Mikä jää huomioimatta?

jokuuupuu

Todennäköisyyteen liittyvä kysymys:

Heitetään kerran viittä noppaa. Laske tn sille, että tulee kaksi samaa pistelukua ja kolme eri pistelukua.

Lähdin laskemaan näin:

Kaikki yhdistelmät: 6^5 = 7776

P(kaksi samaa, muut eri) = (6*1*5*4*3)/6^5 = 0,046296

Kuitenkin pitäisi tulla 0,46296. Osoittajasta sen verran, että ajattelin ensimmäiselle heitolle kuusi mahdollisuutta, jonka jälkeen seuraavalla olisi yksi (nämä olisi se pari), kolmannelle nopalle on 5, neljännelle 4 ja viidennelle 3 vaihtoehtoa.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tooden
    • MontaTaita

      Oletit, että ensimmäinen ja toinen ovat samoja. On 9 muutakin vaihtoehtoa. Samoja voivat olla:
      1,2 tai 1,3 tai 1,4 tai 1,5
      2,3 tai 2,4 tai 2,5
      3,4 tai 3,5
      4,5

    • Ohman4

      6*C(5,2)*5*4*3/ 6^5 = 5^2*4^2*3^2/6^5 = 100/6^3 = 0,46296

      • mrekitystä

        Onko tämä oikea merkintätapa että / jakoviiva vastaa pitkää ------------ jakoviivaa. Onko sitten : tavallinen jakomerkki?


      • TilanteenMukaan
        mrekitystä kirjoitti:

        Onko tämä oikea merkintätapa että / jakoviiva vastaa pitkää ------------ jakoviivaa. Onko sitten : tavallinen jakomerkki?

        Ei tietystikään. Omat säännöt ja käytännöt. Pitkä jakoviiva ja jotain sen alle on vaikea piirtää tänne. Onnistuisi pdf-dokumenteissa.

        /-merkin kanssa pitää muistaa käyttää sulkuja tarvittaessa. Esim. 1000/20*50 = 2500 (eikä 1). Pitää olla siis 1000/(20*50), jos haluaa jakaa tuhannella.

        Tuota kaksoispisteen kaltaista jakomerkkiä käytettäneen (tai käytettiin?) vain ihan alkeistason oppikirjoissa. Kaikissa maissa on ollut eri käytännöt eri aikoina ja eri tilanteissa, joten ei kannata ruveta turhaan murehtimaan.


      • mrekitystä

        Huono juttu jos ei voi luottaa merkitätapoihin varsinkin matematiikassa.

        Pitäisi olla jokin sovittu tapa.


      • HiukanAsiallisuutta
        mrekitystä kirjoitti:

        Huono juttu jos ei voi luottaa merkitätapoihin varsinkin matematiikassa.

        Pitäisi olla jokin sovittu tapa.

        Minkä ikäinen olet? Matamatiikassa on muutamia vakiintuneita merkintätapoja eri aloilla. Niilä pärhää ihan hyvin. Ei kukaan voi standardoida toisten ḿaiden käytäntöjä. Esim. USA:ssa on lähes kaikki merkinnät yms kaikilla tekniikan aloilla erilaisia. Ihan perusteita myöten. Billion ei ole biljoona, eikä trillion ole triljoona, pilkku on piste, päivämäärät täysin väärin jne. Kukaan ei edes tiedä, mitä merkintöjä Kiinassa, Japanissa , Venäjällä tai Mongoliassa käytetään.

        Kyse ei ole mistään luottamisesta. Kyllä ne merkinnät selkiytyvät opiskelun yhteydessä. Ihan niin kuin musiikissa. Nuottimerkintöjä löytyy joka lähtöön.

        Kaikki vähänkin oudot merkinnät seliteään kyllä aina kaikissa dokumenteissa. Samoin kuin käytettyjen erikoistermien merkitykset ko dokumenteissa, laeissa tai sopimuksissa.


      • mrekitystä

        Nyt kutenkin olemme Suomessa.

        On henkistä laiskuutta kirjoittaa laskukaava väärin, jos kuitenkin osaa laskea.
        Se on myös epäkunnioitusta toisia kohtaan.
        Ellei kyseessä ole lukihäiriö.


      • mrekitystä

        Ylimielisyydesta ehkä kysymys: "kyllä sinun pitää tuosta ymmärtää , tehtävähän on aivan helppo"


      • Ohman4
        mrekitystä kirjoitti:

        Onko tämä oikea merkintätapa että / jakoviiva vastaa pitkää ------------ jakoviivaa. Onko sitten : tavallinen jakomerkki?

        Laskut suoritetaan tietyssä sovitussa järjestyksessä. Pääsuunta on vasemmalta oikealle ja ensin suoritetaan kerto- ja jakolaskut (samanarvoisia järjestyksessä) ja sitten yhteen- ja vähennyslaskut (ne taas keskenään samanarvoisia). Potenssit lasketaan ihan ensimmäisinä, samoin tietysti muidenkjin funktioiden arvot.

        Kirjoittamani on siis täysin sama kuin jos olisin kirjoittanut

        (6*C(5,2)*5*4*3) / (6^5) = ( (5^2)*(4^2) * (3^2) ) / (6^5) = 100/^(6^3)

        Tuossa vain on iso määrä tarpeettomia sulkumerkkejä.

        Olet ilmeisesti sama multinikki joka jatkuvasti yrittää täysin asiantuntemattomasti kritisoida kommenttejani.


      • mrekitystä

        En varmaakaan. En ole vuosiin käynyt täällä.
        Nyt olen taas parin kuukauden aikana seurannut tiede- ja tekniikkapalstoja.
        Muutaman kommentin olen kirjoittanut ja tämä taitaa olla ensimmäinen kriittinen. Muuten ole osallistunut itse subjektista keskusteluun.

        Tarkoitus ei ole lisätä palstan paskamyrskyä eikä pahoittaa mieliä.

        Kirjautumispakko on mielestäni hyvä juttu, Mieluummin vaikka puhelinnumerolla, jolloin ei ole niin helppoa tehtailla nimimerkkejä kuin sp-osoitteella.

        En tunne ketään kohtaan sellaisia antipatioita että lähtisin pommitamaan.
        Tuollasita olen havainnut täällä. MInusta vihat pitäisi saada jokaisen omasta päästään puhdistettua. Hullukishan sellainen hautominen tekee :)


      • Ohman4
        mrekitystä kirjoitti:

        En varmaakaan. En ole vuosiin käynyt täällä.
        Nyt olen taas parin kuukauden aikana seurannut tiede- ja tekniikkapalstoja.
        Muutaman kommentin olen kirjoittanut ja tämä taitaa olla ensimmäinen kriittinen. Muuten ole osallistunut itse subjektista keskusteluun.

        Tarkoitus ei ole lisätä palstan paskamyrskyä eikä pahoittaa mieliä.

        Kirjautumispakko on mielestäni hyvä juttu, Mieluummin vaikka puhelinnumerolla, jolloin ei ole niin helppoa tehtailla nimimerkkejä kuin sp-osoitteella.

        En tunne ketään kohtaan sellaisia antipatioita että lähtisin pommitamaan.
        Tuollasita olen havainnut täällä. MInusta vihat pitäisi saada jokaisen omasta päästään puhdistettua. Hullukishan sellainen hautominen tekee :)

        No selvisikö itse asia sinulle? Eli että merkintäni oli täysin matematiikassa sovittujen sääntöjen mukainen.


      • Ohman4
        Ohman4 kirjoitti:

        Laskut suoritetaan tietyssä sovitussa järjestyksessä. Pääsuunta on vasemmalta oikealle ja ensin suoritetaan kerto- ja jakolaskut (samanarvoisia järjestyksessä) ja sitten yhteen- ja vähennyslaskut (ne taas keskenään samanarvoisia). Potenssit lasketaan ihan ensimmäisinä, samoin tietysti muidenkjin funktioiden arvot.

        Kirjoittamani on siis täysin sama kuin jos olisin kirjoittanut

        (6*C(5,2)*5*4*3) / (6^5) = ( (5^2)*(4^2) * (3^2) ) / (6^5) = 100/^(6^3)

        Tuossa vain on iso määrä tarpeettomia sulkumerkkejä.

        Olet ilmeisesti sama multinikki joka jatkuvasti yrittää täysin asiantuntemattomasti kritisoida kommenttejani.

        Kirjoitusvirhe: p.o. 100/6^3


    • apeli

      No niin, selvisi asia. Kiitos vastanneille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4187
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4036
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3642
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3049
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2751
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2538
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2538
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2416
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2299
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2255
    Aihe