Sähköautolla 100 km:n ajaminen maksaa 1,95 euroa

Eitarvitsepohtia

....jos kulutus on 15 kWh ja "polttoaineen" eli käyttövoiman hinta on 0,13 €/kWh.

Bensiinillä saman matkan ajaminen maksaa 11,55 €, jos kulutus on 7,5 l ja polttoaineen hinta 1,54€/l.

Sähköautolla ajamisen käyttövoiman hinnaksi tulee näin ollen kuudesosa bensa-autolla ajamisen polttoaineen hinnasta.

82

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VastustajatValehtelevat

      Säästät 20 000 km:n vuosittaisella ajolla polttoaineessa yli 2000 €, lisäksi huollossa n. 400 €, verossa n.200 €. Eli noin 2600 € säästö vuositasolla. Viidessä vuodessa noin 13 000 €.
      Odotettavissa on että polttomoottoriset autot menettävät arvoaan tulevaisuudessa enemmän kuin sähköautot. kiitosEU:.n linjaukset polttoaineiden verotukseen.

      Etuna ovat siis pienet ajoneuvoverot, edulliset huollot, pysäköinti Hesassa puoleen hintaan ja oikeus käyttää siellä täällä bussikaistoja/vastaavia sekä katsastus edullisempi.

      • Ooooooasass

        Ja mitä se Hesan pysäköinti sinuakaan maalaistallukkaa lohduttaa?


    • Ooooooossss

      Niin.

      Ja jos kulutus onkin kylmänä päivänä moottoritiellä 40kw/100km ja sähkön hinta 15c/kW/h, niin hintaa tulee 6e/100km.

      Äärimmillään tuokin vielä pikalatauksesta maksullisesti, mistä 2e lisähintaa. 8e/100km.

      Huollot ja korjaukset kalliimpia. Pelkkä valohoito Teslaan 1000e / 20tkm. Ja jos mitään menee rikki, niin aina tonni poikki, esimerkiksi yksi kahva sökönä = 1000e. Ja usein on jotain rikki, Teslahan on huonoimmin kestävä automerkki.

      Arvonalenema ylivoimaisesti suurempi kuin vastaavassa polttiksessa.

      • sähköautoilija

        Mitä merkitystä on joillain kerran tai kaksi vuodessa olevalla äärimmäisellä päivällä? Ensiksikin fakta on että sähköauto kuluttaa kovalla pakkasella matka-ajossa vain noin 30% enemmän kuin lämpimällä kelillä joten miksi taas pitää liioitella?
        Teslan määräaikaishuolto ei maksa 1000€. Miksi taas pitää liioitella?
        https://sahkoautoilua.fi/2018/06/01/huoltokustannukset/
        Kahvan korjaus ei maksa 1000€. Miksi taas liioittelet? Kahva on helppo korjata ihan itse, kustannus muutaman kympin.
        Tesla on ehdottomasti kestävin autoni tähän asti omistamistani autoista ja määräaikaishuoltoihin on mennyt ehdottomasti vähiten rahaa. Toki Tesloissakin saattaa vikaa ilmetä, mutta ei pidä liioitella.
        Arvonalenema ei ole suurempi kuin saman hintaisilla polttiksilla, miksi liioittelet.


      • Dddffffffffffg
        sähköautoilija kirjoitti:

        Mitä merkitystä on joillain kerran tai kaksi vuodessa olevalla äärimmäisellä päivällä? Ensiksikin fakta on että sähköauto kuluttaa kovalla pakkasella matka-ajossa vain noin 30% enemmän kuin lämpimällä kelillä joten miksi taas pitää liioitella?
        Teslan määräaikaishuolto ei maksa 1000€. Miksi taas pitää liioitella?
        https://sahkoautoilua.fi/2018/06/01/huoltokustannukset/
        Kahvan korjaus ei maksa 1000€. Miksi taas liioittelet? Kahva on helppo korjata ihan itse, kustannus muutaman kympin.
        Tesla on ehdottomasti kestävin autoni tähän asti omistamistani autoista ja määräaikaishuoltoihin on mennyt ehdottomasti vähiten rahaa. Toki Tesloissakin saattaa vikaa ilmetä, mutta ei pidä liioitella.
        Arvonalenema ei ole suurempi kuin saman hintaisilla polttiksilla, miksi liioittelet.

        Ensinnäkin meillä ei ole pakkasta vain muutamana päivänä. Nollakeliä melkeinpä suurin osa vuodesta.
        En tiedä mitä lämpötilaa tuo ”vain noin 30%” koskee, mutta 40kw/h / 100km on tuolloin varsin mahdollista moottoritiellä. 30kw/h/100km kulutukset ovat moottoritiellä tavanomaisia ihan kesäkeleissäkin, joten 40kw/h/100km on realismia monella sähköautolla moottoritiellä pakkasella. Tai pätkäajossa.

        Lisäksi yleensä kulutuslukemissa lasketaan vain akusta kuluvaa virtaa, ei siis huomioida latauksen häviöitä eli sitä, että joudut maksamaan enemmästä sähköstä kuin akkuun menee.
        Lisäksi jos käyttää esilämmitystä töpselistä, lisää sekin kokonaiskulutusta.

        Tietoni Teslan huolloista ja korjauksista on ihan sähköautoilijoiden blogeista ja lehdistä. Mm. siitä yhdestä Tesla-taksista oli juttu, jossa mainittiin kahvan hinta.
        No hyvä on, määräaikaisvalohoito Teslalle maksaa ”vain” noin 650-750e/20tkm. Eli vain noin nelinkertaisesti tavallisen auton huollon verran. Lisätakuu korjausten varalta 1000e/20tkm eli tuon tuhannen euron verran Teslaan arvioidaan tulevan korjattavaa huoltojen päälle per 20tkm. Yhteensä huollot ja korjaukset siis noin 1700e/20000tkm. Mikä ei sisällä renkaanvaihtoja yms., mitkä nekin kalliimpia erikoiseen isorenkaiseen autoon.

        Sinun kokemuksesi ovat arvottomia, tilastojen mukaan Tesla on epäluotettavin auto ja kallein ylläpitää. Tämän näkee helposti myös esimerkiksi ALD:n yksityisleasingin hinnoista, Teslat aivan silmittömän kalliita, siis eivät edes suhteessa myyntihintaansa, vaan suhteettoman kalliita ja kallistuvat enemmällä ajolla muita nopeammin, mitä ilmeisimmin hinnanlaskun sekä kalliiden ylläpitokulujen vuoksi. Esimerkiksi Jaguar I-Pace maksaa alk. 84 000e, Tesla S 75 taas 97 000e. I-Pace siis 13,5% halvempi. Kuitenkin leasing-hinnaltaan I-Pace 19% halvempi. Valitettavasti tuossa hintaluokassa ALD:n hinnastossa ei edes ole polttomoottoriautoja perinteisiltä valmistajilta. Jaguarkin on nopeammin arvonsa menettäviä merkkejä.

        Arvonalenema on suurempi kuin saman tarpeen täyttävillä polttiksilla, jotka ovat halvempia.

        Kahvojen tonnin korjauskustannusta vähättelin, sehän oli 1200e per kahva.
        ”Korjauskustannus oli noin 1200 euroa (sis. alv 24%) per kahvaelementti.”

        https://www.teslaclub.fi/blog/38/tesla-taksina-ajoa-jo-260-000-kilometria/

        Onneton 80tkm takuu oli tuolloin jo ohi, eikä goodwilliä tunnettu.
        Muutenkin samasta jutusta löytyy pitkä lista korjauskohteita, eikä mistään ole selvitty kolmenumeroisin luvuin.


      • eivieläeieiei
        Dddffffffffffg kirjoitti:

        Ensinnäkin meillä ei ole pakkasta vain muutamana päivänä. Nollakeliä melkeinpä suurin osa vuodesta.
        En tiedä mitä lämpötilaa tuo ”vain noin 30%” koskee, mutta 40kw/h / 100km on tuolloin varsin mahdollista moottoritiellä. 30kw/h/100km kulutukset ovat moottoritiellä tavanomaisia ihan kesäkeleissäkin, joten 40kw/h/100km on realismia monella sähköautolla moottoritiellä pakkasella. Tai pätkäajossa.

        Lisäksi yleensä kulutuslukemissa lasketaan vain akusta kuluvaa virtaa, ei siis huomioida latauksen häviöitä eli sitä, että joudut maksamaan enemmästä sähköstä kuin akkuun menee.
        Lisäksi jos käyttää esilämmitystä töpselistä, lisää sekin kokonaiskulutusta.

        Tietoni Teslan huolloista ja korjauksista on ihan sähköautoilijoiden blogeista ja lehdistä. Mm. siitä yhdestä Tesla-taksista oli juttu, jossa mainittiin kahvan hinta.
        No hyvä on, määräaikaisvalohoito Teslalle maksaa ”vain” noin 650-750e/20tkm. Eli vain noin nelinkertaisesti tavallisen auton huollon verran. Lisätakuu korjausten varalta 1000e/20tkm eli tuon tuhannen euron verran Teslaan arvioidaan tulevan korjattavaa huoltojen päälle per 20tkm. Yhteensä huollot ja korjaukset siis noin 1700e/20000tkm. Mikä ei sisällä renkaanvaihtoja yms., mitkä nekin kalliimpia erikoiseen isorenkaiseen autoon.

        Sinun kokemuksesi ovat arvottomia, tilastojen mukaan Tesla on epäluotettavin auto ja kallein ylläpitää. Tämän näkee helposti myös esimerkiksi ALD:n yksityisleasingin hinnoista, Teslat aivan silmittömän kalliita, siis eivät edes suhteessa myyntihintaansa, vaan suhteettoman kalliita ja kallistuvat enemmällä ajolla muita nopeammin, mitä ilmeisimmin hinnanlaskun sekä kalliiden ylläpitokulujen vuoksi. Esimerkiksi Jaguar I-Pace maksaa alk. 84 000e, Tesla S 75 taas 97 000e. I-Pace siis 13,5% halvempi. Kuitenkin leasing-hinnaltaan I-Pace 19% halvempi. Valitettavasti tuossa hintaluokassa ALD:n hinnastossa ei edes ole polttomoottoriautoja perinteisiltä valmistajilta. Jaguarkin on nopeammin arvonsa menettäviä merkkejä.

        Arvonalenema on suurempi kuin saman tarpeen täyttävillä polttiksilla, jotka ovat halvempia.

        Kahvojen tonnin korjauskustannusta vähättelin, sehän oli 1200e per kahva.
        ”Korjauskustannus oli noin 1200 euroa (sis. alv 24%) per kahvaelementti.”

        https://www.teslaclub.fi/blog/38/tesla-taksina-ajoa-jo-260-000-kilometria/

        Onneton 80tkm takuu oli tuolloin jo ohi, eikä goodwilliä tunnettu.
        Muutenkin samasta jutusta löytyy pitkä lista korjauskohteita, eikä mistään ole selvitty kolmenumeroisin luvuin.

        Tesla erittäin pelottava auto . Jotain vikaa niin kuka ja millä hinnalla TUHANSILLA EUROILL A ON KORJAUKSET! Ei ole ihmisen auto. Muuten kannatan teslaa. Hinta on järjetön.


    • Insinöörisetä

      Jos vähänkin miettii asiaa tekniikan perusasioidenkautta niin on helppo ymmärtää miten paljon luotettavampi ja kestävämpi sähköauton voimalinja on. Siinä on noin 20 liikkuvaa osaa kun polttiksessa määrä on yli 2.000. Ei kuluvaa kytkintä tai vaihdelaatikkoa lainkaan.
      Samoin polttiksen moottorinohjaus järjestelmä sisältää suuren määrän antureita ja softaa, EGRää yms vikaantuvaa ja huoltoa tarvitsevaa tauhkaa.

      Jos vertailee jonkun C-segmentin perusauton huoltokustannuksia niin arvioisin että sähkiksen huoltokustannukset ovat maksimissaan 30% polttiksen vastaavista. Ei öljyn/suodattimien vaihtoja, ei nokkahinaa, ei kytkintä, ei tulppia. Lista on pitkä.
      Miettikääpä tätä ajatuksen kanssa niin ymmärrätte miten helposti nämä tonnin-pelottelut tunnistaa täydeksi palturiksi. Tesla on täysin eri asia kuin kovan kustannuskilpailun b/c-segmentti. Ja tuolta suomalaisten autot löytyvät.

      • laske.mitä.haluat

        Sähköauto pitää huollattaa ja korjauttaa koko elinikänsä akkreditoidussa sähköautokorjaamossa eli käytännössä merkkiliikkeen omassa korjaamossa. Luuletko olevan halpaa. Toisaalta sähköautojen nopea kehitys voi aiheuttaa ongelmia varaosien saannissa, mikä nostaa niiden hintaa.


      • Ooooaaaaass

        Teoria on teoriaa. Sitä kovan kustannuskilpailun C-segmenttiä ei sähköautoille ole olemassakaan. Ehkä jo vuoden - kahden kuluttua on, jää nähtäväksi. Katsotaan asiaa sitten, tämän hetken tilanne kuitenkin on mainitsemani eli sähköautojen huollot ja korjaukset maksavat enemmän kuin polttisten.

        Eli täyttä palturia puhut sinä. Palturisi toki voi joskus tulevaisuudessa muuttua todeksi, mutta tänään se on palturia.


      • Insinöörisetä
        laske.mitä.haluat kirjoitti:

        Sähköauto pitää huollattaa ja korjauttaa koko elinikänsä akkreditoidussa sähköautokorjaamossa eli käytännössä merkkiliikkeen omassa korjaamossa. Luuletko olevan halpaa. Toisaalta sähköautojen nopea kehitys voi aiheuttaa ongelmia varaosien saannissa, mikä nostaa niiden hintaa.

        Höpöhöpöä ja turhaa venkoilua. Tämä koskee myös sähköautoja ja tulkintasi "käytännössä merkkiiliikkeen omassa" on täysin läpinäkyvän tarkotushakuinen ja väärä.
        http://autonhuolto.fi/lainsaadanto/

        Muutenkin olet läpinäkyvän vääristelevä etkä ymmärrä että silloin kuin on selkeästi ei ole oikeita argumentteja niin venkoilu näyttää naurettavalta. Tiedät itsekin että huoltotoimenpiteiden määrä ja tarvittavien materiaalien määrä ratkaisee huoltojen hinnan auton eliniän aikana.
        Sähköautoon ei tarvitse oikeastaan vaihtaa mitään samalla tavalla kuin polttiksen voimalinja tarvitsee jatkuvaa huolenpitoa. Otapa vaikka oman polttiksesi huolto-ohjelma käteesi tai viimeisimmän huoltosi erittely ja viivaa siitä yli kaikki se mitä sähköautoon ei tarvitse tehdä. Mieti sitten mitä joutuisit tekemään lisää sähköautoon. Pitäisi selvitä aika nopeasti missä mennään.


      • läpi.näkyy
        Insinöörisetä kirjoitti:

        Höpöhöpöä ja turhaa venkoilua. Tämä koskee myös sähköautoja ja tulkintasi "käytännössä merkkiiliikkeen omassa" on täysin läpinäkyvän tarkotushakuinen ja väärä.
        http://autonhuolto.fi/lainsaadanto/

        Muutenkin olet läpinäkyvän vääristelevä etkä ymmärrä että silloin kuin on selkeästi ei ole oikeita argumentteja niin venkoilu näyttää naurettavalta. Tiedät itsekin että huoltotoimenpiteiden määrä ja tarvittavien materiaalien määrä ratkaisee huoltojen hinnan auton eliniän aikana.
        Sähköautoon ei tarvitse oikeastaan vaihtaa mitään samalla tavalla kuin polttiksen voimalinja tarvitsee jatkuvaa huolenpitoa. Otapa vaikka oman polttiksesi huolto-ohjelma käteesi tai viimeisimmän huoltosi erittely ja viivaa siitä yli kaikki se mitä sähköautoon ei tarvitse tehdä. Mieti sitten mitä joutuisit tekemään lisää sähköautoon. Pitäisi selvitä aika nopeasti missä mennään.

        Kyllä sillä kymppitonnien hintaerolla voi öljyjä ja suodattimiakin vaihdella aina kerran vuodessa. Pidän autoa 4-5 vuotta, joten eipä ole tarvinnut remonttejakaan tehdä. Jarrupalat eteen ei montaa satasta kustanna.


      • Ssddddddd
        Insinöörisetä kirjoitti:

        Höpöhöpöä ja turhaa venkoilua. Tämä koskee myös sähköautoja ja tulkintasi "käytännössä merkkiiliikkeen omassa" on täysin läpinäkyvän tarkotushakuinen ja väärä.
        http://autonhuolto.fi/lainsaadanto/

        Muutenkin olet läpinäkyvän vääristelevä etkä ymmärrä että silloin kuin on selkeästi ei ole oikeita argumentteja niin venkoilu näyttää naurettavalta. Tiedät itsekin että huoltotoimenpiteiden määrä ja tarvittavien materiaalien määrä ratkaisee huoltojen hinnan auton eliniän aikana.
        Sähköautoon ei tarvitse oikeastaan vaihtaa mitään samalla tavalla kuin polttiksen voimalinja tarvitsee jatkuvaa huolenpitoa. Otapa vaikka oman polttiksesi huolto-ohjelma käteesi tai viimeisimmän huoltosi erittely ja viivaa siitä yli kaikki se mitä sähköautoon ei tarvitse tehdä. Mieti sitten mitä joutuisit tekemään lisää sähköautoon. Pitäisi selvitä aika nopeasti missä mennään.

        Lainsäädäntö ei asiassa auta, jos tarvittavaa osaamista ja laitteita ei löydy kuin merkkihuollosta. Toki pidemmän päälle jossain vaiheessa alkaa varmaan löytymään, mutta tänään voi vielä olla nihkeää.


      • Eipystytajuun
        Insinöörisetä kirjoitti:

        Höpöhöpöä ja turhaa venkoilua. Tämä koskee myös sähköautoja ja tulkintasi "käytännössä merkkiiliikkeen omassa" on täysin läpinäkyvän tarkotushakuinen ja väärä.
        http://autonhuolto.fi/lainsaadanto/

        Muutenkin olet läpinäkyvän vääristelevä etkä ymmärrä että silloin kuin on selkeästi ei ole oikeita argumentteja niin venkoilu näyttää naurettavalta. Tiedät itsekin että huoltotoimenpiteiden määrä ja tarvittavien materiaalien määrä ratkaisee huoltojen hinnan auton eliniän aikana.
        Sähköautoon ei tarvitse oikeastaan vaihtaa mitään samalla tavalla kuin polttiksen voimalinja tarvitsee jatkuvaa huolenpitoa. Otapa vaikka oman polttiksesi huolto-ohjelma käteesi tai viimeisimmän huoltosi erittely ja viivaa siitä yli kaikki se mitä sähköautoon ei tarvitse tehdä. Mieti sitten mitä joutuisit tekemään lisää sähköautoon. Pitäisi selvitä aika nopeasti missä mennään.

        Miksi sähköauton (Tesla) huolto maksaa 750/20tkm, jos oikeastaan mitään ei vaihdeta tai tehdä?


      • Insinöörisetä
        Eipystytajuun kirjoitti:

        Miksi sähköauton (Tesla) huolto maksaa 750/20tkm, jos oikeastaan mitään ei vaihdeta tai tehdä?

        Pitäis nähdä sen Teslan huolto-ohjelma ja erittely tuosta huollosta. Kuulopuheille en anna mitään arvoa.

        Joka tapauksessa on satavarma että sähköauton huoltokulut ovat vain pieni osa vastaavan polttisauton huoltokuluista.
        Olen ollut kunnossapitoalalla 80-luvulta saakka jokaiselle alaa ymmärtävälle tämä on selviö.


    • mustaa.viivaa

      Teslalla rengaskulut ovat jo paljon suuremmat kuin aloittajan laskemat sähkökulut.

    • Insinöörisetä

      "Sitä kovan kustannuskilpailun C-segmenttiä ei sähköautoille ole olemassakaan"

      Puhuin huolloista, en kokonaiskustannuksista. Taatusti nämä nykyiset eGofit yms. ovat huoltokuluiltaan selkeästi alta puolet polttiksiin verrattuna. Eihän niille edes tarvitse tehdä mitään huollossa. silloin harvoin kun niitä sellaisessa käytetään.

      I.D:n hankintahinta pudottaa sitten kokonaiskustannuksetkin kilpailukykyiseksi.

      • Iiiiiiiiiii

        Minä taas en puhunut hinnoista, vaan segmentin olemassaolosta.

        Taatusti ja taatusti. Pitäisi vaan nähdä ne hinnat oikeasti, ei teoriassa. No, Ioniq Electricin ensimmäisen, 15tkm huollon hinta löytyi yhdestä jutusta, 91e eli halpaa oli. Samassa jutussa mainittiin seuraavan huollon olevan kalliimman. Toisaalta nykyisin yleinen huoltoväli 30tkm, joten ei tuosta isoa säästöä tule 15tkm välein ja vaiva huomioiden menee jo tasoihin tai tappiolle. E-Golfin huoltoväliä en tiedä, josko siinä se sama 30tkm?


    • nyt.tarkkana

      Entäs mitä maksaa sähköauton omistajan aika? Iso osa elämästä vietetään laturitolpalla kun automatkaillaan. Ja turha yrittää tähän kertoa että polttomoottoriautoilijat haaskaa aikaa huoltoasemalla kun taas sähköautoilijoilla auto latautuu kotona tai ruokakaupan parkkihallissa työviikkoa varten...miettikääpä uudestaan. Polttomoottoriauton omistaja käy ehkä kerran kahdessa viikossa (600-800 km kahden viikon työmatkat ja kauppareissut yms) huoltoasemalla. Tuona aikana sähköauton omistaja joka kerta kotiin tullessaan laittaa auton lataukseen (40 s) ja töihin lähtiessä ottaa latauksesta (20 s) eli kahdessa viikossa 10 minuuttia plus ruokakauppalataukset, jota aikaa polttomoottoriauton omistaja ei tarvitse autoaan varten. Jos yksi tankkaus vie maksimissaan (!) viisi minuuttia (tuskin vie noin paljon) niin sähköautoilta häviää kahdessa viikossa yli 5 minuuttia ja vuodessa pari tuntia. Päälle sitten nuo matkalataukset.

      • Iiiisddddddd

        Merkittävin ero tulee siitä, jos matkalatausta ei satu reitin puoliväliin luontaiselle taukopaikalle tai jos kuski ei edes haluaisi pitää taukoa tai jos latauspaikalla on jonoa tai asema rikki.

        Jos lähtee ajamaan vaikka Helsingistä Ouluun, aikoo ladata suunnilleen puolivälin Äänekoskella, mutta siellä onkin asema sökö tai viisi autoa jonossa, niin mitäs tehdään? Vai pitääkö varmuuden vuoksi pitää taukoja Lahdessa, Heinolassa, Jyväskylässä, jotta edes jostain niistä vähän lisävirtaa saisi, eikä yhden latausaseman pettäminen olisi katastrofi? Tällä usean pysähdyksen taktiikalla matka-aika kasvaa tunneilla.

        Entä jos perillä ei ole nopeaa lataamoa? Siis jossain anoppilassa? Onko anopilla pakko viettää viisi päivää, kunnes voi lähteä kotia kohden? Mitään päiväreissuja tai edes yhden yön visiittejä ei sitten tehdä.


      • Aiheen.vierestä
        Iiiisddddddd kirjoitti:

        Merkittävin ero tulee siitä, jos matkalatausta ei satu reitin puoliväliin luontaiselle taukopaikalle tai jos kuski ei edes haluaisi pitää taukoa tai jos latauspaikalla on jonoa tai asema rikki.

        Jos lähtee ajamaan vaikka Helsingistä Ouluun, aikoo ladata suunnilleen puolivälin Äänekoskella, mutta siellä onkin asema sökö tai viisi autoa jonossa, niin mitäs tehdään? Vai pitääkö varmuuden vuoksi pitää taukoja Lahdessa, Heinolassa, Jyväskylässä, jotta edes jostain niistä vähän lisävirtaa saisi, eikä yhden latausaseman pettäminen olisi katastrofi? Tällä usean pysähdyksen taktiikalla matka-aika kasvaa tunneilla.

        Entä jos perillä ei ole nopeaa lataamoa? Siis jossain anoppilassa? Onko anopilla pakko viettää viisi päivää, kunnes voi lähteä kotia kohden? Mitään päiväreissuja tai edes yhden yön visiittejä ei sitten tehdä.

        Edelleenkin typerää teoreettista pyörittelyä joka on relevanttia vain osalle kuluttajista. Ja se osa ei sähköautoja osta. Muut ostavat.
        On yleisesti tiedossa että jos on tarve ajaa usein hki-Oulu niin silloin sähköauto ei ole hyvä vaihtoehto. Miksi siis jauhaa siitä?
        Sähköauto on kuluttajille jotka eivät aja hki-Oulu-väliä. Itsekin käyn Oulussa välillä, mutta ei tulisi mieleenkään lähteäajamaan nykyisellä polttiksellani. On niin pitkä ja tylsä väli.
        Toisin sanoen täysin merkityksetöntä teorisointia koska sähköautot on suunnattu eri kuluttajaryhmälle.


      • Oiooooooosss
        Aiheen.vierestä kirjoitti:

        Edelleenkin typerää teoreettista pyörittelyä joka on relevanttia vain osalle kuluttajista. Ja se osa ei sähköautoja osta. Muut ostavat.
        On yleisesti tiedossa että jos on tarve ajaa usein hki-Oulu niin silloin sähköauto ei ole hyvä vaihtoehto. Miksi siis jauhaa siitä?
        Sähköauto on kuluttajille jotka eivät aja hki-Oulu-väliä. Itsekin käyn Oulussa välillä, mutta ei tulisi mieleenkään lähteäajamaan nykyisellä polttiksellani. On niin pitkä ja tylsä väli.
        Toisin sanoen täysin merkityksetöntä teorisointia koska sähköautot on suunnattu eri kuluttajaryhmälle.

        Ei se ole merkityksetöntä teoretisointia kuin sille osalle väkeä, jota pitkät matkat eivät kiinnosta. Että vedä vittu päähäsi.
        Minä ainakin katson asioita omasta ja vähän muidenkin näkövinkkelistä, en vain sinun silmin.


      • Pelataan.vahvuuksilla
        Oiooooooosss kirjoitti:

        Ei se ole merkityksetöntä teoretisointia kuin sille osalle väkeä, jota pitkät matkat eivät kiinnosta. Että vedä vittu päähäsi.
        Minä ainakin katson asioita omasta ja vähän muidenkin näkövinkkelistä, en vain sinun silmin.

        Mä katson tätä asiaa sähköautojen yleistymisen ja sen nopeuden kannalta.
        Sähköautoja myydään seuraavat viisi vuotta sille parhaalle kohderyhmälle eli niille jotka eivät aja hki-oulu. Autonvalmistajien päähuomio on tuoda markkinoille edullisia yönylilatauksella 300km säteen autoja. Niitä menee kaupaksi niin paljon kun tekemään ehtii.
        Pitkänmatkan taivaltajat ovat tärkeysjärjestyksessä alempana ja heille tarjotaan kaasuautoja ja dieseleitä. Jokainen käyttövoima keskittyy siihen segmenttiin jossa se on vahvimmillaan.
        Tämä on hyvin loogista jos vähänkin ajattelee.


      • Uuuuuuurrr
        Pelataan.vahvuuksilla kirjoitti:

        Mä katson tätä asiaa sähköautojen yleistymisen ja sen nopeuden kannalta.
        Sähköautoja myydään seuraavat viisi vuotta sille parhaalle kohderyhmälle eli niille jotka eivät aja hki-oulu. Autonvalmistajien päähuomio on tuoda markkinoille edullisia yönylilatauksella 300km säteen autoja. Niitä menee kaupaksi niin paljon kun tekemään ehtii.
        Pitkänmatkan taivaltajat ovat tärkeysjärjestyksessä alempana ja heille tarjotaan kaasuautoja ja dieseleitä. Jokainen käyttövoima keskittyy siihen segmenttiin jossa se on vahvimmillaan.
        Tämä on hyvin loogista jos vähänkin ajattelee.

        Ei tuossa sinänsä mitään vastaansanomista ole, joten ihmetellä täytyy, että mistä haet vastakkainasettelun?

        Tosin eri mieltä voi silti olla tuosta, että kaupaksi käy niin paljon kuin ehtii tehdä. Mistä lähtien? Miksi eivät sitten tehneet niitä autoja suuria määriä jo vuosi, kaksi, viisi sitten? Milloin se vallankumouksellinen käänne tapahtui ja miksi valmistajat ovat siitä myöhästyneet?

        Ongelma noissa segmenteissä on siinä, että harva sitä pitkää matkaa päivittäin ajaa. Mutta usea muutaman kerran vuodessa. Mutta sepä on itse kunkin omalla kohdalla ratkaistava yhtälö. Sanoisin, että suurelle osalle optimi on plug-in 50-100km sähkösäteellä. Silloin voi ajaa arjen sähköllä, muttei ole estettä ajaa vaikka 1000km päivässä. Ja hankintahintakin edullisempi kuin täyssähköllä tai saman suorituskyvyn polttiksella.


      • helpponakki
        Pelataan.vahvuuksilla kirjoitti:

        Mä katson tätä asiaa sähköautojen yleistymisen ja sen nopeuden kannalta.
        Sähköautoja myydään seuraavat viisi vuotta sille parhaalle kohderyhmälle eli niille jotka eivät aja hki-oulu. Autonvalmistajien päähuomio on tuoda markkinoille edullisia yönylilatauksella 300km säteen autoja. Niitä menee kaupaksi niin paljon kun tekemään ehtii.
        Pitkänmatkan taivaltajat ovat tärkeysjärjestyksessä alempana ja heille tarjotaan kaasuautoja ja dieseleitä. Jokainen käyttövoima keskittyy siihen segmenttiin jossa se on vahvimmillaan.
        Tämä on hyvin loogista jos vähänkin ajattelee.

        Ei mene kaupaksi Suomessa noilla hinnoilla.


      • GameChanger
        helpponakki kirjoitti:

        Ei mene kaupaksi Suomessa noilla hinnoilla.

        Millä hinnoilla?
        Jos VW pitää sanansa ja I.D. maksaa saman kuin Golf niin kauppa käy kuin siima. Isompi kuin Golf, käyttökustannukset selkeästi pienemmät kuin polttiksissa ja ylivertainen kesto kaikkiin polttiksiin verrattuna.
        Automaailman kortit jaetaan uudestaan.


    • Insinöörisetä

      "Ei tuossa sinänsä mitään vastaansanomista ole, joten ihmetellä täytyy, että mistä haet vastakkainasettelun?"
      En ole hakenut mitään vastakkainasettelua. Sanoin vaan että noista Hki-Oulu-pikalatauksella caseista on sama asia kuin puhua perheautojen 350hv tehoversioista. Ne on tehty vain herättämään huomiota ja harvojen leluiksi .Todellinen bisnes tehdään niillä 129hv perusversioilla. Ja niiden perusversioiden paremmuus ratkaisee kuka pärjää ja kuka ei.
      Sähköautoissa toimintasäde on vastaava juttu. Raflaavilla julistuksilla haetaan näkyvyyttä, mutta todellinen läpimurto tehdään budget-luokan sähkiksellä, jolla ei tehdä maailmanennätyksiä, mutta joka on edullinen ja siinä riittävä toimintasäde kaupunki-ihmiselle.
      Suomessa se tarkoittaa isojen kaupunkien omakoti / rivarialueiden keskituloista porukkaa joilla on kotilataus-mahdollisuus.

      Plugareilla en näe tulevaisuutta. Väliinputoaja tuplatekniikalla ilman merkittävää hyötyä ja uskon ettei esim VW enää uusia plugareita esittele. Täyssähköön mennään.
      Tänään kaasuauto tarjoaa paremman paketin kuin plugari on ja sähköauto huomenna.

      "Miksi eivät sitten tehneet niitä autoja suuria määriä jo vuosi, kaksi, viisi sitten? Milloin se vallankumouksellinen käänne tapahtui ja miksi valmistajat ovat siitä myöhästyneet?"
      Ei ne mitään ole myöhästyneet, isot pelurit määrittävät milloin aletaan tuottamaan niin suuria sarjoja että myös taviksilla on uuteen teknologiaan varaa. Ne ovat sen verran suuria laivoja etteivät käänny tuosta vain.
      Nyt se eka iso peluri näyttäisi olevan VW. Toyota nukkui onnensa ohi kun rakastui ja takertui omaan hybridi-konseptiinsa liian pitkään. Nyt ovat ainakin 2-3 vuotta VW:tä jäljessä.

      • Ooooooooosss

        Akkujen hinnat ja ominaisuudet, kuten myös latausasemat ovat kyllä kehittyneet sen verran suotuisasti, etten näkisi pitkän kantaman sähköautoja vain harvojen leluina tulevaisuudessa. Tällä hetkellä toki sähköautot ylipäätään ovat harvojen leluja. Eivät nuo lyhyemmänkään kantaman edullisemmat sähkikset ole lyöneet läpi. USA:ssa ainakin Tesla myydyin sähköauto ja Tesloissa aina pisimmästä päästä kantama.

        Voi olla, ettei plugareilla ole pitkää tulevaisuutta, ainakaan valtavirran autoina, mutta tällä hetkellä mielestäni paljon useampi voisi perustella plugarin kuin täyssähköauton ostamisen itselleen. Tämä voi sähköautojen kehittyessä muuttua lähivuosina.

        Kaasuauto tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon niille, joiden reitit kaasuasemien varrella. Aina. On paljon meitä, joille kaasuauto ei tuon takia minkäänlainen vaihtoehto, mutta plugari olisi. Sähköauto taas tippuu hintansa ja toimintamatkansa takia, plugari ainakin tietyissä automalleissa pärjäisi hintavertailussakin.

        Nythän mm. EU pakottaa valmistajat tekemään plugareita ja sähköautoja, sillä myytyjen autojen keskipäästöt on saatava määrätylle tasolle tai joutuu maksamaan kovat sakot. Tämä johtanee siihen, että valmistajat tekevät tappiota sähköautoillaan, kunhan vaan tappiot ovat pienemmät kuin sakot.

        Toyotan strategia voisi hyvin olla paras, jos lähtökohtana olisi kunkin auton kannattavuus ja vähäpäästöisyys itsenäisenä autoyksilönä. Vaan nyt Toyotan ”itselataavat” hybridit joutuvat kärsimään korkeista veroista verrattuna keinotekoisen alhaisin päästöin verotettaviin plugareihin ja sähköautoihin. Toyotan ”itselataavissa” kun verotus kohdistuu reilusti aitoihin keskimääräisiin päästöihin, täysin vertailukelpoisesti tavallisten polttisautojen kanssa. Töpseliautoissa taas enemmän verokikkailun varaa, esimerkiksi onnettomalla 20km sähköisellä toimintamatkalla varustettu mersu verotetaan kuin se olisi liki nollapäästöinen. Vaikkei sitä todellisuudessa edes koskaan ladattaisi, vaan ajettaisiin aina bensalla. Toiseksi autoverotuksessa oletetaan sähkö päästöttömäksi. Sehän voi todellisuudessa tuottaa jopa enemmän päästöjä kuin bensiini.


      • Oooooooooaa
        Ooooooooosss kirjoitti:

        Akkujen hinnat ja ominaisuudet, kuten myös latausasemat ovat kyllä kehittyneet sen verran suotuisasti, etten näkisi pitkän kantaman sähköautoja vain harvojen leluina tulevaisuudessa. Tällä hetkellä toki sähköautot ylipäätään ovat harvojen leluja. Eivät nuo lyhyemmänkään kantaman edullisemmat sähkikset ole lyöneet läpi. USA:ssa ainakin Tesla myydyin sähköauto ja Tesloissa aina pisimmästä päästä kantama.

        Voi olla, ettei plugareilla ole pitkää tulevaisuutta, ainakaan valtavirran autoina, mutta tällä hetkellä mielestäni paljon useampi voisi perustella plugarin kuin täyssähköauton ostamisen itselleen. Tämä voi sähköautojen kehittyessä muuttua lähivuosina.

        Kaasuauto tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon niille, joiden reitit kaasuasemien varrella. Aina. On paljon meitä, joille kaasuauto ei tuon takia minkäänlainen vaihtoehto, mutta plugari olisi. Sähköauto taas tippuu hintansa ja toimintamatkansa takia, plugari ainakin tietyissä automalleissa pärjäisi hintavertailussakin.

        Nythän mm. EU pakottaa valmistajat tekemään plugareita ja sähköautoja, sillä myytyjen autojen keskipäästöt on saatava määrätylle tasolle tai joutuu maksamaan kovat sakot. Tämä johtanee siihen, että valmistajat tekevät tappiota sähköautoillaan, kunhan vaan tappiot ovat pienemmät kuin sakot.

        Toyotan strategia voisi hyvin olla paras, jos lähtökohtana olisi kunkin auton kannattavuus ja vähäpäästöisyys itsenäisenä autoyksilönä. Vaan nyt Toyotan ”itselataavat” hybridit joutuvat kärsimään korkeista veroista verrattuna keinotekoisen alhaisin päästöin verotettaviin plugareihin ja sähköautoihin. Toyotan ”itselataavissa” kun verotus kohdistuu reilusti aitoihin keskimääräisiin päästöihin, täysin vertailukelpoisesti tavallisten polttisautojen kanssa. Töpseliautoissa taas enemmän verokikkailun varaa, esimerkiksi onnettomalla 20km sähköisellä toimintamatkalla varustettu mersu verotetaan kuin se olisi liki nollapäästöinen. Vaikkei sitä todellisuudessa edes koskaan ladattaisi, vaan ajettaisiin aina bensalla. Toiseksi autoverotuksessa oletetaan sähkö päästöttömäksi. Sehän voi todellisuudessa tuottaa jopa enemmän päästöjä kuin bensiini.

        Toyotan myöhässäolosta vielä: hybrideissä Toyota oli 10-20v etuajassa. Eikä silti saanut etumatkaansa käännettyä silmittömäksi menestykseksi, vaan nyt korealaiset tekevät kilpailukykyisiä hybridejä. Siis korealaiset, joista kukaan ollut kuullutkaan, kun ensimmäinen Prius esiteltiin.

        Tästä päätellen eipä tuo Toyotan myöhästyminen täyssähköistä välttämättä mitään paina pidemmän päälle. Voi hyvin olla, että tänä ja ensi vuonna esitellyt sähkikset jäävät tappiollisiksi koepalloiksi ja että Toyota pääsee mukaan siinä vaiheessa, kun sähköautot alkavat todella lyömään kannattavasti läpi.


    • pieni.täsmennys

      "Kaasuauto tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon niille, joiden reitit kaasuasemien varrella. Aina. "
      Ei aivan noinkaan. Kaasuautoissa on myös bensatankki joten ei sillä korpeen jää jos kaasuasemaa ei löydy. Kaasuautoilla köröttelee Hkistä Utsjoelle yhtä soittoa jos perse kestää, Eiköhän tuolla toimintasäteellä Suomessa pärjää ja kaasuasema löydy.
      Toki kilometrit ovat kalliimpia bensalla, mutta ei sen kalliimpia kuin plugareidenkaan bensakilometrit.
      Erona vaan se että kaasulla pääsee reilusti yli 10 pidemmälle kuin plugarit sähköllä.

      • Siipiveikko..Widuddaa

        Ei ole olemassa ilmaisia lounaita, joku on aina maksajana.
        Niin sätkäkoneillakin, köyhät maksavat veroina ,
        rikkaat saavat verohelpotuksen.
        Köyhäsi ei koskan osta uutta autoa.
        Joku muu maksaa sähkötolppasi,
        ja joku muu verättää autosi takaisin lataukseen stadiin.


      • Olloffffffff

        No selvä, täsmennyksenä ei sen kaasuaseman AINA tarvitse olla reitin varrella, JOS auto käy myös bensalla. Mutta arjen yleisimpien reittien varrella nyt kuitenkin, turha kaasuautoa on hankkia vain silloin tällöin tapahtuvan kaasutankkauksen vuoksi.
        Meillä esimerkiksi ei ole työmatkojen varrella kaasuasemia. Ilmaista kauppakeskuksen tarjoamaa sähköä kyllä olisi. Bensapumpuista nyt puhumattakaan.


    • Autokauppaan_kohta

      Hyvä että ap on tehnyt tarkat laskelmat sähköauton käytöstä. Antaa tukea ja motivaatiota suunnitella auton vaihtoa. Nyt vaan valitsemaan omaan käyttöön sopivaa.
      Suunnitelmissa olisi pohjoismaiden kierros koko perheen kanssa asuntovaunu perässä. Osaatteko suositella jotakin tiettyä autoa?

      • riippuu.tarpeesta

        Kuinka paljon painotat mukavuutta ja kuinka paljon taloudellisuutta? Sen mukaan joko iso tai pieni diesel. Farkku BMW 530d A xDrive jos haluaa edetä tyylillä. Octavia 2.0 diesel jos haluaa pihistellä.


    • sähköautoilija
    • TurhaaVouhotusta

      Itse olen viimeiset 7v huollattanut sähköautoni paikallisessa pikkuliikkeessä. Vaihtoivat siis jarrunesteet ja 12V akun 200000km kohdalla.

    • muistaa-pitää

      Ja kannattaa sitten ladata se sähköauto vain valmistajan hyväsytyillä latureilla ja jännitteillä sillä takuu menee heti akuista jos toisin teet. Ajotietokoneet tallentaa tietoihin joka latauksen eli korjaamo saa ulos kaikki tiedot koska ladannut ja miten.

      • VaroOikosulkua

        Salama rikkonut Euroopassa satoja sähköautoja latauksessa.
        Akusto maksaa 10.000 kimmoa ja on pian ongelajätettä.


      • sähköautoilija
        VaroOikosulkua kirjoitti:

        Salama rikkonut Euroopassa satoja sähköautoja latauksessa.
        Akusto maksaa 10.000 kimmoa ja on pian ongelajätettä.

        Mielenkiintoista, pistätkö jotain linkkejä juttusi tueksi kiitos.


    • Oiooifffgg

      Tuli YouTubessa vastaan ”phantom drain” eli sähköauton rangen kuluminen pysähdyksissä ollessaan, etenkin pakkasella.
      Eli tässä ilmeisesti kyse siitä, että käynnistyessään sähkis lämmittää itsensä, mihin kuluu todella paljon akkua. Kilometrin matka voi nielaista neljän kilometrin lataukset. Eli jos ajat paljon lyhyttä pätkäajoa pitkillä tauoilla, kutistuu autosi toimintamatka murto-osaansa.

      Joo, kyllähän se pakkanen puraisee polttomoottoriautoakin, muttei nyt sentään nosta kulutusta moninkertaiseksi pätkäajossakaan.

      Tosin mainittava samalla myös, ettei samaisen videon mukaan range pidemmillä matkoilla pakkasessa laskenut kuin 5-20% normaalia enemmän, mikä jo alkaa lähestyä polttomoottoriauton lisäkulutusta.

      • dieselkö

        Jos sinulla on auto missä on hyvä ajotietokone niin saatat yllättyä kylmänä ajetun kilometrin kulutuksesta, itsellä se oli 2l hdi-koneella 28l/100km kun kylmäkäynnistys -20 asteessa, tuossa ei kuitenkaan ollut vebaston kulutusta joka autossani käynnistyi samalla kun moottorikin eli todellinen kulutus oli vieläkön suurempi.


      • rikas.seos

        Kylmänä aamuna ekoilla kilsoilla menee helposti 15 litraa satasella millä tahansa autolla. Kone käy kylmänä "ryyppy päällä" ja se vie bensaa.


      • Oooooooo
        rikas.seos kirjoitti:

        Kylmänä aamuna ekoilla kilsoilla menee helposti 15 litraa satasella millä tahansa autolla. Kone käy kylmänä "ryyppy päällä" ja se vie bensaa.

        Niin, no silti se on korkeintaan tuplat lämpimään moottoriin. Sähköautolla siis tuon tubettajan mukaan jopa nelinkertaisesti.


      • ddddddddddd
        dieselkö kirjoitti:

        Jos sinulla on auto missä on hyvä ajotietokone niin saatat yllättyä kylmänä ajetun kilometrin kulutuksesta, itsellä se oli 2l hdi-koneella 28l/100km kun kylmäkäynnistys -20 asteessa, tuossa ei kuitenkaan ollut vebaston kulutusta joka autossani käynnistyi samalla kun moottorikin eli todellinen kulutus oli vieläkön suurempi.

        Aika monta ajotietokonetta olen nähnyt, muttei koskaan tuollaisia lukuja luvattu kuin kiihdytyksissä tai jos alussa tyhjäkäyntiä pitkään.


      • sähköetu

        Pätkäajoa ajetaan yleensä kotoa käsin jolloin sähkiksessä se etu että saat kotona auton aina lataukseen eli tankki aina täysi, polttista joudut lähtemään erikseen tankkaamaan. Polttomoottorille tuollainen ajo on myös erittäin rasittavaa.
        Eli jos paljon pätkäajoa sähköautolla selvä etu.


      • EiRasittavaa

        "tankki aina täysi, polttista joudut lähtemään erikseen tankkaamaan."

        Taas täyttä höpönlöpöä, jos bensa autolla ajaa lyhyttä ajoa niin tankkaamisväli on kuukausi, ei se niin rasittavaa ole!


      • Ooooooorrr
        EiRasittavaa kirjoitti:

        "tankki aina täysi, polttista joudut lähtemään erikseen tankkaamaan."

        Taas täyttä höpönlöpöä, jos bensa autolla ajaa lyhyttä ajoa niin tankkaamisväli on kuukausi, ei se niin rasittavaa ole!

        Niin, sähköauton jokapäiväisistä kaapelisulkeisista kertyy itse asiassa kuukauden mittaan enemmän vaivaa.


      • Oooooo
        sähköetu kirjoitti:

        Pätkäajoa ajetaan yleensä kotoa käsin jolloin sähkiksessä se etu että saat kotona auton aina lataukseen eli tankki aina täysi, polttista joudut lähtemään erikseen tankkaamaan. Polttomoottorille tuollainen ajo on myös erittäin rasittavaa.
        Eli jos paljon pätkäajoa sähköautolla selvä etu.

        Jos paljon pätkäajoa, niin todennäköisesti tulee niin vähän kilometrejä, ettei sähköauton hankintahintaa ole mitään toivoa kuolettaa.


    • Taas.näitä

      Aloittajalle ei maksaisi sitäkään, jos äiti maksaisi sähkölaskunkin.

    • eiilmaistalounasta

      Taitaa käydä niinkuin omakotilan lämmityksessä

      kaikki energiamuodot loppujenlopuksi yhtä kova kustannus käyttäjälle

      Raha ja markkinat huolehtii siitä.

      sähkö vasta kun on pakko

      • Eroja.on

        Tämä on täysin järjetön väite. Bensassa on niin paljon enemmän veroa kuin sähkössä että jo pelkästään se tekee bensan monin verroin kalliimmaksi kuin sähkön.
        Talojen kohdalla maalämpö on ylivoimaisesti halvinta koska siinä energia tulee auringosta eikä siitä tarvitse maksaa mitään.


      • markkinatoimii
        Eroja.on kirjoitti:

        Tämä on täysin järjetön väite. Bensassa on niin paljon enemmän veroa kuin sähkössä että jo pelkästään se tekee bensan monin verroin kalliimmaksi kuin sähkön.
        Talojen kohdalla maalämpö on ylivoimaisesti halvinta koska siinä energia tulee auringosta eikä siitä tarvitse maksaa mitään.

        maalämpöä on tutkittu
        laitteiston korjaaminen ja huolto voi tulla kalliimmaksi pitkällä aikavälillä ja korkea perustamiskustannus

        eli samat asiat kuin sähköautoilussa

        ei autoiluun voi tehdä kestävää tekniikkaa kun jälkimarkkinat on ainoa joka tuo tuoton!


      • päinvastoin.menee

        Jos joku on kestävää ja huoletonta niin se on maalämpö. Tuollainen systeemi kestää helposti 30-40 vuotta ilman mitään korjauksia tai osien uusimisia- Ainoa tarvittava huolto on tarkastaa tietyt kohteet vuosittain ja puhdistaa suodatin. En tiedä yhtään rikkoutumistapausta.
        Ainoa osa joka voi mennä rikki on kiertopumppu ja sen vaihtaminen on halpaa. En edes tiedä yhtään tapausta jossa pumppu olisi rikkoutunut.
        Ainahan voi keksiä kuluja mitä "voi tulla", Talohan voi vaikka palaa. Luulen että Suomessa palaa enemmän taloja kuin maalämpösysteemejä hajoaa.

        Tuon 30 vuoden syklillä laskien maalämpö on selkeästi halvempaa kuin muut lämmitysmuodot.
        Samoin sähköauto on nimenomaan käyttökuluiltaan se halvempi vaihtoehto. Sähköinen voimalinja on selkeästi halvempi huoltaa, luotettavampi ja pitkäikäisempi. Minulla on työni puolesta paljon ja pitkäaikaista tietoa sähkökäyttöjen käyttökustannuksista ja kestoiästä. Molemmissa kategorioissa sähkömoottori on kertaluokkaa parempi kuin polttomoottorit. Tuo alhainen huoltotarve ja pitkä käyttöikä on nimenomaan sähköauton vahvuus, iso sellainen.


      • eiNeIkuisuuksiaKestä

        Kaksi kompressoria rikki 13 vuoden aikana ja yhteiskustannukset yli 5ke, et niin halpaa se maalämpö on.


      • pumppulämpöä
        eiNeIkuisuuksiaKestä kirjoitti:

        Kaksi kompressoria rikki 13 vuoden aikana ja yhteiskustannukset yli 5ke, et niin halpaa se maalämpö on.

        Ja putkirikot päälle tuhansia euroja kun kaivetaan taas


      • Halpaa.lämpöä
        pumppulämpöä kirjoitti:

        Ja putkirikot päälle tuhansia euroja kun kaivetaan taas

        Teillä taitaa olla vähän vanhoja kokemuksia maalämmöstä. Noita putkivirityksiä on tehty viimeksi joskus 80-90-luvulla.
        Oma systeemi perustuu yhteen syvälle porattuun "kaivoon". Näin näitä on rakennettu jo pitkään. Ikuinen peli.


    • sähkövikaaVWaudi

      Taitaa se hybridi olla paras vaihtoehto pohjolan pakkasiin

      ja eikös englannissakin tuet poistettu sähköautoiluun kun kukaan ei ladannu autojaan tai lataus ei onnistu?

      • ei.mitään.itsevarmuutta

        Sulla ei ole koskaan mitään faktaa mihinkään. Kaikki sun virkkeet loppuvat aina kysymysmerkkiin. Nähtävästi et tiedä yhtään mitään vaan joudut aina kyselemään.


      • Finrandojin

        Menee varmaan kaksi asiaa sekaisin, Hiljattain briteissä sähköauton hankintatuken kriteerit tieukentui siten että jos hommaa plug-in hybridin niin sen pitää päästä oliko joku 100 mailia pelkällä sähköllä että tuki irtoaisi, tämä tiputti siis ymmärtääkseni kaikki PHEV:t pois hankintatuen piiristä.
        Tästä erillinen juttu oli se että kyselyjen mukaan PHEV kuskit suurilta osin ajoivat autojaan puhtaina bensa-autoina eivätkä koskaan ladanneet niitä.


      • yivöoiu
        Finrandojin kirjoitti:

        Menee varmaan kaksi asiaa sekaisin, Hiljattain briteissä sähköauton hankintatuken kriteerit tieukentui siten että jos hommaa plug-in hybridin niin sen pitää päästä oliko joku 100 mailia pelkällä sähköllä että tuki irtoaisi, tämä tiputti siis ymmärtääkseni kaikki PHEV:t pois hankintatuen piiristä.
        Tästä erillinen juttu oli se että kyselyjen mukaan PHEV kuskit suurilta osin ajoivat autojaan puhtaina bensa-autoina eivätkä koskaan ladanneet niitä.

        "Hiljattain briteissä sähköauton hankintatuken kriteerit tieukentui siten että jos hommaa plug-in hybridin niin sen pitää päästä oliko joku 100 mailia pelkällä sähköllä että tuki irtoaisi, tämä tiputti siis ymmärtääkseni kaikki PHEV:t pois hankintatuen piiristä."

        Taisi olla kuitenkin WLTP mittaustapa, joka aiheutti tuon saman esim. Saksassa. Eli Plug-in hybridillä ei ajellakaan niin pitkälle WLTP mittaustavalla kuin aiemmalla NEDC:llä, eikä matka riittänyt enää tukien saamiseen mm. valmistajille. Saksassa lopettivat pluginien valmistuksen ja tulevat kohta uusilla, isommilla akuilla varustettuna, jolloin matka riittää ja tuet saadaan jälleen.


    • Plugin.ei.ole.sähköauto

      "Menee varmaan kaksi asiaa sekaisin, "

      Osssssssilla on enemmän kuin kaksi asiaa sekaisin. Katsopa nyt esimerkiksi lausetta: "ja eikös englannissakin tuet poistettu sähköautoiluun kun kukaan ei ladannu autojaan"

      Miten voi ajaa sähköautolla jos sitä ei lataa? Täysi pölvästi.

    • uio

      Ja jos kulutus on 10kw/100km ja hinta 12c/kWh, niin yksinkertaisella laskutoimituksella saadaan 1.2€/100km.

      Onnistuu tosin vain kesällä max 80km/h., tai roikkumalla rekan perässä.

      • uoipi

        Ja jos Ideapark matkan varrella, niin tuosta tippuu vielä merkittävä määrä pois, alkaa lähestyä nollaa.

        Siinä sitten ihmetellään että mihin ne rahat sitten käytetään kun eivät enää mene polttoaineisiin.


      • Iiiiiiiiii
        uoipi kirjoitti:

        Ja jos Ideapark matkan varrella, niin tuosta tippuu vielä merkittävä määrä pois, alkaa lähestyä nollaa.

        Siinä sitten ihmetellään että mihin ne rahat sitten käytetään kun eivät enää mene polttoaineisiin.

        Ja ihmetellään, että miksi ennen vietettiin aikaa kotona, kun Ideaparkissa on niin mukavaa odotella auton lataamista, tuntikausia joka viikko. Kahvilassa odottelua ei voi suorittaa, kun ideana oli nimenomaan säästö. Siellä se on jonnejen vieressä käytävällä energiajuomaa ryystettävä. Ainiin, sekin maksaa. No katsottava vierestä, kun jonnet ryystävät.


      • iuuy

        Piti olla tietysti "10kWh/100km "


      • Iiiiiiikkkk

        Jos ja jos. Lahkolaisille turha muistuttaa, että 20-30kwh/100km ja 15c/kwh on lähempänä totuutta.

        Eli jopa 4,5e/100km ihan kotisähköllä. Ja jos kaupallisesta lataamosta, niin pari euroa päälle hintaa ajasta eli 6,5e/100km.

        Ainiin, ja nuokaan eivät vielä ole kuin auton kuluttamaan sähkön määrä, lataushävikit vielä päälle. Käytännössä jopa 40kwh/100km on realismia kovilla pakkasilla moottoritiellä tai pätkäajossa. Jolloin kotilatauksellakin hinta 6e/100km.


      • sähköautoilija
        Iiiiiiikkkk kirjoitti:

        Jos ja jos. Lahkolaisille turha muistuttaa, että 20-30kwh/100km ja 15c/kwh on lähempänä totuutta.

        Eli jopa 4,5e/100km ihan kotisähköllä. Ja jos kaupallisesta lataamosta, niin pari euroa päälle hintaa ajasta eli 6,5e/100km.

        Ainiin, ja nuokaan eivät vielä ole kuin auton kuluttamaan sähkön määrä, lataushävikit vielä päälle. Käytännössä jopa 40kwh/100km on realismia kovilla pakkasilla moottoritiellä tai pätkäajossa. Jolloin kotilatauksellakin hinta 6e/100km.

        " Lahkolaisille turha muistuttaa, että 20-30kwh/100km ja 15c/kwh on lähempänä totuutta."
        Mistä tuon 20-30kWh olet saanut päähäsi? Pienemmillä autoilla esim. ionig, kona keskimääräinen kulutus on jossain 13-18kWh/100km
        Tämän "lahkolaisen" isoimpiin sähköautoihin kuuluvan auton yhteiskulutus on 3-vuoden ajolla ollut tasan 20kWh/100km. Olen ajanut päivittäin kesällä ja talvella.
        Miksi tuot esille vain korkeampaa talvikulutusta koska keskiarvo ratkaisee kuten polttomoottoriautoissakin, bensauskovaisen auto tietysti kuluttaa aina vain 4L/100km ja sitähän tietysti verrataan Teslan kulutukseen...


      • Ooooooossss
        sähköautoilija kirjoitti:

        " Lahkolaisille turha muistuttaa, että 20-30kwh/100km ja 15c/kwh on lähempänä totuutta."
        Mistä tuon 20-30kWh olet saanut päähäsi? Pienemmillä autoilla esim. ionig, kona keskimääräinen kulutus on jossain 13-18kWh/100km
        Tämän "lahkolaisen" isoimpiin sähköautoihin kuuluvan auton yhteiskulutus on 3-vuoden ajolla ollut tasan 20kWh/100km. Olen ajanut päivittäin kesällä ja talvella.
        Miksi tuot esille vain korkeampaa talvikulutusta koska keskiarvo ratkaisee kuten polttomoottoriautoissakin, bensauskovaisen auto tietysti kuluttaa aina vain 4L/100km ja sitähän tietysti verrataan Teslan kulutukseen...

        Ääripäästä se on tuo aloituskin, mutta et sinä sitä kritisoi, koska se tukee lahkoasi, vaikka omatkin kulutuslukemasi ovat sitä reilusti korkeammat. Minua sen sijaan kritisoit, vaikka asettamani 20-30kwh/100km kattaa myös sinun keskikulutuksesi.
        Lisäksi sinullakin kulutus todellisuudessa suurempaa, kun lataushäviöt ja vampyyrihävikki huomioidaan.


      • Oooorreee
        sähköautoilija kirjoitti:

        " Lahkolaisille turha muistuttaa, että 20-30kwh/100km ja 15c/kwh on lähempänä totuutta."
        Mistä tuon 20-30kWh olet saanut päähäsi? Pienemmillä autoilla esim. ionig, kona keskimääräinen kulutus on jossain 13-18kWh/100km
        Tämän "lahkolaisen" isoimpiin sähköautoihin kuuluvan auton yhteiskulutus on 3-vuoden ajolla ollut tasan 20kWh/100km. Olen ajanut päivittäin kesällä ja talvella.
        Miksi tuot esille vain korkeampaa talvikulutusta koska keskiarvo ratkaisee kuten polttomoottoriautoissakin, bensauskovaisen auto tietysti kuluttaa aina vain 4L/100km ja sitähän tietysti verrataan Teslan kulutukseen...

        Niin ja Tesla on tosiaan huippu sähkönkulutuksessa kokoisekseen. Niin Jaguarilta kuin Audilta kuultu yli 30kwh/100km kulutuksista nollakeleistä, eli ei edes kunnon pakkasilta.

        Lataushäviöiden ja vampyyrikulutuksen lisäksi mainittava latauslaitteiden hinta, maksullisten lataamojen hinta sekä vielä esilämmitys tai jäähdytys, mitkä eivät mukana auton mittaamassa kulutuksessa.
        Isolta sähköautolta 30kwh/100km on ihan realismia kaikki em. huomioiden. Joillakin menee enemmänkin. I-Pace kuluttaa ihan normaalin varovaisesti ajaen brittitalvessa tuon 30kwh, vaikka parhaat pääsevät vähän alemmallakin.


    • Hyvin.yksinkertaista

      "odotella auton lataamista, tuntikausia joka viikko. "

      Eipä taas ole paljoakaan todellisuuden tajua tai maalaisjärkeä. Sähköauto latautuu kotona päivän päätteeksi. Aamulla sen akku on taas täynnä uuden päivän haasteisiin. Ei tarvitse mitään pikalatauksia tai Ideaparkin notkumisia. Halpoja kilometrejä aivan perustoiminnalla kotona. Näin toimii sähköauto Suomessa.

      • Fffffffffffff

        Idari, tuossa kohtaa keskustelua sähköautolahkolainen nimenomaan veti esiin Ideaparkissa lataamisen, mene itkemään hänelle.

        Eivät ne kilometrit edelleenkään ole halpoja kokonaisuus huomioiden. Sähköauto on kallis, latauslaitteet usein maksavat, huollot ja korjaukset ainakin monissa sähköautoissa sikamaisen kalliita, arvonlasku suurempaa kuin samankokoisessa polttiksessa. Sähkö on halvempaa kotona ladaten kuin polttoaine, mutta ei ilmaista, eikä niin halpaa kuin sähköhihhulit mielellään esittävät.
        Päälle vielä mahdollisesti junalippujen tai vuokra-autojen hinnat pari kertaa vuodessa pidemmälle lähtiessä.


    • uyjglljh

      "Sähköauto on kallis, " - tulevat halpenemaan parin seuraavan vuoden aikana. Ja käytettyinä jo nyt.
      "latauslaitteet usein maksavat" - maksavat tietysti aina, mutta niitä voi sitten käyttää useita vuosikymmeniä.
      "huollot ja korjaukset ainakin monissa sähköautoissa sikamaisen kalliita" - jos tarvitsee tehdä (vastaus: ei tarvitse)
      "arvonlasku suurempaa kuin samankokoisessa polttiksessa" - kts. ensimmäinen kohta.
      "Päälle vielä mahdollisesti junalippujen tai vuokra-autojen hinnat pari kertaa vuodessa pidemmälle lähtiessä" - miksi?

      • Zzzzzzzzzet

        Saattavat halventua. Nyt on nyt.

        Jos latauslaitteet kestävät ja tekniikka pysyy samana vuosikymmeniä, niin kustannus jää pienehköksi. Lisäkustannus silti. Suurella riskillä nyt kotiin ostetut laitteet vanhentuvat. Vertaa vaikka muutaman vuoden välein vaihtuviin kännykän latauspiuhoihin.

        Tesla on maailman huonoimmin kestävä automerkki, että kyllä siihen korjauksia tarvitsee keskimäärin tehdä. Lähde: Consumer Reports.
        Viattomia tuskin ovat muutkaan sähköautot. Näin sähköautoilun alkuvaiheessa ongelmana myös osaamisen löytäminen, harvinainen erikoisosaaminen maksaa, vaikkei vika sinänsä erikoinen olisikaan. Sähköautojen yleistyessä tämä ongelma hälventyy, mutta nyt on nyt.

        Hyvä kun myönnät sähköauton suuren arvonlaskun. Mikä samalla tarkoittaa, että kokonaiskulut nousevat yli polttomoottoriauton.

        Pidemmälle tarvitsee junaliput, jos haluaa käydä siellä pidemmällä junalla. Kun sähköauto ei vie. Tai vie hitaasti. No Ok, jotenkin taiteillen kai Lappiinkin pääsee sähköllä. Matka vaan kestää pidempään, minkä voinee hinnoitella muutaman kympin tai parin satasen hintaiseksi haitaksi.


      • tytytyy
        Zzzzzzzzzet kirjoitti:

        Saattavat halventua. Nyt on nyt.

        Jos latauslaitteet kestävät ja tekniikka pysyy samana vuosikymmeniä, niin kustannus jää pienehköksi. Lisäkustannus silti. Suurella riskillä nyt kotiin ostetut laitteet vanhentuvat. Vertaa vaikka muutaman vuoden välein vaihtuviin kännykän latauspiuhoihin.

        Tesla on maailman huonoimmin kestävä automerkki, että kyllä siihen korjauksia tarvitsee keskimäärin tehdä. Lähde: Consumer Reports.
        Viattomia tuskin ovat muutkaan sähköautot. Näin sähköautoilun alkuvaiheessa ongelmana myös osaamisen löytäminen, harvinainen erikoisosaaminen maksaa, vaikkei vika sinänsä erikoinen olisikaan. Sähköautojen yleistyessä tämä ongelma hälventyy, mutta nyt on nyt.

        Hyvä kun myönnät sähköauton suuren arvonlaskun. Mikä samalla tarkoittaa, että kokonaiskulut nousevat yli polttomoottoriauton.

        Pidemmälle tarvitsee junaliput, jos haluaa käydä siellä pidemmällä junalla. Kun sähköauto ei vie. Tai vie hitaasti. No Ok, jotenkin taiteillen kai Lappiinkin pääsee sähköllä. Matka vaan kestää pidempään, minkä voinee hinnoitella muutaman kympin tai parin satasen hintaiseksi haitaksi.

        Luit huonsti. Halventuvat. VW I.D. kun tulee, niin sinäkin ostat sähköautot samalla hinnalla kuin jos ostaisit vastaavankokoisen volkkarin dieselauton.

        "Pidemmälle tarvitsee junaliput, jos haluaa käydä siellä pidemmällä junalla. "

        No siinä tapauksessa. Jouluna voi mennä pidemmällä junalla. Muutoin ne ovat melko lyhyitä, joten jos haluat mennä pidemmällä junalla, sinun on odotettava ensi jouluun.


      • Oooooooooooo
        tytytyy kirjoitti:

        Luit huonsti. Halventuvat. VW I.D. kun tulee, niin sinäkin ostat sähköautot samalla hinnalla kuin jos ostaisit vastaavankokoisen volkkarin dieselauton.

        "Pidemmälle tarvitsee junaliput, jos haluaa käydä siellä pidemmällä junalla. "

        No siinä tapauksessa. Jouluna voi mennä pidemmällä junalla. Muutoin ne ovat melko lyhyitä, joten jos haluat mennä pidemmällä junalla, sinun on odotettava ensi jouluun.

        Nyt on nyt. ID:n hinta nähdään. Taitaa se kuitenkin maksaa kymppitonnin enemmän kuin karvalakki-Golf. Ja pisimmällä kantamalla vielä enemmän?

        Pitkistä junista horinasi voisit pitää omana tietonasi.


    • ilmainen.vinkki

      "Sähköauto on kallis, latauslaitteet usein maksavat, huollot ja korjaukset ainakin monissa sähköautoissa sikamaisen kalliita"

      Argumentointisi pysyisi kasassa ja olisi uskottavampaa jos pysyisit faktoissa etkä sortuisi tyhjään diipadaapaan.
      Sähköautoit ovat tällä hetkellä kalliita. Niiden huoltojen ja korjauksien kalleus on sun täysin omasta päästä vedettyä juttua. Pysy faktoissa jotka pystyt todistamaan niin et näytä pelleltä.

      • Iiikkkkkkkk

        Moneen kertaan todistettu nuo huollot ja korjaukset, että suuta soukemmalle vaan typerys.

        Toki tämä on autokohtaista jossain määrin. Siksi tuolla se ”ainakin”. Teslan ja Jaguarin sähköautojen valohoito maksaa lähemmäs tonnin per laaki. Lisäksi etenkin Tesla on huonoimmin kestävä auto, minkä ovenkahvankin korjaaminen maksaa toista tonnia.

        Se ”ainakin” : voi olla, että Nissan Leafin tai e-Golfin huollot ja korjaukset edullisia. En ole niin perehtynyt, Tesla kuitenkin se sähköautoilun keulakuva.


    • maalaisjärkeä

      "Tesla kuitenkin se sähköautoilun keulakuva."
      Tesla on rikkaiden lelu, ei mitään tekemistä meidän taviksien autoilun kanssa. Tesloja ei voi mitenkään pitää kustannuksien mittapuuna.

      • Kkfkfkfkfkffkkf

        Ongelma kun on siinä, ettei niitä tavisten kukkaroille sopivia, etenkään pitkän kantaman sähköautoja ole juuri ollut. Jolloin vaikea ottaa kantaa niiden kustannuksiinkaan.
        Kia E-Niro nyt tulossa ehkä ensimmäisenä tavikselle sopivana sähköautona, jolla pääsee mökille ja ehkä takaisinkin. Sen huoltohinnoista ei tietoa.


    • nojooooo

      "Ongelma kun on siinä, ettei niitä tavisten kukkaroille sopivia, etenkään pitkän kantaman sähköautoja ole juuri ollut. "
      Kansan sähköautoa ei vielä ole, se on totta.

      "Jolloin vaikea ottaa kantaa niiden kustannuksiinkaan."
      Ei näytä olevan sulle vaikeaa ottaa kantaa vaikkei sulla ole muuta kuin yksittäisiä esimerkkejä Teslasta.

      • Fffffffffff

        Siis Teslan huoltohinnastot sekä luotettavuustilastot olen esittänyt. Sinä et mitään mistään.

        Jaguar I-Pacen huoltohinnoittelu seuraa ilmeisesti Teslan jalanjäljissä. Olikohan se kaksi ensimmäistä valohoitoa pakettihintaan 1000 puntaa. Suomen hintoja en nähnyt.
        Joo, ja I-Pace on kyllä kallis, muttei mikään miljonääritason kulkine välttämättä, tiloiltaan ja sähkön halpuus huomioiden kilpailee ehkä jonkun MB GLC:n tai Volvon XC60-XC90:n kanssa.


    • Anonyymi

      HAAA HA, arvon alenema on jo jopa 1,5€/KM että 2€ 100 km on bulll shittiä

    • Anonyymi

      Vanhaan euron arvoisen corollaan uus akku ja taas mennään....siis euron arvoisella kun autolla vois ajaa 100.000 ilman remonttia..ja varmana toimii...1998...en muuten myy mistään hinnasta..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe