Kotimaisten lehtipuulajien sopivuus offset smokeriin

Anonyymi

Olen vakavasti harkinnut hankkivani offset smokerin. Hitaasti ja matalalla lämmöllä savustaminen onnistuu jo nyt vaivattomasti pellettigrillillä. Nopeaan ja korkean lämpötilan grillaukseen on hiiligrilli. Offset smoker tulee lähinnä hifistely- ja kehittymistarpeisiin. Olisi hienoa onnistua savustamaan alkuperäisimmällä tavalla ja omassa hallinnassa olevalla tulella esimerkiksi briskettiä, ribsejä ja possun niskaa. Mikä sen parempaa kuin kesälomalla viettää päivä tulen ääressä hitaasti savustaen ja olutta nauttien.

Tähän liittyen kysymys ja mahdollisten asiantuntijoiden vastauksia pyydän. Mitkä kotimaiset puulajit sopivat tähän savustukseen? Savu on suoraan kosketuksessa savustettavaan lihaan, joten havupuut eivät varmasti käy. Leppä käy varmasti, onhan se suosittu savustus-, pelletti- ja hiilipuu myös Pohjois-Amerikassa. Sopiiko koivu? Jostain luin, että koivu kävisi linnuille ja porsaalle hyvin. Miten haapa sopii?

Jos koivu sopii niin se varmistaisi hankintapäätökseni. Mökillä sauna- ja takkapuuna käytän koivua, joten samasta liiteristä saisi myös savustuspuut.

7

3565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Omenapuu taitaa olla lepän ohella melko yleinen savustuksessa käytetty puulaji.

      Hiiligrilli sopii hyvin myös hitaaseen savustamiseen, mutta grillin pitää olla silloin riittävän tiivis.

      • Anonyymi

        "Omenapuu taitaa olla lepän ohella melko yleinen savustuksessa käytetty puulaji."

        Mutta savustuspöntön lämmittämiseen omenapuulla ei ole järkevää Suomessa. En ole löytänyt ainoatakaan omenapuuhalkojen myyjää, joka myisi suuria määriä järkevään hintaan. Kartoitan sopivia puulajeja offset smokeriin, jossa pönttö lämpiäisi mahdollisuuksien mukaan samalla puulajilla kuin savu tuotetaan. Siksi koivu olisi edullinen lämmitys- ja savustuspuu.

        "Hiiligrilli sopii hyvin myös hitaaseen savustamiseen, mutta grillin pitää olla silloin riittävän tiivis. "

        Minulla on tiivis hiiligrilli ja pellettigrillillä saa vaivattomasti hyvän low&slow savustustuloksen. Offset smoker olisi se, johon kiinnostaisi laajentaa harrastusta.

        -aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Omenapuu taitaa olla lepän ohella melko yleinen savustuksessa käytetty puulaji."

        Mutta savustuspöntön lämmittämiseen omenapuulla ei ole järkevää Suomessa. En ole löytänyt ainoatakaan omenapuuhalkojen myyjää, joka myisi suuria määriä järkevään hintaan. Kartoitan sopivia puulajeja offset smokeriin, jossa pönttö lämpiäisi mahdollisuuksien mukaan samalla puulajilla kuin savu tuotetaan. Siksi koivu olisi edullinen lämmitys- ja savustuspuu.

        "Hiiligrilli sopii hyvin myös hitaaseen savustamiseen, mutta grillin pitää olla silloin riittävän tiivis. "

        Minulla on tiivis hiiligrilli ja pellettigrillillä saa vaivattomasti hyvän low&slow savustustuloksen. Offset smoker olisi se, johon kiinnostaisi laajentaa harrastusta.

        -aloittaja

        Pysyttelisin tuossa tapauksessa lepässä, jota on helposti saatavilla. Turha pilata elintarvikkeita pahalla savulla.


      • Anonyymi

        Syreenissa on mausteinen tuoksu ainakin sahattaessa - en ole kokeilut savustukseen. Kukkien tuoksu ainakin on miellyttävä.


    • Anonyymi

      Tammi on myös todella perinteinen savustuspuu ja saatavuus taitaa olla ihan hyvä. Koivu sopii kyllä, mutta se täytyy EHDOTTOMASTI kuoria, muuten se nokeaa kaikki todella pahasti.

    • Anonyymi

      Harmaaleppä kuorittuna tai omenapuu, sekin kuorittuna. Koivu on täyttä paskaa polttopuuna ja savustuksessa. Nokeaa hormin.

    • Anonyymi

      Itse suosin tammea. Sopii hyvin possulle ja naudalle. Tontilla kasvaa tammea ja omena puita jotka on kaadettava parin vuoden sisään, joten aikalailla omavarainen puun puolesta. Omena puuta olen käyttänyt tammen kanssa, ehkä noin 20 % omenaa ja loput tammea. Tunti sitten laitoin possun luutonta kylkeä savustumaan, tammela ja omena puun oksia sekaan. Noin 4 - 6 tuntia ja 110 - 130 astetta. Tammen olen kuorinut ja omena puista rungot, mutta oksia en. Ihan hyvin mielestäni toiminut. Toki voi myös käyttää hiiliä tai brikettejä ja laittaa niiden päälle vaikka leppä laatua, toimii niinkin.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe