeistrategia
        Bossu kirjoitti:

        Herrmann joutuu kohta heikon tuulen alueeseen, kun muut pääsevät juuri pasaatiin 8m/s, joten johtoasema taitaa olla väliaikainen. Huuselan vauhti on todella vaatimatonta. Vendeessä tulee kylmää kyytiä tällä meiningillä. Ehkäpä hän on säästellyt varusteita kovassa tuulessa. Jos on pieni budjetti, ei viitsi ottaa ylimääräisiä korjauskustannuksia.

        Kuten edempänä on jo todettu, RdR on Arille käytännössä pakollinen kisa. Ja yhtä pakko saada vene ehjänä perille. Molemmat on pakko, jos aikoo VG:hen osallistua, joka sentään on toisen kertaluokan tapahtuma. Parempi siis kiertää huonon VMG:nkin uhalla pahemmat paikat. Sama tulee toistumaan vähäisemmässä määrin varmaan VG:ssäkin, parempi päästä maaliin, kun voitosta ei voi kuitenkaan kisata.

        Aivan kuten täällä yöllä kirjoiteltiin, ennustuksia tehdään jatkuvasti viimeisen puolen tunnin tilanteesta. Bossun ennustus jo kumottiin, kun se ei toteutunut aamuun mennessä. Kahden viikon päähän eivät ennusteet osu, mutta 3-4 päivää osuu ja niiden mukaan kilpailijat elävät. Pasaati sen sijaan puhaltelee siellä ennustettavaan tapaan, kuten on tehnyt ainakin vuosituhansia.


      • expedition.kertoo
        taktiikkaeistrategia kirjoitti:

        Kuten edempänä on jo todettu, RdR on Arille käytännössä pakollinen kisa. Ja yhtä pakko saada vene ehjänä perille. Molemmat on pakko, jos aikoo VG:hen osallistua, joka sentään on toisen kertaluokan tapahtuma. Parempi siis kiertää huonon VMG:nkin uhalla pahemmat paikat. Sama tulee toistumaan vähäisemmässä määrin varmaan VG:ssäkin, parempi päästä maaliin, kun voitosta ei voi kuitenkaan kisata.

        Aivan kuten täällä yöllä kirjoiteltiin, ennustuksia tehdään jatkuvasti viimeisen puolen tunnin tilanteesta. Bossun ennustus jo kumottiin, kun se ei toteutunut aamuun mennessä. Kahden viikon päähän eivät ennusteet osu, mutta 3-4 päivää osuu ja niiden mukaan kilpailijat elävät. Pasaati sen sijaan puhaltelee siellä ennustettavaan tapaan, kuten on tehnyt ainakin vuosituhansia.

        Edelleen sääennusteessa ennustetaan koko atlantin levyisen korkapaineen lähes tuulettoman ja juuri nyt pohjois-eteläsuunassakin varsin laajan vyöhykkeen muuttavan 48 tunnin sisällä muotoaan lähes pieneksi ympyräksi, jolloin se on helppoa kiertää siirtyessään pohjoispuolelta eteläpuolelle. (esim noin suunnilleen pituuspiiriä 50 astetta läntistä pitkin) Ei ole mitään syytä miksei useampi multi50 luokan vene ja imocalla ajava Hermann näin myös suunnilleen menettelisi. Toki multi50 luokan parin veneen osalta se edellyttää että pitstopit Azoreilla päättyvät riittävän aikaisin. Säästyvä aika tuulettoman vyöhykkeen ylityksen välttämisessä on expeditionin mukaan yli 12 tuntia suurempi kuin luovimisen myötäiseen pasaatissa ajamisen sijaan menetetty aika, eli pohjoispuolella olevien kannattaa lykätä korkean ylitystään ja jatkaa luovimista länteen.


      • raaka.ja.purjeet
        outoa.logiikkaa kirjoitti:

        Kun 25% pienemmällä venevauhdilla saavuttaa 70% paremman VMG:n, niin silloin Hermannin nousukulma on huomattavasti parempi kuin kilpailijalla (Arilla) eikä suinkaan huonompi!
        Luvut asteina suhteessa tuuliennusteisiin ei merkkaa mitään, vaan ero toisiin kilpaileviin veneisiin silloinkin kun ne purjehtivat ihan eri tuulessa!

        Kaikkea muuta kuin kryssikoneita on niin Class 40 kuin IMOCAkin. Ihan noin vertailuksi voin kertoa, että enemmän kuin kerran olen kevyehkössä tuulessa kryssinyt vanhalla kolmevartteri shitboxilla Class40:stä ohi. Sellaisten veneiden kannattaa kyllä mahdollisuuksien mukaan vältellä kryssiä. Näkyyhän ne järkyttävän huonot kryssikulmat kartalla oikein hyvin, vaikka onhan ne hiukan parempia kuin raakapurjelaivoilla.


      • Ssppss
        raaka.ja.purjeet kirjoitti:

        Kaikkea muuta kuin kryssikoneita on niin Class 40 kuin IMOCAkin. Ihan noin vertailuksi voin kertoa, että enemmän kuin kerran olen kevyehkössä tuulessa kryssinyt vanhalla kolmevartteri shitboxilla Class40:stä ohi. Sellaisten veneiden kannattaa kyllä mahdollisuuksien mukaan vältellä kryssiä. Näkyyhän ne järkyttävän huonot kryssikulmat kartalla oikein hyvin, vaikka onhan ne hiukan parempia kuin raakapurjelaivoilla.

        Sinhan pitäisi osallistua kisoihin jos uskot olevasi Hermannia nopeampi. Herralla on aika vahvat näytöt.


      • raaka.ja.purjeet
        Ssppss kirjoitti:

        Sinhan pitäisi osallistua kisoihin jos uskot olevasi Hermannia nopeampi. Herralla on aika vahvat näytöt.

        Miten päin tulkiten uskon olevani Herrmania nopeampi? Tai ketään muutakaan nopeampi. Tosijuttu silti, että kevyen tuulen kryssillä IMOCA/Class40 on tolkuttoman huono verrattuna niiden vauhtipotentiaaliin niille sopivissa oloissa. Designissa on erittäin vahvaa optimointia tiettyihin oloihin.

        Nyt kun matka on edistynyt pidemmälle ka rttaa joutuu katsomaan toisessa mittakaavassa, näkee, että kaikki muut paitsi Herrmann ovat kulkeneet hyvin samanlaista reittiä. Herrmann on ottanut selvän changarin reitinvalinnallaan.


      • Joakim1
        raaka.ja.purjeet kirjoitti:

        Kaikkea muuta kuin kryssikoneita on niin Class 40 kuin IMOCAkin. Ihan noin vertailuksi voin kertoa, että enemmän kuin kerran olen kevyehkössä tuulessa kryssinyt vanhalla kolmevartteri shitboxilla Class40:stä ohi. Sellaisten veneiden kannattaa kyllä mahdollisuuksien mukaan vältellä kryssiä. Näkyyhän ne järkyttävän huonot kryssikulmat kartalla oikein hyvin, vaikka onhan ne hiukan parempia kuin raakapurjelaivoilla.

        Tuskin sentään kolmevarttarilla mennään kryssillä hyvän ja hyvin purjehditun Class 40:n vauhtia lähellekään kryssillä. Tietysti ero on valtavasti suurempi avotuulilla,

        Tässä Pogo 40:n polaarit. Tuohan on ikivanha Class 40, mutta kuitenkin kisaversio, toisin kuin se, joka Arilla oli. http://www.finot.com/bateaux/batproduction/structures/pogo12/polairePogo40.pdf

        6 solmun tuulessa VMG 4,31 solmua ja kryssivauhti 5,85 solmua 42,5 asteen kulmaan. Samaa kertoo Suomessa ollut selvästi modernimpi Akilaria 40 on ORC-mittakirjansa mukaan hieman nopeampi, VMG 4,40 ja kryssivauhti 5,96 solmua 42,4 asteen kulmaan.

        Nopeimpia kolmivarttareita taisi olla X:n 3/4 ton MK II. ORC-mittakirjan mukaan sen VMG 3,64 solmua ja kryssivauhti 4,88 solmua kulmaan 41,7. Ihan kova luku edelleen. Tuo siis 3,5 tonnin kisavene, eikä samalle rungolle tehty perhevene.

        Vaikkapa X-41 jää alle 4 solmun VMG:n eli pitäisi olla selväsi Class 40:stä hitaampi.


      • raaka.ja.purjeet
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuskin sentään kolmevarttarilla mennään kryssillä hyvän ja hyvin purjehditun Class 40:n vauhtia lähellekään kryssillä. Tietysti ero on valtavasti suurempi avotuulilla,

        Tässä Pogo 40:n polaarit. Tuohan on ikivanha Class 40, mutta kuitenkin kisaversio, toisin kuin se, joka Arilla oli. http://www.finot.com/bateaux/batproduction/structures/pogo12/polairePogo40.pdf

        6 solmun tuulessa VMG 4,31 solmua ja kryssivauhti 5,85 solmua 42,5 asteen kulmaan. Samaa kertoo Suomessa ollut selvästi modernimpi Akilaria 40 on ORC-mittakirjansa mukaan hieman nopeampi, VMG 4,40 ja kryssivauhti 5,96 solmua 42,4 asteen kulmaan.

        Nopeimpia kolmivarttareita taisi olla X:n 3/4 ton MK II. ORC-mittakirjan mukaan sen VMG 3,64 solmua ja kryssivauhti 4,88 solmua kulmaan 41,7. Ihan kova luku edelleen. Tuo siis 3,5 tonnin kisavene, eikä samalle rungolle tehty perhevene.

        Vaikkapa X-41 jää alle 4 solmun VMG:n eli pitäisi olla selväsi Class 40:stä hitaampi.

        Ei liene vaikea arvata, että Arin entisestä oli kyse. Kun tuuli nousi siihen 6 solmun tienoille, se meni tietysti taas ohi. Paikat vaihtuivat kuitenkin pariin otteeseen tuulen vaihdellessa. En tiedä, mikä versio X 3/4 tonnista oli kysessä, mutta kerran sellaisen kanssa olen perhemiehistöllä hauskan kryssisession ottanut. Puolen tunnin yritysten jälkeen reittien erotessa veneenmitta edellä oltiin. Onko noita X:iä Suomessa useampi kuin yksi?


      • Joakim1
        raaka.ja.purjeet kirjoitti:

        Ei liene vaikea arvata, että Arin entisestä oli kyse. Kun tuuli nousi siihen 6 solmun tienoille, se meni tietysti taas ohi. Paikat vaihtuivat kuitenkin pariin otteeseen tuulen vaihdellessa. En tiedä, mikä versio X 3/4 tonnista oli kysessä, mutta kerran sellaisen kanssa olen perhemiehistöllä hauskan kryssisession ottanut. Puolen tunnin yritysten jälkeen reittien erotessa veneenmitta edellä oltiin. Onko noita X:iä Suomessa useampi kuin yksi?

        Arin entinen vene ei ole Class 40 -vene, vaikka runko onkin muodoltaan ensimmäinen Pogo 40 Class 40. Kölihän tuossa on vain 2,2 m, kun luokkaveneissä on 3,0. Painoa on 5300 vs. 4500 kg jne.

        X-3/4 ton veneitä on ollut Suomessa ainakin kaksi. Toinen alkuperäinen ja toinen selvästi nopeampi MKII, jota on myöhemmin sisustettu.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Arin entinen vene ei ole Class 40 -vene, vaikka runko onkin muodoltaan ensimmäinen Pogo 40 Class 40. Kölihän tuossa on vain 2,2 m, kun luokkaveneissä on 3,0. Painoa on 5300 vs. 4500 kg jne.

        X-3/4 ton veneitä on ollut Suomessa ainakin kaksi. Toinen alkuperäinen ja toinen selvästi nopeampi MKII, jota on myöhemmin sisustettu.

        Tässä vielä Pogo 12.50 mittakirja. https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/91322.pdf&ved=2ahUKEwia-L_VncreAhUBFywKHeS6C-kQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2zFll_UrQUGSwKZCUPrQC6

        Huomaa n. solmun hitaampi 6 solmun kryssi VMG. Tuo on uusin versio Arin Pogoa vastaavasta 2,2 m kölillä. Perustuu modernimpaan Class 40 runkoon.


      • expedition.kertoo
        expedition.kertoo kirjoitti:

        Edelleen sääennusteessa ennustetaan koko atlantin levyisen korkapaineen lähes tuulettoman ja juuri nyt pohjois-eteläsuunassakin varsin laajan vyöhykkeen muuttavan 48 tunnin sisällä muotoaan lähes pieneksi ympyräksi, jolloin se on helppoa kiertää siirtyessään pohjoispuolelta eteläpuolelle. (esim noin suunnilleen pituuspiiriä 50 astetta läntistä pitkin) Ei ole mitään syytä miksei useampi multi50 luokan vene ja imocalla ajava Hermann näin myös suunnilleen menettelisi. Toki multi50 luokan parin veneen osalta se edellyttää että pitstopit Azoreilla päättyvät riittävän aikaisin. Säästyvä aika tuulettoman vyöhykkeen ylityksen välttämisessä on expeditionin mukaan yli 12 tuntia suurempi kuin luovimisen myötäiseen pasaatissa ajamisen sijaan menetetty aika, eli pohjoispuolella olevien kannattaa lykätä korkean ylitystään ja jatkaa luovimista länteen.

        Yksityiskohdat sääennusteissa hiemann muuttuivat, ja Hermann pääsi siirtymään etelään jo reilut 12 tuntia aikaisemmin kuin edellisessä lainatussa postauksessani ennustin. Edelleen ennuste kertoo korkeapaineen kuitenkin muodostuvan hetkeksi siistiksi pieneksi ympyräksi, mutta enää sillä ei ole völiä koska Hermann on jo sen eteläpuolella. Kokonaisuudessaan reilut 2 vuorokautta sitten tehty päätös olla seuraamatta muita etelään heidän perässään ja luoviminen länteen sai aikaan Hermannille yli 400 merimailin voiton toiseen mainittuun vaihtoehtoon verrattuna.
        Esimerkillistä reittisuunnittelua Hermannilta, jota kannattaa katsoa tarkemmin kisan trackerin alareunan vierityspalkilla reilun parin vuorokauden takaiseen aikaan palaamalla.


      • noinkohan
        expedition.kertoo kirjoitti:

        Yksityiskohdat sääennusteissa hiemann muuttuivat, ja Hermann pääsi siirtymään etelään jo reilut 12 tuntia aikaisemmin kuin edellisessä lainatussa postauksessani ennustin. Edelleen ennuste kertoo korkeapaineen kuitenkin muodostuvan hetkeksi siistiksi pieneksi ympyräksi, mutta enää sillä ei ole völiä koska Hermann on jo sen eteläpuolella. Kokonaisuudessaan reilut 2 vuorokautta sitten tehty päätös olla seuraamatta muita etelään heidän perässään ja luoviminen länteen sai aikaan Hermannille yli 400 merimailin voiton toiseen mainittuun vaihtoehtoon verrattuna.
        Esimerkillistä reittisuunnittelua Hermannilta, jota kannattaa katsoa tarkemmin kisan trackerin alareunan vierityspalkilla reilun parin vuorokauden takaiseen aikaan palaamalla.

        Esimerkillistäkö, miksi hän on sitten vasta viidentenä? Pystyi tosin reitinvalinnalla kohtuullisen vähän huonompaan kuin neljä edelläolevaa. Jäi ensin 500 mpk ja otti sitten 400 mpk siitä takaisin.


      • expedition.kertoo
        noinkohan kirjoitti:

        Esimerkillistäkö, miksi hän on sitten vasta viidentenä? Pystyi tosin reitinvalinnalla kohtuullisen vähän huonompaan kuin neljä edelläolevaa. Jäi ensin 500 mpk ja otti sitten 400 mpk siitä takaisin.

        Jos ajaa alussa ihan samaa reittiä kuin nyt johdossa olevat ja jää, ei syynä ole silloin reitinvalinta, vaan venevauhdin puute.
        Edelleenkin siis pätee esimerkillistä reittisuunnittelua Hermannilta, josta voi ja kannattaisi ottaa opiksi.


      • Robottiko

        Voittaja selviää sitten maalissa. Trackerin mukaan Hermann oli parhaimmillaan kisan johdossa Azorien kohdalla ollessaan. Jos maali olisi ollut siinä, voisi reittisuunnittelun sanoa olleen erinomaista.


      • Optarimies

        Muille Imoca-kuskeille tulee kyllä mietittävää Alex Thompsonin venevauhdista. Nyt tasaisessa pasaatissa hän vetää koko ajan 1-2 solmua nopeammin kuin vaikkapa V. Riou, jolla on myös foilit. Vendee globessa on kaikilla samat reitit, joten näillä näkymin Thompson voittaa kisan noin viikolla.


      • voi.sulaa
        expedition.kertoo kirjoitti:

        Jos ajaa alussa ihan samaa reittiä kuin nyt johdossa olevat ja jää, ei syynä ole silloin reitinvalinta, vaan venevauhdin puute.
        Edelleenkin siis pätee esimerkillistä reittisuunnittelua Hermannilta, josta voi ja kannattaisi ottaa opiksi.

        Tilanne kartalla taas kertoo, että Herrmann ajaa pohjoisempana kevyemmässä tuulessa hitaammin kuin etelämpänä ja edellä olevat. Ei ole ilmeisesti Herrmannin voi vielä sulanut ja etenee siksi lounaaseen. Eikö mieluummin kannattaisi ottaa oppia edellä olevista.


    • Jshsgshshsh

      Foileilla varustettuja Imoca 60-veneitä täytyy pitää ajamassa foilien varassa. VMG on parempi, kun ei ajeta liian hitaasti tiukalla kulmalla, vaan täytyy pitää vauhtia yllä, jotta foilit pelaa. Ne eivät myöskään estä sortoa, mikä heikentää nousukulmaa. Eli ne olisi Suomen saaristossa hyödyttömiä.

      • vaihtoehtoja

        Mikään ei estä sortoa eikä ole tarpeenkaan. Kölien tehtävä on rajoittaa (ei estää) sortoa, ja sen nostoköli tekee foilien juuriosaa tehokkaammin. Suurempi sortokulma ei myöskään välttämättä korreloi suuremman nousukulman kanssa, vaan keulan suunta voi muuttua kompensoiden sortokulman muutoksen nousukulman (ja kenties vauhdin) pysyessä samana.
        Lisäksi on syytä huomata että suurin hyöty foileista saadaan sivumyötäisellä ja sivutuulessa. Alex ja samalla alueella purjehtivat kilpailijat taas ajaa jo maksimoiden VMG:tä myötäiseen päästäkseen mahdollisimman nopeasti maaliin. Nousukulma ei siilloin varsinkaan ole kovin olennainen, kuten luoviessa ahtaalla radalla lähtuntumassa muihin veneisiin.

        Leveän ja litteän Imocan rungon vastus ei kallistuneena ole myöskään pienimmillään nollasortokulmalla, koska negatiivisella sortokulmalla veneen kulkusuuntaan poikittain mitattu (ja siten vastusta aiheuttava) vesilinjan leveys on kapeampi kuin ilman sortokulmaa.


      • Jsjsjsjsjsjs
        vaihtoehtoja kirjoitti:

        Mikään ei estä sortoa eikä ole tarpeenkaan. Kölien tehtävä on rajoittaa (ei estää) sortoa, ja sen nostoköli tekee foilien juuriosaa tehokkaammin. Suurempi sortokulma ei myöskään välttämättä korreloi suuremman nousukulman kanssa, vaan keulan suunta voi muuttua kompensoiden sortokulman muutoksen nousukulman (ja kenties vauhdin) pysyessä samana.
        Lisäksi on syytä huomata että suurin hyöty foileista saadaan sivumyötäisellä ja sivutuulessa. Alex ja samalla alueella purjehtivat kilpailijat taas ajaa jo maksimoiden VMG:tä myötäiseen päästäkseen mahdollisimman nopeasti maaliin. Nousukulma ei siilloin varsinkaan ole kovin olennainen, kuten luoviessa ahtaalla radalla lähtuntumassa muihin veneisiin.

        Leveän ja litteän Imocan rungon vastus ei kallistuneena ole myöskään pienimmillään nollasortokulmalla, koska negatiivisella sortokulmalla veneen kulkusuuntaan poikittain mitattu (ja siten vastusta aiheuttava) vesilinjan leveys on kapeampi kuin ilman sortokulmaa.

        Rdr:n ww-sivujen analyysissä arvellaan foilittomien veneiden pärjäävän paremmin luovilla, siksi Paul Meilhat on vielä kärkijoukoissa.

        https://www.yachtsandyachting.com/news/212020/Route-du-Rhum-IMOCA-analysis-by-Morgan-Lagravière


      • se.totuus
        Jsjsjsjsjsjs kirjoitti:

        Rdr:n ww-sivujen analyysissä arvellaan foilittomien veneiden pärjäävän paremmin luovilla, siksi Paul Meilhat on vielä kärkijoukoissa.

        https://www.yachtsandyachting.com/news/212020/Route-du-Rhum-IMOCA-analysis-by-Morgan-Lagravière

        Arvioida voi mitä vain, mutta jos katsotaan todellisuutta oli Alex Thomsonin foilivene Imoca-luokan nopein kovan tuulen luovilla tässä kisassa. Ero vain oli selvästi pienempi kuin mitä se olisi ollut sivutuulessa tai sivumyötäisellä.
        Foilittomat veneet toellakin pärjäävät paremmin luovilla kuin muilla tuulen suunnilla, mutta se ei automaattisesti tarkoita että ne pärjäävät luovilla paremmin kuin foiliveneet.
        Ilmaisusi ei kerro kumpaa olet tulkinnut linkkaamasi analyysin arvelleen.
        Paul Meilhat on kärkijoukossa mukana koska osaa kilpapurjehtia, aivan kuten kaikki muutkin kärjen lähistöllä olevat. Ne jotka ovat kärjestä kaukana eivät ole sitä koska vene ei pysty parempaan, vaan siksi ettei purjehtija ole pystynyt parempaan.


      • täältä.pesee

        Joo, en tosiaan ymmärrä, miksi Ari käyttää täysin amatöörimeteorologia ja varmaan jotain kirppikseltä löydettyä reitityssoftaa. Olisi vaan kysynyt täältä neuvot, niin olisi varmasti siinä Alexin kannassa, jos ei edelläkin.


    • Johha

      Noista huippuveneistä käsittääkseni Paul Meilhatin SMA on ilman foileja. Osaako kukaan sanoa, miten tuo vene eroaa Arin veneestä. Löytyisikö Arin veneestä yhtä paljon vauhtikapasiteettia?

    • Macee

      Arin lisäksi voi kannustaa Alex Thomsonia jota sponsoroi myös Nokia. Nokia ei ole aikoihin sponsoroinut mitään.

      • Dkdkfkffkfk

        Aikamoinen velikulta tuo Alex Thomson. Tuli selattua Alex Thomson Racing Teamin videopäivityksiä viime VG:n ajalta. Tässä näyte miehen laulutaidosta Kap Hornilta jouluna:

        https://youtu.be/cg9tOty4jYQ


    • joooooooooo

      Ari yhä viimeisenä kilpailussa olevista Imoca luokan veneistä. Mutta ehkei hänellä tavoittee olekaan sen korkeammalla? Kuha maaliin pääsee

      • juuri.niin

        Aikooko Ari tehdä pitstopin Madeiralla, vai ajaako sen tuulensuojaan varjoon osaamattomuuttaan?
        Edellä oleva Boissieres on jo käytännössä pysähtynyt, ja ajelehtii pohjoiseen. Onko veneessä vikaa vai yllättikö pläkä yli 1800 m korkean saaren varjossa?

        Tiedä sitten Arin tavoitteista, mutta takana ei ainakaan ole enää yhtään Imoca venettä uhkaamassa tämän hetkistä sijoitusta 11.


      • juuri.niille
        juuri.niin kirjoitti:

        Aikooko Ari tehdä pitstopin Madeiralla, vai ajaako sen tuulensuojaan varjoon osaamattomuuttaan?
        Edellä oleva Boissieres on jo käytännössä pysähtynyt, ja ajelehtii pohjoiseen. Onko veneessä vikaa vai yllättikö pläkä yli 1800 m korkean saaren varjossa?

        Tiedä sitten Arin tavoitteista, mutta takana ei ainakaan ole enää yhtään Imoca venettä uhkaamassa tämän hetkistä sijoitusta 11.

        Piti oikein katsoa painekartat ja ennusteet Madeiran luota. Heikolta näyttää. Kääntyy vastaiseksi ja muutama metri sekunnissa. 3-4 aikaan aamulla länsilounaasta taas reilummin. Ei ehkä optimaalisin reitinvalinta


    • kaide234

      Ari törmännyt toisen kilpailijan kanssa yhteen tänä aamuna ja jatkaa kilpailussa. Toinen takakaide irti Ariel 2:sta.

      • tutka.ja.AIS

        Todellakin uskomatonta kuten seppomarttikin jo totesi. Ehkä kummankin veneen kippari nukkui niin sikeästi ettei herännyt AIS:n piipitykseen tai tutkahälytykseen. Kaipa joka veneessä sentään on sekä AIS että tutka vahtimassa varsinkin torkkujen aikana. Tutka on siitä hyvä, että se hälyttää myös sadepilvistä - niihinhän voi liittyä kovia puuskia.
        Uutisessa ei ollut tarkempaa tietoa törmäyksen syystä: https://www.routedurhum.com/en/news/946


      • Joakim1
        tutka.ja.AIS kirjoitti:

        Todellakin uskomatonta kuten seppomarttikin jo totesi. Ehkä kummankin veneen kippari nukkui niin sikeästi ettei herännyt AIS:n piipitykseen tai tutkahälytykseen. Kaipa joka veneessä sentään on sekä AIS että tutka vahtimassa varsinkin torkkujen aikana. Tutka on siitä hyvä, että se hälyttää myös sadepilvistä - niihinhän voi liittyä kovia puuskia.
        Uutisessa ei ollut tarkempaa tietoa törmäyksen syystä: https://www.routedurhum.com/en/news/946

        Vene-lehden jutussa kerrotaan lisää: https://venelehti.fi/ari-huuselan-ariel2-vene-tormasi-toiseen-kilpailijaan/

        Ari siis oli hereilä, mutta ei tehnyt muuta kuin yritti kutsua VHF:llä. Meni ulos vasta, kun oli jo myöhäistä tehdä mitään. Todellinen tuuri kävi, ettei enempää vahinkoa tullut kummallekaan.

        Eikö tuollaisessa tilanteessa pitäsi ottaa AP pois ja varmistaa, ettei kolaria tule. Vastapuoli tuli oikealta, joten lienee ollut lenssillä paaralla eli väistämisvelvollinen. Se tietysti ei poista omaa velvollisuutta väistää, jos toinen ei sitä tee.

        Oliko ko. hetekellä Meriteiden säännöt vai KPS voimassa?

        Kolari näkyy trackerin ajassa 8:17.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Vene-lehden jutussa kerrotaan lisää: https://venelehti.fi/ari-huuselan-ariel2-vene-tormasi-toiseen-kilpailijaan/

        Ari siis oli hereilä, mutta ei tehnyt muuta kuin yritti kutsua VHF:llä. Meni ulos vasta, kun oli jo myöhäistä tehdä mitään. Todellinen tuuri kävi, ettei enempää vahinkoa tullut kummallekaan.

        Eikö tuollaisessa tilanteessa pitäsi ottaa AP pois ja varmistaa, ettei kolaria tule. Vastapuoli tuli oikealta, joten lienee ollut lenssillä paaralla eli väistämisvelvollinen. Se tietysti ei poista omaa velvollisuutta väistää, jos toinen ei sitä tee.

        Oliko ko. hetekellä Meriteiden säännöt vai KPS voimassa?

        Kolari näkyy trackerin ajassa 8:17.

        Jos ajatellaan, miten Suomessa nämä on tuomittu, olisi raskauttavinta varmaan se, että ranskalainen oli nukkumassa, kun veneet törmäsivät. Ari tähysti AISilla, muttei ehtinyt estää törmäystä.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Jos ajatellaan, miten Suomessa nämä on tuomittu, olisi raskauttavinta varmaan se, että ranskalainen oli nukkumassa, kun veneet törmäsivät. Ari tähysti AISilla, muttei ehtinyt estää törmäystä.

        Kyllä se aika raskauttavaa olisi "tähystää" veneen sisällä eikä olla valmiina väistämään, vaikka on tietoinen lähitilanteesta. Molemmat tuomittaisiin varmasti tuosta, jos tuo oikeuteen menisi. Aikaahan oli väistää, jos kahdesti ehti VHF:lläkin kutsua.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Kyllä se aika raskauttavaa olisi "tähystää" veneen sisällä eikä olla valmiina väistämään, vaikka on tietoinen lähitilanteesta. Molemmat tuomittaisiin varmasti tuosta, jos tuo oikeuteen menisi. Aikaahan oli väistää, jos kahdesti ehti VHF:lläkin kutsua.

        Vaikea sanoa. Jos ne ajaa autopilotilla, väistämiset pystyy tekemään varmaan sisältäkin.


    • seppomartti

      Uskomatonta!. Eikö niillä ole pakpllista AISia, joka hälyyttää horisontin takaa niin kovalla äänellä,ettei voi olla huomaamatta

    • seppomartti

      Ainakaa minun AIS ja DSC hälytyksissä ei voi kukaan olla heräämättä. Muitakin mämmäyksen mahdollisuulsia on. Äänihälytys ei tai VHF ei ole päällä tai hälytysetäisyys tosilyhyt.

    • Verstappen

      Veneiden koko ja suorituskyky saattaa olla relevantti syy tapahtuneeseen. Tuskin olisi tapahtunut, jos olisivat kipparoineet tavallisia veneitä.

      Racing accident?

    • ariel371

      Univelka lienee tuossa vaiheessa jo niin kova että hälyasetukset ovat miten sattuu ja oikein mihinkään ei herätä. Vastapuolihan ei herännyt edes siihen 15 kn vauhdissa tulleeseen osumaan.
      Kipparien olisi kannattanut sopia keskenään ettei kolarista huudella ulos. Nyt tulee varmasti pulmia päästä mukaan VG -kisaan. Sinne tuskin otetaan mukaan venekuntia joiden toiminta tässä tilanteessa oli ilmeisen huolimatonta.

    • veneajokorttiolisipelast

      Imoca, joka kulkee yhtä lujaa kuin norjalainen fregatti, pitää niin kovaa meteiiä, ettei pikku piipitykset herätä.
      Hyvä, että kolhulla selvittiin. Sekunti sinne tänne, olisi tullut hylkyjä. Ja hyvä, ettei kyljestä tullut tankkeri eikä sotalaiva.

    • seppomartti

      Yllä kuvataan hälytyksiä piipitykseksi, mihin nukkuja ei herää. Onko mahdollista?Kokemulseni on juuri päinvastainen. Olen etsinyt turhaan vaimennuskeinoa, että vapaavahti edes keulassa voisi olla heräämättä. Joskus villkkaalla alueella on ollut pakko pistää alarm off hälytysäänien vuoksi. Ja tämä korvilla, millä ei kuule vierestäkään mootttorin varotuspilliä tai mittariston wind shiftiä. VHF:n mayday, pan ja AISn laivavarotuksen volyymistä puoletkin riittäisi herättämään miehistön.

      • ariel371

        Summerin syöttöön voisi kolvata säätövastuksen. Häly on nyt tehtaan jäljiltä varmaan "täysistäkin kovempi" jonkun jenkkien vastuuvapauspykälän takia. Kyse tuossa on kuitenkin huomiointivälineestä, ei mistään palovaroittimen kaltaisesta kertaluontoisen katastrofin estäjästä.


    • Maata_näkyvissä

      A Thomson ajanut kiville Guadeloupen pohjoisosassa. Trackerin mukaan tullut suoraan kovalla nopeudella suoraan rantaan. Olisiko nukkunut ? Näyttää kuitenkin jatkavan matkaa tarkistusten jälkeen ihan ok nopeudella.

      • Maata_näkyvissä

        Lisätietoa: keulan crash-boxissa vettä, keulapuomi, foili ja köli vaurioitunut. Lisäksi Thomson vaihtanut potkuriakselin tiivisteen varmaankin vuodon vuoksi. Thomson joutunut peruuttamaan koneella kiviltä, mikä johtaa protestiin.

        Voin vain kuvitella mikä on mieliala. Aikaisemmassa videopäivityksessä Alex sanoi, että pitäisi ottaa iisisti ja välttää virheitä.


      • 6 solmua ajoi facebookin mukaan. Oli saarten leessä. Hyvä tuuri, ettei mennyt tavanomaista 17 solmua. Ari Huuselan vauhti näyttäisi olevan noin 2/3 Thompsonin vauhdista. Jos Alex ajaa Vendeen 74 päivään, menee Arilla n. 110 päivää. Sillä oltaisiin kolmanneksi viimeinen viime kisassa.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        6 solmua ajoi facebookin mukaan. Oli saarten leessä. Hyvä tuuri, ettei mennyt tavanomaista 17 solmua. Ari Huuselan vauhti näyttäisi olevan noin 2/3 Thompsonin vauhdista. Jos Alex ajaa Vendeen 74 päivään, menee Arilla n. 110 päivää. Sillä oltaisiin kolmanneksi viimeinen viime kisassa.

        Huuselan vauhti on paremminkin puolet Thompsonista. Thompsonilla on matkaa 20 M ja koko kisa oli 3540 M eli on purjehtinut 3520 M. Huusela on jäljessä 1640 M eli on purjehtinut 1880 M. Siis 53% siitä. Tuolla vauhdilla 74 vrk:sta tulee 139 vrk.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Huuselan vauhti on paremminkin puolet Thompsonista. Thompsonilla on matkaa 20 M ja koko kisa oli 3540 M eli on purjehtinut 3520 M. Huusela on jäljessä 1640 M eli on purjehtinut 1880 M. Siis 53% siitä. Tuolla vauhdilla 74 vrk:sta tulee 139 vrk.

        Arin venevauhti äsken oli yli 10s mutta vmg vain alle 3s. Ei taida noillakaan veneillä olla normaalia,? Tuskin ajaa liian alas vaan toinen halssi olisi parempi. Pitäisi tietenkin katsoa tuulikartta mutten viitsi.


    • seppomartti

      Ei ole ensimmäinen yksinpurjehtija, joka ajaa rantaan. Autopilotilla riski on pienempi kuin tuuliperäsimellä. Tuossakin olisi kannattanut valita reilusti läntisempi lurssi ( jos kiertävät lännen kautta kuten oletan) koska ranta om korkea ja sen takana plägää.

      • Joakim1

        Noilla varmastikin ajetaan jotain muuta kuin kompassisuuntaa AP:llä. Vaihtoehtoina on uusimmissa kisapiloteissa ainakin suhteelline tuuli, tosituuli, targettinopeus ja polaarien mukainen leikkauskulma. Kompassisuunta siis muuttuu tuulen muuttuessa. Tai voi muuttua, vaikka tuulikaan ei muuttuisi, jos veneen vauhti muuttuu.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Noilla varmastikin ajetaan jotain muuta kuin kompassisuuntaa AP:llä. Vaihtoehtoina on uusimmissa kisapiloteissa ainakin suhteelline tuuli, tosituuli, targettinopeus ja polaarien mukainen leikkauskulma. Kompassisuunta siis muuttuu tuulen muuttuessa. Tai voi muuttua, vaikka tuulikaan ei muuttuisi, jos veneen vauhti muuttuu.

        Jos olisi noin hyvä autopilotti niin sen tyhmempää ajaa rantaan parikymmentä mailia ennen maalia Varsinkin kun leen rannan lähellä ei ole muuta kuin hävittävää. Siis olettaen, että Guadeloupe on pakko kiertää vastapäivään Point de Pitreen


    • Akex Thompson sai 24 tunnin aikasakon moottoroinnista. Ilmeisesti Paul Meilhat voittaa ja ilman foileja. Aikamoinen yllätys. Thompsonilla on sähköiskulla herättävä rannekello, jonka akku tyhjeni nukkuessa. Äänihälytykseen hän ei herännyt.

    • penalttia

      24 h penalty on aika paha, mutta toissavuonna(?) Suursaaresta sai samasta virheestä DSQ:n.

      Piti nyt jotain kirjoittaa jo ihan häirikönkin kiusaksi.

    • Varapresidentti

      Oho 24h aika paha rankkari. Toisaalta olisihan tässä voinut huonomminkin käydä jos Alex olisi jäänyt kiville tai paatti uponnut niin sehän se vasta olisi harmittanut.

      • Kotiinpäin

        Näin saatiin ranskalaisten kisaan ranskalainen voittaja. Ei tuo 24 h ole mussään suhteessä moottorin käytöstä saatuun hyötyyn. 2 h olisi ollut lähempänä oikeaa.


      • ehkei.sittenkään
        Kotiinpäin kirjoitti:

        Näin saatiin ranskalaisten kisaan ranskalainen voittaja. Ei tuo 24 h ole mussään suhteessä moottorin käytöstä saatuun hyötyyn. 2 h olisi ollut lähempänä oikeaa.

        Tuo olisi usein hyvä selitys, mutta jury on kuitenkin kansainvälinen, kaksi ranskalaista, kaksi brittiä ja yksi saksalainen. Muutoinhan tuollainen kotiinpäinveto olisi pikemminkin sääntö.


      • seppomartti
        Kotiinpäin kirjoitti:

        Näin saatiin ranskalaisten kisaan ranskalainen voittaja. Ei tuo 24 h ole mussään suhteessä moottorin käytöstä saatuun hyötyyn. 2 h olisi ollut lähempänä oikeaa.

        Dsq olisi myös ollut " lähellä oikeaa" rantaan törmäilyn ja moottorin köytön vuoksi. Kumpaakaan ei voi sallia


      • Joakim1
        Kotiinpäin kirjoitti:

        Näin saatiin ranskalaisten kisaan ranskalainen voittaja. Ei tuo 24 h ole mussään suhteessä moottorin käytöstä saatuun hyötyyn. 2 h olisi ollut lähempänä oikeaa.

        Paljonko arvioit, että Alex olisi hävinnyt ilman moottorin käyttöä. Siis kauanko enemmän aikaa olisi mennyt päästä rannasta irti ilman moottorin apua.

        Rangaistuksissa ei ole tarkoitus pyrkiä kompensoimaan hyötyä, vaan rangaista säännön rikkomisesta. Jos aikasakko olisi ollut vain 2 tuntia, Alex olisi voittanut eli ei olisi käytännössä saanut lainkaan rangaistusta.


    • KolmeKutonen

      11. sija näyttäisi olevan tulossa Arille, jos mitään yllättävää ei tapahdu. Ilmeisesti lauantaina Suomen aikaa tulee maaliin. 4 venettä purjehtii Arin Imoca-luokassa Arin takana. Lisäksi keskeyttäneitä. Reivit on purettu lattaongelmista huolimatta, eli pienimuotoinen loppukiri on menossa.

      • Imocaaa

        Arin takana olevat Imocat on kaikki olleet päivän/kaksi rannassa rassaamassa venettä. Arilla ehdottomasti huonoin venevauhti. Johtuuko sitten välinerikosta vai muusta ei tietoa.


      • Joakim1
        Imocaaa kirjoitti:

        Arin takana olevat Imocat on kaikki olleet päivän/kaksi rannassa rassaamassa venettä. Arilla ehdottomasti huonoin venevauhti. Johtuuko sitten välinerikosta vai muusta ei tietoa.

        Ari on ollut kyllä käsittämättömän hidas. Jos ajatellaan asiaa tasoitusten kautta, IMOCA 60 IRC-luku on ollut yleensä n. 1,6 (vastaa LYS-lukua 2,00). Lätkäistään Alexille 1,7 (suurempi kuin VOR70, LYS-vastine 2.12). Alex purjehti radan vajaassa 12 vrk. Arilla taitaa mennä n. 20. Samaan tasoitettuun aikaan olisi Arilla pitänyt olla IRC-lukuna 1,02. Tuollainen on tyypillinen n. 35-jalkaiselle C/R-veneelle ja vastaa LYS-lukua 1,28. Siis sellaisella olisi pitänyt purjehtia Arin vauhtia pärjätäkseen tasoituksilla Alexille.

        Ei sentään tuollaisia veneitä ole Arin lähellä tai edellä, mutta maalissa on jo 8 Class 40, venettä. Ensimmäinen tuli 16 vrk:n kohdalla. Class 40:ssä ei ole foileja, kanttiköliä jne. sekä se on paljon pienempi. IRC-luvut ovat olleet 1,2:n paikkeilla eli kärjen osalta samoissa tasoitetuissa ajoissa kuin IMOCAt.


      • Imocaaa kirjoitti:

        Arin takana olevat Imocat on kaikki olleet päivän/kaksi rannassa rassaamassa venettä. Arilla ehdottomasti huonoin venevauhti. Johtuuko sitten välinerikosta vai muusta ei tietoa.

        Ongelmia on kyllä ollut. Tuulimittarit hajosivat, jonka jälkeen autopilotti ei ole osannut ajaa tuulen mukaan. Latta hajosi, jolloin isopurjetta ei vissiin ole voinut nostaa kokonaan ylös? Samalla myös isoimpia etupurjeita ei ole voinut käyttää, koska tällöin riki vaatisi tukea täydeltä isopurjeelta.


      • Joakim1
        Bossu kirjoitti:

        Ongelmia on kyllä ollut. Tuulimittarit hajosivat, jonka jälkeen autopilotti ei ole osannut ajaa tuulen mukaan. Latta hajosi, jolloin isopurjetta ei vissiin ole voinut nostaa kokonaan ylös? Samalla myös isoimpia etupurjeita ei ole voinut käyttää, koska tällöin riki vaatisi tukea täydeltä isopurjeelta.

        Missä vaiheessa nämä tapahtuivat? Alussahan Ari oli vielä hitaampi kärkeen nähden mennen n. puolta vauhtia Alexiin verrattuna. Onko sitten vauhti parantunut vai keli ollut suotuisampi kärjen jo ollessa rannassa viikon?


      • Joakim1 kirjoitti:

        Missä vaiheessa nämä tapahtuivat? Alussahan Ari oli vielä hitaampi kärkeen nähden mennen n. puolta vauhtia Alexiin verrattuna. Onko sitten vauhti parantunut vai keli ollut suotuisampi kärjen jo ollessa rannassa viikon?

        Tuulimittari meni 8.11. eli muutaman päivän purjehduksen kohdalla. Latta meni 11.11. tienoilla. Ari sanoo FB-sivuillaan 21.11.: "Nyt kun tuulta riittaisi viela paivallekin, eteneminen on muuten tuskastuttavan hidasta, koska isossa kaksi reivia (2-reivin kohdalla oleva latta murtunut) ja silloin ei voi kayttaa mastonhuippuun menevia isoja myotatuulipurjeita (isopurjeen tuki puuttuu sen ollessa reivattuna noin alas) Eli nyt purjevarustuksena ollut jo 10 pvaa 2 reivia ja code5 (osatakila spinnu)."

        https://www.facebook.com/arihuusela.fi/?__tn__=kC-R&eid=ARBCGhsuI8HA6uyJ6HJy7f4ESu33q2MMovzhi4zxrAM4QymVaK23HIX_KkMl8orkOe7UyRZdkTgqGXpT&hc_ref=ARRKy_kPBS4VEXxmbUR2_02zLLE_QlNiQj_t0mQt-oacOTTSuuth07WHNwtwzeyY31Y&fref=nf&__xts__[0]=68.ARCyt8MnkQYnLoJN55UixIGf_qBXFsDN4VVffTqFeVBFD55vtnQPRqLQFZ1OXeHSSB1etJM1ZK8DwZloSMcFInWLg0Mhl8MzsrKrRM2rSMsv4EBD8sTtAW_gbAtl0VWcG3Gn1_ptomCEZzXRLGngfnINKoheQFnrMIyXV_NYBxrLWAyiIHBcKUjGTKnCbESe73fJ_p1q29D7Dg1nn2tVay0cbNevLtVLJOEWMVmKcS2y9pUSsRo6iyQZhSTA9awqxJQb-hNTc4W2bJP1dRsysYqA6mDU0_6gLG9CkqQb0Hbt9djInR_LLu8TCQ89VhI2C-gdB0skI5l7w_n4IiV1BnIpoA


    • Anonyymi

      Taas mennään rommireitillä!
      Eikä ole Aria mukana hidastelemassa, eikä muitakaan suomalaisia.

      • Anonyymi

        Olet ilmeisesti onnellinen noista tiedoista.


    • Anonyymi

      Ggr:llä oli käytössään 1500 kontitettja palvelinta, mutta meinasivat nekin piiputtaa valtavan kysynnän takia. Rommireitin yksi palvelin taas oli kisan johtajan yöpöydän alla ja yhtenä aamuna hän vahingossa potkaisi nettipiuhan irti.

    • Anonyymi

      Onko Arilla millaista projektia tekeillä? Isompaa ylitystä? Esim. Airiston ylitys ensi kesänä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe