Mikä rajoittaa ihmisen vapaata tahtoa?

heisielu

-maailmankaikkeuden syy-seurausketju
-kulttuuri, opetus , mielipidemuokkaus
-tapamme, addiktiomme
- itse olen osan päivästä "automaattiohjauksella", jolloin en käytä vapaata tahtoani muutoin kuin tavallisesta poikkeavissa tilanteissa.
- luonnonlait

Tuleeko muita rajoitteita mieleen?

10

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outoa_meininkiä

      Huono tuuri!

      Olisi kiva voittaa lotossa, mutta kun ei, niin ei.

    • Järkisyitä2

      Mitä on vapaa tahto? Mistä tunnistan onko oma tahtoni vapaata vai pelkkä determinististen ajatusten tuotos, reaktio muistikuviin ja aistimuksiin?

      • heisielu

        järkisyitä2, hyviä pointteja!

        voisiko vapaata tahtoa lisätä:

        -suuntaamalla tietoisesti ajatuksia haluttuun suuntaa esim. masentuneista toiveikkaiksi tai ylipäätään ajattelemalla mitä ajatuksia sulla usein nousee mieleen.

        -miettimällä miten muistikuvat menneisyydestä vaikuttaa tämän hetkisessä elämässä.

        -havainnoimalla tietoisesti mitä aistit välittää.

        millä muulla tavoin voisi myös lisätä vapaata tahtoa?


    • Belisario

      "Mistä tunnistan onko oma tahtoni vapaata vai pelkkä determinististen ajatusten tuotos, reaktio muistikuviin ja aistimuksiin?"

      Haluat siis jonkinlaisen varmuuden siitä että tahtosi on vapaa? Eiköhän siihen tahdon vapauteen nimenomaan kuulu olennaisena osana se että kaikki (myös se vapaa tahto) on epävarmaa tai ainakin vaikeasti määriteltävissä tarkasti. Varmuus taas aina tarkoittaa aina jonkinlaista determinismiä.



      Tuohon unitilan suurempaan vapauden tunteeseen liittyen:

      https://www.sciencealert.com/neuroscientists-say-they-ve-found-an-entirely-new-form-of-neural-communication

      https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1113/JP276904

      Vapauden tunne liittyy ilmeisesti jotenkin epälokaalisuuteen ja lokaalisuus taas vastaavasti suurempaan determinismiin.

      (Henkilökohtaisesti tunnen olevani nukkuessani paljon vapaampi kuin ns. valvetilassa ja omissa oloissani yksin huomattavasti vapaampi kuin missään kuviteltavissa olevassa seurassa.

      Sanomattakin on sitten aika selvää että ylipäätänsä fyysinen olemassaolo on minulle äärimmäisen epämiellyttävää ollut jo lapsesta saakka ja tuntuu lähinnä elinkautisen lusimiselta suurimman osan ajasta. Olemassaolo sinänsä on siis jo suurin tahdon vapauden rajoittaja ainakin minulle. )

    • planeetta_ei.kirj

      Kaikenlainen pelko ohjaa ihmisten tekemistä ja tekemättäjättämistä ikäväkyllä aika paljon. Melkoisia vellihousuja ollaan ja kaikenlaisilla tekosyillä sohlataan mitäsattuu.

      Toisten tekemiset myös, vaikkei olisi mitään järkeäkään, mutta jos naapuri, niin kyllähän nyt minäkin. Tiedä sitten olisiko lisäys jo listattuun vai menisikö addiktion piikkiin.

      Niin metsä vastaa, kuin hallusinaatiot haluaa.

      • planeetta_ei.kirj

        Lisään listaan vielä yhteiskunnan. Silläkin on keinonsa ohjata ja pakollakin rajoittaa.


    • heisielu

      Jotkut ovat sitä mieltä, että seuraavat asiat kumoavat koko vapaan tahdon:

      - emme voi vaikuttaa ajatusten ilmaantumiseen(tai nousemiseen) mieleemme - täten meillä ei voi olla vapaata tahtoakaan.

      - ei ole mitään "itseä" tai "minää" - joten ei ole vapaata tahtoakaan.

      itse :-) en usko näin....

      • finite.lista.actions

        Jos kaikki tapahtuu aivoissa, niin matemaattisssti voi perustella kaiken. Ei ole vapaahta tahtoa.

        On vain ketjureaktio mikä on vaikea ihmisen hahmottaa, jolloin kuvitellaan että on vapaa tahto. Ihminen reagoi ympäristöön ja aivot muodostuu ympäristön ketjureaktioista.


    • OCD_rajoittaa

      Vapaata tahtoa voi rajoittaa ainoastaan OCD, pakko-oireinen häiriö, jolloin potilaalla esiintyy pakkoajatuksia ja pakkoliikkeitä joihin ei pysty itse vaikuttamaan. Noin 2-3 prosentilla väestöstä on ocd:n oireita, eli ei pystykään itse määräämään ihan kaikesta mitä ajattelee ja tekee. Lopuilla on rajoittamaton ja 100%:nen vapaa tahto.

    • junginpikuinjung

      Esi-isiltä eli kaikenmaailman ihmisapinoilta ja rotilta periytyvä aivorakenne, jonka varaan tässä nyt sitten yritetään kehittää jonkinlaista minäkäsitystä. Ei onnistu ei. Saatananmoisia psykooseja nuo aivot alitajunnasta tuuppaavat ihmispoloisen päivätajuntaan.

      Tämähän se rajoitus on. Näin niinkun lyhyesti lyhennetty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe