Hätäpurje matkustaja-alukseen

Stöggi

38

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kipparilta varmaan vierähti iso taakka harteilta, kun oli narut kiinni laiturissa. Kenties kaljakin voisi tuollaisen jälkeen maistua. Tuulipinta-alaa on aluksessa niin paljon, ettei joku alle 2000 neliön purje sen kulkuun vaikuta. Muutenkin ankkurissa ollessa myrskyssä siitä on aika vähän hyötyä.

      • joo__

        Eihän tuollainen möhkö purjehdi. Tavallisella purjeella auttaisi hiukan myötätuuleen menoa ja ehkä voisi ohjata parikymmentä astetta siitä sivuunkin. Norjan tapauksessa purje veisi vain nopeammin ja kovemmalla voimalla kiville. Ei taida mikään roottoripurjekaan suoraan päin tuulta vetää kevittämään ankkurointia.


    • Rahtias
      • joo__

        Ei varmaan suuresti eroa. Mutta ne rahtilaivatkaan eivät leijoillaan kryssi, vaikka voivat vetoapua ainakin pitkälle sivutuuleen saadakin.


      • huonosti

        Risteilylaivassa on niin paljon tuulipintaa että sehän kulkee myötätuulen ilman purjeitakin, ja vastaavasti se rungon suuri tuulipinta ilmanvastuksellaan estäisi kryssimisen purjeilla, kryssipurjeiden pitäisi olla valtavia jotta se kryssisi edes hieman ja kryssipurjeet tarvitsisivat korkeat mastot, mutta sitten taas tarvittaisiin lisää köliä ja kölipainoa.


    • Macee

      Onneksi ei ollut Suomessa tehty laiva eikä suomalainen moottori.

      Käsittämätöntä suunnittelua jos ilma tai roskat polttoaineessa voi pysäyttää koko laivan. Näin on spekuloitu. Ymmärrän nuo ongelmat ruohonleikkurissa, mutta että niillä saatetaan hengenvaaraan 1500 ihmistä.

      Totta kai tuollaisssa laivassa pitää olla useampia toisistaan riippumattomia varajärjestelmiä joilla laiva pysyy ohjauskykyisenä.

      • on.jo

        Tuossa laivassa on 4 toisistaan riippumatonta polttomoottoria.


      • Macee
        on.jo kirjoitti:

        Tuossa laivassa on 4 toisistaan riippumatonta polttomoottoria.

        Jos kaikki sammuivat, eivät varmasti olleet silloin riippumattomia.


    • APSKf

      Surkeaa merimiestaitoa lähteä tuohon keliin. Huhuu, siellä on matkustajia mukana. Jokin rahtilaiva oli hädässä samaan aikaan ja sen miehistö pelastettiin helikopterilla. Kun ammattimiehistötkään eivät pärjää yksinään, niin miksi sinne täytyy viedä matkustajia?

      • Normisää

        Eiköhän nuo laivat risteile joka säällä, poislukien ihan äärimmäiset hirmumyrskyt tietenkin.


      • tyypillinenkeli

        Mihin "keliin", ei tässä se keli ongelmia aiheuttanut vaan laivan moottorien pysähtyminen. Sitä emme tiedä oliko tuulisella ilmalla mitään osuutta ja arpaa moottorien toimintaan. Näissä "keleissä" vuoden mittaan maailman merillä joutuu liikkumaan tuhansia ja taas tuhansia laivoja. Ei tuolla mitään hirmumyrskyä ollut, tuulen nopeus enimmillään noin 20 m/s. Tietysti siinä vaiheessa kun laiva menetti konetehonsa ja samalla vakaimiensa tehon ja joutui poikittain aallokkoon, se myös kallisteli mukavasti eikä ihmisillä välttämättä ollut kauhean mukavaa.
        Miten merimiestaito liittyy tekniikan reistailuun, jos jokaista tuulenpuuskaa ryhdyttäisiin välttelemään tämänkin kokoisilla laivoilla, eihän vesille voitaisi ollenkaan mennä.
        Se samoilla vesillä vaikeuksiin joutunut rahtilaiva puolestaan on alus, jonka ei ehkä olisi pitänyt juuri tuolloin siellä olla, mutta kun laiva liikkuu hitaasti, se vaan päätyi siellä olemaan. Olet varmaan jo selvittänyt mistä ja millaisesta laivasta oli kyse, tiedät varmaan myös mistä sen ongelmat aiheutuivat ja tehnyt vertailuja tähän risteilyalukseen, ehkä olet huomannut joitain eroavaisuuksiakin?


    • fda143

      "Näissä "keleissä" vuoden mittaan maailman merillä joutuu liikkumaan tuhansia ja taas tuhansia laivoja."

      Jos kelissä ei kerran ollut mitään vikaa, niin miksi paljon laivoja jäi rantaan?

      Useampi ammattilainen on jo kyseenalaistanut päätöksen lähteä tuollaisella ilmalla merelle.

      Soon vähän eri asia ajaa rahtia ammattimiehistöllä kuin viedä nssimaan lähteneitä turisteja myrskyyn.

      • Pienemmät laivat jäi rantaan, isommat oli merellä. Tammikuussa Suomessa oli huomattavasti kovempi myrsky ja ruotsinlaivat ajelivat ristiin rastiin pohjoista itämerta, vaikka isoimmat aallot oli yhtä isoja, eli 15-metrisiä.. Vaasastakin yritti laiva Ruotsiin, mutta palasi takaisin.


      • noin.se.meni
        Bossu kirjoitti:

        Pienemmät laivat jäi rantaan, isommat oli merellä. Tammikuussa Suomessa oli huomattavasti kovempi myrsky ja ruotsinlaivat ajelivat ristiin rastiin pohjoista itämerta, vaikka isoimmat aallot oli yhtä isoja, eli 15-metrisiä.. Vaasastakin yritti laiva Ruotsiin, mutta palasi takaisin.

        Eipä tosiaan myrsky merellä mikään erikoinen olosuhde isolle laivalle ole. En muista, että Helsingistä tai Turusta Tukholmaan olisi ainakaan kymmeniin vuosiin vuoroja väliin jäänyt. Ahvenanmaan välipysähdyksiä kyllä jätetään tekemättä, lähinnä Långnäsin tuulisen lähestymisen takia.


    • Anccuri

      Kuinka paljon ankkuriketjua tuollaisessa paatissa on? Kilometri?

      • Ankkurikalle

        Jos joku asiantuntija paikalla, niin kerro että, paljonko. Minua ainakin kiinnostaa. Ja kuin syvään veteen tuollaiset paatit on suunniteltu ankkuroitumaan?


    • Menomatkalla

      Sieltähän sitä kritiikkiä kuuluu. Kritiikki on täysin aiheellista. Huvilaivojen ei pitäisi lähteä merelle, jos olot ovat sellaiset, ettei pelastusveneitä voi käyttää.

      "Paljon on kiinnitetty huomiota pelastusoperaatioon, mutta merenkulkuteknologian professori Svein Kristiansen ihmettelee sitä, että alus ylipäätään liikennöi.

      – Sille ei ole mitään perustetta. Risteilyalus, jossa on yli 1 300 ihmistä kyydissä, menee vesille myrskyssä tai aaltojen ollessa niin korkeita, pitäisi heti tajuta, ettei ole mahdollisuutta käyttää omia pelastusveneitä, jos jokin menee vikaan. Se on tässä se skandaali, Kristiansen jyrähti NRK:n haastattelussa."

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006048635.html

    • 2Koiravahti

      Oliko tämä laiva ensi kertaa kovassa tuulessa liikkeellä? Jos ei, niin oliko silloin jo ongelmia? Pysähtyikö silloin esimerkiksi yksi kone , mutta se ei vielä aiheuttanut vakavia ongelmia.

      Onko kyseisen aluksen sisarlaivoissa tapahtunut vastaavaa?

      Osaavat tutkijat selvittävät kyllä juurisyyn koneiden pysähtymiselle. Veikkaanpa että loppuraportissa ei suositella purjeita laivan turvallisuuden parantamiseksi.

      • Muistaakseni Estoniassakin moottorit sammuivat nopeasti, kun laiva alkoi kallistua, niiden jäähdytys ei toimi ja automatiikka sammuttaa koneet.


      • pulppulp
        Bossu kirjoitti:

        Muistaakseni Estoniassakin moottorit sammuivat nopeasti, kun laiva alkoi kallistua, niiden jäähdytys ei toimi ja automatiikka sammuttaa koneet.

        Kun moottorien pakoputkistotkin aika pian olivat pinnan alla niin ehkä siinä tosiaan moottorit sammuivat...muistaakseni.


      • Tark
        pulppulp kirjoitti:

        Kun moottorien pakoputkistotkin aika pian olivat pinnan alla niin ehkä siinä tosiaan moottorit sammuivat...muistaakseni.

        Älä viitsi höpöttää joutavia.


      • epätark
        pulppulp kirjoitti:

        Kun moottorien pakoputkistotkin aika pian olivat pinnan alla niin ehkä siinä tosiaan moottorit sammuivat...muistaakseni.

        Mielestäni pakoputkistot sojottivat laivan katolla.


      • Bossu kirjoitti:

        Muistaakseni Estoniassakin moottorit sammuivat nopeasti, kun laiva alkoi kallistua, niiden jäähdytys ei toimi ja automatiikka sammuttaa koneet.

        Tarkistin asian loppuraportista. Moottorit sammuivat, kun laiva oli kallistunut 30 astetta. Syynä oli se, että voiteluöljyn paine aleni. Ilmeisesti öljypumput ei enää ylettyneet öljypohjassa olevaan öljyyn ja moottorit sammuttivat itsensä estääkseen vauriot.


      • pulppulp
        epätark kirjoitti:

        Mielestäni pakoputkistot sojottivat laivan katolla.

        Laivan kaaduttua pakoputket eivät ihan sojottaneet enää ylöspäin, vai miten on? Mitä tällä lapsellisella jollotuksella haetaan?
        Mitkä voimat vaikuttavat laivaan kun se pysyy pystyssä, miksi laivoja kuitenkin myös kaatuu, mitä niille voimille ja vastavoimille silloin tapahtuu?
        Ilmeisesti, kenties, mielestäsi ja saattoi olla, että kun et oikein tajua mitään laivoista ja moottoreista niin ilmeisesti ja kenties ja sinun mielestäni kyllä jne.
        Lukeeko siellä loppuraportissa myös, että laiva kaatui koska moottorit pysähtyivät...tarkistaisitko! Lukeeko siinä raportissa myös, että mikäli moottorit eivät olisi pysähtyneet laivan jo kallistuttua noin 30 astetta, laiva ei olisi kaatunut? Valitettavasti laiva oli uppoamaan tuomittu jo ennen moottorien pysähtymistä, se on sieltä raportistakin tulkittavissa, tarkistaisitko vielä?


      • pöt
        pulppulp kirjoitti:

        Laivan kaaduttua pakoputket eivät ihan sojottaneet enää ylöspäin, vai miten on? Mitä tällä lapsellisella jollotuksella haetaan?
        Mitkä voimat vaikuttavat laivaan kun se pysyy pystyssä, miksi laivoja kuitenkin myös kaatuu, mitä niille voimille ja vastavoimille silloin tapahtuu?
        Ilmeisesti, kenties, mielestäsi ja saattoi olla, että kun et oikein tajua mitään laivoista ja moottoreista niin ilmeisesti ja kenties ja sinun mielestäni kyllä jne.
        Lukeeko siellä loppuraportissa myös, että laiva kaatui koska moottorit pysähtyivät...tarkistaisitko! Lukeeko siinä raportissa myös, että mikäli moottorit eivät olisi pysähtyneet laivan jo kallistuttua noin 30 astetta, laiva ei olisi kaatunut? Valitettavasti laiva oli uppoamaan tuomittu jo ennen moottorien pysähtymistä, se on sieltä raportistakin tulkittavissa, tarkistaisitko vielä?

        Katolle vedetyt pakoputket eivät todellakaan olleet veden alla vaan korkealla ilmassa kun laiva oli kallistunut 30 astetta jolloin koneet sammuivat.


      • Tark
        pulppulp kirjoitti:

        Laivan kaaduttua pakoputket eivät ihan sojottaneet enää ylöspäin, vai miten on? Mitä tällä lapsellisella jollotuksella haetaan?
        Mitkä voimat vaikuttavat laivaan kun se pysyy pystyssä, miksi laivoja kuitenkin myös kaatuu, mitä niille voimille ja vastavoimille silloin tapahtuu?
        Ilmeisesti, kenties, mielestäsi ja saattoi olla, että kun et oikein tajua mitään laivoista ja moottoreista niin ilmeisesti ja kenties ja sinun mielestäni kyllä jne.
        Lukeeko siellä loppuraportissa myös, että laiva kaatui koska moottorit pysähtyivät...tarkistaisitko! Lukeeko siinä raportissa myös, että mikäli moottorit eivät olisi pysähtyneet laivan jo kallistuttua noin 30 astetta, laiva ei olisi kaatunut? Valitettavasti laiva oli uppoamaan tuomittu jo ennen moottorien pysähtymistä, se on sieltä raportistakin tulkittavissa, tarkistaisitko vielä?

        Kukahan täällä suoltaa lapsellisia ajatuksia? Johan sen järkikin sanoo, ettei 30˚ kallistuksessa pakoputket ole vedessä.
        Estonian raportti ei nyt ole esillä, vaan se miten moottorit reagoivat koviin kallistuksiin.


      • pulppulp kirjoitti:

        Laivan kaaduttua pakoputket eivät ihan sojottaneet enää ylöspäin, vai miten on? Mitä tällä lapsellisella jollotuksella haetaan?
        Mitkä voimat vaikuttavat laivaan kun se pysyy pystyssä, miksi laivoja kuitenkin myös kaatuu, mitä niille voimille ja vastavoimille silloin tapahtuu?
        Ilmeisesti, kenties, mielestäsi ja saattoi olla, että kun et oikein tajua mitään laivoista ja moottoreista niin ilmeisesti ja kenties ja sinun mielestäni kyllä jne.
        Lukeeko siellä loppuraportissa myös, että laiva kaatui koska moottorit pysähtyivät...tarkistaisitko! Lukeeko siinä raportissa myös, että mikäli moottorit eivät olisi pysähtyneet laivan jo kallistuttua noin 30 astetta, laiva ei olisi kaatunut? Valitettavasti laiva oli uppoamaan tuomittu jo ennen moottorien pysähtymistä, se on sieltä raportistakin tulkittavissa, tarkistaisitko vielä?

        Norjassa ilmeisesti luettiin viestini ja hoksattiin minun olevan oikeassa.

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/a4f8a21f-3d43-49b2-8516-70e9f3006c37


      • Höpöttäjälle
        pulppulp kirjoitti:

        Laivan kaaduttua pakoputket eivät ihan sojottaneet enää ylöspäin, vai miten on? Mitä tällä lapsellisella jollotuksella haetaan?
        Mitkä voimat vaikuttavat laivaan kun se pysyy pystyssä, miksi laivoja kuitenkin myös kaatuu, mitä niille voimille ja vastavoimille silloin tapahtuu?
        Ilmeisesti, kenties, mielestäsi ja saattoi olla, että kun et oikein tajua mitään laivoista ja moottoreista niin ilmeisesti ja kenties ja sinun mielestäni kyllä jne.
        Lukeeko siellä loppuraportissa myös, että laiva kaatui koska moottorit pysähtyivät...tarkistaisitko! Lukeeko siinä raportissa myös, että mikäli moottorit eivät olisi pysähtyneet laivan jo kallistuttua noin 30 astetta, laiva ei olisi kaatunut? Valitettavasti laiva oli uppoamaan tuomittu jo ennen moottorien pysähtymistä, se on sieltä raportistakin tulkittavissa, tarkistaisitko vielä?

        Olet itse ihan pihalla ja suollat lapsellisia ajatuksia. Sanot itsekin että moottorit sammuivat laivan kallistuttua 30 astetta mutta et ymmärrä että savupiiput ovat tuolloin korkealla ja kaukana vedenpinnasta.


      • Tark
        Bossu kirjoitti:

        Norjassa ilmeisesti luettiin viestini ja hoksattiin minun olevan oikeassa.

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/a4f8a21f-3d43-49b2-8516-70e9f3006c37

        Tulin juuri tänne kertomaan, että olit oikeilla jäljillä tässä öljyasiassa.
        Nyt varmasti tulee muutoksia voitelujärjestelmään. Esim. joku kokoojasäiliö, josta pumppu saa aina tehtyä oikean öljynpaineen.


      • Macee
        Bossu kirjoitti:

        Norjassa ilmeisesti luettiin viestini ja hoksattiin minun olevan oikeassa.

        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/a4f8a21f-3d43-49b2-8516-70e9f3006c37

        Niin siis voiteluöljyä oli alunperinkin liian vähän. Tosin hyväksytyn minimin yläpuolella. Vain järjetön suunnittelu aiheuttaa blackoutin kun öljyä on yli minimin ja laiva kallistuu. No, laivat ja moottorit kannattaisi ehkä tilata Suomesta.


      • pötpöt
        pöt kirjoitti:

        Katolle vedetyt pakoputket eivät todellakaan olleet veden alla vaan korkealla ilmassa kun laiva oli kallistunut 30 astetta jolloin koneet sammuivat.

        Ja siis onnettomuusraportissa kerrotaan miten laiva kaatui ja upposi koska sen moottorit pysähtyivät, niinkö?
        Mitä paskankaan tekemistä enää on moottorien toiminnoilla ja asennoilla kun laiva on kaatumassa ja sen seurauksena pian painumassa meren pohjaan?
        No mutta, mitä siellä onnettomuusraportissa oikein kerrotaan, jäikö kuitenkin lukematta, onko tavan pojannulikalle liian pitkä tarina luettavaksi...


      • Höpöttäjälle
        pötpöt kirjoitti:

        Ja siis onnettomuusraportissa kerrotaan miten laiva kaatui ja upposi koska sen moottorit pysähtyivät, niinkö?
        Mitä paskankaan tekemistä enää on moottorien toiminnoilla ja asennoilla kun laiva on kaatumassa ja sen seurauksena pian painumassa meren pohjaan?
        No mutta, mitä siellä onnettomuusraportissa oikein kerrotaan, jäikö kuitenkin lukematta, onko tavan pojannulikalle liian pitkä tarina luettavaksi...

        Koeta nyt tajuta että tässä ei keskustella Estonian uppoamisen syistä, vaan tässä keskustellaan laivamoottoreiden sammumiseen johtavista syistä.


      • Engineer-wannabe

        Joku konemestari vois selittää miksi ei ole moottoreita jonka öljypumppu jaksaa painaa vaiks paatti olis ylösalaisin.


      • Macee kirjoitti:

        Niin siis voiteluöljyä oli alunperinkin liian vähän. Tosin hyväksytyn minimin yläpuolella. Vain järjetön suunnittelu aiheuttaa blackoutin kun öljyä on yli minimin ja laiva kallistuu. No, laivat ja moottorit kannattaisi ehkä tilata Suomesta.

        Joo, tosiaan oli öljyä turhan niukasti ja voimakas kallistelu haittasi öljypumppujen toimintaa. Öljynpaine laski ja moottorit sammuttivat itsensä. Ehkä olisi järkevää pystyä ohittamaan tuollainen hälytys, mene ja tiedä. Estonian kohdalla se ei olisi estänyt blackoutia, mutta sähköt olisivat toimineet kauemmin. Viking Sky olisi kenties päässyt suojaan, nythän oli lähellä, ettei laiva hakkautunut kivikkoon. Toisaalta moottorit menisivät vaihtoon.

        "Den tunge sjøen på Hustadvika medførte trolig så store bevegelser i tankene at smøreoljepumpene mistet tilførsel. Dette utløste alarm på lavt smøreoljetrykk, noe som igjen førte til automatisk nedstenging av motorene kort tid etter."

        https://www.sdir.no/aktuelt/nyheter/arsaken-til-blackout-pa-viking-sky-er-avdekket/


      • seppomartti
        Engineer-wannabe kirjoitti:

        Joku konemestari vois selittää miksi ei ole moottoreita jonka öljypumppu jaksaa painaa vaiks paatti olis ylösalaisin.

        Tuo rakenne olisi lentokoneen taitolentosäiliön kaltainen. Mahdollista tehdä muttei sillä ole mitään käyttöä kaatuneena. Laivadieseli haukkaa aikamoisen ilmamäärän käydessään. Kallistelussa riittäisi korkeampi öljypinta.


      • kuivasumppu

      • Drag1
        kuivasumppu kirjoitti:

        Kuivasumppuvoitelua on käytetty lentokoneiden ja kilpa-autojen moottoreissa jolloin öljypohja on pieni ja öljy laitetaan erilliseen öljysäiliöön:

        http://www.autowiki.fi/index.php/Kuivasumppuvoitelu

        Kuivasumppumoottorin kanssa tuli joskus kauan sitten seurusteltua. Olempa sellaisen erään koneen siivelle vaihtanutkin (Lycoming IGOS 540) .
        Manuaalissa ei tosiaankaan käytetä sanoja ”oil sump” öljyn täytön yhteydessä, vaan siellä seisoo sevästi ; ”oil tank” siinä osiossa.
        Päivähuolto oli sen kanssa helppoa, koska oljysäiliö oli siiven päällä, eikä sivupeltejä tarvinnut öljyn lisäyksen takia ruuvata auki.
        Tosin kunnon a-tikkaat piti olla että sinne ylettyi.
        En kylläkään usko että lähtevät laivakoneeseen kuivasumppujärjestelmää tekemään, mutta öljypumppujen sijoittelua ja paineantureiden toimintaa voisi varmasti kehitellä


      • liian.vähänkö
        Macee kirjoitti:

        Niin siis voiteluöljyä oli alunperinkin liian vähän. Tosin hyväksytyn minimin yläpuolella. Vain järjetön suunnittelu aiheuttaa blackoutin kun öljyä on yli minimin ja laiva kallistuu. No, laivat ja moottorit kannattaisi ehkä tilata Suomesta.

        Miten ajateltuna öljyä oli liian vähän, jos sitä manuaalin mukaan oli riittävästi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe