Oon ajellu vuoden verran renkinä taksinkuljettajana, nyt on alkanut kuitenkin oma taksi pyörimään mielessä.
Alalla on sopivasti säpinää nyt ja uusia välityskeskuksiakin tullut.
Jos täältä löytyy taksikuskeja / yrittäjiä niin kuulisin mielelläni plussia ja miinuksia alalla renkinä/yrittäjänä olemisesta.
Mikä nyt itsellä eniten houkuttaa niin entistä vapaampi työ, tietää kuviot missä kannattaa olla mihinkin aikaan niin ei tarvitsisi "villinä" taksina tyhjää tolpalla notkua saati ajella öitä jos ei jaksa.
Renkinä olemisessakin on puolensa, vähän vastuuta eikä murheita autosta.
Jos renkinä palkoille haluaa päästä niin tuntuu että vuorossa pitää paukuttaa vähintään 400e/vuoro auton kassaan että siinä jotain järkeä on provikalla 10-12h töitä painaa. Yrittäjänä voisi riittää vähempikin, esim 250/300e kassaan. Tästä eniten kuulisin kokemuksia/mielipiteitä?
Eli että renkinä 36% auton kassasta ja siitä sitten verot jne pois VS oman taksin kassa vähennyksineen ?
Autokin olisi omasta takaa, laitteet tietty hommattava jne.
Renki VS Yrittäjä
98
3968
Vastaukset
- Botto
Parasta on olla isäntä. Isäntä on aina isäntä, mutta renki on pelkkä renki. Ajattele kuinka hienoa on sukujuhlissa juhannuksena kertoa olevansa isäntä. Octavia-isäntä.
- Molemmissapuolensa
Kokeneet sanoo, että rengin ajoista jää 10 isännälle voittoa.
Suhteuta siitä.
Itse aloin yksityiseksi taksiksi vapauden vuoksi ja toisekseen teen tätä ns tuottavana harrastuksena. Itselläni ei ole murheita autosta, eikä yellistä joten kulurakenne helpompi. - Anonyymi
Molemmissapuolensa kirjoitti:
Kokeneet sanoo, että rengin ajoista jää 10 isännälle voittoa.
Suhteuta siitä.
Itse aloin yksityiseksi taksiksi vapauden vuoksi ja toisekseen teen tätä ns tuottavana harrastuksena. Itselläni ei ole murheita autosta, eikä yellistä joten kulurakenne helpompi.Lähellä hän tuo totta on. Tuottavana harrastuksena taksiala ja tähän on pyritty. Eläkkeellä oleva virkamies ei maksa yelliä eikä ole koskaan maksanut. Jos todella tarkoitus elää ja elättää perhe, en suosittele yrittäjyyttä tällä alalla. Yksinyrittäjät toiminimellä eivät tule elämään. Harrastuksena kyllä jos eläke tulee.
- HTYJR
VITTUUN TÄÄLTÄ VINKUMASTA RIITTÄÄ JO SAATANAN VÄTYKSET MUUT IHMISET TEKEE KANSSA TÖITÄ
- Botto
Ei tää taksin ajo oo mitään työtä, vaan harrastus.
- Kuljettajana
"Jos renkinä palkoille haluaa päästä niin tuntuu että vuorossa pitää paukuttaa vähintään 400e/vuoro auton kassaan että siinä jotain järkeä on provikalla 10-12h töitä painaa. Yrittäjänä voisi riittää vähempikin, esim 250/300e kassaan. Tästä eniten kuulisin kokemuksia/mielipiteitä?
Eli että renkinä 36% auton kassasta ja siitä sitten verot jne pois VS oman taksin kassa vähennyksineen ?"
Lähinnä tuo kiinnostaisi, osais laskea onko kannattavampaa ajaa omalla kuin renkinä.
Voiko auton kaikki kulut vähentää verotuksessa? Polttoaineet, renkaat, korjaukset jne?- Anonyymi
Minä ainakin tienasin isäntänä enemmän kuin renkinä. Tein tosin enemmän töitäkin kun ottaa kaiken huomioon ajoista öljynvaihtoihin.
- kylläsaahalvallaajaa
Kyllä. Veroa maksetaan vasta voitosta. Paitsi tietty alv. Kaikki kulut kuittiin niin eipä jää paljoa verottajalle. On ihan selvää, että isäntänä on rahallisesti kannatavampaa, koska jäähän siitä rengin tilityksestäkin vielä isännällekin. Joten kun isäntä pitää koko kassan, on se enemmän kuin rengin provisio.
- Anonyymi
Asiakas maksaa alv veron ei yritysloinen
- kuskina
Itsellä olisi tarkoitus laittaa oma auto ajoon ja ajella arkipäivät, välillä viikonloppujakin miten jaksaa, tietty kannattavampaa vielä kun jonku rengin ottaisi myös ajamaan mutta se sekoittaa pakkaa ja en luota autoa ihan kelle tahansa.
- Entiedäminäkään
Kun oma auto, saat ilmeisesti kulut vähennyksiin vain siinä suhteessa kun olet ajanut työajoa.
Mites verottaja suhtautuu jos ajat työajoa yli 50% ja auto tulkitaan firman omaksi? Paljonko joutuu maksamaan ajetuista privakilometreistä? - Kauhupuistonkarhu
Kaikki vaan vähennyksiin. Juu juu, ruoatkin voit vähentää kun oot töissä ja ainahan voi olla töissä ja vaatteetkin, kotitoimiston videotykit. ..alvit voit vähentää.. kaiken muun maksat..
- Vitsivitsi
Huh,huh! Kun on tyhmä pää niin lopulta kärsii kaikki! Kommenttisi lienee sinun huumoria-tosin huono vitsi
- LopettanutEnt.Isäntä
Ahkera renki pärjää paremmin, kuin laiska isäntä. Sinusta tulisi laakista laiska isäntä, kun olet valmis pudottamaan 400€:n renkikassan 250-300 €uroon. Muista myös, kun renkinä laitat auton talliin vuoron päätteeksi, tallinoven kiinni, olet vapaa. Isäntänä olet isäntä 24/7/365, yölläkin. Viet ”isännyyden” uniisi. Arvaa, onko se kivaa? Vaan sinähän teet, kuten teet. Kysyit neuvoa, tässä oli yksi neuvo.
- Kdkdkklldflf
Se varmaan riippuu onko palkkakuskeja? Jos vain itse ajaa omaa autoaan, niin ei siitä sen enempää stressiä uniinsa saa.
- KulujaKulujenPäälle
Muistat sen, että kaikki mitä vähennät verotuksessa, on ensin tienattava. Pitää nimittäin ahkerana. Sen isännän nimittäin. Sivutoimisen isännän rooli on persiistä, en suosittele. Ole mieluummin sivutoiminen renki, ajopaikkoja on vaikka kuinka. Ota nyt ensi alkuun selvää, mitä kaikkea kuluja isännille siunaantuu, et sitten pety.
- aivanesya
Verot voi huoletta jättää maksamatta. Veromätkyistä ei tule merkintää luottotietoihin, jos maksat ne 5 vuodessa ulosottoon. Ei kasva edes korkoa.
Halvempaa kuin pikavipit. Uusi yhtiö ei yleensä saa luottokorttia ainakaan helpolla.- Taxmann
No huh huh. Kyllä verottaja hakee konkurssiin nopeammin. Lisäksi ulosoton kulut ovat korkeammat kuin mitkään lainat ikinä
- aivanesya
Mitkä kulut? Velat, jotka saavat ulosotto-oikeuden ilman oikeudenkäyntiä, vanhenevat 5 vuodessa eivätkä kasva viivästyskorkoa eikä niihin tule mitään perintäkuluja. Ja verottaja ei hae konkurssiin, kun maksaa sen 5 vuoden kuluessa. Maksuhäiriömerkintä tulee vasta sen 5 vuoden kuluttua, jos velkaa ei olla saatu perittyä ja s vanhenee. Näitä erityisasemassa olevia velkoja ovat mm elatusmaksut, sakot, verot, vakuutusmaksut.
- Kuljettajana
"Ahkera renki pärjää paremmin, kuin laiska isäntä. Sinusta tulisi laakista laiska isäntä, kun olet valmis pudottamaan 400€:n renkikassan 250-300 €uroon. Muista myös, kun renkinä laitat auton talliin vuoron päätteeksi, tallinoven kiinni, olet vapaa. Isäntänä olet isäntä 24/7/365, yölläkin. Viet ”isännyyden” uniisi. "
EN ole laiska vaan tarkoitin tuolla että täällä pohjoisemmassa ei ole helppoa saada joka päivä edes 400e ajettua kassaan, jos ajat kassaan 300e ja siitä itelle 36% ja siitä verot jne pois niin ei se ole paljon mitään, että riittäisikö se 300e kassaan isäntänä paremmin?
Ja eikai se ole kuin oma päätös ajaa päivisin, asiakkaita riittää sen verran että tuon 300e saa päivässä pyörimällä esim lentokenttä, juna asema, jne.- MatalaPalkka-ala
Mitä kolmensadan kassasta jää, kun maksat kaikki kulut? Noilla tuloilla et pääse pröystäilemään.....
- Kuljettajana
MatalaPalkka-ala kirjoitti:
Mitä kolmensadan kassasta jää, kun maksat kaikki kulut? Noilla tuloilla et pääse pröystäilemään.....
No eihän se kassa aina ole vain 300e, voi olla jopa 800e mutta sitä tässä haettiin että onko se esim 300e kassa tuottoisampi yrittäjänä vai renkinä. Tajuatko?
- 2.0tdiex200cdi
Kuljettajana kirjoitti:
No eihän se kassa aina ole vain 300e, voi olla jopa 800e mutta sitä tässä haettiin että onko se esim 300e kassa tuottoisampi yrittäjänä vai renkinä. Tajuatko?
Kassasta jää yrittäjälle 10-20% enemmän kuin kuljettajalle. Muista kuitenkin, että kannat kaikki riskit itse. Jos autoon tulee kolaria tai korjattavaa, ei sinulla ole varaa maksaa itsellesi palkkaa ollenkaan. Kuljettajana taas saat palkan joka tapauksessa eli useimmiten työnantajasi vuokraa vara-auton jolla vuorot hoidetaan. Yrittäjänä pärjää ihan ok, tosin ei silloinkaan aina kannata tuntipalkkaa laskea. Ja lisäisin vielä, että hyvässä välityksessä olevan auton kuljettaja tienaa helposti paremmin kuin yrittäjä ilman välitystä
- TajuanhanMinä
Kuljettajana kirjoitti:
No eihän se kassa aina ole vain 300e, voi olla jopa 800e mutta sitä tässä haettiin että onko se esim 300e kassa tuottoisampi yrittäjänä vai renkinä. Tajuatko?
Kyllä minä tajuan, olinhan lähes 40 vuotta taksiyrittäjänä. Tajuan myös sen, että 300€:n kassa päiväsä ei oikein pidä leivän syrjässä kiinni, mahdatkohan itse tajuta? Datattomana et varsinkaan saa itsellesi kunnon tuloja, jouduthan tuon eteen olemaan duunissa vähintäin 12-14 tuntia.
Mut hei, onnea valitsemallesi duunille! 👍👍👍👍👍
- Kuljettajana
"Muistat sen, että kaikki mitä vähennät verotuksessa, on ensin tienattava. " ?
- deeee
Sivutoiminen renki vai sivutoiminen isäntä. Itse olen miettinyt sivutoimista isäntää.
Mitä vikaa siinä on?
Palkkaan pari kolme kuskia ajamaan ja itse ajan jos viitsin sunnuntaisin.- 2.0tdiex200cdi
Kommentistasi päätellen sinulla ei taida olla juurikaan kokemusta taksialasta, joten sinulla ei ole mahdollisuutta saada autoasi TH:n tai Ltx n välitykseen. Miten ajattelit saada kuljettajia ajamaan autoasi, kun isojen välitysten premium-autoihinkin on vaikea saada kuskeja? Kiinteä tuntipalkka on yksi mahdollisuus, mutta jos maksat vaikka 12€/tunti, sivukuluineen pelkkä palkkakulu on yli 20/tunti. Siihen vielä auton kulut päälle, ja pitää kai jotain voittoakin jäädä, niin auton pitäisi ajaa n 50€ tunnissa 24/7. Tällainen ansio on 25 vuotisen kokemukseni nojalla täysi mahdottomuus. Joskus sesonkitunteina ansio saattaa ylittää 50, mutta hiljaiset tunnit painavat keskiarvon lähelle 35:ttä. Ja huomaa, että taksin kassoista puhuttaessa tarkoitetaan mittarin osoittamaa alvillista lukemaa, eli siitä pitää vielä vähentää 10%
- Ffkkfkfkfkfkf
2.0tdiex200cdi kirjoitti:
Kommentistasi päätellen sinulla ei taida olla juurikaan kokemusta taksialasta, joten sinulla ei ole mahdollisuutta saada autoasi TH:n tai Ltx n välitykseen. Miten ajattelit saada kuljettajia ajamaan autoasi, kun isojen välitysten premium-autoihinkin on vaikea saada kuskeja? Kiinteä tuntipalkka on yksi mahdollisuus, mutta jos maksat vaikka 12€/tunti, sivukuluineen pelkkä palkkakulu on yli 20/tunti. Siihen vielä auton kulut päälle, ja pitää kai jotain voittoakin jäädä, niin auton pitäisi ajaa n 50€ tunnissa 24/7. Tällainen ansio on 25 vuotisen kokemukseni nojalla täysi mahdottomuus. Joskus sesonkitunteina ansio saattaa ylittää 50, mutta hiljaiset tunnit painavat keskiarvon lähelle 35:ttä. Ja huomaa, että taksin kassoista puhuttaessa tarkoitetaan mittarin osoittamaa alvillista lukemaa, eli siitä pitää vielä vähentää 10%
Hieman nyt epäilen noita laskelmia.
20e/h työntekijästä menee joo, ehkä hieman yläkanttiin, toisaalta sairaslomat ja muut laskien ehkä ihan realismia.
Mutta mihin se 30e/h muka menee? Ja vielä 24/7?
Jos tulisi 24x7x4x 30e = 20 160e/kk (28pv).
Jos juoksu 1,5e/km, niin ajoa tulee 24x7x4x50/1,5=22400km/kk.
Eli muihin kuluihin palkan jälkeen pitäisi ihan helvetisti ajetulla autolla mennä melkein euro per kilometri. Lienee kaikille selvää, että paskaahan tuo on. Joku 20c/km noin paljon ajetulle lähempänä totuutta. - Kfkfkfkfkkfkf
2.0tdiex200cdi kirjoitti:
Kommentistasi päätellen sinulla ei taida olla juurikaan kokemusta taksialasta, joten sinulla ei ole mahdollisuutta saada autoasi TH:n tai Ltx n välitykseen. Miten ajattelit saada kuljettajia ajamaan autoasi, kun isojen välitysten premium-autoihinkin on vaikea saada kuskeja? Kiinteä tuntipalkka on yksi mahdollisuus, mutta jos maksat vaikka 12€/tunti, sivukuluineen pelkkä palkkakulu on yli 20/tunti. Siihen vielä auton kulut päälle, ja pitää kai jotain voittoakin jäädä, niin auton pitäisi ajaa n 50€ tunnissa 24/7. Tällainen ansio on 25 vuotisen kokemukseni nojalla täysi mahdottomuus. Joskus sesonkitunteina ansio saattaa ylittää 50, mutta hiljaiset tunnit painavat keskiarvon lähelle 35:ttä. Ja huomaa, että taksin kassoista puhuttaessa tarkoitetaan mittarin osoittamaa alvillista lukemaa, eli siitä pitää vielä vähentää 10%
Lasketaan sitten vielä 35e/h. Siitä 20e palkkaan.
24/7 ajetulla siis yltä muuttaen:
24x7x4x15=10 080e/kk jäisi palkan jälkeen.
Juoksulla 1,5e/km kilometrejä:
24x7x4x35/1,5= 15 680km.
Edelleen kyllä kymppitonnilla saa taksin pyörimään palkkojen jälkeen 15tkm ja siitä vielä voittoakin jää.
Mutta sitten ne mutat.
Jos et pääse välitykseen, niin nuo 35e/h ja 24/7 jäänevät kaukaisiksi haaveiksi. Täälläkin yksityisyrittäjät puhuneet alle 20e/h tuloista autolle. Sillä ei enää ketään palkata ja yrittäjän itse ajaessakin käteen jää naurettava tuntipalkka. - 2.0tdiex200cdi
Kfkfkfkfkkfkf kirjoitti:
Lasketaan sitten vielä 35e/h. Siitä 20e palkkaan.
24/7 ajetulla siis yltä muuttaen:
24x7x4x15=10 080e/kk jäisi palkan jälkeen.
Juoksulla 1,5e/km kilometrejä:
24x7x4x35/1,5= 15 680km.
Edelleen kyllä kymppitonnilla saa taksin pyörimään palkkojen jälkeen 15tkm ja siitä vielä voittoakin jää.
Mutta sitten ne mutat.
Jos et pääse välitykseen, niin nuo 35e/h ja 24/7 jäänevät kaukaisiksi haaveiksi. Täälläkin yksityisyrittäjät puhuneet alle 20e/h tuloista autolle. Sillä ei enää ketään palkata ja yrittäjän itse ajaessakin käteen jää naurettava tuntipalkka.No joo, ehkä vähän kärjistin tuntiansiovaatimusta. Toisaalta tuntipalkkamallissa täytyy ottaa huomioon yötyöstä maksettava korkeampi tuntipalkka. Ja sitten jos auto kuuluu johonkin uuteen välitykseen, provisio pitää vähentää. Menevä vissiin on halvin, ja niilläkin provika on 14%. Ilman välitystä ajavaan autoon taas ei kukaan ryhdy kuskiksi pelkällä prossapalkalla
- Kfkfkfkfif
2.0tdiex200cdi kirjoitti:
No joo, ehkä vähän kärjistin tuntiansiovaatimusta. Toisaalta tuntipalkkamallissa täytyy ottaa huomioon yötyöstä maksettava korkeampi tuntipalkka. Ja sitten jos auto kuuluu johonkin uuteen välitykseen, provisio pitää vähentää. Menevä vissiin on halvin, ja niilläkin provika on 14%. Ilman välitystä ajavaan autoon taas ei kukaan ryhdy kuskiksi pelkällä prossapalkalla
No jos ja kun rengit suostuvat nykyisin ajamaan alle 12e/h riskialttiilla provisiolla, niin eiköhän kiinteällä keskimäärin 12e/h liksalla tulijoita riitä.
Ilman välitystä olevaan autoon saa kuskin sillä kiinteällä palkalla. Suurempi kysymys sitten on se, että mistä sitä keikkaa repii edes tuon 35e/h verran, jotta voisi maksaa kiinteää? Menevällä tai ilman? Menevän maksut ovat kovia, mutta toisaalta niitäkään ei tarvitse maksaa tolpalta ja omista tilauksista, mikäli sellaisia jotenkin saa.
Ja jos saakin omia tilauksia ja Menevän keikkaa, niin millä juoksulla? Jos pitää lähteä keskustasta hakemaan sitä Itikseen Kontulasta menevää vakiasiakasta, niin ei oikein kannata.
Eli sanoisin, että kuskien palkkaaminen vain tolppa-ajoon ja Menevän keikkoja hoitamaan ei kannata. Yrittäjällä pitäisi olla joku oma keino kyytien saamiseksi, muuten tulot eivät riitä kenenkään palkkoihin. Jos taas saa hyviä sopimusajoja riittävästi, ehkä Kela-keikkaa, Menevää ja parhaina aikoina tolppa-ajoa, niin ehkä yrittäjyys ison keskuksen ulkopuolella voisi toimia palkkatyövoimallakin.
Toki voisi palkata rengin ajamaan parhaat ajat, joista se 12e/h onnistuu ja ajaisi sitten itse hiljaisemmat ajat harrastusmielellä.
- Kuljettajana
Hyviä pointteja, silti yrittäjyys houkuttaa enemmän kuin renkinä olo.
Olisiko jollain vanhalla yrittäjällä hyviä neuvoja miten liikenteeseen tässä asiassa?
Auto on, luvat on (taksilupa ja liikennelupa), mittari suosituksia? Kannattaako kätettyjä vehkeitä edes katsoa vai laittaa suoraan uudet? Semel vai Mitax?
Starttirahan haku?
Toiminimen perustaminen jne missä järjestyksessä? - Kfkfkfkfkfkkf
Se tärkein kysymys on, että paljonko yksityisyrittäjänä ilman isoa keskusta voit saada kassaa ja missä ajassa, millä kilometreillä?
Mitä jos kassasi jää 150 euroon samanlaisesta vuorosta kuin mistä välityksessä oleva auto repisi 400e? Tätä on todella vaikea arvioida etukäteen.- deeee
Eiköhän kyse ole kuitenkin välitystaksista, Itse en ainakaan "villinä" rupeis omaa taksia laittaa.
- PienestäKiinni
deeee kirjoitti:
Eiköhän kyse ole kuitenkin välitystaksista, Itse en ainakaan "villinä" rupeis omaa taksia laittaa.
Villin taksin touhu on tuhoon tuomittua, mikäli ei ole vakituista ajoa ja paljon. Pelkkä asema-aukiolla, laivarannoissa ja lentoasemalla notkuminen, mistä nyt villit taksit voi ylipäätään keikkaa saada, ei lyö leiville. Uudet villit ”yrittäjät” eivät tärä vielä ymmärrä, kun ei ole kaikki maksut lähteneet heti pyörimään. Kunnollinen välityskeskus ainakin pääkaupunkiseuulla on välttämätön olemassa, mikäli aikoo jotain sillä taksillaan hankkia. Tässä eräs tuttu lähti villiksi yrittäjäksi, ajoi omasta syystään kolarin, ei kaskoa/keskeytysvakuutusta, auto lunastukseen. Surauksena konkurssi! Se on kuulkaa pienestä kiinni.... Vakuutukset siis kohdalleen ja kunnon keskukseen liittyminen, silloin voipi olla jo toivoakin....
- Kuljettajana
Voisihan sitä aluksi kokeilla Villinä ja sitten liittyä välityskeskukseen jos tuntuu ettei ajoa riitä.
- deeee
Aloittaja ei aiokaan ajaa ilman välityskeskusta, mistä sellaista saitte päähänne?
- MahtaakoTietää
Mihinkähän keskukseen aikoo liittyä? Mitä lienee vaihtoehtoja? Th ja Ltx ei ehkä tule kysymykseen? Tietääköhän miksi ei?
- Kuljettajana
Tuo välityskeskus on vähän 2piippunen juttu. Varmoja kyytejä tietty sitä kautta mutta myös kulunsa.
Vaikka oma taksi niin olet silti heidän renki, vittumaiset työajat jne.- Ajatkuajat
Ei taksikeskus määrää kenenkään työaikoja, itse ne saa autoilija itselleen sovittaa, kun ei ole enää mitään ajovuorojakaan. Renkinä sitten ajat kuinka isännän kanssa sovitte, yleensä renki ajaa yöt, voi joskus toisinkin olla.
- deeee
Olisi kiva tietää esim th,n kulut. Mitä ottaa välistä?
- Kallistako
deeee kirjoitti:
Olisi kiva tietää esim th,n kulut. Mitä ottaa välistä?
250€/kk. Kiinteä maksu, ajoit enempi tai vähempi, sama maksu. Sisältää alvin.
- Anonyymi
Ajatkuajat kirjoitti:
Ei taksikeskus määrää kenenkään työaikoja, itse ne saa autoilija itselleen sovittaa, kun ei ole enää mitään ajovuorojakaan. Renkinä sitten ajat kuinka isännän kanssa sovitte, yleensä renki ajaa yöt, voi joskus toisinkin olla.
Missä välityksessä ei oo enää työvuoroja?
- Kuljettajana
Esim lähitaksilla on kyllä oma minimi vuoro vaatimus lista jolloin auto on oltava liikenteessä.
- EiMääräys
Suosius, ei määräys. Pakollinen päivystys, sen myötä vuorolistat poistuivat käytöstä uuden taksilain myötä 1.7.2018.
- Entinensuhari
En tiedä, itkeäkö vai nauraa. Keskustelu, kuten taksitkin, ovat aika villejä. Milloin taksihelsingin autoilijat ovat rautaisia ammattilaisia, milloin aloittelevia tunareita. Sitten taas toisinpäin, lehtitietojen ja taksitestien tietojen perusteella villit ovat osaamattomia, vanhoilla kolisevilla ritsoilla ajavia paikkatuntemusa omaamatomia Afrikasta keihäs kädessä tulleita kielitaidottomia alkuasukkaita? Porvoon keikan taksa stadista 185 - 13€?.
Sen tiedän, että villit taksit jonottavat lasipalatsilta asti asema-aukiolle ja meininki asema-aukiolla on kuin lähi-idän basaarissa rukouskutsuineen ja mattoineen. Mitähän maahan tuleva turisti ajattelee Suomen taksista nyt? - Kuljettajana
Olisiko jollain vanhalla yrittäjällä hyviä neuvoja miten liikenteeseen tässä asiassa?
Auto on, luvat on (taksilupa ja liikennelupa), mittari suosituksia? Kannattaako kätettyjä vehkeitä edes katsoa vai laittaa suoraan uudet? Semel vai Mitax?
Starttirahan haku?
Toiminimen perustaminen jne missä järjestyksessä?- Juzjuz
Ei ole kovin tukevalla pohjalla, jos täältä pitää neuvoja kysellä.
Starttirahaa saa pankista, muualta on turha hakea.
Synkkää, että mamujen lisäksi ala kiinnostaa vain kouluja käymättömiä kantiksia. - TehkääNyJotainKele
Huonosti olet liikeideaasi ajatellut, kun et tiedä tästä liiketoiminnasta yhtään mitään? Kyllä tulee iiiiiiso konkurssiaalto takseille ihan lähitulevaisuudessa. Siitä onkin sitten hyvä uusien kansanedustajien pohtia, mitä taksiuudistuksen kanssa on jatkossa tehtävä. Tekemättä mitään ei KENELLEKKÄÄN KUNNIAN KUKKO LAULA...
- Kdkdkdkdkdkd
TehkääNyJotainKele kirjoitti:
Huonosti olet liikeideaasi ajatellut, kun et tiedä tästä liiketoiminnasta yhtään mitään? Kyllä tulee iiiiiiso konkurssiaalto takseille ihan lähitulevaisuudessa. Siitä onkin sitten hyvä uusien kansanedustajien pohtia, mitä taksiuudistuksen kanssa on jatkossa tehtävä. Tekemättä mitään ei KENELLEKKÄÄN KUNNIAN KUKKO LAULA...
Vitun tyhmä kusipää, juurihan tuo on tietoa hankkimassa, ei vielä perustanut tietämättömänä firmaa.
- Tällaista
TehkääNyJotainKele kirjoitti:
Huonosti olet liikeideaasi ajatellut, kun et tiedä tästä liiketoiminnasta yhtään mitään? Kyllä tulee iiiiiiso konkurssiaalto takseille ihan lähitulevaisuudessa. Siitä onkin sitten hyvä uusien kansanedustajien pohtia, mitä taksiuudistuksen kanssa on jatkossa tehtävä. Tekemättä mitään ei KENELLEKKÄÄN KUNNIAN KUKKO LAULA...
Konkurssiaaltoa ei tule. Lopettamisia voi tulla kylläkin. Taksibusines on niin simppeliä kulujen osalta, että moiset rahat löytyy kyllä ajosta. Eri asia, että kuinka paljon tuottoa yrittäjälle.
Tää uusi porukka on pääosin toiminimijengiä ja niillä ei ole varaa tehdä konkurssia.
Moni puhuu taksiyrittäjyyden vaikeudesta..... Muita busineksia tehneenä voin sanoa, että liiketoimintana erittäin yksinkertaista ja ennustettavaa. Liiketoimintaa, jossa ei ratkaise äly ja luovuus, vaan kyky pitää perusasiat kunnossa ja istumista kestävä perse. - kristallipallo
Tällaista kirjoitti:
Konkurssiaaltoa ei tule. Lopettamisia voi tulla kylläkin. Taksibusines on niin simppeliä kulujen osalta, että moiset rahat löytyy kyllä ajosta. Eri asia, että kuinka paljon tuottoa yrittäjälle.
Tää uusi porukka on pääosin toiminimijengiä ja niillä ei ole varaa tehdä konkurssia.
Moni puhuu taksiyrittäjyyden vaikeudesta..... Muita busineksia tehneenä voin sanoa, että liiketoimintana erittäin yksinkertaista ja ennustettavaa. Liiketoimintaa, jossa ei ratkaise äly ja luovuus, vaan kyky pitää perusasiat kunnossa ja istumista kestävä perse.Perustele ennustettavaa!? Onko mielestäsi asiakasmäärä ennustettavaa? Tämä pikkuseikka kun määrää suurimmassa määrin tuleeko liikevaihtoa vai ei..... Kerro muillekin miten se on ennustettavaa.... Kiinteät kulut on ennustettavissa mutta entäs ne muuttuvat?
- Kffffffkfkfkf
kristallipallo kirjoitti:
Perustele ennustettavaa!? Onko mielestäsi asiakasmäärä ennustettavaa? Tämä pikkuseikka kun määrää suurimmassa määrin tuleeko liikevaihtoa vai ei..... Kerro muillekin miten se on ennustettavaa.... Kiinteät kulut on ennustettavissa mutta entäs ne muuttuvat?
Asiakasmäärä on ison keskuksen autoilla melko ennustettavaa. Muuttuvat kulut siinä mukana.
Ja kysehän on tietenkin vertailusta muuhun yrittämiseen. Jos perustat jonkun kahvilan, niin on ennalta todella paljon vaikeampaa tietää miten riittää asiakkaita? Ja kahvilakin vielä hiton helppo verrattuna, että alat vaikka pelikehittäjäksi.
Taksi jonkun HTD:n välityksessä ei noihin verrattuna ole edes yrittämistä, vaan suojatyöpaikka.
Sen sijaan jos joudut taksifirmaa puhtaalta pöydältä, ilman välityskeskusta ja itse uudet vakiasiakkaat hakien yrittämään, niin se alkaisi jo olla ihan oikeaa yrittämistä. Tosin siinäkin kulut hyvässä kontrollissa niin kauan kuin vain itse ajaa, eikä tuhlaa markkinointiin.
Villinä perus tolppa-ajo on oikeastaan yhtä vakaata kuin se ison keskuksen auton yrittäminenkin, mutta tulot pienemmät.
Taksialallehan on vielä pesiytynyt tapa, että työntekijät kantavat provisiopalkalla yrittäjäriskiä. Ei kahvilayrittäjä saa ketään töihin provisiolla, jolloin hiljaisempina aikoina työllistämisestä tulee persnettoa ja voi tulla konkurssikin. Taksiyrittäjällä ei näitä huolia, sillä työntekijät vaan jättävät asuntolainansa lyhentämättä hiljaisina kuukausina. - kristallipallo
Kffffffkfkfkf kirjoitti:
Asiakasmäärä on ison keskuksen autoilla melko ennustettavaa. Muuttuvat kulut siinä mukana.
Ja kysehän on tietenkin vertailusta muuhun yrittämiseen. Jos perustat jonkun kahvilan, niin on ennalta todella paljon vaikeampaa tietää miten riittää asiakkaita? Ja kahvilakin vielä hiton helppo verrattuna, että alat vaikka pelikehittäjäksi.
Taksi jonkun HTD:n välityksessä ei noihin verrattuna ole edes yrittämistä, vaan suojatyöpaikka.
Sen sijaan jos joudut taksifirmaa puhtaalta pöydältä, ilman välityskeskusta ja itse uudet vakiasiakkaat hakien yrittämään, niin se alkaisi jo olla ihan oikeaa yrittämistä. Tosin siinäkin kulut hyvässä kontrollissa niin kauan kuin vain itse ajaa, eikä tuhlaa markkinointiin.
Villinä perus tolppa-ajo on oikeastaan yhtä vakaata kuin se ison keskuksen auton yrittäminenkin, mutta tulot pienemmät.
Taksialallehan on vielä pesiytynyt tapa, että työntekijät kantavat provisiopalkalla yrittäjäriskiä. Ei kahvilayrittäjä saa ketään töihin provisiolla, jolloin hiljaisempina aikoina työllistämisestä tulee persnettoa ja voi tulla konkurssikin. Taksiyrittäjällä ei näitä huolia, sillä työntekijät vaan jättävät asuntolainansa lyhentämättä hiljaisina kuukausina.Asiakasmäärän ennustettavuus on vaikeaa-olit sitten tilauskeskuksen alla tai "villi". Jos liikevaihdon vaatimustaso on erittäin pieni eikä tavoitetta ole aikomuskaan lisätä niin on ennustettavuus tietysti helppoa! Ajaa taksiansa niin kauan kun tavoite saavutettu-tunteja laskematta. Kysymyshän on yrittämisestä ja sehän pitää ottaa vakavuudella. Muuten käy huonosti. Tilauskeskuksen alla ajamisella on kiinteät kulut vähän suuremmat mutta asiakastavoitettavuus parempaa. Taksialalla on aina ollut provisiopalkkaus joka perustuu juuri huonoon liikevaihdon ennustettavuuteen. Tosin tarkkaavaisen kuljettajan ollessa työssä voi palkkansa olla reilusti yli jonkun kiinteän kk-palkan tai h-palkan. Lähtökohtahan on että työntekijä ansaitsee kuljettajana vähintään oman palkkansa palkan sivukulut. Eihän muuten ole järkeä ketään työllistää. Ei se kahvilayrittäjäkään välitä jättääkö työntekijä asuntolainansa maksamatta.
- Kfkfkfkfkfkfk
kristallipallo kirjoitti:
Asiakasmäärän ennustettavuus on vaikeaa-olit sitten tilauskeskuksen alla tai "villi". Jos liikevaihdon vaatimustaso on erittäin pieni eikä tavoitetta ole aikomuskaan lisätä niin on ennustettavuus tietysti helppoa! Ajaa taksiansa niin kauan kun tavoite saavutettu-tunteja laskematta. Kysymyshän on yrittämisestä ja sehän pitää ottaa vakavuudella. Muuten käy huonosti. Tilauskeskuksen alla ajamisella on kiinteät kulut vähän suuremmat mutta asiakastavoitettavuus parempaa. Taksialalla on aina ollut provisiopalkkaus joka perustuu juuri huonoon liikevaihdon ennustettavuuteen. Tosin tarkkaavaisen kuljettajan ollessa työssä voi palkkansa olla reilusti yli jonkun kiinteän kk-palkan tai h-palkan. Lähtökohtahan on että työntekijä ansaitsee kuljettajana vähintään oman palkkansa palkan sivukulut. Eihän muuten ole järkeä ketään työllistää. Ei se kahvilayrittäjäkään välitä jättääkö työntekijä asuntolainansa maksamatta.
Ennustettavuus on taksialalla aina ollut yksi parhaista millään alalla. Asiakasmäärät eivät ole mitenkään järisyttävästi heitelleet, vaan pahimmassa lamassakin aika moni jatkaa taksilla ajamista. Tähän nähden taksikuskien provisio kertoo vain siitä, että pahnanpohjimmaisia, järjestäytymättömiä kuskeja on ollut helppo laittaa kantamaan yrittäjäriskiä.
Nyt ja tulevaisuudessa tuo ennustettavuus on hieman kärsinyt, koska ensinnäkin yhteiskunnan kyydeistä yhä kovempi kilpailu ja kiintiöt lopetettu. On mahdotonta varmuudella sanoa montako taksia on jakamassa kakkua vuoden kuluttua ja mikä välltyskeskus vie voiton? Silti koska esimerkiksi Helsingin taksi säätelee omaa automääräänsä ja pysyy markkinajohtajana vielä pitkään, niin on ennustettavuus edelleen erinomaisella tasolla taksissa verrattuna muuhun yrittämiseen, ainakin keskipitkällä aikavälillä. - Fjfnfkfndndk
Tällaista kirjoitti:
Konkurssiaaltoa ei tule. Lopettamisia voi tulla kylläkin. Taksibusines on niin simppeliä kulujen osalta, että moiset rahat löytyy kyllä ajosta. Eri asia, että kuinka paljon tuottoa yrittäjälle.
Tää uusi porukka on pääosin toiminimijengiä ja niillä ei ole varaa tehdä konkurssia.
Moni puhuu taksiyrittäjyyden vaikeudesta..... Muita busineksia tehneenä voin sanoa, että liiketoimintana erittäin yksinkertaista ja ennustettavaa. Liiketoimintaa, jossa ei ratkaise äly ja luovuus, vaan kyky pitää perusasiat kunnossa ja istumista kestävä perse.” Konkurssiaaltoa ei tule. Lopettamisia voi tulla kylläkin. Taksibusines on niin simppeliä kulujen osalta, että moiset rahat löytyy kyllä ajosta.”
Tietosi pertuu mihin, oikeinko olet ollut alalla kauankin, pari kuukautta? Odotas, kun alkaa maksut rullaamaan... - Juuuiiiiiiiiii
Fjfnfkfndndk kirjoitti:
” Konkurssiaaltoa ei tule. Lopettamisia voi tulla kylläkin. Taksibusines on niin simppeliä kulujen osalta, että moiset rahat löytyy kyllä ajosta.”
Tietosi pertuu mihin, oikeinko olet ollut alalla kauankin, pari kuukautta? Odotas, kun alkaa maksut rullaamaan...Voihan konkurssiaalto tulla, jos aivan vajakit ovat lähteneet alalle. Mutta jos uudet yrittäjät ovat lainkaan täysipäisiä ja verrattavissa muiden alojen yrittäjiin, niin konkurssiahan yhden auton taksifirma ei voi tehdä, eikä useammankaan auton niin kauan kuin provisiopalkattuja kuskeja riittää, eikä joudu maksamaan markkinoinnista mansikoita.
Eli jos saisi vaikka Taksi Helsingin välitykseen auton tai autoja välillä 1-500, niin ei sitä kukaan täysijärkinen konkurssiin osaisi viedä. Idioottivarma bisnes, eikä siten itse asiassa yrittäjyyteen verrattavissakaan.
Samoin uuden villin keskusten ulkopuolisen tilanne on sikäli idioottivarma, että konkurssia ei voi tulla, mutta yrittäjä voi joutua tinkimään omasta elintasostaan, alle kaikkien minimipalkkojen. Kulut ovat kuitenkin niin pienet ja ennustettavat, että aina sen verran saa kassaa kerättyä sovelluksista ja juopoista.
Kuluthan ovat siis pääasiassa auto. Monella on varaa pitää autoa ihan ilmankin, että se mitään tienaa. - Kfkkfkfkgkgkg
Juuuiiiiiiiiii kirjoitti:
Voihan konkurssiaalto tulla, jos aivan vajakit ovat lähteneet alalle. Mutta jos uudet yrittäjät ovat lainkaan täysipäisiä ja verrattavissa muiden alojen yrittäjiin, niin konkurssiahan yhden auton taksifirma ei voi tehdä, eikä useammankaan auton niin kauan kuin provisiopalkattuja kuskeja riittää, eikä joudu maksamaan markkinoinnista mansikoita.
Eli jos saisi vaikka Taksi Helsingin välitykseen auton tai autoja välillä 1-500, niin ei sitä kukaan täysijärkinen konkurssiin osaisi viedä. Idioottivarma bisnes, eikä siten itse asiassa yrittäjyyteen verrattavissakaan.
Samoin uuden villin keskusten ulkopuolisen tilanne on sikäli idioottivarma, että konkurssia ei voi tulla, mutta yrittäjä voi joutua tinkimään omasta elintasostaan, alle kaikkien minimipalkkojen. Kulut ovat kuitenkin niin pienet ja ennustettavat, että aina sen verran saa kassaa kerättyä sovelluksista ja juopoista.
Kuluthan ovat siis pääasiassa auto. Monella on varaa pitää autoa ihan ilmankin, että se mitään tienaa.Eli siis: lopettamisia voi tulla, mutta syy ei ole varsinainen konkurssi, vaan se, ettei yrittäjäkuljettaja saa kasaan säällistä palkkaa itselleen. Yrityksen kulut saa siis aina katettua, mutta eihän se paljon naurata aikuisena päivystää tolpilla 16h päivässä, jos palkka käteen jää tonniin kuussa.
- kjfhhdf
Kfkfkfkfkfkfk kirjoitti:
Ennustettavuus on taksialalla aina ollut yksi parhaista millään alalla. Asiakasmäärät eivät ole mitenkään järisyttävästi heitelleet, vaan pahimmassa lamassakin aika moni jatkaa taksilla ajamista. Tähän nähden taksikuskien provisio kertoo vain siitä, että pahnanpohjimmaisia, järjestäytymättömiä kuskeja on ollut helppo laittaa kantamaan yrittäjäriskiä.
Nyt ja tulevaisuudessa tuo ennustettavuus on hieman kärsinyt, koska ensinnäkin yhteiskunnan kyydeistä yhä kovempi kilpailu ja kiintiöt lopetettu. On mahdotonta varmuudella sanoa montako taksia on jakamassa kakkua vuoden kuluttua ja mikä välltyskeskus vie voiton? Silti koska esimerkiksi Helsingin taksi säätelee omaa automääräänsä ja pysyy markkinajohtajana vielä pitkään, niin on ennustettavuus edelleen erinomaisella tasolla taksissa verrattuna muuhun yrittämiseen, ainakin keskipitkällä aikavälillä.Puhut itsesi pussiin: "Ennustettavuus on taksialalla aina ollut yksi parhaista millään alalla. Asiakasmäärät eivät ole mitenkään järisyttävästi heitelleet, vaan pahimmassa lamassakin aika moni jatkaa taksilla ajamista. Tähän nähden taksikuskien provisio kertoo vain siitä, että pahnanpohjimmaisia, järjestäytymättömiä kuskeja on ollut helppo laittaa kantamaan yrittäjäriskiä." Siis mitä V*tun yrittäjäriskiä?? Juurihan kerrot että ennustettavuus on yksi parhaista, ja että lama-aikanakin töitä riittää.
- Kfkfkfkffkfkfk
kjfhhdf kirjoitti:
Puhut itsesi pussiin: "Ennustettavuus on taksialalla aina ollut yksi parhaista millään alalla. Asiakasmäärät eivät ole mitenkään järisyttävästi heitelleet, vaan pahimmassa lamassakin aika moni jatkaa taksilla ajamista. Tähän nähden taksikuskien provisio kertoo vain siitä, että pahnanpohjimmaisia, järjestäytymättömiä kuskeja on ollut helppo laittaa kantamaan yrittäjäriskiä." Siis mitä V*tun yrittäjäriskiä?? Juurihan kerrot että ennustettavuus on yksi parhaista, ja että lama-aikanakin töitä riittää.
No riski siinä silti on, vaikkei nyt mikään järjettömän suuri suhteessa yrittäjyyteen yleensä. Työntekijälle taas tuollainen 20% heittelykin on kyllä suurta verrattuna melkein mihin vaan suorittajan työn tekemiseen. Ja se, että työntekijä kantaa yrittäjäriskin juuri laskee taksiyrittäjän riskiä. Hänellehän ei jää riskiksi kuin kiinteät kulut eli joku muutama satku-tonni kuussa.
- oho3
Kffffffkfkfkf kirjoitti:
Asiakasmäärä on ison keskuksen autoilla melko ennustettavaa. Muuttuvat kulut siinä mukana.
Ja kysehän on tietenkin vertailusta muuhun yrittämiseen. Jos perustat jonkun kahvilan, niin on ennalta todella paljon vaikeampaa tietää miten riittää asiakkaita? Ja kahvilakin vielä hiton helppo verrattuna, että alat vaikka pelikehittäjäksi.
Taksi jonkun HTD:n välityksessä ei noihin verrattuna ole edes yrittämistä, vaan suojatyöpaikka.
Sen sijaan jos joudut taksifirmaa puhtaalta pöydältä, ilman välityskeskusta ja itse uudet vakiasiakkaat hakien yrittämään, niin se alkaisi jo olla ihan oikeaa yrittämistä. Tosin siinäkin kulut hyvässä kontrollissa niin kauan kuin vain itse ajaa, eikä tuhlaa markkinointiin.
Villinä perus tolppa-ajo on oikeastaan yhtä vakaata kuin se ison keskuksen auton yrittäminenkin, mutta tulot pienemmät.
Taksialallehan on vielä pesiytynyt tapa, että työntekijät kantavat provisiopalkalla yrittäjäriskiä. Ei kahvilayrittäjä saa ketään töihin provisiolla, jolloin hiljaisempina aikoina työllistämisestä tulee persnettoa ja voi tulla konkurssikin. Taksiyrittäjällä ei näitä huolia, sillä työntekijät vaan jättävät asuntolainansa lyhentämättä hiljaisina kuukausina.Ja kahvilakin vielä hiton helppo verrattuna, että alat vaikka pelikehittäjäksi.
Pelikehittäjä vasta on helppo ala kaikilla on kotona tietokone. Ei voi olla halvempiaa alaa alkaa yrittää tietokone max 1000€ seon siinä. - SeOnSiiinä
oho3 kirjoitti:
Ja kahvilakin vielä hiton helppo verrattuna, että alat vaikka pelikehittäjäksi.
Pelikehittäjä vasta on helppo ala kaikilla on kotona tietokone. Ei voi olla halvempiaa alaa alkaa yrittää tietokone max 1000€ seon siinä.Kotona oman koneen ääressä kehitetään pelejä omille lapsille mahdollisesti eskariryhmälle. Liiketoimintana pelinkehitys on miljoona-/miljardibisnestä ja siihen sisään pääseminen vaatii miljoonia.
- Kuljettajana
"Taksibusines on niin simppeliä kulujen osalta" Tarkennaks pikkusen?
- Junioryrittäjä
Onhan se.
Muuttuvat kustannukset kulkevat lähes käsikädessä ajokilometreihin suhteutettuna.
Mulla on ainakin LTx autojen liikevaihto ja kilometrit sekä ajo tunnit paukutettu exeliin viimeiseltä 8 vuodelta. Lähes joka kuukausi on vuodesta toiseen samankaltaisia ajojen ja tulojen suhteen. Juhannuksesta elokuun loppuun suht hiljaista ja talvikuukausina sitten enemmän.
Jos ajojen määrä tippuu 30%, mihin en usko. Niin silloin muuttuvat kulut sekä maksetut palkat tippuvat 30%.
Ennustettavissa eikö totta?
- Kiittituestajunior
Nämä uudet yrittäjät ovat järkityyppejä. Perustavat yrittämisen konkreettiseen tietoon, eikä fiilikseen.
Excel on loistokaveri, mutta ei sekään tietenkään järkeä korvaa.... Oleellista on nähdä sieltä excelistä juuri historiaa kulujen ja tulojen muodostuksessa. Kovinkaan paljon ei kuukaudet vaihtele ja muutaman vuoden periodilla auton vaihdot ja kolaritkin jyvittyvät.
Taksibisnestä tehdään kyyti kerrallaan mutta menestystä mitataan ensin vuoden, sitten kolmen vuoden periodilla. - Matkus
Ei kai nykyään kukaan järkevä lähde taksikuskiksi vakituiseksi jos vähänkin osaa laskea.Ainostaan kyytien välitys kannattaa.Kun katsoo näitä uusia yrittäjiä ovat kyllä aika yksinkertaisen tuntuisia.
- pysyrenkinä
Ei mitään järkeä. Itse saan 40% provikkaa ja saan valita kaikki vuoroni itse, jos haluan viikonlopun lomailla niin onnistuu. Kuukauden kesälomankin saan pitää millon haluan kunhan ilmoitan ennen uusien ajovuorolistojen tekoa. Lisäksi työnantaja maksaa vaatteet, työterveys on yksityisellä ja joka joulu tulee 200e joulubonuksia puhtaana käteen. Myös muita etuja on kuten lahjakortteja ravintoloihin sekä satunnaisia autopesukortteja joilla saan oman autoni puunata.
Yrittäjällä nyt ei hirveän paljon parempi provikka ole. Lisäksi sinulla on yrittäjän riski ja muutenkin enemmän hommaa. Maksuja tulee maksujen perään ja esim autosta on jatkuva huoli.
Toki voit ulkoistaa verot, palkanmaksu yms esim tilitoimistolle, mutta tämähän tietenkin maksaa. Jos itse alat noita papereita pyörittelemään ja pitämään itse kirjanpitoa niin tämä vie tietenkin aikaa ja voi varsinkin uudelle yrittäjälle olla vielä vähän vaikeaa.
Paras tilanne on jos pääset jonkun auton "isäntärengiksi" eli periaatteessa hoidat kaiken muun paitsi kirjanpidon ja palkanmaksun eikä sinulla ole yrittäjänriskiä.
Lisäksi jos kuljettajan eli "rengin" hommaat niin jos renki ajaa 1000e alv0 kassaan niin sinulle jää noista rengin ajoista alle 100e käteen. Sitten jos se renki on sairaana tai kolaroi autosta puskurin niin sinähän siinä olet maksumiehenä. Renki kun on sairaana kotona niin joudut itse hommiin periaatteessa palkatta, sillä tienaamasi rahat menevät rengin saikkupalkkaan.
Siinä sitten mietit että onko pari prosenttia parempi palkka, oman firman pyörittäminen ja paljon isompi riski tuon arvoinen. Tiedän monta jotka ovat olleet hetken taksiyrittäjinä ja siirtyneet takaisin rengeiksi koska renkinä voi tienata paremmin vähemmällä vastuulla- Kuljettajana
Asiallinen kirjoitus! Kiitos.
Mikä itsellä tulee mieleen yrittäjänä olemisen eduissa on verovähennykset, niillähän pystyy pelaamaan. - kristallipallo
Aivan niin. Olen aikaisemmin kommentoinut sitä ennustettavuutta. Mainitsemasi asiat vaikuttaa juuri ennustettavuuteen. Et voi tietää koska sairastumisia, kolaroimisia, auton rikkoontumisia tapahtuu, mistä sitten koituu ylimääräisiä kuluja. Kuljettaja ei vastaa yrittäjäriskistä koskaan vaikka joku täällä niin väittääkin! Asiallinen oli kirjoituksesi, kiitos siitä.
- Jjjjdjdjdjfjf
kristallipallo kirjoitti:
Aivan niin. Olen aikaisemmin kommentoinut sitä ennustettavuutta. Mainitsemasi asiat vaikuttaa juuri ennustettavuuteen. Et voi tietää koska sairastumisia, kolaroimisia, auton rikkoontumisia tapahtuu, mistä sitten koituu ylimääräisiä kuluja. Kuljettaja ei vastaa yrittäjäriskistä koskaan vaikka joku täällä niin väittääkin! Asiallinen oli kirjoituksesi, kiitos siitä.
No vastaahan. Alan tapa on myös sairastumisten osalta laittaa yrittäjäriskiä kuljettajalle pelaamalla vuoroilla.
- Kuljettajana
Miten muuten menee renkinä tuo loma homma?
Eli kun lomarahaa maksetaan tilin yhteydessä se 11.5 % niin onko mitään kesälomaa olemassakaan?
Ja jos on niin toimiiko tuo etukäteen palkan yhteydessä maksettu lomaraha lomajan "palkkana" vai maksetaanko lomaajalta erikseen jotain suhteutteua keskiansio rahaa tms??
Itse en ole vielä pitänyt mitään lomia.- Rahalomat
Jos saat lomarahan joka tiliin niin voit pitää loman milloin haluat, tällöin tosin loma on palkatonta. Lomaraha maksetaan normaalisti silloin kun olet lomalla, mutta nyt kun saat sen joka tiliin niin sitä ei kerry niin että loma-ajalle saisit sen useamman tonnin lomarahat kouraan.
- krstallipallo
Ei kannata ottaa joka palkan yhteydessä. Kesällä hiljaisempaan aikaan on mukavampi olla palkallisella lomalla. Jos otettu joka palkassa on loma palkatonta.
- Hyvinpärjää
krstallipallo kirjoitti:
Ei kannata ottaa joka palkan yhteydessä. Kesällä hiljaisempaan aikaan on mukavampi olla palkallisella lomalla. Jos otettu joka palkassa on loma palkatonta.
Aikuinen ihminen pistää sivuun rahaa.
Palkatonta se loma on jokatapauksessa.
Saat lomarahan sitten ku oot jäämässä lomalle vai joka palkan yhteydessä saat rahaa samanverran.
Itse olen tammi ja heinäkuun lomalla ajan tietysti 250 h kk sen 10kk.
Itsellä asunto maksettu ei lapsia joten pärjään helposti 3000e kk miinus verkot tietty.
- eihelppoa
Rankka ala tämä on. Renkinä hiljaisina päivinä saa kassaa ajettua 100euroa. Itselle ei jää siis juuri mitään palkkaa.
- Kdkdkdkdkdk
Ja sitä satasta varten saa jo tehdä pitkää päivää monesti.
- KansalainenC
Älä ala yksin yrittäjäksi. Valtio nujertaa. Se odottaa sopivaa hetkeä että voi tekaista jotain esimerkkiuutisen tapaista, ja vie sitten maton alta. Oli ollut miten rankkaa tahansa ja olit itsellesi saanut miten vähän palkkaa tahansa:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.405816 - Kuljettajana
Taksin liiketoiminnan yksinkertaisuuden kannalta niin onko hyvä ottaa kirjanpitäjä kuitenkin?
Autonpesut, renkaat, vanteet, polttoaineet, huoltokulut, jne kuitit kaikista kirjanpitäjälle nii voi laittaa kaikki vähennyksiin ?
Laskin että hiljaisina kk saa ajeltua pari tonnia / kk kassaan ja vilkkaimpina 4-5t, kyllä se kannattaa oma laittaa ennemmin kuin renkinä ajaa.- aivanesya
Ei suinkaan yrittäjää kuitit pelota? Kirjanpito on helppoa. Kuitit talteen ja ne kun illalla laskee yhteen, ovat päivän kulut. Sitten katsoo sen päivän kassakuitin mistä näkee päivän tulot. Näiden erotus on yrittäjän ansio.
Kerro muuten se kassasi kolmella. Nyt lasket vain yhden vuoron kassaa. Anna autosi jauhaa 24/h ja huomaat, että hiljaisena aikana saat 6 tonnia ja parempina aikoina 20 tonnia.
- Kuljettajana
Ja toiminimihän on ilmeisesti helppo laittaa pöytälaatikkoon jos ei homma kannattanutkaan.
- tksi
Sitten lasket mukaan myös kaikki työntekijöiden sairaslomat - niitä riittää!! Jokainen saikku on pois yrittäjän taskusta. Ja kohta tulee kesä - lomapalkat kaikille työntekijöille. Siinä sitä kassan pohja ammottaa tyhjyyttään. Ja itse saat ajella kesäyöt pääksytysteen että saat työntekijöille rahat maksettua.
- Kuljettajana
Tarkoitus on ajaa yksin sen mitä ajaa, esim tuon satkun päivässä saa helposti, vilkkaampana aikana 300e päivässä saa helposti, nuo summat kun ajaa itselle on siinä jo järkeäkin toisin kuin renkinä!
- Kuljettajana
Esim: 100e x 20 työpäivää on sen 2000e/kk mikä on monen perus kk palkka, samallalailla ne verot menee duunarilla kuin yrittäjälläkin. Vilkkaana aikana mahdollisuus tienata huomattavasti enemmän.
- NauravaEntTaksari
Satkun päivässä kassaa? Silläkö meinaat elää ja maksaa siitä alvit ja auton kulut sun muut? Salli mun nauraa.
- Jeisson
Ensimmäiset pari tonnia menee helposti kuluihin, vaikka olisi miten koitettu karsia menoja. Onnea vaan satasen päiville.
- Ratissa
Mihin kuluihin työnnät 2000€ kuukaudessa taksiyrittäjänä?!
Verot ne on duunarillakin.
Auton kulut vähennyksiin.
Se on esim lapissa monilla juuri tuota 100€/päivä kassaa hiljaisina aikoina.- Anonyymi
Kyllä se 2000e/kk ja hieman ylikin menee vakuutuksiin ja auton kuluihin, kela/sote taksi vaatii kaikki mahdolliset vakuutukset. Ja ekat viikot kuukausista pelkkiä laskuja. Tolppa ajoon et tarvitse mitään välitystä sinnehän ne asiakkaat kävelee suoraan autoon, alkuillasta tarvitset kapakkaan viemisiä vartdn välitystä ja pelkällä vklp ajolla taksilla et pärjää, hyvä jos kela ajoillakaan tälläisenä aikana.
Laske työntekijän kulut, tonni menee kuussa ennen palkan maksuakin.
Auton kuluja
Pesu
Tankkaus
Renkaat
Huollot
Mittarin kulut (nykyään vuokra laiteita vaan ~280e kk)
Veroja maksat vitusti vaikka olevinaan ostoista vähennyksiin
Ja tuo 300e päivä, turha laskea, joka päivä erillainen jos ei mitään vaki kyytiä.
Esim. Eilen 200 tänään 300 huomenna 100 kassaa, joskus 50e kun ei kyytiä tulekkaan.
tasaantuu kuitenkin kuukaustasolla. Laske mielummin paljonko pitää tienata viikossa. Ps vanha ketju pakko vastata silti.
- Taksariri
Ai mihin 2000?
Nooh, esim normihuolto niin menee tonni.
Polttoaineeseen vakuutuksiin per/kk kiva summa ynms ynms.
2000 kuluihin kuukaudessa ei ole mitään taksissa, vaan todellisuudessa paljon enemmän.
Ettekö laske autonhankintakulua miksikään, tai arvonalenemista?
Vai ajeletteko ilmaisilla autoilla?
Tietty jos ajat sillä viiden tonnin pommioctavialla niin asia erikseen, musta noilla romuilla ajelu taksissa on häpeällistä.- höpöhöpöö
Höpöhöpö 2000e/kk kulut taksissa. :D , auto rahoituksella, eli kk erä on joo jonkin verran mutta rahoituksella se on monella duunarillakin.
Polttoaineet, pesut , huollot, renkaat jne vähennyksiin.
- amatöörilaskija
Polttoaineisiin menee noin 10% liikevaihdosta ja vakuutukset maksaa 4-7 euroa päivässä. Auton huoltoon voit laskea 10 euroa päivässä ja pesut sitten oman tunnon mukaan. Välitys, mittarit ja pankkijutut maksaa reilun 10 päivässä.
Uusi auto tuoksuu hyvälle, mutta käytettynä ostettu auto tuoksuu rahalle jos vaan ego mahtuu sisälle.
Kuinka monta keikkaa tarvitset päivässä maksaaksesi välttämättömimmät ja pääset maksamaan auton arvoa. Auto maksetaan vain kerran, mutta voi miettiä, että laskeeko asiaa arvonalenemana vai kertainvestointina vai liisarina. Sen päiväkustannus on sitten helppo laittaa mukaan. - Elämäntapa
Nää villit vetää hämynä käteistä niin paljon et kyllä pärjää.. En kyllä kateellinenkaan ole, mielummin rehellisesti, puksuttaa renkinä menee. Ei yllätys kuluja, paitsi parit ylinopeus sakot. Auton saa kun haluaa, vaikka usealta yrittäjältä ja 40% kannattaa alvittomasta nykyään pyytää! Ja lomarahat päälle.. 11% netosta.. Ite käyn ruuhka aikoina pääasiassa niin tunteja vähän ja paremmin rahaa..itelle käy tälläinen elämäntapa.. Omaa autoa laskenut, niin hulluhan olisin kun itseäni kiusaisin! Kuukausittain touhunnu sen 6500-13,500€ kassaa, ihan muutamalla pitkällä vuorolla ja nipulla lyhkäsi pätkiä. Tänään 4,5 tuntia töitä ja 200e..sisältää lounaan ja auton pesut ym :)
- Anonyymi
Koska Sinun tuntuu olevan vaikea päättä, jatkaako renkinä vai isäntänä, ehdotan Sinua harkitsemaan kolmatta vaihtoehtoa: ryhdy isäntärengiksi.
- Anonyymi
Aloitin juuri yrittäjänä ja tienaan nyt jo 12000€/kk ja luonnollisesti ajan 200 000 velattomalla Mersulla. Asiakkaiksi valitsen vain kauneimmat naiset jotka antaa pimperoa kyydin jälkeen. Ostin Kalastamasta kalleimman asunnon vain siksi, koska pitäähän se kerran elämässään ostaa jotain niin halpaa mitä ei muuten ostaisi
- Anonyymi
…. ja sitten heräsit ;)
- Anonyymi
Riippuu missä toimit, jos Juukaan kunnassa tai jossain vilkkaassa Tunturi keskuksessa. Tunturikeskus vaatii hyvän välityksen eli kulut kasvaa. Juukassa ajetaa vaan mummokyytejä tai kela-ajoja? Ennemmin kuljettajana kuin isäntänä minä alkaisin. Jos ei ole kiinteää osoitetta ja voi vaihtaa paikkakuntaa niin mikä ettei, mutta ei perheelliselle yrittäjälle. Helppoheikin työ on raskasta!
- Anonyymi
Laita oma ja kokeile, niin sittenhän sen näkee. Rinkiin mukaan ajamatonta tietä piisää kaikille.
- Anonyymi
Taxi on uskonlahko, ei taksissa pakkaa makseta. Päin vastoin, sinun pitää maksaa, jotta taksi pyörii.
- Anonyymi
Mitenkä aloittajalla nykyään menee?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125825Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323927- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529