Keskimäärin lyhimmän matkan laskeminen

kmseceur

Kuinka määritellään piste, johon olisi lyhin matka muualta. Olkoot vaikkapa pisteiden AB välimatka x, BC=y ja AC=z. Tuostahan näkee suoraan kahden pisteen välisen matkan, mutta ei suoraan sitä mikä piste on keskimäärin lähimpänä muita.

Tarkoitus olisi selvittää mihin paikkaan Suomessa olisi lyhin matka muista paikoista. Käytettävät välimatkat saanee jonkun nettipalvelun kautta, mutta laskentatapa pitäisi keksiä.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkorytmi
    • Käytätkö linnuntietä vai valtateitä?

      Joka tapauksessa, jos saat välimatkan jokaisen halaumasi paikan välille, niin eihän siinä ole muutakuin laskee jokaiselle sen keskiarvon etäisyydestä muihin ja katsoo mikä on pienin.

      Jos löytyy vain välimatkat "naapurikaupunkien" välille, niin sitten tosiaan Dijkstran algoritmilla ne välimatkat saa kaikkien välille.

      Tuossa sinun A, B, C esimerkissäsi se lasku menisi näin:

      A: (x z)/2
      B: (x y)/2
      C: (y z)/2

      ja näistä valitaan pienin. Tuossa kun on vain kolme kaupunkia, niin sen näkee suoraan, että valitsee kaksi lyhinta välimatkaa ja katsoo mikä kaupunki niissä molemmissa on osallisena ja se on sitten se haluttu. Useammalle se keskiarvo kai kannattaa laskea ihan jokaiselle, tai eihän siinäkään tarvitse jakaa lukumäärällä vaan vertailee vaan summia.

      • Vai etsitkö parempaa kuin O(n^2)-algoritmia?


      • kmseceur

        Tarkoitus on vaan löytää sopiva kaava. Matkanhan voi korvata ajalla, tai miksei euroillakin, jos haluaa laskea vaikka matkakuluina.. mikäli löytäisi jostain vaikka matkalippujen hinnat.

        Kahden paikan välisen matkan linnuntietä pitkin saan jo Pythonin avulla käyttämällä geocoderia. Täytynee vilkaista jos löytyisi sopiva OpenStreetMap-API, jolla saisi haettua matkan pituudet teitä pitkin.

        Pitää kokeilla tuota esittämääsi tapaa.


    • Mä löysin tällaisen välimatka-applikaation:

      https://www.vaelimatka.org/route.json?stops=Helsinki|Utsjoki

      Mistäs lista paikkojen nimistä? Wikipediasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_kaupungeista

    • Ohman4

      Kts. wikipedia: Centroid, erikoisesti kohta "Of a finite set of points".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      91
      2106
    2. Mies, ei käytetä kortsua

      Olen terve ja ehkäisy löytyy.
      Ikävä
      48
      2001
    3. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      378
      1770
    4. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      70
      1394
    5. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1115
    6. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      38
      1061
    7. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      190
      990
    8. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      88
      987
    9. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      71
      984
    10. Minulla on nyt niin hirveä ikävä,

      etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.
      Ikävä
      71
      906
    Aihe