Otava tähdistöhän on seitsemän tähden muodostama "kauhakuvio".
Eikös tähdet kierrä aurinkoa. Miksi tuo kuvio säilyy vaikka jokainen tähtihän kiertää aurinkoa omalta paikaltaan.
Vai onko otava tähdet jollain toisella aurinkokunnalla ja kuinka kaukana ne ovat?
Otava tähtikuvio
7
3024
Vastaukset
Eräs ihan kohtalainen selitys löytynee mm. seuraavan sivun puolen välin tietämillä olevasta kuvasta: https://earthsky.org/astronomy-essentials/can-you-see-the-big-dipper-in-autumn
Ellei tuo tyydytä, niin Otavan nimi englanniksi (Big Dipper) ja googlettaa sen verran kuin miellyttää.
(etäisyydet löytyvät mm: https://www.quora.com/How-far-apart-are-the-stars-Especially-in-the-big-and-little-dipper)
Ovat "toisella paikkakunnalla", eivät kierrä Aurinkoa, jne.Muut tähdet eivät kierrä lähimpänä meitä olevaa tähteä (= aurinko)
- HuolestunutKansalainen
"Muut tähdet eivät kierrä lähimpänä meitä olevaa tähteä (= aurinko) "
Jaa? Sitten lätisee viimeistään n. 1.3 miljoonan vuoden päästä. :(
- Maallikko
Eivät tähdet kierrä aurinkoa vaan planeetat. Otavan kuviossa näkyvät tähdet ovat aurinkoja.
- otavan.tähdet
Tähtikuviot perustuvat siihen, millä suunnalla tähti meistä näyttää olevan. Tähtikuvioon kuuluvat tähdet voivat olla toisistaan hyvinkin kaukana kunhan niiden näennäiset suunnat ovat sopivat.
Otavan tähtien etäisyys meistä valovuosina ja havainnollistava kaavakuva löytyy täältä:
http://www.pas.rochester.edu/~blackman/ast104/bigdip_perspective.gif
Otavan tähdistä lähin on 53 valovuoden päässä meistä ja kaukaisin 360 valovuoden päässä meistä.
Aurinkoa kiertävät vain aurinkokuntaan kuuluvat planeetat. Planeetat näkyvät siksi, että ne heijastavat Auringon valoa. Tähtikuvioiden tähdet ovat kaukaisia aurinkoja. Ne näkyvät siksi että ne säteilevät valoa. - Isokuva
Vai että tähdet kiertävät aurinkoa, jopas jotakin.. Mitkäköhän tähdet sinun mielestäsi kiertävät meidän aurinkoamme? :-D Missäs mielestäsi muut auringot ovat, vai eikö muita ole?
- HuolestunutKansalainen
"Missäs mielestäsi muut auringot ovat, vai eikö muita ole?"
Mun mielestä tuossa olisi yksi "muu aurinko":
Rektaskensio (J2000) 14h 39m 36,204s[3]
Deklinaatio (J2000) -60° 50′ 08,23″[3]
Etäisyys 4,36 vv (1,34 pc)[7]
Parallaksi 742[3] mas
Säteisnopeus −22,3[3] km/s
Ominaisliike RA: −3608, dec: 686[3] mas/v
(Näkyy leveysasteiden 25° Nja 90° S välillä)
Kelpaako tuo näin alkuun, vai otettaisko joku toinen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437