Kotimaisten lehtipuulajien sopivuus offset smokeriin

Anonyymi

Olen vakavasti harkinnut hankkivani offset smokerin. Hitaasti ja matalalla lämmöllä savustaminen onnistuu jo nyt vaivattomasti pellettigrillillä. Nopeaan ja korkean lämpötilan grillaukseen on hiiligrilli. Offset smoker tulee lähinnä hifistely- ja kehittymistarpeisiin. Olisi hienoa onnistua savustamaan alkuperäisimmällä tavalla ja omassa hallinnassa olevalla tulella esimerkiksi briskettiä, ribsejä ja possun niskaa. Mikä sen parempaa kuin kesälomalla viettää päivä tulen ääressä hitaasti savustaen ja olutta nauttien.

Tähän liittyen kysymys ja mahdollisten asiantuntijoiden vastauksia pyydän. Mitkä kotimaiset puulajit sopivat tähän savustukseen? Savu on suoraan kosketuksessa savustettavaan lihaan, joten havupuut eivät varmasti käy. Leppä käy varmasti, onhan se suosittu savustus-, pelletti- ja hiilipuu myös Pohjois-Amerikassa. Sopiiko koivu? Jostain luin, että koivu kävisi linnuille ja porsaalle hyvin. Miten haapa sopii?

Jos koivu sopii niin se varmistaisi hankintapäätökseni. Mökillä sauna- ja takkapuuna käytän koivua, joten samasta liiteristä saisi myös savustuspuut.

7

5356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Omenapuu taitaa olla lepän ohella melko yleinen savustuksessa käytetty puulaji.

Hiiligrilli sopii hyvin myös hitaaseen savustamiseen, mutta grillin pitää olla silloin riittävän tiivis.

• Anonyymi

"Omenapuu taitaa olla lepän ohella melko yleinen savustuksessa käytetty puulaji."

Mutta savustuspöntön lämmittämiseen omenapuulla ei ole järkevää Suomessa. En ole löytänyt ainoatakaan omenapuuhalkojen myyjää, joka myisi suuria määriä järkevään hintaan. Kartoitan sopivia puulajeja offset smokeriin, jossa pönttö lämpiäisi mahdollisuuksien mukaan samalla puulajilla kuin savu tuotetaan. Siksi koivu olisi edullinen lämmitys- ja savustuspuu.

"Hiiligrilli sopii hyvin myös hitaaseen savustamiseen, mutta grillin pitää olla silloin riittävän tiivis. "

Minulla on tiivis hiiligrilli ja pellettigrillillä saa vaivattomasti hyvän low&slow savustustuloksen. Offset smoker olisi se, johon kiinnostaisi laajentaa harrastusta.

-aloittaja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Omenapuu taitaa olla lepän ohella melko yleinen savustuksessa käytetty puulaji."

Mutta savustuspöntön lämmittämiseen omenapuulla ei ole järkevää Suomessa. En ole löytänyt ainoatakaan omenapuuhalkojen myyjää, joka myisi suuria määriä järkevään hintaan. Kartoitan sopivia puulajeja offset smokeriin, jossa pönttö lämpiäisi mahdollisuuksien mukaan samalla puulajilla kuin savu tuotetaan. Siksi koivu olisi edullinen lämmitys- ja savustuspuu.

"Hiiligrilli sopii hyvin myös hitaaseen savustamiseen, mutta grillin pitää olla silloin riittävän tiivis. "

Minulla on tiivis hiiligrilli ja pellettigrillillä saa vaivattomasti hyvän low&slow savustustuloksen. Offset smoker olisi se, johon kiinnostaisi laajentaa harrastusta.

-aloittaja

Pysyttelisin tuossa tapauksessa lepässä, jota on helposti saatavilla. Turha pilata elintarvikkeita pahalla savulla.

• Anonyymi

Syreenissa on mausteinen tuoksu ainakin sahattaessa - en ole kokeilut savustukseen. Kukkien tuoksu ainakin on miellyttävä.

• Anonyymi

Tammi on myös todella perinteinen savustuspuu ja saatavuus taitaa olla ihan hyvä. Koivu sopii kyllä, mutta se täytyy EHDOTTOMASTI kuoria, muuten se nokeaa kaikki todella pahasti.

• Anonyymi

Harmaaleppä kuorittuna tai omenapuu, sekin kuorittuna. Koivu on täyttä paskaa polttopuuna ja savustuksessa. Nokeaa hormin.

• Anonyymi

Itse suosin tammea. Sopii hyvin possulle ja naudalle. Tontilla kasvaa tammea ja omena puita jotka on kaadettava parin vuoden sisään, joten aikalailla omavarainen puun puolesta. Omena puuta olen käyttänyt tammen kanssa, ehkä noin 20 % omenaa ja loput tammea. Tunti sitten laitoin possun luutonta kylkeä savustumaan, tammela ja omena puun oksia sekaan. Noin 4 - 6 tuntia ja 110 - 130 astetta. Tammen olen kuorinut ja omena puista rungot, mutta oksia en. Ihan hyvin mielestäni toiminut. Toki voi myös käyttää hiiliä tai brikettejä ja laittaa niiden päälle vaikka leppä laatua, toimii niinkin.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7505
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      261
      4669
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4555
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3302
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2728
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      51
      2362
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe