Hyvä kolumni

Anonyymi

162

309

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Valta on nöyryyttäjillä.

"Nöyryytys murentaa ihmisen itsekunnioituksen."

Työmarkkinoilla huudellaan nöyryyden perään. Nöyryys ja nöyryytys.. Nöyryys nähdään nykyään nöyristelynä, ei enää terveenä itsetuntona.

xL

• Niin, sinänsähän nöyryys on ihan hyvä asia.

• Wwuwuw kirjoitti:

Niin, sinänsähän nöyryys on ihan hyvä asia.

Nykyään mun mielestä korostetaan liikaa sitä mistä kaikesta pitäisi olla ylpeä. Vaikka sitten haukutaan, jos joku onkin ylpeä..

Eli jotenkin pitäisi olla saavutuksistaan ylpeä, mutta pitää se ylpeys kuitenkin erossa itsestään.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Nykyään mun mielestä korostetaan liikaa sitä mistä kaikesta pitäisi olla ylpeä. Vaikka sitten haukutaan, jos joku onkin ylpeä..

Eli jotenkin pitäisi olla saavutuksistaan ylpeä, mutta pitää se ylpeys kuitenkin erossa itsestään.

Joo. Mä näen tuossa nöyryys-ylpeys -asiassa ison ristiriidan. Se menee nyt joka suunnalta överiksi. Tarkoitan että pitää olla nöyrä, mutta et menesty jollet jyrää muita.

Jotenkin meidän kulttuuriin ei istu se että leuhkitaan. Osataanhan me ihan asiallisestikin kertoa osaamisestamme, ilman että samalla lytätään muita. Ja jotenkin nyt mennään taas siihen, ettei kuunnella eikä huomioida muita kun mainostetaan omaa erinomaisuutta.

Toinen puoli sitten on se nöyryys jota vaaditaan joka paikassa. Tee töitä ilmaiseksi tai alle minimipalkan, älä puutu epäoikeudenmukaisuuksiin, kestä kaltoinkohtelu, sulje silmät kun toisia kohdellaan huonosti (hehän ovat sen ansainneet koska ovat huonompia kuin sinä)...

Jäänpä vielä miettimään... hyvä aihe.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

Joo. Mä näen tuossa nöyryys-ylpeys -asiassa ison ristiriidan. Se menee nyt joka suunnalta överiksi. Tarkoitan että pitää olla nöyrä, mutta et menesty jollet jyrää muita.

Jotenkin meidän kulttuuriin ei istu se että leuhkitaan. Osataanhan me ihan asiallisestikin kertoa osaamisestamme, ilman että samalla lytätään muita. Ja jotenkin nyt mennään taas siihen, ettei kuunnella eikä huomioida muita kun mainostetaan omaa erinomaisuutta.

Toinen puoli sitten on se nöyryys jota vaaditaan joka paikassa. Tee töitä ilmaiseksi tai alle minimipalkan, älä puutu epäoikeudenmukaisuuksiin, kestä kaltoinkohtelu, sulje silmät kun toisia kohdellaan huonosti (hehän ovat sen ansainneet koska ovat huonompia kuin sinä)...

Jäänpä vielä miettimään... hyvä aihe.

xL

Ehkä se on sitten niin, että vain kermapepuilla on oikeus ylpeilyyn..

Ja kuraperseet kyykkyyn.

• Wwuwuw kirjoitti:

Juuri asiasta josta pitää olla ylpeä, pitää olla ylpeä.
        Minä olen ylpeä lapsistani tänään meidän vähän aikaa sit täyttänyt 6vuotias luki ensimmäisen kirjan. Pitää olla hyvin ylpeä meidän kahden keskisestä yhteistyöstä.

Lapset kehittyvät eritavoin ja voin lyödä vetoa että hän saavutuksesta ylpeä ja ylpeyden aihe on molemmille.

Mutta tämmöisestä vain keksii joku herjattavaa kun kehutaan on kyllä aika huono itsetunto.

Minä olen keskittynyt lapsiin ja aikani menee niihin joten näkyykin myös lapsen kehityksessä edistyä kun osa ilman harjoituksia ei edisty kuin normaalisti lapsi edistyisi.

• Wwuwuw kirjoitti:

Ehkä se on sitten niin, että vain kermapepuilla on oikeus ylpeilyyn..

Ja kuraperseet kyykkyyn.

Noin se Ei kuulu mennä milloinkaan.

• Anonyymi

Nöyryytys nimenomaan tuhoaa itsetunnon ja minäkäsityksen.
        https://www.sley.fi/noyryytys-kohmettaa-sielun/

Olen ollut koko ikäni nöyryytetty. Kaikkiin työkokemuksiini on riittänyt ala-asteen oppimäärä tähän mennessä.
        "Et sää mittää ossaa."
        "Et sää kumminkaa yhtää asiakast saa."

Suku on pahin-palstalla on hyviä kirjoituksia nöyryyttävistä vanhemmista, kuten munchausen-vanhemmat ja Yliholhoava äiti.

• Anonyymi kirjoitti:

Nöyryytys nimenomaan tuhoaa itsetunnon ja minäkäsityksen.
        https://www.sley.fi/noyryytys-kohmettaa-sielun/

Olen ollut koko ikäni nöyryytetty. Kaikkiin työkokemuksiini on riittänyt ala-asteen oppimäärä tähän mennessä.
        "Et sää mittää ossaa."
        "Et sää kumminkaa yhtää asiakast saa."

Suku on pahin-palstalla on hyviä kirjoituksia nöyryyttävistä vanhemmista, kuten munchausen-vanhemmat ja Yliholhoava äiti.

Yliholhoava äiti ei nöyryytä vaan äiti joka nöyryyttää se yliholhous ei ole yhteydessä nöyryytykseen.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Yliholhoava äiti ei nöyryytä vaan äiti joka nöyryyttää se yliholhous ei ole yhteydessä nöyryytykseen.

Yliholhoavuus on nöyryyttämistä pahimmasta päästä. Pidetään toista niin tyhmänä ja huonona, että kaikki pitää tehdä eteen ja oma ajattelu on kielletty.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

Yliholhoavuus on nöyryyttämistä pahimmasta päästä. Pidetään toista niin tyhmänä ja huonona, että kaikki pitää tehdä eteen ja oma ajattelu on kielletty.

xL

kyseessä on enemmän jostain muusta ylihemmotteleva äiti tekee kaiken toisen puolesta ja sekä on empatian kyvyn puutteesta kärsivä
        Sekä nöyryyttää sanomalla noin ikävästi ja samalla hyysää ylihemmotellen.

• valtakunta kirjoitti:

kyseessä on enemmän jostain muusta ylihemmotteleva äiti tekee kaiken toisen puolesta ja sekä on empatian kyvyn puutteesta kärsivä
        Sekä nöyryyttää sanomalla noin ikävästi ja samalla hyysää ylihemmotellen.

Sekä on eli

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Samaa mieltä.

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Yhteiskunta holhoaa juurikin siitä syystä kun ihmiset ottaa omanoikeuden omiin kätösiin ja kun tulee kasvava haitta, joten joutuvat lailla ehkäistä.
        Esim, sillä että pistävät opiskelun pakolliseksi myös toisen asteen.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Yhteiskunta holhoaa juurikin siitä syystä kun ihmiset ottaa omanoikeuden omiin kätösiin ja kun tulee kasvava haitta, joten joutuvat lailla ehkäistä.
        Esim, sillä että pistävät opiskelun pakolliseksi myös toisen asteen.

Holhoavat rahalliset tuet kyllä kelpaa yhteiskunnalta, mutta osallistuminen tuottavana yksilönä yhteiskuntaan ei?

xL

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Holhoavat rahalliset tuet kyllä kelpaa yhteiskunnalta, mutta osallistuminen tuottavana yksilönä yhteiskuntaan ei?

xL

Nyt lähti ilmoitus poliisille mustamaalauksesta ja herjauksesta :D

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Siinä saat miettiä johtuisiko heikosta peruskoulusta?
        https://www.aamulehti.fi/uutiset/nuorten-maara-psykiatrisessa-erikoissairaanhoidossa-lisaantyi-rajusti-ylilaakari-tilanne-on-halyttava-ja-akuutti-200757340

https://www.aamulehti.fi/a/201461800
        Rikkailla on varaa antaa lisäopetusta vaikka olisi resussi pulaa
        ”Eikö koulun tukiopetus sitten enää riitä?

–Näillä perheillä, jotka minuun ovat ottaneet yhteyttä, on nimenomaan se ongelma, että se ei riitä. Toivon, että asiakas ottaa mahdollisimman nopeasti yhteyttä, niin päästään pienistä kuopista eroon lukukaudessa todella sujuvasti.”

Kuin olen katsonut lapsen kohdalla joudun itse opettelemaan että pystyn auttamaan. Myös mies on aloittamassa antaa minulle opetusta että pystyn hoitaa lapsien auttamisen kun loppuu taidot itsellä loppuu kesken kun opettaja en ole.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/lapset-eivat-opi-koulussa-ja-se-on-uskallettava-sanoa-oajn-luukkainen-on-huolissaan-oppimistuloksista-200431616

https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/hyvinvointi/hyvinvointi-ja-terveyserot/syrjaytyminen

• Anonyymi kirjoitti:

Nyt lähti ilmoitus poliisille mustamaalauksesta ja herjauksesta :D

Tuo sinun viestisi on sellaista mustamaalausta mistä pitää laittaa viranomaisille eteenpäin.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

https://www.aamulehti.fi/uutiset/nuorten-maara-psykiatrisessa-erikoissairaanhoidossa-lisaantyi-rajusti-ylilaakari-tilanne-on-halyttava-ja-akuutti-200757340

–Näillä perheillä, jotka minuun ovat ottaneet yhteyttä, on nimenomaan se ongelma, että se ei riitä. Toivon, että asiakas ottaa mahdollisimman nopeasti yhteyttä, niin päästään pienistä kuopista eroon lukukaudessa todella sujuvasti.”

Kuin olen katsonut lapsen kohdalla joudun itse opettelemaan että pystyn auttamaan. Myös mies on aloittamassa antaa minulle opetusta että pystyn hoitaa lapsien auttamisen kun loppuu taidot itsellä loppuu kesken kun opettaja en ole.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/lapset-eivat-opi-koulussa-ja-se-on-uskallettava-sanoa-oajn-luukkainen-on-huolissaan-oppimistuloksista-200431616

https://thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/hyvinvointi/hyvinvointi-ja-terveyserot/syrjaytyminen

Kaikki eivät voi olla parhaita. Kaikkien kapasiteetti ei vaan riitä ihan kaikkeen. Pitää hyväksyä, ettei kaikkien koulutukseen kannata hukata miljoonia, kun riittävää kehitystä ei vaan tule. Näille heikompilahjaisille on yhteiskunnassa paikkoja joissa voivat omaa osaamistaan hyödyntää. Tärkeitä töitä nekin.

Nythän saa ilmaisen toisen asteen koulutuksen. Et kai siitä tosissasi valita? Ammattioppiin ei ole juuri rahaa kulunut ennenkään, mutta lukio-opintoihin kyllä, kirjat ovat kalliita. Monelle köyhälle perheelle tärkeä apu.

xL

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

"Siinä saat miettiä johtuisiko heikosta peruskoulusta? "

Huonoista kotioloistahan se johtui tuon kirjoituksen mukaan. Töitä vieroksuvia vanhempia, ongelmia rahan käytön ja vanhemmuuden suhteen. Lisäksi mainittiin jatko-opintoihin hakeutumattomuus. Jatko-opintoihin saatiin juuri lisättyä oppivelvollisuus ja maksuttomuus jota sinä vastustat.

Suomalainen peruskoulutus on edelleen hyvää. Kaikki oppilasaines ei ole. Ei ne erityisoppilaat ennenkään normaaleiksi ihmisiksi kasvaneet, vaikka olivat omissa luokissaan. Olivat vain pois häiritsemästä normaaliluokan opetusta, mikä oli kyllä hyvä asia.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

Huonoista kotioloistahan se johtui tuon kirjoituksen mukaan. Töitä vieroksuvia vanhempia, ongelmia rahan käytön ja vanhemmuuden suhteen. Lisäksi mainittiin jatko-opintoihin hakeutumattomuus. Jatko-opintoihin saatiin juuri lisättyä oppivelvollisuus ja maksuttomuus jota sinä vastustat.

Suomalainen peruskoulutus on edelleen hyvää. Kaikki oppilasaines ei ole. Ei ne erityisoppilaat ennenkään normaaleiksi ihmisiksi kasvaneet, vaikka olivat omissa luokissaan. Olivat vain pois häiritsemästä normaaliluokan opetusta, mikä oli kyllä hyvä asia.

xL

Köyhyys on täysin yhteydessä siihen ettei ole varaa antaa lisäopetusta. Köyhän on tehtävä enemmän työtä pärjätääkseen pienellä rahalla, se on vain selviytymistä. Sen vuoksi tuntuu meilläkin ajan käytön pistäminen pojan kouluun vie sitten ajan muusta kuin kiertää kirpputoreja.

Tuokin oppilas on erityisoppilas.
        Sekin että mitä tukea lapsi tarvitsee on täysin yhteyksissä siihen miten tulevaisuudessa.

https://yle.fi/uutiset/3-10652723

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Muutenkin älä vääristele
        ”Hän pitää yhtenä selvänä syynä suomalaislapsien köyhyyttä: taloudellinen huono-osaisuus lapsiperheissä on lisääntynyt, ja sillä tavalla se liittyy lähetteiden lisääntymiseen.”

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Muutenkin älä vääristele
        ”Hän pitää yhtenä selvänä syynä suomalaislapsien köyhyyttä: taloudellinen huono-osaisuus lapsiperheissä on lisääntynyt, ja sillä tavalla se liittyy lähetteiden lisääntymiseen.”

Köyhyys periytyy. Ja syystä että: kotoa saa mallin sosiaalituilla elämisestä ja työn vieroksumisesta. Vielä jos etenkin äidillä on huono koulutustausta. Työssä käyvien vanhempien lapset oppivat pienestä pitäen työn tärkeyden, sen että saavutusten eteen on tehtävä töitä, niin kotona (kaikkien kesken jaetut kotityöt) kuin koulussakin. Sosiaalitukirahaa lykätään kaikenmoisiin panokoneisiin, vaikka senkin tonnin olisi voinut sijoittaa vaikkapa vammaisen lapsen kuntoutukseen. Itse aiheutettua köyhyyttä ja surkeutta.

Sori, ei ollut ihan pakko mutta lipsahti... Voisit joskus miettiä mihin itse voisit vaikuttaa omalla tekemiselläsi ja esimerkilläsi, etkä aina vaan syyttelis kaikkia muita.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

Köyhyys periytyy. Ja syystä että: kotoa saa mallin sosiaalituilla elämisestä ja työn vieroksumisesta. Vielä jos etenkin äidillä on huono koulutustausta. Työssä käyvien vanhempien lapset oppivat pienestä pitäen työn tärkeyden, sen että saavutusten eteen on tehtävä töitä, niin kotona (kaikkien kesken jaetut kotityöt) kuin koulussakin. Sosiaalitukirahaa lykätään kaikenmoisiin panokoneisiin, vaikka senkin tonnin olisi voinut sijoittaa vaikkapa vammaisen lapsen kuntoutukseen. Itse aiheutettua köyhyyttä ja surkeutta.

Sori, ei ollut ihan pakko mutta lipsahti... Voisit joskus miettiä mihin itse voisit vaikuttaa omalla tekemiselläsi ja esimerkilläsi, etkä aina vaan syyttelis kaikkia muita.

xL

Sinulle on joku pakko mielle panokoneeseen kun sain synttäri lahjaksi ”kukkuu” pojan ongelmat ei ollut minulle edes tiedossa.

miten niitä hoidetaan ei edes tiedossa miten minä pystyn häntä auttaan tai edes tiedossa muutakaan, silloin kun härpäke ostettiin koska ongelmat ei näkynyt kotio ja se että tuo kone on maksettu aika päivää sitten pois. Pistän tämänkin mustamaalauksen viranomaisille.

Kun et pystynyt vastustaa, että anteeksi. Luuletko lapsi olisi sen 900 eurolla kuntoutunut eihän sitäkään maksettu kuin kk tietty summa edes kuukaudessa.

Tuo kuntoutus kuuluu vieläkin hoitaa kunnan hoitaaeikä viedä virkisterahoja/ harrasterahoja lapsiperheeltä.
        Mutta esim sun harrastus mikä nyt sitten taitaa ollakin on hyvin tärkeä sinulle, kyllä sinä ilman sitäkin pärjäät kuin minäkin.😂

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Sinulle on joku pakko mielle panokoneeseen kun sain synttäri lahjaksi ”kukkuu” pojan ongelmat ei ollut minulle edes tiedossa.

miten niitä hoidetaan ei edes tiedossa miten minä pystyn häntä auttaan tai edes tiedossa muutakaan, silloin kun härpäke ostettiin koska ongelmat ei näkynyt kotio ja se että tuo kone on maksettu aika päivää sitten pois. Pistän tämänkin mustamaalauksen viranomaisille.

Kun et pystynyt vastustaa, että anteeksi. Luuletko lapsi olisi sen 900 eurolla kuntoutunut eihän sitäkään maksettu kuin kk tietty summa edes kuukaudessa.

Tuo kuntoutus kuuluu vieläkin hoitaa kunnan hoitaaeikä viedä virkisterahoja/ harrasterahoja lapsiperheeltä.
        Mutta esim sun harrastus mikä nyt sitten taitaa ollakin on hyvin tärkeä sinulle, kyllä sinä ilman sitäkin pärjäät kuin minäkin.😂

En ole maininnut sun panokonettasi aikaisemmin. Sinähän siitä täällä kirjoittelit kovasti joskus. Muut on siitä sulle kyllä maininneet useampaan otteeseen. Kerroit toivoneesi sitä ja mies lupasi että saat sen.

Fiksut laitta tuollaiset ylimääräiset rahat sivuun sen varalle, että jotain ikävää tulee vastaan.

Terapiaa/hoitoa saa 900 eurolla jo monta kertaa. Kaikki ei kuulu kunnan vastuulle eikä kaikkia vammoja ja vikoja voi edes korjata.

Mene palkkatöihin tienaamaan, niin tiedät mitä sillä rahalla voi saada. Kun vaan huutelee ilmaisen rahan ja avun perään, kohtuus näköjään katoaa.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

En ole maininnut sun panokonettasi aikaisemmin. Sinähän siitä täällä kirjoittelit kovasti joskus. Muut on siitä sulle kyllä maininneet useampaan otteeseen. Kerroit toivoneesi sitä ja mies lupasi että saat sen.

Fiksut laitta tuollaiset ylimääräiset rahat sivuun sen varalle, että jotain ikävää tulee vastaan.

Terapiaa/hoitoa saa 900 eurolla jo monta kertaa. Kaikki ei kuulu kunnan vastuulle eikä kaikkia vammoja ja vikoja voi edes korjata.

Mene palkkatöihin tienaamaan, niin tiedät mitä sillä rahalla voi saada. Kun vaan huutelee ilmaisen rahan ja avun perään, kohtuus näköjään katoaa.

xL

silloin kun mies osti kyllä kehuin koska uskoin auttamaan minun olotilaani kun masensi ja uskoin kaikki ongelmat siinä kohtaa ratkaisevan.

Tässä nostit ihan itse esiin ja aiemmatkin tiedot löytyy kyllä kuka nostaa esiin vuosien takaista monesti kuin näkyy teit ihan tahallasi jos et tiedä asiasta miksi puhut toisen yksityisyydestä väärentäen miksi teet niin?

Se että tässä tilanteessa teen työtä ja se työ on juurikin lapsien eteen ja esimerkillistä

”Juuri asiasta josta pitää olla ylpeä, pitää olla ylpeä.
        Minä olen ylpeä lapsistani tänään meidän vähän aikaa sit täyttänyt 6vuotias luki ensimmäisen kirjan. Pitää olla hyvin ylpeä meidän kahden keskisestä yhteistyöstä.

Lapset kehittyvät eritavoin ja voin lyödä vetoa että hän saavutuksesta ylpeä ja ylpeyden aihe on molemmille.

Lue itse vähän tarkemmin ylempään se että pistän todellakin sinusta tiedon eteenpäin se että vääristät tietoa minusta se on sinun virheitä ei minun.
        Kunnianloukkaus kun vääristää tietoa yksityisyydestä.

Missä sanon ilmaisen rahan perää huutelen koko ajan puhun koulun ja kuntoutukseen on lapsen päästävä kuin laki määrittää.

Mutta jos siinä vaan tuut tänne halventaa ihmisiä omaa ilostasi joudut siitä vastuuseen kun sinulla ei ole näköään muuta tehtävää.

Sekin että tiedätkö paljon kunnalle maksaa päiväkodissa olevat lapset ja paljon maksaa minun palkkani? Ja se että mieskään ei voi töihin mennä johtuen poika joutuu jumiin koulussa ja minun pitää mennä kouluun mies kotio. Jos lapsi kolme tuntia päivä koulussa, niin tietkö minne opiskelu painottuu, miten löydän 2 tunnin töitä ja vielä sellaisia että voin lähtee kesken työpäivän?
        Sitä paitsi kun tykkäät vieläkin nurista turhia. mun palkka ei peruskoulun huonolla menestyksellä mihinkään töihin haeta.
        Sekin että tässäkin juuri pumppaan äidinmaitoa onko se sitten hupia? Lapsen 3kk ikään saan pumpata tai 4kk vaihtelee.

Sekin että kyllä sinä tietoisuus on hyvin kapea-alaista miten kehtoot edes kuvitella pojan yksin pärjäävän kotona jos ei koulussa pärjää?

Olisiko sinun parempi olla arvioimatta yhden perheen asioita kun kumminkin arvioit ihan väärin ja kuin sanoin tulit huutelemaan nostamalla tässäkin esiin vaikka et tiedä mitään ja vääristät levität vääristettyä tietoa. Että herää siitä.

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Sekin että tässä on tietääkseni 4kertaa aina samasta asiasta puolen vuoden sisällä jo Ulkopuolinen en minä, eli ulkopuolinen nostanut esiin kiusatakseen ja sinä lähdet jatkat mustamaalammalla kaikki noi ihmiset mistä pistin linkin, onko nyt kannattavaa yrittää vielä? Joten kyllä oon kerännyt aineistoa koko sen ajalta.

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Onko järkevää syrjiä ymmärräthän että sekin kuuluu rikosnimikkeisiin?
        https://www.syrjinta.fi/mika-on-syrjintaa-

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

silloin kun mies osti kyllä kehuin koska uskoin auttamaan minun olotilaani kun masensi ja uskoin kaikki ongelmat siinä kohtaa ratkaisevan.

Tässä nostit ihan itse esiin ja aiemmatkin tiedot löytyy kyllä kuka nostaa esiin vuosien takaista monesti kuin näkyy teit ihan tahallasi jos et tiedä asiasta miksi puhut toisen yksityisyydestä väärentäen miksi teet niin?

Se että tässä tilanteessa teen työtä ja se työ on juurikin lapsien eteen ja esimerkillistä

”Juuri asiasta josta pitää olla ylpeä, pitää olla ylpeä.

Lue itse vähän tarkemmin ylempään se että pistän todellakin sinusta tiedon eteenpäin se että vääristät tietoa minusta se on sinun virheitä ei minun.
        Kunnianloukkaus kun vääristää tietoa yksityisyydestä.

Missä sanon ilmaisen rahan perää huutelen koko ajan puhun koulun ja kuntoutukseen on lapsen päästävä kuin laki määrittää.

Mutta jos siinä vaan tuut tänne halventaa ihmisiä omaa ilostasi joudut siitä vastuuseen kun sinulla ei ole näköään muuta tehtävää.

Sekin että tiedätkö paljon kunnalle maksaa päiväkodissa olevat lapset ja paljon maksaa minun palkkani? Ja se että mieskään ei voi töihin mennä johtuen poika joutuu jumiin koulussa ja minun pitää mennä kouluun mies kotio. Jos lapsi kolme tuntia päivä koulussa, niin tietkö minne opiskelu painottuu, miten löydän 2 tunnin töitä ja vielä sellaisia että voin lähtee kesken työpäivän?
        Sitä paitsi kun tykkäät vieläkin nurista turhia. mun palkka ei peruskoulun huonolla menestyksellä mihinkään töihin haeta.
        Sekin että tässäkin juuri pumppaan äidinmaitoa onko se sitten hupia? Lapsen 3kk ikään saan pumpata tai 4kk vaihtelee.

Sekin että kyllä sinä tietoisuus on hyvin kapea-alaista miten kehtoot edes kuvitella pojan yksin pärjäävän kotona jos ei koulussa pärjää?

Olisiko sinun parempi olla arvioimatta yhden perheen asioita kun kumminkin arvioit ihan väärin ja kuin sanoin tulit huutelemaan nostamalla tässäkin esiin vaikka et tiedä mitään ja vääristät levität vääristettyä tietoa. Että herää siitä.

Sä valitat täällä koko ajan, miten yhteiskunta ei kustanna teidän perheen elämistä ja olemista tarpeeksi. Töihin ne kaikki muutkin perheelliset ihmiset menevät. Muksut hoitoon ja mamma kouluun...

xL

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Sekin että tässä on tietääkseni 4kertaa aina samasta asiasta puolen vuoden sisällä jo Ulkopuolinen en minä, eli ulkopuolinen nostanut esiin kiusatakseen ja sinä lähdet jatkat mustamaalammalla kaikki noi ihmiset mistä pistin linkin, onko nyt kannattavaa yrittää vielä? Joten kyllä oon kerännyt aineistoa koko sen ajalta.

Hienoa. Mitäs ne on sulle aikaisemmista ilmoituksistasi sanoneet?

xL

• Anonyymi kirjoitti:

Sä valitat täällä koko ajan, miten yhteiskunta ei kustanna teidän perheen elämistä ja olemista tarpeeksi. Töihin ne kaikki muutkin perheelliset ihmiset menevät. Muksut hoitoon ja mamma kouluun...

xL

eipä mene erityislapsien vanhemmat
        https://yle.fi/uutiset/3-10127318

Kuin olen sanonut lain mukaan ja paperien kautta saan lapselle oikean avun olen tätä kirjoittanut kauan mutta kuin sanoin tätä koulu ei hoida ilman lakimiestä. Oon painostanut ja tuun painostaan kaikki huutavat resussi pulaa tarviin sen lausunnon kuin tuntuu ettei kukaan kirjoita sitä mielellään.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

eipä mene erityislapsien vanhemmat
        https://yle.fi/uutiset/3-10127318

Kuin olen sanonut lain mukaan ja paperien kautta saan lapselle oikean avun olen tätä kirjoittanut kauan mutta kuin sanoin tätä koulu ei hoida ilman lakimiestä. Oon painostanut ja tuun painostaan kaikki huutavat resussi pulaa tarviin sen lausunnon kuin tuntuu ettei kukaan kirjoita sitä mielellään.

Ei kiinnosta tuo jatkuva ulina. Tämänkin palstalla valittamasi ajan olisit voinut kehittää itseäsi tai harjoittaa sitä vammaista lastasi.

Sori, mutta meni hermot suhun.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

Ei kiinnosta tuo jatkuva ulina. Tämänkin palstalla valittamasi ajan olisit voinut kehittää itseäsi tai harjoittaa sitä vammaista lastasi.

Sori, mutta meni hermot suhun.

xL

niinpä puhuisit nyt jostain muusta kuin minua yrittää kiusata koko ajan kuin tämän ketjullisen verran eikun piti vieläkin jatkaa.

Ymmärrätkö ettei anteeksi pyytelet ole mikään vapahtava asia?

• Anonyymi

Teetkö kahdeksannen lapsen?

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

niinpä puhuisit nyt jostain muusta kuin minua yrittää kiusata koko ajan kuin tämän ketjullisen verran eikun piti vieläkin jatkaa.

Ymmärrätkö ettei anteeksi pyytelet ole mikään vapahtava asia?

Uli-uli...

xL

• Anonyymi kirjoitti:

Uli-uli...

xL

Söpöä.

• Selainen ajatus tuli mieleen, että minkälainen on ihminen, jota ei voi nöyryyttää?
      Onko sellaisia?
      Onko se jo niin maassa, että ei välitä. Vai onko se saavuttanut jotain, ettei mikään enää pelota?

Älä nöyryytä - älä kiusaa.

Se on kyllä kamalinta, jos omat vanhemmat lyttäävät lapsiaan tyyliin: ei sinusta ikinä mitään tule.

Näin nimimerkin suojissa on helppo sivuuttaa nöyryytysyritykset.

• Jos taas käännetään asiaa toisin päin, nöyryytyksestä voi joskus seurata hyvääkin.

Kasvaa vahva ihminen.
        Oppii kysymään, että meniköhän tämä nyt ihan oikein ja kuka minä olen. En ole se, miksi tuo minua luulee tai lyttää.

Mulle sanottiin kerran eräästä työpaikasta (tulen muistamaan aina), että "ohhoh, no eipä olis uskonu, että ne sinut ottaa."

Minä kysyin suoraan, että miksi?

Yksi tapaus reposteluineen opetti loppuelämäksi, että minua ei määritä kukaan muu kuin minä itse ja sillä tiellä ollaan.

"Selainen ajatus tuli mieleen, että minkälainen on ihminen, jota ei voi nöyryyttää?
        Onko sellaisia?
        Onko se jo niin maassa, että ei välitä. Vai onko se saavuttanut jotain, ettei mikään enää pelota? "

Vastaus kysymykseesi; sellainen ihminen on lujittunut ja tajunnut asemansa elämässä eli saavuttanut semmoisen tietoisuuden, että sitä voi soveltaa moneen elämän kohtaan.

• Lyttäämisestä voi sisuuntua.

• Jos joku yrittää nöyryyttää minua. Niin naureskelen että siinähän koitat ja toivotan vielä lykkyä siihen hommaan tai sitten vain kävelen tilanteesta tyynesti pois samalla naureskellen toisen meuhkaamista. Yleensä se nöyryyttäjä sitten itse tulee nöyryytetyksi, kun en ole moksiskaan tai osoitan logiikalla hänen väitteensä vääräksi. Jos logiikkani onkin todistetusti väärä, myönnän kyllä virheeni ja kehun henkilöä erheeni huomaamisesta. Siinäkään en sitten tule nöyryytetyksi.

• misspönttöuuni kirjoitti:

Jos taas käännetään asiaa toisin päin, nöyryytyksestä voi joskus seurata hyvääkin.

Kasvaa vahva ihminen.
        Oppii kysymään, että meniköhän tämä nyt ihan oikein ja kuka minä olen. En ole se, miksi tuo minua luulee tai lyttää.

Mulle sanottiin kerran eräästä työpaikasta (tulen muistamaan aina), että "ohhoh, no eipä olis uskonu, että ne sinut ottaa."

Minä kysyin suoraan, että miksi?

Yksi tapaus reposteluineen opetti loppuelämäksi, että minua ei määritä kukaan muu kuin minä itse ja sillä tiellä ollaan.

"Selainen ajatus tuli mieleen, että minkälainen on ihminen, jota ei voi nöyryyttää?
        Onko sellaisia?
        Onko se jo niin maassa, että ei välitä. Vai onko se saavuttanut jotain, ettei mikään enää pelota? "

Vastaus kysymykseesi; sellainen ihminen on lujittunut ja tajunnut asemansa elämässä eli saavuttanut semmoisen tietoisuuden, että sitä voi soveltaa moneen elämän kohtaan.

Totta. Nöyryytys voi olla kasvattavaakin. Vaatii tietysti edes alkeellisintakin itsetuntoa ja ylipäänsä itsetuntoa, että ymmärtää sisuuntua noin..

Muuthan ei mua määritä. Vaatii tietynlaista kykyä olla riippumatonkin muiden sanelemista ehdoista, sabluunoista...ja itsellisyyttä.

En ole muiden jatke, vaan olen minä..😃👍

• HortenMarket kirjoitti:

Totta. Nöyryytys voi olla kasvattavaakin. Vaatii tietysti edes alkeellisintakin itsetuntoa ja ylipäänsä itsetuntoa, että ymmärtää sisuuntua noin..

Muuthan ei mua määritä. Vaatii tietynlaista kykyä olla riippumatonkin muiden sanelemista ehdoista, sabluunoista...ja itsellisyyttä.

En ole muiden jatke, vaan olen minä..😃👍

Joo, siinä voi joko alistua tai nousta. Ensin tulee loukkaantuminen, sitten .ttuuntuminen ja sen jälkeen raivo, että katopa kuule mitä minä teen.

Sittenhän olla möllöttävät. Pahat sanat saa heikkoluonteisen lamaantumaan, se on paha paikka, mutta jos löytää sisun ja tarmon, niin oot pitelemätön.

Siitä kaikille elämänohjeeksi :)

• Irvokas kirjoitti:

Jos joku yrittää nöyryyttää minua. Niin naureskelen että siinähän koitat ja toivotan vielä lykkyä siihen hommaan tai sitten vain kävelen tilanteesta tyynesti pois samalla naureskellen toisen meuhkaamista. Yleensä se nöyryyttäjä sitten itse tulee nöyryytetyksi, kun en ole moksiskaan tai osoitan logiikalla hänen väitteensä vääräksi. Jos logiikkani onkin todistetusti väärä, myönnän kyllä virheeni ja kehun henkilöä erheeni huomaamisesta. Siinäkään en sitten tule nöyryytetyksi.

Tuokin vaatii itsetuntoa, väitän että heikko itsetuntoinen kokee helposti tulleensa nöyryytetyksi. Siinä missä itsetuntoinen ei koe, eikä vertaile alemmuuskompleksissaan tuntien itseään pieneksi.

Tuskin kukaan välttyy nöyryytys yrityksiltä elämänsä aikana..

Mulla tuo sama, naurattaa kun joku koittaa ottaa luulot pois ja alistaa, nöyryyttää. Kun on sinut puutteidensakin kanssa, ei niistä voi kukaan härnätä.

Joo, siinä voi joko alistua tai nousta. Ensin tulee loukkaantuminen, sitten .ttuuntuminen ja sen jälkeen raivo, että katopa kuule mitä minä teen.

Sittenhän olla möllöttävät. Pahat sanat saa heikkoluonteisen lamaantumaan, se on paha paikka, mutta jos löytää sisun ja tarmon, niin oot pitelemätön.

Siitä kaikille elämänohjeeksi :)

Näinpä se menee. 😊

Lamaantumaan ja tai kostamaan heikkouttaan.

Tuokin vaatii itsetuntoa, väitän että heikko itsetuntoinen kokee helposti tulleensa nöyryytetyksi. Siinä missä itsetuntoinen ei koe, eikä vertaile alemmuuskompleksissaan tuntien itseään pieneksi.

Tuskin kukaan välttyy nöyryytys yrityksiltä elämänsä aikana..

Mulla tuo sama, naurattaa kun joku koittaa ottaa luulot pois ja alistaa, nöyryyttää. Kun on sinut puutteidensakin kanssa, ei niistä voi kukaan härnätä.

En siitä itsetunnosta niin tiedä, mutta elämä on kouluttanut sen verran ajan saatossa ettei sitä viitsi tapella tuommoisten asioiden takia.

Siihen pitäisi lisätä vielä semmoinen. Jos joku vaikka jossain julkisella paikalla vetäisi housut nilkkoihin, niin saattaisin lyödä vettä kiukaalle ja heittää kalsaritkin alas. :D

Eri asia on sitten jos jotain lähimmäistä yritettäisiin nöyryyttää, niin siinä olisi pesäpallomailalla lyönti herkässä.

• Irvokas kirjoitti:

En siitä itsetunnosta niin tiedä, mutta elämä on kouluttanut sen verran ajan saatossa ettei sitä viitsi tapella tuommoisten asioiden takia.

Siihen pitäisi lisätä vielä semmoinen. Jos joku vaikka jossain julkisella paikalla vetäisi housut nilkkoihin, niin saattaisin lyödä vettä kiukaalle ja heittää kalsaritkin alas. :D

Eri asia on sitten jos jotain lähimmäistä yritettäisiin nöyryyttää, niin siinä olisi pesäpallomailalla lyönti herkässä.

Kyllähän sulla jonkinlainen itsetunto tarttee pohjalla olla, että pystyt ohittamaan nuo hyökkäykset nauraen.

Lainaus wikistä.

"Itsetunto eli omanarvontunto tarkoittaa tietoisuutta omasta arvosta, itsekunnioitusta.[1] Psykologi Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan itsetunto tarkoittaa ihmisen kykyä luottaa itseensä, pitää itsestään ja arvostaa itseään havaitsemistaan heikkouksista huolimatta. Itsetuntoon kuuluu myös kyky nähdä oma elämänsä tärkeänä ja ainutkertaisena.[2]"

Itsetunnoton kutistuu ennestään, jos huomaa olevansa altavastaajaksi joutumassa.

Arvontunto tulee siis ulkopuolisten arvostuksesta, arvostamattomuudesta. Tuollainen ihminen on heikoilla, jonka itsearvostus on muista riippuvaista.

Tekisit helikopterit!🤣

Ähhää siitäs saitte.

Kyllähän sulla jonkinlainen itsetunto tarttee pohjalla olla, että pystyt ohittamaan nuo hyökkäykset nauraen.

Lainaus wikistä.

"Itsetunto eli omanarvontunto tarkoittaa tietoisuutta omasta arvosta, itsekunnioitusta.[1] Psykologi Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan itsetunto tarkoittaa ihmisen kykyä luottaa itseensä, pitää itsestään ja arvostaa itseään havaitsemistaan heikkouksista huolimatta. Itsetuntoon kuuluu myös kyky nähdä oma elämänsä tärkeänä ja ainutkertaisena.[2]"

Itsetunnoton kutistuu ennestään, jos huomaa olevansa altavastaajaksi joutumassa.

Arvontunto tulee siis ulkopuolisten arvostuksesta, arvostamattomuudesta. Tuollainen ihminen on heikoilla, jonka itsearvostus on muista riippuvaista.

Tekisit helikopterit!🤣

Ähhää siitäs saitte.

Nojuu mulla tuokin sama, läheisiini ei kannata kajota mitenkään tai sitten on oikea piru irti. Ja en peräänny, kunnes toisen päänahka on mun kädessä...😋

• Irvokas kirjoitti:

Mullekin jostain syystä tuli ensimmäisenä mieleen housujen alas kiskominen..

Toisaalta mun tekis mieli itsekin se tehdä joillekin paskantärkeille tyypeille, kuten vaikka Björn Wahlroosille..

Hei, siitä tulikin mieleen nämä piirakan naamaanheittäjät. Hah. Tiedäthän ne tyypit, jotka lätkäsevät kermapiirakan tiettyjen julkimoiden naamaan..

Ei täällä kukaan toista kummoisempi ole..

Lainaus wikistä.

Tekisit helikopterit!🤣

Ähhää siitäs saitte.

"Itsetuntoon kuuluu myös kyky nähdä oma elämänsä tärkeänä ja ainutkertaisena."

No, en kyllä noin näe. Ainukertaisena juu, mutta tärkeänä en.

• Wwuwuw kirjoitti:

"Itsetuntoon kuuluu myös kyky nähdä oma elämänsä tärkeänä ja ainutkertaisena."

No, en kyllä noin näe. Ainukertaisena juu, mutta tärkeänä en.

Mä luulen, että se tarkoittaa tärkeänä siinä missä muidenkin elämä on tärkeä ihmiselle itselleen.

Mä luulen, että se tarkoittaa tärkeänä siinä missä muidenkin elämä on tärkeä ihmiselle itselleen.

Siis ettei vähättele, alistu olemaan vähemmän tärkeän elämän haltija kun joku muu...niin mä sen ymmärrän.

Jotkuhan aattelee, ettei eläimen elämä ole yhtä tärkeä kuin ihmisen, mutta onhan se sille eläimelle yhtä ainutkertainen ja ne omat pikku juttunsa tekee siitä jopa elämisen arvoista ja siten tärkeää.

Siis ettei vähättele, alistu olemaan vähemmän tärkeän elämän haltija kun joku muu...niin mä sen ymmärrän.

Jotkuhan aattelee, ettei eläimen elämä ole yhtä tärkeä kuin ihmisen, mutta onhan se sille eläimelle yhtä ainutkertainen ja ne omat pikku juttunsa tekee siitä jopa elämisen arvoista ja siten tärkeää.

Jos se elämä ei olis tärkee, vois kävellä junan alle jo heti illalla. Kun se on tärkee, oottelen vielä muutaman vuoden. 😉

• Irvokas kirjoitti:

Jos joku yrittää nöyryyttää minua. Niin naureskelen että siinähän koitat ja toivotan vielä lykkyä siihen hommaan tai sitten vain kävelen tilanteesta tyynesti pois samalla naureskellen toisen meuhkaamista. Yleensä se nöyryyttäjä sitten itse tulee nöyryytetyksi, kun en ole moksiskaan tai osoitan logiikalla hänen väitteensä vääräksi. Jos logiikkani onkin todistetusti väärä, myönnän kyllä virheeni ja kehun henkilöä erheeni huomaamisesta. Siinäkään en sitten tule nöyryytetyksi.

Olen täysin samaa mieltä nöyryyttää itse tekee itsestä kyllä nolon. Kyllä sen näki ja kaikki näkee jotka katsovat sitä.

Parempi kyllä on lähteä tilanteesta jaa siihen neuvon aina.

Jos se elämä ei olis tärkee, vois kävellä junan alle jo heti illalla. Kun se on tärkee, oottelen vielä muutaman vuoden. 😉

Kaikkihan sitä tärkeitä ovat. Jokainen teko ja sana mitä teemme vaikuttaa kaikkeen tavalla tai toisella. Jopa pelkkä hengittäminen muuttaa molekyylien kulkua ja aiheuttaa näin ollen mittavan ketjureaktion mikä voi sinänsä vaikuttaa vaikka toisella puolella maapalloa. Vai oliko tämä se kaaosteoria? :D

Ostamamme asia antaa rahaa kauppaan, joka maksaa työntekijöille. Työntekijä saa pitää työpaikkansa ja painaa hommia ja saattaa piristää vaikka siinä samalla alakuloista ihmistä. Alakuloinen ihminen sitten piristyy ja huomaa ettei olekkaan hassumpaa tämä elämä ja muuttuu iloisemmaksi ajan myötä. Hän sitten taas oppii kokemuksista ja saattaa auttaa muita kokemuksillaan. Tuo työntekijäkin sitten saa myös rahaa tehdessään töitä ja ostaa toisesta kaupasta jonkun asian ja se kiertokulku jatkuu. Puhumattakaan sitten mitä muuta kaikkea siinä välissä tapahtuu. :D Tarinakin haarautuu varmasti moniin monenaisiin sivuhaaroihin...

Olikos se "Juoppohullun Päiväkirjassa" kun sanottiin jotain seuraavaan tyyliin. "Ilon kun jakaa se kaksinkertaistuu, surun kun jakaa se puolittuu."

• Irvokas kirjoitti:

Kaikkihan sitä tärkeitä ovat. Jokainen teko ja sana mitä teemme vaikuttaa kaikkeen tavalla tai toisella. Jopa pelkkä hengittäminen muuttaa molekyylien kulkua ja aiheuttaa näin ollen mittavan ketjureaktion mikä voi sinänsä vaikuttaa vaikka toisella puolella maapalloa. Vai oliko tämä se kaaosteoria? :D

Ostamamme asia antaa rahaa kauppaan, joka maksaa työntekijöille. Työntekijä saa pitää työpaikkansa ja painaa hommia ja saattaa piristää vaikka siinä samalla alakuloista ihmistä. Alakuloinen ihminen sitten piristyy ja huomaa ettei olekkaan hassumpaa tämä elämä ja muuttuu iloisemmaksi ajan myötä. Hän sitten taas oppii kokemuksista ja saattaa auttaa muita kokemuksillaan. Tuo työntekijäkin sitten saa myös rahaa tehdessään töitä ja ostaa toisesta kaupasta jonkun asian ja se kiertokulku jatkuu. Puhumattakaan sitten mitä muuta kaikkea siinä välissä tapahtuu. :D Tarinakin haarautuu varmasti moniin monenaisiin sivuhaaroihin...

Olikos se "Juoppohullun Päiväkirjassa" kun sanottiin jotain seuraavaan tyyliin. "Ilon kun jakaa se kaksinkertaistuu, surun kun jakaa se puolittuu."

Pahus, nyt ei uskalla hengittää enää. Tiedä mitä sattuu. :D

Niin no en ajattele niin..Enkä näe muutenkaan mitään suurta rajaa ihmiseläimen ja muiden eläinten välillä..

• Wwuwuw kirjoitti:

Niin no en ajattele niin..Enkä näe muutenkaan mitään suurta rajaa ihmiseläimen ja muiden eläinten välillä..

Kuten sanoitkin..

Mä nyt taas tarkoitin ylipäätään elämän olemassaoloa..Se nyt vain on. Eikä kukaan tiedä miksi. Miksi jokainen kasvi ja eliö kilpailee omasta paikastaan ja haluaa jatkaa sukuaan..

Tässä olen, enkä muuta voi..tai äsken kyllä tapetoin. 😄

• Irvokas kirjoitti:

Pahus, nyt ei uskalla hengittää enää. Tiedä mitä sattuu. :D

Mua kiehtoo ajatus positiivisen/ negatiivisen ajtusten, tai energian siirrtymisestä ympäristöön..ihmisiin ja kuinka se tarttuu sanattomastikin muihin..

Tunnelma kuvaa sitä miten se tarttuu samassa tilassa oleviin ihmisiin, mutta entä missä kulkee raja..?

When you look away, mielenkiitoinen dokkari..
        https://vimeo.com/208452224

• Wwuwuw kirjoitti:

Jees, elämä on jokaisella.😃

• Wwuwuw kirjoitti:

Kuten sanoitkin..

Mä nyt taas tarkoitin ylipäätään elämän olemassaoloa..Se nyt vain on. Eikä kukaan tiedä miksi. Miksi jokainen kasvi ja eliö kilpailee omasta paikastaan ja haluaa jatkaa sukuaan..

Tässä olen, enkä muuta voi..tai äsken kyllä tapetoin. 😄

Nojuu, totta. Se vaan on ja tarkoitus on avoin. Mitä huonetta tapiseeraat?☺️

• Irvokas kirjoitti:

Ketjureaktio. 😋

Domino dance...

Ihan hyvä mietelmä. Ilo ja suru.👍

Hengitä vaan, unohdin äsken antaa luvan. Ei kai jo sinerrä?😅😉

Vitsi vitsi...

• Wwuwuw kirjoitti:

Mua kiehtoo ajatus positiivisen/ negatiivisen ajtusten, tai energian siirrtymisestä ympäristöön..ihmisiin ja kuinka se tarttuu sanattomastikin muihin..

Tunnelma kuvaa sitä miten se tarttuu samassa tilassa oleviin ihmisiin, mutta entä missä kulkee raja..?

When you look away, mielenkiitoinen dokkari..
        https://vimeo.com/208452224

Sen olen tässä huomannut, viimeaikoina. Tunnetilan vaikutus tapahtuviin asioihin, tai ainakin siltä se tuntuu. Jos on negatiivinen ja tuntee pelkkää huonoa, niin tapahtuu myös paljon negatiivisia asoioita. Sitten, jos on positiivinen, niin tapahtuu paljon positiivista. Niihin ainakin kiinnittää huomiota fiiliksen mukaan.

Tuommoisen dokumentin näin joskus. Tämä vissiinkin joku tiivistelmä siitä.
        Water, Consciousness & Intent: Dr. Masaru Emoto https://youtu.be/tAvzsjcBtx8

Ketjureaktio. 😋

Domino dance...

Ihan hyvä mietelmä. Ilo ja suru.👍

Hengitä vaan, unohdin äsken antaa luvan. Ei kai jo sinerrä?😅😉

Vitsi vitsi...

Puuh, kiitos, huhhuh, melkein meinasi happi alkaa jo loppumaan. ;)

• Nöyryytys somessa ja missä vaan on hyvin helppoa, jos ihminen osaa suojella itseään. Nimenomaan sosiaalisessameidassa, missä nykyään monet jakaa elämäänsä kuin avointa päiväkirjaa. Jopa ajattelematta yhtään millaisia asioita kärsii tai edes kannattaa kirjoittaa, niin että mahdollinen kritiikki ei tunnu puukotukselta.

Kritiikitöntä maailmaa on turhaa edes tavoitella, sellaista ei tule kukaan saamaan..koskaan.

Mikä yhdelle on aiheellinen huomautus ja huomio on jo toiselle melkein teurastus. Jokaisen tarttee minusta olla tässä asiassa myös itsenäinen ja itsesuojeluvaistot kohdillaan. Kantapäänkautta on opittu itsekin, mitä ei kannata kertoa tai jos kertoo mitä siitä saattaa seurata...

Noin muuten nöyryytys on joko musertavaa tai kasvattavaa, riippuu ihmisestä ja itsetunnostakin.

Ja kuinka sen kanssa sitten pitää pärjätä.

• Itselläni tulee mieleen nöyryytyksestä yhden tarina. Eräälle miehelle ja hänen tyttöyställeen luvattiin Englannista kesätöitä hotellista. Nuoren miehen piti olla piccolo, mutta heidät laitettiin tiskaamaan astioita. Lähin brittiesimies kohteli heitä kuin saastaa, kolmannen luokan kansallisia. Nöyryytyksestä tuli itku silmään nuorella suomalaisparilla.

• kiva.nähdä kirjoitti:

Itselläni tulee mieleen nöyryytyksestä yhden tarina. Eräälle miehelle ja hänen tyttöyställeen luvattiin Englannista kesätöitä hotellista. Nuoren miehen piti olla piccolo, mutta heidät laitettiin tiskaamaan astioita. Lähin brittiesimies kohteli heitä kuin saastaa, kolmannen luokan kansallisia. Nöyryytyksestä tuli itku silmään nuorella suomalaisparilla.

Yym, siinä huijattiin eri hommaan. Nöyryytystä on monenlaista.

Tavallaan siinä nöyryytyksessä on aina pohjalla ne omat odotukset, kokemus nöyryytetyksi tulemisesta peilaa näidenkin kanssa. Joku muu samassa tilanteessa voi kokea toisin.

Jollekin voi olla nöyryyttävää kiillottaa jonkun kenkiä, toiselle se hieno tilaisuus tienata rahaa muita palvellen.

Tavallaan siinä nöyryytyksessä on aina pohjalla ne omat odotukset, kokemus nöyryytetyksi tulemisesta peilaa näidenkin kanssa. Joku muu samassa tilanteessa voi kokea toisin.

Jollekin voi olla nöyryyttävää kiillottaa jonkun kenkiä, toiselle se hieno tilaisuus tienata rahaa muita palvellen.

Itse muistan nöyryyttämisenä lähinnä opettajani toimet ala-asteella, tekopyhyyden ja sädekehän miten erinomainen ja hieno ihminen hän on...samaan aikaan, kun hän salakavalasti teki pirujaan hölmömpiä huijaten roolinsa suojissa.

Muistan myös yhden entisen pomon, joka oli kova nöyryyttämään kutakin vuorollaan..pikku hitler luonteeltaan. Hymyili kun enkeli, selän takana jo teki tihutöitään ja sai työyhteisön voimaan pahoin ja käymään toisiaan vastaan.

Ulkokultaisuus on kuori, jonka alle piiloutuu pimeä ydin.

Kiitos vastauksesta. Minun tulee pian jatkaa ruohonleikkuuta. Pidin tauon. Joten ei nyt enempää.

• kiva.nähdä kirjoitti:

Itselläni tulee mieleen nöyryytyksestä yhden tarina. Eräälle miehelle ja hänen tyttöyställeen luvattiin Englannista kesätöitä hotellista. Nuoren miehen piti olla piccolo, mutta heidät laitettiin tiskaamaan astioita. Lähin brittiesimies kohteli heitä kuin saastaa, kolmannen luokan kansallisia. Nöyryytyksestä tuli itku silmään nuorella suomalaisparilla.

Jaah.. tosiaan. Nyt muistin yhden Hesarin jutun, jossa tyttöjä myydään Thaimaassa prostituoiduiksi ja heidät alistetaan/ nöyryytetään raiskausten lisäksi mm pakottamalla syömään omaa ulostettaan.

Tuota vois jokainen iloinen seksituristi hetken miettiä.

• Wwuwuw
        HortenMarket kirjoitti:

Ja Jeesus pesi muuten vain ihmisten jalkoja..

Tekisikö paavi niin?

• Wwuwuw kirjoitti:

Tekisikö paavi niin?

Eipä varmaan tekis, vaikka paavi kuulemma käyttä somea.🤣

• kiva.nähdä kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Minun tulee pian jatkaa ruohonleikkuuta. Pidin tauon. Joten ei nyt enempää.

Ole hyvä. Muista juoda!!😅

Kuuma tulloo...

Ole hyvä. Muista juoda!!😅

Kuuma tulloo...

Join leikkaamisen jälkeen. Tuli jonkinlaisia krampin tapaisia loppuvaiheessa. On hiki.

• Wwuwuw kirjoitti:

Tekisikö paavi niin?

Paavi pesee jokaisena pääsiäisen seudun seremoniana 12 kärsimääkin jalat samaan tapaan kuin Jeesus teki opetuslapsilleen.

• kiva.nähdä kirjoitti:

Paavi pesee jokaisena pääsiäisen seudun seremoniana 12 kärsimääkin jalat samaan tapaan kuin Jeesus teki opetuslapsilleen.

12 kardinaalin jalat pesee paavi. Puhelin muutti kardinaalit ihan eri sanaksi. Räkä.

• kiva.nähdä kirjoitti:

12 kardinaalin jalat pesee paavi. Puhelin muutti kardinaalit ihan eri sanaksi. Räkä.

Paavihan on sitten esimerkillinen mies, viimeksi pesi rikollisten jalkoja. Mutta onko tuo jalkojen pesu hurskasta?

Paavihan on sitten esimerkillinen mies, viimeksi pesi rikollisten jalkoja. Mutta onko tuo jalkojen pesu hurskasta?

Ei kun kuuluu perinteeseen. Paavi on pessyt jalkoja viimeisen ehtoollisen tapaan ilmeisesti satoja vuosia ellei yli tuhat vuotta?

• kiva.nähdä kirjoitti:

Ei kun kuuluu perinteeseen. Paavi on pessyt jalkoja viimeisen ehtoollisen tapaan ilmeisesti satoja vuosia ellei yli tuhat vuotta?

Noniin, näkee että en ole asiasta perillä. Mikä sen jalkojen pesun ajatus on?

Noniin, näkee että en ole asiasta perillä. Mikä sen jalkojen pesun ajatus on?

Tuossa oli puhetta, että Jeesus pesi vain ihmisten jalkoja..käsitin että kenen tahansa. Kardinaalithan eivät ole ketä tahansa ihmisiä, vaan arvohenkilöitä tuossa yhtälössä.

Tuossa oli puhetta, että Jeesus pesi vain ihmisten jalkoja..käsitin että kenen tahansa. Kardinaalithan eivät ole ketä tahansa ihmisiä, vaan arvohenkilöitä tuossa yhtälössä.

Vuoteen 2015 asti 12 kardinaalia symbolisoi 12 opetuslasta, joiden jalat Jeesus pesi ennen viimeistä ehtooĺlista. Nykyinen paavi pesee kardinaalin sijaan vankien jalkoja. Jeesuksen mukaan joka haluaa olla joukossa suurin olkoon toisten palvelija?

• kiva.nähdä kirjoitti:

Vuoteen 2015 asti 12 kardinaalia symbolisoi 12 opetuslasta, joiden jalat Jeesus pesi ennen viimeistä ehtooĺlista. Nykyinen paavi pesee kardinaalin sijaan vankien jalkoja. Jeesuksen mukaan joka haluaa olla joukossa suurin olkoon toisten palvelija?

Aa, okei se perustuu siis tuollaiseen ajatukseen. Selväksi tuli.☺️

Se onkin aika mielenkiintoinen ajatus.

• Hyvää yötä ja viikonloppua! Itse taidan lopetella tältä illalta tähän.

• kiva.nähdä kirjoitti:

Hyvää yötä ja viikonloppua! Itse taidan lopetella tältä illalta tähän.

Jeps. Mäkin kohtapuolin hipsin iltapuuhiin ja huomisesta lähtien pidän 3 vrk palstalomaa. Ainakin sen verran.☺️

Pe-Su..ehkäpä Ma myös. 🤗

• Minusta on todella hyvä teksti.

Huonot siirtyvät todellakin lapsille koska käyttävät lapsillekin niitä taitoja koska hyväksyvät itsellään.

Omani lapseni opetti kauan sitten on todellakin tärkeätä tämä ihminen itse, joka ei tiedä mitä väärää on tehnyt on siis todellakin hyvä ohjastaa, että oppii muuttumaan ja oppimaan pois siitä rumasta tavasta.

Ikävä kyllä jotkut ei silti tee niin koska uskovat olevansa oikein tehnyt, eikä näe mitään väärää koska ei pysty kokemaan empatiaa koska se tunne että sattuu ei siirry toiselle.

• Toisen tiedon väärentäminen yksityisyydestä on kunnianloukkaus kunhan muistatte sen joten toisen yksityisyydestä puhuminen halventavasti vääristävän toista ihmistä on vieläkin mustamaalaamis tarkoituksessa.henkilö hyökkäys yrittää toista suututtaa loukata nöyryyttää kaivelemalla tietoja vääristää niitä julkisesti.
        Varsinkin yksityisihmisestä.

Kuinka moni käyttää toisesta tietäviä asioita toisen kiusaamiseen yksityisestä?
        Ei minusta ole hirveästi kannattavaa jos oma elämä hyvin tärkeätä tai lapsiensa
        Suomessa kumminkin vain todella pienet rangaistukset ja tuoda puhutaan vuosista kun katsotaan törkeäksi.

• Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

Toisen tiedon väärentäminen yksityisyydestä on kunnianloukkaus kunhan muistatte sen joten toisen yksityisyydestä puhuminen halventavasti vääristävän toista ihmistä on vieläkin mustamaalaamis tarkoituksessa.henkilö hyökkäys yrittää toista suututtaa loukata nöyryyttää kaivelemalla tietoja vääristää niitä julkisesti.
        Varsinkin yksityisihmisestä.

Kuinka moni käyttää toisesta tietäviä asioita toisen kiusaamiseen yksityisestä?
        Ei minusta ole hirveästi kannattavaa jos oma elämä hyvin tärkeätä tai lapsiensa
        Suomessa kumminkin vain todella pienet rangaistukset ja tuoda puhutaan vuosista kun katsotaan törkeäksi.

En tiedä oletko lukenut tekstejäni. Olen pahoillani Valtakunta. Sinä olit oikeassa kun kielsit puuttumasta. Ihmiset ovat täällä näyttäneet todelliset karvansa. Anteeksi etten uskonut sinua.

Vihertäjä

• Anonyymi kirjoitti:

En tiedä oletko lukenut tekstejäni. Olen pahoillani Valtakunta. Sinä olit oikeassa kun kielsit puuttumasta. Ihmiset ovat täällä näyttäneet todelliset karvansa. Anteeksi etten uskonut sinua.

Vihertäjä

Sait minut sanattomaksi.
        On kiva että olet siinä, sinä olet tärkeä.

• valtakunta kirjoitti:

Sait minut sanattomaksi.
        On kiva että olet siinä, sinä olet tärkeä.

Kiitos. Valitsen jatkossa seurani paremmin :)

• Valtias696 kirjoitti:

Haha, anteeks mutta nyt kumihuppu aiheutti naurun. 🤣

Tälläkö niccillä jatkat?

Haha, anteeks mutta nyt kumihuppu aiheutti naurun. 🤣

Tälläkö niccillä jatkat?

Kyllä. Saanko leikata juustosi?

• Valtias696 kirjoitti:

löytyi nyt kyllä uusia piirteitä ja kyllä sait hämmentymään

• Valtias696 kirjoitti:

Kyllä. Saanko leikata juustosi?

Kiitos ehdotuksesta, ehdin jo raastaa sen. 😋

Sulaa tuolla uunissa...

• valtakunta kirjoitti:

löytyi nyt kyllä uusia piirteitä ja kyllä sait hämmentymään

Haha. Mutta enkö kunnioittanut toivettasi aiemmin hyvin. Siinä sai hetken miettiä mitä vastaan, kun kirjoitin tuhmia, kun tiedän ettet tykkää moisesta :D

• Partakaveri kirjoitti:

Haha. Mutta enkö kunnioittanut toivettasi aiemmin hyvin. Siinä sai hetken miettiä mitä vastaan, kun kirjoitin tuhmia, kun tiedän ettet tykkää moisesta :D

On hyvä olla pähkinöitä purtavana😉

• Lisäkysymys, mistä sitten tietää mikä kullekin on jo nöyryytystä ja nöyryyttävää ja mikä on vain kädenvääntöä tai kritiikkiä? Ihmisethän reakoivat erilailla mm. vuorovaikutukseen somessa ja irlissäkin. Kuinka hienosäädöillä pitää mennä, että ei vain vanhingoita jonkun herkkää egoa tai mistä ylipäänsä voi tietää, miten herkästi joku loukkaantuu?

Minusta pitäisi ymmärtää sekin, että ihmiset kokee ja reakoi erilailla asioihin. Toisen normi on toisen epänormi, siitähän ne vastakkain asettelutkin yleensä syntyy...näkemyseroista.

Jos mulle voi sanoa nasevasti loukkaamatta mua, mistä tietää kelle ei voi sanoa? Kas siinäpä pulma. On selvää, että aivan kuten maahanmuuttokeskustelu, uskonnot, politiikka yms. ihmisten mielipiteet jakautuu ja syntyy voimakastakin vastakkainasettelua

Mutta sitten se sananvapauden rajallisuus, missä se raja kulkee ettei estellä tuomasta mielipidettä esille? Julkinen asiahan on laitettu esille jakamaan mielipiteet...jos taas olettaa että kaikki on samaa mieltä, erehtyy väistämättä.

Eilen oli Docventuressa hyvää keskustelua mm. sanavapaudesta. Tuli katseltua.

• Anonyymi

Aina tykännyt Jani Kaaron jutuista. Asia on juurikin näin. Jos vaikka "voittaakin" jonkun niin ei silti tarvitse nöyryyttää toista. Oli kyse sodasta, kilpailusta tai mistä tahansa. Siitä seuraa aina kostokierre...

Toki oma lukunsa on sitten ne itsensä nöyryyttäjät. Niistä ei Kaaro kirjoittanut mitään...

• Jos mulle on tarjottu kurkunpalaa rypäleen sijaan, niin se vaan vaatisi hyvityksen. Eikä sitä voi hyvittää enää mitenkään sitten, kun on jo muutenkin kuppi rypäleitä edessään.

Nöyryyttäminen on inhimillistä. Kuuluu asioihin jotka pitää vaan hyväksyä.

• Anonyymi

Hyvä artikkeli. En tajunnutkaan että he pyrkivät nöyryyttämään minua. Onnea onnistuitte hienosti. Siinä määrin etten kehtaa näyttää naamaani enää täällä.

Vihertäjä

• Höpsö..

No onhan se tietysti veteen piirretty viiva, etenkin netissä, mikä on leikkiä, mikä taas kiusaamista ja nöyryytystä..

Olenko mä sua kiusannut?

Tuli mieleen vanha lastenlaulu, joka oikeastaa puolustaa kiusaajia..
        https://youtu.be/ETveE_qR3X4

Mutta sanottiin myös, että joka toista haukkuu, sen oma napa paukkuu..

• Wwuwuw kirjoitti:

Höpsö..

No onhan se tietysti veteen piirretty viiva, etenkin netissä, mikä on leikkiä, mikä taas kiusaamista ja nöyryytystä..

Olenko mä sua kiusannut?

Etkä sä ole täällä naamaas näyttänyt.

Mutta esim Irvokas on täällä ihan omilla kasvoillaan esiintynyt, enkä muista hänen kokeneen mitään kiusaamista..

Riippuu tietysti mitä sanoo ja mistä. Esim politiikasta ei kannata omalla nassullaan puhua jos herjaa pelkää..

• Joka leikkiin lähtee, se leikin kestäköön. Mistäs sua nyt on nöyryytetty?☺️

Ja sun naamat on jotakin muuta, kun omiasi. Vaikka mistä täälläkään kenenkään naamasta voi takuuseen mennä, keltä tai mistä se on lainattu.

Ja väitetään omaksi, paha tarkistaakkaan jos ei ihmistä tunne nimeltäkään. 😊

Että täsmääkö..vai eikö.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Höpsö..

Olenko mä sua kiusannut?

Et ole. Sinä olet huipputyyppi, veriviholliseni.

Eikä minua nöyryytys haittaa. Minä vain pidän siitä. Täällä vaan oli joitain tyyppejä joita luulin kavereikseni, mutta jotka halusivatkin vahingoittaa minua. Minua ei loukannut se mitä he sanoivat, vaan se ilkeys mitä he kuvittelivat minulle tuottavansa. Minulle kaveruus on pyhää. He löivät minua ainoalla asialla jonka tietävät murentavan minut.

• Anonyymi kirjoitti:

Eikä minua nöyryytys haittaa. Minä vain pidän siitä. Täällä vaan oli joitain tyyppejä joita luulin kavereikseni, mutta jotka halusivatkin vahingoittaa minua. Minua ei loukannut se mitä he sanoivat, vaan se ilkeys mitä he kuvittelivat minulle tuottavansa. Minulle kaveruus on pyhää. He löivät minua ainoalla asialla jonka tietävät murentavan minut.

Ootkohan sinä tosissasi? Otatko sinä miten vakavasti palstan ihmiset?

• Anonyymi kirjoitti:

Kuka täällä marmattaa? Sinua on vain rapsutettu kun tunnut kaipaavaan sitä ja ilmestyvän aina siihen kuin kissa matolle selälleen, että tässä masu, raapsuta... hassu : )

• Anonyymi
        HortenMarket kirjoitti:

Ootkohan sinä tosissasi? Otatko sinä miten vakavasti palstan ihmiset?

Olen. Siksi ei ole enää paluuta.

• Anonyymi
        misspönttöuuni kirjoitti:

Kuka täällä marmattaa? Sinua on vain rapsutettu kun tunnut kaipaavaan sitä ja ilmestyvän aina siihen kuin kissa matolle selälleen, että tässä masu, raapsuta... hassu : )

Se on ohi.

• Anonyymi kirjoitti:

Se on ohi.

*nousee laivan kannelle punainen tukka hulmuten ja huiskuttaa*

• Anonyymi kirjoitti:

Olen. Siksi ei ole enää paluuta.

Omg. No hyvää jatkoa kumminkin. Ja kesää. 😃

Painitaan ehkä eri sarjassa, mutta en mä sulle pahaa ole halunnut missään vaiheessa. Kellekkään muullekkaan. Mun huumori meni sulta eilen yli ja ohi?

Mä oon suoraluontoinen, osaan sievistellen kertoa kantani mutten aina huomaa, kuka kaipaa sievistelyä..

Omg. No hyvää jatkoa kumminkin. Ja kesää. 😃

Painitaan ehkä eri sarjassa, mutta en mä sulle pahaa ole halunnut missään vaiheessa. Kellekkään muullekkaan. Mun huumori meni sulta eilen yli ja ohi?

Mä oon suoraluontoinen, osaan sievistellen kertoa kantani mutten aina huomaa, kuka kaipaa sievistelyä..

Älä hätäile... :)

Älä hätäile... :)

Meinaatko, että tässä on juonikäänne??😅

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvä tietää, että ollaan samalla alltopituudella, allergiakamusein..😊

Meinaatko, että tässä on juonikäänne??😅

No ihan varpina...

• Wwuwuw kirjoitti:

No ihan varpina...

Mulla on on tuolla liisteri paksuuntumassa...,vai mikä se oikea termi on..

No, olkoon...

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

No ihan varpina...

Ei ole enää käänteitä luvassa. Vaikka olenkin tuhannen tempun mies, kun maku menee se on mennyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ole ainoa jonka sydän on palstalla särkynyt. Se on ongelmallista jos itselle joku tuntuu ystävältä, mutta toinen ei koe samalla tavalla. Se pystyy helposti hylkäämään tai puukottamaan selkään. Toiset ei arvosta nettikaveruutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole enää käänteitä luvassa. Vaikka olenkin tuhannen tempun mies, kun maku menee se on mennyt.

Tuota ei usko kukaan.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

Just käänsin tapettivuuat yhteen..sitä en sitten tiedä miltä liisteri maistuu..

• Anonyymi kirjoitti:

Tuota ei usko kukaan.

xL

Niinpä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuota ei usko kukaan.

xL

Kiitos kannustuksesta, mutta Pönttis tiivisti hyvin asia; Kukaan ei ole koskaan puhunutkaan *minulle*.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos kannustuksesta, mutta Pönttis tiivisti hyvin asia; Kukaan ei ole koskaan puhunutkaan *minulle*.

Pönttis sitä ja Pönttis tätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tottahan se on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taisi Pönttötäti rikkoa poikakullan pahemman kerran.

"Rakastan Pönttötätiä yhyhyhyyy"

Khähähähää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taisi Pönttötäti rikkoa poikakullan pahemman kerran.

"Rakastan Pönttötätiä yhyhyhyyy"

Khähähähää

Pyh. Ihan perus manipulointisettiä. Ei vaan uppoa Pönttikseen enää :)

xL

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Hahaa. Se tarkoittaa vaan että saan voimani takaisin 💪

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Nyt kun pääsin jutun makuun niin haistakoot Pönttis ja Päläpälä kusista kulliani ja syökööt juustoa.

• Anonyymi
        Valtias696 kirjoitti:

Hahaa. Se tarkoittaa vaan että saan voimani takaisin 💪

Liiskasin eilen yhden sun näköisen ötökän rappukäytävässä. Kesäisin pitävät ovia auki.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

xL

Niin ja unohdin sen vessapaperin piilottaja kaappihomon. Sille laitetaan kaktus perseeseen.

Hahaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Liiskasin eilen yhden sun näköisen ötökän rappukäytävässä. Kesäisin pitävät ovia auki.

xL

Sulle annan vaan nätin poskipusun.

• Anonyymi
        Valtias696 kirjoitti:

Sulle annan vaan nätin poskipusun.

Sä saat vain talkkarin pusun nassuus.

xL

• Anonyymi kirjoitti:

Sä saat vain talkkarin pusun nassuus.

xL

Yritätkö kiihottaa minua? Kerro tarkemmin mitä tekisit minulle.

• Valtias696 kirjoitti:

Nyt kun pääsin jutun makuun niin haistakoot Pönttis ja Päläpälä kusista kulliani ja syökööt juustoa.

En muuten haista, juustot vedin edamin muodossa.😊

• Anonyymi

Hohhoijakkaa, vai että kaksi vaihtoehtoa, taistella vastaan pieksemällä jotain tms. tai sitten niellä ja masentua. Entäs se paras vaihtoehto eli ohittaa, olla noteeraamatta.

Weak people revenge. Strong people forgive. Intelligent people ignore. - Albert Einstein

• Anonyymi

Onkohan se muuten kovin älykästä toimintaa noin yleisesti, ohittaa ja jättää ihminen selviämään yksin tunteinensa ja tilanteinensa.
        Minusta se on aina ollut lähestulkoon vain kylmyyttä ja välinpitämättömyyttä. Ei älykästä.
        Keinottomuutta on monenlaista. Älykkäälle tunteet ovat uhka.

• Mulle tuli muuten sama mieleen..

Käsittääkseni suurin osa ignooraa nuo jutut..

Tosin onko sekään hyvä?

• Anonyymi

Filosofinen mitelmä...tuli Albertista mieleen. Tää on aika pitkä paatos, mutta ihan hyvä.

Ulkokultaisuuteen turvautuvat raukkamaiset ihmiset, jotka arkaillen toimivat, sillä siltä, joka tietää, milloin totuus on sanottava ja joka sen lausuu julki, vaaditaan terävää järkeä ja rohkeata mieltä. Senvuoksi heikoimmat politikot tavallisesti ovat suurimpia teeskentelijöitä.

Tacitus sanoi: ”Livia osasi nerokkaasti tehdä erotuksen miehensä taitavuuden ja poikansa teeskentelytaidon välillä ja käyttää niitä molempia kummallekin sopivalla tavalla, antaen taitoa vaativia toimia Augustuksen suoritettavaksi ja Tiberiukselle sellaisia, joihin vaadittiin etupäässä teeskentelyä ja salakähmäisyyttä.” Niinpä Mucianus, yllyttäessään Vespasianusta kapinaan keisari Vitelliusta vastaan, sanoo: ”Meitä ei tule kohtaamaan Augustuksen läpitunkeva arvostelukyky eikä liioin Tiberiuksen äärimmäinen varovaisuus ja tarkka salaperäisyys.” On näet tehtävä tarkka erotus taitavuuden ja kyvykkäisyyden sekä teeskentelyn ja salaperäisyyden välillä; ne ovat kokonaan eri asioita. Sillä jos jollakulla on sellainen läpitunkeva arvostelukyky, että hän voi ilman muuta päättää, mitkä asiat on jätettävä peittämättä, ja mitkä salattava ja peitettävä, ja mitkä näytettävä puolittain, ja kenelle ja milloin (joka todella on tärkeä kyky sekä valtion että yksityisen elämän aloilla, niinkuin Tacitus sanoi), niin sellaiselle ihmiselle teeskentely ja salaperäisyys on haitaksi ja vahingoksi. Mutta jos ihmiseltä puuttuu sellainen arvostelukyky, silloin hänen yleensä ei auta muu kuin olla salaperäinen ja teeskennellä, sillä sellaisen henkilön, jolla ei ole käytettävänään useammanlaisia menettelytapoja, on paras valita varmin ja varovaisin keino, niinkuin sen, joka ei näe hyvin, on parasta kulkea hiljaa. Totta on, että kaikkina aikoina kyvykkäimmät miehet ovat olleet avomielisiä ja vilpittömiä toimissaan, varmoja ja luotettavia; mutta hepä ovatkin niinkuin hyvin opetetut hevoset, jotka arvaavat tarkoin määrätä, milloin on pysähdyttävä, milloin käännyttävä. Ja jos he joskus tulivat siihen johtopäätökseen, että ulkokultaisuus on välttämätöntä heidän asialleen, ja jos he sellaisessa tapauksessa sitä käyttivät, ei se tullut yleisemmin tunnetuksi, senvuoksi että heidän maineensa avonaisen ja suoran pelin miehinä oli niin syvästi juurtunut ihmisten mieliin, tehden heidät milt’ei näkymättömiksi.

Voisimme jakaa kolmeen osaan tämän itsensä piilottamisen ja verhoamisen. Ensimmäiseen luokkaan kuuluisivat: varovaisuus, varaaminen ja salaperäisyys, kun ihminen ei anna toisille tilaisuutta tehdä itsestään huomioita tai ottaa selkoa siitä, mikä hän on. Toiseen luokkaan kuuluu ulkokultaisuus, teeskentelyn kielteinen muoto, kun ihminen peittää kaikki merkit ja todistuskappaleet, joista voitaisiin päättää, mikä hän on miehiään, kuka hän todellisuudessa on, kun hän tahtoo uskotella, että hän ei ole sitä, mikä hän on. Ja kolmanteen luokkaan lukisimme sellaisen teeskentelyn, jonka tarkotuksena on uskottaa ja vakuuttaa ihmisille, että joku on se, mikä hän todellisuudessa ei ole.

Mitä tulee ensinmainittuun, salaamiseen nimittäin, on se rippi-isän hyve; ja varmaa on, että salaava mies saa kuulla monta tunnustusta, sillä kukapa tahtoisi mitään ilmaista juorulle ja lörpöttelijälle. Mutta jos jotakuta pidetään salaperäisenä, on se jo viittaus hänen ilmitulemiseensa, samoinkuin tiiviimpi ilma imeytyy ohuempaan; ja niinkuin ripissä salaisuuden paljastamista ei tehdä maailmallisessa tarkotuksessa, vaan sydämen keventämiseksi, niin pääsevät salaisuudenpitävät miehet monen sellaisen asian perille. Ihmiset näet mieluummin tyhjentävät mielensä kuin ammentavat sinne asioita. Lyhyesti sanottuna, mysteeriot saavat kiittää olemassaolostaan juuri salaperäisyyttä. Sitäpaitsi, totta puhuen, alastomuus on rumaa sekä henkisessä että ruumiillisessa suhteessa; ja ihmisten tapojen ja toimien arvokkuutta on omansa lisäämään se, että he eivät ole kokonaan avonaisia. Niinkuin esim. suunpieksäjät ja joutilaat ihmiset ovat yleensä turhamielisiä ja jonninjoutavia, sillä se, joka juttelee, mitä tietää, hän myöskin juttelee sellaista, mitä hän ei tiedä. Senvuoksi huomattakoon, että salaperäisyys on sekä viisasta että siveellistä. Ja tähän katsoen on suotava, että ihmisen kasvot jättävät kielelle puheenvuoron, sillä suurta heikkoutta ja itsensä pettämistä on tulla paljastetuksi kasvonilmeittensä kautta, niistä kun näet useinkin päätetään enemmän ja niihin pannaan enemmän painoa kuin sanoihin.

Mitä taas tulee toiseen kohtaan, nim. ulkokultaisuuteen, niin se useinkin suorastaan johtuu salaperäisyyden noudattamisesta asioiden omasta pakosta; niin että sen, joka mielii säilyttää salaisuuksia, täytyy olla jossakin määrin ulkokullattu; sillä ihmiset ovat liian juonikkaita salliakseen jonkun olla täydellisesti tasapainossa, horjumatta puolelle tai toiselle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Filosofinen mitelmä...tuli Albertista mieleen. Tää on aika pitkä paatos, mutta ihan hyvä.

Ulkokultaisuuteen turvautuvat raukkamaiset ihmiset, jotka arkaillen toimivat, sillä siltä, joka tietää, milloin totuus on sanottava ja joka sen lausuu julki, vaaditaan terävää järkeä ja rohkeata mieltä. Senvuoksi heikoimmat politikot tavallisesti ovat suurimpia teeskentelijöitä.

Tacitus sanoi: ”Livia osasi nerokkaasti tehdä erotuksen miehensä taitavuuden ja poikansa teeskentelytaidon välillä ja käyttää niitä molempia kummallekin sopivalla tavalla, antaen taitoa vaativia toimia Augustuksen suoritettavaksi ja Tiberiukselle sellaisia, joihin vaadittiin etupäässä teeskentelyä ja salakähmäisyyttä.” Niinpä Mucianus, yllyttäessään Vespasianusta kapinaan keisari Vitelliusta vastaan, sanoo: ”Meitä ei tule kohtaamaan Augustuksen läpitunkeva arvostelukyky eikä liioin Tiberiuksen äärimmäinen varovaisuus ja tarkka salaperäisyys.” On näet tehtävä tarkka erotus taitavuuden ja kyvykkäisyyden sekä teeskentelyn ja salaperäisyyden välillä; ne ovat kokonaan eri asioita. Sillä jos jollakulla on sellainen läpitunkeva arvostelukyky, että hän voi ilman muuta päättää, mitkä asiat on jätettävä peittämättä, ja mitkä salattava ja peitettävä, ja mitkä näytettävä puolittain, ja kenelle ja milloin (joka todella on tärkeä kyky sekä valtion että yksityisen elämän aloilla, niinkuin Tacitus sanoi), niin sellaiselle ihmiselle teeskentely ja salaperäisyys on haitaksi ja vahingoksi. Mutta jos ihmiseltä puuttuu sellainen arvostelukyky, silloin hänen yleensä ei auta muu kuin olla salaperäinen ja teeskennellä, sillä sellaisen henkilön, jolla ei ole käytettävänään useammanlaisia menettelytapoja, on paras valita varmin ja varovaisin keino, niinkuin sen, joka ei näe hyvin, on parasta kulkea hiljaa. Totta on, että kaikkina aikoina kyvykkäimmät miehet ovat olleet avomielisiä ja vilpittömiä toimissaan, varmoja ja luotettavia; mutta hepä ovatkin niinkuin hyvin opetetut hevoset, jotka arvaavat tarkoin määrätä, milloin on pysähdyttävä, milloin käännyttävä. Ja jos he joskus tulivat siihen johtopäätökseen, että ulkokultaisuus on välttämätöntä heidän asialleen, ja jos he sellaisessa tapauksessa sitä käyttivät, ei se tullut yleisemmin tunnetuksi, senvuoksi että heidän maineensa avonaisen ja suoran pelin miehinä oli niin syvästi juurtunut ihmisten mieliin, tehden heidät milt’ei näkymättömiksi.

Voisimme jakaa kolmeen osaan tämän itsensä piilottamisen ja verhoamisen. Ensimmäiseen luokkaan kuuluisivat: varovaisuus, varaaminen ja salaperäisyys, kun ihminen ei anna toisille tilaisuutta tehdä itsestään huomioita tai ottaa selkoa siitä, mikä hän on. Toiseen luokkaan kuuluu ulkokultaisuus, teeskentelyn kielteinen muoto, kun ihminen peittää kaikki merkit ja todistuskappaleet, joista voitaisiin päättää, mikä hän on miehiään, kuka hän todellisuudessa on, kun hän tahtoo uskotella, että hän ei ole sitä, mikä hän on. Ja kolmanteen luokkaan lukisimme sellaisen teeskentelyn, jonka tarkotuksena on uskottaa ja vakuuttaa ihmisille, että joku on se, mikä hän todellisuudessa ei ole.

Mitä tulee ensinmainittuun, salaamiseen nimittäin, on se rippi-isän hyve; ja varmaa on, että salaava mies saa kuulla monta tunnustusta, sillä kukapa tahtoisi mitään ilmaista juorulle ja lörpöttelijälle. Mutta jos jotakuta pidetään salaperäisenä, on se jo viittaus hänen ilmitulemiseensa, samoinkuin tiiviimpi ilma imeytyy ohuempaan; ja niinkuin ripissä salaisuuden paljastamista ei tehdä maailmallisessa tarkotuksessa, vaan sydämen keventämiseksi, niin pääsevät salaisuudenpitävät miehet monen sellaisen asian perille. Ihmiset näet mieluummin tyhjentävät mielensä kuin ammentavat sinne asioita. Lyhyesti sanottuna, mysteeriot saavat kiittää olemassaolostaan juuri salaperäisyyttä. Sitäpaitsi, totta puhuen, alastomuus on rumaa sekä henkisessä että ruumiillisessa suhteessa; ja ihmisten tapojen ja toimien arvokkuutta on omansa lisäämään se, että he eivät ole kokonaan avonaisia. Niinkuin esim. suunpieksäjät ja joutilaat ihmiset ovat yleensä turhamielisiä ja jonninjoutavia, sillä se, joka juttelee, mitä tietää, hän myöskin juttelee sellaista, mitä hän ei tiedä. Senvuoksi huomattakoon, että salaperäisyys on sekä viisasta että siveellistä. Ja tähän katsoen on suotava, että ihmisen kasvot jättävät kielelle puheenvuoron, sillä suurta heikkoutta ja itsensä pettämistä on tulla paljastetuksi kasvonilmeittensä kautta, niistä kun näet useinkin päätetään enemmän ja niihin pannaan enemmän painoa kuin sanoihin.

Mitä taas tulee toiseen kohtaan, nim. ulkokultaisuuteen, niin se useinkin suorastaan johtuu salaperäisyyden noudattamisesta asioiden omasta pakosta; niin että sen, joka mielii säilyttää salaisuuksia, täytyy olla jossakin määrin ulkokullattu; sillä ihmiset ovat liian juonikkaita salliakseen jonkun olla täydellisesti tasapainossa, horjumatta puolelle tai toiselle.

He ahdistelevat ihmistä kysymyksillään ja vetävät ja kiskovat häntä siinä määrässä, että hänen on taivuttava puoleen tai toiseen, jollei mieli turvautua naurettavaan vaitioloon; tai jollei hän sitä tee, teeskentele nimittäin, niin he saavat selville hänen vaikenemisensa kautta yhtä paljo kuin jos hän puhuisi. Mitä tulee kaksimielisyyksiin tahi arvoituksellisiin sanamuotoihin, ei niilläkään pitkälle pääse, joten siis kukaan ei voi suojella salaisuuksia harjottamatta jossakin määrin ulkokultaisuutta, mikä on ikäänkuin salaisuuden peite eli verho.

Mutta mitä tulee kolmanteen luokkaan, johon luimme teeskentelyn ja väärät esitykset, niin minä pidän sitä enemmän rikollisena kuin taitavuutena, paitsi milloin se esiintyy suurenmoisissa ja erittäin harvinaisissa asioissa; ja senvuoksi yleinen teeskentelemisen tapa on pahe; joka johtuu joko luontaisesta valheellisuudesta tai pelokkuudesta tahi suurista luonteenvioista, jotka saattavat ihmisen harjottamaan teeskentelyä, muissakin paitsi sellaisissa asioissa, joissa naamarin käyttäminen on välttämätöntä.

Ulkokultaisuuden ja teeskentelemisen kautta voidaan saavuttaa kolmenlaisia etuja: Ensiksi, nukutetaan vastustajat ja yllätetään, sillä se, joka ilmaisee aikomuksensa, hätyyttää vastaansa kaikki ne, jotka niitä vastustavat. Toiseksi saavutetaan sen kautta kunnollisen peräytymisen mahdollisuus, sillä jos ihminen julkisesti julistaa ryhtyvänsä johonkin asiaan, täytyy hänen se viedä läpi, jollei halua luopion nimeä. Ja kolmanneksi, paremmin saadakseen selville toisen aivoitukset ja mielipiteet, sillä sille, joka avaa itsensä, ihmiset eivät mielellään tee samallaista vastapalvelusta, vaan useimmiten antavat hänen puhua suunsa puhtaaksi, itse käyttäen ajatuksen vapautta sananvapauden asemasta. Siksipä onkin erinomaisen sattuva se espanjalainen sananlasku, joka sanoo: ”Puhu valetta, jos tahdot tietää totuuden”, ikäänkuin se, joka osaa oikein teeskennellä, ei koskaan voisi paljastua.

Mutta on niinikään kolme haittaa, mitkä johtuvat ulkokultaisuudesta ja teeskentelystä, ollen tasapainona äskenmainituille eduille. Ensiksikin, ne yleensä kantavat pelkuruuden leimaa, joka on omansa hankaloittamaan kysymyksessä olevan henkilön toimia ja tarkotuksia. Toiseksi, se siinä määrin hämmentää ja sekottaa monien käsitystä, että sellaisetkin, jotka muuten olisivat ryhtyneet yhteistoimintaan kysymyksessä olevan henkilön kanssa, luopuvat hänestä ja hän saa useinkin ypö yksin kulkea teitään päämääriänsä kohti. Kolmanneksi – mikä on kaikkein tärkeintä – se riistää ihmiseltä toiminnan oleellisimman välikappaleen, luottamuksen ja uskon. Ohjesäännöksi kelpaa: avonaisuus julkisissa toimissa ja mielipiteissä; salaperäisyys elämäntavoissa; ulkokultaisuutta, milloin sellainen on paikallaan; sekä taito osata teeskennellä, milloin muita keinoja ei voi käyttää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiiliseinä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onkohan se muuten kovin älykästä toimintaa noin yleisesti, ohittaa ja jättää ihminen selviämään yksin tunteinensa ja tilanteinensa.
        Minusta se on aina ollut lähestulkoon vain kylmyyttä ja välinpitämättömyyttä. Ei älykästä.
        Keinottomuutta on monenlaista. Älykkäälle tunteet ovat uhka.

Eiköhän tossa tarkoitettu ettei noteeraa asioita mistä tuntisi joutuvansa nöyryytetyksi.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Mulle tuli muuten sama mieleen..

Käsittääkseni suurin osa ignooraa nuo jutut..

Tosin onko sekään hyvä?

Ei se välttämättä ole hyvä. Sinun tapauksessani kunnon pieksentä voisi lopettaa vittuilun kerrasta, lopullisesti.

• Anonyymi

Vastauksista huomaa ketkä haluavat nöyryyttää toisia saadakseen itselleen sairaasti paremman olon. Yleiseen aiheeseen kommentoidaan kohdentamalla jotain huonoa itse kirjoittajaan, ei tekstin sisältöön.

• Niinkö?

• Anonyymi

Psykiatrit ainakin ovat ammattinöyryyttäjiä Suomessa. Kyllä kaikenlaista pakkolääkitystä ja pakkokikkaa löytyy ihan rutiinisti. Näitten käsiin kun joutuu, niin se on heihei työelämä ja 10-20 vuotta elämästä. Mielisairauden vuoksi eläkkeelle jääneitten määrä on nelinkertaistunut viimeisen 30 vuoden aikana.

• Tai sitten oma ylpeys estää sen mahdollisuuden, että he olisivatkin oikeassa ja itse väärässä. Ei heidän tarkoitusole ketään kiusata, vaan auttaa elämässä eteenpäin.

• Anonyymi

No kuinka moni niistä eläkeläisistä on eläkkeellä vastentahtoisesti, eikä työkyvyttmyyseläkkeellä olo estä työn tekemistä.

• Sitä ajatuksia, että tuossa ei ollut mitään uutta...Ihmiset ovat enimmäkseen kateellisia pahansuopia narsisteja.. Tässäkin ketjussa on usemapiakin narsisteja(aloittaja mukaanlukien) puhumassa aiheesta ikäänkuin ulkopuolisin silmin:D

• Lisäks sanoisin, että ihmiset ovat sokeita omalle itselleen....Ilmeisesti he ovat täydellisen kykenemättömiä havaitsemaan narsismia itsessään.

-Ihminen voi loukata toista ihmistä esimerkiksi suuremmassa porukassa puheillaan, mutta ei hän siinä hetkessä ajattele, että miltäköhän se tuokin möläytys mahtoikaan tuntua siitä toisesta henkilöstä...Hah hah haa ja heh heh hee..Vitsiä ja leikkiähän se tämä vaan...

• Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

Lisäks sanoisin, että ihmiset ovat sokeita omalle itselleen....Ilmeisesti he ovat täydellisen kykenemättömiä havaitsemaan narsismia itsessään.

-Ihminen voi loukata toista ihmistä esimerkiksi suuremmassa porukassa puheillaan, mutta ei hän siinä hetkessä ajattele, että miltäköhän se tuokin möläytys mahtoikaan tuntua siitä toisesta henkilöstä...Hah hah haa ja heh heh hee..Vitsiä ja leikkiähän se tämä vaan...

Vaivaako herpes kun noin oot kireenä?

xL

• blade83 kirjoitti:

Lisäks sanoisin, että ihmiset ovat sokeita omalle itselleen....Ilmeisesti he ovat täydellisen kykenemättömiä havaitsemaan narsismia itsessään.

Mjaa, kyllä mä aattelen. Mutta rehellisesti, en aina jaksa välittää loukkaantuuko joku siks, ettei ymmärrä kyseistä juttua.

Tahdikkuus ei ole aina hyveeni.😄
        Eikä ajattelemattomuus paheeni..

Mjaa, kyllä mä aattelen. Mutta rehellisesti, en aina jaksa välittää loukkaantuuko joku siks, ettei ymmärrä kyseistä juttua.

No sinua en kylläkään tarkoittanut, enkä näe sinua narsistina sen paremmin kuin telaketjufeministinäkään....
        Voihan se olla ettei nämä muutkaan ole pahoja pohjimmiltaan, vaan ovat vain mukautuneet palstan mulkkuihin, et se narsismi hyökkää sieltä ikäänkuin automaationa ja ajatus on aina mies vs nainen....Ehkäpä ovat jo niin pitkään puolustaneet täällä naiseutta mentaalipotilaiden seurassa...Jopa siinä määrin, et se kosketus omaan naiseuteen on jopa kadotettu....?

• blade83 kirjoitti:

No sinua en kylläkään tarkoittanut, enkä näe sinua narsistina sen paremmin kuin telaketjufeministinäkään....
        Voihan se olla ettei nämä muutkaan ole pahoja pohjimmiltaan, vaan ovat vain mukautuneet palstan mulkkuihin, et se narsismi hyökkää sieltä ikäänkuin automaationa ja ajatus on aina mies vs nainen....Ehkäpä ovat jo niin pitkään puolustaneet täällä naiseutta mentaalipotilaiden seurassa...Jopa siinä määrin, et se kosketus omaan naiseuteen on jopa kadotettu....?

Nojuu mutta on mullakin itseriittoiset hetkeni, hetkeni kun olen ylijyräävä päälle päsmäri. 😃

• Anonyymi

Soot kummanmallinen tyyppi. Käsitykseni sinusta muuttui sormia napsauttamalla. En ole enää riitaa kylvämässä, joten no worries. Minua kiinnostaa tietää mitä minä en ymmärtänyt?

• Anonyymi

Sekin on periaatteessa valinta kokeeko itsensä nöyryytetyksi.

• Anonyymi

Jos tulet nöytyytetyksi, niin käytä nöyryyttäjään armotonta fyysistä väkivaltaa. Ensin pahoinpitelet nöytyyttäjän oikein kunnolla. Jos se ei riitä, niin pahoinpitelet myös nöyryyttäjän puolison ja muut läheiset.

• Anonyymi

Se että käy itkupotkuraivoilemaan on aika kaukana armottomasta fyysisestä väkivallasta. Tollaset ätmit luulevat että kun suuttuvat niin on oksat pois mutta todellisuudessa saavat itse pataan kun ei rahkeet ja taidot riitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se että käy itkupotkuraivoilemaan on aika kaukana armottomasta fyysisestä väkivallasta. Tollaset ätmit luulevat että kun suuttuvat niin on oksat pois mutta todellisuudessa saavat itse pataan kun ei rahkeet ja taidot riitä.

Kerää hampaasi kadulta ja laske montako löytyy. Anteeksi, unohdin ettet osaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerää hampaasi kadulta ja laske montako löytyy. Anteeksi, unohdin ettet osaa.

Niinhän ätmit sen itkupotkuraivoilun jälkeen keräilisi.

• Anonyymi

Nöytyytetty ja nöytyyttäjä :>

• Anonyymi

Nöyryys on ihan posittivinen hyve. Sita ehkä kannaisi meidän kaikkien opetella.
      Nöyryytys..
      Jostain ihmeen syystä ne henkilöt, joiden ei voi edes kuvitella kestävän sitä pienintäkään hetkeä ovat selkeästi yliedustettuna ryhmänä.

• Anonyymi

"ne henkilöt, joiden ei voi edes kuvitella kestävän sitä pienintäkään hetkeä ovat selkeästi yliedustettuna ryhmänä."
        Ovatko he nöyryyttäjinä vai nöyryytettyinä yliedustettuja?

• Anonyymi

Alkoi ihan hyvin, mutta sitten kolumnisti mainitsi yhtäkkiä kansankiihottamisen ja yhdisti nöyryyttämiskulttuurin nousun Trumpiin, Brexitiin ja nationalismin nousuun Italiassa.
      Hyvät palstalaiset, tuossa kolumnissa on teille esimerkki siitä, minkälaista on hyvä propaganda, eli hienovaraista. Tuossa kolumnissa oli sinänsä ihan hyvän psykologisen hömpän sekaan ujutettu taitavasti poliittinen sanoma: EU hyvä, nationalismi paha.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      258
      2810
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      99
      2257
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1960
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1403
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      68
      1384
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1300
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1138
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1120
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      974
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      973
    Aihe