Kekkonen. Luopumisen tuskat presidentit.

Merensinisyydestä

Presidentti Urho Kaleva Kekkonen oli Enontekiöläisille ja Muoniolaisille. Hyvinkin tärkeä ja hyötyjä tuli, mutta ei osattu enemmän häneltä pyytää. Kekkonen oli presidenttinä vuosittain kalastusretkellä aina yhden viikon Käsivarren Porojärvellä. Enontekiö tuli vuosittain tunnetuksi (Kekkonen). Mainitut kararetket työllistivät aina melkoisen määrän valvonta ja avustaja viranomaisia.
Vuoden 1970 puolivälissä, minulle annettiin yht. äkkiä määräys, että minä' olen poliisina mukana Kekkosen kalaretkellä Porojärvellä. Selitin, että ne hoitaa toiset poliisit. Määräys oli selitykset pois ja matkaan.
Porojärvellä, Kekkonen pyysikin minut saapumaan hänen asumaan hirsimajalle, jossa hänen seurassa oli maaherra Martti Miettunen. Kekkonen halusikin kertoa minun isästäni, joka poliittisesti hänelle tuttu. Kekkosella oli tuonnoin tarkka muisti. Hän kertoi, että minut hän muistaa Kaartin kunniakompaniassa ja erotuin kaartilaisista. Sitten kaartilaisena 1960 vaihteessa talvella, kun oli kova pakkanen, keittiön naiset sanoivat presidentille, että tuo sotilas paleltuu ja tulisi vaikka kutsua välillä kahville. Presidentti soitti vartiostoon kaartille ja tuotiin tilalle uusi sotilas Presidentin linnan ulko- ovelle. Minulle Kekkonen, sinä kaartin sotilas pääsit kahville. Presidentti kertoi hyvin monia asioita, kun poliittisesti tunsi minun monipuolisesti isäni kautta. Sitten maaherra Miettunen, että hän opiskeli samalla luokalla isäni kanssa Mustialassa, ja valmistuivat maatalous teknikoiksi/akrologeiksi. Sain kuulla monia hauskoja juttuja. Muistoksi keskusteluissa Kekkonen antoin vielä kiitoksena hienon kolmenvartin konjakkipullon.
Kekkonen, että hän oli ollut takana, että Muonion Tapojärven sivukylälle perustettiin monta maataloustilaan ja saivat käyttöönsä maita. He hyvällä toimimaan työllään erittäin hyvin rakennetut maanviljely tilat. Mutta velkaa tulikin paljon, eivätkä selvityneet veloistaan. Maanviljelijät, että kirjoittaisin Kekkoselle, että lainoja saneerattaisiin, tai muuten ovat tukehtumassa velkavaikeuksissa. Kekkonen armahti ja velkoja saneesattiin sopivasti hyöytyinä. Kekkonen vielä, että olet avustava ulosottomies poliisin ohessa. Mikäli Kekkosella olisi ollut vuosia vielä enemmälti hänellä riittänyt terveydellä ja Kekkonen oli ihastunut Enontekiön ja Muonion kuntiin. Jos olisi jatkanut pitkään presidenttinä, monia hyötyjä olisi hänen kauttaan voinut kunnille tulla.
Olen kiinnostunut alueesta, koska monet olivat olleet työssään Kekkosen kala matkoilta ja olisin hyvin kiinnostunut, kun monia hienoja tapahtuneita kerrottaisiin matkoilla tapahtuneita.

6

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kekkosfani

      Hyvä Kalevi, tuollaisia tapahtumia on hauska lukea! Kerro vaan lisää olet harva joka muistaa Kekkosmatkoista lapissa.

      • einiinkovinpitkäaika

        Kyllä niitä muistajia on useita Muoniossa ja perimätietona on kulkenut tarinoita ja valokuvia seuraavillekin polville.

        Ei noista ajoista ole kuin 40-50 vuotta. Se on loppujenlopuksi lyhyt aika taakse päin katsottuna. Onhan vielä jäljellä koko joukko sotaveteraaneja, jotka voivat kertoa viime sodista ja evakkoajasta, joista on kulunut sentään 70-80 vuotta.


      • Luetunymmärrys

        Älä höpötä yksi tai kaks? Eikä ollut kyse sodasta vaan kekkosretket lapissa.


      • einiinkovinpitkäaika

        En höpötä. Ymmärsin kyllä ja ymmärrän vielä paljonkin luettua tekstiä. Sie et tainu ymmärtää, mitä mie kirjotin - selvää suomea.

        Tahdoin sanoa vain, että koska sotaa muistavia on vielä paljon, niin Kekkosen Lapin retkistä muistavia on vielä enemmän. Siitä on pari-kolmekymmentä vuotta vähemmän aikaa. Hyvässä muistissa on mullakin vielä nuo Kekkosen Lapinretket.


    • Loppumikäloppu

      Ei kaikista asutustilallisista jotka saivat tilan silloin 60.luvulla tullut viljelijöitä,mettä kiinnosti,kun puut loppuivat metsästä niin kiinnostus loppui

    • Merensinisyydestä

      Loppuikä muistamisen henkilönä tiedän ja hänen näkemykset olivat myös pitkälti oikeat. Hän olikin siirtynyt Rovaniemen suuntaan, mutta hänen uudet linjayt olivat aivan oikeat. Ehkä hyvin menestenyt?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe