Apostolitkin olivat syntisiä kuten me kaikki muutkin uskovaiset. Ainoastaan Jeesus on synnitön ihminen, ja Jeesus onkin ihmiseksi syntynyt Jumalan Poika.
Raamatun kirjoittajat olivat syntisiä ihmisiä, miksi Raamattu siis kuitenkin on erehtymätöntä Jumalan Sanaa?
Siksi, että Jumalan kolmas persoona, Pyhä Henki, on ohjanut Raamatun kirjoittamista.
Jeesuksen valitsemat apostolit olivat syntisiä ihmisiä, ja niin olivat myöskin heidän jälkeensä tulleet uskovaiset syntisiä ihmisiä, vaikka uskossa olivatkin. Emme voi luottaa kaiken sen, mitä historiankirjoissa heidän väitetään tehneen, olevan oikein eli Jumalan tahdon mukaista.
Vain Raamattuun voimme luottaa Jumalan tahdon kertojana. Sen takia kaikkea, mitä uskovaiset ovat historiassa tehneet, tulee koetella Raamatulla. Jos se on Raamatun mukaista, se on oikein, mutta jos se on Raamatun vastaista, se on väärin.
Olivathan apostolitkin syntisiä ihmisiä
27
260
Vastaukset
Asiaa kirjoitit, mutta muistetaan, että syntisen ihmisen ei tarvitse elää synnissä 🤗
- TotuusVoittaa
Kyllä, synnistä pitää tehdä parannus.
- synnitön
Joo, paimentolais kirjailiat eivät olleet tyhmiä,kun keksivät kirjoittaa ,että synnit saa anteeksi kun kovasti rukoilee tai jollain muulla tavalla. Toisinsanoen ovela porsaanreikä uskovaisille..voi tehdä syntiä mielinmäärin, kun ne saa kuitenkin anteeksi..ovelaa eikö totta!
- niinpäniin
Kukaan ei odotakaan, että sinä ateisti ymmärtäisit jotain rukoilusta, synnistä tai syntien anteeksisaamisesta.
- synnitön
niinpäniin kirjoitti:
Kukaan ei odotakaan, että sinä ateisti ymmärtäisit jotain rukoilusta, synnistä tai syntien anteeksisaamisesta.
Sorry, osuiko arkaan paikkaan.. saanko anteeksi tekemäni synninn??
- niinpäniin
synnitön kirjoitti:
Sorry, osuiko arkaan paikkaan.. saanko anteeksi tekemäni synninn??
Et ollenkaan, mutta minä taisin osua.
- synnitön
niinpäniin kirjoitti:
Et ollenkaan, mutta minä taisin osua.
Et osunu!
- kyseliä
Anteeksi tyhmyyteni,mutta mitä on synti? Näin tavallisena ihmisenä minulle ihan vieras käsite..olen kyllä tietoinen,että uskovaisille se on ilmeisesti jotenkin huono juttu, kun he jokakääneessä sitä jauhavat! Siinä mielessä mulla helppo elämä,ettei tarvitse "synnistä" tressata.
- totuus.synnistä
Synti on vallankin Vt:n Jumalan käskyjen täyttämättä jättäminen. Jos ei tee kuten Vt:ssa on määrätty, on syntinen.
- tkyr8oy8
Mitä synti on? on kysymys, joka saattaa tuntua mitä epäajankohtaisimmalta. Synti on kuitenkin yksi kristillisen uskon peruskäsitteitä. Syntiä on totuttu lähestymään listana tekoja, joita ihmisen tulisi vältellä, mikäli haluaa pysyä kunniallisen kristityn kirjoissa. Perinteinen syntikäsitys hahmottaa synnin usein joko perisynnin eli ihmisen yleisen turmeluksen tai sitten erityisinä tekoina ilmenevän synnin kautta.
Ihmisen on helppo mieltää esimerkiksi lapsiin kohdistuva hyväksikäyttö tai veriteko, puhumattakaan terroriteosta synniksi.
Sen sijaan kun tullaan tavallisiin kunniallisiin ihmisiin saattaa yllättävänkin yleinen käsitys olla sellainen, jossa ihminen toteaa, itse uskoen, ettei ole koskaan tehnyt syntiä. Synti ei ole Raamatun mukaan sarja moitittavia tekoja, kuten helposti ajatellaan. Ajattelu, jossa synti samaistetaan tekoihin, johtaa vääjäämättömästi syntikeskeiseen uskonelämään, jossa laaditaan listoja synneistä, joita tulee välttää säilyttääkseen asemansa yhteisön keskellä.
Synti on itse asiassa määritetty Raamatussa hyvinkin tarkkaan. Synnin määritelmät, jotka löytyvät Raamatusta eivät suinkaan keskity tekoihin, vaan siihen juureen eli syyhyn, joista teot syntyvät. Määritelmät löytyvät kahdesta eri paikasta, joiden sisältö on pohjimmiltaan sama. Synti on Jeesuksen sanojen mukaan siinä, että ihmiset eivät usko häneen. Paavali muotoilee syvimmiltään saman asian toteamalla Roomalaiskirjeessä, että kaikki, mikä ei ole uskosta on synti.
Room 14: 22. Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;
23. mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.
Synnin määritelmän mukaan synnissä eläminen on siis yksikertaisesti elämää, jota eletään ottamatta huomioon Jumalaa. Riippumattomuus Jumalasta ja hänen sanastaan. Epäusko, joka kohdistuu Jeesukseen persoonana ja siihen, mitä hän opettaa tai kehottaa on synti.
Se, mitä me olemme tottuneet ajattelemaan syntinä, kuten aviorikokset, veropetokset, varkaudet ja juopumukset, jne. on todellisuudessa seurausta synnistä, ei itse synti. Synti, eli taipumus elää ottamatta Jumalaa huomioon johtaa vääjäämättä elämään, jonka keskipisteessä on tavalla tai toisella oma napa. Oman navan maantiede johtaa kaikenlaiseen itsekkyyteen ja tekoihin, joiden seuraukset ovat tavalla tai toisella lähimmäisille raskaat. Synnin synnyttämä itsekeskeisyys saa meidät elämään ihmissuhteita tuhoavaa elämää. Me teemme syntiä, koska olemme syntisiä, ei toisinpäin. Hedelmistään puu tunnetaan.
http://www.kristinusko.fi/mita-synti-on/ tkyr8oy8 kirjoitti:
Mitä synti on? on kysymys, joka saattaa tuntua mitä epäajankohtaisimmalta. Synti on kuitenkin yksi kristillisen uskon peruskäsitteitä. Syntiä on totuttu lähestymään listana tekoja, joita ihmisen tulisi vältellä, mikäli haluaa pysyä kunniallisen kristityn kirjoissa. Perinteinen syntikäsitys hahmottaa synnin usein joko perisynnin eli ihmisen yleisen turmeluksen tai sitten erityisinä tekoina ilmenevän synnin kautta.
Ihmisen on helppo mieltää esimerkiksi lapsiin kohdistuva hyväksikäyttö tai veriteko, puhumattakaan terroriteosta synniksi.
Sen sijaan kun tullaan tavallisiin kunniallisiin ihmisiin saattaa yllättävänkin yleinen käsitys olla sellainen, jossa ihminen toteaa, itse uskoen, ettei ole koskaan tehnyt syntiä. Synti ei ole Raamatun mukaan sarja moitittavia tekoja, kuten helposti ajatellaan. Ajattelu, jossa synti samaistetaan tekoihin, johtaa vääjäämättömästi syntikeskeiseen uskonelämään, jossa laaditaan listoja synneistä, joita tulee välttää säilyttääkseen asemansa yhteisön keskellä.
Synti on itse asiassa määritetty Raamatussa hyvinkin tarkkaan. Synnin määritelmät, jotka löytyvät Raamatusta eivät suinkaan keskity tekoihin, vaan siihen juureen eli syyhyn, joista teot syntyvät. Määritelmät löytyvät kahdesta eri paikasta, joiden sisältö on pohjimmiltaan sama. Synti on Jeesuksen sanojen mukaan siinä, että ihmiset eivät usko häneen. Paavali muotoilee syvimmiltään saman asian toteamalla Roomalaiskirjeessä, että kaikki, mikä ei ole uskosta on synti.
Room 14: 22. Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;
23. mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.
Synnin määritelmän mukaan synnissä eläminen on siis yksikertaisesti elämää, jota eletään ottamatta huomioon Jumalaa. Riippumattomuus Jumalasta ja hänen sanastaan. Epäusko, joka kohdistuu Jeesukseen persoonana ja siihen, mitä hän opettaa tai kehottaa on synti.
Se, mitä me olemme tottuneet ajattelemaan syntinä, kuten aviorikokset, veropetokset, varkaudet ja juopumukset, jne. on todellisuudessa seurausta synnistä, ei itse synti. Synti, eli taipumus elää ottamatta Jumalaa huomioon johtaa vääjäämättä elämään, jonka keskipisteessä on tavalla tai toisella oma napa. Oman navan maantiede johtaa kaikenlaiseen itsekkyyteen ja tekoihin, joiden seuraukset ovat tavalla tai toisella lähimmäisille raskaat. Synnin synnyttämä itsekeskeisyys saa meidät elämään ihmissuhteita tuhoavaa elämää. Me teemme syntiä, koska olemme syntisiä, ei toisinpäin. Hedelmistään puu tunnetaan.
http://www.kristinusko.fi/mita-synti-on/Olen samaa mieltä. Näillä mennään.
Tällainen sanonta kuin: " Jeesus ei tehnyt syntiä " On ymmäretty niin, että hän oli synnitön.
Ei niin, vaan se tarkoittaa, että Jeesus ei valmistanut syntiä, sen teki Eeva, olemalla tottelematon. Silloin tuli synti ja lankeemus, näin kristillisesti.
Nainen on tehnyt synnin, nainen on synti, ja saasta. Miesten pitää karttaa naisia jos haluavat taivaan valtakuntaan. Muuten vain homot menevät sinne.- kyseliä
Kiitos hyvistä vastauksista! Mutta nyt herää kysymys miksi uskovaiset sitten tekevät syntiä, kun he kuitenkin tietävät "pelisäännöt" ? Kuuluko "pelisääntöihin" että he tietävät saavansa synnit anteeksi?
- eräsuskova
Uskovaiset eivät tee tahallaan syntiä. Mutta myös me olemme epätäydellisä tässä ajassa ja teemme virheitä ja lihamme on heikko.
Uksovat emme kuitenkaan elä synnissä vaan teemme siitä koko ajan parannusta. - TotuusVoittaa
Kyseliä, miksi kiität puolestani?
t. ketjun oikea aloittaja - kyseliä
TotuusVoittaa kirjoitti:
t. ketjun oikea aloittajasinä olet toinen nikkini
- kyseliä
TotuusVoittaa kirjoitti:
t. ketjun oikea aloittajaAnteeksi jos ymmärrät noin! Minua kiinnostaa tietää uskovaisten ajatusmaailma!!! Mutta, minä en ole tuo joka alla kommentoi nimimerkilläni "kyseliä" en tiedä kuka hän on!!!!
- dgsnrjy
kyseliä kirjoitti:
Anteeksi jos ymmärrät noin! Minua kiinnostaa tietää uskovaisten ajatusmaailma!!! Mutta, minä en ole tuo joka alla kommentoi nimimerkilläni "kyseliä" en tiedä kuka hän on!!!!
Et sinä koskaan tule ymmärtämään uskovien ajatusmaailmaa. Ne ovat niin kaukana sinusta kuin itä on lännestä.
- kyseliä
dgsnrjy kirjoitti:
Et sinä koskaan tule ymmärtämään uskovien ajatusmaailmaa. Ne ovat niin kaukana sinusta kuin itä on lännestä.
..joo, niin taitaa olla...pitäis alkaa lukemaan raamattua..en ala, luen mieluimmin Päätaloa!
- Eikiitosjeesus
Laulussakin sanotaan: "Apostolien teot - me jyrkästi tuomittin... "
Pisteet muuten Eevalle 6-0. Hän älysi vastustaa mielivaltaista komentelevaa esivaltaa ja hankkia oikeaa tietoa. Tämä ei monelta kristityltä onnistu vielä tänäkään päivänä. Aatami olikin sitten täys tossu. Paavalilla vallankin oli pitkä rikosrekisteri koska vainosi perhekunnittain kristittyjä.
- muikunpäälle
Missä Paavalin rikosrekisteri on nähtävillä?
- kirjansalukenut
Pyhänähengen voiman saadessaan, Paavali ei enää sen jälkeen vainonnut ketään, vaan hakeutui muiden kristillisten seuraan. Pyhän hengen VOIMA tekee ihmiselle täyskäännöksen entiseen elämään, joten hän on kuin "uudesti syntynyt". Kaikki entinen on silloin pyyhitty pois.
- sage8.ei.kirj
kirjansalukenut kirjoitti:
Pyhänähengen voiman saadessaan, Paavali ei enää sen jälkeen vainonnut ketään, vaan hakeutui muiden kristillisten seuraan. Pyhän hengen VOIMA tekee ihmiselle täyskäännöksen entiseen elämään, joten hän on kuin "uudesti syntynyt". Kaikki entinen on silloin pyyhitty pois.
Mikä se piikki Paavalin lihassa sitten oli?
Ja jos on noin korkean voiman johdatuksessa, niin miksi pitää kirjoittaa,kuten Paavali kirjoitti, että "tätä mieltä minä olen, mutta kaipa se Jumalakin on samaa mieltä."
- K.T.USA
Apostolit eivät uskoneet kolminaisuusoppiisi. Miksi tuoda harhaoppeja tänne, lisääntyvässä määrässä. Jeesus sanoi, ISÄ ON YKSI. ISÄ ON YKSI, pitääkö se piirtää kynällä ?
Miten Paavali osasi niin monia kieliä, kun kirjoitteli kirjeitä vaikka mihin maahan.
Vai onko ne vain huvikseen kirjoitettu, pöytälaatikkoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6172340Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,271166- 1091128
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki91008- 92916
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101875Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?91787Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50759- 64731
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e229603