Polttomoottorit on kiellettävä

Vihriä

Että ilmasto pelastuu

66

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • trollerson

        Ei mitään järkeä kieltää . . .


      • trollerson

        Ongelma ei ole polttomoottori.

        Ongelma on käytetty polttoaine.

        Polttomoottorille vaihtoehtoisen polttoaineiden kehitys on edullinen ja tehokas tapa nopeasti leikata reippaasti CO2 päästöjä. Ei tarvitsisi odottaa koko autokannan uusiutumista tai sähköautojen halpumista.

        Polttomoottorin itsensä kielto on yhtä typerää ilmaston kannalta kuin ydinvoiman kielto, Suomen kaltaisessa maassa nämähän ovat osa ratkaisua eivätkä ongelmaa.

        Eli ohjausvaikutusta pitää kohdistaa polttoaineeseen, ei itse moottoriin.


      • itseasiass

        ei ole itseasiassa mitään ongelmaa.


    • frfrfreedede

      Väestönkasvu on kiellettävä kehitysmaissa ja kehittyvissä maissa joissa on jo väestön enemmistö.
      Samalla voidaan kieltää Kiinan ja Intian saastuttaminen ja tuotteiden tuonti länteen.
      Kielletään myös elintarvikkeiden tuonti Suomeen muualta kuin Euroopasta.
      Maahanmuuttokielto voimaan muilta kuin ammattilaisilta.

      • hevosystis

        Hevosia lisää
        Onhan ennenkin pärjätty hevoskyydillä. Onneksi tiet ovat hyvät Aletaan valmistaa hevoskärryjä ja kissejä. Talvella tarvitaan hevosrekijä. Ja toki itse hevosia pitää lisätä useita satoja tuhansia
        yksilöitä eli ainkakin yksi hevonen perhettä kohden


    • GasolineRules

      Sinulla ei taida olla rahhoo autoon, kun niin haluat kieltää sen kaikilta muiltakin.
      Kunhan poliitikot heräävät hypnoosistaan, ilmastonmuutoksen estäminen painuu
      mahdottomuudessaan unholaan koska mitään lämpenemistä ei tapahtunutkaan.
      Autoteollisuus jatkaa entiseen malliin. Moottorit kasvaa ja muskelit on taas arvossaan.

    • hohhoijjaaaa

      Taas täysin päätön aloitus, jota ei ole perusteltu mitenkään.
      Miltä ilmasto pitäisi pelastaa? Mikä sitä muka uhkaa?
      Ja miten juuri polttomoottori liittyy asiaan mitenkään?

    • ilmastonmuutoskriitikko

      Taas uksi pöljä, joka ei ymmärrä mitään biologiasta, eikä perustele mitenkään vaatimustaan. Aivan ilmeisesti vaatimuksen perustana on pelkkä vihreä ideologia valheineen. Kerroppa, mikä ylläpitää elämää maassa. Kait sinä nyt biologiasta edes sen verran tiedät. Jos vastausta ei tule, oletan, että et tiedä edes sitä.

    • herätys.vihreät

      Ilmastonmuutosta rajoitetaan parhaiten laittamalla valtioiden väliset rajat kiinni.
      Esim. Suomessa ihmisen hiilijalanjälki on hirvittävän suuri verrattuna kehitysmaalaiseen joten sieltä ei kannata tuottaa ihmisiä Suomeen.
      Turha turistien lentomatkailu kiellettävä ja keskityttävä kotimaan matkailuun.
      Vihreitten tulisi ottaa nämä asiat vaaliteemoikseen.

    • Äänestyskoppivaikuttaa

      Vihreät on kiellettävä.

    • SitäOikeaaTotuutta

      Sähköautot ei ole vaihtoehto sellaisenaan polttomoottoriautoille. Sähköautot eivät siis tule rysäyksellä, Kun huutokauppa-asenne autoja koskien loppuu ja järki otetaan käteen uutta rakenteellista asetelmaa tutkittaessa, pitää huomioida haitat kokonaisuutena sähköautojen valmistamisesta alkaen, sekä loppukäytön suhteen.
      Esim. vahinkotapauksessa litium akun palaessa syntyvä vetyfluoridi, on erittäin myrkyllistä. Tappava annos on noin sata milligrammaa per kuutiometri ilmaa. Akussa on tätä ainetta 2-20 kg
      Akun sammutus kestää vähintään kuusi tuntia, jolloin lähialue pitää eristää em. kaasun takia, tie tai katu katkaista liikenteeltä.
      Vielä senkin jälkeen akku voi syttyä palamaan parin vuorokauden ajan eli pitää olla taivasalla.
      Uskaltaako kolaritilanteessa kukaan mennä pelastamaan henkilöitä autosta, ettei pääse hengestään sähköiskun tai myrkyllisen kaasun takia?
      Näistä vaaroista ei ole Suomen "lehdistössä" puhuttu, ja luultavasti jätetty puhumatta aivan tarkoituksellisesti.

      • antidenialisti

        Hyvä kun laitoit tuon riskin julki. Ennestään tiesin, että yksi rahtikone on pudonnut sen takia, että siihen oli lastattu suuri määrä Litiumakkuja. Ei siis ole nekään aivan vaarattomia. Muutenkin meiltä salataan ties kuinka paljon tietoa, kun valtamedia paasaa vain vihreää propagandaa.

        Touhu on mennyt aivan mahdottomaksi, Olen siihen yrittänyt vaikuttaa lähes kaksi vuotta, mutta homma vaan kiihtyy ja vääristyy yhä lisää, ja poliitikotkin tekee päätökset yksipuolisen vääristyneen valeuutisoinnin perusteella. Taitaa kaikissa toimituksissa olla vihreät vallassa.

        Onhan se tietysti kiva jutella vain samanmielisten kanssa siellä mediataloissa. Säilyy työilmapoiiri hyvänä, kun ei soraäänet pääse esiin. Entä sitten jos joukossa on joku joka osaa ajatellakin jopa omilla aivoilla. Voihan sitä kuulla vapaa-ajalla jotakin, mikä herättää uteliaisuuden.

        Helsingistä ei ikina saa vastauksia mihinkään postiin nykyään. Tuntuu siltä että kaikki tahot on suorastaan linnottautuneet ulkomaailmaa vastaan. Viestejä ei ilmeisesti kuksaan edes lue. Ollaan niin ennakoluuloisia ulkomaailman suhteen. Tuskinpa minä olen ainoa joka on yrittänyt.

        YJEilmoittaa että kaikkiin viesteihin ei voi vastata, koska niitä tulee 100 000 vuodessa. Jo määrä viittaa siihen, että kansa kokee YLE:n valemediaksi. Minä ainakin koen. Kaikki vähänkin monimutkaisemmat jutut minä kyseenalaistan.

        Niissä on toimittajien henkilökohtaisia mielipiteitä, enkä luota niihin tippaakaan. Hirveä ilmastonmuutosuutisointi on vienyt luottamuksen muuhunkin valtamedian uutisointiin. Minä kun tiedän siitä asiasta valtavan paljon enemmän kuin pöljät asenteelliset toimittajat.

        Olen elämäni aikan opetellut useita vaativia ammatteja. joten tiedän, että toimittajien tietotaso on aivan nolla minuun verraten. Nollana se pysyykin, kun ei suostu ottamaan tietoa vastaan. Valtamedia kuvittelee olevansa ainoa luotettava media, ja leimaa kaiken muun valemediaksi.

        Siinä pesuveden mukana meneen myös eri alojen ammattiopetus. Jos ammattiopetuksen ja kokemuksen antamaa tietoa tyrkyttää valtamedialle, seurauksena on vain syvä hiljaisuus ja propaganda jatkuu entiseen malliin aivan kuin jönsillä. Toimittajat vaan yksinkertaisesti kieltäytyy uskomasta muuhun kuin omaan vihreään näkemykseen.

        Edes niin yksinkertainen totuus ei mene jakeluun, että lämmintä kaasua voi olla ainoastaan jos kaasu absorboi lämpöä. Se on yksinkertasisimpia totuuksia minkä tiedän. Täytyy olla hyvin yksinkertainen, jos ei sitä ymmärrä

        Kaikki ilman kaasut sisältää lämpöenergiaa, joka on niihin sitoutunut elikkä absorboitunut. Paras tieto siitä asiasta on kaasuteollisuudessa. joka paineistaa ja nesteyttää ilmakehän kaasuja. Paineistettaessa kaasuista poistuu lämpöä, ja jotta kaasut nesteytyisi, täytyy lähes kaikki lämpö poistaa. Tietääkö tämän vain ne pilkatut kaasuinsinöörit. Onneksi ei sentään. Minäkin tiedän.

        Miksikö kaasuja nesteytetään. Ensinnäkin kaasut pystyy erottelemaan vain nesteyttämällä. Jokaisen kaasun nesteytymislämpötila on erilainen. Toiseksi kaasuja on helpompi kuljettaa ja varastoida nesteytettynä, koska ne vie paljon vähemmän tilaa.

        Käyttökohteessa nestemäinen kaasu sitten muutetaan kaasuksi lämmittämällä. Ei tämänkään ymmärtäminen pitäisi olla lainkaan vaikeaa. Miksi sitten maailman ilmastotiede ei sitä ymmärrä.
        Miksi sen ymmärtää vain ne, jotka työkseen käyttää kaasuja. Kysymys on asenteista. Asenteet estää ymmärtämisen yksinkertaisissakin asioissa.

        Ilmastotiede on kieltäytynyt hyväksymästä muiden tieteiden tietoa. Vielä 1960-luvulla asia olisi ollut helppo korjata. Nyt on ongelmana luutuneet asenteet. Vanhaa mätää teoriaa pönkitetään kaikenlaisilla uusilla teoreettisilla väittämikllä. Koskahan se korttitalo romahtaa.

        Ilmastotieteen mukaan lämmön absorboinnissa on kysymys molekyylien värähtelystä. Fyyrikkojen mukaan absorboinnissa on kysymys atomien viritystilan noususta. Kun atomeihin tulee energiaa lisää, elektronit siirtyy kiertämään ulommilla radoilla. Tämä on siis fyysikkojen näkemys.

        Lämpölaajeneminen tudistaa fyysikkojen näkemyksen puolesta. Jonkinlainen paisuminen niissä atomeissa joka tapauksessa tapahtuu lämmön vaikutuksesta. Minä kyllä epäilen, että atomiteoriakin menee vielä uusiksi. Sekin on keksitty jo 1800-luvulla.

        Niels Bohr näki unen, jossa hän istui auringon päällä ja planeetat kiersi ympärillä. Siitä unesta hän keksi atomimallin. Entä sitten kitka. Aineessa atomit on kiinni toisissaan. Pidän sitäkin teoriaa kyseenalaisena nykytiedon valossa.

        Toistaiseksi varmuudella tiedetään vain se että atomissa on kolmenlaisia osasia. On elekroneja,protoneja ja neutroneja. Toistaiseksi tarkin kuva mitä atomeista on saatu on sellsinen että atomit näkyy aineen pinnalla pieninä nystyinä.

        Mitä tuohon aloitukseen tulee, niin kaiken kieltäjien tietotaso on aivan olematon. Olisi syytä jättää tuollaiset vaatimukset esittämättä, kun ei ole edes sitä tietoa, mitä hiilidioksidi aiheuttaa luonnossa. Se on paras mahdollinen lannoite. Sen takia Suomen metsät kasvaa nopeasti.


      • cirruskerosiiano

        Kuulemani mukaan sähköautoille ei tehdä kolaritestejä


    • Nappi57

      Siis luuleeko vihreät, Sdp ihan oikeasti että Suomessa kaikilla on varaa ostaa sähkö auto ja Diesel auto???

      Eihän city vihreät todennäköisesti tiedä mistä se paprika, porkkana ja jne tulee sinne lähi kauppaan tai hiilidioksidin tärkeyttä ruuan saanissa. Eli mitä enemmän hiilidioksidia on ilmassa sitä enemmän kasvit sitovat sitä itseensä ja sitä nopeammin kasvit kasvavat sitä enemmän saadaan kasvis niin kuin liharuokaa ja happea.
      Mitä vähemmän hiilidioksidia on sitä hitaammin ja vähemmän saadaan ruokaa ja happea ja sitä kalliimpaa ruuan ostaminen on.

      Veikkaan että yksikään city vihreä ei ole käynyt tai yöpynyt metsässä saatika poimineet marjoja tai sieniä koska he eivät uskalla puistua todennäköisesti kehä 3 ulkopuolelle elleivät mene toiseen suur kaupunkiin.

    • jäätävääkeliä

      Onhan noita polttomoottoreita muuallakin kuin autoissa. Onko aloittaja miettinyt montako traktoria, leikkuupuimuria, ruohonleikkuria, perämoottoria, ja moottorisahaa suomalaisilla on. Eipä taida lähitulevaisuudessa leikkupuimureita, traktoreita tai metsäkoneita olla markkinoilla akkukäyttöisinä. Mistä saadaan riittävästi sähköä ja mistä akkumateriaalia jos polttomoottorit kiellettäisiin niinkuin aloittaja ehdotti. Kuka tuon lystin maksaisi.

      • näin.se.on

        Näin on, ja puhumattakaan raskaista maansiirtokoneista, joilla louhitaan rautamalmia, että saadaan sitä peltiä sähöautojen ympärille, moottoreista puhumattakaan.


    • KiellettäväOn

      Niin on. Aion ottaa seuraavassa yhtiökokouksessa esille sen että taloyhtiön pysäköintipaikkojen tilalle täytyy rakentaa hevostallit.

    • Linkolanoppipoika

      Jos polttomoottoritekniikka kehittyy puhtaammaksi ja polttoaine olisi esim. bioetanoli, niin miksi pitäisi sellainen kieltää?
      Mulla ei ole autoa, kun ei ole pienipalkkaisella varaa. Poljen työhön fillarilla 10 kilsaa suuntaansa. Moni samassa työpaikkani talossa ihmettelee kuinka jaksan. Heillä on paremmat palkat ja omistavat autoja.
      En mitenkään pystyisi tähän, jos minulla olisi lapsi, jota pitäisi vielä matkoilla viedä kolmanteen paikkaan hoitopaikkaan.
      Väitän vakavasti, että, jos työpaikallani muilta otettaisiin autot pois ja fillari alle, niin harva sinne oikeasti kovin usein pääsisi. Ei ainakaan sellaiset, joilla on lasten kuskausta tai, jotka eivät ole nuoria ja terveitä, kuten minä.
      Moni, jolla on auto siellä valittavat päivittäin sitä, että auton pito kaikkinen kustannuksineen on liian kallista heille.
      Mikäli autoilu jatkossa kallistuu kokonaisuudessaan enää yhtään, niin Suomi pysähtyy.
      Moni lapsi on vielä ymmärrettävästi naivii ja osoittaa mieltä ilmastonmuutosta vastaan, mutta mites sitten suu pannaan kun pitääkin kävellä kouluun ja harrastuksiin?
      En mä sähköautoja vastusta. Ottaisin itsekin sellaisen, jos saan sen hintaan 500 euroa ja käyttö ja huoltokustannukset olisivat 50 euroa.
      Silloin voisin käydä töissäkin, vaikka kauempanakin.
      Nyt olen tähän asti joutunut etsimään työni fillarimatkan päästä.
      Mites mielenosoittajalapset suostuisivat asumaan talossa, jossa huonelämpötila olisi talvella sama, kuin ulkona? Miksi ette mene itkemään isälle ja äidille, että lämmitys seis ja HETi!!!???

      • pysähtyköön-vain

        Näin on asia nähtävä: polttomottorikiellolla Suomi pysähtyy. Kaukolämmön kieltämisellä Suomi jäähtyy tai jopa jäätyy. Sitäkö hölmöt haluatte?
        Globaali talous pitäisi kieltää ja tavaran kuskaus verottomilla saastuttavilla laivoilla edes takaisin.

        Lähiruoka ja talous kunniaan. Suomi liitoutukoon vain lähimaiden kanssa.


      • BenHuroninTestamentti
        pysähtyköön-vain kirjoitti:

        Näin on asia nähtävä: polttomottorikiellolla Suomi pysähtyy. Kaukolämmön kieltämisellä Suomi jäähtyy tai jopa jäätyy. Sitäkö hölmöt haluatte?
        Globaali talous pitäisi kieltää ja tavaran kuskaus verottomilla saastuttavilla laivoilla edes takaisin.

        Lähiruoka ja talous kunniaan. Suomi liitoutukoon vain lähimaiden kanssa.

        Katsokaa globaalien verkkokauppojen sivuja ja kauhistukaa sitä krääsän loputonta valtamerta jota siellä tarjotaan. Niitä sitten ostellaan ja kuskataan lentorahteina ympäri palloa, ja parhaimmillaan vielä palautetaan samaa reittiä. Siinä on suomalaisen lapsiperheen arjen pyörittämisessä välttämättömät kulkemiset kevyttä evästä tämän turhuuden markkinan rinnalla.
        Talouselämä muuten kirjoitti sattuvasti Nesteen MyDieselistä, päästöjen väitetään vähenevän jopa 90%. Jos oikein tulkitsin niin Suomi saavuttaisi ilmastotavoitteensa vähällä vaivalla ja ihan markkinaehtoisesti kompensoimalla ko. polttoaineen hintapreemion kuluttajille laskemalla litkusta perittävää veroa 19c/l.


      • butterfly.safety.razor

        Kiellettävä 50v tulevaisuudessa jos ei tuo rihkaman ostaminen/kulutus taannu. USAssa ei ole muovikasseille hintaa. Juomat muovipulloissa ei mene kierrätykseen, eikä niistä saa panttia. Muovia kasvisten ympärillä. Kertakäyttö astiat kotona ja ihan joka paikassa. Sama muualla maailmassa. EU ainut joka yrittää. Muiden pitäisi yrittää myös.

        Silloin ollaan varmasti tutkittu kaikki vaihtoehdot. Jos polttomoottori on tehokas niin ei sitä kielletä, mutta jos USA ei muutu niin sitten kielletään koska meillä ei ole muita etenemiskeinoja.

        Ihmisistä 40% on ylipainoisia. Kulutus ei laannu kun ei osata olla edes lihomatta ylensyönnillä. Calorie deficit niin laihdut. Liikkuminen on epäterveellistä ylipainoiselle tai huono ryhtiselle. Ainut syy miksi liikkumista painostetaan on että kulutus ei vähene jos liikkumalla menee kilot (eikä edes mene sitten syyllistetään ja kulutus pysyy korkealla tehden rahaa ruuan valmistajille). Sokeri riippuvuus ja jatkuva 5 ateriaa päivässä rasittaa haimaa ja tekee diabeettiseksi. Sokeria täytyy saada useasti päivässä muuten tulee huono olo. Vieroitusoireet. Mehut ja hedelmät pitävät sokerihumalan päällä. Alkoholi ei ole koskaan hyväksi. Tupakka/vape nikotiini riippuvuus samanlainen kuin sokeri.

        Norjan lohi ja muut kalat kalanviljelys altaissa saa suuret annokset Monsanton rikkaruohomyrkkyä. Syö kerran kuukaudessa maksimissaan näitä kalaruokia. Valmisruoka kalamössöt on valmistettu kalojen haittaosista. Pää, eväät, sisälmykset..


      • okkkkkkkkkkkkkkko
        BenHuroninTestamentti kirjoitti:

        Katsokaa globaalien verkkokauppojen sivuja ja kauhistukaa sitä krääsän loputonta valtamerta jota siellä tarjotaan. Niitä sitten ostellaan ja kuskataan lentorahteina ympäri palloa, ja parhaimmillaan vielä palautetaan samaa reittiä. Siinä on suomalaisen lapsiperheen arjen pyörittämisessä välttämättömät kulkemiset kevyttä evästä tämän turhuuden markkinan rinnalla.
        Talouselämä muuten kirjoitti sattuvasti Nesteen MyDieselistä, päästöjen väitetään vähenevän jopa 90%. Jos oikein tulkitsin niin Suomi saavuttaisi ilmastotavoitteensa vähällä vaivalla ja ihan markkinaehtoisesti kompensoimalla ko. polttoaineen hintapreemion kuluttajille laskemalla litkusta perittävää veroa 19c/l.

        Juuri näin! Niin kuin itsekin kirjoitin turhuuden markkinoista ja hallitsemattomasta väestönkasvusta muualla maailmassa. Globalismi sylettää!


      • einiitäolesiellä
        pysähtyköön-vain kirjoitti:

        Näin on asia nähtävä: polttomottorikiellolla Suomi pysähtyy. Kaukolämmön kieltämisellä Suomi jäähtyy tai jopa jäätyy. Sitäkö hölmöt haluatte?
        Globaali talous pitäisi kieltää ja tavaran kuskaus verottomilla saastuttavilla laivoilla edes takaisin.

        Lähiruoka ja talous kunniaan. Suomi liitoutukoon vain lähimaiden kanssa.

        Kaukolämpö ei pelaa polttomoottoreilla. Öljy ja kivihiili toki tuodaan maahan laivoilla, niin ydinvoimaloiden polttoaineetkin. Jälkimmäiset ovat kyllä määrällisesti niin pieni lasteja, että voitaisiin kuljettaa vaikka pienillä purjelaivoilla.


      • uittu-et-piip
        einiitäolesiellä kirjoitti:

        Kaukolämpö ei pelaa polttomoottoreilla. Öljy ja kivihiili toki tuodaan maahan laivoilla, niin ydinvoimaloiden polttoaineetkin. Jälkimmäiset ovat kyllä määrällisesti niin pieni lasteja, että voitaisiin kuljettaa vaikka pienillä purjelaivoilla.

        Nämä kaksi asiaa ovat yhteismitallisia: polttomoottorit ja kaukolämpö. Niiden toiminta perustuu polttoon ja suuri yleisö luulee , että ne pitäisi kieltää.


      • yhteinenmitta
        uittu-et-piip kirjoitti:

        Nämä kaksi asiaa ovat yhteismitallisia: polttomoottorit ja kaukolämpö. Niiden toiminta perustuu polttoon ja suuri yleisö luulee , että ne pitäisi kieltää.

        Minne unohdit esim. sähköntuotannon, sitäkin tehdään edelleen huomattavan paljon polttamalla? Unohdit myös että polttomoottorien hyötysuhde on luokkaa max. noin 40 % mutta voimaloissa sähkön ja kaukolämmön yhteistuotannossa hyötysuhde on yli 90 %.
        Jos voimala käyttää polttoaineena maakaasua, siitä syntyy käytettyä energiayksikköä kohti noin kolmanneksen vähemmän hiilidioksidia kuin öljytuotteiden tms. poltossa. Kaasua voidaan käyttää, ja pienemmässä mitassa jo käytetäänkin, myös polttomoottorien polttoaineena: Esim. Turusta Tukholmaan ajeleva Viking Grace käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua!


      • oikea_todellisuus
        yhteinenmitta kirjoitti:

        Minne unohdit esim. sähköntuotannon, sitäkin tehdään edelleen huomattavan paljon polttamalla? Unohdit myös että polttomoottorien hyötysuhde on luokkaa max. noin 40 % mutta voimaloissa sähkön ja kaukolämmön yhteistuotannossa hyötysuhde on yli 90 %.
        Jos voimala käyttää polttoaineena maakaasua, siitä syntyy käytettyä energiayksikköä kohti noin kolmanneksen vähemmän hiilidioksidia kuin öljytuotteiden tms. poltossa. Kaasua voidaan käyttää, ja pienemmässä mitassa jo käytetäänkin, myös polttomoottorien polttoaineena: Esim. Turusta Tukholmaan ajeleva Viking Grace käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua!

        Hiilidioksidin määrää ilmakehässä tulisi kasvattaa kaikin keinoin, ja siitä tulisi palkita.


      • deeeeeeeede
        yhteinenmitta kirjoitti:

        Minne unohdit esim. sähköntuotannon, sitäkin tehdään edelleen huomattavan paljon polttamalla? Unohdit myös että polttomoottorien hyötysuhde on luokkaa max. noin 40 % mutta voimaloissa sähkön ja kaukolämmön yhteistuotannossa hyötysuhde on yli 90 %.
        Jos voimala käyttää polttoaineena maakaasua, siitä syntyy käytettyä energiayksikköä kohti noin kolmanneksen vähemmän hiilidioksidia kuin öljytuotteiden tms. poltossa. Kaasua voidaan käyttää, ja pienemmässä mitassa jo käytetäänkin, myös polttomoottorien polttoaineena: Esim. Turusta Tukholmaan ajeleva Viking Grace käyttää polttoaineena nesteytettyä maakaasua!

        En mitään unohtanut vaan ei asia kuulunut siihen vaan kyse oli polttamisen avulla tehdystä energiasta. Lämmitämistä hiilellä ei voi lopettaa tai asumiskustannukset kasvavat hurjasti.

        Sitähän emme halua.


      • yhteinenmitta
        deeeeeeeede kirjoitti:

        En mitään unohtanut vaan ei asia kuulunut siihen vaan kyse oli polttamisen avulla tehdystä energiasta. Lämmitämistä hiilellä ei voi lopettaa tai asumiskustannukset kasvavat hurjasti.

        Sitähän emme halua.

        Nyt on vähän vaikea kommentoida: Mitä tarkoitat hiilellä lämmittämisessä, tarkoitatko kivihiiltä puhuessasi hiilestä, vai mitä? Asutko talossa jossa on jonkinlainen koksi ( eli hiili- ) lämmitys, vai mitä? Onko sellaisia taloja ollut suomessa enää aikoihin Mitä yrität kertoa?


      • jäätävääkeliä
        yhteinenmitta kirjoitti:

        Nyt on vähän vaikea kommentoida: Mitä tarkoitat hiilellä lämmittämisessä, tarkoitatko kivihiiltä puhuessasi hiilestä, vai mitä? Asutko talossa jossa on jonkinlainen koksi ( eli hiili- ) lämmitys, vai mitä? Onko sellaisia taloja ollut suomessa enää aikoihin Mitä yrität kertoa?

        Hanasaari B voimalalaitos. Kivihiilellä tuotetaan 440 MW teholla lämpöä helsinkiläisille.


      • yhteinenmitta
        jäätävääkeliä kirjoitti:

        Hanasaari B voimalalaitos. Kivihiilellä tuotetaan 440 MW teholla lämpöä helsinkiläisille.

        Ei taida Hanasaaren voimala kyetä ihan tuota lämpötehoa toimittamaan, karkean virheellisiä ovat tietosi!
        Kivihiilen käyttö on Helsingissä vähentynyt koko ajan, johan esim. Hanasaaren vanhempi voimala on ollut purettuna pian kymmenkunta vuotta. Ja muutaman vuoden tämän nyt toimivankaan on enää tarkoitus olla toiminnassa, etkä tätäkään tiedä? Ja montako kuukautta per vuosi se on keskimäärin ollut tuotannossa ja millä teholla? Seurailepa miten pieniksi käyvät savut joskus Toukokuusta aina tuonne Lokakuulle.
        Suomessa poltetun kivihiilen osuus koko maailmassa poltettavasta hiilestä on olemattoman pieni, mitähän se olisi, promillen promillesosia tai sellaista.


      • jäätävääkeliä
        yhteinenmitta kirjoitti:

        Ei taida Hanasaaren voimala kyetä ihan tuota lämpötehoa toimittamaan, karkean virheellisiä ovat tietosi!
        Kivihiilen käyttö on Helsingissä vähentynyt koko ajan, johan esim. Hanasaaren vanhempi voimala on ollut purettuna pian kymmenkunta vuotta. Ja muutaman vuoden tämän nyt toimivankaan on enää tarkoitus olla toiminnassa, etkä tätäkään tiedä? Ja montako kuukautta per vuosi se on keskimäärin ollut tuotannossa ja millä teholla? Seurailepa miten pieniksi käyvät savut joskus Toukokuusta aina tuonne Lokakuulle.
        Suomessa poltetun kivihiilen osuus koko maailmassa poltettavasta hiilestä on olemattoman pieni, mitähän se olisi, promillen promillesosia tai sellaista.

        Helen kertoo, että lämmöntuotto on 420MW. Tässä https://www.talouselama.fi/uutiset/helsinki-tarvitseekin-kolme-biovoimalaa-hanasaaren-hiilivoimalan-tilalle-luvassa-kohtuullista-rekkarallia/e0187cf3-9400-3cc1-a331-59adbae4947c uutisessa oli tuo 440MW. Kyllä minä sen tiesin, että vihreät voittivat äänestyksessä ja Hanasaari olisi tarkoitus sulkea 2024. Ei se päästöjä vähessä kun rekat ajavat eri puolilta suomea polttoainetta noihin hiilivoimalan korvaaviin hakevoimaloihin.

        Helenin kaukolämmöstä n. 60 prosenttia tuotetaan nyt kivihiilellä. Kivihiilen käyttö ei ole vähentynyt vaan päinvastoin lisääntynyt parina viime vuotena.


      • kaikki-kieltoon
        jäätävääkeliä kirjoitti:

        Hanasaari B voimalalaitos. Kivihiilellä tuotetaan 440 MW teholla lämpöä helsinkiläisille.

        Juuri näin.kaukolämpö toimii tehokkaasti hiilellä jota tuodaan laivoilla aivan voimalan viereen Itämeren alueelta Puolasta. Toinen vaihtoehto on polttaa risuja joita tuodaan sadoilla savuttavilla rekoilla Helsingin läpi ruuhkauttaen liikenteen. Sairas ajatus lopettaa hiilen polttaminen kaukolämmössä. 20 % nousee vuokrat ja kustannukset hiilen käytön lopettamisesta.

        Kuka yleensä voi tehdä tuollaisen päätöksen? diktaattori vai?


      • jäätävääkeliä
        kaikki-kieltoon kirjoitti:

        Juuri näin.kaukolämpö toimii tehokkaasti hiilellä jota tuodaan laivoilla aivan voimalan viereen Itämeren alueelta Puolasta. Toinen vaihtoehto on polttaa risuja joita tuodaan sadoilla savuttavilla rekoilla Helsingin läpi ruuhkauttaen liikenteen. Sairas ajatus lopettaa hiilen polttaminen kaukolämmössä. 20 % nousee vuokrat ja kustannukset hiilen käytön lopettamisesta.

        Kuka yleensä voi tehdä tuollaisen päätöksen? diktaattori vai?

        Helsingin vihreät tuon päätöksen ovat tehneet. Aate syrjäyttää järjellisen ajattelun.


      • yhteinenmitta
        jäätävääkeliä kirjoitti:

        Helen kertoo, että lämmöntuotto on 420MW. Tässä https://www.talouselama.fi/uutiset/helsinki-tarvitseekin-kolme-biovoimalaa-hanasaaren-hiilivoimalan-tilalle-luvassa-kohtuullista-rekkarallia/e0187cf3-9400-3cc1-a331-59adbae4947c uutisessa oli tuo 440MW. Kyllä minä sen tiesin, että vihreät voittivat äänestyksessä ja Hanasaari olisi tarkoitus sulkea 2024. Ei se päästöjä vähessä kun rekat ajavat eri puolilta suomea polttoainetta noihin hiilivoimalan korvaaviin hakevoimaloihin.

        Helenin kaukolämmöstä n. 60 prosenttia tuotetaan nyt kivihiilellä. Kivihiilen käyttö ei ole vähentynyt vaan päinvastoin lisääntynyt parina viime vuotena.

        Sähkön ja kaukolämmön yhteistuotantovoimaloissa sähkön ja kaukolämmön suhde on karkeasti puolet ja puolet. Esim. Vuosaaren maakaasua käyttävillä voimaloilla sähkön osuus on jopa hieman lämmön osuutta suurempi. Hanasaaren kahden yksikön sähköteho on yht. noin 220 MW, miten ne samanaikaisesti kykenisivät tuottamaan kaukolämpöä jolloin 440 MW:n teholla, eivät mitenkään.
        Ei pidä pelkästään käsitellä vuoden tai kahden ajan tilastoja, pitemmässä juoksussa kivihiilen käyttö Helsingissä on vähentynyt huomattavasti. Hanasaaren voimalan lopettaminen ei liioin ole niin iso ja vaikeasti korvattava asia kuin kuulee väitettävän, mutta sähkön suhteen omavaraisuus tietenkin heikkenee, kun käytetään yhä enemmän vain lämpövoimaloita, mutta esim. puhtaalla maakaasulla hanasaaren yksiköiden lämpöteho on helposti korvattavissa. Tiedetään toki ettei puhdas maakaasukaan vihreille kelpaa, vaan he unelmoivan jostakin risu- pellettipoltosta. Kaikissa vaihtoehdoissa todennäköisesti kustannukset jonkin verran nousevat, kivihiili on jo jonkin aikaa ollut edullisin polttoine. Mutta rahahan on vain rahaa, ja kaupunkilaiset äänestäessään vihreitään ilmaisevat olevansa halukkaita maksamaan reippaasti lisää energiastaan.
        Ja päätöksiähän kaupungissa tekevät vaaleilla valitut poliitikot, he viime kädessä hyväksyvät tai hylkäävät hankkeet, ainakin kaikki suurimmat sellaiset. Tämä vain jälkikaneettina kun joku edellä arveli siihen tarvittavan diktaattoria!


      • ddddddddede
        yhteinenmitta kirjoitti:

        Sähkön ja kaukolämmön yhteistuotantovoimaloissa sähkön ja kaukolämmön suhde on karkeasti puolet ja puolet. Esim. Vuosaaren maakaasua käyttävillä voimaloilla sähkön osuus on jopa hieman lämmön osuutta suurempi. Hanasaaren kahden yksikön sähköteho on yht. noin 220 MW, miten ne samanaikaisesti kykenisivät tuottamaan kaukolämpöä jolloin 440 MW:n teholla, eivät mitenkään.
        Ei pidä pelkästään käsitellä vuoden tai kahden ajan tilastoja, pitemmässä juoksussa kivihiilen käyttö Helsingissä on vähentynyt huomattavasti. Hanasaaren voimalan lopettaminen ei liioin ole niin iso ja vaikeasti korvattava asia kuin kuulee väitettävän, mutta sähkön suhteen omavaraisuus tietenkin heikkenee, kun käytetään yhä enemmän vain lämpövoimaloita, mutta esim. puhtaalla maakaasulla hanasaaren yksiköiden lämpöteho on helposti korvattavissa. Tiedetään toki ettei puhdas maakaasukaan vihreille kelpaa, vaan he unelmoivan jostakin risu- pellettipoltosta. Kaikissa vaihtoehdoissa todennäköisesti kustannukset jonkin verran nousevat, kivihiili on jo jonkin aikaa ollut edullisin polttoine. Mutta rahahan on vain rahaa, ja kaupunkilaiset äänestäessään vihreitään ilmaisevat olevansa halukkaita maksamaan reippaasti lisää energiastaan.
        Ja päätöksiähän kaupungissa tekevät vaaleilla valitut poliitikot, he viime kädessä hyväksyvät tai hylkäävät hankkeet, ainakin kaikki suurimmat sellaiset. Tämä vain jälkikaneettina kun joku edellä arveli siihen tarvittavan diktaattoria!

        Ei kannata saivarrella hiilestä/kivihiilestä vaan siitä kuinka asumiskustannukset Helsingissä nousevat reippaasti ja risujen ja pellettien kuskaus saastuttaa oikeasti. Kivihiili on edullista ja sitä saa käyttää Puolassa vapaasti mutta ei meillä, näköjään???


    • zxczxc

      Vihervasemmisto tulisi kieltää ihmisyyden vastaisena liikkeenä

      • suvakki.emma

        Väestönsiirrot lämpimistä kehitysmaista tänne kylmään ja pimeään suuren hiilijalanjäljen kuluttajiksi on yksi vihreän valheen ilmenemismuodoista.


      • korkein.totuus
        suvakki.emma kirjoitti:

        Väestönsiirrot lämpimistä kehitysmaista tänne kylmään ja pimeään suuren hiilijalanjäljen kuluttajiksi on yksi vihreän valheen ilmenemismuodoista.

        Vihreiden ydijoukko on entisiä stalinisteja, joilta aate lipesi alta. Tavoitteet ovat poliittiset. Ympäristöteemaa käytetään vain sumuverhona.

        Tohtori Eero Paloheimokin sai tuosta tarpeekseen ja jätti koko puolueen.


    • Speedy1960

      Mikähän mahtaa olla Suomessa -30 asteen pakkasessa öljylämmityksellä tuotetun tomaatin hiilijalanjälki? Ehkä sittenkin kannattaa raahata tomaatteja niistä maista missä ne kasvaa vuoden ympäri ilman turhaa erillistä lämmitystä, vai mitä? Eihän se. että bensakoneet kiellettäisiin ole mikään ongelma. Kaasu, -bio ja etanolikoneet ovat vähäkulutuksisempia, sähköstä puhumattakaan. Kyllä ne sähköautot halpeenee nopeasti. Raskas liikenne on ongelma. Siihen ei taida paljon vaihtoehtoja olla.
      Kyllä jo se. että tänään jo Rymättylässä laitetaan perunat maahan helmikuussa sanoo jotain ilmastosta. Mistään ei kuitenkaan tiedetä onko lämpeneminen pysyvää. On se ennenkin lämmennyt esim. 800-1000-luvulla jolloin arkeologit arvelevat ilmaston olleen noin 3-4 asteetta korkeampi kuin nyt. Kukaan meteorologi ei vaan ole kiinnostunut historiasta. Puhutaan vaan viimeisten 130 vuoden mittauksista. Arkeologien mukaan sellainen 800- 1500 vuoden mittaushistoria olisi kohtuullisen luotettava. Mitä pitempi sen parempi. Ja miten voidaan tietää miten lämmintä on sadan vuoden päästä kun ei osata säätä ennustaa yli 5 päivän päähän luotettavasti.

      • kertausta

        Sään ennustaminen on eri asia kuin hiilidioksidin lisäyksen vaikutuksen ennustaminen.

        Kyse on siitä, miten CO2-lisäys vaikuttaa maapallon säteilytaseeseen. Pallohan saa energiaa säteilynä auringolta ja säteilee sen sitten takaisin avaruuteen. Tasapainotilanteessa "tulot" ja "menot" ovat yhtä suuret. CO2-lisäys pienentää "menoja". Tällöin enrgiaa jää "säästöön" ja se lämmittää ilmakehää, meriä ja mantuja, kunnes uudessa korkeamman lämpötilan tilassa tasapaino palautuu.


      • defrdededefrfrfrfrr
        kertausta kirjoitti:

        Sään ennustaminen on eri asia kuin hiilidioksidin lisäyksen vaikutuksen ennustaminen.

        Kyse on siitä, miten CO2-lisäys vaikuttaa maapallon säteilytaseeseen. Pallohan saa energiaa säteilynä auringolta ja säteilee sen sitten takaisin avaruuteen. Tasapainotilanteessa "tulot" ja "menot" ovat yhtä suuret. CO2-lisäys pienentää "menoja". Tällöin enrgiaa jää "säästöön" ja se lämmittää ilmakehää, meriä ja mantuja, kunnes uudessa korkeamman lämpötilan tilassa tasapaino palautuu.

        Höpönlöpön. Meret joita on 70% pinta-lasta ottavat lämmön talteen ja jakavat sitä sitten pohjoiseen etelästä. Osa lämmöstä menee syviin vesiin.


      • plllplppl

        Ei tuolla hiilijalanjäljellä mitään tee vaan silla ,että raha pysyy omassa maassa. Meillä ei olisi varaa tuoda kaikkia ruokia ulkomailta.


    • KaikkiPois

      Sähkölaitteet ja tavarat unohtui

    • JärkeeSaaKäyttää

      Mistä aloitetaan? Laivoista, lentokoneista, junista... vai moottoriveneistä ja mopoista?

    • trollerson

      Ei se pelastu sillä . . .

      Sulla on lähtötiedot aivan pielessä.

      • trollerjon

        Mä kerron pelastuksen pielen.


    • Sekaisinovat

      Vihreät eivät kuulu äänestyskoppiin vaan pehmustettuun koppiin

    • sdksdk

      Suomalaisten tuottamat päästöt on pienemmät kuin kärpäsenpaska maailman mittakaavassa. Rupeaa pikkuhiljaa ottamaan aivoon tämä vouhotus koko ilmastonmuutoksesta kun ei tälläistä samanlaista vouhotusta kuitenkaan ole näissä maissa jotka oikeasti saastuttavat ja joiden päästöt on niin suuret että pitäisi jo alkaa jotain tekemäänkin Suomi on viimeinen maa missä pitää mitään alkaa tekemään tämän asian vuoksi.

    • dieseliä

      Ostin tuossa juuri Diesel auton ihan vain sentakia koska se saastuttaa eniten.

      • näin.se.on

        Päinvastoin. Diesenmoottori on puhtain tällä hetkellä oleva voimanlähde autoihin.


    • Kieltopolttomoottoreille

      Yle 1 A-studio Talkissa on tänään vihreiden Emma Kari puolustamassa polttomoottoreiden kieltämistä

      • Lisäys

        Klo 21


      • ylenareenassa

      • Totuus_Emmalle

        Kukahan kertoisi tuolle Emma Karille syyn siihen, miksi varsinkin Norjassa myydään sähköautoja enemmän kuin meillä suomessa. Olisiko yksi syy siihen se, että esimerkiksi TESLA S maksaa siellä 45000€ ja meillä suomessa 60000€ olisiko syynä se, että Norjan palkkataso on noin 30-50% korkeampi kuin meillä? Suomalaisten ostamat uudet autot ovat hintaluokaltaan noin 25-30000€, eli... miksi suomessa EI myydä Tesloja niin paljon kuin norjassa.. Valitettavasti nämä kaksi argumenttia hinta ja palkkataso ovat voimassa myös Ruotsin ja Tanskan välisessä vertailussa, ei toki ihan noin isona, mutta kuitenkin merkittävänä tekijänä.


    • skodamankeli

      vihreät virheet on kiellettävä, että elämä pelastuu.

    • maailma.pelastuu

      Mielestäni minun on lopettava se pieni ajoni, että maailma pelastuu, ajan kauppaan ja tarpeellisia ajoja, sekä luvallisesti pysäköin invapaikalle.
      Täten maailma säästyy.
      Onneksi junat pelastaa maailmaa
      https://www.youtube.com/watch?v=aPOnPK80cdw

      Suomi on maailmankaikkeuden pelastaja. Halleluja. Lopetetaan lämmitys, ja kaikki.
      Nuoret voi lopettaa netinkäytön.

    • Kaupunkiolosuhteisiin
      • Ei_tänne_noita_Kiitos

        Halpoja sähköautoja.... joopa joo... suomessa tuokin kinneri maksaa yli 20000€ (tuonti ja verot), tuohon 300km ajomatkaan ei ehkä kannata luottaa suomen olosuhteissa, eikä kyseessä ole mikään perheauto, ehkä kauppakassiksi soveltuva. Kolari ym. turvallisuus onkin sitten ihan toinen juttu, juuri halutaan mopoautoista eroon. Tuonkin kipposen valmistaminen on aiheuttanut paljon enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton.


    • 1987
      • antidenialisti

        Kyllä minäkin uskon, että iso osa 1900-luvun tekniikasta palautetaan vielä kunniaan kunhan kuohunta tukahtuu omaan mahdottomuuteensa. Sitten kun kuohujat on oman uskonsa seurauksena niin sairaita, etteivät enään pysty toimimaan. me muut saamme rauhan.

        Ostin muutama vuosi sitten urheiluauton joka oli automaattivaihteien. Työkaveri sanoi, että kun automaatin ostit, niin ei sinulle muu kelpaakkaan tämän jälkeen. se kuluttu 12 litraa sadalle.

        Seuraavaksi ostin käsiveihteisen Mersun ja tykkään siitä enemmän. Ei takaisin käsivahteistoon siirtyminen ollut mikään ongelma. Tykkään pelata eri yhdidtelmillä. Automaatti ei antanut siihen mahdollisuutta. Oli mahdotonta ajaa taloudellisesti.

        Käsivaihteisellä bensan säästö onnistuu, kun tietää mitä teklee. En koskaan liikkeelle lähtiessä käytä kaikkia vaihteita jos väylä edessä on vapaa. Jos on muita edessa joutuu valitsemaan eri taktiikan. Säästän helposti kaupunkiajossa 1,5-2 litraa sadalle.

        Näin olen toiminut jo vuosikymmeniä, vaikka en usko ilmastomuutosteoriaan. Joskushan se öljy kuitenkin loppuu. Käyttäkäämme sitä siis säästeliäästi.


    • Bensapalaa

      Tein itse ekoteon ostin vanhan auton vein sen romutettavaksi sai palkkion ja hankin uuden nopean auton. Kyl mää oon upee.

    • Speedy1960

      Eihän kukaan ole kieltämässä vanhoja polttomoottoriautoja. Näinhän vaalitentissä kaikki puheenjohtajat totesivat juuri torstaina. Uusia ei vaan enää valmisteta 2030-luvulla. Luultavasti. Vanhojen autojen "saastevero" voi kuitenkin nousta niin paljon, että jossain vaiheessa bio-tai sähköauto tai muu tulee halvemmaksi. Myös bensan ja dieselin hintaa varmaan nostetaan rajusti jossain vaiheessa. Norjan sähköautojen suuri osuus johtuu siitä, että heillä sähköautoissa ei ole lainkaan veroja uuteen ostettaessa. Keskikokoisten bensa-ja sähköautojen hinta Norjassa tällä hetkellä aivan sama. Eli, on helppo silloin valita hiljainen, hyvin kiihtyvä ja käyttökustannuksiltaan paljon halvempi sähköauto.

      • Rahalla_saa

        TESLA S maksaa Norjassa 45000€ ja meillä 60000€, lisäksi kun ottaa huomioon Norjan huomattavasti korkeamman palkkatason (ostovoiman) on Tesla siellä todella varteenotettava vaihtoehto.


      • Lypsylehmän_omistaja

        Mielenkiintoista nähdä, jos polttomoottoriautojen päästömaksuja nostetaan, kuinka kompensoidaan sähköautojen valmistuksen huomattavasti suuremmat päästöt. Sähköauton hinta ei saa kuitenkaan liikaa nousta, ja verotulojakin pitäisi liikenteeltä saada edelleen ainakin 8 000 000 000€, jonka valtio nyt liikenteeltä erilaisina veroina perii (siitähän valtio ei luovu)?


    • jämpitonnäin

      Tulevat sukupolvet ja osittain nykyisetkin ovat jo niin tyhmiä öyhöttäjiä, että paras ratkaisu on poistaa ongelma juurineen eli ihmiset. Mikä järki näin typerien ihmisten kanssa edes on elää?
      10v aikana ihmiset ovat tyhmentyneet ja muuttuneet vain vihaisemmiksi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe