Tutkakamerat hallintaan.

Suomeen hankitaan nyt lisää kalliita kameratolppia, niin sitä vois samalla laittaa varoitustolppia samaan hintaan.
200 metriä ennen kameratolppaa pitäis olla selvä varoitusmerkki, jossa ilmoitettais nopeusvalvonta kamerasta ja siinä näkyis myös mikä on nopeusrajoitus. Näin on kuulema ruotsissa käytäntö.

Nopeusvalvonta kameran tarkoituksena pitäis olla nopeuden hillitseminen kyseisessä tolppapaikassa ja tällainen ennakko varoitusmerkki sen tekee. Tietysti jos tarkoituksena on sakkojen kerääminen, eikä niinkään nopeuden hillitseminen, niin tällaista ennakkovaroitusta ei pidä laittaa missään nimessä! Onhan jossain kohdissa tiestöö nytkin poliisin merkki, että tiellä on nopeusvalvontaa, mutta se on merkityksetön.
Voihan tavalliset kansalaisetkin laittaa näitä ennakkomerkkejä tienpieliin ennen tolppakameroita, vaikka jollain maaleilla tai nauhoilla. Ei pidä vaan maalata kameroitten linssejä, koska siitä joutuu vastuuseen!
Paikalliset autoilijat ei tarvii näitä ennakkovaroituksia, koska he tietävät missä tolpat on. Tämä olis vaan satunnaisille kulkijoille.
Kaikkein paras ratkaisu kaikkineen olis, kun poistettais koko tolpat.
Tutkanpaljastimet varmaan lisääntyy autoissa, koska nämä uudet kameratolpat toimii tutkalla. Näitä tutkanpaljastimia saa jo ostaa ruotsistakin ja virolaiset kyllä hoitaa tarjonnan meille. Nettikin niitä on pullollaan. Kiellettyjähän ne on ainakin suomessa, mutta...!

Ps. Laissa sanotaan, jos vuoden aikana saa 3 ylinopeus sakkoa, tai kahden vuoden aikana 4, niin henkilöltä menee kortti pois määräajaksi. Joiltain menee kortti ja toisilta kortti ja työpaikka!
Miten se tarkasteluvuosi määritellään. Jos vuodet on 1,2,3,4 niin onko tarkasteluvuodet 1-2 ja 3-4. Vai 1-2 / 2-3 / 3-4.
Jos vaikka vuonna 1 ”lusii” sen 3 sakkoa kortin menetyksenä, niin alkaako sitten uus jakso taas nollasta, vai jääkö vuoden 1, kolme sakkoa vielä sinne alle voimaan.
Miten nämä jaksot menee, kun suomen laista ja poliiseista ei aina saa täyttä varmuutta.
Voisko joku selventää.
Nm. Epätietoinen!

46

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos.siis.osaat

      Voit myös ajaa sääntöjen mukaan.

      • Juu_ei_

        Laki ei muuten sano mitään ylinopeussakkojen vaikutuksesta ajokorttiin. Se ei myöskään sano mitään nopeudesta, josta poliisi kirjoittaa sakon. Nämä molemmat ovat poliisin omissa toimintaohjeissa, ja niitä pidetään normina kortin kuivumaan ottamisessa.

        Kansalaisilla menevät nykyisin suloisesti sekaisin nopeusrajoitukset (laissa ja ehdottomia) ja poliisin käytännöt (ohjeissa ja vielä sittenkin joustavia) monessa kohtaa. Pidetään sääntönä sitä, että 10% yli rajoituksen saa ajaa. Ei saa, mutta poliisi ei yleensä puutu pienempään ylitykseen. Paitsi että monissa paikoissa noilla tolppakameroilla pidetään tiukempaa puuttumiskynnystä...


      • Juu_ei_ kirjoitti:

        Laki ei muuten sano mitään ylinopeussakkojen vaikutuksesta ajokorttiin. Se ei myöskään sano mitään nopeudesta, josta poliisi kirjoittaa sakon. Nämä molemmat ovat poliisin omissa toimintaohjeissa, ja niitä pidetään normina kortin kuivumaan ottamisessa.

        Kansalaisilla menevät nykyisin suloisesti sekaisin nopeusrajoitukset (laissa ja ehdottomia) ja poliisin käytännöt (ohjeissa ja vielä sittenkin joustavia) monessa kohtaa. Pidetään sääntönä sitä, että 10% yli rajoituksen saa ajaa. Ei saa, mutta poliisi ei yleensä puutu pienempään ylitykseen. Paitsi että monissa paikoissa noilla tolppakameroilla pidetään tiukempaa puuttumiskynnystä...

        Jos aletaan termistöstä nipottamaan, niin ylinopeudesta ei koskaan oteta korttia kuivumaan. Kortti päätyy kuivumaan vain rattijuopumuksen seurauksena.


      • ToinenViisastelija
        TheRat kirjoitti:

        Jos aletaan termistöstä nipottamaan, niin ylinopeudesta ei koskaan oteta korttia kuivumaan. Kortti päätyy kuivumaan vain rattijuopumuksen seurauksena.

        Poliisin tehtävä ei ole kuivailla kenenkään kortteja eikä mitään muitakaan tavaroita. Ne hommat jää tavaroiden käyttäjien tai omistajien hoidettaviksi.


      • Poliisiviranomainen voi määrätä väliaikaiseen ajokieltoon törkeästä ylinopeudesta, jos se osoittaa törkeää piittaamattomuutta. Tosin tapauskohtaisesti.


    • rahastusta.vastaan

      Pelkkää rahastusta varten nuo kamerat on.
      Paras suhtautuminen noihin kameroihin niin vanhoihin kuin uusiinkin on tämä:
      https://www.youtube.com/watch?v=epPls1dyqy8

      Tuo tutkanpaljastin saattaisi toimia näistä uusista kameroista varoittamiseen.
      Täytyypä Virossa käydessä kysellä.

      • Vajakeille.hoitoa

        Opettele numerot, niin et tarvitse tutkanpaljastinta. Yksinkertaista, eikö totta?


      • rahastusta.vastaan
        Vajakeille.hoitoa kirjoitti:

        Opettele numerot, niin et tarvitse tutkanpaljastinta. Yksinkertaista, eikö totta?

        Toki numerot tunnen. Tutkanpaljastin vain kertoo missä tutkataan, numeroista se ei kerro mitään.
        Joten sinä vajakki keskity vain edelleen siihen nastarenkailla ajaville vittuiluun, jossa et siinäkään ole erikoisen hyvä.


      • Vajakeille.hoitoa
        rahastusta.vastaan kirjoitti:

        Toki numerot tunnen. Tutkanpaljastin vain kertoo missä tutkataan, numeroista se ei kerro mitään.
        Joten sinä vajakki keskity vain edelleen siihen nastarenkailla ajaville vittuiluun, jossa et siinäkään ole erikoisen hyvä.

        Onko kauankin ollut nastat alla? Pari kuukautta? Eli osaat numerot. Mihin siis tarvitset tutkanpaljastinta?


      • Tutkapaljastimen käyttäjä syyllistyy palajstinlaiterikkomukseen.


      • rahastusta.vastaan
        Vajakeille.hoitoa kirjoitti:

        Onko kauankin ollut nastat alla? Pari kuukautta? Eli osaat numerot. Mihin siis tarvitset tutkanpaljastinta?

        En omista nastarenkaita, joten vittuilu yrityksesi meni taas harakoille, idiootti.

        " Mihin siis tarvitset tutkanpaljastinta?"
        Vajakki, onko puute lukutaidossasi vai luetun ymmärtämisessä?
        Tutkanpaljastin kertoo missä tutkataan.


      • rahastusta.vastaan
        delfin84 kirjoitti:

        Tutkapaljastimen käyttäjä syyllistyy palajstinlaiterikkomukseen.

        Olipa uusi ja ihmeellinen tieto. Tuon tietämiseen kyllä varmaan tarvitaan ihan erikoista lahjakkuutta. Noin suurta viisautta ja tiedon määrää voinee hakkia vain poliisin persettä nuolemalla, vai kuinka?


      • rahastusta.vastaan kirjoitti:

        Olipa uusi ja ihmeellinen tieto. Tuon tietämiseen kyllä varmaan tarvitaan ihan erikoista lahjakkuutta. Noin suurta viisautta ja tiedon määrää voinee hakkia vain poliisin persettä nuolemalla, vai kuinka?

        Annettujen sääntöjen noudattaminen riittää, eikä se vaadi poliisin perseen nuoleskelua.


      • rahastusta.vastaan
        delfin84 kirjoitti:

        Annettujen sääntöjen noudattaminen riittää, eikä se vaadi poliisin perseen nuoleskelua.

        Älä nyt, tarkistappa kielesi ettei vaan ole ruskea.
        Kyllä esittämäsi tiedon omaamisen saaminen varmuudella vaatii erikoista lahjakkuutta.


      • Vajakeille.hoitoa
        rahastusta.vastaan kirjoitti:

        En omista nastarenkaita, joten vittuilu yrityksesi meni taas harakoille, idiootti.

        " Mihin siis tarvitset tutkanpaljastinta?"
        Vajakki, onko puute lukutaidossasi vai luetun ymmärtämisessä?
        Tutkanpaljastin kertoo missä tutkataan.

        Eli et siis osaa numeroita. Oletko kuitenkin kortin saanut hommattua?


      • rahastusta.vastaan
        Vajakeille.hoitoa kirjoitti:

        Eli et siis osaa numeroita. Oletko kuitenkin kortin saanut hommattua?

        Sulla idiootilla tuo luetun ymmärtämin vain jaksaa tökkiä.
        Kortti on.
        Joten vajakki, veetuilusi kusi jälleen.


    • pakumies671

      Ei ne pahimmat idiootit (joita on yllättävän suuri osa kuskeista) tunnu ymmärtävän edes sitä nopeusrajoitusmerkkiä. Hyvä esimerkki on Raumalta Turkuunpäin ajaessa. Siellä on kameratolppa ja juuri ennen tolppaa kesällä 100 kmh merkki ja talvella 80 kmh merkki. Silti iso osa kuskeista joilla ei ole ollut ylinopeutta yhtään, jarruttaa tolpan nähdessään.

      Paras olisi kun tolppia olisi niin paljon ettei niiden välillä ehtisi edes kiihdyttää, ajaisivat mokomat idiootit edes tasaista nopeutta.

    • 14vuottailmansakkoa

      Kameratolpista on merkintä joissa ilmoitetaan valvonnasta jo nyt aina enne tolppia.

      • Tracking_radar

        "Onhan jossain kohdissa tiestöö nytkin poliisin merkki, että tiellä on nopeusvalvontaa, mutta se on merkityksetön." Tämä oli johdannossakin mainittu.
        Tuo kameroitten tutkatekniikka on joku, Tracking radar. Jos vaan joku hankkii niitä tutkanpaljastimia.


    • SakkoOnVapaaehtoinen

      Jos kuljettaja ei ole kartalla kulloisellakin ajamallaan tieosuudella voimassa olevasta nopeusrajoituksesta ennen ja/tai jälkeen kameratolpan niin herää kysymys mitä kaikkea muuta kuljettajalta jää havainnoimatta liikenteessä. Eikai sen takia tarvitse erikseen ylinopeutta ajavaa varoittaa edessä olevasta nopeudenvalvonnasta? Jos äly einä taito riitä rajoitusten noudattamiseen, on silloin tyydyttävä valtion kassavajeen täyttämiseen. Töysin vapaaehtoistahan se on. Kukaan ei pakota ajamaan yli rajoituksen.

      • Ohittaessa esimerkiksi rekkaa voi yksittäinen rajoitusmerkki jäädä kokonaan näkymättömiin. Tästä syystä on täysin perusteltua tuntemattomalla tieosuudella hidastaa varmuuden vuoksi alle arvioidun rajoituksen kameratolpan kohdalla. Tämä toki lisää liikenteen riskejä, mutta eihän tolppien tarkoitus ole onnettomuuksia vähentääkään, vaan karsia poliisin kuluja ja lisätä sakkotuloja.

        Rajoituksen osoittava merkki ennen kameraa voisi parantaa liikenneturvallisuutta, mutta se todennäköisesti laskisi sakkotuloja, joten sitä tuskin tässä maassa tullaan näkemään.


      • PieniUhkaJaMahdollisuus
        TheRat kirjoitti:

        Ohittaessa esimerkiksi rekkaa voi yksittäinen rajoitusmerkki jäädä kokonaan näkymättömiin. Tästä syystä on täysin perusteltua tuntemattomalla tieosuudella hidastaa varmuuden vuoksi alle arvioidun rajoituksen kameratolpan kohdalla. Tämä toki lisää liikenteen riskejä, mutta eihän tolppien tarkoitus ole onnettomuuksia vähentääkään, vaan karsia poliisin kuluja ja lisätä sakkotuloja.

        Rajoituksen osoittava merkki ennen kameraa voisi parantaa liikenneturvallisuutta, mutta se todennäköisesti laskisi sakkotuloja, joten sitä tuskin tässä maassa tullaan näkemään.

        Nopeusrajoitusmerkit ovat maanteillä lähes poikkeuksetta ennen ja jälkeen risteysten koska muulla kohdalla tieosuutta ei ole mitään syytä rajoitusta muuttaa joten rekan ohituksessa tuskin nopeusrajoitusmerkki jää huomaamatta ja kukaan järkevähän ei taas lähde ohittamaan juuri ennen risteystä joten siinäkään kohtaa ei liikennemerkki jää rekan varjoon. Välittömästi risteyksen jälkeenhän ei puolestaan kameratolppia koskaan ole joten siinäkään kohtaa ei kamerasta varoittavaa merkkiä tarvita.
        Ylipäätään ohituksessa rekan varjoon jäävät liikennemerkit ovat kyllä sen verran kaukaa haettu ja marginaalinen uhka että sillä on turha perustella rajoitusmerkkien asettamista ennen kameratolppia.


      • PieniUhkaJaMahdollisuus kirjoitti:

        Nopeusrajoitusmerkit ovat maanteillä lähes poikkeuksetta ennen ja jälkeen risteysten koska muulla kohdalla tieosuutta ei ole mitään syytä rajoitusta muuttaa joten rekan ohituksessa tuskin nopeusrajoitusmerkki jää huomaamatta ja kukaan järkevähän ei taas lähde ohittamaan juuri ennen risteystä joten siinäkään kohtaa ei liikennemerkki jää rekan varjoon. Välittömästi risteyksen jälkeenhän ei puolestaan kameratolppia koskaan ole joten siinäkään kohtaa ei kamerasta varoittavaa merkkiä tarvita.
        Ylipäätään ohituksessa rekan varjoon jäävät liikennemerkit ovat kyllä sen verran kaukaa haettu ja marginaalinen uhka että sillä on turha perustella rajoitusmerkkien asettamista ennen kameratolppia.

        Nimen omaan sellainen 200 - 300 metriä risteyksen jälkeen olevan merkki on juuri omiaan jäämään rekan taakse piiloon. Ja kyllähän noita oikeasti on muuallakin. Vaikkapa kuntien rajoilla.

        > Ylipäätään ohituksessa rekan varjoon jäävät liikennemerkit ovat kyllä sen
        > verran kaukaa haettu ja marginaalinen uhka että sillä on turha perustella
        > rajoitusmerkkien asettamista ennen kameratolppia.

        Totta, mutta se on vain yksi tapaus, jossa tieto vallitsevasta rajoituksesta ei välttämättä ole kuskilla ihan päälimmäisenä mielessä. Paljon yleisempi on nukahdus. Ajelet jonon mukana ja mietit omiasi. Jono kääntyy edestä pois ja sitten pitäisikin itse päättää nopeus. Jos et ole ollut tarkkana, voit hyvinkin kuvitella rajoituksen olevan vaikkapa 100 km/h kun se onkin 80 km/h. Varisnkin kun joillakin tieosuuksilla (köh, kakkostie, köh) rajoitukset vaihtelevat jatkuvasti ja varsin satunnaisen oloisesti (jopa niin, että ohituskaistakohdilla lasketaan rajoitus 80 km/h:iin, ettei vahingossakaan pääse laillisesti rekoista ohi).

        Ylläoleva on yksi niistä syistä, joiden takia en nauti jonossa ajelusta. Omaa tahtia edeten vireys ja tarkkaavaisuus pysyy paljon korkeammalla tasolla. Matkakin taittuu ripeämmin, kun voi ajella pientä ylinopeutta...


      • TheRat kirjoitti:

        Nimen omaan sellainen 200 - 300 metriä risteyksen jälkeen olevan merkki on juuri omiaan jäämään rekan taakse piiloon. Ja kyllähän noita oikeasti on muuallakin. Vaikkapa kuntien rajoilla.

        > Ylipäätään ohituksessa rekan varjoon jäävät liikennemerkit ovat kyllä sen
        > verran kaukaa haettu ja marginaalinen uhka että sillä on turha perustella
        > rajoitusmerkkien asettamista ennen kameratolppia.

        Totta, mutta se on vain yksi tapaus, jossa tieto vallitsevasta rajoituksesta ei välttämättä ole kuskilla ihan päälimmäisenä mielessä. Paljon yleisempi on nukahdus. Ajelet jonon mukana ja mietit omiasi. Jono kääntyy edestä pois ja sitten pitäisikin itse päättää nopeus. Jos et ole ollut tarkkana, voit hyvinkin kuvitella rajoituksen olevan vaikkapa 100 km/h kun se onkin 80 km/h. Varisnkin kun joillakin tieosuuksilla (köh, kakkostie, köh) rajoitukset vaihtelevat jatkuvasti ja varsin satunnaisen oloisesti (jopa niin, että ohituskaistakohdilla lasketaan rajoitus 80 km/h:iin, ettei vahingossakaan pääse laillisesti rekoista ohi).

        Ylläoleva on yksi niistä syistä, joiden takia en nauti jonossa ajelusta. Omaa tahtia edeten vireys ja tarkkaavaisuus pysyy paljon korkeammalla tasolla. Matkakin taittuu ripeämmin, kun voi ajella pientä ylinopeutta...

        Vielä tällä hetkellä Waze lienee halvin suhteellisen luotettava menetelmä vallitsevan nopeusrajoitusarvon tarkistamiseen. Bonuksena tulee ilmoitus kameratolpasta. Edullisuus selittyy sillä, että puhelimessa on netti jo muutenkin.


      • PieniUhkaJaMahdollisuus
        TheRat kirjoitti:

        Nimen omaan sellainen 200 - 300 metriä risteyksen jälkeen olevan merkki on juuri omiaan jäämään rekan taakse piiloon. Ja kyllähän noita oikeasti on muuallakin. Vaikkapa kuntien rajoilla.

        > Ylipäätään ohituksessa rekan varjoon jäävät liikennemerkit ovat kyllä sen
        > verran kaukaa haettu ja marginaalinen uhka että sillä on turha perustella
        > rajoitusmerkkien asettamista ennen kameratolppia.

        Totta, mutta se on vain yksi tapaus, jossa tieto vallitsevasta rajoituksesta ei välttämättä ole kuskilla ihan päälimmäisenä mielessä. Paljon yleisempi on nukahdus. Ajelet jonon mukana ja mietit omiasi. Jono kääntyy edestä pois ja sitten pitäisikin itse päättää nopeus. Jos et ole ollut tarkkana, voit hyvinkin kuvitella rajoituksen olevan vaikkapa 100 km/h kun se onkin 80 km/h. Varisnkin kun joillakin tieosuuksilla (köh, kakkostie, köh) rajoitukset vaihtelevat jatkuvasti ja varsin satunnaisen oloisesti (jopa niin, että ohituskaistakohdilla lasketaan rajoitus 80 km/h:iin, ettei vahingossakaan pääse laillisesti rekoista ohi).

        Ylläoleva on yksi niistä syistä, joiden takia en nauti jonossa ajelusta. Omaa tahtia edeten vireys ja tarkkaavaisuus pysyy paljon korkeammalla tasolla. Matkakin taittuu ripeämmin, kun voi ajella pientä ylinopeutta...

        Nimen omaan sellainen 200 - 300 metriä risteyksen jälkeen olevan merkki on juuri omiaan jäämään rekan taakse piiloon. Ja kyllähän noita oikeasti on muuallakin. Vaikkapa kuntien rajoilla.

        Kyllä nopeusrajoitusmerkit on risteyksen jälkeen aina lähempänä risteystä kuin 200 - 300 metriä, keskimäärin 50 - 100 metriä risteyksen jälkeen. Ennen risteystä olevat, nopeutta pudottamaan määräävät merkit, useinkin ovat mainitsemasi matkan päässä. Risteyksestä poistuttaessa, tai tietysti vastakkaisesta suunnasta tultaessa ennen risteystä, on 50 - 100 metriä pitkä sulkuviiva joka estää ohituksen joten sinä aikanakaan ei liikennemerkit voi jäädä rekan varjoon.


      • PieniUhkaJaMahdollisuus kirjoitti:

        Nimen omaan sellainen 200 - 300 metriä risteyksen jälkeen olevan merkki on juuri omiaan jäämään rekan taakse piiloon. Ja kyllähän noita oikeasti on muuallakin. Vaikkapa kuntien rajoilla.

        Kyllä nopeusrajoitusmerkit on risteyksen jälkeen aina lähempänä risteystä kuin 200 - 300 metriä, keskimäärin 50 - 100 metriä risteyksen jälkeen. Ennen risteystä olevat, nopeutta pudottamaan määräävät merkit, useinkin ovat mainitsemasi matkan päässä. Risteyksestä poistuttaessa, tai tietysti vastakkaisesta suunnasta tultaessa ennen risteystä, on 50 - 100 metriä pitkä sulkuviiva joka estää ohituksen joten sinä aikanakaan ei liikennemerkit voi jäädä rekan varjoon.

        Ei risteyksestä poistuttaessa yleensä mitään sulkuviivaa enää ole (tai siis vastaantulijoille yleensä on).


      • PieniUhkaJaMahdollisuus
        TheRat kirjoitti:

        Ei risteyksestä poistuttaessa yleensä mitään sulkuviivaa enää ole (tai siis vastaantulijoille yleensä on).

        Risteykseen voi tulla kahdesta suunnasta. Sulkuviiva siinä on silti, tulit risteykseen tai poistuit siitä. Ja sulkuviivaahan ei saa ylittää.


      • PieniUhkaJaMahdollisuus kirjoitti:

        Risteykseen voi tulla kahdesta suunnasta. Sulkuviiva siinä on silti, tulit risteykseen tai poistuit siitä. Ja sulkuviivaahan ei saa ylittää.

        Opettele liikennesäännöt.

        Jos on vierekkäin sulkuviiva ja katkoviiva, saa sulkuviivan ylittää, mikäli katkoviiva on siinä sulkuviivan oikealla puolella. Silloin se sulkuviiva koskee vain vastaantulijoita.

        Tämä on normaali tilanne risteyksestä poistuttaessa.


    • pakumies671

      Kameratolpat pitäisi mielummin naamioida turhien jarrutusten välttämiseksi.

      • tätä.mieltä

        Rohkenen olla eri mieltä.
        Jopa poliisin omasta organisaatiosta, siis niiltä joissa jotain järjenhiventä on tallella on esittetty, että kameratolpat pitäisi olla huomiovärillä/heijastavalla värillä mahdollisimman havaittaviksi maalatut ja että vallitseva nopeusrajoitusmerkki olisi mahdollisimman lähellä kameratolppaa. On esitetty, että se rajoitus merkki olisi siinä kameratolpassa. Tähän ei kuitenkaan tunnu nykyinen laki taipuvan.


      • pakumies671
        tätä.mieltä kirjoitti:

        Rohkenen olla eri mieltä.
        Jopa poliisin omasta organisaatiosta, siis niiltä joissa jotain järjenhiventä on tallella on esittetty, että kameratolpat pitäisi olla huomiovärillä/heijastavalla värillä mahdollisimman havaittaviksi maalatut ja että vallitseva nopeusrajoitusmerkki olisi mahdollisimman lähellä kameratolppaa. On esitetty, että se rajoitus merkki olisi siinä kameratolpassa. Tähän ei kuitenkaan tunnu nykyinen laki taipuvan.

        Mun perustelu sille että kamerat pitäisi olla piilossa on se, että silloin autoilijat ei ajaisi ylinopeutta kun kameratolppaa ei näy, ja myös turha selvästi alle rajoitusten jarruttelu jäisi pois. Liikenne sujuisi tasaisemmin.

        Sellainen lisä olisi hyvä että esim. Älykännyköihin ja/ tai auton omaan naviin tulisi netin kautta päivittyvä nopeusrajoitus tieto joka olisi esim. Trafin ylläpitämä ja johon voisi luottaa. Ei olisi vaikea toteuttaa. Jos haluaisi ajaa varmanpäälle sakoitta muttei teidentukkona, se onnistuisi tällä sovelluksella vaikka liikennemerkki olisikin jäänyt huomaamatta.


      • pakumies671 kirjoitti:

        Mun perustelu sille että kamerat pitäisi olla piilossa on se, että silloin autoilijat ei ajaisi ylinopeutta kun kameratolppaa ei näy, ja myös turha selvästi alle rajoitusten jarruttelu jäisi pois. Liikenne sujuisi tasaisemmin.

        Sellainen lisä olisi hyvä että esim. Älykännyköihin ja/ tai auton omaan naviin tulisi netin kautta päivittyvä nopeusrajoitus tieto joka olisi esim. Trafin ylläpitämä ja johon voisi luottaa. Ei olisi vaikea toteuttaa. Jos haluaisi ajaa varmanpäälle sakoitta muttei teidentukkona, se onnistuisi tällä sovelluksella vaikka liikennemerkki olisikin jäänyt huomaamatta.

        Waze on jo olemassa, mutta ei sen tiedot 100% luotettavia ole, päivitykset kun on käyttäjien tekemiä. Liikennevirasto voisi vain avata rajapinnat siten, että kaikki navit saisivat ajantasaiset tiedatat.


      • tätä.mieltä
        pakumies671 kirjoitti:

        Mun perustelu sille että kamerat pitäisi olla piilossa on se, että silloin autoilijat ei ajaisi ylinopeutta kun kameratolppaa ei näy, ja myös turha selvästi alle rajoitusten jarruttelu jäisi pois. Liikenne sujuisi tasaisemmin.

        Sellainen lisä olisi hyvä että esim. Älykännyköihin ja/ tai auton omaan naviin tulisi netin kautta päivittyvä nopeusrajoitus tieto joka olisi esim. Trafin ylläpitämä ja johon voisi luottaa. Ei olisi vaikea toteuttaa. Jos haluaisi ajaa varmanpäälle sakoitta muttei teidentukkona, se onnistuisi tällä sovelluksella vaikka liikennemerkki olisikin jäänyt huomaamatta.

        "Mun perustelu sille että kamerat pitäisi olla piilossa on se, että silloin autoilijat ei ajaisi ylinopeutta kun kameratolppaa ei näy,"
        Ajatus on toki kaunis mutta kuten tiedetään eihän se noin mene.
        Äkkipäätä voisi kuvitella, että tolppien ollessa piilossa ei ylinopeuden ajaminen ainakaan vähenisi, uskoisin tapahtuvan jopa päin vastoin.
        Jarruttelu toki saattaisi vähentyä mutta se ei liene mikään todellinen ongelma nykyisinkään.
        Edelleen olen sitä mieltä, että jos tolpilla ja kameroilla haitaisiin sitä mitä niillä sanotaan haittavan niin tolpat pitäisi olla mahdollisimman näkyviä ja etukäteismerkittyjä.
        Mutta kuten tiedetään, tolpilla ja kameroilla , kauniista puheista huolimatta, ei niillä ole tarkoituskaan liikenneturvallisuuden parantaminen, vaan yksistään ja ainoastaan rahastaminen.


    • enotaylinopeus

      Kameratolppia heti 100000kpl lisää ne kyllä äkkiä maksaa itsensä takaisin ja lisää liikenne turvallisuuttaa.

      • jääräpää

        Miten ne maksaa ittensä takaisin. Ainahan ne maksavat yhteiskunnalle se minkä maksavat. Tässä tapauksessa ne maksetaan ruotsiin. Jos meinaat että sakoilla saadaan rahaa maksamiseen, niin kumminkin ne maksavat yhteiskunnalle yli 30'000€ kappale. Nytkin hankitaan satoja tolppia lähivuosina, niin silläkin hinnalla olis saanu SATOJA poliisiautoja.
        Kameroista varoittavat merkit pitäis olla tietty 200 metriä ennen kameraa, koska tutkat mitta 150 metrin matkalta. Kameratolppien tarkoituksena pitäis olla nopeuden valvonta ja hillitseminen tolppien kohdalla, eikä sakottaminen. Jos autoilija ei tiedä tolpasta ja ajaa ihan hyvää tilanneneopeutta, mutta yli nopeusrajoituksen ja saa sakon, niin sakotus onnistuu, mutta tolpan nopeutta hillitsevä tarkoitus ei todeudu. Jos tolpasta olis varoitettu ja nopeus olis pudonnut pienemmäksi, niin tolppa olis tehnyt tehtävänsä.
        Kyllä autoilijat osaa sovittaa nopeutensa oikeaksi tilannenopeudeksi, ilman mitään näitä tolppia.


      • pakumies671
        jääräpää kirjoitti:

        Miten ne maksaa ittensä takaisin. Ainahan ne maksavat yhteiskunnalle se minkä maksavat. Tässä tapauksessa ne maksetaan ruotsiin. Jos meinaat että sakoilla saadaan rahaa maksamiseen, niin kumminkin ne maksavat yhteiskunnalle yli 30'000€ kappale. Nytkin hankitaan satoja tolppia lähivuosina, niin silläkin hinnalla olis saanu SATOJA poliisiautoja.
        Kameroista varoittavat merkit pitäis olla tietty 200 metriä ennen kameraa, koska tutkat mitta 150 metrin matkalta. Kameratolppien tarkoituksena pitäis olla nopeuden valvonta ja hillitseminen tolppien kohdalla, eikä sakottaminen. Jos autoilija ei tiedä tolpasta ja ajaa ihan hyvää tilanneneopeutta, mutta yli nopeusrajoituksen ja saa sakon, niin sakotus onnistuu, mutta tolpan nopeutta hillitsevä tarkoitus ei todeudu. Jos tolpasta olis varoitettu ja nopeus olis pudonnut pienemmäksi, niin tolppa olis tehnyt tehtävänsä.
        Kyllä autoilijat osaa sovittaa nopeutensa oikeaksi tilannenopeudeksi, ilman mitään näitä tolppia.

        Onko siis sun mielestä tolpan tehtävä nimenomaan se ellä autot hidastaa sen nähdessään mutta ajaa muuten mitä nopeutta haluaa?


      • tolppamaakari

        Tolpat laitetaan vaarallisiin kohtiin tiestössä. Ainakin poliiisi niin sanoo, mutta sanoo mitä sanoo. Tolpan tehtävä on hillitä nopeuksia vaarallisissa kohdissa, joissa tolpatkin on, ei sakottaa,! Väittää poliisi.
        Autojen täytyy hidastaa yleensä tolppien kohdalla, koska muuten sais sakon. Tolpan ohitettuaan voi taas ajaa normaalisti hyvää tilannenopeutta.
        Kameroita on n. 100 tolpassa ja tolpia on n. 1000 , joten kaikkien tolppien kohdalla ei tarttis hidastella. Näissä vanhoissa tolpissa kameralinssi on ylimmäinen "silmä" ja sen huomaa jos siellä on kamera, tai valekamera tai tyhjä laatikko .


      • pakumies671
        tolppamaakari kirjoitti:

        Tolpat laitetaan vaarallisiin kohtiin tiestössä. Ainakin poliiisi niin sanoo, mutta sanoo mitä sanoo. Tolpan tehtävä on hillitä nopeuksia vaarallisissa kohdissa, joissa tolpatkin on, ei sakottaa,! Väittää poliisi.
        Autojen täytyy hidastaa yleensä tolppien kohdalla, koska muuten sais sakon. Tolpan ohitettuaan voi taas ajaa normaalisti hyvää tilannenopeutta.
        Kameroita on n. 100 tolpassa ja tolpia on n. 1000 , joten kaikkien tolppien kohdalla ei tarttis hidastella. Näissä vanhoissa tolpissa kameralinssi on ylimmäinen "silmä" ja sen huomaa jos siellä on kamera, tai valekamera tai tyhjä laatikko .

        Itse näen asian niin että nopeusrajoitukset on tarkoitettu noudatettavaksi kaikkialla, tietysti ne on niin alakanttiin mitoitettu että hitaamminkaan ei ole yleensä järkeä ajaa, eikä muutaman kilsan ylityksestäkään sakkoa tule.
        Kyllä se myös niissä vaaranpaikoissa pitäisi nopeudet kurissa kun ei voisi tietää onko siellä kamera vai ei, ja missä kohdassa tarkalleen.

        Jos muualla pitäisi saada ajaa mitä nopeutta haluaa, ei ole mitään järkeä asettaa nopeusrajoituksia joita ei tarvitse noudattaa. Eli olen yhä sitä mieltä että jemmakameroita jokapaikkaan missä on nopeusrajoitus ja jos se jotain auttaa, niin lisäksi näkyvät kamerat koulujen ym.
        vaaranpaikkojen lähettyville.

        Jos taas päätetään että jossain saa ajaa mitä vauhtia haluaa niin sieltä nopeusrajoitukset pois kokonaan, eikä siis niin että rajoitus on mutta varoitetaan aina kun nopeutesi mitataan.


    • liikennemerkkejäkiitos

      Asiaa!
      Kun kamera tulee, olisi siinä oltava nopeutta kertova rajoituskylttikin.
      Nykyään saa etsiä eikä löydä, että mikä rajoitus on missäkin.
      Pitää jo etukäteen kyttäillä liikennemerkkejä, jotta olisi tietoinen että mitä nopeutta kuuluu ajaa.

      • näin_näkisin

        Sitä rajoitusta on tarkoitus ajaa muuallakin kuin vain sen tolpan matkalta.


    • grtbyfdiksoelf

      [quote]200 metriä ennen kameratolppaa pitäis olla selvä varoitusmerkki, jossa ilmoitettais nopeusvalvonta kamerasta[/quote]

      Tietenkin parasta olisi laittaa jokaiseen suurempaan risteykseen ilmoitus nopeudenvalvonnasta: "tämä tie on nopeudenvalvonnan alainen tie". Ei sitä tarvitse ennen tolppia laittaa ;-)

    • paikallinen

      Sehän on niin, että paikalliset autoilijat tietää ja muistaa nämä kamerapaikat asuinalueellaan, joten heille kameroista ei ole mitään vaaraa tai merkitystä. He siellä samoilla paikoilla 92% -tisesti ajavatkin, joten kameratolpat on näinkin ajateltuna turhia.

    • Eikö riitä nopeusrajoitusmerkki?
      Pitääkö vielä olla kameravalvonnasta varoitus, että nyt on aiheellista noudattaa tätä nopeusrajoitusta???

      • olisi.oikein

        Pitäisi olla.
        Vielä parempi olisi järjestely jota on liikenneturvallisuudesta välittävien poliisien taholta ehdotettu. Eli kameratolpat maalattaisiin jo kaukaa näkyvällä huomiovärillä. Lisäksi se rajoitustaulu pitäisi olla välittömästi ennen kameratolpaa.


    • jääräpää

      Sitten kun saatte sen 140 euron sakon, niin maksakaa vain siitä 14€.
      Kolmen kuukauden päästä voi sitten tulla se loppulasku, 126€. Näin kävi tänä kesänä naapurille.
      Saapahan sakotusfirma töitä ja posteljooni.

    • 5345345345

      2020 jos uusi tieliikennelaki hyväksytään saa olla rajaton määrä pieniä liikennevirhemaksuja eli luokkaa alle 10km/h ylinopeutta. Vain isoista ylinopeuksista tulee nykyisen kaltainen palkkaan sidottu sakko.
      Vähän samaan tapaan on muissakin euroopan maissa.

      saisi vaan suomeenkin tulaa sama systeemi niin että
      1. sakot vaikuttaa vakuutusmaksuihin korottavasti
      2. riittävän isosta ylinopeudesta tai pahasta asennavammasta lähtee korti pysyvästi kuten saksassa
      3. rajusta muttei vielä ns. lopullisesta törröilystä määrättäisiin kymmeniä tunteja kalliita asennekasvatuskursseja kuten Saksassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe