Polttomoottorikäyttöisille mopedeille ilmoitetaan suurin sallittu rakenteellinen nopeus joka tarkoittaa moottorin suurimman vääntömomentin kierroslukua. Mopojen huippunopeus on kuitenkin suurempi koska moottorin suurin kierrosnopeus on tuota suurempi. Nyt kun laissa mainitaan myös sähköpotkulautojen suurin rakenteellinen nopeus niin mitä se tarkoittaa sähkömoottorien kohdalla?
Rakenteellinen nopeus
16
3104
Vastaukset
- Joakim1
Missä sanotaan, että rakenteellinen nopeus mitattaisiin suurimman vääntömomentin kohdalla? Eihän siinä olisi mitään järkeä, kun monissa moottoreissa suurimman vääntömomentin kierrosluku on alle puolet suurimman tehon kierrosluvusta. Huippunopeus tulee tehon mukaan, joten eiköhän tuo mitatata joko suurimman tehon kierrosluvulla tai sitten vain kokeillaan paljonko laite kulkee kaasu pohjassa.
Hetkessä ei netistä löytynyt määritelmää rakenteelliselle nopeudelle. Sen sijaan löytyy paljon dokumentteja, jossa sitä käytetään määrittelemättä mitä se tarkoittaa.- vakiotermi
Mopot ovat vakiokuntoisina aina kulkeneet selvästi kovempaa kuin mikä tuo ilmoitettu rakenteellinen nopeus on. Laissa on iät ja ajat aina mainittu vain tuo mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus mutta kaasu pohjassa ne menee kovempaa.
- RakenteellinenNopeus
vakiotermi kirjoitti:
Mopot ovat vakiokuntoisina aina kulkeneet selvästi kovempaa kuin mikä tuo ilmoitettu rakenteellinen nopeus on. Laissa on iät ja ajat aina mainittu vain tuo mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus mutta kaasu pohjassa ne menee kovempaa.
Varsinkin hellesäällä myötätuulessa pitkässä jyrkässä alamäessä ylävartalo painuneena mahdollisimman alas.
Jos tulee töyssy, mopon rakenne ei kestä sitä. Äkkijarrutksessa jokin osa jarruissa voi tuhoutua kuumuuteen. - Faktana
RakenteellinenNopeus kirjoitti:
Varsinkin hellesäällä myötätuulessa pitkässä jyrkässä alamäessä ylävartalo painuneena mahdollisimman alas.
Jos tulee töyssy, mopon rakenne ei kestä sitä. Äkkijarrutksessa jokin osa jarruissa voi tuhoutua kuumuuteen.Mopot ovat aina kulkeneet neljääkymppiä ihan tavallisessa pystyssä ajoasennossa tasaisella tiellä vaikka niiden suurimmaksi rakenteelliseksi nopeudeksi on määrätty 30 km/t.
- höpöh
RakenteellinenNopeus kirjoitti:
Varsinkin hellesäällä myötätuulessa pitkässä jyrkässä alamäessä ylävartalo painuneena mahdollisimman alas.
Jos tulee töyssy, mopon rakenne ei kestä sitä. Äkkijarrutksessa jokin osa jarruissa voi tuhoutua kuumuuteen."Jos tulee töyssy, mopon rakenne ei kestä sitä"
Ei pdä paikkaansa. Empiirisissä kokeissa aikoinaan lennätetty mopoja ja itseä moninkertaisiin rakenteellisiin rasituksiin vakiorungoilla ja äärimmilleen viritetyillä moottoreilla - Joakim1
Faktana kirjoitti:
Mopot ovat aina kulkeneet neljääkymppiä ihan tavallisessa pystyssä ajoasennossa tasaisella tiellä vaikka niiden suurimmaksi rakenteelliseksi nopeudeksi on määrätty 30 km/t.
Mopojen suurin rakenteellinen nopeus on ollut 45 km/h jo ainakin 2000-luvun alkupuolelta saakka. Rakenteellisen nopeuden määritelmä tullee EU-lainsäädännöstä.
Vanha alempi nopeus taas oli varmasti kotimaisen määrittelyn mukainen ja mahdollisesti paljonkin erilainen.
Ei ne 80-luvun mopot 45 km/h kulkeneet vakioina. Viritettyinä sitten jopa yli 100 km/h. - MoponRikkoja
höpöh kirjoitti:
"Jos tulee töyssy, mopon rakenne ei kestä sitä"
Ei pdä paikkaansa. Empiirisissä kokeissa aikoinaan lennätetty mopoja ja itseä moninkertaisiin rakenteellisiin rasituksiin vakiorungoilla ja äärimmilleen viritetyillä moottoreillaEi pikkuruiset neuvolassa punnittavat ruipelot mitään rikki saa. Siihen tarvitaan oikeita Miehiä!
- Neljääkymppiä
70- ja 80-luvun mopot kulkivat vakiona 40 km/h ja mopojen suurin sallittu rakenteellinen nopeus oli 30 km/h. Kukaan ei vieläkään tunnu tietävän mitä se rakenteellinen nopeus tarkoittaa. Mopon rakenteiden kestämisrajaa se nyt ei ainakaan tarkoita.
- korjataanvirheet
Ei rakenteellinen nopeus liity lainkaan moottoriin ja suurimpaan vääntömomenttiin eli avaajalle on käynyt paha väärinymmärrys.
Aikaisemmin rajaus 1,5 hv saattoi kuljettaa sellaisenaan - ilman mitään säätöjä - mopedia yli 70 km/h nopeudella (vauhdilla). Tämä perustui puhtaasti ketjurattaiden välityssuhteisiin esim. edessä/takana suhteessa 10/36 vaihdettiin välitykseen 14/30. Nykyisissä skoottereissa sama saadaan aikaan variaattorin rullien painon muutoksella tai hihnan nousun eston poistamisella.
Samaan lopputulokseen päästään nykyisin myös asettamalla moottoriin polttonesteen rajoitin tai yleinen sähköinen rajoitin. Ilman rajoittimia osa jopa 3,5 kW-moottoreilla varustettuja skoottereita ja mopedeja saadaan kulkemaan 80 - 100 km/h.
Kyseisissä nopeuksissa kaksipyöräisten runko, renkaat ja varsinkin jarrujärjestelmät käyvät alimittaisiksi. Rakenteellinen nopeus on ilmauksena epämääräinen mutta tarkoittaa moottorin, rungon, renkaiden ja jarrujen yhteensovittamista siten, että ajaminen on turvallista.- rakenteellinenhulluus
Liikenneturvan tutkimuksen mukaan suuri osa mopoista on tietoisesti viritettyjä. Tutkimukseen vastanneiden mopoista 70 - 80 %. Tutkimusta varten haastateltujen kertoman mukaan heidän mopojensa nopeuksien keskiarvo oli 72 km/h.
Aprilia SR 50 -moposkootterissa on 4 kilowatin polttomoottori vakiona. Ilman muutoksia itse moottoriin ja siis vaihtamalla vain variaattoriiin rullat ja poistamalla rajoittimet tuo epeli kulkee kepeästi 100 km/h. Tuo nopeus on vaarallista KAIKILLE varsinkin, kun kuskit ovat yleensä nuoria. - Joakim1
rakenteellinenhulluus kirjoitti:
Liikenneturvan tutkimuksen mukaan suuri osa mopoista on tietoisesti viritettyjä. Tutkimukseen vastanneiden mopoista 70 - 80 %. Tutkimusta varten haastateltujen kertoman mukaan heidän mopojensa nopeuksien keskiarvo oli 72 km/h.
Aprilia SR 50 -moposkootterissa on 4 kilowatin polttomoottori vakiona. Ilman muutoksia itse moottoriin ja siis vaihtamalla vain variaattoriiin rullat ja poistamalla rajoittimet tuo epeli kulkee kepeästi 100 km/h. Tuo nopeus on vaarallista KAIKILLE varsinkin, kun kuskit ovat yleensä nuoria.Viittaat ilmeisesti tähän: https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1322215719/d32a03e72adf8c249d6f0ac72cf4a653/1663-Nuoret_ja_mopoilu_-_interventio__Trafin_julkaisuja_62010.pdf
Haastatelluista 23/48 oli virittänyt moponsa eli 48%. Nuo suuremmat 70-80% luvut olivat ilmeisesti haastateltuja lukio- tai ammattikoulupoikia.
Ratsisassa sentään "vain" 71 kpl 625:stä oli viritettyjä. Eli 11%.
- arvelenpa.vain
Mopolle on rakenteellinen maksiminopeus 30 km/h eikä sillä saa ajaa yli 40 km/h vaikka mieli tekisi. Ihan riippumatta tehosta tai väännöstä.
- Arvelet
Niin mutta mitä se rakenteellinen nopeus on? Laissa ei mainittu neljääkymppiä vaan pelkästään kolmenkympin rakenteellinen nopeus. Rakenteellinen nopeus ei tarkoita mopon rakenteiden kestorajaa.
- ErittäinLaajaKäsite
Arvelet kirjoitti:
Niin mutta mitä se rakenteellinen nopeus on? Laissa ei mainittu neljääkymppiä vaan pelkästään kolmenkympin rakenteellinen nopeus. Rakenteellinen nopeus ei tarkoita mopon rakenteiden kestorajaa.
Rakenteellisessa nopeudessa on huomioitu kaikenlaista. Myös rakenteiden kestorajoja.
Hitaiksi ja kevyiksi suunnittellut mopoautot tai golf-kärryt muuttuvat leijoiksi nopeuden ylittäessä jonkun rajan. Ainakin puuskittaissa tuulessa. Nuo ajokortittomien eläkeläisten liikenteessäkin käyttämät Golf-kärryt ovat (tai ainakin olivat joskus) todellinen ongelma esim. Floridassa.
Eikä ihan tavallista henkilöautoakaan ole ihan helppo saada pysymään maan pinnalla yli 300 km/h nopeuksissa ilman erikoisrakenteita. - Höpönopeus
ErittäinLaajaKäsite kirjoitti:
Rakenteellisessa nopeudessa on huomioitu kaikenlaista. Myös rakenteiden kestorajoja.
Hitaiksi ja kevyiksi suunnittellut mopoautot tai golf-kärryt muuttuvat leijoiksi nopeuden ylittäessä jonkun rajan. Ainakin puuskittaissa tuulessa. Nuo ajokortittomien eläkeläisten liikenteessäkin käyttämät Golf-kärryt ovat (tai ainakin olivat joskus) todellinen ongelma esim. Floridassa.
Eikä ihan tavallista henkilöautoakaan ole ihan helppo saada pysymään maan pinnalla yli 300 km/h nopeuksissa ilman erikoisrakenteita.Käsite on sitten täysin epämääräinen. Kummallista että tuollainen on ollut laissa vuosikymmenet. Aika kaukaa haettua on alkaa puhua aerodynamiikasta ja satojen kilometrien tuntinopeuksista. Mopon rakenteellisen huippunopeuden voisi todistaa olevan ihan mitä vaan kahdenkympin ja moottorin huippukierrosluvun suurimmalla vaihteella väliltä.
- missäsemääritelmälaissa
"Kyseisissä nopeuksissa kaksipyöräisten runko, renkaat ja varsinkin jarrujärjestelmät käyvät alimittaisiksi. Rakenteellinen nopeus on ilmauksena epämääräinen mutta tarkoittaa moottorin, rungon, renkaiden ja jarrujen yhteensovittamista siten, että ajaminen on turvallista. "
Rakenteellista nopeutta on mopojen lisäksi käytetty ainakin työkoneille ja traktoreille, esim. alle 15 km/h, yhtä suuri tai pienempi kuin 40 km/h, yli 40 km/h mutta alle 60 km/h sekä 80 km/h. Kaikki liittyy ainakin nykyisin turvallisuuteen, jossa otetaan huomioon myös kuljettaja ja hänen kykynsä ja lupansa kuljettaa ajoneuvoa.
Jos todella hitaan ja raskaan työajoneuvon (max. nopeus alle 15 km/h) tuo vilkkaan liikenteen joukkoon, jossa maksiminopeus on 40 - 80 km/h, tämä hidas työkone aiheuttaa todellisia vaaratilanteita, vaikka tehoa olisi ja runko, jarrut ja renkaat kestäisivät suuremmankin nopeuden. Traktorissa tai työkoneessa, jonka rakenteellinen nopeus on enintään 50 km/h, on oltava hitaan ajoneuvon kilpi. Jokainen on nähnyt vaikkapa kauhakuormaajan, joka viipottaa menemään maantiellä, ja kauha tekee metrin liikettä ylös-alas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa
Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit3983746Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin
Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti5882824Olen ärtynyt koska
minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.9326944 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä472647Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille4972455Suomalaiset marjat loppuvat
Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten2041988- 471755
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1101609SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka2921589- 291584