Kuka Minä olen?

Minä se olen

Kysymyksiä mietittäväksi itse kullekin.

Kuka on se mystinen Minä?

Kuka on se Minä joka elää tässä kehossa?

Kuka on se Minä jolla on mielipiteitä asioista?

Kuka on se Minä joka on silloin kun ketään muuta ei ole seurassani?

Kuka on se Minä joka löytyy kaikkien ajatusten ja tunteiden takaa?

Kuka on se Minä joka vain on?

8

1463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämän kevät

tuota samaa mietin minäkin nuoruudessani ja vielä siltä kannalta, että miksi minä olen minä ;))

Nyt olen jo oppinut ymmärtämään vähän enemmän. Esim. sen, että minusta tuli minä juuri sillä hetkellä, kun äitini ja isäni solut yhtyivät. Jos vaikka toinen niistä olisikin ollut se vieressä luikerteleva solu, minua ei olisi. Tilalleni olisikin syntynyt joku toinen.

Tämän tajuaminen on auttanut minua lisäämään arvostusta elämän lahjaa kohtaan. Olemassaoloni ja olemaantuloni oli siis hiuskarvan varassa. Olenkin siksi äärimmäisen kiitollinen ja onnellinen siitä, että saan ELÄÄ.

Sinä mietit kysymystä "kuka minä olen". Siihen tuskin löydät vastausta muuten kuin tutustumalla itseesi ja ajatuksiisi. Me olemme ainutkertaisia luomuksia, jotka olemme syntyneet tähän elämään. Meitä ei ole ollut ennen kuin synnyimme, emmekä kuoleman jälkeenkään ole missään. Elämme tässä ja nyt.

No en minäkään silti ajattele että tässä on kaikki. Uskon Raamatun lupaamaan ylösnousemukseen. Nykyinen elämämme on parhaimmillaankin vain turhuutta tänä aikana. Oikea todellinen elämä, johon Luoja meidät alunpitäen loi, toteutuu tulevaisuudessa, aikana, jonka Hän yksin tietää ja määrää. Sitten meillä on mahdollisuus elää jopa ikuisesti ja pohtia elämän tarkoitusta ja viisauksia täydellisillä aivoillamme. Tänä aikanahan emme ehdi käyttääkään aivojemme kapasiteetista kuin murto-osan.

Terv. Rebekka

• Strotaapatti

sinun yliminässäsi oleva tietoisuus, joka on läsnä kaiken aikaa kaikkialla, ja haluaa päästä esille ilmoittamaan itsensä olemassaolosta.

• löövmachine

Tällaiset on hauskoja näkkileipiä! Niitä on kiva nakertaa sen kummempaa päämäärää.

Kaikkeen on turha hakea vastausta, mutta onneksi filosofia antaakin mukavan tilan spekuloinnille ja pähkäilyille ;)

No mietitääs.

Minä olen se otus joka asuu talossa nimeltä ruumis. Näen vain yhteen suuntaan ja se on ulospäin. Mystinen minä on vain minun omani, muut saavat tehdä tai olla tekemättä mielipiteen siitä, kuka tässä talossa asuu.

Enkä minä itsekään varmaksi sitä tiedä, tilanteiden mukaan näen joka päivä, miten missäkin tilanteessa toimin, eikä se aina mene niin kuin haluaisin. Ajatukset ja periaatteet ovat minua, mutta se mitä ulos näkyy, esim. oma käytökseni ei välttämättä vastaa sisäisiä haluaja, toiveita ja uskomuksia loppuviimeksi ollenkaan, eli jätetyt käyttäytymistavat eri tilanteissa, eivät välttämättä kerro kenellekään kuka minä olen, täällä syvällä minussa, vaikka ne antavat ulkopuolisille ihmisille mahdollisuuden luoda minusta jonkun kuvan, joita on tietenkin niin monta, kuin on niitä ihmisiä, jotka minusta sen kuvan luovat. Sekin on hauskanen ajatus, sitä on kaikille jotain, jokin hahmo niin monessa muodossa, kuin sinusta mielikuvan tehneitä ihmisiä :) Meistä kaikista on siis todella moneksi ;)

Uskon että ihminen on osa kaikkea, erillinen osa, mutta kuitenkin, pala ajan kiertorataa. Minä olen olemassa niin kauan jatkuvasti kuin elän ja olen yhtä merkityksetön edesmenneenä tulevaisuudessa, kuin pieni tuulenpuuska vuonna 1986.

Oma napa on maailman napa, koska täältä sitä omaa toimintaansa ohjataan niissä kehyksissä kun voidaan, mutta uskon, että todellinen napa on maailmankaikkeudessa, minä mukaan luettuna.

Tästä syystä uskon, että omahyväisyys, itsekkyys sun muut negatiiviset käyttäytymiseen vaikuttavat tavat osuvat vain omaan nilkkaan jossain vaiheessa. Ja meissä kaikissa niitä huonojakin ominaisuuksia on, sille ei voi mitään. Täytyy vain koittaa pyrkiä minimoimaan ne tunteet itsessään ja maksimoida se hyvä positiivinen energia, jota on kaikkialla, jos vain osaa napata ne oikeat taajuudet ilmasta. Täytyy osata nauttia elämästä, vaikka välillä ajatuskin tuntuu toivottamalta. Uskon, että ihmisen minä on se joka ohjaa omaa toimintaansa eri suuntiin. Koska meillä ei ole kykyä nähdä tulevaisuuteen, tilanteet kohdataan tässä ja nyt, "minän" parhaan sen hetkisen kyvyn mukaan.

Minä koostuu menneisyyden muistijäljistä ja tästä syystä kaikki koettu on kasvattanut meidän nykyisestä minästä sen, mikä se tänä päivänä on. Niin kuin kaikki muukin, esim. se tuulahdus -85, liikkuu ja muuttaa muotoaan, samoin minä.

Minun ei tarvitse tehdä töitä ollakseni minä, muuten kuin pitämällä itsestäni huolta. Minä olen ainutkertainen, niin kuin jokainen tilanne, jokainen ilme, jokainen päivä jne. Niin kuin sinunkin minäsi. =)

• RNA

Minän tuntemusta ei voi olla eliöllä, joka ei tunne olevansa erillinen olento (esim. vastasyntynyt ihminen tai alempi eläin). Ilman minän kokemusta eliö olisi erottamaton osa kokonaisuutta - eläisi tavallaan eräänlaisessa kaikkeudessa, yhteydessä kaikkeen. Jossain vaiheessa ihmnen hoksaa olevansa erillinen kappale, josta alkaa minä -käsitteen voittokulku. Ehkä ihmisellä on kuitenin kaipuu kaikkeuteen, ympristöön sulautumiseen, tilaan jossa ei ole minä -käsitettä. Tuo kaipuu voi sitten ilmetä monenlaisina psyykkisinä ilmiöinä. Itämaiset uskonnonharrastajat tietääkseni pyrkivät juuri tähän: kaikkeuteen sulautumiseen. "Minä" voi siis kuitenkin olla kirous, joka ihmiselle on langetettu. Yksittäinen minä harhailee irrallaan, vaeltaa, mutta minne ja miksi?

• mutta...

... tieto-opillisesti kannattaisi kai asettaa kysymys, voiko kysyä Kuka? ellei ole olemassa jokin sellainen ajatushahmo kuin Minä.

Mikä minä olen? Kuka minä olen? Olenko minä Minä vai joku Toinen? Minuus, Toiseus. Miltä osin olemme Kaikki samaa?

Entä tämä Minä, onko se aina sama? Millaista muutos on? Onko minussa tänään mitään jäljellä siitä mitä oli eilen? Kasvanko kerros kerrokselta kuin sipuli, vai nouseeko kasvutapahtumassa oksieni kärkiin jotain juurieni maasta imemää?

Kysymyksiä on paljon. Joihinkin läöytyy joitakin vastauksia joidenkin tieteenalojen ja filosofian välimaastoista. Joihinkin kysymyksiin vastauksia ei ole. Ne on viisainta jättää auki. Elämä on mysteeri ja järki rajallista. Mutta elämää suuremmille asioille ei pidä uhrata järkeään. Irrationaalisuus ei kannata, elämän mysteerin tajuaminen on järjen, ei järjettömyyden teko.

• RNA
        mutta... kirjoitti:

... tieto-opillisesti kannattaisi kai asettaa kysymys, voiko kysyä Kuka? ellei ole olemassa jokin sellainen ajatushahmo kuin Minä.

Mikä minä olen? Kuka minä olen? Olenko minä Minä vai joku Toinen? Minuus, Toiseus. Miltä osin olemme Kaikki samaa?

Entä tämä Minä, onko se aina sama? Millaista muutos on? Onko minussa tänään mitään jäljellä siitä mitä oli eilen? Kasvanko kerros kerrokselta kuin sipuli, vai nouseeko kasvutapahtumassa oksieni kärkiin jotain juurieni maasta imemää?

Kysymyksiä on paljon. Joihinkin läöytyy joitakin vastauksia joidenkin tieteenalojen ja filosofian välimaastoista. Joihinkin kysymyksiin vastauksia ei ole. Ne on viisainta jättää auki. Elämä on mysteeri ja järki rajallista. Mutta elämää suuremmille asioille ei pidä uhrata järkeään. Irrationaalisuus ei kannata, elämän mysteerin tajuaminen on järjen, ei järjettömyyden teko.

Tämän kysymyksen parissa todella saisi askarrella askartelemasta päästyään. Hauska näitä on pohtia, omatkin ajatukseni muuttuvat aina sen mukaan millaista kirjallisuutta sattuu milloinkin lukemaan - miten tieto kasaantuu.

• sinärakas

Esitit peruskysymyksen; kuka minä olen?

Laitoit nimimerkin; Minä se olen

Miksi? haluatko ehkä kertoa että tunnet itsesi koskien
      kaikkia kysymyksiäsi.

"Mystisessä kehossaan miettii omassa hiljaisuudessaan ajatusten ja tunteiden ympäröimänä ja kuitenkin niistä erillään Minä joka vain on ja kuitenkaan ei ole."

• Minä se olen

..että viime aikoina on tullut oivallettua jotakin uutta itsestäni. Tai uutta ja uutta.. sellaista mitä ei vain aiemmin ollut huomannut ajatella. Olemassaolo on ihmeellistä ja hienoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81