2018 GGR 47

GGR.aloittaja

Jospa uudella viikolla voisimme jättää ainakin henkilökohtaisuudet pois. Ja entä jos voisimme jättää myös virjeiden ja varsinkin niihin syyllisten etsimisen myös pois. Vaihtoehtona voisi olla ratkaisumallien haku. Tiedämmehän tiedon kulkevan täältä amatöörien kautta myös Asteriaan. Näitä odotellen...

134

3408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • go_west_man

      Tapio matkalla länteen, 1,5 s ja 270 kompassissa

      • vahvistusta

        Samaa ihmettelin. 15mpk matkaa South Trapin kiviin


      • kvs

        Tuulethan siellä on 15-18m/s SSE ja puuskat 21-27m/s. Tuuli kääntyy saman voimakkuisena huomiseksi kaakkoon ja ylihuomenna heikkenee ja kääntyy itään. Aallokko ja erisuuntainen maininki sekoittaisivat kyllä useamman seilorin pakin. Sohvaltakaan ei ole mukava seurata ja kuvitella.


      • vahvistusta
        kvs kirjoitti:

        Tuulethan siellä on 15-18m/s SSE ja puuskat 21-27m/s. Tuuli kääntyy saman voimakkuisena huomiseksi kaakkoon ja ylihuomenna heikkenee ja kääntyy itään. Aallokko ja erisuuntainen maininki sekoittaisivat kyllä useamman seilorin pakin. Sohvaltakaan ei ole mukava seurata ja kuvitella.

        Nyt 4kts 236 suuntaan. Selvästi Lehtinen väistää edessä olevaa vielä kovemman tuulen aluetta. Ja varmaan kuumottavan lähellä tuo ranta tuossa


    • Hyvä pätkiä näitä ketjuja lyhemmäksi. Android tabletti hyytyy pitkää ketjua alaspäin scrollaressa. Oikea tietokone selviää paremmin. Eikä edes tabletin käyttömuisti eikä prosessorinopeus asettane pullonkaulaa. Ei voi ymmärtää.

      Juuri nyt Lehtinen näyttää kääntyneen n. 180 ast.

    • Joakim1

      Trakkerin mukaan Istvan on leikannut kielletyn alueen läpi ollen n. tunnin kielletyllä aluellaa ja mennen n. 0,5 M kulman väärältä puolelta. Ilmeisesti trakkeri piirtää suoran viivan 4 tunnin välein saatuihin sijainteihin? Onko RO:lla tieto myös sijainneista tuolla välillä vai jääkö asia epävarmaksi?

      Viimeisin sijainti on 4:00 UTC ja silloin Istvan on 0,5 M päässä rajasta sallitulla puolella ja 4 M kulman ohi. Ilmeisesti Istvanin navigointi heittää pahasti. Hänhän ei ilmeisesti saa edes aikasignaalia, kun radiolaitteet kärsivät sisään tulleesta aallosta. Ei kai tarkoituksella mennä noin lähelle ilman GPS:ää?

      • Joakim1

        8:00 UTC Istvan on 0,6 M kielletyllä alueella. Mitähän tuosta seuraa?


      • paikkaa

        Istvan nyt (08:00 UTC) 0.6NM liian etelässä 46 0.60 S


      • jäämme.odottamaan

        Käsitykseni mukaan trackeri on ohjelmoitu lähettämään paikan tunnin välein, eikäs RO siten tiedä, mitä välillä on tapahtunut. Onkohan kielletty alue sääntöjen näkökulmasta verrattavissa kääntömerkkiin, vai meneekö rikkomus huomautuksella. Ei taida ainakaan 360 tai 720 auttaa. Jo eilen illalla katselin, että Istvanin sijainti tulee olemaan hankala sen nurkan suhteen.


      • ex-Santtu31
        jäämme.odottamaan kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan trackeri on ohjelmoitu lähettämään paikan tunnin välein, eikäs RO siten tiedä, mitä välillä on tapahtunut. Onkohan kielletty alue sääntöjen näkökulmasta verrattavissa kääntömerkkiin, vai meneekö rikkomus huomautuksella. Ei taida ainakaan 360 tai 720 auttaa. Jo eilen illalla katselin, että Istvanin sijainti tulee olemaan hankala sen nurkan suhteen.

        Kielletyllä alueella vietetystä ajasta tulee 3x aikasakko lusittavaksi Atlantilla. Ks kisan säännöt verkkosivuilta.


    • Joakim1

      Ratkaisumallejahan on ollut jo paljon, mutta kovin vaikeaksi niiden antaminen on tehty, kun tietoa ei anneta. Tuoreimpana esimerkkinä staagien kireysongelmat, joihin Seppomartti jo esitti ratkaisuna staagin lyhentämistä merellä, josta hänellä on kokemusta. Ei ole kerrottu mitä työkaluja ja varaosia tuohon liittyen on mukana.

      Yksi selvä vinkki. Puhdista heti pohja, kun se suinkin on mahdollista. Käytä vaikka koko päivä siihen. 12 h pysähdyksen saa kiinni muutamassa päivässä parantuneena vauhtina.

      • GGR.aloittaja

        Tapiolla on liki päivittäinen Q&A-yhteys välitettynä WB:lle Mikko Brummeriin. Uskoisin, että staagien lyhentämiseen saa sitä kautta käypäiset ohjeet, jos se on mahdollista. WB:lla myös aika hyvin tietävät mukana olevat rikiin ja purjeisiin liittyvät tarvikkeet ja työkalut. Ilmeisesti ongelma oli vain pienempi kiusa ennen Hobartia, jossa noteerattiin raidat purjeissa.


      • seppomartti
        GGR.aloittaja kirjoitti:

        Tapiolla on liki päivittäinen Q&A-yhteys välitettynä WB:lle Mikko Brummeriin. Uskoisin, että staagien lyhentämiseen saa sitä kautta käypäiset ohjeet, jos se on mahdollista. WB:lla myös aika hyvin tietävät mukana olevat rikiin ja purjeisiin liittyvät tarvikkeet ja työkalut. Ilmeisesti ongelma oli vain pienempi kiusa ennen Hobartia, jossa noteerattiin raidat purjeissa.

        Mikä on Q&A- yhteys? Mikko on muuten ollut lomamatkalla, ettei päivittäinen yhteys niiltä osin ole totta


      • GGR.aloittaja
        seppomartti kirjoitti:

        Mikä on Q&A- yhteys? Mikko on muuten ollut lomamatkalla, ettei päivittäinen yhteys niiltä osin ole totta

        Questions&Answers, kun FAQ ei tähän sovi. Mikko ehkä juuri nyt lomilla, mutta onhan WB:lla muitakin, jotka osaavat vastata esiin tuleviin kysymyksiin. Useimmiten vain kysymykset siellä ohjataan Mikolle, osin ehkä sen takia, että Mikko ja Tapio ovat eniten tuttuja keskenään.


    • Leppoisaa

      Jospa Tapio on menossa south trappin laguuniin putsaamaan pohjaa? En kyllä tiedä mikä veden lämpötila mahtaa siellä olla..
      Onkohan noilla häntäpään kavereilla (Mark, Loic ja Igor) kaikki kunnossa, ihan kuin heillä ois keskinäinen kisa siitä että kuka etenee hitaimmin! Kohta ne pari hylättyä venettää menee ohi.. VDH on jo ylittäny Tyynen valtameren kun osalla on vielä Tasmaniaan vaikka miten matkaa.. Suuria on erot tässä kisassa, onkohan mitään aikarajaa että miten kauan maalissa odotellaan viimeisiä tulijoita, voi nimittäin mennä ylitöiksi.. Jos VDH:lla vene kestää ja jatkais Kap hornin jälkeen edelleen suoraan itään, niin ohittaisi hitaimmat ennen Atlanttia, vois tulla Tapionkin kanssa tiukka kisa!

      • ans_kattoo

        Jos ... vielä saattaa käänteitä tulla. VDH:n etumatka on koetteilla aikakin kap hornin jälkeen. Siellä voi tulla vastaisia tuulia ja pumppaavaa aallokkoa, mikä on haaste hänen rikikorjaukselle. Ja päiväntasajaan kevyissä keleissä lyhennetty masto ei ole optimi. Jännää seurattavaa.


      • yXseuraaja

        Loicin vene on merenpohjassa, joten hän on voittanut tuon keskinäisen kisan hitaimmasta veneestä... ;-)


      • EräsSeuraaja
        yXseuraaja kirjoitti:

        Loicin vene on merenpohjassa, joten hän on voittanut tuon keskinäisen kisan hitaimmasta veneestä... ;-)

        Aika happaman makuista kommentointia, sanoisin. Oletko varma että se on uponnut?
        Eikös noilla vesillä tahallinen upottaminen ole kielletty?


      • Joakim1
        EräsSeuraaja kirjoitti:

        Aika happaman makuista kommentointia, sanoisin. Oletko varma että se on uponnut?
        Eikös noilla vesillä tahallinen upottaminen ole kielletty?

        Kyllä siitä kerrottiin, että läpiviennin letku katkaistiin ja upposi pian sen jälkeen.


      • Jurristikko
        yXseuraaja kirjoitti:

        Loicin vene on merenpohjassa, joten hän on voittanut tuon keskinäisen kisan hitaimmasta veneestä... ;-)

        Melkoinen merenkyntäjä kyllä jos on pohjassa ja liikkuu 1,1 kn vauhdilla kuten trakkeri kertoo. Vai olisiko trakkeri pelastuslautalla?


      • Joakim1
        Jurristikko kirjoitti:

        Melkoinen merenkyntäjä kyllä jos on pohjassa ja liikkuu 1,1 kn vauhdilla kuten trakkeri kertoo. Vai olisiko trakkeri pelastuslautalla?

        Havainto on 23.10. eli ei kerro mitään nykytilasta. Onko tuo sitten veneen viimeinen paikka vai otettiinko trackeri mukaan laivaan?

        Samoin Tomyn paikka ei ole päivittynyt aikoihin. Gregorin toimii edelleen.


      • seppomartti
        Jurristikko kirjoitti:

        Melkoinen merenkyntäjä kyllä jos on pohjassa ja liikkuu 1,1 kn vauhdilla kuten trakkeri kertoo. Vai olisiko trakkeri pelastuslautalla?

        Jos Loicin trackeri liikkuu solmun nopeudella niin se ei sinänsä ole ihme koska se on tyypillinen ajelehtimisnopeus. YB-trackerissa on vaahtomuovikotelo, se ehkä kelluttaa riittävästi ja vesitiiviys on riittävä. Epirb saattaisi myös kellua jossain mutta akku olisi jo tyhjä


      • Jurristikko
        Joakim1 kirjoitti:

        Havainto on 23.10. eli ei kerro mitään nykytilasta. Onko tuo sitten veneen viimeinen paikka vai otettiinko trackeri mukaan laivaan?

        Samoin Tomyn paikka ei ole päivittynyt aikoihin. Gregorin toimii edelleen.

        Heh, kiitos. En hokannu päivämäärää.


    • seppomartti

      Veikkaus: Igor ei ajelehtimisnopeudellaan selviä reitistä vesi ja ruoka loppuvat ennen maalia . Marc Sinclair ehkä sama kohtalo? Suzie tulee parantelemaan sijoitustaan podiumille,vauhti säilynyt tai parantunut jamuilla hidastunut

      • hyväveikkaus

        Igor tähtää Tasmaniaan pohjan ja rikin laittoon. Varmaan tankkaa vettä yms samalla. Ja jatkaa Chistesterissä. Näin mainitsi Don jossain videossa


    • Tänään_kuultua

      Tässä Tapion kommentit tältä päivältä:

      ”0230 UTC arvioin olevani liian lähellä North Trap'ia ja Stewardin saaren rantaa,
      koska tuuli oli kääntymässä styyrpoorin halssilla vähitellen 30 astetta vastapäivään
      ja minulla olisi ollut alle 20 mailia ”searoom” eli tilaa merellä.

      Kryssikulma tuulessa ja aallokossa on olematon, eikä tiedä pääseekö ollenkaan
      vastatuuleen. Molemmilla halsseilla vastatuuleen lähes mahdotonta.
      Koska ennusteet puuskissa olivat 50 solmua, olisi ollut liian vaarallista jos tulisi
      knockdown tai jotakin muuta hajoaisi. Olisin tässä tuulessa nopeasti kivillä ilman että
      kukaan pystyisi auttamaan.

      Soitin satelliittipuhelimella Don'ille ja sain muun muassa position. Päätin tehdä
      ainoan oikean ratkaisun ja kääntyä takaisinpäin, joka oli ainoa turvallinen suunta.
      Olen nyt 15 mailia South Trapin eteläpuolella ja nyt on tilaa vaikka Tasmaniaan
      purjehtia takaisin. Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse. Otetaan pari päivää vauhtia ja
      sitten lähdetään muiden perään ...

      ”Paska tilanne” että tuuli muuttuu juuri noin epäedullisesti kaikkein pahimmassa
      paikassa. Olen ollut melkein koko päivän kannella valmistautumassa myrskyyn.

      Ja kaiken syy ovat ne ”vitun barnakkelit.” Kun valitsin venettä 23 mahdollisesta,
      valitsin sen joka mielestäni oli paras vastatuuleen kryssätessä mutta barnakkelit
      ovat tuhonneet veneen nämä ominaisuudet kokonaan tässä vaiheessa. Minulla on
      nyt kisan ainoa vene joka ei nouse vastatuuleen.

      Veneessä on kaikki kunnossa. Barnakkelit on täsmälleen ainoa ongelma. Jos olisi
      puhdas pohja, ei olisi mitään ongelmia, olisin pystynyt kryssaamaan pienellä
      kulmalla vastatuuleen eikä ongelmaa olisi ollut. Vene sortaa hirveästi, nopeus 1-1,5
      solmua normaalia pienempi.

      Tilanne oli oikeasti hengenvaarallinen joutua South tai North Trapin karikoille ja oli
      pakko päästä pois rannikon lähistöltä. Olen vakavissani - ei riitä se, että barnakkelit
      pilaavat kilpailun mutta ne laittavat ihan oikeasti hengenvaaralliseen tilanteeseen
      niin, etten ole yht'äkkiä helikopteripelastuksen kohteena.

      Olin yhteydessä Uuden Seelannin rannikkoasemaan ja pyysin tiedot ja taajuudet
      valtion rannikkoradioasemaan saadakseni paikalliset säätiedot mutta myös sen
      takia, että koska oli potentiaalisesti vaarallinen tilanne - jos tulee pelastusoperaatio -
      tietävät kuka olen ja missä olen. Se nopeuttaa mahdollista pelastusoperaatiota
      Tuulet ovat nyt vähän köykäisempiä ja pahin myrsky veneen takana. Tilanne on nyt
      täysin hallinnassa ja searoom'ia alkaa olemaan tarpeeksi.

      Maryn (Fiskerman's Radio) mukaan ainoa alus Steward-saaren eteläpuolella koska
      keli niin huono.

      • Jurristikko

        "Minulla on nyt kisan ainoa vene joka ei nouse vastatuuleen."
        Just niin, oman kokemuksen perusteella en epäile pätkääkään. Jos jo merirokkopohja tuhoaa veneen kryssiominaisuudet, kuten olen kokenut, niin hanhenkaulapohja voi todellakin tuhota veneen purjehdusominaisuudet täysin.
        Joakim tuolla toisessa ketjussa arveli että 20% hidastuminen koneajossa olisi johtunut potkuriin kiinnittyneistä merirokoista, siis minun kokemassani tapauksessa. Voi olla että potkurin näkit vaikuttivat, mutta ihan vastaavasti kevyellä avotuulella jolla pursi kulki normaalisti koneajon "marssinopeutta", hidastus tuona syksynä oli aivan vastaava. Sinä syksynä vene nousi enintään 60 astetta tuuleen jos yritti yhtään pitää vauhtia yllä. Eikä ko. vene ollut ensinkään kehno kryssipaatti. Koko karmeus paljastui ylösnoston jälkeen, näkkiä täys pohja. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia, on ollut kohtuullisen hyvät antifoulingit.


      • Jurristikko kirjoitti:

        "Minulla on nyt kisan ainoa vene joka ei nouse vastatuuleen."
        Just niin, oman kokemuksen perusteella en epäile pätkääkään. Jos jo merirokkopohja tuhoaa veneen kryssiominaisuudet, kuten olen kokenut, niin hanhenkaulapohja voi todellakin tuhota veneen purjehdusominaisuudet täysin.
        Joakim tuolla toisessa ketjussa arveli että 20% hidastuminen koneajossa olisi johtunut potkuriin kiinnittyneistä merirokoista, siis minun kokemassani tapauksessa. Voi olla että potkurin näkit vaikuttivat, mutta ihan vastaavasti kevyellä avotuulella jolla pursi kulki normaalisti koneajon "marssinopeutta", hidastus tuona syksynä oli aivan vastaava. Sinä syksynä vene nousi enintään 60 astetta tuuleen jos yritti yhtään pitää vauhtia yllä. Eikä ko. vene ollut ensinkään kehno kryssipaatti. Koko karmeus paljastui ylösnoston jälkeen, näkkiä täys pohja. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia, on ollut kohtuullisen hyvät antifoulingit.

        Kyllä ne nopeuteen vaikuttaa. Efekti on sama kuin jos hinaisi venettä. Moottoriveneissä, nopeissa tai hitaissa huomaa ihan selvästi, miten loppukaudesta huippunopeus laskee, jos ei ole maalit kunnossa.


    • seppomartti

      Jos Asteria ei kryssi laisinkaan löysien staagien ja pohjan kasvullisuuden vuoksi niin ei ole parempaa säätäkään luvassa viikkoon. Tyyntä ja vastaista sitten kun lopettaa poispäin maalista purjehtimisen.
      Slats väistää kovaa tuulta 50-60 astetta. Ja Igor on jälleen keskellä tyventä alle 1 s vauhtia!.

      • Joakim1

        Ja Uku, jonka veneen pohja näytti vähintään yhtä pahalta kuin Tapion Hobartissa, on edennyt n. 150 M viimeisen vuorokauden aikana. Siis kisan parasta vauhtia. Windyn mukaan virtakin on hieman vastainen, joten keskivauhti veden suhteen on ollut reilusti yli 6 solmua.

        Uku ilmeisesti pesi loputkin pohjasta pläkäjaksonsa aikana? Tapio sen sijaan kärsii pahasti siitä, ettei ole pessyt.

        Viimeisessä Q&A:ssa Don käsitteli tuota "pohjanpesukieltoa". Sanoi, ettei se ole GGR:n asia eikä säännöissä. Ovat vaan kertoneet edelleen viranomaisilta saamansa tiedon. Eivät siis ole kieltäneet mitään, vaan kertoneet Australian lainsäädännöstä.

        VDH oli huolissaan sähkön riittävyydestä, kun vesigenun teline oli hajonnut. Ilmeisesti hänen sähköntuottonsa siis on siitä riippuvainen. Ei ole vauhtia tuntunut haittaavan, mutta hänellä lieneekin Watt&Sea. Olisiko peräti kisamalli? Sillä saanee riittävän sähkön muutaman tunnin käytöllä vuorokaudessa vauhdin ollessa 6-7 solmua.


      • kvs

        Joo, olisi jo Asterialla täyskäännöksen aika, kohti koillista.
        VDH:lla nyt valmistautumiskeli tulevaan. Ylihuomisesta alkaen pari päivää tuulta takaa niin, että sydvestin lierit puristaa korvia. Toivottavasti masto kestää.


      • Misse__

        Mikä tuossa muuten on ongelmana ettei staageja saa tiukaksi? Hekki kiristetty pohjaan joten rakea lisäämälläkään ei saada vetoa sisemmille staageille?


      • kvs
        Misse__ kirjoitti:

        Mikä tuossa muuten on ongelmana ettei staageja saa tiukaksi? Hekki kiristetty pohjaan joten rakea lisäämälläkään ei saada vetoa sisemmille staageille?

        Kuulemma staagit, joissa ei ole säätömahdollisuutta, ovat 10-20mm liian pitkät.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        Ja Uku, jonka veneen pohja näytti vähintään yhtä pahalta kuin Tapion Hobartissa, on edennyt n. 150 M viimeisen vuorokauden aikana. Siis kisan parasta vauhtia. Windyn mukaan virtakin on hieman vastainen, joten keskivauhti veden suhteen on ollut reilusti yli 6 solmua.

        Uku ilmeisesti pesi loputkin pohjasta pläkäjaksonsa aikana? Tapio sen sijaan kärsii pahasti siitä, ettei ole pessyt.

        Viimeisessä Q&A:ssa Don käsitteli tuota "pohjanpesukieltoa". Sanoi, ettei se ole GGR:n asia eikä säännöissä. Ovat vaan kertoneet edelleen viranomaisilta saamansa tiedon. Eivät siis ole kieltäneet mitään, vaan kertoneet Australian lainsäädännöstä.

        VDH oli huolissaan sähkön riittävyydestä, kun vesigenun teline oli hajonnut. Ilmeisesti hänen sähköntuottonsa siis on siitä riippuvainen. Ei ole vauhtia tuntunut haittaavan, mutta hänellä lieneekin Watt&Sea. Olisiko peräti kisamalli? Sillä saanee riittävän sähkön muutaman tunnin käytöllä vuorokaudessa vauhdin ollessa 6-7 solmua.

        Ihme jos ei olisi W & S varaosia mukana, kuuluisi asiaan. Teline eli pikemminkin saranat ovat polyasetaalia, mikä ei kestä tuollaista matkaa koska joka aalto liikuttaa hydroa ja muoviosat hankaavat metallia aikamoisella voimalla. Oletan, että hän nostaa hydron ylös ja vaihtaa osia. VDH:n on ollut pakko tietää tuo ongelma jo lähtiessä.


      • vauhtia

        Ainakin etummaisen staagin, jolla on myrskyfokka valmiina hakasilla, saa kireälle. Staagit eivät liene oleellinen ongelma, mutta aallokko ja hanhenkaulat yhdessä tappavat tuuleennousun. Jos ei ole vauhtia, ei kölikään pidä.

        Tapio varmaan mieluusti heittäisi vendan, mutta toistaiseksi pääsisi vain sivutuuleen suoraan takaisin rantaan. Ilmeisesti toistaiseksi pitääturvallista suuntaa, jolla tulee mahdollisimman vähän tappiota.

        Ajatuksen pohjanpesukiellon takana ymmärtää. Mutta toisaalta vaikea uskoa, että valtamereltä veneen pohjassa kantautuisi mitään sellaista, mitä meri ei muutenkin toisi. Laivat kulkevat niin paljon nopeammin, että ehkä jotain tulisikin, jota elinolosuhteet matkalla eivät suosi. Ja painolastivesien mukanahan tulee meillekin kaikenlaista ulkomaanelävää.


      • Kovista
        vauhtia kirjoitti:

        Ainakin etummaisen staagin, jolla on myrskyfokka valmiina hakasilla, saa kireälle. Staagit eivät liene oleellinen ongelma, mutta aallokko ja hanhenkaulat yhdessä tappavat tuuleennousun. Jos ei ole vauhtia, ei kölikään pidä.

        Tapio varmaan mieluusti heittäisi vendan, mutta toistaiseksi pääsisi vain sivutuuleen suoraan takaisin rantaan. Ilmeisesti toistaiseksi pitääturvallista suuntaa, jolla tulee mahdollisimman vähän tappiota.

        Ajatuksen pohjanpesukiellon takana ymmärtää. Mutta toisaalta vaikea uskoa, että valtamereltä veneen pohjassa kantautuisi mitään sellaista, mitä meri ei muutenkin toisi. Laivat kulkevat niin paljon nopeammin, että ehkä jotain tulisikin, jota elinolosuhteet matkalla eivät suosi. Ja painolastivesien mukanahan tulee meillekin kaikenlaista ulkomaanelävää.

        Kovaa alle tarpeeksi ja kiillottuvia pintaan


    • foliohatt

      Voisiko pohjan pinnoittaa tyyliin formulakuskin visiiri? Aina silloin tällöin vetäisi yhden foliomuovin pois ja taas olisi pesemättä puhdas pohja. Riippuen pinnoitteesta kertakäyttöisyys ei ehkä ole ympäristöystävällisin ratkaisu, mutta voikai niitäkin näkökulmia kehittää. Ja voisihan niihinkin layereihin laittaa myrkkyä jotta olisivat pitkäikäisempiä?

      • Murkyllinen

        Eikös tämä ole jo keksitty. Kiilloyyuva myrkky. Vaikka Mille...


      • seppomartti
        Murkyllinen kirjoitti:

        Eikös tämä ole jo keksitty. Kiilloyyuva myrkky. Vaikka Mille...

        Mille ei toimi tuolla matkalla, eikä lyhyemmälläkään. Pestessä häipyy loputkin.


      • Milleilijävaikkenolekaan

        Taisi lähinnä tarkoittaa itsekiillottuvaa. Esim Seahawk, löytyy versio jolla voi ajaa tosi paljon maileja. Myös Laiva versioita, ovat kyllä tarkoitettu karvan nopeammille, mutta kiillottuvia nekin, ja kestävät 50-100kmpk. Milleäkin on muuten montaa lajia...


    • BorgumRiff

      Katselin youtubesta kun veneitä kuvattiin ja kippareita haastateltiin alkumatkasta Lanzaroten vesillä.
      Kyllähän Tapion vene ui todella syvällä kun vertaa Rustlereihin!

      • PaljonkoOnPaljon

        Onko Rustlereissa Tapion veneessä saman verran varalaita? Vai mistä tiesit Asterian uivan syvällä verrattuna noihin?


    • borkumRiff

      Ihan silmämääräisesti katselin, oletko itse vilkaissut noita youtube-pätkiä?
      Vai onko tietoa varalaitojen korkeuseroista?

      • eriveneet

        Gaian runkohan on sama kuin Swan 36:ssa. Ei ui Swan kovin paljon korkeammalla normaalikuormassa. Rustlereita en taida olla livenä nähnyt, mutta sehän on jo profiilipiirroksissa aivan erilainen. Mahtaako Rustlerille sellaista mittakirjaa netistä löytyä, jossa tietoa varalaidoista olisi.


    • MistäsSenVoisiTietää

      Olen katsonut, ei ole tietoa. Siksi kysyin.

    • Joakim1

      Hesarissa on tänään pitkä juttu Tapion pohjasta, myrkkymaaleista ja sen pesemisestä: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005905478.html

      Tuossa sanotaan selvästi, että Tapio valitsi käytetyn maalin. Aiemminhan Tapio on syyttänyt telakkaa väärän maalin käytöstä. Totuus?

      Sitten kerrotaan, että GGR olisi kieltänyt Tapiota pesemästä pohjaa Hobartissa. Don taas sanoo, ettei asia heille kuulu ja he vain välittivät viranomaisilta saamansa tiedon. Totuus?

      Tuosta nähtävästi on tehty hyvityspyyntökin. Jos Donin tarina on tosi, hyvitys ei liene kovin perusteltu. Ja sijoituksethan eivät ole muuttuneet Hobartin jälkeen, joten mikä se hyvitys olisi ja miten se auttaisi Tapiota.

      Tuolla väitetään, että Suomessa ei saa käyttää kuparia maaleissa, mutta Tukesin sallittujen maalien listalla on lähes kaikissa maaleissa kuparia jossain muodossa. Ei toki niin paljoa kuin Keski-Euroopassa sallituissa maaleissa.

      Puhdistamisen kerrotaan vaativan skraban tain paistinpannun. Millähän Uku puhdisti kamalassa kunnossa olleen pohjansa? Hänhän ei ollut varustautunut puhdistukseen eli mukana ei ollut märkäpukua, maskia eikä räpylöitä. Tuskin siis myöskään työkalua erityisesti ko. hommaan. Viimeiset kaksi vrk Ukun vauhti on ollut kisan parasta, n. 150 mpk/vrk, joten selvästikin pohja on saatu kohtuulliseen kuntoon.

      • seppomartti

        Aika monessa veneessä on metallinen paistinlasta, juustohöylä tai kakkulapio. Niillä pohja puhdistuiai aika hyvin. Muovinen paistinlasta olisi varmaan huonompi mutta parempi kuin ei mitään. Pesemisen hetki on sivuutettu kauan sitten.


      • pesulle
        seppomartti kirjoitti:

        Aika monessa veneessä on metallinen paistinlasta, juustohöylä tai kakkulapio. Niillä pohja puhdistuiai aika hyvin. Muovinen paistinlasta olisi varmaan huonompi mutta parempi kuin ei mitään. Pesemisen hetki on sivuutettu kauan sitten.

        Jos uimaan ei pääse, moiseen pöheikköön voisi auttaa köysi kölin alta ja hinkkaus. Olisi parempi nykyisillä saippualaatikko-eväkölisillä, mutta jonkun verran poistaisi varmaan viinilasirungostakin. Voisihan siihen köyteen sitoa esim fendarinkin. Keulaosa mastolle asti näyttäisi gaiassakin olevan vielä kuperaa, samoin kuin puolisen metriä vesilinjasta alas. No ei varmaan ihan puhtaaksi tulisi, mutta varmaanki parempi kuin ei mitään.


      • faktisesti

        Tuossa sanotaan selvästi, että Tapio valitsi kovan maalin, ei muuta. Se taas tiedettiin jo lähdön aikaan. Samoin sanottiin aivan selvästi kiellon tulleen Australian viranomaisilta niin, että luvan antamisesta järjestäjää uhkaisi 100 000 AUD ja Tapioa 50 000 AUD sakko kiellon rikkomisesta.

        Maissa oleva lähde ehkä hyvinkin voi ilmaista mielipiteenään, että epätasavertaisesta kohtelusta pitäisi saada hyvitystä. Eipä taida mielipidettä suurempaa arvoa sillä olla, eihän jury ota käsittelyyn ulkopuolisten tekemiä protesteja ta hyvityspyyntöjä.

        Lehtiartikkeleita ei koskaan kannata lukea kovin sanasta sanaan oikeana pitäen. Sanottiinhan siinä nytkin hanhenkaulojen painon olevan se haittatekijä. Toimittajat kirjoittavat niinkuin ovat asian olleet ymmärtävinään.


      • Joakim1
        faktisesti kirjoitti:

        Tuossa sanotaan selvästi, että Tapio valitsi kovan maalin, ei muuta. Se taas tiedettiin jo lähdön aikaan. Samoin sanottiin aivan selvästi kiellon tulleen Australian viranomaisilta niin, että luvan antamisesta järjestäjää uhkaisi 100 000 AUD ja Tapioa 50 000 AUD sakko kiellon rikkomisesta.

        Maissa oleva lähde ehkä hyvinkin voi ilmaista mielipiteenään, että epätasavertaisesta kohtelusta pitäisi saada hyvitystä. Eipä taida mielipidettä suurempaa arvoa sillä olla, eihän jury ota käsittelyyn ulkopuolisten tekemiä protesteja ta hyvityspyyntöjä.

        Lehtiartikkeleita ei koskaan kannata lukea kovin sanasta sanaan oikeana pitäen. Sanottiinhan siinä nytkin hanhenkaulojen painon olevan se haittatekijä. Toimittajat kirjoittavat niinkuin ovat asian olleet ymmärtävinään.

        Kyllähän tuossa sanotaan, että valittavana oli kaksi maalia Maritimista ja Tapio valitsi niistä kovan vaihtoehdon. Siis ei mikä tahansa kova, vaan juuri se Maritimin myymä maali.

        Joo lehtiartikkeleissa on paljon virheitä, myös Hesarissa. Aina kun on aihe, josta tietää jotain, löytää monta selvää virhettä. Tästä Tapion aiheesta taas ei tunnu luetettavaa tietoa olevan saatavilla.


      • faktisesti
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyllähän tuossa sanotaan, että valittavana oli kaksi maalia Maritimista ja Tapio valitsi niistä kovan vaihtoehdon. Siis ei mikä tahansa kova, vaan juuri se Maritimin myymä maali.

        Joo lehtiartikkeleissa on paljon virheitä, myös Hesarissa. Aina kun on aihe, josta tietää jotain, löytää monta selvää virhettä. Tästä Tapion aiheesta taas ei tunnu luetettavaa tietoa olevan saatavilla.

        Lue vielä se artikkeli. Sananmukaisesti siinä sanotaan Tapion valinneen kovan maalin. Muuten ei ole selkoa, mikä oli Bastin sanomaa ja mikä toimittajan olettamaa. Toimittaja joka tapauksessa haastatteli Bastia, Tapion sanomiset ovat parhaimmillaankin toisen käden tietoa.


      • Hesain.toimitus

        "Hesarissa on tänään pitkä juttu Tapion pohjasta, myrkkymaaleista ja sen pesemisestä"

        Kannattaako suin päin uskoa mitä joku nykytoimittaja kirjoittaa. Ei kyllä kannata. Kyllä Hesarissa on joka päivä virheitä toimittajien kirjoituksissa. Asiavirheitä, nimikevirheitä ja ymmärrysvirheitä. Kiireessä kun tekee (pitää sada tietty määrä juttuja nettiin) niin jää taustat ja faktat aika ohuiksi - siis täysin tutkimatta.


      • pesulle kirjoitti:

        Jos uimaan ei pääse, moiseen pöheikköön voisi auttaa köysi kölin alta ja hinkkaus. Olisi parempi nykyisillä saippualaatikko-eväkölisillä, mutta jonkun verran poistaisi varmaan viinilasirungostakin. Voisihan siihen köyteen sitoa esim fendarinkin. Keulaosa mastolle asti näyttäisi gaiassakin olevan vielä kuperaa, samoin kuin puolisen metriä vesilinjasta alas. No ei varmaan ihan puhtaaksi tulisi, mutta varmaanki parempi kuin ei mitään.

        Totahan joku kokeili ja totesi huonoksi, eli köysi vain pomppi kasvuston yli. Sitä olisi pitänyt käyttää aiemmin.


      • onko tapio jossain suoraan syyttänyt telakkaa väärän maalin käytöstä?


      • Joakim1
        sklasse kirjoitti:

        onko tapio jossain suoraan syyttänyt telakkaa väärän maalin käytöstä?

        Kuuntele Tapion sateliittipuhelu 31.10.2018 (4:00 alkaen): https://goldengloberace.com/socialhub/
        Kyllä tuossa aika suoraan syytetään telakkaa. Kuitenkin telakka ja nyt Hesarissa Maritim kertovat muuta.


      • kvs
        Joakim1 kirjoitti:

        Kuuntele Tapion sateliittipuhelu 31.10.2018 (4:00 alkaen): https://goldengloberace.com/socialhub/
        Kyllä tuossa aika suoraan syytetään telakkaa. Kuitenkin telakka ja nyt Hesarissa Maritim kertovat muuta.

        Kyllä tuossa puhelussa Lehtinen ulkoistaa vastuun omista valinnoistaan. Joku tällä palstalla kertoi tuon puhelun julkistamisen jälkeen jo odottavansa venemessuja, että pääsee kivittämään telakanväen. Tasan tuossa kohtaa lopahti kiinnostus Lehtisen purjehdusta kohtaan.

        Saattaa tietysti olla, että väsymys ja turhautuminen saa näkemään asiat toisin kuin ne ovat. Lehtinen voi korjata vielä vetämällä syytökset takaisin ja kertomalla avoimesti tehneensä itse valinnan.


      • svka

        Tietääkö joku jutun koko totuuden? Kohtalaisen läheltä projektia seuranneena minä en ainakaan tiedä, niin paljon totuus riippuu yhden pilkun paikasta. Tässä kohtaa lähtien niinkin yksinkertaisesta asiasta, että pohjamaaleista on eri versioita eri olosuhteisiin ja paikallisiin määräyksiin. Vaikka siis tiedettäisiin Triluxin olevan valittu maali, se ei kerro kaikkea. Muiden kokemuksista tosin voi päätellä, ettei parempikaan maali olisi kokonaan kasvustolta välttänyt ilman omia lisiä.

        Mitään täällä kirjoitettua ei muuten voi laittaa Tapion vastuulle, ainoastaan hänen kirjoittamat tviitit ovat hänen omiaan.


    • kvs

      Meinasin kommentoida, mutta poistin yksityiskohdat ja jätin vain alun ja lopun.

      Joo, kyllähän onnettomia valintoja saa tehdä.
      Hommasta meni kyllä maku siinä vaiheessa, kun vastuuta valinnoista alettiin ulkoistamaan.

      Mutta asiasta toiseen, VDH:lla alkaa pian todellin korjatun maston testi.

      • Joakim1

        Eikö VDH juuri ollut pahemmissa keleissä kuin nyt on tulossa? Onko nyt ollut pläkässä vai miksiköhän on jäänyt alle 100 mpk/vrk?


      • kvs
        Joakim1 kirjoitti:

        Eikö VDH juuri ollut pahemmissa keleissä kuin nyt on tulossa? Onko nyt ollut pläkässä vai miksiköhän on jäänyt alle 100 mpk/vrk?

        Oli kevyen tuulen alueella, nyt tuulee takaa jo 8m/s. Huomenna luoteistuulta 11-19m/s, puuskissa 19-26m/s. Samaa jatkuu pe-la, su-ma vähän kevenee. To-pe välisenä yönä aallokon ja mainingin yhdistelmä laittaa kaiken koetukselle.


      • seppomartti
        kvs kirjoitti:

        Oli kevyen tuulen alueella, nyt tuulee takaa jo 8m/s. Huomenna luoteistuulta 11-19m/s, puuskissa 19-26m/s. Samaa jatkuu pe-la, su-ma vähän kevenee. To-pe välisenä yönä aallokon ja mainingin yhdistelmä laittaa kaiken koetukselle.

        VDH ajaa fiksusti pelkästään rullafokalla myötäiseen ja sekin tarvittaessa reivattuna. Ei kannata revitellä, tosin kelikin oliheikompi voimistuakseen pian. Selvinnee Hornin ohi masto pystyssä kun ei pahempaa ole tiedossa.. Tosin 50 solmua puuskissa on aivan kauheaa.


      • kvs
        seppomartti kirjoitti:

        VDH ajaa fiksusti pelkästään rullafokalla myötäiseen ja sekin tarvittaessa reivattuna. Ei kannata revitellä, tosin kelikin oliheikompi voimistuakseen pian. Selvinnee Hornin ohi masto pystyssä kun ei pahempaa ole tiedossa.. Tosin 50 solmua puuskissa on aivan kauheaa.

        Nyt tuuli on luoteesta 14m/s ja puuskissa yli 20m/s. VDH on varmaan vaan rullannut fokkaa vähän sisään ja laskettelee 6-7kn nopeuksia. Tuuli vähän vielä voimistuu, mutta kiertyy ihan perän taakse.


      • kvs

        VDH ajelee myötäiseen 5-6kn, ensi yönä ohittaa jo Kap Hornin. Pahin ristiaallokkovaihe taitaa olla juuri ohi. Onkohan tuossa juurikaan fokkaa raotettuna, kun tuuli on takaa 16-18m/s ja puuskat 28m/s saakka?
        Hämmästyttävän tarkkaa navigointia sekstantin kanssa jatkuvassa hurjassa aallokossa.


    • Norja

      Aloitusviestin hengessä toteaisin, että Lehtisellä kulkee komeasti, vene on hienossa kunnossa ja loistavasti varusteltu. Hänen taktiset ja reitinvalintaa koskevat ratkaisunsa ovat erinomaisia. Jos jotain pikkuongelmia onkin, ne saadaan vaivatta selätettyä suomalaisten radioamatöörien avulla.

    • Hermo_paine

      Kyllä ihmetellä täytyy jos Tapiolla motivaatio ja psyyke kestää "kisan" loppuun asti!
      Kaikki aiemmat murheet; sähköt, moottori, vuodot jne., ja nyt jo muutama päivä takapakkia kun vene ei luovi pohjan kunnon vuoksi. Miten voi noin moni asia mättää ja mennä pieleen?! Eihän se ole sanottua että pääsee koskaan kap hornin ohi, jos joutuu sahailemaan edestakaisin sinne tänne..

      • ldkn

        Kuuntele Tapion tämänpäiväinen puhelinkeskustelu. Siinä on vastaukset moneen kysymykseen, Loppuihin vastaukset on tuoreessa GGR:n fb-postauksessa, jossa Don ja Robie keskustelevat kaikista purjehtijoista ja monesta yleisestä kysymyksestä.

        Älä koskaan sano "ei koskaan". Nyt siellä vallitsevat itätuulet ovat hyvin poikkeuksellinen tapaus ja ne jatkuvat ennusteen mukaan pitkään. Tuulet silti aikanaan kääntyvät.


    • Keksimään

      Tuollaista kisaa varten kannattaisi kehitellä oma pohjanharjaussysteemi. Naruja pitkin edestä taakse edestakaisin vedeltäviä harjoja ja kölin harjaamiseen varvaslistasta telineen avulla tukea ottavia varren päässä olevia edestakaisin vedettäviä harjoja. Sukeltamalla joutuisi käymään vain harjaamassa käsin ne kohdat joihin vielä jäi kasvustoa..

    • PatenttiJo

      Ehkäpä muutamalla kilpailijoista on semmoinen jo kehitettynä?! Vetävät sellaista kaulaa hitaampiin..

    • seppomartti

      Tapion ongelma ei ratkea ajamalla suuntaa 355 päiväkausia. Joutuu lopullisest tyynivyöhykkeen väärälle eli pohjoispuolelle vastatuuliin seuraavaksi 1.5 viikoksi. Siellä matka ei etene. Radioamatööreillä olisi neuvomisen.paikka.

      • munneuvo

        Onko sinulla jokin peruste ajatella, että matka jatkuisi tuohon suuntaan päiväkausia eikä vain tunteja? Ennusteita katsellen tulisi itselle mieleen ajaa etelään ja pläkään pohjaa puhdistamaan. Pläkän läpi meno olisi kyllä tahmeaa, mutta toisella puolen pääsisi lounaistuuleen. Kohtalainen riski, mutta paljoa ei ole menetettävää.


      • Joakim1

        Onko se jotenkin vältettävissä? Siis vaikka kääntyisi etelään, ehtisikö myötäisiin tuuliin? Ja vaikka ehtisi pääsisikö pitkälle ennen kuin kieltoalueen raja tulee vastaan ja taas on vastatuulta.

        Nyt olisi parasta keskittyä siihen, miten pohjan saa kuntoon, että olisi edes jonkinlainen toivo olla maalissa ennen Suhalia. Ankkuriin jonnekin rantaan vai keskelle merta tyynelle vyöhykkeelle? Matka ei kuitenkaan etene seuraavaan reiluun viikkoon ennusteiden valossa nykymenolla, joten parempi käyttää viikko pohjanpesuun kuin edestakaisin purjehtimiseen.


      • seppomartti
        munneuvo kirjoitti:

        Onko sinulla jokin peruste ajatella, että matka jatkuisi tuohon suuntaan päiväkausia eikä vain tunteja? Ennusteita katsellen tulisi itselle mieleen ajaa etelään ja pläkään pohjaa puhdistamaan. Pläkän läpi meno olisi kyllä tahmeaa, mutta toisella puolen pääsisi lounaistuuleen. Kohtalainen riski, mutta paljoa ei ole menetettävää.

        Oletin etelään ajamisen ehkä merkitsevän pohjan pesua. Päiväkausia tässä yhteydessä on 20/21 välisestä yöstä laskien 1.5 vrk tähän.mennessä eikä matka trackerijäljen perusteella ole edistynyt laisinkaan. Sääliksi käy. Iso banaani etelään voisi olla vaihtoehto kun pohjoisessa ei ole luvassa kuin samaa kurjuutta


      • Pohjaputs
        Joakim1 kirjoitti:

        Onko se jotenkin vältettävissä? Siis vaikka kääntyisi etelään, ehtisikö myötäisiin tuuliin? Ja vaikka ehtisi pääsisikö pitkälle ennen kuin kieltoalueen raja tulee vastaan ja taas on vastatuulta.

        Nyt olisi parasta keskittyä siihen, miten pohjan saa kuntoon, että olisi edes jonkinlainen toivo olla maalissa ennen Suhalia. Ankkuriin jonnekin rantaan vai keskelle merta tyynelle vyöhykkeelle? Matka ei kuitenkaan etene seuraavaan reiluun viikkoon ennusteiden valossa nykymenolla, joten parempi käyttää viikko pohjanpesuun kuin edestakaisin purjehtimiseen.

        Juuri näin. Nyt pesulle Tapio! Tämän parempaa tilaisuutta ei tule. Pohjan puhdistamiseen voi käyttää vaikka 2 päivää, ei haittaa.

        Onko muuten olemassa eliömaaleja joita voisi sutia pohjaan myös veden alla? Tai siis voihan sitä sutia mutta onko sellaisia jotka pysyisivät siellä ainakin jonkin aikaa.


      • munneuvo

        Nythän onkin taas suunta vaihtunut ja jopa hienoista edistymistä idän puolelle havaittavissa, pääsuunta kaakkoon.


      • Varsinainen_neropatti
        Pohjaputs kirjoitti:

        Juuri näin. Nyt pesulle Tapio! Tämän parempaa tilaisuutta ei tule. Pohjan puhdistamiseen voi käyttää vaikka 2 päivää, ei haittaa.

        Onko muuten olemassa eliömaaleja joita voisi sutia pohjaan myös veden alla? Tai siis voihan sitä sutia mutta onko sellaisia jotka pysyisivät siellä ainakin jonkin aikaa.

        Oletkos tutustunut mikä on meriveden lämpötila talven jäljiltä Uuden Seelannin eteläosan merialueella?


      • pohjan.pessyt
        Varsinainen_neropatti kirjoitti:

        Oletkos tutustunut mikä on meriveden lämpötila talven jäljiltä Uuden Seelannin eteläosan merialueella?

        Ei sinne pesulle uikkareissa mennä, vaan kuivapuku päällä. Huulet siinä vähän turtuu, mutta muuten aika hyvin pärjää.


      • Pohjaputs
        Varsinainen_neropatti kirjoitti:

        Oletkos tutustunut mikä on meriveden lämpötila talven jäljiltä Uuden Seelannin eteläosan merialueella?

        Olen. Se on tyypillinen suomalainen kesäkuun lopun lämpötila Suomenlahden ulkosaaristossa, eli vähän yli 13 astetta. Eli normaali uintilämpötila, tosin kuiva- ja märkäpuvut on keksitty - neropatti.


      • miten.veteen
        pohjan.pessyt kirjoitti:

        Ei sinne pesulle uikkareissa mennä, vaan kuivapuku päällä. Huulet siinä vähän turtuu, mutta muuten aika hyvin pärjää.

        Mistä sen kuivapuvun tai edes märkkärin saa, jos/kun se ei ole mukana?


      • Joakim1
        miten.veteen kirjoitti:

        Mistä sen kuivapuvun tai edes märkkärin saa, jos/kun se ei ole mukana?

        13 asteen vedessä pystyy pohjan pesämään uimahousuissakin. Olen tehnyt muutamaan kertaan tunnin pohjan pesun tuossa lämpötilassa. Ei ole tietysti mukavaa, mutta tehtävissä. Mutta kai Tapiolla joku puku mukana on? Ukulla ei ollut maskia eikä räpylöitä, mutta pelastuspuku oli. Sai pohjan pestyä tuolla alueella avomerellä.


      • Varsinainen_neropatti
        Pohjaputs kirjoitti:

        Olen. Se on tyypillinen suomalainen kesäkuun lopun lämpötila Suomenlahden ulkosaaristossa, eli vähän yli 13 astetta. Eli normaali uintilämpötila, tosin kuiva- ja märkäpuvut on keksitty - neropatti.

        Et ole tainnut tutustua meriveden lämpötilaan tuolla alueella tähän aikaan vuodesta? Hyvä huudella sieltä sohvanpohjalta kun ei tarvitse itse mennä alle 10 asteiseen meriveteen - olkoonkin että käytössä on kuivapuku mutta ei kunnon lämmittelypaikkaa uinnin/sukeltelun jälkeen.


    • KolmeKutonen

      Nyt Tapion kannattaisi mennä Godfish Islandin suojiin pesemään veneen pohja, jos pesu ei ole siellä kiellettyä? Kun ko. saari on noinkin lähellä.

      • sanup

        onko tapio kykenevä tekemään puhdistuksen ? riittääkö ukossa jerkku? susiekin läähätti vaikka oli kamppeet käytössä.


      • vene.piihin

        Jos mainingit eivät ole korkeita, kannattaisi varmaankin laittaa vene piihin pohjan pesua varten. Itse käytin sitä konstia, kun tuli tarve sukeltaa mm. kalastusverkkojen köysien irrottamiseeksi valtamerellä. Piissä vene ajalehti hiljalleen n. 0.5 kn vauhtia, vaikka tuulta oli n. 15kn.
        Kyllä Tapiolle tuli valtava riesa Itämerelle tarkoitetun eko-maalin takia! EU ei tietääkseni ole päättänyt mitään yleistä antifouling-maalien kieltoa, vaan kullakin valtiolla on omat määräyksensä. Esim. Ruotsissa saa käyttää tehokkaampia pohjamaaleja länsirannikon puolella kuin itärannikolla (Itämerellä).
        Igorilla taitaa olla vähintäinkin samat "barnakkeli"-ongelmat kuin Tapiolla.....


    • seppomartti

      Igorin hitautta aikaisemmin ihmettelin. Sanottiin korjanneen etustaagia. Muutama päivä sitten oli tietoa, että fokan staagi olisi rikki. Aika erikoista kun matka ei ole puolivälissä ja staagit hajoaa ilman knock downia. Ja muutoinkin ggr on erikoinen romuralli. Tuskin nykyisistä kahdeksasta kilpailijasta kaikki tulee maaliin.

      • munneuvo

        Ilmeisin syy romuralliin on lyhyeksi jäänyt varustautumisaika. Ja silti sen(kin) suhteen ylivoimaisella VDH:lla perille pääsy on nyt hieman tuurista kiinni. Jos rikin tilapäiskorjaus pettää, ei ole enää käytännössä mahdollista jatkaa edes chichester-luokassa. Sen suhteen Tapio on toistaiseksi vahvoilla. Hidasteita on enemmän kuin omaksi tarpeeksi, mutta matkan jatkamiselle ei esteitä näy. Enimmäkseen täytyy pohjatöiden olla hyvin tehty, kun kuitenkin vene valmistui vasta viimetipan jälkeen. Pari vuotta on näköjään selvästi liian lyhyt aika alkutekijöistä lähtevälle projektille.

        Vuosi sitten 30:een rajoitettu osallistujamäärä oli täynnä ja jonotuslista sen takana pitkä. Siihen nähden jo starttilinjalle pääsy on jonkinlainen suoritus.


      • vahvistusta
        munneuvo kirjoitti:

        Ilmeisin syy romuralliin on lyhyeksi jäänyt varustautumisaika. Ja silti sen(kin) suhteen ylivoimaisella VDH:lla perille pääsy on nyt hieman tuurista kiinni. Jos rikin tilapäiskorjaus pettää, ei ole enää käytännössä mahdollista jatkaa edes chichester-luokassa. Sen suhteen Tapio on toistaiseksi vahvoilla. Hidasteita on enemmän kuin omaksi tarpeeksi, mutta matkan jatkamiselle ei esteitä näy. Enimmäkseen täytyy pohjatöiden olla hyvin tehty, kun kuitenkin vene valmistui vasta viimetipan jälkeen. Pari vuotta on näköjään selvästi liian lyhyt aika alkutekijöistä lähtevälle projektille.

        Vuosi sitten 30:een rajoitettu osallistujamäärä oli täynnä ja jonotuslista sen takana pitkä. Siihen nähden jo starttilinjalle pääsy on jonkinlainen suoritus.

        Jep, näyttää Tapion vene rakenteellisesti hyvin tehdyltä. Yksityiskohdat vaan jääneet kiireen takia vajaiksi.


      • furling.ongelma

        Igorin keulastaagin hajoaminen taisi raporttien mukaan alkaa siitä, kun rullamekanismi jumittui eikä purjetta saanut kovassa tuulessa sisään. Lopulta Igor poisti rullan ja foilin, mutta staagi oli ehtinyt vaurioitua topista ja katkesi. Selostukset löytynevät yhä GGR:n sivuilta.
        Mark Slats oli halunnut välttää furlingin riskejä ja siksi oli päätynyt perinteisiin pistoolihakasiin työläine purjeen vaihtoineen.


      • seppomartti
        furling.ongelma kirjoitti:

        Igorin keulastaagin hajoaminen taisi raporttien mukaan alkaa siitä, kun rullamekanismi jumittui eikä purjetta saanut kovassa tuulessa sisään. Lopulta Igor poisti rullan ja foilin, mutta staagi oli ehtinyt vaurioitua topista ja katkesi. Selostukset löytynevät yhä GGR:n sivuilta.
        Mark Slats oli halunnut välttää furlingin riskejä ja siksi oli päätynyt perinteisiin pistoolihakasiin työläine purjeen vaihtoineen.

        Tuo furlerin jumittumisongelma uhkaa meitä kaikkia. Jos ei pyöri niin normaali reaktio on käyttää isompaa voimaa eli vinssejä. Se voi vaarantaa keulastaagin. Hetken myötätuuleen ajaminen ja fallin löysääminen ennen rullaamista helpottaisi. Ja tietenkin vilkaisu mikä on lisääntyneen kitkan syy.


      • furling.ongelma
        seppomartti kirjoitti:

        Tuo furlerin jumittumisongelma uhkaa meitä kaikkia. Jos ei pyöri niin normaali reaktio on käyttää isompaa voimaa eli vinssejä. Se voi vaarantaa keulastaagin. Hetken myötätuuleen ajaminen ja fallin löysääminen ennen rullaamista helpottaisi. Ja tietenkin vilkaisu mikä on lisääntyneen kitkan syy.

        Tulikohan ajatuskatko, kun ehdotit fallin löysäämistä? Tavallinen syy etustaagin katkeamiseenhan on liian löysän fallin kiertyminen topissa foilin ympärille, kun purjetta vedetään sisään. Parempi on pitää falli kireänä, samoin tietysti etustaagi!
        Jumittumisen syy on toisinaan ollut säätököyden kuoren rikkoutuminen. Reckmanin rullassa käytettiin vaijeria, joka saattoi sotkeutua ja jumittua kotelon sisään, jos purje päästettiin avautumaan liian nopeasti.
        Reckmanin ja Seldenin koteloiduissa rullissa säätövaijeri/köysi voi sotkeutua kotelon sisään ja on hankala selvittää pahassa kelissä. Melkoinen ravistus ja pauke seuraa ennenkuin purje on hallinnassa, jos säätököysi on jumittunut tai katkennut myrskyisessä myötätuulessa ja pieneksi rullattuna ollut genua on päässyt avautumaan - ymmärsin, että Igorille olisi ehkä käynyt niin. Varmastikin myös foilin liitoskohdat ovat vaarassa hajota sellaisessa tilanteessa.


      • seppomartti
        furling.ongelma kirjoitti:

        Tulikohan ajatuskatko, kun ehdotit fallin löysäämistä? Tavallinen syy etustaagin katkeamiseenhan on liian löysän fallin kiertyminen topissa foilin ympärille, kun purjetta vedetään sisään. Parempi on pitää falli kireänä, samoin tietysti etustaagi!
        Jumittumisen syy on toisinaan ollut säätököyden kuoren rikkoutuminen. Reckmanin rullassa käytettiin vaijeria, joka saattoi sotkeutua ja jumittua kotelon sisään, jos purje päästettiin avautumaan liian nopeasti.
        Reckmanin ja Seldenin koteloiduissa rullissa säätövaijeri/köysi voi sotkeutua kotelon sisään ja on hankala selvittää pahassa kelissä. Melkoinen ravistus ja pauke seuraa ennenkuin purje on hallinnassa, jos säätököysi on jumittunut tai katkennut myrskyisessä myötätuulessa ja pieneksi rullattuna ollut genua on päässyt avautumaan - ymmärsin, että Igorille olisi ehkä käynyt niin. Varmastikin myös foilin liitoskohdat ovat vaarassa hajota sellaisessa tilanteessa.

        Ei tullut ajatuskatkoa fallin löysäyksessä. Jos kiristää furlerin fallin tiukaksi kryssiä varten niin kitka on huomattavasti pienempi laakereissa mikäli kiristystä löysätään ennen rullien pyörittämistä jos tuntuu jäykältä tai poistaa purjeen rullalle. Sopiva määrä on ensimmäisten vaakaryppyjen ilmaantuminen. Sama löysäys kun purje jää pitemmäksi ajaksi rullalle, miksikäs sitä pitäisi etuliikistä koko ajan venyttää?.Dyneemafallissa kyse on muutamista senteistä laminaattipurjeessa. Venyneessä dacronissa ehkä maks. 10cm. Fallin kulma yläleikariin pitäisi säilyä n. 15 asteessa eikä uutu haittaavasti. Jos falli pyörii mukana niin rullaus ei ei toimi ja kulma on väärä. Pieni köysitamppi purjeen topissa korjaa tilanteen.
        Reiviköyden löysyys sotkee reiviköyden rullassa ja systeemi jumittaa. Siihen auttaa avattaessa lievä jarrutus ja kannattaa jättää pieni pänni köyteen purjeen ollessa auki.


      • furling.ongelma
        seppomartti kirjoitti:

        Ei tullut ajatuskatkoa fallin löysäyksessä. Jos kiristää furlerin fallin tiukaksi kryssiä varten niin kitka on huomattavasti pienempi laakereissa mikäli kiristystä löysätään ennen rullien pyörittämistä jos tuntuu jäykältä tai poistaa purjeen rullalle. Sopiva määrä on ensimmäisten vaakaryppyjen ilmaantuminen. Sama löysäys kun purje jää pitemmäksi ajaksi rullalle, miksikäs sitä pitäisi etuliikistä koko ajan venyttää?.Dyneemafallissa kyse on muutamista senteistä laminaattipurjeessa. Venyneessä dacronissa ehkä maks. 10cm. Fallin kulma yläleikariin pitäisi säilyä n. 15 asteessa eikä uutu haittaavasti. Jos falli pyörii mukana niin rullaus ei ei toimi ja kulma on väärä. Pieni köysitamppi purjeen topissa korjaa tilanteen.
        Reiviköyden löysyys sotkee reiviköyden rullassa ja systeemi jumittaa. Siihen auttaa avattaessa lievä jarrutus ja kannattaa jättää pieni pänni köyteen purjeen ollessa auki.

        Fallin yläkulman leikariin tulisi olla >7°. Tämä suositus näytti olevan mm. Seldenin ohjeissa. Liian löysä falli on riski varsinkin kovassa tuulessa reivatessa.. Samoin on löysä etustaagi. Foili pyörii kankeasti, jos staagi on löysä. En tietenkään ole eri mieltä etuliikin venyttymisestä tms. rutiiniasiasta. Olisi kiinnostavaa saada lisätietoa kokeneen kilpapurjehtijan Igorin furling-systeemin pettämisestä ja keulastaagin katkeamisesta GGR:ssa. Hienoa, ettei masto mennyt!


      • Joakim1
        furling.ongelma kirjoitti:

        Fallin yläkulman leikariin tulisi olla >7°. Tämä suositus näytti olevan mm. Seldenin ohjeissa. Liian löysä falli on riski varsinkin kovassa tuulessa reivatessa.. Samoin on löysä etustaagi. Foili pyörii kankeasti, jos staagi on löysä. En tietenkään ole eri mieltä etuliikin venyttymisestä tms. rutiiniasiasta. Olisi kiinnostavaa saada lisätietoa kokeneen kilpapurjehtijan Igorin furling-systeemin pettämisestä ja keulastaagin katkeamisesta GGR:ssa. Hienoa, ettei masto mennyt!

        Kyllä minun kokemuksen mukaan liian kireä falli tekee rullaamisesta vaikeaa. Tiedän varsin monta tapausta, jossa etustaagi on katkaistu fallin kiertyessä staagin ympärille ja pyörittäessä staagia. Ei noissa yleensä masto mene, koska falli ja purje pitävät sen pystyssä.


      • furling.ongelma
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyllä minun kokemuksen mukaan liian kireä falli tekee rullaamisesta vaikeaa. Tiedän varsin monta tapausta, jossa etustaagi on katkaistu fallin kiertyessä staagin ympärille ja pyörittäessä staagia. Ei noissa yleensä masto mene, koska falli ja purje pitävät sen pystyssä.

        "Liian kireä" on kai eri asia kuin riittävä kireys estämään fallin kiertyminen. "Ei noissa yleensä masto mene" koskee ehkä kesäisen Itämeren kelejä, ei varsinkaan myrskyistä Etelämerta.
        Eikö Loic Lepagen maston menetys ja lopulta veneen uppoaminen johtunut etustaagin katkeamisesta? Igor onnistui pleissaamaan etustaagiinsa päätteen, kun ilmeisesti oli tukenut mastonsa useilla falleilla eikä masto mennyt.


      • Joakim1
        furling.ongelma kirjoitti:

        "Liian kireä" on kai eri asia kuin riittävä kireys estämään fallin kiertyminen. "Ei noissa yleensä masto mene" koskee ehkä kesäisen Itämeren kelejä, ei varsinkaan myrskyistä Etelämerta.
        Eikö Loic Lepagen maston menetys ja lopulta veneen uppoaminen johtunut etustaagin katkeamisesta? Igor onnistui pleissaamaan etustaagiinsa päätteen, kun ilmeisesti oli tukenut mastonsa useilla falleilla eikä masto mennyt.

        "Liian kireä" on normaali kireys kovemmalla tuulella purjehdittaessa. Siis falli on trimmattu purjehtimista varten sopivaa kireyteen. Silloin rullaaminen voi olla hyvin tahmeaa, kun leikkarissa on kova paine. Fallia hieman löysäämällä rullaaminen sujuu paremmin.

        Falli voi tietysti vain vaurioitua rullatessa tai sitten katketa. Enpä usko, että on sellaista keliä, jossa rullatessa katkennut falli kaataa heti maston. Kuorma jää tällöin fallin ja purjeen varaan. Kyllä ne paljon kestävät, mutta myös venyvät, mikä tarkoittaa kuorman voimakasta alentumista, Tietysti tuohon pitää reagoida eli ottaa tukea masto spinnufallillakin ja ottaa keulapurjeesta veto pois.

        Olikos Loicilla vain yksi etustaagi? Tapiollahan on kolme ja lisäksi kahdessa niistä purje falleineen.


    • IstvanKopar

      Ei näytä nuo Istvaninkaan kryssikulmat kovin kaksisilta :)

      • ReinnoF

        Tapion tiimi ei ollut ainoa joka blaskasi. Igor ZARIETSKY ilmoitti kamppailevansa ylivoimaisten barnakkeli-ongelmien kanssa. Pysähtyy Perthiin poistakseen kasvillisuuden siirtyen siten Chichester-luokkaan. SYY: juuri ennen lähtöä pohja huuhdeltiin niin tehokkaaasti , että antifoulingin teho katosi. Osaavat ne muuallakin kuin Larsmossa !


    • KestääköPolla

      Tietääköhän Tapio että VDH alkaa ohittamaan piakkoin Kap Hornia, jos vehkeet kestää? Välimatkaa heillä on about yhden Tyynen valtameren verran!

      • harmittaa.vain

        Niin kauan kuin sähköä riittää, saa Tapio radioitse tiedon sekä omasta että muiden sijainneista.

        Valtameren mitta eron kuvaamiseksi on silti vähän sama kuin sanoisi jonkun olevan Kihdin selän mitan päässä, kun ollaan Kustavin korkeudella.


    • EesTaas

      Millaiset tuulet mahtaa Tapiota odottaa Atlantilla jos saa ensi vuoden puolella Kap Hornin kierrettyä? Voiko lasketella myötätuulien mukana, vai onko tarvetta kryssimiselle, mikä ei nykyisellään liene mahdollista..

      • seppomartti

        Ei lopu kryssi, sitä on luultavasti avotuulia enemmän. Hornin jälkeen vaihtelevia. Ete!äisen Atlantin keskellä on korkeapaine eli vastatuulta. Kääntöpiirillä tuskin niin tyyntä kuin pohjoisella pallon puoliskolla. Kaakkoispasaatissa sivutuulta. Jos pyrkii itään ja Kanarian saarten kautta niin koko loppumatka on vastaisia. ITCZ tyyntä ilman moottoria. Koillispasaati on vastatuulta. Jos selviää Pohjoisatlatin korkean länsipuolelle keskelle Atlantia matalien eteläreunaan niin sitten avotuulia ja alkukeväästä myrskytuulia takaa. Voisin arvata Tapiolle tätä reittiä paremmaksi kuin Atlantin itäreunaa ja pelkkää kryssiä.


      • kvs

        VDH:lla jo Hornin majakka näköpiirissä. Hyvin on masto nähtävästi kestänyt 25m/s puuskissa, muutaman tunnin kuluttua jo helpottaa.


      • kvs

        Susie taitaa hyödyntää 3m/s vastaisen pohjan putsaukseen.
        Kuinka VDH navigoi tuollaisella tarkkuudella? Melkoinen ukko. Ehkä joku ennen navigaattoreiden aikaa tuollaisissa oloissa seilannut voisi kertoa.


      • VDH:n keskinopeus on ollut 5,7 solmua, Huuselan keski-VMG IMOCAssaan n. 7,3 solmua.


      • kvs
        Bossu kirjoitti:

        VDH:n keskinopeus on ollut 5,7 solmua, Huuselan keski-VMG IMOCAssaan n. 7,3 solmua.

        VDH ohittanut Hornin majakan ja 20:00 UTC hetkellinen vauhti 8.4kn. Purjeita on varmaan jo vähän enemmän raotettuna, vaikka tuulta vieläkin riittää, 14m/s ja puuskissa reilusti yli 20m/s. Aallokko on helpottanut Hornin jälkeen.


    • vahvistusta
      • kvs

        Hienosti viilettää VDH. Kuvan suuntaan vähän ulompana aallokko oli 6 metristä ja majakan jälkeen koilliseen käännöksen jälkeen 3 metristä. Mihinkähän Ukko vielä ehtiikään, kun ikää ja kokemusta karttuu!


    • seppomartti

      Vdh trackerin mukaan tänä aamuna olisi tehnyt matkaa 218 mpk /24h, mikä tuskin on totta . Edellyttäisi 9s keskinopeutta eikä mikään noista veneistä ole liikkunut sellaista nopeutta trackkerin mukaan hetkeäkään 4 kk aikana

      • huono.sovelllus

        Olitko katsonut noita vrk-matkoja trackerin mobiilisovellukselta esim. ipadilla, koska "normaali" livetracker ei näytä samoja taulukkotietoja? Mobiilisovellus on muutenkin huonompi, koska siitä ei näe windytyn tuuli- ja aallokkotietoja yms.
        VDH kiersi nyt Kap Hornin jo kuudetta kertaa ja yksin!
        Tuoressa Yachting Monthly numerossa on muuten artikkeli GGR 2018:n tähänastisista havereista. Kipparit kertovat myrskytaktiikoistaan ja kohtalokkaista virheistään.


      • kvs

        Onhan tuossa niemen kupeessa virtaus lännestä itäänpäin varmasti aika voimakas, tuultahan on VDH:lla ollut takaa koko ajan ja reippaasti. Tuuli on kuljettanut hyvin (6-7kn) ja siihen myötävirta päälle (2-3kn).


      • seppomartti
        kvs kirjoitti:

        Onhan tuossa niemen kupeessa virtaus lännestä itäänpäin varmasti aika voimakas, tuultahan on VDH:lla ollut takaa koko ajan ja reippaasti. Tuuli on kuljettanut hyvin (6-7kn) ja siihen myötävirta päälle (2-3kn).

        Suurin havaitsemani hetkellinen lukema GGR-veneillä on ollut VDH:n parin päivän takainen 8,4, jos muistan desimaalin oikein. Ja se on ainoa kerta yli 8s?. Katson päivittäin 2-3 kertaa. Oletteko havainneet yli 9 solmun nopeuksia?. Virtaukset ovat mukana trackerin gps- nopeudessa.


      • vahvistusta
        seppomartti kirjoitti:

        Suurin havaitsemani hetkellinen lukema GGR-veneillä on ollut VDH:n parin päivän takainen 8,4, jos muistan desimaalin oikein. Ja se on ainoa kerta yli 8s?. Katson päivittäin 2-3 kertaa. Oletteko havainneet yli 9 solmun nopeuksia?. Virtaukset ovat mukana trackerin gps- nopeudessa.

        VDHlla oli juuri ennen Cap Hornia useita päivityksiä 8.4-8.7kts välillä. Noilla nopeuksilla pääsee 200mpk pintaan. Virtahan on tosi kova tuolla alueella kun pidempään tuullut, voi olla 3kts tuossa ulkopuolellakin. Saattoi olla yksi syy muuten VDHn reittiin, tuli kohtuu ajoissa melko lähelle rantaa - pienempi aallokko ja suurempi myötävirta. Melkoinen kettu uskoisin.


      • Ihmettelijää
        vahvistusta kirjoitti:

        VDHlla oli juuri ennen Cap Hornia useita päivityksiä 8.4-8.7kts välillä. Noilla nopeuksilla pääsee 200mpk pintaan. Virtahan on tosi kova tuolla alueella kun pidempään tuullut, voi olla 3kts tuossa ulkopuolellakin. Saattoi olla yksi syy muuten VDHn reittiin, tuli kohtuu ajoissa melko lähelle rantaa - pienempi aallokko ja suurempi myötävirta. Melkoinen kettu uskoisin.

        Joo, VDH tuli 150 mailia ennen hornia 15-20 mailin etäisyydelle rannasta. Tähän on pakko olla joku hyvä syy. Kuitenkin riskiäkin kun maa lähellä.


      • kvs
        Ihmettelijää kirjoitti:

        Joo, VDH tuli 150 mailia ennen hornia 15-20 mailin etäisyydelle rannasta. Tähän on pakko olla joku hyvä syy. Kuitenkin riskiäkin kun maa lähellä.

        Onhan tuolla Antarktista kiertävä Länsituulten virta, voimakkaimmillaan Draken salmessa, ja Kap Hornin virta. Näytti Ukko hakeutuvan juuri tuonne pienemmän aallokon ja voimakkaamman virran alueelle, vaikka jossain vaiheessa pelotti rannikolle suuntaavasta ajolinjasta, että on kenties (maston takia) tarvetta hakeutua Ba Cookin lahdelle.


      • Joakim1
        vahvistusta kirjoitti:

        VDHlla oli juuri ennen Cap Hornia useita päivityksiä 8.4-8.7kts välillä. Noilla nopeuksilla pääsee 200mpk pintaan. Virtahan on tosi kova tuolla alueella kun pidempään tuullut, voi olla 3kts tuossa ulkopuolellakin. Saattoi olla yksi syy muuten VDHn reittiin, tuli kohtuu ajoissa melko lähelle rantaa - pienempi aallokko ja suurempi myötävirta. Melkoinen kettu uskoisin.

        Ei tuo 200 mpk/vrk todellinen ollut. Selvästi joku kupru matkan laskennessa tuon kääntömerkin luona. Ehkä laskettu reitti meni selvästi kauempaa rannasta. Samoin tuo trackerin ilmoittama nopeus oli vähintäänkin outo. Välillä yli 8 solmua ja sitten seuraava alle 3 solmua. En tiedä mikä tuo nopeus on. Jossain väitettiin sen olevan keskinopeus edellisestä päivityksestä, siis ei hetkellinen nopeus.

        Nyt appi näyttää VDH:lle vain 125 mpk viimeisen 24 h aikana. Aika suuri ristiriita siinäkin, että 12 h sitten oli yli 200. Puolethan olisi tuolloin samaa aikaa noissa.

        Trackerin etäisyystyökalulla mitattuna tuoreimmasta sijainnista (25.11. 8 UTC) 24 h taaksepäin on matka 126 mpk. Siis pätee. Mutta siitä 12 h taakse on vain 66 mpk ja toisen 12 h vain 74 mpk. Siis missään vaiheessa Kap Hornin kierrossa ei ole syntynyt läheskään 200 mpk/vrk, vaan parhaimmillaan ehkä 150 mpk/vrk.


      • koneilija
        Joakim1 kirjoitti:

        Ei tuo 200 mpk/vrk todellinen ollut. Selvästi joku kupru matkan laskennessa tuon kääntömerkin luona. Ehkä laskettu reitti meni selvästi kauempaa rannasta. Samoin tuo trackerin ilmoittama nopeus oli vähintäänkin outo. Välillä yli 8 solmua ja sitten seuraava alle 3 solmua. En tiedä mikä tuo nopeus on. Jossain väitettiin sen olevan keskinopeus edellisestä päivityksestä, siis ei hetkellinen nopeus.

        Nyt appi näyttää VDH:lle vain 125 mpk viimeisen 24 h aikana. Aika suuri ristiriita siinäkin, että 12 h sitten oli yli 200. Puolethan olisi tuolloin samaa aikaa noissa.

        Trackerin etäisyystyökalulla mitattuna tuoreimmasta sijainnista (25.11. 8 UTC) 24 h taaksepäin on matka 126 mpk. Siis pätee. Mutta siitä 12 h taakse on vain 66 mpk ja toisen 12 h vain 74 mpk. Siis missään vaiheessa Kap Hornin kierrossa ei ole syntynyt läheskään 200 mpk/vrk, vaan parhaimmillaan ehkä 150 mpk/vrk.

        Katselin Cap Hornia edeltävät 140mpk (siitä pisteestä mihin tuli lähelle rannikkoa), otti 22h VDHlta. Ihan hyvä venevauhti 36 jalkaisella silti. Trackerista löytyy enemmänkin pisteitä kun käyttää sitä alareunan sliderin sijaan sitä toista slideria siinä alhaalla. Siitä ei kukaan tiedä mitään kuinka usein YB oikeasti lähettää paikkaa. Yhden VDHn puhelun mukaan ehkä kerran tunnissa (VDH kyseli vaan niiden virrankulutuksesta kun hänelläkin sähköhuolia)


      • Joakim1
        koneilija kirjoitti:

        Katselin Cap Hornia edeltävät 140mpk (siitä pisteestä mihin tuli lähelle rannikkoa), otti 22h VDHlta. Ihan hyvä venevauhti 36 jalkaisella silti. Trackerista löytyy enemmänkin pisteitä kun käyttää sitä alareunan sliderin sijaan sitä toista slideria siinä alhaalla. Siitä ei kukaan tiedä mitään kuinka usein YB oikeasti lähettää paikkaa. Yhden VDHn puhelun mukaan ehkä kerran tunnissa (VDH kyseli vaan niiden virrankulutuksesta kun hänelläkin sähköhuolia)

        140 mpk/22 h eli 6,4 solmua ei ole hyvä venevauhti 36-jalkaiselle reippaassa avotuulessa. Ehkä on hyvä, jos lisää 36-jalkaiseen määreet 60-luvun suunnittelua ja pitkäkölinen. Tosin on VDH:kin päässyt yli 170 mpk/24 h tässä kisassa ja Tomy taisi päästä yli 190 mpk.

        Ei ole harvinaista, että Suursaaressa 36-jalkainen purjehtii 24 tunnissa luokasta riippuen koko 155 tai 167 mpk radan. Tuossa on sentään aina osa kryssiä ja tuskin kovaa tuulta koko matkaa.


      • ihmettelenvaan
        Joakim1 kirjoitti:

        140 mpk/22 h eli 6,4 solmua ei ole hyvä venevauhti 36-jalkaiselle reippaassa avotuulessa. Ehkä on hyvä, jos lisää 36-jalkaiseen määreet 60-luvun suunnittelua ja pitkäkölinen. Tosin on VDH:kin päässyt yli 170 mpk/24 h tässä kisassa ja Tomy taisi päästä yli 190 mpk.

        Ei ole harvinaista, että Suursaaressa 36-jalkainen purjehtii 24 tunnissa luokasta riippuen koko 155 tai 167 mpk radan. Tuossa on sentään aina osa kryssiä ja tuskin kovaa tuulta koko matkaa.

        Suursaari kisa kiinnosta pätkääkään eikä ole minkäänlainen vertailu. 8m vesilinjaisella veneellä maailmanympärivarusteilla tuo on hyvä keskinopeus ( rikivauriota) Ihan samaa voi kommentoida että miksi suursaari kisassa ollaan noin hitaita kun 2.3m pitkällä rungolla mennään 53.27kts Namibian kisassa


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        140 mpk/22 h eli 6,4 solmua ei ole hyvä venevauhti 36-jalkaiselle reippaassa avotuulessa. Ehkä on hyvä, jos lisää 36-jalkaiseen määreet 60-luvun suunnittelua ja pitkäkölinen. Tosin on VDH:kin päässyt yli 170 mpk/24 h tässä kisassa ja Tomy taisi päästä yli 190 mpk.

        Ei ole harvinaista, että Suursaaressa 36-jalkainen purjehtii 24 tunnissa luokasta riippuen koko 155 tai 167 mpk radan. Tuossa on sentään aina osa kryssiä ja tuskin kovaa tuulta koko matkaa.

        Nykyveneet ovat noita GGR-veneitä nopeampia, Suursaari race , lyhyt kisa täydellä miehistöllä ja kevyt vene on eri asia. GGR:ssa en usko 218 tai edes 190 mpk matkoihin per 24h. Ne on poimittu trackkerista ja ilmeisesti ja se näyttää "perunoita". Kun yllä asiaa kommentoin niin 218mpk VDH:lle olisi saavutettu pelkällä rullagenoalla osittain reivattuna?. Tyypillisesti VDH:n vauhti on ollut noin 6.5 ja siihen pari solmua voi olla virran viemää eli hetkittäin yli 8 voi olla tottakin muttei riitä.
        Oman kokemukseni mukaan 200 mpk/24h on aikamoinen haamuraja eikä sitä oikein saavuta pasaatissakaan, täydellä miehistöllä ja kovan tuulen spinnu jartkuvasti ylhäällä. Surffit tyypillisesti ovat 9-13 s ja minimit n 8s. Muttei sekään riitä 218 mailiin. Virtaa tosin on vähemmän 0.4-0,7s.
        VDH:lla on edessään mielenkiintoinen reittivalinta kun vilkaisette tuuliennusteita Falklandin saarten pohjoispuolella. Suuntaa muuttaa varmaan idemmäksi mutta mitä sitten saarten pohjoispuolella?


      • kvs
        seppomartti kirjoitti:

        Nykyveneet ovat noita GGR-veneitä nopeampia, Suursaari race , lyhyt kisa täydellä miehistöllä ja kevyt vene on eri asia. GGR:ssa en usko 218 tai edes 190 mpk matkoihin per 24h. Ne on poimittu trackkerista ja ilmeisesti ja se näyttää "perunoita". Kun yllä asiaa kommentoin niin 218mpk VDH:lle olisi saavutettu pelkällä rullagenoalla osittain reivattuna?. Tyypillisesti VDH:n vauhti on ollut noin 6.5 ja siihen pari solmua voi olla virran viemää eli hetkittäin yli 8 voi olla tottakin muttei riitä.
        Oman kokemukseni mukaan 200 mpk/24h on aikamoinen haamuraja eikä sitä oikein saavuta pasaatissakaan, täydellä miehistöllä ja kovan tuulen spinnu jartkuvasti ylhäällä. Surffit tyypillisesti ovat 9-13 s ja minimit n 8s. Muttei sekään riitä 218 mailiin. Virtaa tosin on vähemmän 0.4-0,7s.
        VDH:lla on edessään mielenkiintoinen reittivalinta kun vilkaisette tuuliennusteita Falklandin saarten pohjoispuolella. Suuntaa muuttaa varmaan idemmäksi mutta mitä sitten saarten pohjoispuolella?

        Falklandin pohjoispuolella luulisi tosiaan menevän idemmäksi ja etelään vievän Brasilian virran itäpuolelle. Vaikuttaa, että tuuletkaan eivät olisi vastaisia niinkuin lähempänä Brasilian rannikkoa. Varmaan VDH:lla on omaa kokemusta ja hyviä radioamatöörejä säätietoja antamaan.


      • Pessereita.kaikki.tyyni
        Joakim1 kirjoitti:

        140 mpk/22 h eli 6,4 solmua ei ole hyvä venevauhti 36-jalkaiselle reippaassa avotuulessa. Ehkä on hyvä, jos lisää 36-jalkaiseen määreet 60-luvun suunnittelua ja pitkäkölinen. Tosin on VDH:kin päässyt yli 170 mpk/24 h tässä kisassa ja Tomy taisi päästä yli 190 mpk.

        Ei ole harvinaista, että Suursaaressa 36-jalkainen purjehtii 24 tunnissa luokasta riippuen koko 155 tai 167 mpk radan. Tuossa on sentään aina osa kryssiä ja tuskin kovaa tuulta koko matkaa.

        Millaisia vuorovesi-virtauksia ja valtameren maininkeja kohtaat Suursaari-kisassa? Voi hyvänen aika taas näitä Joakimin kirjoituksia. Koittaisit jo ottaa järjen käteen ja kirjoittaa asiaakin - senkin besserwisher.


      • Jurristikko

        Mielenkiintoinen näkökulma valtamerellä seiluun venevauhtiin nimimerkillä kaikki.tyyni - miten vuorovesivirtaukset (ilman yhdysviivaa) ilmenevät Tyynellä valtamerellä tai keskellä Atlantia? Siellähän on merivirrat, mutta onko vuorovesi-ilmiön vuoksi vuorokausittain kääntyileviä virtoja keskellä valtamerta?
        Sinänsä virta vie jos se sattuu olemaan myötävirta. Se siis voi parantaa vuorokausimatkaa, tai heikentää. Jonkunlaisella suunnittelulla kait voinee päästä sinne /- nollaa paremmalle puolelle tässäkin asiassa.
        150 mailin vuorokausi on ihan hyvä 36 ft purrelle, mutta alle 100 jota jälkijoukko vetää, on hieman surkeasta heikompaa.
        Onko valtamerellä nopeuden ylläpito sitten vaikeampaa kuin Suomenlahdella? Ei ainakaan tarvitse ottaa kovin lyhyitä tikkejä. Miten sitten edellä mainittu mainingin mörkö vaikuttaa? Tietysti tulee ristiaaltoja ja ikäviä vesikasoja jotka voivat kaataa veneen. Mutta voiko sen välttää ajamalla mahdollisimman hiljaa eli pienillä räteillä 3-4 solmun vauhtia vai kuten VDH, 6-8 kn?


      • sdfgg
        Joakim1 kirjoitti:

        140 mpk/22 h eli 6,4 solmua ei ole hyvä venevauhti 36-jalkaiselle reippaassa avotuulessa. Ehkä on hyvä, jos lisää 36-jalkaiseen määreet 60-luvun suunnittelua ja pitkäkölinen. Tosin on VDH:kin päässyt yli 170 mpk/24 h tässä kisassa ja Tomy taisi päästä yli 190 mpk.

        Ei ole harvinaista, että Suursaaressa 36-jalkainen purjehtii 24 tunnissa luokasta riippuen koko 155 tai 167 mpk radan. Tuossa on sentään aina osa kryssiä ja tuskin kovaa tuulta koko matkaa.

        Olitko Joakim 2010 Suursaari kisassa. Jos olit, miten rikin trimmi toimi. Oliko kohdillaan ja miten sen huomasi venevauhdissa suhteessa muihin?
        Suursaari kisassa on valoisat yöt, ei sysimustaa ja miehistöäkin enemmän kuin yksi.


      • Joakim1
        Pessereita.kaikki.tyyni kirjoitti:

        Millaisia vuorovesi-virtauksia ja valtameren maininkeja kohtaat Suursaari-kisassa? Voi hyvänen aika taas näitä Joakimin kirjoituksia. Koittaisit jo ottaa järjen käteen ja kirjoittaa asiaakin - senkin besserwisher.

        Niin Suursaarirace oli esimerkki useimmille täällä tutusta kisasta. Siinä ei päästä alkuunkaan yhtä hyviin vauhteihin kuin valtamerelle erittäin myötätuulivoittoista rataa ajaen kovien keskituulten alueilla ja usein merivirtojen avittamana. Silti siinäkin 160 mpk/vrk on hyvin tyypillinen lukema 36-jalkaiselle.

        Esimerkinä reitin hitaudesta reittiennätys Suursaaressa on kahdelle eri pitkällä radalla n. 20 tuntia eli vastaa vain n. 200 mpk/vrk vauhtia, vaikka mukana on ollut veneitä, joilla on menty yli 400 mpk/vrk valtamerellä, ehkä jopa Itämerellä.

        Tuolla alueella ajetaan Sydney Hobart Race. Siinä 36-jalkaiset pääsevät usein 200 mpk/vrk keskivauhtiin reilun 600 mpk kisassa. Tuossakin kisassa on aina pätkiä vastatuulta ja heikkoa tuulta saarten takana.

        140 mpk/vrk ei ole siis hyvä nopeus 36-jalkaiselle, kun koko vuorokausi on ollut kovaa myötätuulta ja virtakin lähinnä myötäinen. Ihan kohtuullinen se on pitkäköliselle lyhyen vesilinjan raskaalle 36-jalkaiselle.


      • huono.vertailukohde
        sdfgg kirjoitti:

        Olitko Joakim 2010 Suursaari kisassa. Jos olit, miten rikin trimmi toimi. Oliko kohdillaan ja miten sen huomasi venevauhdissa suhteessa muihin?
        Suursaari kisassa on valoisat yöt, ei sysimustaa ja miehistöäkin enemmän kuin yksi.

        Hyvä pointti. Espoo-Suursaari 2010 oli kovatuulinen, mutta ei sentään lähellekään GGR 2018:n olosuhteita Etelämerellä. Silti tässä kotimaisessa viikonloppukisassa Suomenlahdella oli yllättävän paljon keskeytyksiä, vaikka kyse ei ole yksinpurjehduksesta. 139 oli ilmoittautunut, 113 starttasi ja vain 18 venettä purjehti maaliin asti.
        Mikä näin erilaisten purjehdusten vertailun tarkoitus on? Todistelua hyvistä venenopeuksista Suomenlahden kisoissa??


      • Jurristikko
        sdfgg kirjoitti:

        Olitko Joakim 2010 Suursaari kisassa. Jos olit, miten rikin trimmi toimi. Oliko kohdillaan ja miten sen huomasi venevauhdissa suhteessa muihin?
        Suursaari kisassa on valoisat yöt, ei sysimustaa ja miehistöäkin enemmän kuin yksi.

        "Suursaari kisassa on valoisat yöt, ei sysimustaa..."
        Onneksi myös GGR fleetti on kesäolosuhteissa. Yön pimeys kestää 6-7 h tällä hetkellä ja päivä pitenee vielä 22. joulukuuta saakka.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Niin Suursaarirace oli esimerkki useimmille täällä tutusta kisasta. Siinä ei päästä alkuunkaan yhtä hyviin vauhteihin kuin valtamerelle erittäin myötätuulivoittoista rataa ajaen kovien keskituulten alueilla ja usein merivirtojen avittamana. Silti siinäkin 160 mpk/vrk on hyvin tyypillinen lukema 36-jalkaiselle.

        Esimerkinä reitin hitaudesta reittiennätys Suursaaressa on kahdelle eri pitkällä radalla n. 20 tuntia eli vastaa vain n. 200 mpk/vrk vauhtia, vaikka mukana on ollut veneitä, joilla on menty yli 400 mpk/vrk valtamerellä, ehkä jopa Itämerellä.

        Tuolla alueella ajetaan Sydney Hobart Race. Siinä 36-jalkaiset pääsevät usein 200 mpk/vrk keskivauhtiin reilun 600 mpk kisassa. Tuossakin kisassa on aina pätkiä vastatuulta ja heikkoa tuulta saarten takana.

        140 mpk/vrk ei ole siis hyvä nopeus 36-jalkaiselle, kun koko vuorokausi on ollut kovaa myötätuulta ja virtakin lähinnä myötäinen. Ihan kohtuullinen se on pitkäköliselle lyhyen vesilinjan raskaalle 36-jalkaiselle.

        Joo, ja etenkin pienelle miehistölle, joka nukkuu kolmanneksen ajasta.


      • Joakim1
        huono.vertailukohde kirjoitti:

        Hyvä pointti. Espoo-Suursaari 2010 oli kovatuulinen, mutta ei sentään lähellekään GGR 2018:n olosuhteita Etelämerellä. Silti tässä kotimaisessa viikonloppukisassa Suomenlahdella oli yllättävän paljon keskeytyksiä, vaikka kyse ei ole yksinpurjehduksesta. 139 oli ilmoittautunut, 113 starttasi ja vain 18 venettä purjehti maaliin asti.
        Mikä näin erilaisten purjehdusten vertailun tarkoitus on? Todistelua hyvistä venenopeuksista Suomenlahden kisoissa??

        2010 Suursaaressa oli ilmatieteen laitoksen mittapisteissä 20 m/s ja ylikin tuulia. Suursaaresta Helsingin edustalle 60 mpk kryssi. Ovatko GGR-kisaajat kryssineet 60 mpk 20 m/s tuulessa kisassaan? Suursaaren kierrossa ei oikein ole mahdollisuutta lasketella myötätuuleen, kuten GGR-kisaajat tekevät noissa tuulissa.

        Itse oli tarkoitus lähteä kisaan gastiksi, mutta säätiedotuksen perusteella oli helppo päätös lähteä kipparin luokse grillaamaan ja kisaa netistä seuraamaan.

        Suursaarirace on hauska tapahtuma. Jos ei tunnu kivalta, voi jättää kesken. Ei sen takia kannata kalliita purjeita rikkoa. Varsinkin, kun täällä olevan fleetin purjeet on pääosin tehty vallitseviin paljon kevyempiin tuuliin. Yksi maaliin purjehtineista kertoi, että mukaan otetuista 9 purjeesta 7 hajosi. Tosin kyse ei ollut ihan perusveneestä.

        No koko juttuhan lähti vain siitä, että mielestäni 140 mpk/vrk ei ole hyvä nopeus 36-jalkaiselle. Pahoittelen, että mainitsin Suursaaren.

        Omalla tuon kokoisella veneellä on useampi kerta menty perheen kanssa pks Visby väli suoraan. Pahimmillaan siihen on mennyt 2 vrk eli n. 140 mpk/vrk. Tällöin keli oli varsin epäsuotuisa eli puolet matkasta kryssiä ja välillä hyvin kevyttä tuulta. Jos ei ole kryssiä eikä kevyttä tuulta, menee reilusti nopeammin. Onko parempi esimerkki?


      • Asiaavälillä

        First 27 on kait aika lähellä Rustleria vesilinjapituudeltaan. 10cm lyhyempi? Mites se kulkee jos ei mennä surffissa? No cap hornille en kyllä lähtisi sillä.


      • Joakim1
        Asiaavälillä kirjoitti:

        First 27 on kait aika lähellä Rustleria vesilinjapituudeltaan. 10cm lyhyempi? Mites se kulkee jos ei mennä surffissa? No cap hornille en kyllä lähtisi sillä.

        Tässä video, jossa väitetään First 27.7:llä purjehditun 110 mpk 12 tunnissa eli 220 mpk/vrk ja 9,2 solmun keskinopeus. En kyllä lähtisi tuolla (enkä Rustlerilla) GGR reitille. https://youtu.be/wkpJAyiafhk


    • koneilija

      katselittekko VDHn reittiä Hornin jälkeen, taisi mennä Isla Barneveltin sisäpuolelta ja meni varmasti Tierra Del Fuegon ja Los Estados välistä. Olin jotenkin aina kuvitellut että menisivät ulkopuolelta. No VDH on liikkunut noilla seuduilla ennenkin, ymmärsin jostain jutusta (ranskaa) että liikuskellut tuolla muutenkin, ei pelkästään kilpapurjehduksien yhteydessä??

      • kvs

        Tuo kuljettu reitti yhdistellään pisteistä, saattoi mennä Isla Barnaveltin kummalta puolen hyvänsä.


    • Kalunki

      Itse kokeilisin puhdistaa pohjaa edes pahimmasta pitkittäis suuntaisella narulla joka on kiristetty ajoankkurilla ja sopivalla kulkusuunnalla.

      • snorklaaja

        Itselleni on kertynyt sen verran kokemusta pallonkierrosta ja merten ylityksistä (ARC ym), etten kokeilisi temppuasi, en varsinkaan ajoankkuria. Toimiva ja yksinkertaisempi vaihtoehto on säännöllinen pohjan puhdistus aina, kun siihen tulee tilaisuus (=pläkä tai ankkurointi). Pohjakasvullisuus tulee vähitellen eikä sitä edes huomaa alkuvaiheessa, ellei käy snorklaamassa. Paras aloittaa sukeltelu jo Atlantin puolella, kun vesi on lämmintä. Tyynen meren puolella opin senkin, että myrkkymaalaamaton taittolapapotkuri saattoi näkkien takia jumittua toimimattomaksi jo ennen kuin biosiidillä maalatussa pohjassa oli juuri mitään eliöstöä. Hyvä kikka potkurin suojaamiseen oli laittaa musta muovipussi tiiviisti sen ympärille aina, jos vene oli vähänkin pitempään paikallaan. Näkit tarvitsevat valoa lisääntyäkseen. Siksi musta pussi! Tietysti pussi pitää poistaa ennen moottoriajoa, mutta se on pienempi juttu kuin kalkkeutuneen merirokon kaapiminen ja teräsvillalla hankaaminen.


    • Amatöörit_auttakaa

      Nythän on avattu jo uusi ketjuntälle viikolle, mutta tämän ketjun aloittaja ehdotti että josko palstalaisilta tulisi hyviä vinkkejä Tapiolle radioamatöörien välittämänä. Kai voi summata että Tapion kannattaisi tavalla tai toisella saada veneen pohjaa puhtaammaksi?! Ei ole määränpää juurikaan lähestynyt viimeisen viikon aikana, parhaillaan paria solmua sinne tänne. Loppumatkaa ja Atlantin tuulia ajatellen yksi käytetty putsauspäivä voisi hyödyttää useita viikkoja tai jopa kuukausia matka-ajassa? Kyllä pitää hattua nostaa jos tuo paatin maaliin putsaamatta pohjaa, saattaa olla kyllä kesä pitkällä..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe