2019 GGR 11

GGR-aloittaja

Jatketaanpa taas jännittävän kilpailutilanteen seuraamista tämäkin viikko.

89

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Kilpailutilanteen jännitys on väljähtynyt. Jopa Suhaili on 500mpk edellä. Lähinnä seurailen kuinka säät kehittyy ja miten niitä hyödynnetään tai ei.
      Nyt on erikoisuus: 12:00 UTC YB näyttää Asterialle 5,4s vauhtia vaikka Windyn mukaan ei ole mitään tuulta. Tapsa on saanut moottorin käyntiin?. Muttei silloinkaan liikkuisi noin kovaa.

      • GGR-aloittaja

        Moottorilla ei ole toivoa lähteä käyntiin. Mutta mun näytöllä Windy kertoo oikein mukavasta tuulesta. Tosin aivan lähellä edessä on kapea pläkävyöhyke, jonka toisella puolen odottaa 180 asteen shifti.


      • seppomartti
        GGR-aloittaja kirjoitti:

        Moottorilla ei ole toivoa lähteä käyntiin. Mutta mun näytöllä Windy kertoo oikein mukavasta tuulesta. Tosin aivan lähellä edessä on kapea pläkävyöhyke, jonka toisella puolen odottaa 180 asteen shifti.

        Koetitko pistää Wingyn ja trackerin näytöt samaan hetkeen?. Sää ja sijainti tulevat eri hetkillä. Minun yritys johti siihen, että täydessä pläkässä vauhti oli kovempi kuin koskaan. Moottori oli vitsi, ei klaffipotkuri aukea vaikka käynnistyisi.


      • GGR-aloittaja
        seppomartti kirjoitti:

        Koetitko pistää Wingyn ja trackerin näytöt samaan hetkeen?. Sää ja sijainti tulevat eri hetkillä. Minun yritys johti siihen, että täydessä pläkässä vauhti oli kovempi kuin koskaan. Moottori oli vitsi, ei klaffipotkuri aukea vaikka käynnistyisi.

        Tuulen ja pläkän raja näytti olevan varsin terävä. En kovin suureksi zoomannut, kun en ollenkaan usko säärajan olevan kartalla niin tarkasti, että siitä olisi hyötyä. Uskottava zoomaus näytti sille, että keula on pläkässä, perä hyvässä tuulessa. Taitaa gps-nopeus olla tuulikarttaa luotettavampi tieto.


      • GGR-aloittaja

        Ja tässä todellisuus tänään klo 09 UTC, ei ihme, jos vaihteeksi hyvin kulki:
        "Tapio kertoi, että kerrankin tuuliennuste oli ollut väärässä ja vasta illaksi
        ennustettu 26 solmun tuuli oli jo ollut päällä kolme tuntia."


      • BlisteringBarnacles

        13m/s tuuli saa riutan kulkemaan melkein viittä solmua!

        Mitähän Gaia 36:n pitäisi polaarien mukaan kulkea tuossa tuulessa?


    • voihankaula

      Ainoa jännityksen aihe enää on, että ennättääkö Tapsa Suomeen ennen seuraavaa talvea :)

      • rahaeiratkaissut

        Tavallaan aika surullista, että GGR:n kallein ja mittaluvun mukaan ilmeisesti nopein vene Gaia 36 onkin käytännössä hitain (jos keskeyttäneitä ei huomioida).
        Kilpailun ainoa sponsoroimaton vene on eilen maaliin tullut Ukun Rustler 36. Kisan vanhin ja ylivoimaisesti kokenein pallonkiertäjä, Jean-Luc, oli myös valinnut Rustlerin samoin kuin toisena maaliin tullut Mark.


      • GGR-aloittaja
        rahaeiratkaissut kirjoitti:

        Tavallaan aika surullista, että GGR:n kallein ja mittaluvun mukaan ilmeisesti nopein vene Gaia 36 onkin käytännössä hitain (jos keskeyttäneitä ei huomioida).
        Kilpailun ainoa sponsoroimaton vene on eilen maaliin tullut Ukun Rustler 36. Kisan vanhin ja ylivoimaisesti kokenein pallonkiertäjä, Jean-Luc, oli myös valinnut Rustlerin samoin kuin toisena maaliin tullut Mark.

        Mistä päättelet Asterian olleen kallein? Sinällään, kun pallonkiertokisoista puhutaan, on GGR aivan huutolaislasten puuhastelua. Siinähän, kuten nähty, voi pärjätä jopa omin varoin. Vasta pari päivää ennen starttia Asteriaankin pääsponsorin teipit liimattiin.


      • rahaeiratkaissut
        GGR-aloittaja kirjoitti:

        Mistä päättelet Asterian olleen kallein? Sinällään, kun pallonkiertokisoista puhutaan, on GGR aivan huutolaislasten puuhastelua. Siinähän, kuten nähty, voi pärjätä jopa omin varoin. Vasta pari päivää ennen starttia Asteriaankin pääsponsorin teipit liimattiin.

        Venekaluston hintoja käsiteltiin hiljattain Donin Q&A videokeskustelussa. Mikäli oikein muistan, kisaan osallistuneiden Rustlereiden ostohinta oli ollut keskimäärin 50-60.000 euroa. VDH:n kisaveneen, Matmutin, hp varusteineen oli 120.000 euroa masto kunnostettuna. Se meni kaupaksi pian GGR:n maaliin tulon jälkeen. Ostaja ilmeisesti aikoo osallistua tällä "valmiilla" veneellä GGR 2022 kisaan. Asterian budjetiksi Tapio oli ilmoittanut 500.000 eur, josta raatona hankitun Gaia 36:n kunnostukseen ja varustukseen kului n. 290.000! Mikä mahtaa olla tämän Tapion mielestä "parhaan GGR-veneen" jälleenmyyntihinta?
        GGR on ainoa pallonkiertokisa, jota ei voiteta edes isolla rahalla. Don sanoi kisan kokonaiskustannuksien olevan pienemmät kuin IMOCA 60-veneen pelkän isopurjeen hinta.
        Don haastatteli Jean-Luc VDH:ä. Kuuntelepa se! Ainakaan omasta mielestäni yksikään VDH:n pallonkiertokisoista ei ole vaikuttanut "huutolaislapsen puuhastelulta".


      • huutolaislapsi
        rahaeiratkaissut kirjoitti:

        Venekaluston hintoja käsiteltiin hiljattain Donin Q&A videokeskustelussa. Mikäli oikein muistan, kisaan osallistuneiden Rustlereiden ostohinta oli ollut keskimäärin 50-60.000 euroa. VDH:n kisaveneen, Matmutin, hp varusteineen oli 120.000 euroa masto kunnostettuna. Se meni kaupaksi pian GGR:n maaliin tulon jälkeen. Ostaja ilmeisesti aikoo osallistua tällä "valmiilla" veneellä GGR 2022 kisaan. Asterian budjetiksi Tapio oli ilmoittanut 500.000 eur, josta raatona hankitun Gaia 36:n kunnostukseen ja varustukseen kului n. 290.000! Mikä mahtaa olla tämän Tapion mielestä "parhaan GGR-veneen" jälleenmyyntihinta?
        GGR on ainoa pallonkiertokisa, jota ei voiteta edes isolla rahalla. Don sanoi kisan kokonaiskustannuksien olevan pienemmät kuin IMOCA 60-veneen pelkän isopurjeen hinta.
        Don haastatteli Jean-Luc VDH:ä. Kuuntelepa se! Ainakaan omasta mielestäni yksikään VDH:n pallonkiertokisoista ei ole vaikuttanut "huutolaislapsen puuhastelulta".

        120 000 voittajaveneestä on kyllä minun mielestä huutolaislasten puuhastelua verrattuna melkein mihin vain. Verrattuna ehkä sitten vaikka muihin VDH:n pallonkiertokisoihin. Vertaus IMOCAn purjeeseen on hyvin kuvaava. Eikä 290 000 sekään mikään omaisuus ole. Kun hitauteen oli noin yksikäsitteinen syy, miksi se vaikuttaisi jälleenmyyntihintaan? Toisella puolen vaakakupissa näytön perusteella kisan merikelpoisin vene.

        Lopulta veneen hinta on aika pieni kustannustekijä. Kun pelkkä kisa vie suuremman osan vuotta ja kunnollinen valmistautuminen vähintään vuoden, on vaadittava aika iso kustannus. En ole mikään pankkiiri, enkä edes suurituloinen. Silti minullakin olisi varaa lähteä seuraavalle kierrokselle, jos sillä olisi elämässäni suuri prioriteetti, mitä sillä nyt ei satu olemaan.


      • olenkohanhuutolaislapsi
        huutolaislapsi kirjoitti:

        120 000 voittajaveneestä on kyllä minun mielestä huutolaislasten puuhastelua verrattuna melkein mihin vain. Verrattuna ehkä sitten vaikka muihin VDH:n pallonkiertokisoihin. Vertaus IMOCAn purjeeseen on hyvin kuvaava. Eikä 290 000 sekään mikään omaisuus ole. Kun hitauteen oli noin yksikäsitteinen syy, miksi se vaikuttaisi jälleenmyyntihintaan? Toisella puolen vaakakupissa näytön perusteella kisan merikelpoisin vene.

        Lopulta veneen hinta on aika pieni kustannustekijä. Kun pelkkä kisa vie suuremman osan vuotta ja kunnollinen valmistautuminen vähintään vuoden, on vaadittava aika iso kustannus. En ole mikään pankkiiri, enkä edes suurituloinen. Silti minullakin olisi varaa lähteä seuraavalle kierrokselle, jos sillä olisi elämässäni suuri prioriteetti, mitä sillä nyt ei satu olemaan.

        Oletkohan venevälittäjä, kun noin kovasti kehut Asteriaa ja jopa väität sen olevan "kisan merikelpoisin vene"? Mikä näyttö siitä on, kun hitauden takia sattui välttämään pahimmat kelit? Ei viittaa merikelpoisuuteen sekään, että ko. veneellä ei pysty luovimaan, sen löysiä välistaageja ei pysty kiristämään merellä tai että upouusi moottori on täysin toimimaton. Tuskin sekään on erinomaisen merikelpoisuuden merkki, että "vesitiiviiseen" keulaosaan on aika ajoin kertynyt satoja litroja merivettä. Mielestäni S&S Gaia 36 voi toki olla merikelpoinen, kunhan sitä ei ole kuormattu aivan liikaa, kansi ei vuoda, moottori toimii kaikissa olosuhteissa, pohja on asianmukaisesti hoitettu jne. .
        Kun 120 000 euroa on sinulle pieni raha "mihin vain" eikä "290 000 sekään mikään omaisuus ole", arvostatko ainoastaan isolla rahalla tehtyjä purjehduksia?


      • huutolaislapsi
        olenkohanhuutolaislapsi kirjoitti:

        Oletkohan venevälittäjä, kun noin kovasti kehut Asteriaa ja jopa väität sen olevan "kisan merikelpoisin vene"? Mikä näyttö siitä on, kun hitauden takia sattui välttämään pahimmat kelit? Ei viittaa merikelpoisuuteen sekään, että ko. veneellä ei pysty luovimaan, sen löysiä välistaageja ei pysty kiristämään merellä tai että upouusi moottori on täysin toimimaton. Tuskin sekään on erinomaisen merikelpoisuuden merkki, että "vesitiiviiseen" keulaosaan on aika ajoin kertynyt satoja litroja merivettä. Mielestäni S&S Gaia 36 voi toki olla merikelpoinen, kunhan sitä ei ole kuormattu aivan liikaa, kansi ei vuoda, moottori toimii kaikissa olosuhteissa, pohja on asianmukaisesti hoitettu jne. .
        Kun 120 000 euroa on sinulle pieni raha "mihin vain" eikä "290 000 sekään mikään omaisuus ole", arvostatko ainoastaan isolla rahalla tehtyjä purjehduksia?

        Samanlaiset kelit Asteria meni läpi kuin muutkin, vain eleettömämmin. Moottori toimii pian maaliintulon ja korjauksen jälkeen. Samoin staagit on pian ja pienellä vaivalla lyhennetty oikeaan mittaan. Myös keulan vuodot on pian paikattu. Korjauskustannukset voivat moottorin tilasta riippuen olla satasista pariin tuhanteen euroon, siis mitättömät. Ja kun pohja on puhdistettu, luovii vene paremmin kuin mikään muu osallistuneista.

        Merikelpoisuus tulee muista asioista. Yksi merkittävä tekijä on matalat varalaidat. Eikä raskas kuorma suinkaan huononna sitä ominaisuutta, kunhan kuorma on oikeassa paikassa ja pysyy siellä.

        120 000 ei ole minulle suinkaan pieni raha, 290 000 vielä vähemmän. Mutta ne olisivat silti sellaisia summia, joihin minulla olisi mahdollisuus. Vaatisi kyllä asunnon myymisen, mutta jos halua olisi riittävästi, miksi en sitä tekisi. Minun arvostusteni arvioiminen menee kyllä täysin yli hilseen.


      • se.siitä
        huutolaislapsi kirjoitti:

        Samanlaiset kelit Asteria meni läpi kuin muutkin, vain eleettömämmin. Moottori toimii pian maaliintulon ja korjauksen jälkeen. Samoin staagit on pian ja pienellä vaivalla lyhennetty oikeaan mittaan. Myös keulan vuodot on pian paikattu. Korjauskustannukset voivat moottorin tilasta riippuen olla satasista pariin tuhanteen euroon, siis mitättömät. Ja kun pohja on puhdistettu, luovii vene paremmin kuin mikään muu osallistuneista.

        Merikelpoisuus tulee muista asioista. Yksi merkittävä tekijä on matalat varalaidat. Eikä raskas kuorma suinkaan huononna sitä ominaisuutta, kunhan kuorma on oikeassa paikassa ja pysyy siellä.

        120 000 ei ole minulle suinkaan pieni raha, 290 000 vielä vähemmän. Mutta ne olisivat silti sellaisia summia, joihin minulla olisi mahdollisuus. Vaatisi kyllä asunnon myymisen, mutta jos halua olisi riittävästi, miksi en sitä tekisi. Minun arvostusteni arvioiminen menee kyllä täysin yli hilseen.

        Et tainnut seurata kovin tarkasti niitä säätilanteita, joista Don varoitti purjehtijoita. Onneksi Tapio ei joutunut samaan Intian valtameren myrskyyn, jossa kaksi venettä haaksirikkoutui. Hän ei myöskään veneensä hitauden takia ehtinyt pahimpien kelien vallitessa Kap Hornille asti.
        Asterian merikelpoisuus paranee, kunhan siihen tehdään nuo toistamasi korjaukset. Merikelpoisuudella kuitenkin ymmärretään sitä tilaa, jossa alus parhaillaan on eikä sitä, johon se voidaan korjauksilla/parannuksilla saada. C.A.Marchaj;n klassikkoteos "Seaworthiness, the forgotten factor" toteaa jo alkukappaleessa, että merikelpoisuuteen kuuluu "designing, building, using and maintaining watercraft....". Ainakaan tuo "maintaining" eli ylläpito ei taida olla kunnossa, koska vene ei nykytilassaan pysty luovimaan ja näyttää parhaillaankin purjehtivan poikkeuksellisen hitaasti. Sitä en usko että 1-1.5 tn kuorma parantaisi Asterian merikelpoisuutta.
        Ymmärrän kyllä, että suomalaisina me kaikki haluamme arvostaa Tapion sitkeää yksinpurjehdusta. Silti en käsitä mollaamistasi, että muut pienemmällä budjetilla GGR:ään osallistujat olisivat "puuhastelevia huutolaislapsia"


      • huutolaislapsi
        se.siitä kirjoitti:

        Et tainnut seurata kovin tarkasti niitä säätilanteita, joista Don varoitti purjehtijoita. Onneksi Tapio ei joutunut samaan Intian valtameren myrskyyn, jossa kaksi venettä haaksirikkoutui. Hän ei myöskään veneensä hitauden takia ehtinyt pahimpien kelien vallitessa Kap Hornille asti.
        Asterian merikelpoisuus paranee, kunhan siihen tehdään nuo toistamasi korjaukset. Merikelpoisuudella kuitenkin ymmärretään sitä tilaa, jossa alus parhaillaan on eikä sitä, johon se voidaan korjauksilla/parannuksilla saada. C.A.Marchaj;n klassikkoteos "Seaworthiness, the forgotten factor" toteaa jo alkukappaleessa, että merikelpoisuuteen kuuluu "designing, building, using and maintaining watercraft....". Ainakaan tuo "maintaining" eli ylläpito ei taida olla kunnossa, koska vene ei nykytilassaan pysty luovimaan ja näyttää parhaillaankin purjehtivan poikkeuksellisen hitaasti. Sitä en usko että 1-1.5 tn kuorma parantaisi Asterian merikelpoisuutta.
        Ymmärrän kyllä, että suomalaisina me kaikki haluamme arvostaa Tapion sitkeää yksinpurjehdusta. Silti en käsitä mollaamistasi, että muut pienemmällä budjetilla GGR:ään osallistujat olisivat "puuhastelevia huutolaislapsia"

        Seurasin hyvinkin tarkkaan niin Tapion kuin muidenkin kokemia säitä. Kaikki saivat niistä osansa, ei säätila mitenkään helpottunut kenellekään, Igor ja Mark nyt jäivät toistaiseksi helpommalle merialueelle.

        Varsinaisesti Asterian merikelpoisuutta heikentää nyt hanhenkaulakasvusto siltä osin, että leen rantoja pitää varoa heikon nousukyvyn takia. Sama ongelma muuten on ollut CA-veneillä, vaikka muuten kestävät melkein mitä tahansa. Gaia on jo suunnittelultaan paljn Rustleria matalampi, tonni sinne tänne ei noiden kokoisia veneitä oleellisesti muuta. Tietysti muutenkin voi kinata määritelmistä, mutta nyt merikelpoisuus nousi esiin ajatellen jälleenmyyntiä. Siihen eivät tämänhetkiset viat vaikuta. Se "maintaining"-puolikin johtuu nyt vain kilpailun säännöistä.

        Arvostusosio menee entistä kummallisemmaksi. GGR on lähtökohtaisesti huutolaislasten puuhastelua verrattuna muihin pallonkiertokisoihin, VG:sta puhumattakaan. Jos nyt oikein paksusta rautalangasta vääntää, on arvostus GGR-osallistujia kohtaan vähintään sama kuin VG-purjehtijoita kohtaan. Ainakin perille tulevia ja veneensä matkalla menettäneitä kohtaan. Ei arvostus ole mitenkään budjettikysymys. Edelleenkään en aio taloani myydä lähteäkseni itse seuraavalle kierrokselle, minulle riittää pienemmät ympyrät.


      • outoavääntöä
        huutolaislapsi kirjoitti:

        Seurasin hyvinkin tarkkaan niin Tapion kuin muidenkin kokemia säitä. Kaikki saivat niistä osansa, ei säätila mitenkään helpottunut kenellekään, Igor ja Mark nyt jäivät toistaiseksi helpommalle merialueelle.

        Varsinaisesti Asterian merikelpoisuutta heikentää nyt hanhenkaulakasvusto siltä osin, että leen rantoja pitää varoa heikon nousukyvyn takia. Sama ongelma muuten on ollut CA-veneillä, vaikka muuten kestävät melkein mitä tahansa. Gaia on jo suunnittelultaan paljn Rustleria matalampi, tonni sinne tänne ei noiden kokoisia veneitä oleellisesti muuta. Tietysti muutenkin voi kinata määritelmistä, mutta nyt merikelpoisuus nousi esiin ajatellen jälleenmyyntiä. Siihen eivät tämänhetkiset viat vaikuta. Se "maintaining"-puolikin johtuu nyt vain kilpailun säännöistä.

        Arvostusosio menee entistä kummallisemmaksi. GGR on lähtökohtaisesti huutolaislasten puuhastelua verrattuna muihin pallonkiertokisoihin, VG:sta puhumattakaan. Jos nyt oikein paksusta rautalangasta vääntää, on arvostus GGR-osallistujia kohtaan vähintään sama kuin VG-purjehtijoita kohtaan. Ainakin perille tulevia ja veneensä matkalla menettäneitä kohtaan. Ei arvostus ole mitenkään budjettikysymys. Edelleenkään en aio taloani myydä lähteäkseni itse seuraavalle kierrokselle, minulle riittää pienemmät ympyrät.

        Viittasit kilpailun sääntöihin, joita ilmeisesti et ole lukenut! Mikään GGR-sääntö ei kiellä veneen pohjan puhdistamista eikä muutakaan veneen huoltoa kisan kuluessa.
        Australiassa ja Uudessa Seelannissa on ollut jo kauan kielto vierasperäisten eliöiden maahantuonnista. Sama purjeveneitä koskeva kielto oli voimassa jo n. 20 vuotta sitten, kun itse purjehdin siellä. Ehkäpä Tapio ei ollut karanteeniviranomaisten kielloista tietoinen, koska ennen Hobartiin saapumistaan levitti internetiin aikomuksensa hanhen kaulojen kaapimisesta Australian aluevesillä. Siksi varmaankin viranomaiset ottivat yhteyden GGR-organisaatioon ja Don välitti kiellon purjehtijoille. Don on myöhemmin useaan kertaan viikkopuheluissaan ehdottanut Tapiolle pohjan puhdistamista.
        Mark Slats puhdisti veneensä pohjan jo ennen Hobartia ja sen jälkeen muutaman kerran Atlantilla. Samoin Uku ja Istvan ovat kertoneet pohjan puhdistuksistaan Atlantilla. Useimmat ovat kiivenneet mastoonsa rikin, vhf-antennin tai windexin korjaamiseksi. Ei mikään GGR-sääntö estä korjauksia/huoltohommia ja veneen jatkuvaa kunnossapitoa kisan aikana. Kippari tietenkin päättää mitä haluaa tai ei halua tehdä veneensä merikelpoisuuden ja suorituskyvyn ylläpitämiseksi. VDH:n käyttämä antifouling-maali oli kokeneen pallonkiertäjän valinta eikä hänen tarvinnut kertaakaan puhdistaa veneensä pohjaa kisan aikana.


      • huutolaislapsi
        outoavääntöä kirjoitti:

        Viittasit kilpailun sääntöihin, joita ilmeisesti et ole lukenut! Mikään GGR-sääntö ei kiellä veneen pohjan puhdistamista eikä muutakaan veneen huoltoa kisan kuluessa.
        Australiassa ja Uudessa Seelannissa on ollut jo kauan kielto vierasperäisten eliöiden maahantuonnista. Sama purjeveneitä koskeva kielto oli voimassa jo n. 20 vuotta sitten, kun itse purjehdin siellä. Ehkäpä Tapio ei ollut karanteeniviranomaisten kielloista tietoinen, koska ennen Hobartiin saapumistaan levitti internetiin aikomuksensa hanhen kaulojen kaapimisesta Australian aluevesillä. Siksi varmaankin viranomaiset ottivat yhteyden GGR-organisaatioon ja Don välitti kiellon purjehtijoille. Don on myöhemmin useaan kertaan viikkopuheluissaan ehdottanut Tapiolle pohjan puhdistamista.
        Mark Slats puhdisti veneensä pohjan jo ennen Hobartia ja sen jälkeen muutaman kerran Atlantilla. Samoin Uku ja Istvan ovat kertoneet pohjan puhdistuksistaan Atlantilla. Useimmat ovat kiivenneet mastoonsa rikin, vhf-antennin tai windexin korjaamiseksi. Ei mikään GGR-sääntö estä korjauksia/huoltohommia ja veneen jatkuvaa kunnossapitoa kisan aikana. Kippari tietenkin päättää mitä haluaa tai ei halua tehdä veneensä merikelpoisuuden ja suorituskyvyn ylläpitämiseksi. VDH:n käyttämä antifouling-maali oli kokeneen pallonkiertäjän valinta eikä hänen tarvinnut kertaakaan puhdistaa veneensä pohjaa kisan aikana.

        Mitä outoa? Sitä kasvusto-ongelmaa olisi voinut korjata matkan aikana, mutta sitäkin korkeintaan auttavasti. Huonot oli pohjan suhteen housuissa jo silloin, kun Asteria Vuosaaressa lastattiin laivaan. Aurinkopaneleita, moottoria tai staageja ei maissa käymättä voinut korjata. Keulaosaston vuotoonkin pystyi merellä laittamaan vain laastarin.

        Hobartin kohdalla peli oli kilpailun kannalta jo menetetty. Paikalliset määräykset eivät ilmeisestikään olleet tiedossa järjestäjällekään. Tapiolle Don kertoi kiellosta rannan jo ollessa näkyvissä. Toiset yhtä pahoista kasvusto-ongelmista kärsineet luovuttivat.


      • eivoimuutasanoa
        huutolaislapsi kirjoitti:

        Mitä outoa? Sitä kasvusto-ongelmaa olisi voinut korjata matkan aikana, mutta sitäkin korkeintaan auttavasti. Huonot oli pohjan suhteen housuissa jo silloin, kun Asteria Vuosaaressa lastattiin laivaan. Aurinkopaneleita, moottoria tai staageja ei maissa käymättä voinut korjata. Keulaosaston vuotoonkin pystyi merellä laittamaan vain laastarin.

        Hobartin kohdalla peli oli kilpailun kannalta jo menetetty. Paikalliset määräykset eivät ilmeisestikään olleet tiedossa järjestäjällekään. Tapiolle Don kertoi kiellosta rannan jo ollessa näkyvissä. Toiset yhtä pahoista kasvusto-ongelmista kärsineet luovuttivat.

        Höpö höpö.


      • kysynvaan
        eivoimuutasanoa kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Osaatko täsmentää?


    • Vdhd

      Asterian sponsori saa ylivoimaisesti pisimpään näkyvyyttä ja vastinetta rahoilleen!

      • podiumpaikkaratkaisee

        Ehkä sen voi suomalaisena noinkin nähdä. Luulen kuitenkin, että kansainvälisen yleisön kiinnostus GGR:n seuraamiseen vähenee tai jopa loppuu kisan päättäjäisjuhlien jälkeen ensi kuun lopulla. Kuvittelisin myös, että voittajaveneen sponsori tai sponsorit saa/saavat sittenkin enemmän vastinetta rahoilleen kuin viimeisenä maaliin saapuja.


    • Joppejolla

      Mihinkähän aikaan vuodesta on sambakarnevaalit?

      • seppomartti

        Liittyy paaston aikaan, joka juuri on näitä aikoja. Vuoden kuluttua on seuraavat karnevaalit Riossa.


      • MeniJoEnsiVuonnaTaas

        Karnevaalit ovat katolisille viimeiset bileet ennen paastoa eli päättyvät kat tosikatolisille viimeistään laskiaistiistaina josta alkaa 40 päivän paasto joka päättyy pääsiäiseen. Brassit ovat näemmä sen verta pragmaattisia että pitävä karnevaalia koko sen viikon jolla on laskiaistiistai. Eli loppuivat viime sunnuntaina.

        Sitten vaan knoppitietoiset laskemaan milloin on ensi vuonna pääsiäinen ja miksi se on juuri siinä ... Kuun vaiheet näyttävä kalenteri on aikalailla välttämätön siinä.


      • carne.vale

        Heipat lihalle, eli Carne Vale. Voisi tulkita myös "liha lähtee". En tosin tiedä, paastosivatko muinaiset roomalaiset jättämällä lihan pois ruokapöydästä.


    • Siimajalka

      No nyt on Tapsa joutunut pläkään, jota riittää useammaksi päiväksi. Ei tule matka etenemään lainkaan. Alkuviikosta saattaa puhaltaa hetken mukavasti niin suinnan kuin voimakkuuden puolesta.

      • Puolitonnari

        Mikäs siihen Asterian koneeseen silloin alkumatkasta tuli? Ymmärsin, että vaihteistoa yritettiin ajaa ilman öljyä mutta olis kai koneella voinut silti latailla.


      • GGR-aloittaja
        Puolitonnari kirjoitti:

        Mikäs siihen Asterian koneeseen silloin alkumatkasta tuli? Ymmärsin, että vaihteistoa yritettiin ajaa ilman öljyä mutta olis kai koneella voinut silti latailla.

        Merivaihteen puuttuvat öljyt tuli huomattua jo matkalla Antwerpenistä Falfmouthiin, kun se leikkasi kiinni. Merivaihde vaihdettiin öljyllä täytettyyn Englannissa. Startin jälkeen on ilmeisesti tankkiin tullut vettä. Menee toistaiseksi arvailun puolelle, mutta oma paras arvaukseni olisi veden pilaama ruiskutuspumppu. Tai aivan yhtä hyvä arvaus on pakoputken kautta sylinteriin tullut vesi.

        Pläkää on tällä hetkellä. Ylihuomenna saattaa yltyä jopa hurjaan 10 kts tuuleen.


    • Vdhd

      No nyt viimeinkin pohjan kimppuun, keli ja vauhti ois mitä mainioin!!
      Ja jos hydrogenulle ja/tai tuuliperäsimelle tarttee tehdä jotain.. Saisko skraban tehtyä potkurista jos sillä ei ole muuta käyttöä, jarruttaa vaan. Vai sanooko säännöt että potkurin pitää olla paikallaan maaliin asti?

    • seppomartti

      "Sitä saa, mitä tilaa" taisi olla laulun sanat. Nyt on vaikea päästä takaisin rannikon suuntaan parempiin tuuliin vaikka keula sinne osoittaisikin.. 24h VMG=3 mpk , eikä taida lähiaikoina parantua. Eteläpuolen hepoasteet ovat vielä selättämättä, sitten päiväntasaajan tyynivyöhyke ja Azorin korkea, mikä kesällä yltyy välillä laajaksi. Siinä huonolla tuurilla voi viikkokin vierähtää.
      Toivottavasti vettä ja sapuskaa riittää. Trooppiset sadekuurot talteen ja kalastus käyntiin. Radiomiehet jaksanee jaella säätietoja?

      • pitkä.häntä

        Jos oikoo Asterian trackia ehdottamaasi suuntaan, se minun mielestä johtaisi tällä hetkellä nykyistä huonompiin tuuliin.


      • Siimajalka

        Olisi Joutunut siis silkkaan pohjoistuuleen, mikä tarkoittaisi Tapion tapauksessa mahdolliseksi purjehdussunnaksi parhaimmillaan itään. Eli sinne missä on nyt.

        Parempi lilliä tyvenessä kuin valua taaksepäin. Tuulet tuntuvat ulompana taipuvan luoteeseen, millä pääsee sentää hieman kohti pienempiä latitudeja.

        Tapio visertää selvällä suomenkielellä hetkellisen tuulenvireen jälkeen: ”leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, nimim. jouluksi kotiin.”


    • Joppejolla

      Ois jännä tietää mitä Tapion päässä liikkuu kun istuskelee tai makoilee veneessään plägässä keskellä ei-mitään? Toki energiaa ja siten ruokaakin kuluu vähemmän jos ei liikoja puuhastele.. Lähteeköhän niistä veneen pohjaan kiinnittyneistä parnaggeleista jotain ääntä, että voiko keskittyä vaikka kirjan lukemiseen?
      Sanokaa nyt radioamatöörit tai joku joka tietää, että onko Tapio edes suunnitellut tekevänsä jotain veneensä pohjalle ??!!!

      • Siimajalka

        Ei aio tehdä pohjalle mitään, näin on toistuvasti sanonut.


      • asennekysymys
        Siimajalka kirjoitti:

        Ei aio tehdä pohjalle mitään, näin on toistuvasti sanonut.

        Eikä moottorille, joka kaiketi jo ennen Kanariaa otti vettä sylinterihin asti toistuvissa starttausyrityksissä. Kertoman mukaan moottorin jäähdytysveden sisäänoton hana oli ollut auki, mutta pakoputken sulkuhana kiinni. Starttiakun jännite oli käynnistysyrityksissä pudonnut 7 volttiin. Taitaa kyllä jo olla myöhäistä ruveta merellä puuhailemaan moottorin kanssa.
        Sitä kummastelen, että Tapio uskaltaa nukkua tuntikausia yhteen pötköön ja pitää öisin kulkuvalot (led-tricolorin) sammutettuina sähkön säästämiseksi. Eilisessä keskustelussaan Donin kanssa hän kertoi kytkevänsä kulkuvalon ja AISin päälle vain silloin, kun radioamatöörit ovat päivittäisessä ohjeistuksessaan kertoneet lähestyvistä aluksista. Atlantilla kuitenkin liikkuu niitäkin aluksia, jotka eivät näy internetin marine traffic sivuilla......


      • seppomartti
        asennekysymys kirjoitti:

        Eikä moottorille, joka kaiketi jo ennen Kanariaa otti vettä sylinterihin asti toistuvissa starttausyrityksissä. Kertoman mukaan moottorin jäähdytysveden sisäänoton hana oli ollut auki, mutta pakoputken sulkuhana kiinni. Starttiakun jännite oli käynnistysyrityksissä pudonnut 7 volttiin. Taitaa kyllä jo olla myöhäistä ruveta merellä puuhailemaan moottorin kanssa.
        Sitä kummastelen, että Tapio uskaltaa nukkua tuntikausia yhteen pötköön ja pitää öisin kulkuvalot (led-tricolorin) sammutettuina sähkön säästämiseksi. Eilisessä keskustelussaan Donin kanssa hän kertoi kytkevänsä kulkuvalon ja AISin päälle vain silloin, kun radioamatöörit ovat päivittäisessä ohjeistuksessaan kertoneet lähestyvistä aluksista. Atlantilla kuitenkin liikkuu niitäkin aluksia, jotka eivät näy internetin marine traffic sivuilla......

        Nukkuminen ei ole ihmeellistä, muu toiminta sen sijaan kylläkin. Varajärjestelmä sähköttömälle veneelle on myrskylyhty. Nyt olisi lyhtyyn polttoainettakin muutamaksi vuodeksi 160 L?. Vähän aikaa sitten minusta valistettiin, että paneelit kuitenkin toimii. Jos radion lähetysteho on 150W niin puhelujen vähentämisellä 1 Led maston buipussa ja Ais vastaanotin toimisivat esim tunnin torkkujen aikana. Pari kertaa päivässä kerrotun marine traficin liikennetilanne on arvoltaan mitätön. Vain osa aluksista näkyy ja kulkutiedot olisivat auttamattoman vanhoja.
        Rannikon lähellä olisi keskimäärin ollut paremmin tuulta ( vrt VDH) ja sillä purjevene liikkuu. Ei ajamalla pois tuulialueista korkeapaineen suuntaan. Asterian kryssikulmaa on vähätelty. Sen voi tarkistaa kuun alkupäivien halssinvaihdoista zoomaamalla trackerin jälkeä esim 5- 10 mpk vendan jälkeen.


      • GGR-aloittaja
        seppomartti kirjoitti:

        Nukkuminen ei ole ihmeellistä, muu toiminta sen sijaan kylläkin. Varajärjestelmä sähköttömälle veneelle on myrskylyhty. Nyt olisi lyhtyyn polttoainettakin muutamaksi vuodeksi 160 L?. Vähän aikaa sitten minusta valistettiin, että paneelit kuitenkin toimii. Jos radion lähetysteho on 150W niin puhelujen vähentämisellä 1 Led maston buipussa ja Ais vastaanotin toimisivat esim tunnin torkkujen aikana. Pari kertaa päivässä kerrotun marine traficin liikennetilanne on arvoltaan mitätön. Vain osa aluksista näkyy ja kulkutiedot olisivat auttamattoman vanhoja.
        Rannikon lähellä olisi keskimäärin ollut paremmin tuulta ( vrt VDH) ja sillä purjevene liikkuu. Ei ajamalla pois tuulialueista korkeapaineen suuntaan. Asterian kryssikulmaa on vähätelty. Sen voi tarkistaa kuun alkupäivien halssinvaihdoista zoomaamalla trackerin jälkeä esim 5- 10 mpk vendan jälkeen.

        Taidat tarkoittaa vähättelyllä sitä, että kryssikulma on vieläkin suurempi? Zoomaamalla saa ehkä pätkän parempia kulmia kahden paikannuksen väliin, mutta se kertoo lähinnä lyhytaikaisesta shiftistä. Vai ajatteletko, että Tapio ihan huvikseen laskettelee siellä nyt slööriä?

        Miten voisi verrata VDH:n trackia Asterian trackiin? VDH track on hyvin suora läpi Atlantin, hänellä oli sen suhteen hyvä säkä. Olen kylää yhtä mieltä siimajalan ja pitkähännän kanssa siitä, että paremmassa sijainnissa Tapio nyt on kuin olisi ollut ilman siirtymistä itään. Vasta lähellä rantaa olisi tuulta ja sekin piikkivastaista, mikä olisi fleetin parhaalle kryssiveneelle tuossa kunnossa todellista myrkkyä.


      • seppomartti
        GGR-aloittaja kirjoitti:

        Taidat tarkoittaa vähättelyllä sitä, että kryssikulma on vieläkin suurempi? Zoomaamalla saa ehkä pätkän parempia kulmia kahden paikannuksen väliin, mutta se kertoo lähinnä lyhytaikaisesta shiftistä. Vai ajatteletko, että Tapio ihan huvikseen laskettelee siellä nyt slööriä?

        Miten voisi verrata VDH:n trackia Asterian trackiin? VDH track on hyvin suora läpi Atlantin, hänellä oli sen suhteen hyvä säkä. Olen kylää yhtä mieltä siimajalan ja pitkähännän kanssa siitä, että paremmassa sijainnissa Tapio nyt on kuin olisi ollut ilman siirtymistä itään. Vasta lähellä rantaa olisi tuulta ja sekin piikkivastaista, mikä olisi fleetin parhaalle kryssiveneelle tuossa kunnossa todellista myrkkyä.

        VDHn suorilla reiteillä ei ole mitään tekemisyä hyvän tuurin kanssa. Samoin Tapion ongelmat ovat yhtä vähän pelkästään huonoa tuuria. Kryssikulmia voit itse katsella esim 5 mpk ennen ja jälkeen vendan. Ei sisälly mitään vähättelyä, ne on tosiasioita.


      • Siimajalka

        Veikkaukseni on, että viitisen vuorokautta ajelee tätä halssia ja päätyy siihen mennessä paikkaan 20°S 30°. (Siis kolmisen sataa mailia, alle kolmen solmun keskinopeutta). Nillä tienoin tuuli on kääntynyt siinä määrin vastaiseksi, että jonkin aikaa ajelee lännen puolelle. Sanotaan vuorokauden. Sen jälkeen päässee sivutuulessa taas jotakuinkin koilliseen. Viikon pästä jopa takatuulta.

        Tätä ennustetta sopii viikon päästä siteerata.


      • asennekysymys
        seppomartti kirjoitti:

        Nukkuminen ei ole ihmeellistä, muu toiminta sen sijaan kylläkin. Varajärjestelmä sähköttömälle veneelle on myrskylyhty. Nyt olisi lyhtyyn polttoainettakin muutamaksi vuodeksi 160 L?. Vähän aikaa sitten minusta valistettiin, että paneelit kuitenkin toimii. Jos radion lähetysteho on 150W niin puhelujen vähentämisellä 1 Led maston buipussa ja Ais vastaanotin toimisivat esim tunnin torkkujen aikana. Pari kertaa päivässä kerrotun marine traficin liikennetilanne on arvoltaan mitätön. Vain osa aluksista näkyy ja kulkutiedot olisivat auttamattoman vanhoja.
        Rannikon lähellä olisi keskimäärin ollut paremmin tuulta ( vrt VDH) ja sillä purjevene liikkuu. Ei ajamalla pois tuulialueista korkeapaineen suuntaan. Asterian kryssikulmaa on vähätelty. Sen voi tarkistaa kuun alkupäivien halssinvaihdoista zoomaamalla trackerin jälkeä esim 5- 10 mpk vendan jälkeen.

        Nukkuminen ei tietenkään ole "ihmeellistä" JOS huolehtii oman veneen näkymisestä (topin tricolor palaa, AIS transponderi toimii jne) ja pitää unijaksot riittävän lyhyinä. Itse olen yksinpurjehduksissa pitänyt AIS:in lisäksi myös tutkan päällä ja siinä hälytysrajan.
        Laivareittien alueella olisi viisainta nukkua vain 15-20min pätkäunia.
        Olen seppomartin kanssa täysin samaa mieltä, että pelkän kerran vrk:ssa saadun marine trafficin tiedot ovat turvallisuuden kannalta riittämättömät. Pimeänä seilaaminen ja koko yön nukkumiset ilman minkäänlaista tähystystä ei ainakaan ole esimerkillistä. GGR ei salli tutkaa, mutta AIS on sääntöjen mukaan pakollinen samoin kuin kulkuvalot. Ehkä sähkön säästön voisi ensi sijaisesti kohdistaa twitterviestityksen ja HF-lähetysten vähentämiseen.

        Uku mainitsi äskeisessä Donin youtube-haastattelussa, että oli poistanut aurinkopaneelien rikkoutuneen säätimen ja sai sillä tavoin paneelit toimimaan. Samalla kun ne alkoivat toimia, hydrogenun käyttö väheni. Hydrogenu oli jarruttanut veneen vauhtia n. puoli solmua.


      • no.joo
        asennekysymys kirjoitti:

        Nukkuminen ei tietenkään ole "ihmeellistä" JOS huolehtii oman veneen näkymisestä (topin tricolor palaa, AIS transponderi toimii jne) ja pitää unijaksot riittävän lyhyinä. Itse olen yksinpurjehduksissa pitänyt AIS:in lisäksi myös tutkan päällä ja siinä hälytysrajan.
        Laivareittien alueella olisi viisainta nukkua vain 15-20min pätkäunia.
        Olen seppomartin kanssa täysin samaa mieltä, että pelkän kerran vrk:ssa saadun marine trafficin tiedot ovat turvallisuuden kannalta riittämättömät. Pimeänä seilaaminen ja koko yön nukkumiset ilman minkäänlaista tähystystä ei ainakaan ole esimerkillistä. GGR ei salli tutkaa, mutta AIS on sääntöjen mukaan pakollinen samoin kuin kulkuvalot. Ehkä sähkön säästön voisi ensi sijaisesti kohdistaa twitterviestityksen ja HF-lähetysten vähentämiseen.

        Uku mainitsi äskeisessä Donin youtube-haastattelussa, että oli poistanut aurinkopaneelien rikkoutuneen säätimen ja sai sillä tavoin paneelit toimimaan. Samalla kun ne alkoivat toimia, hydrogenun käyttö väheni. Hydrogenu oli jarruttanut veneen vauhtia n. puoli solmua.

        Tutkahälytin on Asteriassa päällä ja toimii. Eikä se nyt laivareiteilläkään ole.


      • Latauksesta

        Eikö tuota lataussäätimen ohittamista ehdotettu täällä jo silloin, kun vaiva ilmeni?


      • asennekysymys
        no.joo kirjoitti:

        Tutkahälytin on Asteriassa päällä ja toimii. Eikä se nyt laivareiteilläkään ole.

        No joo, kuuntelitko Tapion eilisen keskusteluraportin? Raporttinsa puolivälissä hän kertoi Donille, ettei pidä AISia eikä kulkuvaloja päällä muulloin kuin laivojen läheisyydessä. Laivojen läheisyydestä hän saa tiedon radioamatööreiltä ja kytkee tutkatransponderinsa päälle, kun arvioi välimatkan niihin olevan parikymmentä mailia. Vasta jos tutkatransponderi hälyyttää, hän sytyttää kulkuvalonsa ja käynnistää AIS:in....Siis aika kova luottamus siihen, että kaikilla merellä liikkuvilla aluksilla on tutka toiminnassa!

        Aurinkopaneelien lataussäätimen ohittamista on muistaakseni ehdotettu radioamatöörien toimesta Tapiolle eikä pelkästään tällä keskustelupalstalla. Tuossa tuoreimmassa keskustelussa Tapio itsekin epäili lataussäätimensä olevan epäkunnossa (edelleenkin).


      • seppomartti
        no.joo kirjoitti:

        Tutkahälytin on Asteriassa päällä ja toimii. Eikä se nyt laivareiteilläkään ole.

        1968 oli tutkia muttei tutkahäluttimiä. Sääntörikkomus?. Jostain syystä kaikki laivat eivät käytä tutkaa, ehkä säästävät huoltokustannuksia tai tutka pn rikki. Modernimpi syy on broadband tutka, milä ei laukaise tutkan paljastajaa. Sinänsä kohtalainen ja vähävirtainen lisä turvallisuuteen


      • seppomartti
        asennekysymys kirjoitti:

        No joo, kuuntelitko Tapion eilisen keskusteluraportin? Raporttinsa puolivälissä hän kertoi Donille, ettei pidä AISia eikä kulkuvaloja päällä muulloin kuin laivojen läheisyydessä. Laivojen läheisyydestä hän saa tiedon radioamatööreiltä ja kytkee tutkatransponderinsa päälle, kun arvioi välimatkan niihin olevan parikymmentä mailia. Vasta jos tutkatransponderi hälyyttää, hän sytyttää kulkuvalonsa ja käynnistää AIS:in....Siis aika kova luottamus siihen, että kaikilla merellä liikkuvilla aluksilla on tutka toiminnassa!

        Aurinkopaneelien lataussäätimen ohittamista on muistaakseni ehdotettu radioamatöörien toimesta Tapiolle eikä pelkästään tällä keskustelupalstalla. Tuossa tuoreimmassa keskustelussa Tapio itsekin epäili lataussäätimensä olevan epäkunnossa (edelleenkin).

        " Arvioi etäisyydeksi 20 mailia". Mistä hän sen etäisyystiedon ottaa, tuskin mistään?. Jos läheisyystieto radiolla saatuna on 12 h vanha, kulkee laiva yli 200 mpk siinä ajassa. Vaikea sytytellä ja sammutella tuon tiedon perusteella.


      • asennekysymys

      • no.joo
        asennekysymys kirjoitti:

        "Eikä se nyt laivareiteilläkään ole"
        Kumma väite, jos katsoo laivareittien karttaa: https://www.vox.com/2016/4/25/11503152/shipping-routes-map

        Joo, hurja ryysis siinä Asterian nykyisillä seuduilla ollut seitsemän vuotta sitten. Ainakin yksi laiva mennyt 500 mpk säteellä. Kelluvat kontit ovat ihan yhtä iso uhka.


    • vahvistusta

      Tämä aurinkopaneelisysteemin toimimattomuus on kyllä mysteeri. Kun katselin Asterian kuvia, totesin että paneelit ovat pieniä, eivät mitään useiden satojen wattien paneeleja. Tuolla kulutuksella mitä Tapiolla on, paneelit voisi aivan vapaasti kytkeä akkuihin suoraan, vaikka olisivat jotain muita kuin vakio 36 kennoisia paneleja. Myöskään paneelien kytkennän aikana mahdollisista oikosuluista ei tarvitse välittää, ei nuo siitä kärsi jos sivuleikkurit tai puukko vähän lipsahtaa. Ei ymmärrä miksi Tapio ole tehnyt mitään tuolle. No tätä on ihmetelty uudelleen ja uudelleen - pitäiskö vaihtaa puheenaihe pohjan putsaamiseen vaihteeksi :)

      • GGR-aloittaja

        Aika epätodennäköistä, että saisimme täältä parempia vastauksia kuin panelien toimittaja ja asentaja pystyivät antamaan. Toimittaja jo puoli vuotta sitten totesi "no can do".

        Takakannessa on isompia paneleita, pieniä ripoteltu sinne tänne, mihin sopi.


      • Virtakiven.pioneeri

        No eikö Tapio nyt ole tehnyt, kuten ehdotettiin? Niinhän hän kertoo, lataussäädin on ohitettu, sähköä menee paneelista suoraan akkuun.


      • Siimajalka

        Myös Uku oli ongelmissa lataussäätimen kanssa. Itse asiassa säätimien, koska ensimmäisen vikaannuttua myös varalaite oli rikki.

        Uku ratkaisi ongelman kytkemällä paneelit suoraan akkuihin.


      • Ne paneelit on jotain spesiaalimalleja. Voltit ei varmaankaan ole sellaiset, että ne voisi suoraan kytkeä akkuun. Olisihan se muuten tehty jo puoli vuotta sitten. Kuvista näkee, että niissä on vaihtelevia määriä kennoja, jotta ne on saatu sopimaan tiheästi kanteen.


      • Siimajalka
        Bossu kirjoitti:

        Ne paneelit on jotain spesiaalimalleja. Voltit ei varmaankaan ole sellaiset, että ne voisi suoraan kytkeä akkuun. Olisihan se muuten tehty jo puoli vuotta sitten. Kuvista näkee, että niissä on vaihtelevia määriä kennoja, jotta ne on saatu sopimaan tiheästi kanteen.

        Tapiohan juuri kertoi niin tehneensä.


    • ariel371

      Yksikään yötäpäivää seilaava vene ei tarvitse lataussäätimiä aurinkopaneeleille.
      Jos akku pääsee keittämään, voi akun kennoihin kaataa sadevettä. Säätimet pelkästään moninkertaistavat vikariskin ja säätimet pitää olla irroitettavissa.
      Panelien johtolähdöt ovat toinen vikapaikka. Siltä välttyy poraamalla reikä kanteen siitä kohdasta missä paneelin johto tulee paneelista ulos. Johto suoraan sisälle siitä veneeseen, sikaflexiä reilusti sille alueelle ja paneli kiinni kanteen. Nimenomaan kiinni, vaikka jäähdytysrako voisi jäähdyttää paneelia ja antovirta hiukan paranisi. Rako kuitenkin on johtimen liitoksen surma.

      • akuntappaja

        Akun kuin akun saa tuhottua ylilatauksella. Ja Asterian akut olivat jo pitkään 100%:ssa, vaikka nyt vauhdin hidastuttua sähköä jo pitääkin säästellä. Nesteen hupeneminen on vain näkyvä ylilatauksen oire, itse vaiva on akun sisällä. Eikä AGM-akkuihin juuri vettä lisäillä.


      • ariel371
        akuntappaja kirjoitti:

        Akun kuin akun saa tuhottua ylilatauksella. Ja Asterian akut olivat jo pitkään 100%:ssa, vaikka nyt vauhdin hidastuttua sähköä jo pitääkin säästellä. Nesteen hupeneminen on vain näkyvä ylilatauksen oire, itse vaiva on akun sisällä. Eikä AGM-akkuihin juuri vettä lisäillä.

        AGM -akku on kehitetty vasta 70 -luvulla, joten GGR -kisan yleisten periaatteiden vuoksi niitä ei tulisi edes olla näissä kisaveneissä. En tiedä että onko niitä näissä veneissä, mutta jos on niin se on etenkin amatööritoteutuksena virhe. Paneelipuolella taas ovat aika samanlaiset spedet turaamassa kuin mitä kotien ilmalämpöpumppupuolellakin. Tapion tilaama paneelitoteutus kesti kauanko kasassa, kuukauden, kaksi?

        Paneelit tuottavat virtaa vain päivällä ja yöllä veneen virrankulutus on valojen ja hälyttimien ym. takia suurempaa. Mahdollinen, satunnainen iltapäivän parituntinen ylilataus ei riko mitään, vaan päinvastoin elvyttää tavallista akkua pelkistämällä lyijysulfaattia takaisin lyijyksi ja -oksidiksi. Toki happoa hajoaa, eli haihtuu vetynä ja happena, mutta se on kompensoitavissa lisäämällä akkuvettä kennoihin. Happokadon seuranta on napajännitteen ja ominaispainon seurannan ohella hyvä indikaattori sille, montako paneelia pidetään syötössä. Säätö voidaan tehdä toki polttamalla vaikka hehkulamppuista ankkurivaloa tms. keinokuormaa käyttäen. Yleensä keinokuormaa tarvitaan vain satunnaisesti ankkuroidussa paneeliveneessä etelässä.
        Vesigenu vaatii toimintaperiaatteensa vuoksi säätimen. Kalliissa ja vauhdissa kovatuottoisessa genussa tuskin käytetään heppoisia säätimiä ja systeemi tietysti muutenkin rakennetaan irti paneelipuolesta.
        Kaikesta pelottelusta huolimatta veneen akkuja ei riko ylilataus vaan krooninen, purjehtijan sitä ymmärtämättä tapahtuva alilataus. Se on aina ollut näin. Ihan joka kerta.


      • Joakim1
        ariel371 kirjoitti:

        AGM -akku on kehitetty vasta 70 -luvulla, joten GGR -kisan yleisten periaatteiden vuoksi niitä ei tulisi edes olla näissä kisaveneissä. En tiedä että onko niitä näissä veneissä, mutta jos on niin se on etenkin amatööritoteutuksena virhe. Paneelipuolella taas ovat aika samanlaiset spedet turaamassa kuin mitä kotien ilmalämpöpumppupuolellakin. Tapion tilaama paneelitoteutus kesti kauanko kasassa, kuukauden, kaksi?

        Paneelit tuottavat virtaa vain päivällä ja yöllä veneen virrankulutus on valojen ja hälyttimien ym. takia suurempaa. Mahdollinen, satunnainen iltapäivän parituntinen ylilataus ei riko mitään, vaan päinvastoin elvyttää tavallista akkua pelkistämällä lyijysulfaattia takaisin lyijyksi ja -oksidiksi. Toki happoa hajoaa, eli haihtuu vetynä ja happena, mutta se on kompensoitavissa lisäämällä akkuvettä kennoihin. Happokadon seuranta on napajännitteen ja ominaispainon seurannan ohella hyvä indikaattori sille, montako paneelia pidetään syötössä. Säätö voidaan tehdä toki polttamalla vaikka hehkulamppuista ankkurivaloa tms. keinokuormaa käyttäen. Yleensä keinokuormaa tarvitaan vain satunnaisesti ankkuroidussa paneeliveneessä etelässä.
        Vesigenu vaatii toimintaperiaatteensa vuoksi säätimen. Kalliissa ja vauhdissa kovatuottoisessa genussa tuskin käytetään heppoisia säätimiä ja systeemi tietysti muutenkin rakennetaan irti paneelipuolesta.
        Kaikesta pelottelusta huolimatta veneen akkuja ei riko ylilataus vaan krooninen, purjehtijan sitä ymmärtämättä tapahtuva alilataus. Se on aina ollut näin. Ihan joka kerta.

        Avoakut sietävät paljon ylilatausta, kunhan pitää nestettä riittävästi. Suljetut akut, kuten AGM, saa nopeasti pilalle ylilatauksella. Ilmeisesti kuivuvat.

        Suljetun akun etuna on nesteiden pysyminen akussa veneen ollessa kaatuneena. Siksi on ihan loogista, että GGR:ssä vaadittiin AGM- tai geeliakut.

        Mitenköhän paljon avoakut vuotavat kuperkeikassa?


      • syväkumarrus
        ariel371 kirjoitti:

        AGM -akku on kehitetty vasta 70 -luvulla, joten GGR -kisan yleisten periaatteiden vuoksi niitä ei tulisi edes olla näissä kisaveneissä. En tiedä että onko niitä näissä veneissä, mutta jos on niin se on etenkin amatööritoteutuksena virhe. Paneelipuolella taas ovat aika samanlaiset spedet turaamassa kuin mitä kotien ilmalämpöpumppupuolellakin. Tapion tilaama paneelitoteutus kesti kauanko kasassa, kuukauden, kaksi?

        Paneelit tuottavat virtaa vain päivällä ja yöllä veneen virrankulutus on valojen ja hälyttimien ym. takia suurempaa. Mahdollinen, satunnainen iltapäivän parituntinen ylilataus ei riko mitään, vaan päinvastoin elvyttää tavallista akkua pelkistämällä lyijysulfaattia takaisin lyijyksi ja -oksidiksi. Toki happoa hajoaa, eli haihtuu vetynä ja happena, mutta se on kompensoitavissa lisäämällä akkuvettä kennoihin. Happokadon seuranta on napajännitteen ja ominaispainon seurannan ohella hyvä indikaattori sille, montako paneelia pidetään syötössä. Säätö voidaan tehdä toki polttamalla vaikka hehkulamppuista ankkurivaloa tms. keinokuormaa käyttäen. Yleensä keinokuormaa tarvitaan vain satunnaisesti ankkuroidussa paneeliveneessä etelässä.
        Vesigenu vaatii toimintaperiaatteensa vuoksi säätimen. Kalliissa ja vauhdissa kovatuottoisessa genussa tuskin käytetään heppoisia säätimiä ja systeemi tietysti muutenkin rakennetaan irti paneelipuolesta.
        Kaikesta pelottelusta huolimatta veneen akkuja ei riko ylilataus vaan krooninen, purjehtijan sitä ymmärtämättä tapahtuva alilataus. Se on aina ollut näin. Ihan joka kerta.

        Voi miten paljolta murheelta maailma säästyisi, jos ariel olisi tekemässä kaiken aivan ylivertaisella osaamisellaan. Ja jos vielä muutkin ymmärtäisivät sitä kaksitahtiöljyä laittaa, pelastuisi loputkin.


      • Uuuppoluoto
        syväkumarrus kirjoitti:

        Voi miten paljolta murheelta maailma säästyisi, jos ariel olisi tekemässä kaiken aivan ylivertaisella osaamisellaan. Ja jos vielä muutkin ymmärtäisivät sitä kaksitahtiöljyä laittaa, pelastuisi loputkin.

        Ariel371 perustelee väitteensä, toisin kuin tämäkin puskasta huutelija.


      • syväkumarrus
        Uuuppoluoto kirjoitti:

        Ariel371 perustelee väitteensä, toisin kuin tämäkin puskasta huutelija.

        Mikä oli perustelu vaikkapa väitteelle, että "Paneelipuolella taas ovat aika samanlaiset spedet turaamassa kuin mitä kotien ilmalämpöpumppupuolellakin", tai "Kaikesta pelottelusta huolimatta veneen akkuja ei riko ylilataus vaan krooninen, purjehtijan sitä ymmärtämättä tapahtuva alilataus". Jälkimmäisen väitteen vielä Joakim ampui lonkalta alas. Mitä ariel tiesi Asterian asennukset tehneistä? Ei sekään paranna, että perustelee väitteensä, jos perusteet ovat väärät.


      • Tark
        syväkumarrus kirjoitti:

        Mikä oli perustelu vaikkapa väitteelle, että "Paneelipuolella taas ovat aika samanlaiset spedet turaamassa kuin mitä kotien ilmalämpöpumppupuolellakin", tai "Kaikesta pelottelusta huolimatta veneen akkuja ei riko ylilataus vaan krooninen, purjehtijan sitä ymmärtämättä tapahtuva alilataus". Jälkimmäisen väitteen vielä Joakim ampui lonkalta alas. Mitä ariel tiesi Asterian asennukset tehneistä? Ei sekään paranna, että perustelee väitteensä, jos perusteet ovat väärät.

        Mitä syväkumarrus tarkoitti sillä, että otti 2- tahtiöljyn mukaan tähän aurinkopaneeli ja akkukeskusteluun?
        Ainakakin tämä heitto vie kaiken kunnioituksen kannanottoihisi, sillä tuossa oli selvää herjaamisen esiastetta tunnistettavissa.
        Vaikka tämä onkin ns. vapaa saitti, niin kannattaa pysyä asiassa ja esittää kantansa kohteliaasti.
        Kohtelias tyyli antaa kirjoittajasta selvästi asiantuntevamman kuvan kuin epämääräiset henkilöön käyvät vihjailut.


      • syväkumarrus
        Tark kirjoitti:

        Mitä syväkumarrus tarkoitti sillä, että otti 2- tahtiöljyn mukaan tähän aurinkopaneeli ja akkukeskusteluun?
        Ainakakin tämä heitto vie kaiken kunnioituksen kannanottoihisi, sillä tuossa oli selvää herjaamisen esiastetta tunnistettavissa.
        Vaikka tämä onkin ns. vapaa saitti, niin kannattaa pysyä asiassa ja esittää kantansa kohteliaasti.
        Kohtelias tyyli antaa kirjoittajasta selvästi asiantuntevamman kuvan kuin epämääräiset henkilöön käyvät vihjailut.

        Etkö ole seurannut palstaa? Ariel toistuvasti vakuuttaa kaksitahtiöljyn ihmeitä tekevään vaikutukseen dieseliin lisättynä. Eikä oikeastaan ole tullut vielä sellaista asiaa puheeksi, josta ariel ei tietäisi muita paremmin, miten sen pitäisi olla. Kohteliaaseen tyyliin kuuluisi siten myös olla kutsumatta "kaikenmaailman turaajiksi" henkilöitä, joista ei tiedä, ketä tarkoittaa tai edes mitä ovat tehneet. Vai eikö se ollut epämääräinen henkilöön käyvä vihjailu?


      • Uppooooluotooo
        syväkumarrus kirjoitti:

        Mikä oli perustelu vaikkapa väitteelle, että "Paneelipuolella taas ovat aika samanlaiset spedet turaamassa kuin mitä kotien ilmalämpöpumppupuolellakin", tai "Kaikesta pelottelusta huolimatta veneen akkuja ei riko ylilataus vaan krooninen, purjehtijan sitä ymmärtämättä tapahtuva alilataus". Jälkimmäisen väitteen vielä Joakim ampui lonkalta alas. Mitä ariel tiesi Asterian asennukset tehneistä? Ei sekään paranna, että perustelee väitteensä, jos perusteet ovat väärät.

        Jos perustelee, väitteet voi arvioida.

        Sinä sen sijaan heitit perustelematonta huttua jostain kaksitahtiöljystä, mikä ei liity nyt käsiteltävään asiaan lainkaan.


      • vahvistusta

        Mutta en vieläkään ymmärrä miksi paneeleita ole suoraan kytketty akkuihin. Jos paneeleita on vaikka pari sataa wattia suoraan akuissa, siitää saa about 12A jos suuntaus hyvä, ei varjoa ja akuissa vajausta. Tuon verran saa helpolla myös kulutettua. Tämä on minulle täysi mysteeri, eikö Tapio löydä johtoja veneestä, eikö hän uskalla kytkeä vai missä vika. Kaikki paneelien johdot vaan irti ja akkuihin kiinni. Jos kyseessä olisi jotkut ihmeelliset 200V kennostot niin ymmärtäisin, mutta kuvien perusteella ihan perus "Marinea kamaa". Olisikohan tällä jotain sukua myös tuohon pohjan putsaamattomuuteen??? No eihän tällä enään väliä ole, mutta ihmettelen suuresti mitä niin eksoottista tuossa on ettei muka pystynyt tekemään mitään.


      • GGR-aloittaja
        vahvistusta kirjoitti:

        Mutta en vieläkään ymmärrä miksi paneeleita ole suoraan kytketty akkuihin. Jos paneeleita on vaikka pari sataa wattia suoraan akuissa, siitää saa about 12A jos suuntaus hyvä, ei varjoa ja akuissa vajausta. Tuon verran saa helpolla myös kulutettua. Tämä on minulle täysi mysteeri, eikö Tapio löydä johtoja veneestä, eikö hän uskalla kytkeä vai missä vika. Kaikki paneelien johdot vaan irti ja akkuihin kiinni. Jos kyseessä olisi jotkut ihmeelliset 200V kennostot niin ymmärtäisin, mutta kuvien perusteella ihan perus "Marinea kamaa". Olisikohan tällä jotain sukua myös tuohon pohjan putsaamattomuuteen??? No eihän tällä enään väliä ole, mutta ihmettelen suuresti mitä niin eksoottista tuossa on ettei muka pystynyt tekemään mitään.

        Ainakin yksi isommista paneleista on vaurioitunut. Ja kuten edellä todettiin, on panelien toimittaja nostanut kädet pystyyn. Kytkeminen suoraan akkuun tuntuu niin itsestäänselvältä ratkaisulta ja sehän tiedettiin ihan ensi kuulemalta. Odotetaas nyt vielä pari kuukautta ja annetaan sitten Tapion kertoa, mistä oli kyse, kyllä se sitten selviää.


      • LukemisenSisäistäminen
        syväkumarrus kirjoitti:

        Mikä oli perustelu vaikkapa väitteelle, että "Paneelipuolella taas ovat aika samanlaiset spedet turaamassa kuin mitä kotien ilmalämpöpumppupuolellakin", tai "Kaikesta pelottelusta huolimatta veneen akkuja ei riko ylilataus vaan krooninen, purjehtijan sitä ymmärtämättä tapahtuva alilataus". Jälkimmäisen väitteen vielä Joakim ampui lonkalta alas. Mitä ariel tiesi Asterian asennukset tehneistä? Ei sekään paranna, että perustelee väitteensä, jos perusteet ovat väärät.

        "Jälkimmäisen väitteen vielä Joakim ampui lonkalta alas. "

        Luetaankohan me nyt samaa palstaa? Minä en ainakaan pysty lukemaan Joakimin tekstistä, että ampuu Arielin väitteen alas. Olen muuten itsekin tästä täysin samaa mieltä (ja minulla on alan koulutus).


        ariel371 15.3.2019 1:23:
        " Mahdollinen, satunnainen iltapäivän parituntinen ylilataus ei riko mitään, vaan päinvastoin elvyttää tavallista akkua pelkistämällä lyijysulfaattia takaisin lyijyksi ja -oksidiksi. Toki happoa hajoaa, eli haihtuu vetynä ja happena, mutta se on kompensoitavissa lisäämällä akkuvettä kennoihin.
        .....
        Kaikesta pelottelusta huolimatta veneen akkuja ei riko ylilataus vaan krooninen, purjehtijan sitä ymmärtämättä tapahtuva alilataus."


        Joakim1 15.3.2019 8:22
        "Avoakut sietävät paljon ylilatausta, kunhan pitää nestettä riittävästi. Suljetut akut, kuten AGM, saa nopeasti pilalle ylilatauksella. Ilmeisesti kuivuvat."


      • ariel371
        Joakim1 kirjoitti:

        Avoakut sietävät paljon ylilatausta, kunhan pitää nestettä riittävästi. Suljetut akut, kuten AGM, saa nopeasti pilalle ylilatauksella. Ilmeisesti kuivuvat.

        Suljetun akun etuna on nesteiden pysyminen akussa veneen ollessa kaatuneena. Siksi on ihan loogista, että GGR:ssä vaadittiin AGM- tai geeliakut.

        Mitenköhän paljon avoakut vuotavat kuperkeikassa?

        Ensimmäisessä veneessäni aikanaan meni Bilteman korkillinen vapaa-ajan akku nurin, se oli unohtunut kiinnittää kotoa latauksesta tuomisen jälkeen ja merellä tuli pientä broutsia. Akku oli tuntikausia kumollaan ja vettä piti lisätä alle puoli litraa. Akku jatkoi elämäänsä kaadon jälkeen.
        Jos vene käy nurin ja oikaisee heti siitä, vuoto on hyvin minimaalinen. Korkkien huohotusreijät ovat erittäin pienet, koska kennokohtainen kaasunmuodostus (yli)latauksessa on hyvin hidasta.
        Vanhan happoakun pohjalle kertyneen sulfidisakan liikkuminen voi aikaansaada vahinkoa.


      • syväkumarrus
        LukemisenSisäistäminen kirjoitti:

        "Jälkimmäisen väitteen vielä Joakim ampui lonkalta alas. "

        Luetaankohan me nyt samaa palstaa? Minä en ainakaan pysty lukemaan Joakimin tekstistä, että ampuu Arielin väitteen alas. Olen muuten itsekin tästä täysin samaa mieltä (ja minulla on alan koulutus).


        ariel371 15.3.2019 1:23:
        " Mahdollinen, satunnainen iltapäivän parituntinen ylilataus ei riko mitään, vaan päinvastoin elvyttää tavallista akkua pelkistämällä lyijysulfaattia takaisin lyijyksi ja -oksidiksi. Toki happoa hajoaa, eli haihtuu vetynä ja happena, mutta se on kompensoitavissa lisäämällä akkuvettä kennoihin.
        .....
        Kaikesta pelottelusta huolimatta veneen akkuja ei riko ylilataus vaan krooninen, purjehtijan sitä ymmärtämättä tapahtuva alilataus."


        Joakim1 15.3.2019 8:22
        "Avoakut sietävät paljon ylilatausta, kunhan pitää nestettä riittävästi. Suljetut akut, kuten AGM, saa nopeasti pilalle ylilatauksella. Ilmeisesti kuivuvat."

        Asteriassa on agm-akut. Mitäs Joakim niiden ylilatauksesta sanoikaan? Ja sehän on tnnettu fakta.


      • ariel371
        syväkumarrus kirjoitti:

        Mikä oli perustelu vaikkapa väitteelle, että "Paneelipuolella taas ovat aika samanlaiset spedet turaamassa kuin mitä kotien ilmalämpöpumppupuolellakin", tai "Kaikesta pelottelusta huolimatta veneen akkuja ei riko ylilataus vaan krooninen, purjehtijan sitä ymmärtämättä tapahtuva alilataus". Jälkimmäisen väitteen vielä Joakim ampui lonkalta alas. Mitä ariel tiesi Asterian asennukset tehneistä? Ei sekään paranna, että perustelee väitteensä, jos perusteet ovat väärät.

        Kauanko ne Tapion paneelit sitten pysyivät toiminnassa? Jos ne yhä toimisivat, olisin tietysti silloin väärässä ainakin sen paneelitoimittajan osalta.
        Nyt ne paneelit eivät lataa ja "kädet on nostettu pystyyn."

        Urallani tuollaiseen ei ollut varaa, siinä olisi menetetty ihmishenkiä. Siksi erilaiset miehet valikoituvat eri vaativuusasteen töihin. Lämpöpumppu- ja paneelihommiin menevät ja sinne jäävät erilaiset miehet kuin vaikkapa laivasähkö-, ydinvoima-, sädehoito- tai helikopteriasentajiksi.
        Ari Huusela on entinen lentokonemekaanikko. Hänelle ei satavarmasti tule veneeseen sellaista tekniikkaa jota hän ei voi korjata, ohittaa tai korvata. Siinä veneessä on osaava laittomies läsnä 24/7.

        Jotain voi aina hajota ja juuri siksi ei pallonkiertoveneessä sovi käyttää paneeleita joiden rakenne on sellainen ettei hajonnutta paneelia voi kytkeä irti ja tilanteen mukaan sopivasti sarjoittaa tai rinnankytkeä edelleen ehjiä. Tuo tehtäisiin sen mukaan mitä yksittäinen paneeli antaa voltteja ulos.


      • Jurristikko
        ariel371 kirjoitti:

        Kauanko ne Tapion paneelit sitten pysyivät toiminnassa? Jos ne yhä toimisivat, olisin tietysti silloin väärässä ainakin sen paneelitoimittajan osalta.
        Nyt ne paneelit eivät lataa ja "kädet on nostettu pystyyn."

        Urallani tuollaiseen ei ollut varaa, siinä olisi menetetty ihmishenkiä. Siksi erilaiset miehet valikoituvat eri vaativuusasteen töihin. Lämpöpumppu- ja paneelihommiin menevät ja sinne jäävät erilaiset miehet kuin vaikkapa laivasähkö-, ydinvoima-, sädehoito- tai helikopteriasentajiksi.
        Ari Huusela on entinen lentokonemekaanikko. Hänelle ei satavarmasti tule veneeseen sellaista tekniikkaa jota hän ei voi korjata, ohittaa tai korvata. Siinä veneessä on osaava laittomies läsnä 24/7.

        Jotain voi aina hajota ja juuri siksi ei pallonkiertoveneessä sovi käyttää paneeleita joiden rakenne on sellainen ettei hajonnutta paneelia voi kytkeä irti ja tilanteen mukaan sopivasti sarjoittaa tai rinnankytkeä edelleen ehjiä. Tuo tehtäisiin sen mukaan mitä yksittäinen paneeli antaa voltteja ulos.

        Kilpailutilanne kiristyy mutta nyt Ariel vetasi pitkän kaulan kun perässähiihtäjät jäivät pläkään. :D Jännä seurata tätä purjehduskilpailun kommentointikilpailua - itse purjehduskilpailuhan on jo päättynyt eikä viitti avata trackeria kattoakseen että missäs nyt ja mihin suuntaan hän ajelehtii :-/


      • who.cares
        Jurristikko kirjoitti:

        Kilpailutilanne kiristyy mutta nyt Ariel vetasi pitkän kaulan kun perässähiihtäjät jäivät pläkään. :D Jännä seurata tätä purjehduskilpailun kommentointikilpailua - itse purjehduskilpailuhan on jo päättynyt eikä viitti avata trackeria kattoakseen että missäs nyt ja mihin suuntaan hän ajelehtii :-/

        Saapa nähdä kauanko GGR:n toimihenkilöt jaksavat kopioida Tapion satelliittipuhelimella lähettäviä vanhoja runoja GGR:n sivuille. Nyt oli Otto Mannisen suomennoskin GGR-yleisön luettavaksi.
        Varmaankin uni taas maistunut makeasti, koska Asteria oli tämän aamuisen trackerin mukaan kääntynyt etelään.


      • Siimajalka
        who.cares kirjoitti:

        Saapa nähdä kauanko GGR:n toimihenkilöt jaksavat kopioida Tapion satelliittipuhelimella lähettäviä vanhoja runoja GGR:n sivuille. Nyt oli Otto Mannisen suomennoskin GGR-yleisön luettavaksi.
        Varmaankin uni taas maistunut makeasti, koska Asteria oli tämän aamuisen trackerin mukaan kääntynyt etelään.

        Mittakaava kannattaa ottaa huomioon.

        Eiköhän tuossa ole käytännössä lillity paikallaan ja ajelehdittu sivuttain tuo parin mailin siivu neljän tunnin aikana. Keula luultavasti osoittanut luoteeseen, minne on ”menossa”.


      • syväkumarrus
        ariel371 kirjoitti:

        Kauanko ne Tapion paneelit sitten pysyivät toiminnassa? Jos ne yhä toimisivat, olisin tietysti silloin väärässä ainakin sen paneelitoimittajan osalta.
        Nyt ne paneelit eivät lataa ja "kädet on nostettu pystyyn."

        Urallani tuollaiseen ei ollut varaa, siinä olisi menetetty ihmishenkiä. Siksi erilaiset miehet valikoituvat eri vaativuusasteen töihin. Lämpöpumppu- ja paneelihommiin menevät ja sinne jäävät erilaiset miehet kuin vaikkapa laivasähkö-, ydinvoima-, sädehoito- tai helikopteriasentajiksi.
        Ari Huusela on entinen lentokonemekaanikko. Hänelle ei satavarmasti tule veneeseen sellaista tekniikkaa jota hän ei voi korjata, ohittaa tai korvata. Siinä veneessä on osaava laittomies läsnä 24/7.

        Jotain voi aina hajota ja juuri siksi ei pallonkiertoveneessä sovi käyttää paneeleita joiden rakenne on sellainen ettei hajonnutta paneelia voi kytkeä irti ja tilanteen mukaan sopivasti sarjoittaa tai rinnankytkeä edelleen ehjiä. Tuo tehtäisiin sen mukaan mitä yksittäinen paneeli antaa voltteja ulos.

        Sehän tiedetään, että panelien valinta ja jokin muukin meni persiilleen. Eivät tainneet tuottaa suunniteltua tehoa edes lähtölinjalla. Mutta ennen kuin puskista huudellaan asianosaisia kaiken maailman turaajiksi, pitää tietää, miten tilanteeseen ollaan tultu. Sehän myös tiedetään, että kaikki tehtiin kohtuuttomalla kiireellä. Rahoitus oli siinä mallissa, että prjektin saattoi julkistaa sillä hetkellä, kun asennusten olisi jo pitänyt olla loppusuoralla.

        Miten sattuikin, että itsellä on taustaa sekä lentokonehuollosta että myöhemmin olen osaltani ollut vastuussa yhdestä ydinturvallisuuden osa-alueesta. En minä tiedä, kuka ne sähköt asensi enkä ole niihin asennuksiin tutustunut, vaikka Asteriassa olen pikaiseltaan käynytkin. Oliko siellä vain turattu vai tehty, tiedän sitten kesemmällä, kun olen kuullut tarinat ja nähnyt jäljen. Sitä ennen en nimittele heitä, se on besserwisserien hommia.


      • GGR-aloittaja
        Siimajalka kirjoitti:

        Mittakaava kannattaa ottaa huomioon.

        Eiköhän tuossa ole käytännössä lillity paikallaan ja ajelehdittu sivuttain tuo parin mailin siivu neljän tunnin aikana. Keula luultavasti osoittanut luoteeseen, minne on ”menossa”.

        Joo, siinä on pidetty skedit amatöörienkin kanssa ja silti valuttu etelään, kukaties perä edellä. Mutta ei ainakaan sen takia, että olisi nukuttu ja vene mennyt sinne minne sitä miellyttää. Tapio kertoikin skedin aikana lähinnä ajelehtivansa. Jos olisi ollut pihatöitä, kuten Tapio kansihommia kutsuu, niillä olisi ollut etusija yhteyksien pitämiseen. Nyt ei kannella ollut mitään tehtävissä.

        Jossain horisontin takana siellä on yksi hinaajakin, joka jo laukaisi tutkahälyttimen piippailemaan. Seuraava laiva tulossa yhtä lähelle puolen vuorokauden kuluttua.


    • seppomartti

      Purjeveneellä on huono purjehtia sivuttain .
      0.8s aamulla noin 190* ja kl 12 utc entistä vastakurssia 1.3s. Minusta luonnollinen selitys on niin pieni nopeus, ettei tuuliperäsimellen ole ohjailunopeutta. Vahinkovenda tulee helpisti krussissä eikä kippari huomaa tai nukkuu.

      • säilykepurkit

        Tämän päiväisessä katsauksessaan myös Don oli hiukan huolestunut Asterian kurssista ja arveli Tapion yhä nukkuvan. Päivän kirkastuttua kurssi olikin taas korjattu. ETA tietysti siirtyy kesää kohti sitä enemmän mitä useammin tulee seilattua tai ajelehdittua täysin väärää suuuntaan. Toivottavasti Tapion säilykepurkkien korroosio ei etene kovin nopeasti.

        Uku on GGR:n valokuvassa yhä hoikka poika, vaikka on jo monta päivää nauttinut jatkuvasti mieliruokaansa "see food" eli on "syönyt kaiken mitä näkee". Hänen veneensä ruokavarastot olivat vähäiset Tapion ruokiin verrattunaa, vain 500 kcal/vrk muutamat vieheeseen tarttuneet kalat.


      • Siimajalka

        Ajelehtia, kirjoitin.

        Jos ei tuule lainkaan ja paikalla on etelään vievää virtaa, vene voi kai sortaa tuollaisella alle solmun vauhdilla, vaikkei mitään vahinkovendaa olisi tapahtunutkaan.

        Tuolla gps kertoo paikan kai jotakuinkin neljän tunnin välein, ja - sinänsä ihan perustellusti - arvelee keulan osoittaneen koko ajan edellisestä paikasta seuraavaan. Näin ei tuulettomissa oloissa välttämättä ole.

        Mutta oli miten oli, nyt ei matka kyllä lähiaikoinakaan joudu.


      • seppomartti
        Siimajalka kirjoitti:

        Ajelehtia, kirjoitin.

        Jos ei tuule lainkaan ja paikalla on etelään vievää virtaa, vene voi kai sortaa tuollaisella alle solmun vauhdilla, vaikkei mitään vahinkovendaa olisi tapahtunutkaan.

        Tuolla gps kertoo paikan kai jotakuinkin neljän tunnin välein, ja - sinänsä ihan perustellusti - arvelee keulan osoittaneen koko ajan edellisestä paikasta seuraavaan. Näin ei tuulettomissa oloissa välttämättä ole.

        Mutta oli miten oli, nyt ei matka kyllä lähiaikoinakaan joudu.

        Gps ei kylläkään arvele mitään keulan suunnasta, keulan kuva seuraa liikesuuntaa.
        0.8 etelään, 1.8 samalla aueella hetken kulutua pohjoiseen. Ei siellä ole tämmöisiä virtoja.. Nyt jopa 3 s eli Asteria liikkuu ohjailuvauhtia.muttei vielä hydrogenun latausvauhtia. ETA on sirtynyt parissa viikossa 4-5 vrk myöhäisemmäksi.


      • Siimajalka
        seppomartti kirjoitti:

        Gps ei kylläkään arvele mitään keulan suunnasta, keulan kuva seuraa liikesuuntaa.
        0.8 etelään, 1.8 samalla aueella hetken kulutua pohjoiseen. Ei siellä ole tämmöisiä virtoja.. Nyt jopa 3 s eli Asteria liikkuu ohjailuvauhtia.muttei vielä hydrogenun latausvauhtia. ETA on sirtynyt parissa viikossa 4-5 vrk myöhäisemmäksi.

        Nimenomaan ei arvelekaan mitään keulan suunnasta - tarkoitin sitä miten tuo träkkeri näyttää aluksen kulkeneen. Siksi nuolen suunnasta ei voi päätellä, että vene olisi tehnyt vendan lounaaseen.

        Se 0,8 solmua voi olla neljä tuntia pläkää, eli ajelehtimista, sitten tuuli hieman virisi ja matka jatkui purjehtien 1,8 solmua pohjoiseen. Esimerkiksi .


    • HuonoltaNäyttää

      Toivottavasti Lehtinen ymmärtää ottaa suunnan pian kohti lähintä satamaa. Maaliin asti ei tule purjehtimalla pääsemään. Uusi yritys vuonna 2022 paremmalla onnella.

      • GGR-aloittaja

        Tuota on väitetty ties kuinka monta kertaa jo kuukausien ajan. Mutta mitään syytä ei ole, miksi Lehtinen ei sieltä ajan kanssa perille tulisi. Nykyinen ETA ei tule toteutumaan, sitä lasketaan menneen keskinopeuden mukaan. Ruokaa riittää ja vettä riittää, pläkää tulee ja menee, mutta välissä tuulee. Ja se, mikä ei myöskään tule loppumaan kesken, on motivaatio.


      • eiolekilpapurjehdusta
        GGR-aloittaja kirjoitti:

        Tuota on väitetty ties kuinka monta kertaa jo kuukausien ajan. Mutta mitään syytä ei ole, miksi Lehtinen ei sieltä ajan kanssa perille tulisi. Nykyinen ETA ei tule toteutumaan, sitä lasketaan menneen keskinopeuden mukaan. Ruokaa riittää ja vettä riittää, pläkää tulee ja menee, mutta välissä tuulee. Ja se, mikä ei myöskään tule loppumaan kesken, on motivaatio.

        Siitä tietysti samaa mieltä, että nykyinen ETA ei toteudu. Eri mieltä olen siitä, että ruoka riittäisi. Siihen liittyy riski säilykepurkkien läpiruostumisesta. Jos purkit kastuivat merivedestä, trooppinen lämpö on jo ruvennut kiihdyttämään korroosiota. Ruokapula voi uhata, jos ravitsemus on pääasiassa säilykepurkkien varassa. Kalastusvälineitähän Tapio ei halunnut ottaa mukaan: "olen lähdössä purjehtimaan, en kalastamaan" (Tapion ilmoitus Vene 2018:n yleisötilaisuudessa).
        Toinen asia, josta olen hiukan eri mieltä, on motivaatio. Minusta on jo pitkään näyttänyt siltä, että varsinkin motivaatio purjehdusvauhdin ylläpitämiseen on sammunut. GGR:n "nopein vene" on ohimennyt illuusio, joka varmaankin katosi jo startin jälkeen.
        Tietysti pitää nauttia merellä olemisesta niin kauan kuin se on mukavaa tai siedettävää. Halvin tapa tulla kotiin, on purjehduksen jatkaminen.


      • GGR-aloittaja
        eiolekilpapurjehdusta kirjoitti:

        Siitä tietysti samaa mieltä, että nykyinen ETA ei toteudu. Eri mieltä olen siitä, että ruoka riittäisi. Siihen liittyy riski säilykepurkkien läpiruostumisesta. Jos purkit kastuivat merivedestä, trooppinen lämpö on jo ruvennut kiihdyttämään korroosiota. Ruokapula voi uhata, jos ravitsemus on pääasiassa säilykepurkkien varassa. Kalastusvälineitähän Tapio ei halunnut ottaa mukaan: "olen lähdössä purjehtimaan, en kalastamaan" (Tapion ilmoitus Vene 2018:n yleisötilaisuudessa).
        Toinen asia, josta olen hiukan eri mieltä, on motivaatio. Minusta on jo pitkään näyttänyt siltä, että varsinkin motivaatio purjehdusvauhdin ylläpitämiseen on sammunut. GGR:n "nopein vene" on ohimennyt illuusio, joka varmaankin katosi jo startin jälkeen.
        Tietysti pitää nauttia merellä olemisesta niin kauan kuin se on mukavaa tai siedettävää. Halvin tapa tulla kotiin, on purjehduksen jatkaminen.

        Mistä päättelet, että säilykepurkit olisivat ruostumassa? Alkumatkasta yhteen purkkeja sisältävään lokeroon pääsi vettä ja etikettien liettua Tapiolla oli viikon kestävät ruoka-arpajaiset, kun ei tiennyt mikä purkki kulloinkin aukeaa. Venettä rakennettiin uudestaan niin, että luukusta pääsee tavallista vähemmän vettä sisään. Ja jos silti loiskahtaa, Asteriassa loiskahdus tulee "spa-osastoon", ei leviä pitkin venettä. Siksi niin radiot kuin säilykepurkitkin ovat säilyneet kuivina.

        Jos seuraa amatöörien kanssa käytävää keskustelua, ei kuvitelma motivaation hupenemisesta saa ollenkaan vahvistusta. Kilpailullinen terävyys tietysti osin hupeni Southern Oceanilla, nyt moodi olisi lähinnä ehkä "performance cruising".


    • Nettipurjehtija

      Jos laskee pitkän matkan keskiarvolla niin: Reissun pituus 30 000 mpk . Tähän mennessä päiviä 258 josta saadaan keskinopeudeksi (30 000 - 4500)/260 = 98 mpk/vrk jos laitetaan 10% rajat
      4500/110 = 41 pv ja 4500/90= 50 pv.
      eli 26.4 - 4.5 . Nyt veikkauksia peliin maalintulo päivästä.

      • Siimajalka

        Eikös meillä pari viikkoa sitten ollut veikkauskierros? Pysyn edelleen arvauksessani 12.7....2019. Aloittajalla taisi olla toukokuun alkupuoli veikkauksena.


      • Siimajalka
        Siimajalka kirjoitti:

        Eikös meillä pari viikkoa sitten ollut veikkauskierros? Pysyn edelleen arvauksessani 12.7....2019. Aloittajalla taisi olla toukokuun alkupuoli veikkauksena.

        Sori, viikolla 6 veikkaukset olivat:
        GGR-aloittajalla lakkiaisiin mennessä, Borgumriffillä 16.6, Siimajalalla 12.7.

        Muut eivät panneet itseään likoon.


    • RitariPeloton

      Osaako radioamatöörit arvioida Tapion henkistä vointia, eihän vaarana ole että psyyke murenee eikä pysty tekemään järkeviä ratkaisuja? Don taitaa olla huolissaan vain Asterian vauhdista, kurssin suunnasta ja säävaroituksista, jutteleeko Tapio muiden kanssa? Onko Tapio tekemässä uutta aika-ennätystä järjissään tehdystä nonstop purjehduksesta, onko sir Knoxilla hallussaan nykyinen ennätys? Paljonkohan Tapio on tehnyt matkaa kaikkine kiemuroineen, trackerihan taitaa seurata vain etäisyyttä maaliin linnuntietä pitkin, että mitähän Asterian loki mahtaa näyttää, jo maaliin tulleilta jäi varsin mutkaton vanavesi..

      • psyykekestää

        Päivittäinen keskusteluyhteys radioamatöörien kanssa varmastikin vähentää yksinäisyyden tunnetta.


      • Siimajalka

        Ymmärtääkseni kaikki Tapion edellä maaliin tulleet ovat olleet järjissään, joten Sir Robertin ennätys on lyöty. Ennätyksellisen hidaskaan Tapion kierto tuskin on - vaikea sanoa toki, koska urheilutilastoja harvemmin noin kieroutuneesti laaditaan.

        Sarkasmia taisi olla Tapion viimeisin twiitti eilisillalta, jossa hän kertoo purjehtivansa sivumyötäisessä täydellisessä säässä kohti Trinidade-saarta. Nopeus ei tuolloinkaan aivan päätähuimaava ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe