En aiemmin edes tiennyt että kyseisellä ...hmm..ominaisuudella, tai ongelmalla pikemminkin on jokin nimityskin..
Tuolla avauduin..
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15669202/oletko-synesteetikko
En yhtään tiedä kuinka yleista se edes on..
Muita kasvosokeita?
38
<50
Vastaukset
Jos joku vaihtaa hiustyyliä tai ottaa lasit pois päästä tai vaikkapa pukeutuu eritavalla kuin yleensä, minun voi olla vaikea tunnistaa ihmistä. Eli kaipa tuo jonkin asteisena on.
Kyllä, tuo viittaa siihen..
Mä olen joskus koittanut oikein painaa ihmisten nassuja mieleen..mutta se menee toljotukseksi..
Mä sain ajokortin kun olin 30v. Kyllä mä autolla osasin ajaa, vaan kun en tiennyt minne. 13 kertaa koitin opetella reittiä Alppilasta Viherkummun mökille..
Yritin jopa painaa mieleen joka käännöksen oikealle ja vasemmalle..
Mä muistan reitit lähinnä lintuperspektiivistä .
Sitten menin taksille, kuski kysyi osaanko neuvoa reitin..( aikaa ennen niitä reittioppaita) ja vituiksihan sekin meni..
Koulussa oon silti pärjännyt hyvin, en ollut kympin, vaan ysin tyttö.Wwuwuw kirjoitti:
Kyllä, tuo viittaa siihen..
Mä olen joskus koittanut oikein painaa ihmisten nassuja mieleen..mutta se menee toljotukseksi..
Mä sain ajokortin kun olin 30v. Kyllä mä autolla osasin ajaa, vaan kun en tiennyt minne. 13 kertaa koitin opetella reittiä Alppilasta Viherkummun mökille..
Yritin jopa painaa mieleen joka käännöksen oikealle ja vasemmalle..
Mä muistan reitit lähinnä lintuperspektiivistä .
Sitten menin taksille, kuski kysyi osaanko neuvoa reitin..( aikaa ennen niitä reittioppaita) ja vituiksihan sekin meni..
Koulussa oon silti pärjännyt hyvin, en ollut kympin, vaan ysin tyttö.Minulla on kanssa huono suuntavaisto. Se on kyllä iän myötä parantunut kun olen harjoitellut. Painan maamerkkejä mieleen ja sitten olen ihan karttaa tuijotellut. Minullakaan ei ollut koulussa ongelmia.
Vihertäjä kirjoitti:
Minulla on kanssa huono suuntavaisto. Se on kyllä iän myötä parantunut kun olen harjoitellut. Painan maamerkkejä mieleen ja sitten olen ihan karttaa tuijotellut. Minullakaan ei ollut koulussa ongelmia.
No nuo jutut liittyvät aspergeriin, että sun tapauksessa saattavat johtua siitä ..
Onko sun psykiatri siis todennut sulla asbergerin syndrooman?Wwuwuw kirjoitti:
No nuo jutut liittyvät aspergeriin, että sun tapauksessa saattavat johtua siitä ..
Onko sun psykiatri siis todennut sulla asbergerin syndrooman?Ei mulla ole psykiatria. Jonotan vasta tutkimuksiin.
En oo..
Muistan kaiken liiankin hyvin...
nippelit ja nappelit,
Kerran nähnyt ja aina muistissa.
kaupassakin arvaan, kuka on mahdollinen rosvo,
sen näkee naamasta..
Sitä vastoin olen matematiikkasokea.
Numerot on hepreaa.Wwuwuw kirjoitti:
Valokuvamuisti?
Se olisi kätevää..Lisäksi mulla on hyvä hajumuisti; muistan vuosienkin takaa, miltä Kreetalla tuoksui, mikä hajuvesi mulla oli ja shampoo. Niistä tulee vahvat muistikuvat. Muistan, miltä se huone tuoksui.
On meissä ihmisissä erilaisia puolia.
Jännää havaintoa olet itsestäsi tehnyt.
Ja vaikuttaahan ne arkeen.misspönttöuuni kirjoitti:
Lisäksi mulla on hyvä hajumuisti; muistan vuosienkin takaa, miltä Kreetalla tuoksui, mikä hajuvesi mulla oli ja shampoo. Niistä tulee vahvat muistikuvat. Muistan, miltä se huone tuoksui.
On meissä ihmisissä erilaisia puolia.
Jännää havaintoa olet itsestäsi tehnyt.
Ja vaikuttaahan ne arkeen.Mulla ei ole hajumuistiakaan...
Mitäs v* ttua mulla sitten olis..😄Wwuwuw kirjoitti:
Mulla ei ole hajumuistiakaan...
Mitäs v* ttua mulla sitten olis..😄Isot luulot! 😄
Wwuwuw kirjoitti:
Mulla ei ole hajumuistiakaan...
Mitäs v* ttua mulla sitten olis..😄Kuudes aisti? :)
- Anonyymi
Mulla on vaikeuksia tunnistaa ihmisiä kasvoista. Tyyli liikkua tai yleinen olemus, ryhti tai eleet herättää helpommin tuttuuden tunteen kuin kasvot.
Suuntavaisto mulla on ihan hyvä. En ole koskaan eksynyt metsään enkä pahasti maanteilläkään..
xLItse asiassa mä vasta tänä vuonna luin Wikipediasta, että kasvosokeus tosiaankin liittyy tähän suuntavaiston puutteeseen..
Ite mä olin ne niputtanut aina yhteen.
No, elämä on. 😊 ja näillä korteilla pelataan niin hyvin kuin voi..
"kasvosokeus tarkoittaa vaikeutta tunnistaa ihmisiä kasvojen perusteella.[1][2] Noin 2,5% prosenttia väestöstä on perinnöllisesti kasvosokeita[3][4]. Tunnistamatta saattaa jäädä esimerkiksi luokkatoveri, joka tuleekin yllättäen vastaan kaupassa tai opettaja, joka on värjännyt ja leikannut hiuksensa. Pahimmassa tapauksessa ihminen ei tunnista edes läheisimpiä ihmisiään nähdessään näiden kasvot, vaan tarvitsee muunlaisen vihjeen, esimerkiksi äänen, tunnistamisen avuksi. Usein kasvosokea ei itse tiedä olevansa kasvosokea, koska hän on oppinut lukemaan toissijaisia vihjeitä. Kasvosokeus aiheuttaa monenlaista sosiaalista hankaluutta kantajalleen, minkä vuoksi se olisi syytä havaita jo lapsena[5]. Usein kasvosokeuteen liittyy myös vaikeus suunnistaa."- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Itse asiassa mä vasta tänä vuonna luin Wikipediasta, että kasvosokeus tosiaankin liittyy tähän suuntavaiston puutteeseen..
"kasvosokeus tarkoittaa vaikeutta tunnistaa ihmisiä kasvojen perusteella.[1][2] Noin 2,5% prosenttia väestöstä on perinnöllisesti kasvosokeita[3][4]. Tunnistamatta saattaa jäädä esimerkiksi luokkatoveri, joka tuleekin yllättäen vastaan kaupassa tai opettaja, joka on värjännyt ja leikannut hiuksensa. Pahimmassa tapauksessa ihminen ei tunnista edes läheisimpiä ihmisiään nähdessään näiden kasvot, vaan tarvitsee muunlaisen vihjeen, esimerkiksi äänen, tunnistamisen avuksi. Usein kasvosokea ei itse tiedä olevansa kasvosokea, koska hän on oppinut lukemaan toissijaisia vihjeitä. Kasvosokeus aiheuttaa monenlaista sosiaalista hankaluutta kantajalleen, minkä vuoksi se olisi syytä havaita jo lapsena[5]. Usein kasvosokeuteen liittyy myös vaikeus suunnistaa."Toi perinnöllisesti kasvosokeiden määrä jotenkin yllättää. Meillä taitaa periytyä surkea nimimuisti.. Siitä tulisi ilmeinen sosiaalinen vaikeus englantia puhuvissa maissa, mutta Suomessa se on hiukan sallitumpaa, ettei muista nimiä yhdeltä kuulemalta. Juu, ja fotogeeninen aivastusrefleksi on periytynyt ja olen sen periyttänyt kahdelle lapselleni. Mutta se onkin yleinen ja dominantisti periytyvä.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Itse asiassa mä vasta tänä vuonna luin Wikipediasta, että kasvosokeus tosiaankin liittyy tähän suuntavaiston puutteeseen..
"kasvosokeus tarkoittaa vaikeutta tunnistaa ihmisiä kasvojen perusteella.[1][2] Noin 2,5% prosenttia väestöstä on perinnöllisesti kasvosokeita[3][4]. Tunnistamatta saattaa jäädä esimerkiksi luokkatoveri, joka tuleekin yllättäen vastaan kaupassa tai opettaja, joka on värjännyt ja leikannut hiuksensa. Pahimmassa tapauksessa ihminen ei tunnista edes läheisimpiä ihmisiään nähdessään näiden kasvot, vaan tarvitsee muunlaisen vihjeen, esimerkiksi äänen, tunnistamisen avuksi. Usein kasvosokea ei itse tiedä olevansa kasvosokea, koska hän on oppinut lukemaan toissijaisia vihjeitä. Kasvosokeus aiheuttaa monenlaista sosiaalista hankaluutta kantajalleen, minkä vuoksi se olisi syytä havaita jo lapsena[5]. Usein kasvosokeuteen liittyy myös vaikeus suunnistaa."Jos mun pitäisi tunnistaa ihminen rivistä kasvojen perusteella, en luultavasti tunnistaisi. Jos tutuillakin on erilainen ilme kuin normaalisti, epäilisin niitäkin. Voisin vain todeta, että vähän tuon näköinen, mutta varmaksi en voi sanoa.
Etenkin yllättävissä ts. väärissä paikossa tavatut ihmiset ovat hankalia. Treenivaatteissa hikisenä salilla ja siisteissä vaatteissa laitettuna Prismassa, voi ei.. Sitten mua pidetään ylpeänä kun en hyöki jutulle. Olen koittanut pehmentää epätietoisuutta ystävällisellä hymyllä, kaikille. :)
xL Anonyymi kirjoitti:
Jos mun pitäisi tunnistaa ihminen rivistä kasvojen perusteella, en luultavasti tunnistaisi. Jos tutuillakin on erilainen ilme kuin normaalisti, epäilisin niitäkin. Voisin vain todeta, että vähän tuon näköinen, mutta varmaksi en voi sanoa.
Etenkin yllättävissä ts. väärissä paikossa tavatut ihmiset ovat hankalia. Treenivaatteissa hikisenä salilla ja siisteissä vaatteissa laitettuna Prismassa, voi ei.. Sitten mua pidetään ylpeänä kun en hyöki jutulle. Olen koittanut pehmentää epätietoisuutta ystävällisellä hymyllä, kaikille. :)
xLTaidat olla kohtalotoveri..
Mä siinä linkissä kerroinkin vähän enemmän..- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Taidat olla kohtalotoveri..
Mä siinä linkissä kerroinkin vähän enemmän..Kävinpä lukemassa. Yleensä onnistun yhdistämään ihmiset oikeisiin, vaikka siinä hetki menee. Ihmiset ehkä huomaavat että mulla lyö tyhjää ja viittaavat johonkin tuttuun yhteiseen juttuun. Noloa. Tuo katsekontaktin välttely kaupassa kuulostaa kans tutulta. Pari kertaa on käynyt niin, että vieras mies tulee kaupassa tuttavallisesti halaamaan. Ouh.. Mutta onneksi sitten antaneet vihjeen että osaan yhdistää oikeaan tyyppiin, joku kaverin mies tai vanha työkaveri.
Elokuvat ja tv-sarjat ovat kans joskus hankalia seurata, jos on samantyyppisiä näyttelijöitä. Välillä kelailen johonkin vanhaan kohtaukseen ja koitan löytää yhtäläisyyksiä.
Silti luen kasvoilta eleitä todella helposti, mikroilmeitä ja tunteita.
xL Anonyymi kirjoitti:
Kävinpä lukemassa. Yleensä onnistun yhdistämään ihmiset oikeisiin, vaikka siinä hetki menee. Ihmiset ehkä huomaavat että mulla lyö tyhjää ja viittaavat johonkin tuttuun yhteiseen juttuun. Noloa. Tuo katsekontaktin välttely kaupassa kuulostaa kans tutulta. Pari kertaa on käynyt niin, että vieras mies tulee kaupassa tuttavallisesti halaamaan. Ouh.. Mutta onneksi sitten antaneet vihjeen että osaan yhdistää oikeaan tyyppiin, joku kaverin mies tai vanha työkaveri.
Elokuvat ja tv-sarjat ovat kans joskus hankalia seurata, jos on samantyyppisiä näyttelijöitä. Välillä kelailen johonkin vanhaan kohtaukseen ja koitan löytää yhtäläisyyksiä.
Silti luen kasvoilta eleitä todella helposti, mikroilmeitä ja tunteita.
xLJuu. Mulla kanssa menee sekasin, jos leffassa/sarjassa on esim kaks samantyylistä näyttelijää, joilla samanväriset hiukset..
Eleet ja ilmeet on sitten eri asia..
Ihme juttuja.. 🙄
TÄÄLLÄ!
- Anonyymi
Dorka..peilikuvasi sitten laitoit ja lainasit toisen nikkiä, vitsi mikä neropatti..!
- Anonyymi
Voi ristus... 😂
xL - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dorka..peilikuvasi sitten laitoit ja lainasit toisen nikkiä, vitsi mikä neropatti..!
Ei se tuossa kauaa ole.. älä huoli.
xL Anonyymi kirjoitti:
Oma nikkini mene etsimään joku muu kiusattava. Ihan omani olen keksinyt.
Mun mies taitaa olla, aivan oikeasti. Tuntuu lipuvan ohi kaikista muistamatta, tuntematta ketään. 😏
Mulla taas on liika hyvä kasvomuisti. Muistan hyvin kasvot, kun nään ne kunnolla kerran. Ja hetken katselen.
Olen tunnistanut ihmisiä mm. täältä palstoilta katukuvassa profiilikuvista. Yhden naisen taisin nähdä täältä kaupungilla tuossa pari viikkoa sitten. Lahdessa. Mutten nimeä sano...HortenMarket kirjoitti:
Mulla taas on liika hyvä kasvomuisti. Muistan hyvin kasvot, kun nään ne kunnolla kerran. Ja hetken katselen.
Olen tunnistanut ihmisiä mm. täältä palstoilta katukuvassa profiilikuvista. Yhden naisen taisin nähdä täältä kaupungilla tuossa pari viikkoa sitten. Lahdessa. Mutten nimeä sano...Mua hämmentää kun en itse muista..
HortenMarket kirjoitti:
Olen tunnistanut ihmisiä mm. täältä palstoilta katukuvassa profiilikuvista. Yhden naisen taisin nähdä täältä kaupungilla tuossa pari viikkoa sitten. Lahdessa. Mutten nimeä sano...Niin mutta se kasvomuisti taitaa riippua siitä - miten suurella paikkakunnalla on? Stadissa asuessa en varmaa muistaisi mitä Steissi suunnassa satuin ruuhka-aika nähneeni. Lisäksi jollain julkulla on vaikeuksia yhdistää tutut naamat johonkin yhteyteen - esimerkiksi minun kohdallani yksi laulaja tähti tuijotteli minua paljon konsertinsa aikana. Sen jälkeen hän konsertin jälkeen kysyi minulta, että tutut kasvot, mutta missä on oikein tavannut minut. Olin puolitoista vuotta aikaisemmin haastatellut häntä puolitoista tuntia sanomalehtitoimittajana. Laulajatähti ei ollenkaan osannut yhdistää tutunnäiköistä henkilö asiayhteyteen, sillä oli tavannut kymmeniä tuhansia ehkä puolentoista vuoden aikana lehtihaastattelun jälkeen.
Eli minusta riippuu paljon siitä - miten paljon kasvoja henkilö tapaa ja onko hän suurkaupungin vilinässä vai vähän pienemmällä paikkakunnalla. Jossain pienessä kylässä varmaan katsotaan toisten kasvoja paljon enemmän, kun kansainvälisissä metropoleissa tuntemattomien kasvoihin ei niin paljon huomiota kiinnitetä?Wwuwuw kirjoitti:
Mua hämmentää kun en itse muista..
Varmaan hämmentää. Mulla mies sanoo ettei haittaa vaikkei muistakaan, on sitä mielenkiintosempaakin muistettavaa ja katseltavaa kun ihmiset.
Että ehkä asenne on hällä sellainen. Sulla ehkä enempikin oikeaa kasvosokeutta?kiva.nähdä kirjoitti:
Niin mutta se kasvomuisti taitaa riippua siitä - miten suurella paikkakunnalla on? Stadissa asuessa en varmaa muistaisi mitä Steissi suunnassa satuin ruuhka-aika nähneeni. Lisäksi jollain julkulla on vaikeuksia yhdistää tutut naamat johonkin yhteyteen - esimerkiksi minun kohdallani yksi laulaja tähti tuijotteli minua paljon konsertinsa aikana. Sen jälkeen hän konsertin jälkeen kysyi minulta, että tutut kasvot, mutta missä on oikein tavannut minut. Olin puolitoista vuotta aikaisemmin haastatellut häntä puolitoista tuntia sanomalehtitoimittajana. Laulajatähti ei ollenkaan osannut yhdistää tutunnäiköistä henkilö asiayhteyteen, sillä oli tavannut kymmeniä tuhansia ehkä puolentoista vuoden aikana lehtihaastattelun jälkeen.
Eli minusta riippuu paljon siitä - miten paljon kasvoja henkilö tapaa ja onko hän suurkaupungin vilinässä vai vähän pienemmällä paikkakunnalla. Jossain pienessä kylässä varmaan katsotaan toisten kasvoja paljon enemmän, kun kansainvälisissä metropoleissa tuntemattomien kasvoihin ei niin paljon huomiota kiinnitetä?Varmaan juu. Olin joskus kiertävä lastenhoitaja ja näin jatkuvasti uusia lapsia, aikuisia ja yhden päivän aikana saatoin kiertää 3:ssa eri talossa.
Jos ajatellaan, että talossa on n. 100 ihmistä lapset ja hoitajat laskettuna, plus lasten vanhemmat. Niin javopin viikossa muistamaan enimpuen kasvot ja nimet..se on aika paljon lyhyessä ajassa.
Mun aivojen piti omaksua nuo asiat nopeasti. Jotta voin tehdä työni, puhutella oikeilla nimillä, antaa lapset oikeille vanhemmille jne.
Aivot on erikoinen harmaa mössö. Ne suoriutuu kun ne joutuu työskentelemään..
Nykyään kyllä unohdan nimet nopeastikin, mutten kasvoja.😃
Lahdessa en tunne kuin ne jotka työn tai koulun, sukuni kautta on tuttuja. Mutta jos olis taas pakkonoppia äkkiä, ehkä vielä oppis.😊HortenMarket kirjoitti:
Varmaan juu. Olin joskus kiertävä lastenhoitaja ja näin jatkuvasti uusia lapsia, aikuisia ja yhden päivän aikana saatoin kiertää 3:ssa eri talossa.
Jos ajatellaan, että talossa on n. 100 ihmistä lapset ja hoitajat laskettuna, plus lasten vanhemmat. Niin javopin viikossa muistamaan enimpuen kasvot ja nimet..se on aika paljon lyhyessä ajassa.
Mun aivojen piti omaksua nuo asiat nopeasti. Jotta voin tehdä työni, puhutella oikeilla nimillä, antaa lapset oikeille vanhemmille jne.
Aivot on erikoinen harmaa mössö. Ne suoriutuu kun ne joutuu työskentelemään..
Nykyään kyllä unohdan nimet nopeastikin, mutten kasvoja.😃
Lahdessa en tunne kuin ne jotka työn tai koulun, sukuni kautta on tuttuja. Mutta jos olis taas pakkonoppia äkkiä, ehkä vielä oppis.😊Sitten sinulla on todella hyvä kasvomuisti, josta pitää onnitella!
Mitenkä nuo poliitikot muistavat kasvoja! Nyt näyttäisi jokseenkin Eurovaalit ratkenneet. Seuraan vaaleja enkä katso jääkiekon loppuottelua, sillä se valvottaisi liian jännittävänä. En saisi ensiyönä unta.
Itse taidan kirjoitella tänne ja samalla seurata vaaleja.kiva.nähdä kirjoitti:
Sitten sinulla on todella hyvä kasvomuisti, josta pitää onnitella!
Mitenkä nuo poliitikot muistavat kasvoja! Nyt näyttäisi jokseenkin Eurovaalit ratkenneet. Seuraan vaaleja enkä katso jääkiekon loppuottelua, sillä se valvottaisi liian jännittävänä. En saisi ensiyönä unta.
Itse taidan kirjoitella tänne ja samalla seurata vaaleja.On se aika hyvä ja tarkka. Muistan ja tunnistan vuosienkin jälkeen ihmisiä. Jotka ei ole edes mtenkään läheisiä olleet ikinä. Ovat vaan jääneet mieleen.
Nenä, silmä, suu seutu on aluetta mikä jää helposti mieleen ja pystyy yhdistämään ihmiseen, vaikka olis muksuna nähty viimeksi. Harvoin erehdyn.
Mutta moni muu asia sitten meneekin ihan ohi kiitäen, mikä on jonkun toisen vahvuuksia.😊
Mä olen löllöttänyt nyt hyvän aikaa, pikku lämpöä pitää ja kurkkukipua, nuhaa, yskää..tukala olo. Mutta menee huiliessa.☺️HortenMarket kirjoitti:
On se aika hyvä ja tarkka. Muistan ja tunnistan vuosienkin jälkeen ihmisiä. Jotka ei ole edes mtenkään läheisiä olleet ikinä. Ovat vaan jääneet mieleen.
Nenä, silmä, suu seutu on aluetta mikä jää helposti mieleen ja pystyy yhdistämään ihmiseen, vaikka olis muksuna nähty viimeksi. Harvoin erehdyn.
Mutta moni muu asia sitten meneekin ihan ohi kiitäen, mikä on jonkun toisen vahvuuksia.😊
Mä olen löllöttänyt nyt hyvän aikaa, pikku lämpöä pitää ja kurkkukipua, nuhaa, yskää..tukala olo. Mutta menee huiliessa.☺️Toivottavasti paranet pian flunssasta. Sairaana ei kannata töihin mennä?
kiva.nähdä kirjoitti:
Toivottavasti paranet pian flunssasta. Sairaana ei kannata töihin mennä?
Mulla on lomaa.😃
Ei onneks tartte mennä. Mieskin on muutaman päivän kotona, niin saapi huilia. Hän tekee huusholli hommia..mä tein vielä eilen. Tänääki vähän..pyykkiä ja astioita, roskia yms.
Mut huomenna vaan huilaan.HortenMarket kirjoitti:
Mulla on lomaa.😃
Ei onneks tartte mennä. Mieskin on muutaman päivän kotona, niin saapi huilia. Hän tekee huusholli hommia..mä tein vielä eilen. Tänääki vähän..pyykkiä ja astioita, roskia yms.
Mut huomenna vaan huilaan.Minulla taas on nyt vähän kiire, sillä keskiviikkona meinaan lähettää kirjani kahdelle kustantajalle. Pitäisi viimestellä ja tehdä niin kuin kustantajat haluavat. Tai ehkä lykkään sitä seuraavaan viikkoon, sillä on pienoista stressiä. Teen valmiiksi keskiviikkoon mennessä, jos kerkiän ja mietin vielä viikon saatesanoja, joita laitan mukaan seuraavaan viikkoon. Yritän myydä saatesanoilla kirjani?
- Anonyymi
Itellä on afantasia ja uskon olemattoman kasvomuistini liittyvän siihen. Usein käy niin että vaikka kaupassa minua tervehtii ihminen, jota en tunnista lainkaan ja alkaa papattaa kaikenlaista ja minä tuijotan siinä suu auki kunnes ne yleensä tajuavat että en ole ollenkaan kartalla ja esittäytyvät. Olen alkanut vältellä tiettyä kauppaa, siellä näitä käy usein. Sukujuhlissa myös mutta niitä ei voi välttää.
Ymmärsinkö oikein, että et pysty mielessäsi kuvittelemaan esim kuutiota, tai punaista palloa? Et muista miltä vanilja tuoksuu? Tai miltä se edes maistuu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "884209Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293203No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10939
- 134921
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770