Pikkusen vihreää "denialistilta".

antidenialisti

Kuinka moni hallitsee taloudellisen ajon niksit. Minä aloin opetella jo 1980-luvulla. Olen säästänyt todella paljon bensaa kaupunkiajossa. Olen ajanut usealla automerkillä kaupunkiajoa samalla kulutuksella kuin maantieajoa. Täytyy vaan ajatella mitä tekee, ja ihan pikkusen nähdä vaivaa. Se vaivannäkö on todella minimaalinen.

Taloudelliseen ajoon sopii vain käsivaihteinen auto. Ei käytetä kakkia vaihteita liikkeelle lähdössä. Ennakoidaan tulevia tilanteita, ja käytetään liikkeellelähdön jälkeen suurinta mahdollista vaihdetta. Useimmissa autoissa se nopeus on 50-60 km/h. Isomoottorisissa autoissa se voi olla alhaisempikin.

Jos kaista on vapaa, lähdetään liikkeelle ykkösellä ja sitten kakkonen, jolla kiihdyletään reippaasti siihen nopeuteen, että saadaan suurin mahdollinen vaihde päälle. Se riippuu tietysti nopeusrajoituksenstakin. Vaihtoehtoisesti voi käyttää yhdistelmää 1 3 5.

Kun liikennevalot lähestyy vaihdetaan ajoissa vapaalle vaikka valo olisi vihreä. Sehän voi vaihtua, ja auton nopeus ei ehdi paljonkaan hidatua 100 m matkalla. Kokeilemalla oppii, mikä on oikea etäisyys.

Jos joutuu ajamaan hitaasti etenevässä jonossa siihenkin löytyy konstit. Käytetään mahdollisimman suurta vaihdetta, ja varaudutaan rullaamaan vapaalla, jos jonon nopeus muuttuu.

Sitten lähtö jonossa. Ensinnäkin ei tuppaannuta pysähdyttäessä aivan siihen edellämenevä puskuriin, vaan jätetään väliä vähintään auto mitta. Kun jono alkaa liikkua, ei lähdetä aivan heti liikkeelle vaan annetaan edellämenevien päästä kunnolla liikkeelle.

Sitten otetaan lyhyt reipas kiihdytys ja rullataan vapaalla ja seurataan tilannetta, Sitten kuin jono alkaa etääntyä, otetaan taas pieni kiihdytys sopivalla vaihteella. Se miilä vaihteella jatketaan riippuu siitä miten jono kiihtyy. Tällainen ajotapa jos mikä on ympäristöteko.

Ei tällainen häiritse muuta liikennettä ollenkaan. Se helpottaa muidenkin liikkumista. Jonon jarruja on ne, jotka käyttää kaikkia vaihteita. Tällaisesta liikennekäyttäytymisestä saatta kyllä olla se harmi, errä bemari ja audikuskit häviää pikkumersulle lähdössä 100 metriä.

Minulla on varastossa suuri määrä naulausvälikkeitä, joiden avulla taloon saisi kätevästi lisää eristettä. Itse ej niitä enään jaksa käyttää. Rautakauppa oli heittänyt ne roskalavalle. Minä korjasin talteen yli 10v sitten.

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäätävääkeliä

      Kun rullaat vapaalla moottori käy tyhjäkäynnillä ja kuluttaaa siis vähän bensaa mutta moottorijarrutuksessa on kulutus nolla. Edullisempi tapa on siis rullata isomalla vaihteella vaihde päällä kuin vapaalla.

      • antidenialisti

        Tuo pätee kait dieseliin, silloin kun on tarve hidastaa vauhtioa, mutta ei ole tarvetta jarruttaa. Kyllä se varmaan pätee bensamoottoriinkin tuollaisessa tilanteessa, koska ruiskutushan niissäkin on nykyään. Minä tarkoitin tilanteita, joissa ei ole tarvetta hidastaa tai jarruttaa.

        Auton moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä jotain 10 % siitä kulutuksesta, mitä menee ajossa. Kun aloin opettelemaan,minulla oli autossa alipainemittari. Siitä näki minkä verran sitä löpöä kuluu missäkin tilanteessa. Silloin oli kysymyksessä kaasutin eikä ruiskutus.

        Jos kiihdyttää reippaasti löpöä kyllä kuluu hetken aikaa paljon. mutta vain muutaman sekunnin alan. Edullisempaa on se. että saa nopeasti suurimman vaihteen päälle. Kierroksen kiihdytyksessä pitäisi nosta mielellään korkeintaan kolmeen tuhanteen.

        Vedän minä joskus vähän sen ylikin,jos haluan opettaa jotakin perässä roikkunutta bemari rai audikuskia. Ajoin pari vuotta autulla jossa on V6 3 litraa ja automaatti. Sillä oli mukava välillä kouluttaa takapuskurissa roikkujia.

        Kun ne jäi lähdössä 200 m, niiden oli ihan pakko ajaa ylinopeutta, että pääsi taas roikkumaan takapuskuriin. Oli se kolme kuukautta karmeaa, kun aina joku roikkui autonmitan päässä perässä, ja tiesin, että minulla on myös erittäin tehokkaat jarrut. Kolmessa muukaudessa vissiin viidakkorumpu toimi.


      • jäätävääkeliä
        antidenialisti kirjoitti:

        Tuo pätee kait dieseliin, silloin kun on tarve hidastaa vauhtioa, mutta ei ole tarvetta jarruttaa. Kyllä se varmaan pätee bensamoottoriinkin tuollaisessa tilanteessa, koska ruiskutushan niissäkin on nykyään. Minä tarkoitin tilanteita, joissa ei ole tarvetta hidastaa tai jarruttaa.

        Auton moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä jotain 10 % siitä kulutuksesta, mitä menee ajossa. Kun aloin opettelemaan,minulla oli autossa alipainemittari. Siitä näki minkä verran sitä löpöä kuluu missäkin tilanteessa. Silloin oli kysymyksessä kaasutin eikä ruiskutus.

        Jos kiihdyttää reippaasti löpöä kyllä kuluu hetken aikaa paljon. mutta vain muutaman sekunnin alan. Edullisempaa on se. että saa nopeasti suurimman vaihteen päälle. Kierroksen kiihdytyksessä pitäisi nosta mielellään korkeintaan kolmeen tuhanteen.

        Vedän minä joskus vähän sen ylikin,jos haluan opettaa jotakin perässä roikkunutta bemari rai audikuskia. Ajoin pari vuotta autulla jossa on V6 3 litraa ja automaatti. Sillä oli mukava välillä kouluttaa takapuskurissa roikkujia.

        Kun ne jäi lähdössä 200 m, niiden oli ihan pakko ajaa ylinopeutta, että pääsi taas roikkumaan takapuskuriin. Oli se kolme kuukautta karmeaa, kun aina joku roikkui autonmitan päässä perässä, ja tiesin, että minulla on myös erittäin tehokkaat jarrut. Kolmessa muukaudessa vissiin viidakkorumpu toimi.

        Hidastuuhan se vauhti silloinkin kun rullaat vapaalla ja sitten joudut taas kiihdyttämään. Ei tuollainen ajotapa ole järkevää. En yhtään ihmettele jos joku roikkuu puskurissasi kun ajelet tuolla tavoin.

        Minkälainen on löpöä käyttävä kaasuttimella varustettu auto???


      • antidenialisti
        jäätävääkeliä kirjoitti:

        Hidastuuhan se vauhti silloinkin kun rullaat vapaalla ja sitten joudut taas kiihdyttämään. Ei tuollainen ajotapa ole järkevää. En yhtään ihmettele jos joku roikkuu puskurissasi kun ajelet tuolla tavoin.

        Minkälainen on löpöä käyttävä kaasuttimella varustettu auto???

        Ne roikkui puskurissa sen takia, kun eivät olleet nähneet sellaista autoa koskaan. Oletin pitkään, että se oli ainoa tässä kaupungissa. Sitten kuulin, että on täällä toinenkin. Ne yritti ottaa selvää, että mikä ihmeen rassi sen on, kun se lähtee kuin raketti. Minä en ole koskaan ollut tien tukkona.

        Sitä rullausta käytän vain tietyissä tilanteissa. Jos auto on kunnossa, nopeus hidastuu yllättävän hitaasti. Sitten jos valo ei vaihdukaan, voi jatkaa nelos tai vitosvaihteella. Ei tarvita juuri mitään kiihdytyksiä, jos nopeus on pudonnut 5km/h.

        Täälä on pari siltaa joissa on melkoinen nousu. Vaihdan vapaalle jo ennenkuin pääsen huipulle.
        Toisessa vauhti hidastuu sopivasti ennen liikenneympyrää. Toisessa joutuu jarruttamaan hiukan enemmän.

        Jos minä vedän lähdössä 100-200 metriä kaulaa seuraavaan, niin minäkö se tientukko olen. Liikenneympyrästä poistuessa kaulaa tulee yleensä 50 metriä ainakin. Muuta haitta ei tule, kuin että joitakin tyylini kiusaa, ja sitten pitää ajaa yliinopeuuta, että saisi hajuraon kiinni. Minä kun en aja ylinopeutta kuin korkeintaan 5 km/h.

        Kaikki autot oli vuosikymmeniä sitten varustettu kaasuttimella. Ruiskutus oli pitkään kallis vaihtoehto, Suurimpaan osaan autoista sitä ei edes saanut. Minulla oli kalliimpi Lada malli, jossa oli lisävarusteita. Ajoin Ladalla noin 30 vuotta, Viimeisimmässä oli ruiskutus.

        Sen jälkeen on ollut Volvo. Nissan Maxima. Honda Accort coupe ja Mersun A140. Kaikilla näillä minä olen kiusannut näitä hitaita tientukkoja.


      • denialistiköröttelee
        antidenialisti kirjoitti:

        Ne roikkui puskurissa sen takia, kun eivät olleet nähneet sellaista autoa koskaan. Oletin pitkään, että se oli ainoa tässä kaupungissa. Sitten kuulin, että on täällä toinenkin. Ne yritti ottaa selvää, että mikä ihmeen rassi sen on, kun se lähtee kuin raketti. Minä en ole koskaan ollut tien tukkona.

        Sitä rullausta käytän vain tietyissä tilanteissa. Jos auto on kunnossa, nopeus hidastuu yllättävän hitaasti. Sitten jos valo ei vaihdukaan, voi jatkaa nelos tai vitosvaihteella. Ei tarvita juuri mitään kiihdytyksiä, jos nopeus on pudonnut 5km/h.

        Täälä on pari siltaa joissa on melkoinen nousu. Vaihdan vapaalle jo ennenkuin pääsen huipulle.
        Toisessa vauhti hidastuu sopivasti ennen liikenneympyrää. Toisessa joutuu jarruttamaan hiukan enemmän.

        Jos minä vedän lähdössä 100-200 metriä kaulaa seuraavaan, niin minäkö se tientukko olen. Liikenneympyrästä poistuessa kaulaa tulee yleensä 50 metriä ainakin. Muuta haitta ei tule, kuin että joitakin tyylini kiusaa, ja sitten pitää ajaa yliinopeuuta, että saisi hajuraon kiinni. Minä kun en aja ylinopeutta kuin korkeintaan 5 km/h.

        Kaikki autot oli vuosikymmeniä sitten varustettu kaasuttimella. Ruiskutus oli pitkään kallis vaihtoehto, Suurimpaan osaan autoista sitä ei edes saanut. Minulla oli kalliimpi Lada malli, jossa oli lisävarusteita. Ajoin Ladalla noin 30 vuotta, Viimeisimmässä oli ruiskutus.

        Sen jälkeen on ollut Volvo. Nissan Maxima. Honda Accort coupe ja Mersun A140. Kaikilla näillä minä olen kiusannut näitä hitaita tientukkoja.

        Samalla lailla kuin kiusaat tällä palstalla muita jonnenjoutavilla jorinoillasi..Ei mikään ihme että terapeuttisi juoksi imatran koskeen..:)

        Miten on,eteneekö lämpösäteily avaruuden tyhjiössä?Jos et tiedä vastausta niin voit kertoa senkin suoraan.Emme me naura,ainakaan paljoa..


      • antidenialisti
        denialistiköröttelee kirjoitti:

        Samalla lailla kuin kiusaat tällä palstalla muita jonnenjoutavilla jorinoillasi..Ei mikään ihme että terapeuttisi juoksi imatran koskeen..:)

        Miten on,eteneekö lämpösäteily avaruuden tyhjiössä?Jos et tiedä vastausta niin voit kertoa senkin suoraan.Emme me naura,ainakaan paljoa..

        Näinhän se yleensä menee, että kiusaaja tuntee itsensä kiusatuksi, jos joku on päässyt pidemmälle. Se on erittäin tuttu juttu sekä koulukiusaamisessa että työpaikkakiusaamisessa. Hampaisiin joutuu se, joka on jollakin tavalla parempi. Sinä olet kiusaantunut kiusaaja, joka on oppimiskyvytön.

        Se jonninjoutava jorina on taas kerran luetuin, joten etsippä vikaa peilistäsi, jos sinulla sellainen on. Nuo vaivoin väsätyt jutut paljastaa vain kateutta. Tämän kummenmpaa vastausta et saa. Jos minulla olisi valtuudet passittaisin sinut sinne terapeutille.

        Ei ne kyllä tuollaisille mitään mahda. Sinulta tarvittaisiin yhteistyökykyä. Se terapeuttiparka saattaisi kyllä hypätä sinne Imatrankoskeen jo ensimmäisen kohtaamisen jälkeen. Minun terapeutti oli aivan hyvissä voimissa viidennen kohtaamisen jälkeen. Siitä on jo 15 vuotta aikaa.


      • oletsirkuspelle
        antidenialisti kirjoitti:

        Näinhän se yleensä menee, että kiusaaja tuntee itsensä kiusatuksi, jos joku on päässyt pidemmälle. Se on erittäin tuttu juttu sekä koulukiusaamisessa että työpaikkakiusaamisessa. Hampaisiin joutuu se, joka on jollakin tavalla parempi. Sinä olet kiusaantunut kiusaaja, joka on oppimiskyvytön.

        Se jonninjoutava jorina on taas kerran luetuin, joten etsippä vikaa peilistäsi, jos sinulla sellainen on. Nuo vaivoin väsätyt jutut paljastaa vain kateutta. Tämän kummenmpaa vastausta et saa. Jos minulla olisi valtuudet passittaisin sinut sinne terapeutille.

        Ei ne kyllä tuollaisille mitään mahda. Sinulta tarvittaisiin yhteistyökykyä. Se terapeuttiparka saattaisi kyllä hypätä sinne Imatrankoskeen jo ensimmäisen kohtaamisen jälkeen. Minun terapeutti oli aivan hyvissä voimissa viidennen kohtaamisen jälkeen. Siitä on jo 15 vuotta aikaa.

        Olet jo osoittanut erinomaisuutesi ja paremmuutesi tietämällä että lämpösäteily ei etene avaruuden tyhjiössä ...


      • antidenialisti
        oletsirkuspelle kirjoitti:

        Olet jo osoittanut erinomaisuutesi ja paremmuutesi tietämällä että lämpösäteily ei etene avaruuden tyhjiössä ...

        Naurettavinta tässä asiassa on todellisuudessa se, että sinä yrität todistaa erinomaisuutesi tuollaisilla kommenteilla, jotka on tasoltaan alakoululaisen kiusaajan tasoa. Tuolla saialla ei todellisuudessa ole edes mitään merkitystä isossa kuvassa.

        Pääasia on se, että auringosta tuleva energia absorboituu ilmakehään ja säteilee yläilmakehästä avaruuteen Kaikista olennaisin asia on kuitenkin se mitä muuta tapahtuu ilmakehässä ja merivirroissa, Kun sinä nyt et tuon enempää asiasta tiedä, on aivan turha yrittää selittää sinulls sitä isoa kuvaa.

        Minä pystyn ymmärtämään tieteellistä tekstiä, vaikka se paikoin on vaikeaa. Pystyn myös erottamaan tieteellisen ja epätieteellisesen melkoisella varmuudella. Pystyn myös olemaan kriittionen. Minulla on hyllyssä myös tieteellisiä kirjoja, ja olen opiskellut tiedettä.

        Sinä et kyllä ole osoittanut yhtään mitään tietämystä tieteest. Olet vaan opetellut muutaman vä'ittämän ulkoa. ja luulet tietäväsi niiden vaikutuksen ja merkityksen. Pistäähän tuo jankutus tietysti minut sivistämään lisää itseäni.

        Minuilla on ollut käsitys, että käsitettä fotoni käytetään lähinnä näkyvästä valosta., mutta se onkin paljon laajempi käsite. Se on yleensäkin säteilypulssi. Se on nimenomaan tieteellinen käsite, jos ymmärrät mikä on käsite.


    • Rullaaja

      Jos ei ole tarvetta jarruttaa, ei silloin kannata jarruttaa moottorillakaan. Antaa auton mennä, se on edullisin keino.

      • jäätävääkeliä

        Totta puhut. Mutta jos haluaa bensaa säästää niin ei kannata heittää vapaalle tai painaa kytkintä pohjaan jos nopeutta joutuu hiljentämään.


      • antidenialisti

        Minä selitin tuon saman edellä. Usein voi rullata vapaalla pitkiänkin matkan, jos on tuttu ympäristö ja osaa ennakoida. Joskus katsoin telkkarista ohjelmaa, jossa kilpailtiin, kuka saa kulumaan vähiten tavallisella autolla. Voittajan kulutus Nissanilla oli muistaakseni 1,6 litraa sadalle.

        Siinä köytettiin kuitenkin sellaisia kikkoja, että niitä ei voi käyttää normaaliliikenteessä. Yksi kikoista oli viedä rullaus mahdollisimman pitkälle moottori sammutettuna. Normaalissa liikenteessä moottoria ei saa sammuttaa, mutta rullausta voi käyttää aika paljonkin, ilman että se häiritee muiden liikkumista.

        Minä kun olen opetellut tuota autolla ajoa jo 48 vuotta, niin minulla on vähän enemmän kokemusta kuin niillä, jotka on juuri käyneet autokoulun. Liikun tuolla liikenteessä aika paljon liukkaammin kuin muut. Minulla on Mersun A 140.

        Näytän vähän, miten se kertaalleen kaadettu auto selviytyy liikenneympyröista. Siihen kun tuli ensimmäisenä maailmassa ajonvakautusjärjestelmä, joka on nykyään varmaan kaikissa uusissa autoissa. On todella näppärä kaupungissa.


    • prumprumsanoidenialisti

      Antidenialisti opettaa meille autolla ajoa,luulee varmaan meitä idiooteiksi..:)On näköjään pirttihirmu piilottanut autonavaimet antidenialistilta..

      Antidenialisti voisi vielä kerran antaa vastauksen kysymykseen voiko lämpösäteily edetä avaruuden tyhjiössä?Ne aikaisemmat vastauksesi olivat jotenkin...erikoisia..Tällä kertaa saat pyytää apua denialistikavereiltasi.Suomen denialistien uskottavuus on nyt vaakalaudalla..:)

      • jäätävääkeliä

        Antidenialistilla on kova tarve kehua itseään. Hän luulee olevansa paras kaikessa mitä tekee.


      • antidenialisti
        jäätävääkeliä kirjoitti:

        Antidenialistilla on kova tarve kehua itseään. Hän luulee olevansa paras kaikessa mitä tekee.

        Kyllä niitä on hurjan paljon enemmän niitä asioita joissa en ole paran, kun ei ole ollut tilaisuutta opetella. Ei ihmiselämä riitä'kaiken oppimiseen. Kyllä minä osaan katsoa myös ylöspäin ja ihailla muita Ihailen mm. vaarallisen valtatien pelastajia.

        Olen kuitenkin ollut niin monessa asiassa se paras, että ihailen vain huippuja. Jumaloi en ketään. Kurseilla kun muut opetteli, niin minä suunnittelin ja valmistin melkoisen monimutkaista prototyyppiä, joka kaiken lisäksi vielä toimi opettajien epäilyksistä huolimanna, kun otettiin tyypit.

        Aiemmista kommenteistasi päätellen olemme samalla puolella. Minulla on ollut taipumus edetä niin pitkälle kuin pytyn etenmään. On ole koskaan ollut aivan tyytyväinen osaamiseeni.
        Tuolle denialistihaukulle en enään viitsi vastata. kun se on jäänyt lähtökuoppiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe