Koiran alkuperä

Tiedelehdessä oli kysymys: "Onko osa koirista jalostettu sakaalista?"

Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisen molekyyligenetiikan professori Hannes Lohi vastasi:
"Vaikka eri risteytymiä tavataan joskus luonnossa ja ne saadaan jalostamalla, koirat polveutuvat vain sudesta. Asia on todettu geenitutkimuksella.
Koiran ja suden yhteinen kantaeläin löytyy muutaman kymmenen tuhannen vuoden takaa. Tähän on päädytty tutkimuksissa, joissa on verrattu maailmanlaajuisesti eri koirarotujen DNA:ta susien ja sakaalien perimään."

Molekyyligenetiikan professori on tainnut hänkin juuttua 1980 luvun oppeihin, kun ei edes mainitse epigenetiikkaa. Lisäksi hän on eksynyt pois Raamatun totuudesta väittäessään, että koiran ja suden yhteinen kantalaji on ajallisesti paljon kauempaa kuin Maan ikä. ROT:lle taas yksi hyvä syy jättää Tiede tilaamatta.
ROT:n pitäisi myös lähettää professori lohelle rikinkatkuinen vastine, jossa ROT opettaisi proffalle oikeaa molekyylibiologiaa evoluutiouskonnon harhaopin sijaan.

17

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikös Hannes Lohi myös todennut, että ihmisen ja koirien genomien proteiinien koodaamiseen käytettävät osat ole lähes identtiset? Eihän sen niin pitänyt mennä!

      • raamattuOnSatua

        Uskovainen on tyhmempi kuin koira.
        Koira ei innostu asiasta jota ei ole, montaa kertaa.


      • Miksi ei muka pitänyt? Kuka muu sellaista on väittänyt kuin sinä? Luin vuosia sitten banaanikärpästen embrylogiasta. Samoja geenejä ja säätömekanismeja on myös nisäkkäillä
        ja melko suurta osaa tutkmuksesta voi soveltaa laajasti. En ole ikinä väittänyt, ettei genomin säätömelanismi vaikuttaisi, mutta komannenkymmenennen seitsemännen kerran (suunnilleen) totean, ettei säätelymekanismi mahdollista mitään, mihin genomi ei luo mahdollisuuksia.

        Vaikka simpanssin ja ihmisen genomi on lähes identtinen, on meillä serkkuihimme suuria eroja. Tiesitko sen?

        Kysymys kuitenkin oli siitä, ovatko tutkijat väärässä koirien ja susien yhteisen kantamuodon iästä. Kyseessä on molekyylibilsan professori, joten hän kai tuntee alan vähän sinua paremmin.


      • kuntavailin
        raamattuOnSatua kirjoitti:

        Uskovainen on tyhmempi kuin koira.
        Koira ei innostu asiasta jota ei ole, montaa kertaa.

        Vaikka juutalaiset eivät rakasta koiria on Adamin antamassa koiran nimessä kuitenkin viittaus uskollisuuteen ja vartiointiin. Siis ihan toisin kuin sudessa.


    • https://tieteenrakkikoira.blogspot.com/2012/10/hannes-lohi-osallistui-hsn-keskusteluun.html

      "Reijo Luhtalan mukaan olen ymmärtänyt väärin koiranjalostusesimerkin (HS Mielipide 15.10.). Tähän on olemassa looginen selitys. Lukion biologian oppikirjassa (Elämä, WSOY) koiranjalostus yhdistetään monimuotoisuuteen harhaanjohtavalla tavalla. Kirjan mukaan monimuotoisuus on evoluution tulosta. Kirja yhdistää koiranjalostuksen evoluutioon toteamalla, että koiranjalostus on "nopeutettua evoluutiota" ja se "osoittaa, että eliöpopulaatiot voivat muuttua perusteellisesti jo muutamassa kymmenessä vuodessa." Kirjan tekstissä myös selkeästi viitataan evoluution tuottamaan monimuotoisuuteen, koska samassa yhteydessä todetaan, että "eliökunnalla on ollut kehitykseen aikaa satoja miljoonia vuosia."

      Kirjan lukija saa tekstistä sen käsityksen, että koiranjalostus on esimerkkinä evoluution kyvystä tuottaa monimuotoisuutta. Pernun ja Lohen mukaan koiranjalostus ei tuota mutaatioita, joten se ei voi tuottaa monimuotoisuuttakaan. Lohen (2006) mukaan "koiranjalostus on voimakkaasti heikentänyt koirien geneettistä monimuotoisuutta." Koiranjalostus osoittaa siis yksiselitteisesti, että (nopeutettu) evoluutio heikentää monimuotoisuutta ja vaarantaa lajin elinvoimaisuuden.

      Miksi näin harhaanjohtavalla esimerkillä uskotellaan evoluution kykyä tuottaa monimuotoisuutta? Johtuuko se kirjan tekijöiden huolimattomuudesta vai kunnollisen todistusaineiston puutteesta?"

      • kamelinlantakansa

        Jos Chihuahua ja Irlanninsusikoira ei ole monimuotoisuutta niin mikä.
        Miksi jeesus oli kamelikansaa, eikä esim. Kiinalainen.


      • kamelinlantakansa kirjoitti:

        Jos Chihuahua ja Irlanninsusikoira ei ole monimuotoisuutta niin mikä.
        Miksi jeesus oli kamelikansaa, eikä esim. Kiinalainen.

        Perusryhmien muuntelupotentiaali on valtava. Erityisen tehokasta muuntelu oli vedenpaisumuksen jälkeen, kun eliöryhmien genomit olivat vielä rikkaita. Mitä enemmän muuntelua tapahtuu, sitä köyhemmäksi käy eliön genomi. Oireet ovat kaikkien nähtävillä. Ravinnonhankintaan ja immunipuolustusjärjestelmään käytettävien DNA-jaksojen vähäisyys aiheuttaa eliöissä ongelmia. Lihansyönti yleistyy. Loisiminen yleistyy. Kaikkiruokaisuus suojelee jo rappeutunutta genomia. Informaatiokadon selviä oireita ovat eliön heikko vastustuskyky taudinaiheuttajia ja loisia vastaan.

        Kuinka monen ns. puhdasrotuisen koirarodun tila onkaan erittäin huolestuttava. Geneettinen rappeutuminen on biologinen fakta.


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Perusryhmien muuntelupotentiaali on valtava. Erityisen tehokasta muuntelu oli vedenpaisumuksen jälkeen, kun eliöryhmien genomit olivat vielä rikkaita. Mitä enemmän muuntelua tapahtuu, sitä köyhemmäksi käy eliön genomi. Oireet ovat kaikkien nähtävillä. Ravinnonhankintaan ja immunipuolustusjärjestelmään käytettävien DNA-jaksojen vähäisyys aiheuttaa eliöissä ongelmia. Lihansyönti yleistyy. Loisiminen yleistyy. Kaikkiruokaisuus suojelee jo rappeutunutta genomia. Informaatiokadon selviä oireita ovat eliön heikko vastustuskyky taudinaiheuttajia ja loisia vastaan.

        Kuinka monen ns. puhdasrotuisen koirarodun tila onkaan erittäin huolestuttava. Geneettinen rappeutuminen on biologinen fakta.

        "Perusryhmien muuntelupotentiaali on valtava."

        Määrittele perusryhmä.
        Mitä olivat kambrin perusryhmät suhteessa nykyelimistöön? Picaiaa pidettiin vanhimpana selkäjänteisenä, mutta nyt kai on löydetty vielä vanhempi. Ovatko selkärankaiset varioituneet picaiasta?

        https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pikaia_BW.jpg


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Perusryhmien muuntelupotentiaali on valtava. Erityisen tehokasta muuntelu oli vedenpaisumuksen jälkeen, kun eliöryhmien genomit olivat vielä rikkaita. Mitä enemmän muuntelua tapahtuu, sitä köyhemmäksi käy eliön genomi. Oireet ovat kaikkien nähtävillä. Ravinnonhankintaan ja immunipuolustusjärjestelmään käytettävien DNA-jaksojen vähäisyys aiheuttaa eliöissä ongelmia. Lihansyönti yleistyy. Loisiminen yleistyy. Kaikkiruokaisuus suojelee jo rappeutunutta genomia. Informaatiokadon selviä oireita ovat eliön heikko vastustuskyky taudinaiheuttajia ja loisia vastaan.

        Kuinka monen ns. puhdasrotuisen koirarodun tila onkaan erittäin huolestuttava. Geneettinen rappeutuminen on biologinen fakta.

        Miksi yrität vääntää asiaa pois aloituksen aiheesta? Koirien jalostus (josta itsekin tiedän harrastajana melko paljon) ei ole aloituksen aihe. Kukaan ei ole väittänyt koiran lajiutuneen, vaikka käytännössä näin on tapahtunutkin. Jos ei "kehärotuja" olisi, niin kääpiörodut eivät voisi ikinä lisääntyä tanskandogin kanssa ja peruuttamaton isolaatio olisi tapahtunut.


      • kamelinlantakansa kirjoitti:

        Jos Chihuahua ja Irlanninsusikoira ei ole monimuotoisuutta niin mikä.
        Miksi jeesus oli kamelikansaa, eikä esim. Kiinalainen.

        Laitetaan kyseiset lajit saarelle, jossa muita koiraeläimiä ei ole ja katsotaan, miten genomi sekoittuu. Vai sekoittuuko?

        Ekologiassa puhutaan etenkin metapopulaatioiden kohdalla sukupuuttovelasta. Tällöin lajin elinedellytykset ovat jo käytännössä nollassa ja lopullinen sukupuutto on vain ajan kysymys.
        Tässä esimerkissä voitaisiin puhua lajiutumisvelasta. Molemmat koirarudut eriytyvät jatkuvasti toisitaan, koska poikittaista geenivirtaa ei ole. Tämä johtaisi aikanaan todelliseen lajiutumiseen, jos populaatiot pysyisivät hengissä.


      • Monimuotoisuus voi ilmeisestikin tarkoittaa montaa asiaa, riippuen mistä puhutaan.

        Koirarotuja on monenlaisia ja -näköisiä joten voidaan voidaan puhua koirarotujen (koiran ilmiasujen) monimuotoisuudesta.

        Genomin monimuotoisuus on sitten toinen asia. Yksittäisessä harvinaisessa jalostetussa koirarodussa se voi olla vähäistäkin, ongelmaksi asti. Mutta jos sitten katsotaan kaikkien maailman koirien geneettistä monimuotoisuutta yhteensä, se varmaankin on suurempi.


      • nonniinnoh
        kamelinlantakansa kirjoitti:

        Jos Chihuahua ja Irlanninsusikoira ei ole monimuotoisuutta niin mikä.
        Miksi jeesus oli kamelikansaa, eikä esim. Kiinalainen.

        Kysymyksesi oli samalla tunnustus
        että arvostelet asioita sujuvasti
        TUNTEMATTA NIISTÄ YHTÄÄN MITÄÄN.

        Eli täysin päinvastoin kuin oikeat asiantuntijat lausuntoja antaessaan.
        Tavallisesti noin
        käyttäytyvää
        nimitetään

        PÖLVÄSTIKSI.


      • kamelikansanjätteet
        nonniinnoh kirjoitti:

        Kysymyksesi oli samalla tunnustus
        että arvostelet asioita sujuvasti
        TUNTEMATTA NIISTÄ YHTÄÄN MITÄÄN.

        Eli täysin päinvastoin kuin oikeat asiantuntijat lausuntoja antaessaan.
        Tavallisesti noin
        käyttäytyvää
        nimitetään

        PÖLVÄSTIKSI.

        Minä en sentään vedätä kansalta rahoja olemattomaan vedoten.


    • Looooooogisesti

      Et sinäkään maininnut tekstissäsi tietokonetta. Merkillinen tyyli päätellä asioita teillä.

      Koiran suden ja ymmärtääkseni myös sakaalin kantaeläin on ollut nooan arkissa ja nuo kaikki kuuluvat samaan perusryhmään. Miksei sitä tiedettä lukea pitäisi. Suosittelen lisäksi että sitä tulkitaan oikein. Ei ole tervettä todeta kirjoituksen totuudellisuutta sillä missä se on julkaistu taikka kuka sen on julkaissut. Ei sillä ole tieteellisesti ja totuudellisesti markitystä. Ei titteli ilmaise että kyseessä on oikea johtopäätelmä taikka edes sitä että tutkimus on rehellisesti suoritettu tai että siinä on huomioitu kaikki muuttujat.

      • kaarnavene.nooa

        Nooa ei kamelikansan vajakkina olisi osannut paattia tehdä.


      • "Koiran ja suden yhteinen kantaeläin löytyy muutaman kymmenen tuhannen vuoden takaa. Tähän on päädytty tutkimuksissa, joissa on verrattu maailmanlaajuisesti eri koirarotujen DNA:ta susien ja sakaalien perimään."

        Oliko Nooan tulva mielestäsi kymmeniätuhansia vuosia sitten?


    • Kun katsoo kuvia muinaisen Egyptin isokorvaisista koirista, eikö ne nyt vähän shakaaliakin muistuta?

      Vai onko ne isot korvat kehittyneet molemmilla lämmönhaihdutustarpeen innoittamana?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 53
      720
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      663
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe