Vaikuttaako tutulta ?

AbsurdiVäite

Tietokoneet tarvitsevat ohjelmia toimiakseen. Tietokoneiden prosessorit ja muistit eivät määrittele tietokoneen toimintaa. Samoilla elektronisilla piireillä voidaan pelata pelejä, harjoittaa laskentaa ja kirjoittaa tekstiä. Tietokoneiden komponentit ovat vain tyhmää elektroniikkaa, jota löytyy monista muistakin sähköisistä vempaimista. Ainoastaan ohjelmat ratkaisevat tietokoneen tehon ja sen, mitä kaikkea sillä kyetään tekemään. Tietokonetta ei voida kehittää vaihtamalla toisesta tietokoneesta komponentteja kuten muisteja tai tehokkaampia prosessoreja.

21

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onkohan joku suunnitellut nuo tietokoneet? Käytetäänkö kaikissa tietokoneissa samaa teknologiaa; sähköä ja puolijohteita?

      • On ollut elektroniputkiin perustuvia tietokoneita joskus. Tietokonehan on periaatteessa vain monimutkainen releistö.


      • tieteenharrastaja
        kekek-kekek kirjoitti:

        On ollut elektroniputkiin perustuvia tietokoneita joskus. Tietokonehan on periaatteessa vain monimutkainen releistö.

        Ensimmäinen suunniteltu digitaalinen tietokone perustui hammasrattaisiin ja vipuihin. Sitä ei silloin rakennettu, mutta myöhemmin tehtiin yksi mallikappale. Tekniikka oli jo mennyt ohi oikealta ja vasemmalta.


      • YmmärrysHoi

        Oliko sinulla ongelmia ymmärtää aloituksen tarkoitusta?

        "Käytetäänkö" kaikissa eliöissä genomia ja sen ohjausmekanismia? Voidaanko eliöiden genomiin vaikuttaa niin, että eliöt kehittyvät olosuhteisiin paremmin sopeutuviksi?


    • Kyllä tietokoneeseen voidaan vaihtaa osia.
      Minäkin olen tehnyt niin monesti.
      Ei ole vaikeaa.

      • EikäVäliäValmistajasta

        Taitaa olla vielä niin, ettei lisämuistin tarvitse olla edes saman valmistajan tekemä.

        Kyllä eliöihin voidaan lisätä geenejä yli lajirajojen ja saada aikaan uusia toimintoja. Sitä tehdään nykyään jo rutiinilla.


    • Eliöiden vertaaminen koneisiin ei useinkaan onnistu. Ei voi suositella sellaista.

    • tieteenharrastaja

      Ei se useinkaan kannata noin, vaikka voitaisiinkin:

      "Tietokonetta ei voida kehittää vaihtamalla toisesta tietokoneesta komponentteja kuten muisteja tai tehokkaampia prosessoreja."

      Parempi tapa on kehittää parempi uusi tietokonemalli, johon aikaisempien ohjelmistot voidaan siirtää sellaisenaan.

      • AnalogiaRiittävä

        Tartutte lillukanvarsiin. Kyse on analogiasta genomin ja sitä ohjaavien prosessien kanssa. Toinen ei toimi ilman toista ja "kovo" on se, joka asettaa rajat tietokoneen tehokkuudelle.
        Et saa 286 koneesta nykykoneen tehoja prossuja vaihtamatta.
        Et saa hiiren soluja tuottamaan valoa geenejä lisäämättä.


      • tieteenharrastaja
        AnalogiaRiittävä kirjoitti:

        Tartutte lillukanvarsiin. Kyse on analogiasta genomin ja sitä ohjaavien prosessien kanssa. Toinen ei toimi ilman toista ja "kovo" on se, joka asettaa rajat tietokoneen tehokkuudelle.
        Et saa 286 koneesta nykykoneen tehoja prossuja vaihtamatta.
        Et saa hiiren soluja tuottamaan valoa geenejä lisäämättä.

        Analogiasta tosiaan, ja melko ohuesta, koska tietotekniikka käsittelee dataa digitaalisesti ja biologiset prosessorit analogisesti. Aivoissa ei virtaile koodattuja bittejä, vaan sähkövarauksia ionien kuljettamina.


      • OletkoVarma
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Analogiasta tosiaan, ja melko ohuesta, koska tietotekniikka käsittelee dataa digitaalisesti ja biologiset prosessorit analogisesti. Aivoissa ei virtaile koodattuja bittejä, vaan sähkövarauksia ionien kuljettamina.

        Itse asiassa hermosignaali on pulssitaajuusmoduloitu digitaalinen signaali. Aktiopontentiaalien esiintymistiheys korreloi hermosignaalin voimakkuuteen.

        Lähde: Kai Kaila Hermoston ja käyttäytymisen biologia.

        Aloituksen pihvi on siinä, että sekä "kovoa" että "ohjelmaa" tarvitaan toiminnan mahdollistamiseksi. Pelkkä epigenetiikka on kuin ohjelma ilman toimivaa tietokonetta.


      • tieteenharrastaja
        OletkoVarma kirjoitti:

        Itse asiassa hermosignaali on pulssitaajuusmoduloitu digitaalinen signaali. Aktiopontentiaalien esiintymistiheys korreloi hermosignaalin voimakkuuteen.

        Lähde: Kai Kaila Hermoston ja käyttäytymisen biologia.

        Aloituksen pihvi on siinä, että sekä "kovoa" että "ohjelmaa" tarvitaan toiminnan mahdollistamiseksi. Pelkkä epigenetiikka on kuin ohjelma ilman toimivaa tietokonetta.

        Tarkemmin katsoen ei. Aktiopotentiaalien jono ei edusta lukumääränsä mukaista numerodataa, vaan pelkästään kumuloi neuroniin (hermosoluun) menevää sähkövarauksen määrää. Kun varauksen summa saavuttaa tietyn rajan, neuroni aktivoituu ja alkaa lähettää omaa pulssijonoaan.


    • Ewokki

      Analogiassa on yksi paha puute, Tietokoneet eivät kasva yhdestä ainoasta transistorista aikuisiksi eivätkä synnytä uusia tietokoneita.

      • Kulminaatiopiste

        Analogioita ei kannata yrittääkään viedä niiden pätevyysalueen ulkopuolelle.
        Uskon lisäksi, että kovin kaukana ei ehkä ole tulevaisuus, jolloin tietokoneet suunnittelevat uusia tietokoneita.


      • tierteenharrastaja
        Kulminaatiopiste kirjoitti:

        Analogioita ei kannata yrittääkään viedä niiden pätevyysalueen ulkopuolelle.
        Uskon lisäksi, että kovin kaukana ei ehkä ole tulevaisuus, jolloin tietokoneet suunnittelevat uusia tietokoneita.

        Jos jotakin ketjusta olet tajunnut, niin sanoisit tietokoneohjelmistojen suunnittelevan.


      • SuullaSuuremmalla
        tierteenharrastaja kirjoitti:

        Jos jotakin ketjusta olet tajunnut, niin sanoisit tietokoneohjelmistojen suunnittelevan.

        Minua paljon fiksummat tekoälytutkijat ovat käyttäneet tuolla kohtaa ilmaisua "koneet suunnittelevat". Voi olla, että tajuan koneen ja ohjelmiston välisen suhteen tai sitten en. Pelkkä ohjelma ilman konetta suunnittelee yhtä vähän kuin epigeneesi muuttaa lajin ominaisuuksia ilman muutoksen mahdollistamaa genomia.

        Tämän pidemmälle ei analogiaa ole syytä viedä. Tälläkin kohtaa analogia on jo epätarkkaa.


    • Taivastelija

      Koneoppiminen kvanttitietokone ja mullistaa maailman, ne luo uudestaan kaiken alkeishiukkasista koodaa uuden ihmisen. Voidaan kopioida vaikka tuhannen kopiota. Miten on tietoisuus, kuoleeko se vai onko kaikilla sama tietoisuus. Kuka menee ensimmäiseksi koekaniiniksi. Kani tutkimusta täytyy tehdä enemmän, kanilla on erittäin hyvä lisääntymiskyky ja tietokoneet kohta lisääntyy itse itsestään ja tekee itsestään kopioita ja kehittää itse itseään, se on koneoppimisen tarkoitus.
      Ihmiselle on jäävä vai olemisen osa, ja henkimaailma alkaa kehittyä kuin itsestään, taivaalliset sfäärit aukeaa ja agapee kukka aukeaa kaikkeuden loistoonsa. Taivaassa kuljemme kullitettuja katuja, tämä on haituva siitä mitä ihmiskuntaa vielä odottaa. Näky on aukaistu, astukaamme sisään.
      Muiskaamme oikea osoite!

      • On se kvantti joillekin taikasana.


      • KvantitatiivinenAnalyysi
        kekek-kekek kirjoitti:

        On se kvantti joillekin taikasana.

        Joillekin on vaikeaa erottaa kvanttifysiikka ja kvanttimystiikka toisistaan. Eräät huuhaahoitajat parantavat nykyään jo kvanttikosketuksella ja kaukoparantajat selittävät kaukovaikutusta kvanttilomittuisella.


      • KvantitatiivinenAnalyysi kirjoitti:

        Joillekin on vaikeaa erottaa kvanttifysiikka ja kvanttimystiikka toisistaan. Eräät huuhaahoitajat parantavat nykyään jo kvanttikosketuksella ja kaukoparantajat selittävät kaukovaikutusta kvanttilomittuisella.

        Tässä kun tietokoneista on puhetta, niin monesti olen ihmetellyt miksei selvänäkijöitä ole enemmän etätukihenkilöinä. Nehän näkisi automaattisesti minkä merkkinen ja mallinen kone asiakkkaalla on ja mikä siinä on vikana.

        Onhan tietokone kuitenkin ihmistä yksinkertaisempi.


    • elämänalku

      Jumala sanoi ja valkeus tuli.
      Päälle ja pois päältä, jumala on katkaisija.
      Tällaista valokatkaisijaa uskovaiset sitten palvovat.
      1 päälle ja 0 pois päältä, siitä se kehitys lähti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      195
      2043
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1138
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      805
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      721
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe