Kotimakkara

touran

Kotimakkaran valmistus on hauskaa puuhaa. Haluaisin kuitenkin kokeilla natriumnitriitin käyttöä (E250) apteekista sitä saa apteekinhintaan!!! tietääkö joku mistä muualta tätä lisäainettaa saa. löytyykö kenties valmiissa mausteseoksessa taikka nitriitti suolana.

Kiitokset

19

10362

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Runttaaja
    • KÄYTÄ!!

      NATRIUMNITRIITTI ON HENGENVAARALLINEN/MYRKYLLINEN AINE!!! JOS SITÄ KÄYTTÄÄ LIIKAA MAKKARAAN!!!! ELINTARVIKETEOLLISUUDELLA ON LAKISÄÄTEISET MÄÄRÄT PALJON SITÄ SAA KÄYTTÄÄ JA SEN MYRKYN ANNOSTELEMINEN KOTIKONSTEIN EI ONNISTU...AINAKAAN TURVALLISESTI!!!PUHUTAAN TUHANNESOSAGRAMMOISTA!!!!
      ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA LÄHDE KOKEILEMAAN!!!

      • Runttaaja

        http://www.ttl.fi/internet/ova/natnit.html

        http://www.finfood.fi/finfood/liha.nsf/ws/A365A6A62D647E8BC2256C940038ABCF

        Kyllä sen annosteleminen onnistuu kotioloissakin, tarvitaan vaan tarkka vaaka, selkeät ohjeet ja huolellisuutta.

        Sellainen kaupan elektroninen myymälävaaka ei ole riittävän tarkka, koska ne eivät välttämättä reagoi vähäisiin punnittavan tuotteen lisäyksiin ja lopputuloksena punnittavaa tuotetta saattaa olla vaakalla moninkertainen määrä lukemaan verrattuna.

        Natriumnitriittiä pitää säilyttää lukitussa tilassa lasten ulottumattomissa ja syytä olis pitää nitriittisuolakin siellä.

        Tuo nitriittisuolan käyttö on suositeltavampaa sen helppouden vuoksi.


      • KÄYTÄ
        Runttaaja kirjoitti:

        http://www.ttl.fi/internet/ova/natnit.html

        http://www.finfood.fi/finfood/liha.nsf/ws/A365A6A62D647E8BC2256C940038ABCF

        Kyllä sen annosteleminen onnistuu kotioloissakin, tarvitaan vaan tarkka vaaka, selkeät ohjeet ja huolellisuutta.

        Sellainen kaupan elektroninen myymälävaaka ei ole riittävän tarkka, koska ne eivät välttämättä reagoi vähäisiin punnittavan tuotteen lisäyksiin ja lopputuloksena punnittavaa tuotetta saattaa olla vaakalla moninkertainen määrä lukemaan verrattuna.

        Natriumnitriittiä pitää säilyttää lukitussa tilassa lasten ulottumattomissa ja syytä olis pitää nitriittisuolakin siellä.

        Tuo nitriittisuolan käyttö on suositeltavampaa sen helppouden vuoksi.

        Nitriitti on täysin turha aine kotimakkaran valmistuksessa. Kotimakkaralla ei tarvitse olla parinviikon säilyvyysaikaa. Ja nitriitti ei TODELLAKAAN tuo makkaaraan punaista väriä jos sitä käytetään ainoana lisäaineena. Se vaatii askorbiinihappoa reagoidakseen ja tuottaakseen makkaraan punaisen värin.

        Miksi muutenkaan käyttää kotiruoassa säilöntäaineita/lisäaineita? Makuun se ei vaikuta ja laatuunkin sillä on vain negatiivisia vaikutuksia. Jos mä menisin frendille kylään ja se tarjois mulle kotimakkaraa, mihin se olis sekoittanut kaikkia mahdollisia säilöntäaineita niin makkara jäis kyllä lautaselle....Mitä puhtaampaa sen parempaa. Vai käytätkö ite jauhelihakastikkeeseen paakuuntumisen estoainetta?

        Mulla meinas pudota leuka työpöydälle kun luin ehdotuksen, että joku tosissaan meinaa käyttää teollisia lisäaineita kotiruokaan. Älkää olko hulluja.


      • Runttaaja
        KÄYTÄ kirjoitti:

        Nitriitti on täysin turha aine kotimakkaran valmistuksessa. Kotimakkaralla ei tarvitse olla parinviikon säilyvyysaikaa. Ja nitriitti ei TODELLAKAAN tuo makkaaraan punaista väriä jos sitä käytetään ainoana lisäaineena. Se vaatii askorbiinihappoa reagoidakseen ja tuottaakseen makkaraan punaisen värin.

        Miksi muutenkaan käyttää kotiruoassa säilöntäaineita/lisäaineita? Makuun se ei vaikuta ja laatuunkin sillä on vain negatiivisia vaikutuksia. Jos mä menisin frendille kylään ja se tarjois mulle kotimakkaraa, mihin se olis sekoittanut kaikkia mahdollisia säilöntäaineita niin makkara jäis kyllä lautaselle....Mitä puhtaampaa sen parempaa. Vai käytätkö ite jauhelihakastikkeeseen paakuuntumisen estoainetta?

        Mulla meinas pudota leuka työpöydälle kun luin ehdotuksen, että joku tosissaan meinaa käyttää teollisia lisäaineita kotiruokaan. Älkää olko hulluja.

        Tietäisitpä vaan millaisia määriä olen valmistanut makkaroita ja savustellut lihoja, niin et puhuisi mitään askorbiinin lisäämisestä.

        Hyvin on tullut punaväri lihoihin ja makkaroihin ilman askorbiinihappoa lisäaineena. Hehheh, yritä kusettaa jotain muuta. Tiedätkö edes mitä askorbiinihappo on?

        Niiden teollisten lisäaineiden pohjana on usein luonnosta löytyvät aineet. Eihän niitä luonnosta kerätä tietenkään, vaan ne valmistetaan teollisesti.

        Itse pyrin mahdollisimman vähään lisäaineiden käyttöön ja eihän niitä nitriittipitoisia lihoja ja makkaroita joka päivä syödä.


      • Käytä
        Runttaaja kirjoitti:

        Tietäisitpä vaan millaisia määriä olen valmistanut makkaroita ja savustellut lihoja, niin et puhuisi mitään askorbiinin lisäämisestä.

        Hyvin on tullut punaväri lihoihin ja makkaroihin ilman askorbiinihappoa lisäaineena. Hehheh, yritä kusettaa jotain muuta. Tiedätkö edes mitä askorbiinihappo on?

        Niiden teollisten lisäaineiden pohjana on usein luonnosta löytyvät aineet. Eihän niitä luonnosta kerätä tietenkään, vaan ne valmistetaan teollisesti.

        Itse pyrin mahdollisimman vähään lisäaineiden käyttöön ja eihän niitä nitriittipitoisia lihoja ja makkaroita joka päivä syödä.

        Jos sä jakelet tällä palstalla ohjeita kotikokeille NITRIITIN käytöstä niin sä olet HELVETIN VASTUUTON ja tämä selittyy vain sillä että a) Et oikeasti tiedä kuinka vaarallista ainetta se on väärin käytettynä b) olet yksinkertaisesti niin tyhmä.

        Mä haluaisin nähdä tän sun "makkaratehtaan". Jos kyseessä on amatöörinväsäykset kesämökin pihalla, niin kun sun jutuista vois päätellä, jossa sä teelusikalla mittailet nitriittiä lihoihisi niin...HUH HUH! Sulla on varmaan melkosia grillijuhlia. Ens kerralla jätä se nitriittipurkki viel siihen pöydälle että vieraasi voivat ihastella sun lihojen mausteita.

        Toivottavasti sulla ei ole lapsia.

        Niin ja askorbiinihappohan toimii makkarassa stabilointiaineena joka todellakin reagoi nitriitin kanssa.


      • Runttaaja
        Käytä kirjoitti:

        Jos sä jakelet tällä palstalla ohjeita kotikokeille NITRIITIN käytöstä niin sä olet HELVETIN VASTUUTON ja tämä selittyy vain sillä että a) Et oikeasti tiedä kuinka vaarallista ainetta se on väärin käytettynä b) olet yksinkertaisesti niin tyhmä.

        Mä haluaisin nähdä tän sun "makkaratehtaan". Jos kyseessä on amatöörinväsäykset kesämökin pihalla, niin kun sun jutuista vois päätellä, jossa sä teelusikalla mittailet nitriittiä lihoihisi niin...HUH HUH! Sulla on varmaan melkosia grillijuhlia. Ens kerralla jätä se nitriittipurkki viel siihen pöydälle että vieraasi voivat ihastella sun lihojen mausteita.

        Toivottavasti sulla ei ole lapsia.

        Niin ja askorbiinihappohan toimii makkarassa stabilointiaineena joka todellakin reagoi nitriitin kanssa.

        Tottakai minä annan ohjeita, jos niitä kysytään. Natriumnitriitin käyttäjän vastuulla on sen käyttö ja säilytys, ei minun. Ohjeet pitää lukea huolella ja on siihen pussin kylkeen piirretty pääkallo luineen ja varoituksineen. Lukea ne kuuluu. En oikein usko, että yksityishenkilön on helppo edes saada natriumnitriittiä sellaisenaan, nitriittisuolaa ehkä paremminkin. Itse en ole käynyt apteekista kyselemässä.
        Minä tietysti saan tilaamalla mitä tarvitsen, osaatko arvata miksi? Luuletko, että amatöörinväsäyksille toimitettaisiin?

        Kyllä minulla melkoisia grillijuhlia toisinaan onkin ja lapsia myös, mutta mitäs ne tähän kuuluu?

        Eipä ole tarvinnut askorbiinihappoa lisäillä makkaroihin, tai lihoihin ja väriä on tullut.


      • Runttaaja
        Käytä kirjoitti:

        Jos sä jakelet tällä palstalla ohjeita kotikokeille NITRIITIN käytöstä niin sä olet HELVETIN VASTUUTON ja tämä selittyy vain sillä että a) Et oikeasti tiedä kuinka vaarallista ainetta se on väärin käytettynä b) olet yksinkertaisesti niin tyhmä.

        Mä haluaisin nähdä tän sun "makkaratehtaan". Jos kyseessä on amatöörinväsäykset kesämökin pihalla, niin kun sun jutuista vois päätellä, jossa sä teelusikalla mittailet nitriittiä lihoihisi niin...HUH HUH! Sulla on varmaan melkosia grillijuhlia. Ens kerralla jätä se nitriittipurkki viel siihen pöydälle että vieraasi voivat ihastella sun lihojen mausteita.

        Toivottavasti sulla ei ole lapsia.

        Niin ja askorbiinihappohan toimii makkarassa stabilointiaineena joka todellakin reagoi nitriitin kanssa.

        Askorbiinihappo ei ole stabilointiaine, vaan hapettumisenestoaine. Hehheh, olet ihan aloittelija ja tietämätön.

        Stabilointiaineita ovat fosfaatit. Niillä läinnä sidotaan vettä tuotteisiin.


      • Runttaaja
        Käytä kirjoitti:

        Jos sä jakelet tällä palstalla ohjeita kotikokeille NITRIITIN käytöstä niin sä olet HELVETIN VASTUUTON ja tämä selittyy vain sillä että a) Et oikeasti tiedä kuinka vaarallista ainetta se on väärin käytettynä b) olet yksinkertaisesti niin tyhmä.

        Mä haluaisin nähdä tän sun "makkaratehtaan". Jos kyseessä on amatöörinväsäykset kesämökin pihalla, niin kun sun jutuista vois päätellä, jossa sä teelusikalla mittailet nitriittiä lihoihisi niin...HUH HUH! Sulla on varmaan melkosia grillijuhlia. Ens kerralla jätä se nitriittipurkki viel siihen pöydälle että vieraasi voivat ihastella sun lihojen mausteita.

        Toivottavasti sulla ei ole lapsia.

        Niin ja askorbiinihappohan toimii makkarassa stabilointiaineena joka todellakin reagoi nitriitin kanssa.

        Väännetään nyt tuokin asia vielä rautalangasta (ehkä nickini merkitys selittyy samalla).

        Tiedätkö, että kodeissa voi olla paljon muutakin vaarallista kuin joku elintarvikelisäaine? Useimmista löytyy puukkoa, leipäveistä, vasaraa ja kirvestä. Monilla on myös haulikko, kivääri ja pistoolikin.

        Yhteistä noille kaikille on natriumnitriitin ohella se, että ne voivat olla väärin käytettynä vaarallisia. Kaikki muut ovat usein olleetkin toisen terveydelle vaarallisia, paitsi natriumnitriitti, siitä en ole kuullut mainittavan vastaavaa.

        Vastuu on vaarallisten aineiden/välineiden käyttäjällä.


      • KÄYTÄ
        Runttaaja kirjoitti:

        Väännetään nyt tuokin asia vielä rautalangasta (ehkä nickini merkitys selittyy samalla).

        Tiedätkö, että kodeissa voi olla paljon muutakin vaarallista kuin joku elintarvikelisäaine? Useimmista löytyy puukkoa, leipäveistä, vasaraa ja kirvestä. Monilla on myös haulikko, kivääri ja pistoolikin.

        Yhteistä noille kaikille on natriumnitriitin ohella se, että ne voivat olla väärin käytettynä vaarallisia. Kaikki muut ovat usein olleetkin toisen terveydelle vaarallisia, paitsi natriumnitriitti, siitä en ole kuullut mainittavan vastaavaa.

        Vastuu on vaarallisten aineiden/välineiden käyttäjällä.

        Myönnän erheeni. En ole makkaramestari...Enkä haluaisi olla.

        Sinä varmasti pidät itseäsi suurenä grillimestarina. Mutta faktahan on se että sä sekotat MYRKKYÄ sun/muiden ruokiin. Olisi hauska nähdä kun joku OIKEA kokki/keittiömestari/grillikunigas kuulisi mitä sä käytät sun salaisena aseenasi. Miksi et samantien suosittele tätä esim. Hans Välimäelle? Tykkäisi varmasti ;) Siis olet AIDON ruoanlaittajan varjokuva...Sua ei voi edes vitsillä sanoa hyvän ruoan ystäväksi ja tämä on fakta (KUKA TERVE JÄRKINEN LISÄÄ RUOKAANSA TOLLASTA AINETTA???).
        No mutta on täs jotain hyvää sun kannalta...Lihasi säilyvät 3vk grillaamisen jälkeen. Näin voit käyttää niitä pitempään. Näin sun paljon kehumasi varallisuus ei pääse hupenemaan kun koko ajan pitää juosta kaupasta lisää TUORETTA ruokaa.
        No jokainen syököön mitä haluaa ja lisätköön ruokaansa mitä haluaa (itse lisäisin ennemmin paskaa ruokaani kun nitriittiä).

        TOTUUS SATUU


      • Runttaaja
        KÄYTÄ kirjoitti:

        Myönnän erheeni. En ole makkaramestari...Enkä haluaisi olla.

        Sinä varmasti pidät itseäsi suurenä grillimestarina. Mutta faktahan on se että sä sekotat MYRKKYÄ sun/muiden ruokiin. Olisi hauska nähdä kun joku OIKEA kokki/keittiömestari/grillikunigas kuulisi mitä sä käytät sun salaisena aseenasi. Miksi et samantien suosittele tätä esim. Hans Välimäelle? Tykkäisi varmasti ;) Siis olet AIDON ruoanlaittajan varjokuva...Sua ei voi edes vitsillä sanoa hyvän ruoan ystäväksi ja tämä on fakta (KUKA TERVE JÄRKINEN LISÄÄ RUOKAANSA TOLLASTA AINETTA???).
        No mutta on täs jotain hyvää sun kannalta...Lihasi säilyvät 3vk grillaamisen jälkeen. Näin voit käyttää niitä pitempään. Näin sun paljon kehumasi varallisuus ei pääse hupenemaan kun koko ajan pitää juosta kaupasta lisää TUORETTA ruokaa.
        No jokainen syököön mitä haluaa ja lisätköön ruokaansa mitä haluaa (itse lisäisin ennemmin paskaa ruokaani kun nitriittiä).

        TOTUUS SATUU

        Siis nitriittiä en käytä ollenkaan sellaisiin heti syötäviin ruokiin, kuten esim. grillituotteisiin mitä itselleni ja vierailleni valmistan.

        Makkaroihin, kylmä-ja lämminsavulihoihin sensijaan käytän, koska niitä teen aika paljon ja ne vaativat säilyvyyttä pakastamatta. Salpietarin käyttöä olen hiukan aloitellut korvaamaan nitriitin.


      • haukotus
        KÄYTÄ kirjoitti:

        Myönnän erheeni. En ole makkaramestari...Enkä haluaisi olla.

        Sinä varmasti pidät itseäsi suurenä grillimestarina. Mutta faktahan on se että sä sekotat MYRKKYÄ sun/muiden ruokiin. Olisi hauska nähdä kun joku OIKEA kokki/keittiömestari/grillikunigas kuulisi mitä sä käytät sun salaisena aseenasi. Miksi et samantien suosittele tätä esim. Hans Välimäelle? Tykkäisi varmasti ;) Siis olet AIDON ruoanlaittajan varjokuva...Sua ei voi edes vitsillä sanoa hyvän ruoan ystäväksi ja tämä on fakta (KUKA TERVE JÄRKINEN LISÄÄ RUOKAANSA TOLLASTA AINETTA???).
        No mutta on täs jotain hyvää sun kannalta...Lihasi säilyvät 3vk grillaamisen jälkeen. Näin voit käyttää niitä pitempään. Näin sun paljon kehumasi varallisuus ei pääse hupenemaan kun koko ajan pitää juosta kaupasta lisää TUORETTA ruokaa.
        No jokainen syököön mitä haluaa ja lisätköön ruokaansa mitä haluaa (itse lisäisin ennemmin paskaa ruokaani kun nitriittiä).

        TOTUUS SATUU

        Sanoisin, että turhaa vauhkoomista.
        Monille aineille on olemassa annosmäärät, joiden ylittäminen on haitallista. Asiallisesti käytettynä niistä ei ole mitään haittaa.

        Tiesitkö, että kaksi ruokalusikallista tavallista ruokasuolaa alkaa olla tappava kerta-annos aikuiselle? Myös etanolia käytellään huolettomasti vaikka tekninen määritys kuuluu, keskushermostoon ja aineenvaihduntaan vaikuttava myrkky. Lisäksi perinteisessä kosanderissa on pieniä määriä asetonia (myös muita sikunaöljyjä) "pahaa" makua antamassa, mikä antaa tuotteelle sen ominaisen leiman.


      • Anonyymi
        Runttaaja kirjoitti:

        Tietäisitpä vaan millaisia määriä olen valmistanut makkaroita ja savustellut lihoja, niin et puhuisi mitään askorbiinin lisäämisestä.

        Hyvin on tullut punaväri lihoihin ja makkaroihin ilman askorbiinihappoa lisäaineena. Hehheh, yritä kusettaa jotain muuta. Tiedätkö edes mitä askorbiinihappo on?

        Niiden teollisten lisäaineiden pohjana on usein luonnosta löytyvät aineet. Eihän niitä luonnosta kerätä tietenkään, vaan ne valmistetaan teollisesti.

        Itse pyrin mahdollisimman vähään lisäaineiden käyttöön ja eihän niitä nitriittipitoisia lihoja ja makkaroita joka päivä syödä.

        Askorbiinihappo pidentää punaisen värin säilyvyyttä tuotteessa. Ei ole vältämätön nitriittisuolan kanssa.


      • Anonyymi
        Runttaaja kirjoitti:

        Tietäisitpä vaan millaisia määriä olen valmistanut makkaroita ja savustellut lihoja, niin et puhuisi mitään askorbiinin lisäämisestä.

        Hyvin on tullut punaväri lihoihin ja makkaroihin ilman askorbiinihappoa lisäaineena. Hehheh, yritä kusettaa jotain muuta. Tiedätkö edes mitä askorbiinihappo on?

        Niiden teollisten lisäaineiden pohjana on usein luonnosta löytyvät aineet. Eihän niitä luonnosta kerätä tietenkään, vaan ne valmistetaan teollisesti.

        Itse pyrin mahdollisimman vähään lisäaineiden käyttöön ja eihän niitä nitriittipitoisia lihoja ja makkaroita joka päivä syödä.

        Jo 67 grammalla liha- ja makkaratuotteita ylittyy nitriitin suositus raja/päivä. Kuinkahan monta makkaraa ja lihaa suomalaiset grillaavat esimerkiksi viikossa ja syövät? Lapselle ei saa antaa kuin 1 nakki päivässä jos haluaa ettei ylity suositus, siis YKSI nakki!! Montakohan nakkia lapsille yleensä syötetään kerralla ateriassa? Ja jos nitriitti ei ole vaarallinen, miksi rajat? Minä teidän mutta en kerro.


    • touran

      Haluan kiittää teitä selkeästä keskustelusta. Kysymykseni oli mistä tätä lisäainettaa saa ja haluaisin kokeilla sitä sen takia, miten se vaikuttaa makkaran väriin. Tietenkin olen vastuun tuntoinen ja ennenkuin läträän mitään mihinkään otan aina selvää kuinka sitä käytetään.

      Terv... touran

    • sausake
    • touran

      Kiitokset sausake. Todella mielenkiintoinen sivu

    • Makkaroija

      Prahan jauhetta (joo, nitraatteja ja suolaa) on käytettävä jos meinaa tehdä vaikka "cured" makkaroita joita ei kypsennetä yli 120 asteen. Vaikka salamit, meetwurstit jne. Botulismi tappaa tehokkaammin muuten. Tuoremakkaroihin ei tietenkään.

      Tämä tietoiskuna.

    • Anonyymi

      Natriumnitriitti on välttämätön makkaran valmistuksessa - ei värin vaan turvallisuuden vuoksi. Se tappaa bakteerit, joista vaarallisin mutta onneksi harvinainen on Clostridium botulinum -bakteeri, jota esiintyy mm. maaperässä ja hapettomissa oloissa tuottaa botuliini -myrkkyä. Botuliini on tappava hermomyrkky jo äärimmäisen pienillä annoksilla. Matala lämpötila (kylmä jääkaappi), hapan ympäristö ja riittävä suolapitoisuus estävät tai hidastavat bakteerin toimintaa. Makkaran teossa riskinä on jauheliha, jonka koostumuksen vuoksi massan sisään hapettomiin oloihin voi kulkeutua Clostridium botulinum -bakteeria huonon hygienian vuoksi esimerkiksi valkosipulista (joka kasvaa maan alla). Kun tällaista makkaramassaa säilyttää huolimattomasti, hermomyrkkyä voi kehittyä makkaroihin.

      Itse teen makkarat niin, että jauhan lihan ja silavan, maustan massan (mm. valkosipuli) ja annan maustua jääkaapissa yön yli. Tämän jälkeen makkarat pursotetaan suoleen ja makkarat kuivahtavat yön yli jääkaapissa, jonka jälkeen savustus matalassa lämmössä noin kahdeksan tuntia. Tällaisessa makkaran valmistuksessa natriumnitraatti on täysin välttämätön.

      Sivutuotteena makkaraan jää punainen väri, jota korostaa vielä paprikainen mausteseos. Saman punaisen värin saa lihaan savustamalla. Palamisessa syntyy typen oksideja, jotka reagoivat lihan myoglobiinin kanssa ja lihan pintaan jää noin sentin vahvuinen punainen savurengas "smokering", joka on amerikkalaisessa BBQ -savustuksessa aidon tuotteen ja oikean valmistustavan tunnusmerkki. Tähän taitaa perustua myös se, että lihan säilyvyyttä on aina parannettu savustamalla.

      Jos lihan kypsentämistä pitää luonnollisena tapana niin samalla tavalla natriumnitraatti on luonnollinen aine. Makkaraan se lisätään suolana. Savustuksessa se tulee savustusprosessissa.

      Itse käytän valmista nitriittisuolaa, jossa natriumnitriittiä on 0,6%. Tällöin annostelu on aina turvallista eikä lihaa saa myrkylliseksi natriumnitraatista. Se tulee syömäkelvottomaksi suolan määrästä paljon ennemmin kuin natriumnitraatista tappavaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe