Makkaraa, huutaa kansalainen!

HS: Ruokavalio, joka voisi pelastaa meidät ja maapallon


~ https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006107802.html -


Ilkka Luoma 17.5.2019 - 9:56

Tähän persu parahtaa: "Ja minunhan syömisiin eivät idunpurijat puutu - syön mikä maistuu hyvältä ja maukkaalta ... tämä on minun elämä!". Niin - elämme mielikuvissa, tiedossa ja siihen uskossa tai hermonpäissä, jotka viestivät makuja, tuoksuja tai intohimoa saada lisää ja enemmän, jos se on haluja kiihottavaa - kuten erinomaisen lihaisa hyvin maustettu (juusto)makkara voisi olla - kesämökkigrillistä hienona kesäiltana järven rannalta - saunan puhtaana raikkaan kylmän oluen kanssa. Olemme nautiskelijoita - joo!

Toki saa ajatella kokonaisuutta. Mutta yhden ihmisen elo on kovin lyhyt purskahdus elämän kirjossa, jossa kaikki vaikuttavat kaikkeen. Ympäristö meidät sitten kuitenkin elättää - biokierrot, syömmehän lopulta vedentäyteistä hiilielämää, joka on aina lähtöisin joistain aiemmin kuolleista - yllättävääkö? Ei suinkaan, vaan biomassa meidät elättää - "maasta sinä olet tullut ja maaksi sinun on tuleman" -näinhän se pappi runoilee, kun siinä laatikossa makaa matkalla paremmille laitumille.

Laidun, aivan, sieltä se lihakin lopulta tulee, jos nauta saa kevään tullen kokea "kevään paisumista". Se itukin tulee maasta, kuten ruoho, jota lehmä märehtii ja piereksii metaanina lämmittämään mieltämme ja ilmastoamme. Siis biomassa ja sen kierto. Siitä me elämme.

Olemmeko järkyttäneet suhteettomalla kulutuksellamme tuota biomassasuhteiden keskinäistä järjestystä, jonka luomiseen evoluutiolta meni muutamia satoja miljoonia vuosia? Ehkä - sillä meidän ympäristöjälki on kuitenkin suhteeton biomassaamme nähden.

Pitäisikö tehdä muutos - alkaen ruokalautaseltamme? Miten katat lautasesi? Millaisia makuja sieltä on totuttu saamaan? Tuo tottumus on se jarru, joka estää useiden lautasen vihertymisen puolikkaaksi, joksi tässä HS-jutussa halutaan sen tulevan. Kun olen tottunut makkaraan, niin minkä minä sille mahdan, ellei joku kerro minulle sellaisia faktoja, joihin voin uskoa. Usko ja tieto, mutta jos minulla ei ole sitä tietoa? Keneen luottaisin tässä? Vai kuuntelenko aistejani?



4289

15

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko kirjoittaja persu? Persuthan ovat makkaran purijoita!

    • Anonyymi

      Makkaraa huutaa suomirahvas, ja tarkoittaa hk-blöötä!

    • Anonyymi

      Olemmeko jo liian lihavia - keskimäärin?

    • Anonyymi

      Mausta puheenollen, se tulee mausteista ja sen sellaisesta. Makkarat ovat hyvin maustettuja. Yks tuttu sanoi kerran, että aisanseipäätkin maistuvat hyvältä juustokuorrutettuna. Sama pätee siinäkin, että taidokkaasti maustettuna ja sopivan rasvaisena kaikki maistuu hyvältä. Makukin on taidetta.

    • Anonyymi

      Olemme makkarakansaa! Ja ylpeitä siitä ...

      • retkinuotijoella sun muissa grillilöessä lähes aena mielkuvituksettomast nakkeja naoratellaan, makkaroeta makustellaam mut tehkeepä parannus:
        laettakee tulisille hiilille kokonaesija lanttuja, naoriita haotumaan!
        kuorjhan niissä hiiltyy mut sisus usseimmitev varsin om makosoo, kunhan on kunnolla haovvuteltu. nam!
        kmkk tammerforssin nuapurst


    • Anonyymi

      Jeesus tulee ole valmis

    • Anonyymi

      Tehdäänkö sellainen sopimus että kaikki ne jotka suostuvat siihen, että heidän ruumiinsa lähetetään kuoleman jälkeen (tai hätätilassa jos ruoka loppuu) makkaratehtaalle, saavat syödä makkaraa :D

    • Anonyymi

      Raamattu sanoo lihansyöjistä ja kasvissyöjistä:
      Kunnioittakaa toisianne. Jos uskossaan vähäinen ei halua syödä lihaa, niin sitä pitää kunnioittaa. Samoiten sitä joka uskaltaa syödä lihaa, jonka Jumala on sallinut syötäväksi.

    • ei tätä aivopesua kauaa viitti enää kuunnella, pitää lopettaa uutisten seuraaminen,

      • Anonyymi

        pelkurit eivät uskalla kohdata totuutta


      • Anonyymi

        Näistä hörhöilyistä (ts. 95 %:stä nykyuutisista) on totuus ei valovuosien vaan gigaparsekien päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näistä hörhöilyistä (ts. 95 %:stä nykyuutisista) on totuus ei valovuosien vaan gigaparsekien päässä.

        Dosetti tyhjänä?


    • Anonyymi

      Hiukan ilkikurinen mutta älykäs avaus

    • Anonyymi

      Ylensyönyt suomalainen?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1661
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1003
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    Aihe