Älykkyys periytyy äidiltä

Kelpaavain

Tutkijoille selvisi, että tietyillä aivoalueilla oli enemmän äidin soluja ja toisilla isän soluja. He havaitsivat, että enemmän isän geenejä sisältävät solut kerääntyivät niille aivoalueille, jotka liittyivät voimaan ja seksiin.

Sitä vastoin äidin geenejä sisältävät solut kerääntyivät niille aivoalueille, jotka vastaavat kielestä, ajattelusta, muistista ja älykkyydestä.

https://askelterveyteen.com/tiede-kertoo-alykkyys-periytyy-aidilta/

Jännämiesten perilliset saavat tuplahuonot geenit, jännämiehen surkeat geenit ja älyttömän äidin surkeat geenit

75

955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiesintämän

      Aijai. Nyt se mutu tuli todistettua. Aijai.

      • aivan_toisin_päin

        "Tiede on vahvistanut, että älykkyys periytyy lapsille heidän äideiltään. Aiemmin on luultu, että älykkyys periytyy isältä. Näin ei kuitenkaan ole."

        Heh. Olen mies ja isäni fiksu ja äitini (sanotaan nätisti että) ei niin fiksu. Todistettavasti siis aivan toisin päin kuin mitä artikkeli antaa ymmärtää.


      • ei.köniin
        aivan_toisin_päin kirjoitti:

        "Tiede on vahvistanut, että älykkyys periytyy lapsille heidän äideiltään. Aiemmin on luultu, että älykkyys periytyy isältä. Näin ei kuitenkaan ole."

        Heh. Olen mies ja isäni fiksu ja äitini (sanotaan nätisti että) ei niin fiksu. Todistettavasti siis aivan toisin päin kuin mitä artikkeli antaa ymmärtää.

        Poikkeys vahvistaa säännön.


      • Ehkäsiinäsyy
        aivan_toisin_päin kirjoitti:

        "Tiede on vahvistanut, että älykkyys periytyy lapsille heidän äideiltään. Aiemmin on luultu, että älykkyys periytyy isältä. Näin ei kuitenkaan ole."

        Heh. Olen mies ja isäni fiksu ja äitini (sanotaan nätisti että) ei niin fiksu. Todistettavasti siis aivan toisin päin kuin mitä artikkeli antaa ymmärtää.

        Olet siis perinyt yksinkertaisuutesi äidiltäsi.


      • pähkinät

        Jos Marian tytär on minun tyttäreni äiti, mikä minä olen Marialle?


      • pähkinät kirjoitti:

        Jos Marian tytär on minun tyttäreni äiti, mikä minä olen Marialle?

        Maria.tytär == minä.tytär.äiti
        Maria.tytär == (minä || minä.vaimo (|| minä.mies))

        Eli joko tytär tai vävy tai kenties lesbo-miniä(?)


    • joopa.joo

      Miehille ei sitten ole ollenkaan tärkeätä saada älykkäitä jälkeläisiä. Havainnot ovat osoittanet, että miehet mielummin valitsevat itseään tyhmemmän-,kuin älykkäämmän naisen lastensa äidiksi. Täälläkin aina vakuutellaan ettei naisen älykkyys nosta hänen markkina-arvoaan, vaan hän saa olla miten tyhmä tahansa.

      • Niinpä. Sitten ihmetellään että älykkyys on laskenut..


      • NaisetkoTäydellisiäMuka

        Kyllä naisen älykkyys nostaa hänen markkina-arvoaan.

        Mutta Suomessa on jo pitkään vallinnut tilanne, jossa nainen voi vapaasti valita parinsa, miehen valintamahdollisuudet ovat todella heikkoja: Suuren osan elämästään mies joutuu viettämään ilman naista. Ja jos joskus osuu kohdalle parisuhteeseen halukas nainen, silloinkin miehen tilanne on: ota se 1 "tarjolla" oleva nainen tai jos et, vietä yksin ties kuinka monta vuotta, pahimmassa tapauksessa koko loppuelämä yksin.

        Kun tilanne on tuo, moni mies yksinkertaisesti ottaa sen ainoan saatavilla olevan naisen, jolloin naisen millään ominaisuudella ei ole tuossa tilanteessa parinvalinnan kannalta merkitystä.

        Ainoa poikkeus tilanteeseen on se, jos nainen on niin kertakaikkisen kelvoton parisuhteeseen että miehen kannalta on parempi elää yksin kuin luokattoman huonon naisen kanssa.

        Mikä sitten tekee naisesta kertakaikkisen kelvottoman parisuhteeseen ?

        Se riippuu miehestä, ei välttämättä ole kaikilla miehillä sama.

        Oma listani tässä:

        1. Äärimmäisen alhainen älykkyys (tällainen nainen on rasittava, ja jos kyseessä avioliitto, rasittavuus vain korostuu)

        2. Yksinhuoltajaäitiys (arvaa 2 kertaa, haluanko toisen miehen siittämiä lapsia vaivoikseni)

        3. Tupakointi sisätiloissa (ja jos kyseessä on avioliitto, niin tupakointi yleensäkin)

        4. Alkoholin väärinkäyttö (alkoholin käyttö, vaikka se tapahtuisi vain yhden kerran vuodessa, on väärinkäyttöä silloin, jos on etukäteen sovittu, että nainen ajaa autoa ko. ajankohtana, ja sitten nainen vastoin sovittua ei olekaan ajokunnossa)

        5. Naisen väkivaltainen käytös (sekä fyysinen että henkinen väkivalta huomioon ottaen)

        6. Nainen haluaa seksiä, mutta pyrkii välttelemään parisuhdetta

        7. Nainen pyrkii käyttämään seksiä ja/tai hellyyttä pelivälineenä

        8. Holtiton rahankäyttö (pienituloinenkin saattaa kelvata, jos ymmärtää taloudellisten valintojensa seuraukset ja käyttää rahaa vastuullisesti)

        9. Naisen feministinen elämänasenne (esimerkki: naisen mielestä lyhyt mies on kelvoton, silti nainen itse on syönyt itsensä toivottoman liikalihavaksi, mutta naisen mielestä miehen pitää hyväksyä hänet sellaisena kuin on, ja nainen keksii itselleen älyttömiä nimityksiä kuten "kehopositiivinen")


      • miesten.taidonnäyte
        NaisetkoTäydellisiäMuka kirjoitti:

        Kyllä naisen älykkyys nostaa hänen markkina-arvoaan.

        Mutta Suomessa on jo pitkään vallinnut tilanne, jossa nainen voi vapaasti valita parinsa, miehen valintamahdollisuudet ovat todella heikkoja: Suuren osan elämästään mies joutuu viettämään ilman naista. Ja jos joskus osuu kohdalle parisuhteeseen halukas nainen, silloinkin miehen tilanne on: ota se 1 "tarjolla" oleva nainen tai jos et, vietä yksin ties kuinka monta vuotta, pahimmassa tapauksessa koko loppuelämä yksin.

        Kun tilanne on tuo, moni mies yksinkertaisesti ottaa sen ainoan saatavilla olevan naisen, jolloin naisen millään ominaisuudella ei ole tuossa tilanteessa parinvalinnan kannalta merkitystä.

        Ainoa poikkeus tilanteeseen on se, jos nainen on niin kertakaikkisen kelvoton parisuhteeseen että miehen kannalta on parempi elää yksin kuin luokattoman huonon naisen kanssa.

        Mikä sitten tekee naisesta kertakaikkisen kelvottoman parisuhteeseen ?

        Se riippuu miehestä, ei välttämättä ole kaikilla miehillä sama.

        Oma listani tässä:

        1. Äärimmäisen alhainen älykkyys (tällainen nainen on rasittava, ja jos kyseessä avioliitto, rasittavuus vain korostuu)

        2. Yksinhuoltajaäitiys (arvaa 2 kertaa, haluanko toisen miehen siittämiä lapsia vaivoikseni)

        3. Tupakointi sisätiloissa (ja jos kyseessä on avioliitto, niin tupakointi yleensäkin)

        4. Alkoholin väärinkäyttö (alkoholin käyttö, vaikka se tapahtuisi vain yhden kerran vuodessa, on väärinkäyttöä silloin, jos on etukäteen sovittu, että nainen ajaa autoa ko. ajankohtana, ja sitten nainen vastoin sovittua ei olekaan ajokunnossa)

        5. Naisen väkivaltainen käytös (sekä fyysinen että henkinen väkivalta huomioon ottaen)

        6. Nainen haluaa seksiä, mutta pyrkii välttelemään parisuhdetta

        7. Nainen pyrkii käyttämään seksiä ja/tai hellyyttä pelivälineenä

        8. Holtiton rahankäyttö (pienituloinenkin saattaa kelvata, jos ymmärtää taloudellisten valintojensa seuraukset ja käyttää rahaa vastuullisesti)

        9. Naisen feministinen elämänasenne (esimerkki: naisen mielestä lyhyt mies on kelvoton, silti nainen itse on syönyt itsensä toivottoman liikalihavaksi, mutta naisen mielestä miehen pitää hyväksyä hänet sellaisena kuin on, ja nainen keksii itselleen älyttömiä nimityksiä kuten "kehopositiivinen")

        Kommentti kohtaan 6.
        Seksin haluaminen ja parisuhteen välttely on useimpien miesten asenne naisia kohtaan.


      • joopa.joo
        NaisetkoTäydellisiäMuka kirjoitti:

        Kyllä naisen älykkyys nostaa hänen markkina-arvoaan.

        Mutta Suomessa on jo pitkään vallinnut tilanne, jossa nainen voi vapaasti valita parinsa, miehen valintamahdollisuudet ovat todella heikkoja: Suuren osan elämästään mies joutuu viettämään ilman naista. Ja jos joskus osuu kohdalle parisuhteeseen halukas nainen, silloinkin miehen tilanne on: ota se 1 "tarjolla" oleva nainen tai jos et, vietä yksin ties kuinka monta vuotta, pahimmassa tapauksessa koko loppuelämä yksin.

        Kun tilanne on tuo, moni mies yksinkertaisesti ottaa sen ainoan saatavilla olevan naisen, jolloin naisen millään ominaisuudella ei ole tuossa tilanteessa parinvalinnan kannalta merkitystä.

        Ainoa poikkeus tilanteeseen on se, jos nainen on niin kertakaikkisen kelvoton parisuhteeseen että miehen kannalta on parempi elää yksin kuin luokattoman huonon naisen kanssa.

        Mikä sitten tekee naisesta kertakaikkisen kelvottoman parisuhteeseen ?

        Se riippuu miehestä, ei välttämättä ole kaikilla miehillä sama.

        Oma listani tässä:

        1. Äärimmäisen alhainen älykkyys (tällainen nainen on rasittava, ja jos kyseessä avioliitto, rasittavuus vain korostuu)

        2. Yksinhuoltajaäitiys (arvaa 2 kertaa, haluanko toisen miehen siittämiä lapsia vaivoikseni)

        3. Tupakointi sisätiloissa (ja jos kyseessä on avioliitto, niin tupakointi yleensäkin)

        4. Alkoholin väärinkäyttö (alkoholin käyttö, vaikka se tapahtuisi vain yhden kerran vuodessa, on väärinkäyttöä silloin, jos on etukäteen sovittu, että nainen ajaa autoa ko. ajankohtana, ja sitten nainen vastoin sovittua ei olekaan ajokunnossa)

        5. Naisen väkivaltainen käytös (sekä fyysinen että henkinen väkivalta huomioon ottaen)

        6. Nainen haluaa seksiä, mutta pyrkii välttelemään parisuhdetta

        7. Nainen pyrkii käyttämään seksiä ja/tai hellyyttä pelivälineenä

        8. Holtiton rahankäyttö (pienituloinenkin saattaa kelvata, jos ymmärtää taloudellisten valintojensa seuraukset ja käyttää rahaa vastuullisesti)

        9. Naisen feministinen elämänasenne (esimerkki: naisen mielestä lyhyt mies on kelvoton, silti nainen itse on syönyt itsensä toivottoman liikalihavaksi, mutta naisen mielestä miehen pitää hyväksyä hänet sellaisena kuin on, ja nainen keksii itselleen älyttömiä nimityksiä kuten "kehopositiivinen")

        Väität ettei miehillä ole mahdollisuutta valita kumppaniaan, ja samaan hengenvetoon kokoat pitkän listan niistä syistä, joiden perusteella dissaisit kumppaniehdokkaasi. Ristiriitaista......

        Kuten tuossa jo ilmi toit, niin miehillä on sama mahdollisuus olla hyväksymättä epätyydyttävää ehdokasta, kuin naisillakin. Jos tarjolla on vain huonoja vaihtoehtoja, mies voi yhtä lailla jatkaa sinkkuelämää, kuten nainenkin tekee vastaavassa tilanteessa.

        Se, että nainen "voi vapaasti valita parinsa" (kuten sanot) eikä häntä pakoteta vastentahtoiseen parisuhteeseen, on vain inhimillistä ja ihmisoikeuksien mukaista. Sama vapaus on miehilläkin, ei heitäkään pakoteta mihinkään, mitä eivät itse halua.


    • Pitääpäseuratatätä

      No koitan lyödä kapuloita rattaisiin tuon suhteen!
      Minusta tuollaseen varmaan vaikuttaa isän aktiivisuus lapsuus ja nuoruusaikaan. Se mitä on geenilotossa joskus annettu, voi pelata jatkossa oikein.

      Sitäpaitsi.... en tiedä ees miten on mahdollista, mutta kumpikin vetää yli kahdeksan keskiarvolla koulutietä eteenpäin. Vanhemmat porskutti kiikunkaakun seiskan pinnoissa aikoinaan peruskoulukauden.

      Äidistä ei ole epäselvyyttä, kun olen nähnyt kummankin putkahtavan hänestä, mutta 100 %;sta varmuutta ei ole biologisesta isästä. (Ei testattu) mutta eikös tämä tutkimus jo puolla, että isän osuudella ei ole väliä? 😆

      • Onhan siinä kasvatusvaiheessa, kun noin puolet älykkyydestä tulee geeneistä ja loput sitten kasvatuksen/ ympäristön vaikutuksesta.


      • Vähänhöpöjuttujanää
        Wwuwuw kirjoitti:

        Onhan siinä kasvatusvaiheessa, kun noin puolet älykkyydestä tulee geeneistä ja loput sitten kasvatuksen/ ympäristön vaikutuksesta.

        Niin. Noilla kouluarvosanoilla ei ole oikeastaan mitään väliä, jos ei osaa elää yhteiskunnassa.
        Älykkyys kokonaisuutena on niin laaja käsite, että vaikea sitä on edes mitata. Sama kun rupeis määrittelemään onnellisuutta...


      • Älyhiohoi
        Vähänhöpöjuttujanää kirjoitti:

        Niin. Noilla kouluarvosanoilla ei ole oikeastaan mitään väliä, jos ei osaa elää yhteiskunnassa.
        Älykkyys kokonaisuutena on niin laaja käsite, että vaikea sitä on edes mitata. Sama kun rupeis määrittelemään onnellisuutta...

        Aina tyhmät älähtää ettei älykkyyttä voi mitata. Ei sitä varmaan täysin varmasti voikaan, mutta perustaso on hyvin selkeä. Joko asioita älyää tai sitten ei.


    • vanhus

      Väittäisin tuota väittämää vastaan. Älykkyys kyllä on periytyy, mutta periytyy kummankin sukupuolen kautta. esim. mies on useamman naisen kanssa naimisissa ja kaikki lapset on älykkäitä.

    • macynhaamu

      Jaaha, no sitten ei hätäpäivää lapsilla. xD

      Olishan se hyvä, jos isän universaalit älynlahjat olis jotenkin vaikuttamassa, mutta ei noista ihan kahjoja tule sitten munkaan perimällä...I hope.

    • en.usko.laisinkaan

      Olen elävä todiste että tämä väite ei pidä paikkansa. Älykkyyteni olen tasan tarkkaan perinyt isältäni.

      • Mahdollista-

        Olet sitten sukupuoleltasi nainen, jolloin olet perinyt toisen X-kromosomin isältäsi, koska nainen on XX.

        Mies on XY, jolloin älykkyys periytyy äidiltä ja sukupuoliominaisuudet isältä.

        Eli kiteytettynä mies perii älykkyytensä äidiltään, mutta tytär voi periä sen myös isältään.


      • en.usko.laisinkaan
        Mahdollista- kirjoitti:

        Olet sitten sukupuoleltasi nainen, jolloin olet perinyt toisen X-kromosomin isältäsi, koska nainen on XX.

        Mies on XY, jolloin älykkyys periytyy äidiltä ja sukupuoliominaisuudet isältä.

        Eli kiteytettynä mies perii älykkyytensä äidiltään, mutta tytär voi periä sen myös isältään.

        Ei pidä paikkansa. En ole nainen, vaan mies. Isä älykäs, ja äiti vähemmän sitä.


      • Mahdollista-
        en.usko.laisinkaan kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa. En ole nainen, vaan mies. Isä älykäs, ja äiti vähemmän sitä.

        Luultavasti vain aliarvioit äitiäsi suhteessa sinuun.


      • Mahdollista- kirjoitti:

        Luultavasti vain aliarvioit äitiäsi suhteessa sinuun.

        Aika huvittavia nämä " todistelut".


      • usko.vaan
        en.usko.laisinkaan kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa. En ole nainen, vaan mies. Isä älykäs, ja äiti vähemmän sitä.

        Todistit, äidiltäsi perinyt vähemmän älykkyyden. Et vaan älyä sitä.


    • Minä olen taasen kuullut sellaisen tutkimuksen, että lapsen älykkyys on isän ja äidin keskiarvo karkeasti sanoen... Ihan naurettava ajatuskin, että mieheltä ei periytyis mitään älyllistä lapseen.
      -Vaadimme laadukkaampia tutkimuksia. Hömppä tutkimuksia on nähty aiheesta kun aiheesta ennenkin.

      • Tutkija sanoo myöskin näin älyttömän väitteen:
        -Kirjassaan Sex Linkage of Intelligence amerikkalainen tiedemies Roberth Lehrke esittää, että suuri osa ihmisen kognitiivisista kyvyistä liittyy suoraan X-kromosomiin. Hän pystyi myös osoittamaan, että naisten todennäköisyys periä kognitiivisia piirteitä on kaksinkertainen, sillä naisilla on kaksi X-kromosomia.

        Lehrke selittää, että kaikilla naisilla on ”ei-älyllinen” ja ”erittäin älykäs” X-kromosomi. Mutta joillakin naisilla saattaa olla kaksi ”erittäin älykästä” X-kromosomia, kuten on maailman älykkäimmän naisen Marilyn vos Savantin kohdalla.-

        - Mikäli naiset olisivat noin tavattoman älykkäitä ja perivät tuplasti kognitiivisia kykyjä miehiin nähden kuten tutkijat väittävät, niin kysynkin, että miksi sitten tämä maailma on miesten rakentama ja kaikki suuret keksinnöt miesten tekemiä???

        Tutkimukset ovat puppua ja irrallaan todellisuudesta!


      • Muutaeitarvita

        Ovatko ne " suuret" keksinnöt niin kovin suuria: koko maailma on katastrofin partaalla. Mies on vaan voimaansa ( väärin) käyttäen syrjäyttänyt naiset päätöksen ja keksintöjen teosta muka heikompana. Mies on irrallaan todellisuudesta, vieläkin.


      • Hohohohooooo

        Näin on näppylät: äly äidiltä ja ulkonäkö isältä!


      • tjaah

        Jos tuo keskiarvoteoria pitäisi paikkansa, se estäisi tehokkaasti seuraavia sukupolvia olemasta edeltäjiään älykkäämpiä.

        Omalla kohdallani täytyy myöntää molempien lasteni olevan älykkäämpiä, kuin kumpikaan vanhemmistaan. Eivät siis ole meidän keskiarvo, vaan todellakin ylittävät meidät molemmat.


      • enhaluais
        Hohohohooooo kirjoitti:

        Näin on näppylät: äly äidiltä ja ulkonäkö isältä!

        Komea nainen????


      • tjaah kirjoitti:

        Jos tuo keskiarvoteoria pitäisi paikkansa, se estäisi tehokkaasti seuraavia sukupolvia olemasta edeltäjiään älykkäämpiä.

        Omalla kohdallani täytyy myöntää molempien lasteni olevan älykkäämpiä, kuin kumpikaan vanhemmistaan. Eivät siis ole meidän keskiarvo, vaan todellakin ylittävät meidät molemmat.

        Jep..En itsekkään usko tuohon keskiarvo teoriaan todellakaan.
        Siitä voi päätellä paljon kun samankin perheen lapsilla älykkyys vaihtelee lapsesta toiseen kuten esim. myöskin luonne ja ruumiinrakenne/aineenvaihdunta = Tästä kaikesta voi päätellä vain sen, että kaikki ominaisuudet periytyy sattumankauppana miten millonkin kummalta tahansa vanhemmalta.


    • Täytyypi muistaa kertoa tuo tytöille.
      Pääasia että isältä siirtyy unenlahjat.

    • Tässä lisää..

      "Äidin geenit vaikuttavat aivokuoreen
      Ajatuksen taustalla ovat geenit, jotka käyttäytyvät eri tavoin alkuperästään riippuen. Yksinkertaistaen: jotkut näistä geeneistä toimivat vain, jos ne tulevat äidin puolelta. Jos sama geeni tulee isän puolelta, se kytkeytyy pois päältä.

      Äidin geenit vaikuttavat aivokuoreen, isän geenit taas aivojen limbiseen järjestelmään, joka osallistuu autonomisten toimintojen, motivaation ja tunteiden säätelyyn. Limbisessä järjestelmässä syntyvät ihmisen selviytymistoiminnot, jotka liittyvät esimerkiksi seksiin, ruokaan ja aggressioon.

      Aivokuoressa taas syntyvät ihmisen kehittyneimmät toiminnot kuten älykkyys, ajatukset, kieli ja suunnittelukyky.

      Aiemmin on uskottu, että älykkyyden periytymiseen vaikuttavat yhtä paljon äidin ja isän geenit."


      "Skotlantilaistutkimuksessa seurattiin yli 12 000 nuorta ikävuosien 14–22 aikana ja tutkittiin heidän älykkyysosamääräänsä. Tutkimuksessa otettiin huomioon nuorten ihonväri, sosiaalinen tausta ja koulutustaso. Tutkimuksessa selvisi, että paras keino ennustaa nuoren älykkyysosamäärä oli verrata sitä äidin älykkyysosamäärään. Äidin ja lapsen älykkyysosamäärissä oli keskimäärin vain 15 pisteen ero."

      • heheheeh

        mikä teitä oikeesti vaivaa,rimpsun kirjoittajat?


      • heheheeh kirjoitti:

        mikä teitä oikeesti vaivaa,rimpsun kirjoittajat?

        Niin että mitä?


      • Tyttö hyvä.. Ihmisen aivot ovat vielä tänäkin päivänä aivan liian monimutkaiset ymmärrettäväksi pienimmässäkään määrin. Asiat eivät koskaan ole noin yksinkertaisia.
        Mä oon parisuhteita joissa nainen on ollut tyhmä kana, joka kykenee lähinnä perusasioiden hoitamiseen kun taas mies on ollut älykkäämpi insinööri. Miksi heidän lapsista on myöskin tullut korkeasti koulutettuja ja älykkäitä?
        Sitten yhdessä ja samassa perheessä voi olla myöskin älykkäitä ja reilusti tyhmempiä lapsia..Miksi? Jos älykkyys periytyy yksinomaan naiselta, niin miksi osa lapsista on älykkäämpiä?.. Kuten sanoin aiemmin, niin nää tutkimukset ei vastaa todellisuutta. Nämä asiat eivät ole ollenkaan niin yksinkertaisia, että parilla rottakokeella selitettäis yhtikäs mitään.


      • erakko78 kirjoitti:

        Tyttö hyvä.. Ihmisen aivot ovat vielä tänäkin päivänä aivan liian monimutkaiset ymmärrettäväksi pienimmässäkään määrin. Asiat eivät koskaan ole noin yksinkertaisia.
        Mä oon parisuhteita joissa nainen on ollut tyhmä kana, joka kykenee lähinnä perusasioiden hoitamiseen kun taas mies on ollut älykkäämpi insinööri. Miksi heidän lapsista on myöskin tullut korkeasti koulutettuja ja älykkäitä?
        Sitten yhdessä ja samassa perheessä voi olla myöskin älykkäitä ja reilusti tyhmempiä lapsia..Miksi? Jos älykkyys periytyy yksinomaan naiselta, niin miksi osa lapsista on älykkäämpiä?.. Kuten sanoin aiemmin, niin nää tutkimukset ei vastaa todellisuutta. Nämä asiat eivät ole ollenkaan niin yksinkertaisia, että parilla rottakokeella selitettäis yhtikäs mitään.

        Jos tuo 78 viittaa syntymävuoteesi, eikä ikääsi, niin silloin sinä olet poika minuun verrattuna.

        Jos olisit malttanut lukea, hyvä poika, niin olisit saanut selville, että puolet älykkyydestä tulee kasvatuksen ja ympäristön vaikutuksesta. Eikä tämä edes ole uusi juttu: tytöillä on kaksi x-kromosomia, pojilla yksi. Jos toinen X - kromosomi on viallinen, niin toinen X voi paikata sen. Tästä syystä esim suurin osa kehitysvammaisina syntyneistä lapsista on poikia.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Jos tuo 78 viittaa syntymävuoteesi, eikä ikääsi, niin silloin sinä olet poika minuun verrattuna.

        Jos olisit malttanut lukea, hyvä poika, niin olisit saanut selville, että puolet älykkyydestä tulee kasvatuksen ja ympäristön vaikutuksesta. Eikä tämä edes ole uusi juttu: tytöillä on kaksi x-kromosomia, pojilla yksi. Jos toinen X - kromosomi on viallinen, niin toinen X voi paikata sen. Tästä syystä esim suurin osa kehitysvammaisina syntyneistä lapsista on poikia.

        No itse en usko siihenkään, että jopa puolet tulee ympäristön vaikutuksesta..
        Kyllä perimällä on suurempi merkitys ja opiskelun ja ympäristön näen älykkyysen kehittäjänä hyvin kyseenalaisena juttuna.. Tyttö hyvä ei kaikkea lukemaansa kannata uskoa kyseenalaistamatta.. Ne kaikki on pelkkää spekulaatiota..Totuus on se, että kukaan ei tiedä. Tämä on fakta.


      • erakko78 kirjoitti:

        No itse en usko siihenkään, että jopa puolet tulee ympäristön vaikutuksesta..
        Kyllä perimällä on suurempi merkitys ja opiskelun ja ympäristön näen älykkyysen kehittäjänä hyvin kyseenalaisena juttuna.. Tyttö hyvä ei kaikkea lukemaansa kannata uskoa kyseenalaistamatta.. Ne kaikki on pelkkää spekulaatiota..Totuus on se, että kukaan ei tiedä. Tämä on fakta.

        Sen takiahan asioita tieteellisesti tutkitaan ettei tarvitse olla uskomusten varassa - ja luulla uskomuksiaan faktoiksi.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Sen takiahan asioita tieteellisesti tutkitaan ettei tarvitse olla uskomusten varassa - ja luulla uskomuksiaan faktoiksi.

        Kyllä joo...Nimittäin yritetään tutkia! Katsoppas tästä 1000vuotta eteenpäin ja tule sitten vertaamaan sitä tiedettä tämänpäivän tieteeseen..
        -Voit katsoa vain 100v taakseppäin ja mitäs kaikkea ne ihmiset luulivatkaan tietävänsä:D


      • innostuintästä

        Erakko 78 mielestäni ihan hienosti kuvasi tuon tiedemiehen esittämän väitteen, että älykkyys periytyy äidiltä. Samoin tuossa jutussa kävi hyvin ilmi se, miksi saman perheen lapsista tulee älykkyydeltöön erilaisia. Katsokaas nyt tuon tiedemiehen esityksen mukaan älykkäällä naisella voi olla X älykäs kromosomi ja X ei niin älykäs kromosomi, eri tyisen älykkäällä naisella on kaksi älykästä kromosomia X ja X ja kun miehellä on yksi x-kromosomi, joka voi olla älykäs tai ei älykäs niin miehen vaikutus älykkyyden muodostumiseen on paljon pienempi. Eli jos on hyvin älykäs nainen niin todennäköisyys, että lapset ovat älykkäitä on todella suuri. Toisaalta älykkäältä mieheltä saisi tuon perusteen mukaisesti satavarmasti älykkyyden geenin. Jos rotua halutaan jalostaa niin lapsia saisivat tehdä vain todella älykkäät naiset ja eliminoimalla tyhmät miehet olisi jäljellä enää älykkäitä ihmisiä, naisia.


      • erakko78 kirjoitti:

        Kyllä joo...Nimittäin yritetään tutkia! Katsoppas tästä 1000vuotta eteenpäin ja tule sitten vertaamaan sitä tiedettä tämänpäivän tieteeseen..
        -Voit katsoa vain 100v taakseppäin ja mitäs kaikkea ne ihmiset luulivatkaan tietävänsä:D

        No ennenhän lähdettiin (miesten) uskomusten varassa siitä, että nainen on jonkinlainen vajavainen mies. Hyvä jos siltä sielu löytyi. Siitäkin piti tosin miesten kesken äänestää.

        Oikeastaan aika hassua, jos yhtään historiaa tunnet, kuinka tutkimusten valossa monet sukupuoliin liittyvät asiat onkin ovat kääntyneet päälaelleen.

        Apinoiden keksintöjä tutkittaessa on havaittu, että naarasapinat ovat keksineet ne kaikki. Ilman poikkeusta. Naaraat opettavat uuden tavan poikasilleen ja siten myös urokset ne oppivat. Esim kuinka saada hiekan seasta helposti eroteltua siemenet? Laittamalla kouran veteen, jolloin hiekka valuu alas. Jne.. Laitoin siitä kerran linkin. Kyse oli jostain dokkarista, joka käsitteli apinoiden keksintöjä. Ohjelman lopussa todettiinkin, että luultavasti myös varhaisten ihmisten ensimmäiset keksinnöt ovat olleet naisten käsialaa..

        Kun tuolla jo ehdit älähtää, että miksi kaikki "suuret keksinnöt on miesten tekemiä", niin ensinnäkin nämä " kaikki suuret keksinnöt" on tehty mitättömän pienellä ajanjaksolla ihmisen historiassa. Viittaat kai teolliseen vallankumoukseen..Ja sitten tietysti surkea naisten asema, joka mielellään näissä henkseleiden paukuttelussa tykätään sivuuttaa.

        Entäs nyt? Naiset suorittavat suurimman osan korkeakoulutuksista, päihittävät pojat Pisa-testeissä kaikilla osa-alueilla. Ovat parempia johtajia: tekevät parempaa tulosta ( kansainvälisiä tutkimuksia, myös Suomesta), myös alaiset pitävät enemmän naisesimiehistä ( Tilastokeskus). Ovat parempia sijoittajia jne. Tosin edelleen Suomessa, kuten muissakin Pohjoismaissa ( tosin eniten Suomessa) koulutusalat ovat hyvinkin sukupuolittuneita.


      • innostuintästä

        Eli tuossa ylempänä laskin vain todennäköisyyksiä näillä oletuksilla. Mutta lisätieto olisi kiva saada.


      • innostuintästä

        Laita linkki juttuun erakko 78.


      • Muha-Matti
        Wwuwuw kirjoitti:

        No ennenhän lähdettiin (miesten) uskomusten varassa siitä, että nainen on jonkinlainen vajavainen mies. Hyvä jos siltä sielu löytyi. Siitäkin piti tosin miesten kesken äänestää.

        Oikeastaan aika hassua, jos yhtään historiaa tunnet, kuinka tutkimusten valossa monet sukupuoliin liittyvät asiat onkin ovat kääntyneet päälaelleen.

        Apinoiden keksintöjä tutkittaessa on havaittu, että naarasapinat ovat keksineet ne kaikki. Ilman poikkeusta. Naaraat opettavat uuden tavan poikasilleen ja siten myös urokset ne oppivat. Esim kuinka saada hiekan seasta helposti eroteltua siemenet? Laittamalla kouran veteen, jolloin hiekka valuu alas. Jne.. Laitoin siitä kerran linkin. Kyse oli jostain dokkarista, joka käsitteli apinoiden keksintöjä. Ohjelman lopussa todettiinkin, että luultavasti myös varhaisten ihmisten ensimmäiset keksinnöt ovat olleet naisten käsialaa..

        Kun tuolla jo ehdit älähtää, että miksi kaikki "suuret keksinnöt on miesten tekemiä", niin ensinnäkin nämä " kaikki suuret keksinnöt" on tehty mitättömän pienellä ajanjaksolla ihmisen historiassa. Viittaat kai teolliseen vallankumoukseen..Ja sitten tietysti surkea naisten asema, joka mielellään näissä henkseleiden paukuttelussa tykätään sivuuttaa.

        Entäs nyt? Naiset suorittavat suurimman osan korkeakoulutuksista, päihittävät pojat Pisa-testeissä kaikilla osa-alueilla. Ovat parempia johtajia: tekevät parempaa tulosta ( kansainvälisiä tutkimuksia, myös Suomesta), myös alaiset pitävät enemmän naisesimiehistä ( Tilastokeskus). Ovat parempia sijoittajia jne. Tosin edelleen Suomessa, kuten muissakin Pohjoismaissa ( tosin eniten Suomessa) koulutusalat ovat hyvinkin sukupuolittuneita.

        Naisten kekseliäisyys tosiaan on aikalailla apinoiden tasolla!

        Kohtuullisen hurmoshenkistä katkeran kurpan rutinaa muutenkin tuo viestisi. Alistettu väkäväkä, kun tajuat kaiken oleellisen olevan miesten aivoituksista peräisin. Keksintöjen, taiteen ja suurten uudistusten historia on toki myös teollista vallankumousta hiukka vanhempaa jatkumoa. Mihin feministien argumentaatio-oppaaseen on mahtanut livahtaa noin naurettava lapsus?

        Ja naiset saadaan näyttämään huippujohtajilta kun muutamalla lapsityövoimalla toimiva ja naisten johtama lumppukauppa pyörii hyvillä katteilla, eikä naisilla muuten ole suuremmin intohimoja yrittämiseen. Kuitenkin aniharva suuryritys on palkannut johtajikseen naisia, vaikka sinulla olisi kiikuttaa kivan värittynyttä tutkimusdataa asiasta vakuuttumiseksi. On ne psykopaatit tyhmiä ku ei rahavuorien päälle ymmärrä! Mutta eipä siinä, olen itsekin tavannut mukavan ja pätevän naisjohtajan, joten ei tuo liene mikään mahdoton luonnonoikku. Toki niitä toisenlaisia on ollut useampia. Ja joku yrityksen johtaminen on vähän huono mittari, koska se ei suurenmoisia älynlahjoja vaadi. Toista se on kunnon diktaattoreilla, kun kansakuntia ajatetaan täydellä höyryllä vaarojen vilistessä joka horisontissa.

        Korkeakoulut tosiaan ovat jo hetken aikaa täyttyneet naisista ja Suomen kansainvälinen kilpailukyky onkin romahtanut tuon ilmiön kanssa aikalailla samaa tahtia. Toki matusaatio limittyy tälle samalle aikahaarukalle, joten vaikea sanoa muuta varmaksi kuin että siinä on pommin varma syy syöksyville Pisa-tuloksille. Ja sinä olet heti haukkana potkimassa kaikkia suojavärittömiä pikkupoikia päähän? Jotenkin niin akkamaista. Lisäksi kun katselee kadulla ihmisvilinää siinä pään korkeudella, niin ei vain jotenkin voi olla ajattelematta meloneja ja omenia... Mutta meidän miestenhän syy tuokin varmaan on.

        Eikä minulla ole mitään syytä puolestella miesapinoita kollektiivisesti, koska suurin osa on harmittoman keskinkertaisia tapauksia. Joukkoon mahtuu tietenkin myös aivan liikaa totaalisia ihmiskyrpiä. Ja paljon biologisia ohilaukauksia. Mutta miesten joukossa nyt vaan kiistattomasti on myös joka alan kovimmat tekijät, ja erityisesti nerojen joukkoon ei ole ollut yhdestäkään naisesta. Ja näiden haamujen kannattelemana tämä ihmiskunnan paskapurtillo vieläkin seilaa, ihme kyllä. Joten olisi sinunkin syytä olla hieman kiitollinen kun saat siinä mukavasti vittu lämpöisenä naputella.

        Itse nautin mieluiten juomat kylmänä ja vitut lämpöisenä, mutta pahaa pelkään että jos ihmiskunnan kehityssuunta jatkuu viime vuosikymmenien kaltaisena, niin asiat kiepsahtavat jännästi päälaelleen!


      • välikommentti
        Muha-Matti kirjoitti:

        Naisten kekseliäisyys tosiaan on aikalailla apinoiden tasolla!

        Kohtuullisen hurmoshenkistä katkeran kurpan rutinaa muutenkin tuo viestisi. Alistettu väkäväkä, kun tajuat kaiken oleellisen olevan miesten aivoituksista peräisin. Keksintöjen, taiteen ja suurten uudistusten historia on toki myös teollista vallankumousta hiukka vanhempaa jatkumoa. Mihin feministien argumentaatio-oppaaseen on mahtanut livahtaa noin naurettava lapsus?

        Ja naiset saadaan näyttämään huippujohtajilta kun muutamalla lapsityövoimalla toimiva ja naisten johtama lumppukauppa pyörii hyvillä katteilla, eikä naisilla muuten ole suuremmin intohimoja yrittämiseen. Kuitenkin aniharva suuryritys on palkannut johtajikseen naisia, vaikka sinulla olisi kiikuttaa kivan värittynyttä tutkimusdataa asiasta vakuuttumiseksi. On ne psykopaatit tyhmiä ku ei rahavuorien päälle ymmärrä! Mutta eipä siinä, olen itsekin tavannut mukavan ja pätevän naisjohtajan, joten ei tuo liene mikään mahdoton luonnonoikku. Toki niitä toisenlaisia on ollut useampia. Ja joku yrityksen johtaminen on vähän huono mittari, koska se ei suurenmoisia älynlahjoja vaadi. Toista se on kunnon diktaattoreilla, kun kansakuntia ajatetaan täydellä höyryllä vaarojen vilistessä joka horisontissa.

        Korkeakoulut tosiaan ovat jo hetken aikaa täyttyneet naisista ja Suomen kansainvälinen kilpailukyky onkin romahtanut tuon ilmiön kanssa aikalailla samaa tahtia. Toki matusaatio limittyy tälle samalle aikahaarukalle, joten vaikea sanoa muuta varmaksi kuin että siinä on pommin varma syy syöksyville Pisa-tuloksille. Ja sinä olet heti haukkana potkimassa kaikkia suojavärittömiä pikkupoikia päähän? Jotenkin niin akkamaista. Lisäksi kun katselee kadulla ihmisvilinää siinä pään korkeudella, niin ei vain jotenkin voi olla ajattelematta meloneja ja omenia... Mutta meidän miestenhän syy tuokin varmaan on.

        Eikä minulla ole mitään syytä puolestella miesapinoita kollektiivisesti, koska suurin osa on harmittoman keskinkertaisia tapauksia. Joukkoon mahtuu tietenkin myös aivan liikaa totaalisia ihmiskyrpiä. Ja paljon biologisia ohilaukauksia. Mutta miesten joukossa nyt vaan kiistattomasti on myös joka alan kovimmat tekijät, ja erityisesti nerojen joukkoon ei ole ollut yhdestäkään naisesta. Ja näiden haamujen kannattelemana tämä ihmiskunnan paskapurtillo vieläkin seilaa, ihme kyllä. Joten olisi sinunkin syytä olla hieman kiitollinen kun saat siinä mukavasti vittu lämpöisenä naputella.

        Itse nautin mieluiten juomat kylmänä ja vitut lämpöisenä, mutta pahaa pelkään että jos ihmiskunnan kehityssuunta jatkuu viime vuosikymmenien kaltaisena, niin asiat kiepsahtavat jännästi päälaelleen!

        Kun sä noita diktaattoreja kerran ihailet, niin olihan Venäjällä aikoinaan kunnon naisdiktaattori Katariina Suuri. Jotkut naiset ovat historian kuluessa päässeet tuollakin saralla loistamaan, vaikka miehet ovatkin heitä kautta-aikain alistaneet. Egyptissäkin oli muinoin (tuhansia vuosia sitten) faarao Hatshetsup sukupuoleltaan nainen.


      • Muhizzz
        välikommentti kirjoitti:

        Kun sä noita diktaattoreja kerran ihailet, niin olihan Venäjällä aikoinaan kunnon naisdiktaattori Katariina Suuri. Jotkut naiset ovat historian kuluessa päässeet tuollakin saralla loistamaan, vaikka miehet ovatkin heitä kautta-aikain alistaneet. Egyptissäkin oli muinoin (tuhansia vuosia sitten) faarao Hatshetsup sukupuoleltaan nainen.

        Asiallinen huomautus sieltä. Tälläkin saralla on vaan sellaista tiettyä eroa suoritusten säkenöivyydessä. Mutta hyvä ettei naiset ole jääneet aivan osattomiksi valtapeleissä!

        Enkä minä aikaansaaneita kaheleita varsinaisesti ihaile. Kyllähän sitä toivoisi että hulivilit olisivat kanavoineet suuruutensa jotenkin rakentavammin, mutta lahjakkuutta tekojen taustalla on vaikeaa olla kunnioittamatta. Lieneekin paikallaan muistuttaa, että jokaisen meidän mielessä asustaa hyvä susi ja paha susi. Ne siellä leikkiä temmeltää ja joskus vaan käy niin että paha susi yltyy hurjaksi, selättää hyvän ja vieläpä lopuksi raatelee palasiksi. Sitten mennään.

        Muutenkin tätä maailmaa ei kannata kovin tosissaan ottaa, sen verran loputonta spedeshowta vinksahtaneen väkivaltaisella twistillä se tuntuu olevan. Nytkin tuolla joka puolella köyhää ja kurjaa lakoaa sellaista kyytiä että jokaista tulisi edes hieman hirvittää, mutta asia tuntuu olevan ihan ok, koska se tapahtuu sopivan epäsuorasti ja kaukana jossain. Jos lopputulema on aina tämä, niin sama sitten laittaa rattaisiin vähän vauhtia ja hiillokseen bensiiniä, niin tuleepahan edes näyttävä show!


    • Aijai! Naisten varassa kaikki. Tunnen kun viisaus oikein kuplii :D

    • Olgac

      Se pätee, itse aatelissuvusta, elämä vienyt joten 3 eri miehen kanssa 3 poikaa, kaikilla heistä minun -veriryhmä, ulkonäöltään täysin isäänsä ja olemukselta, paitsi todella paljon älykäämpiä ja kaikki menestyneet.

      • AsianVierestä

        Ihastuit siis jostain syystä tyhmiin miehiin tai tarvitsitko tyhmät miehet jotta he pystyivät ihastumaan sinuun? Ilmeisesti liitot eivät kestäneet miesten tyhmyyden vuoksi ja ainut viaton viisas on tässäkin tapauksessa nainen:)


      • innostuintästä

        Ei kai kukaan rakkauselämässään tee jakoa tai mieti näitä tyhmyysjuttuja. Rakkauselämä on tunne-elämää, toki älyä tarttee olla, jotta elämästä perusasioissa selviää, mutta kaikessa voi mennä överiksi ja se ei ole fiksuutta. Yhteiskunta tarttee älykkyttäkin, jotta pysytään nyky-yhteiskunnan kehityksessä mukana.


    • älyonmulla

      Kyllä nuo tutkijat voisi heittää pellolle ja oikeisiin töihin. Joku maksaa palkkaa tollasistakin ajanvietteistä, kun periytymistä.

      • Muualla kuin aivoissa?


    • Aijai! Näitä geenejä pitää varjella ettei vaan tule liian älykästä...

    • Tutkijat ovat löytäneet Graalin maljan.

    • Rattiraivo periytyy isiltä...

      • Rättiraivo äideiltä...


      • Mutta flunssa tarttuu keltä vain..huoh..niisk..🤗


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mutta flunssa tarttuu keltä vain..huoh..niisk..🤗

        *silittää Wuhwelia* Parane pian...


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Mutta flunssa tarttuu keltä vain..huoh..niisk..🤗

        Mitä sanot, eiköhän hehkuteta tätä uutista loppuilta, että ukkeleilla alkaa kipinöimään... :D

        Voisin pussata tätä tutkijaa.


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        *silittää Wuhwelia* Parane pian...

        Joo..

        Kiits. 😊

        Taidan painua pehkuihin hehkumaan..


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Joo..

        Kiits. 😊

        Taidan painua pehkuihin hehkumaan..

        Voih... mene ja ota jotain kuumaa terästettyä.

        Harmi. Olo on varmasti kelju :/

        Kipeenä sitä nukkuu usein 12 tunnin unia. Älä ainakaan tuossa kunnossa töihin säntäile, se riipii rinnanalassa.

        Joka toinen vastaantulija on ollut kipeänä.


    • Juhlikaamme tätä uutista!

    • JaanaTyH

      Syuun mustaa lammasta vie vietit. Muuten jännä dilemma kun sen jälkeiset miestutut todella arvostettuja ja viisaita, paitsi yks jalaton narkkari jalkapalloilija viime syksyltä, kusettanut ja mankpuloinut naisia ikäänsä, nyt etsii saiteilta elättäjää, yritti mun nuorimman syödä kodistani ulos. Todella taitava puhuja ja futisvalmentaja.

    • AsianVierestä
    • Järkevävalinta

      Miehen kannattaa siis ottaa aasialainen vaimo niin saa älykkäitä lapsia

    • Juustopää

      Hienoa on siis toivoa. Äidin ansioita nämä siis. Onneksi olkoon perilliset.

    • RosvoRoopet

      Äiti sangen tärkeä on yhteiskunnassa ei yksin maailmassa vaan myöskin taivaassa.

    • KokansanMattikukkarossa

      Totta puhelet. Luotamme tähän tutkimusraporttiin täysin ja iloitsemme saavutuksistamme.

    • TsemppiMake

      Tämä on vuoden tärkein uutinen!

    • ÄlyLyllerlys

      Jumankaut ! Onpa siinä VALTAVA perse ! Lyllertää kohti rautatieasemaa..... kalsarit, sukkahousut, vahvat talvifarkut pitkä villatakki (polviinasti) ja talvitakki. Ilman lämpötila 10C kevättä..... mietin miten pahasti se "hautuu" siellä, haiskahtaako illalla ?
      En sano mitään, jatkan vain matkaani.

      • piippiip

        Kolme riviä kertoi älykkyystiedot susta ja sun äidistä. Neljäs rivi kertoo ettet ole imbesilli.


    • Oo leooo leo leo lee!

      Nostetaan ettemme unhoittaisi totuutta.

    • älykkyyskä

      niin,kuin musikaalisuus,,,taidemaalauks,,,myös älykkyyden on synnynaisena asiana,,,,
      muuten rokfellerin,,morganin,,y,m, rikkaiden lapset,,,olisivat mozarteja,,,da,vincheja,,y,,m,,nyt muutaman esimerkin jukkis,edustajen ajatuksista
      nyt ymmärsin,että elämä on rajallinen---Dany laulaja
      ja nyt koko suom.kansa analiseksii,,--R.Stiler,,in radio mafiassa
      kyllä peppu pitäis olla irtonainen,,--bumci,bum make
      kun harätät aamulla kysyt itselles--homottako?--ismo leikkola
      skaalasta 1--10 kuinka karvanen on sun per.e---radion mafian toimittaj
      entas toimiko,,eli seisoko?---s.rantalainen pres,ehdokkaalle ahtisaar,,
      keräkaali,,punakaali,,kiinankaali,,lehtikaali,,hapan kaali,,kaalit on monenlaista,,niin ihmisetkin

      • päässääntö

        laura vuotilasellakin on uhohtumattomija kullan,arvoisija laus,,,ja
        esm,,yks niista----sukupuolen vaihto on oltava,,eikä sukupuolen,korjauksen,,,


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      131
      2931
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      499
      2699
    3. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      111
      2111
    4. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      79
      1731
    5. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      49
      1381
    6. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      66
      1377
    7. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      90
      1293
    8. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1165
    9. Kuusijärven kuolemanloukku

      Kuusijärven hukkumisonnettomuuden mahdollisti uimarannan laiturirakennelma, rakennelma jota ei missään tapauksessa siell
      Maailman menoa
      98
      1151
    10. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      193
      1146
    Aihe