Mimmoisia keskiarvoja teillä tokareissa?

Muistaako joku vielä omia keskiarvojaan peruskoulun todistuksista?

Mikä oli paras ja mikä huonoin?

Mun paras oli muistaakseni 8.2 tai 8.4 ja huonoin 6. jotain..saattoi olla huonompikin ala-asteella, kun oli paljon poissaoloja kuukausittain ja viikottainkin väliin.

105

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      7,4

    • Anonyymi

      8,6.

      AV

      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli päästötodistuksessa ja uskonto oli 10, ei pappia tullut vaikka äiti vähän sitä toivoi.

        https://www.youtube.com/watch?v=0ksB8HS4-Qg

        AV

        Mullakin oli uskonto, ympäristöoppi ja liikunta usein 10. Päästötokarissa tais olla kaikki pudonnut 9.😆


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli päästötodistuksessa ja uskonto oli 10, ei pappia tullut vaikka äiti vähän sitä toivoi.

        https://www.youtube.com/watch?v=0ksB8HS4-Qg

        AV

        Mulla ei ollut päästötodistuksessa uskonnumeroa. Viimeinen minkä siitä aineesta sain oli silti 8. Kirkkoonkuulumattomalle sitä numeroa ei silti annettu lopputodistukseen.

        Liikunta oli yläasteella (yhtä poikkeusta lukuunottamatta) aina 6, vaikka maikka lupasi et jos on tunneilla paikalla ja urheilukamppeet mukana, saa vähintään seiskan.
        No minä poltin tupakkaa, joten siksi 6. Itse hänellä muuten oli tapana laittaa oppilaat urheilemaan ja lähti itse autolla baariin.
        No tuo maikka on nyt jo R.I.P.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Mulla ei ollut päästötodistuksessa uskonnumeroa. Viimeinen minkä siitä aineesta sain oli silti 8. Kirkkoonkuulumattomalle sitä numeroa ei silti annettu lopputodistukseen.

        Liikunta oli yläasteella (yhtä poikkeusta lukuunottamatta) aina 6, vaikka maikka lupasi et jos on tunneilla paikalla ja urheilukamppeet mukana, saa vähintään seiskan.
        No minä poltin tupakkaa, joten siksi 6. Itse hänellä muuten oli tapana laittaa oppilaat urheilemaan ja lähti itse autolla baariin.
        No tuo maikka on nyt jo R.I.P.

        Mä en ole koko elämäni aikana kuulunut mihinkään seurakuntaan, mutta sain uskonnosta numeron jokaiseen tokariin. Myös päättötodistukseen. Oisko alueellisia eroja?🤔

        Kävin kyllä uskonto
        tunneilla kuten muutkin, vaikka olisin saanut vapautuksen koska vaan.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Mä en ole koko elämäni aikana kuulunut mihinkään seurakuntaan, mutta sain uskonnosta numeron jokaiseen tokariin. Myös päättötodistukseen. Oisko alueellisia eroja?🤔

        Kävin kyllä uskonto
        tunneilla kuten muutkin, vaikka olisin saanut vapautuksen koska vaan.

        Johtui siitä, että otin vapautuksen kun mut erotettiin kirkosta. En siis käynyt ysillä edes uskontotunneilla, vaan pidin vapaatunnit.

        Tää oli mulle ihan periaatteellinen kysymys. Silloin ei vielä ollut korvaavaa et-opetusta, ja uskonnon maikkakin oli tosi nasta tyyppi. Meidän koulussa oli ainoastaan yksi toinen uskonnosta vapautettu, yks Jehovatyttö. Hänenkin kanssa olin ihan hyvä kaveri.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Johtui siitä, että otin vapautuksen kun mut erotettiin kirkosta. En siis käynyt ysillä edes uskontotunneilla, vaan pidin vapaatunnit.

        Tää oli mulle ihan periaatteellinen kysymys. Silloin ei vielä ollut korvaavaa et-opetusta, ja uskonnon maikkakin oli tosi nasta tyyppi. Meidän koulussa oli ainoastaan yksi toinen uskonnosta vapautettu, yks Jehovatyttö. Hänenkin kanssa olin ihan hyvä kaveri.

        Okei, se selittääkin.😊


    • Anonyymi

      Keskari oli 6,9, siitä huolimatta vähän myöhemmin petrattua olen nyt insinööri.

      • Juu ei mahdotonta ponnistaa, kun joku asia kiinnostaa. Siihin viittii perehtyy.😺


    • Anonyymi

      Peruskoulun ?? Hah hah. En ole ollut missään peruskoulussa. Kävin oppikoulun/lukion. Keskiarvo vaihteli n. 7,0 - 8,2. -----Olen luonnontieteiden kandidaatti. terv. J_S_V

      • Anonyymi

        Voi että kun peruskoulu on hirmuisen hauska vitsi, ainakin jos se hauskuuttaa jotain joka olisi vitsi koko ihminen.


      • No kumminkin.


      • Anonyymi

        Olen niin nuori, että kävin peruskoulua kaksi vuotta kolmen oppikouluvuoden jälkeen. Sitten lukio ja universtaksen opinnot.


      • pitkätukka-68
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen niin nuori, että kävin peruskoulua kaksi vuotta kolmen oppikouluvuoden jälkeen. Sitten lukio ja universtaksen opinnot.

        Olen sit vielä nuorempi, kun kävinkansakoulua vain vuoden. Sen jälkeen se muuttui peruskouluksi.


    • Anonyymi

      valtakunnalla 5. jotain?

      • Ei mulla ole koskaan ollut 5 koska lukematta sai seiskan


      • Sen tiedän seiskaa en katso minää numerona.


      • valtakunta kirjoitti:

        Sen tiedän seiskaa en katso minää numerona.

        Mikä se sitten on?


    • Anonyymi

      Oisko ollu 9.9?

    • Anonyymi

      8,2 oli päättötodistuksen keskiarvo, mikä oli ihan hyvä, koska lintsasin valehtelematta puolet koko kouluvuodesta.

    • Anonyymi

      Yläasteen kun lopetin niin oli 9.1 keskari. Huonoin oli 4.0 nelosluokalla, jäin myös luokalle silloin ja en kylläkään käynyt nelosluokkaa kun 3 kk ajan. Oli kotona vaikeaa , vanhemmat oli juoppoja ja olivat joskus viikonkin pois kotona jossain ja jättivät minut yksin kotiin veljeni kanssa. Piti selviytyä yksin, varastelimme kaupasta ruokaa koska meidän vanhemmat eivät ostaneet meille ruokaa.

      • Mäkin sain ehdot kolmannella luokalla, mutta vanhemmat päätti et käyn uudelleen sen kolmannen luokan. Ja ihan hyvä päätös. Pääsin ikävästä opesta eroon, uusi ope Soili oli aivan ihana ja symppis. Numerot lähti nousuun ja kun koulupelko väistyi alkoi ihan uudenlainen elämä muutenkin. :)


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Mäkin sain ehdot kolmannella luokalla, mutta vanhemmat päätti et käyn uudelleen sen kolmannen luokan. Ja ihan hyvä päätös. Pääsin ikävästä opesta eroon, uusi ope Soili oli aivan ihana ja symppis. Numerot lähti nousuun ja kun koulupelko väistyi alkoi ihan uudenlainen elämä muutenkin. :)

        Noi on muuten ongelmia jos ope on kuspää. Itselläni tuo kävi äidinkielenmaikan kans.
        Huomasin eron ainekirjoituksessa, kun hän oli äitiyslomalla. Sijaiset diggas mun pakinoista (juu ei niitä satuja sentään joita pojat yleensä kirjoittivat) , mut sen Oikean opettajan mielestä mun ois pitänyt kirjoittaa tylsiä asiatekstejä kun en muka pakinoita muka tarvitse. Uskoin häntä ja menetin kirjoittamisen halun. Faija silti elätti itsensä koko ikänsä lähinnä pakinoista (toki muitakin toimittajan töitä tehden).

        Konekirjoitus mulla muuten oli kymppi. Siks **tuttaakin kirjoittaa tällaselle **tun tabletilla kun pitää koko ajan miettiä mistä kohtaa painaa, ja kone automaatti"korjaa" kaiken vääräksi. Meillä oli kunnon vanhanajan Adlerit koulussa.


      • Jäi eilen viestini kesken, kun piti sännätä muualle irl. Mutta ikävää tuo mitä kerrot perheestäsi. Kurjaa mitä ootte joutuneet käymään läpi.😢

        Mun porukatkin oli aika kovia hummaamaan, isä etenkin. Joskus jätti mut yksin kotiin ja lähti naapuriin tai jopa kuppilaan juomaan. Ne oletti et mä nukun kiltisti kotona. Mut lähdin joskus hortoilemaan ja etsimään niitä. En muista olinko ees koulussa vielä, kun käppäilin yksin kesäyönä sen kapakan luo jossa joskus tiesin niiden käyneen.

        Lahdessa asuttiin ja melko pitkän matkan tallustin, enhän mä sinne baariin päässyt mutta oletin et porukat näkis mut ikkunasta. Neppailin siinä pihalla aikani ja kun ei ketään näkynyt tulevan ulos mua kattomaan, läksin kävelee takas kotiin.

        Itku kurkussa mietin miksei ne tuu kotiin, kun mulla on ikävä ja nälkä. En ollut lapsena mikään hyvä syömään mitään. Elin tyyliin hedelmillä ja kasviksilla. Lämpöiset ruoat etoi..

        Oli niitä iltoja useampia, kun olin yksin kotona. Välillä migreenikin yllätti, sitte piti vaan hakea pesuvati ja mennä maate oksentelee ja lepää. Oottaa koska joku tulee kotiin. Sit ne saattoi riidellä kun sudet tullessaan.

        Välillä isä löikin äitiä, harvoin mutta henkistä vittuilua sitten sitäkin enemmän.

        Kerran heitti huonekaluja parvekkeelta alas ja äitikin oli hilkulla lentää, mut joku järki käväs päässä. Riidat oli kyllä kauheita, sillon kun niitä oli.

        Onneks äiti viihty enempi kotona, mutta ei se mun kanssa seurustellut. Ittekseen sain olla ja puuhata. Oli aina jotain muuta...

        Sitte kun muutettiin Lahdesta pois, porukat jitenkin järkiinty ja keskitty enemmän ns. normaaliin perhe elämään.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Noi on muuten ongelmia jos ope on kuspää. Itselläni tuo kävi äidinkielenmaikan kans.
        Huomasin eron ainekirjoituksessa, kun hän oli äitiyslomalla. Sijaiset diggas mun pakinoista (juu ei niitä satuja sentään joita pojat yleensä kirjoittivat) , mut sen Oikean opettajan mielestä mun ois pitänyt kirjoittaa tylsiä asiatekstejä kun en muka pakinoita muka tarvitse. Uskoin häntä ja menetin kirjoittamisen halun. Faija silti elätti itsensä koko ikänsä lähinnä pakinoista (toki muitakin toimittajan töitä tehden).

        Konekirjoitus mulla muuten oli kymppi. Siks **tuttaakin kirjoittaa tällaselle **tun tabletilla kun pitää koko ajan miettiä mistä kohtaa painaa, ja kone automaatti"korjaa" kaiken vääräksi. Meillä oli kunnon vanhanajan Adlerit koulussa.

        Juu, opettajalla on melko iso rooli siinä miten sen tunnit kiinnostaa. Ja miten opitaan.

        Mäkin kävin 7-9 lk. konekirjoitusta. Tykkäsin.

        Hipaisunäppäimet on mulle vaikeet. Menee mihi menee välillä..


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Juu, opettajalla on melko iso rooli siinä miten sen tunnit kiinnostaa. Ja miten opitaan.

        Mäkin kävin 7-9 lk. konekirjoitusta. Tykkäsin.

        Hipaisunäppäimet on mulle vaikeet. Menee mihi menee välillä..

        Mulle oli jo vaikeeta se kun menin konekirjoituskilpailuun, ja siellä olikin sähkökirjoituskoneet. En ollut koskaan edes nähnyt sellaista, saatikka et oisin koskenut.
        Tulin silti kolmanneksi.

        Maikkojen rooli on tosiaan iso. Tietysti jos tykkää jostain aineesta, niin siitä tykkää vaikka vituttaiskin et maikka dissaa, ja sit tulee huonoja numeroita. Mut miten niistä numeroista niin kiinnostunut ollutkaan. Ja vastaavasti jokin ei niin kiinnostava aine voi olla kivakin jos maikka on innostava.

        Tai sit voi käydä teinipojan hormoonihuuruissa näin: https://m.youtube.com/watch?v=rLPGgRVW1Dw

        Mulla noin kävi vähän sekä matikan että etenkin suomen matkan kans (molemmat sijaisia).


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Mulle oli jo vaikeeta se kun menin konekirjoituskilpailuun, ja siellä olikin sähkökirjoituskoneet. En ollut koskaan edes nähnyt sellaista, saatikka et oisin koskenut.
        Tulin silti kolmanneksi.

        Maikkojen rooli on tosiaan iso. Tietysti jos tykkää jostain aineesta, niin siitä tykkää vaikka vituttaiskin et maikka dissaa, ja sit tulee huonoja numeroita. Mut miten niistä numeroista niin kiinnostunut ollutkaan. Ja vastaavasti jokin ei niin kiinnostava aine voi olla kivakin jos maikka on innostava.

        Tai sit voi käydä teinipojan hormoonihuuruissa näin: https://m.youtube.com/watch?v=rLPGgRVW1Dw

        Mulla noin kävi vähän sekä matikan että etenkin suomen matkan kans (molemmat sijaisia).

        Jestas onko semmosiakin pidetty, kun kirjoituskonekilpailuja?!

        Meill oli valinnaisena jo atk:kin mutten emmä halunnut sitä opiskella.

        Niinpä, mua kiinnosti historia yläasteella hirveesti, mutta luokalla oli pari mölyapinaa ja pelleä, jotka pilas kaikki hissan tunnit kiusaamalla opettajaa. Ja samalla meitä muita, jotka olis halunnut tunneilla opiskella ja kuullakin jotain. Nää kaverit pyyhki opettajalla taulua yms. :(

        Open aika meni niiden pari juntin ojentamiseen ja lopulta se lähti kesken tunnin luokasta pois, tunnit jäi kesken.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Jestas onko semmosiakin pidetty, kun kirjoituskonekilpailuja?!

        Meill oli valinnaisena jo atk:kin mutten emmä halunnut sitä opiskella.

        Niinpä, mua kiinnosti historia yläasteella hirveesti, mutta luokalla oli pari mölyapinaa ja pelleä, jotka pilas kaikki hissan tunnit kiusaamalla opettajaa. Ja samalla meitä muita, jotka olis halunnut tunneilla opiskella ja kuullakin jotain. Nää kaverit pyyhki opettajalla taulua yms. :(

        Open aika meni niiden pari juntin ojentamiseen ja lopulta se lähti kesken tunnin luokasta pois, tunnit jäi kesken.

        Meillä ei mitään atk:ta ees ollu, ku meidän koulu oli manuaaliajassa. Amiksessa sit oli, jotain **tun basiciaki vain. SIelläkään olio-ohjelmonnista ei sanaakaan, vaikka se nyt on järkevän ohjelmoinnin perusta. Ihan ite sitäkin opetellut.


      • Abrakadabra
        pitkätukka-68 kirjoitti:

        Meillä ei mitään atk:ta ees ollu, ku meidän koulu oli manuaaliajassa. Amiksessa sit oli, jotain **tun basiciaki vain. SIelläkään olio-ohjelmonnista ei sanaakaan, vaikka se nyt on järkevän ohjelmoinnin perusta. Ihan ite sitäkin opetellut.

        Nääkin oli niitä pöydän kokoisia koneita. Muista, kun koulu hehkutti, nyt meillä on uusinta uutta. Atk! Sellasia maasto beigen värisissä kuorissa olevia näyttöjä, mitkä valehtelematta täytti pöydän ja näyttö välkkyi.🤣


    • Anonyymi

      8,5 oli päästötodistuksessa. 8.0-8,5 välillä meni koko peruskoulu. Lukiossa 7,9-8,1. Aikalailla lukematta ja tuurilla menin.

      • Koulussa mäkin 1994-1996 käytin atk:ta jo enemmän. Sitä ennen olin viestintälukiossa, siellä oli atk luokka käytössä.

        Mut kotona vasta exän myötä, 2003 vuodesta opettelin ja kiinnostuin enempi koko laitteesta. Sitä ennen vierastin koko atk systeemiä.

        Ja oon edelleen sitä mieltä ettei kaikkea pidä jättää, siirtää atk:n varaan. Kaikesta manuaalisesta ei pidä luopua. Kun koneet tilttaa, tulee hätä käpälään ja kaikki " tieto" kirjanpito loistaa poissaolollaan.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Koulussa mäkin 1994-1996 käytin atk:ta jo enemmän. Sitä ennen olin viestintälukiossa, siellä oli atk luokka käytössä.

        Mut kotona vasta exän myötä, 2003 vuodesta opettelin ja kiinnostuin enempi koko laitteesta. Sitä ennen vierastin koko atk systeemiä.

        Ja oon edelleen sitä mieltä ettei kaikkea pidä jättää, siirtää atk:n varaan. Kaikesta manuaalisesta ei pidä luopua. Kun koneet tilttaa, tulee hätä käpälään ja kaikki " tieto" kirjanpito loistaa poissaolollaan.

        No hups, meni väärään kohtaan.😄👍

        Pitää vissiin laittaa silmälasit päähän.


    • Anonyymi

      Parhaimmillaan ysin pintaan, huonoimmillaan jotain nelosta. Oli aika vaihteleva lapsuus.

    • Ihan ensimmäinen todistus oli huonoin, ka alle kahdeksan. Musiikista 6, matikasta 9, muut siltä väliltä.

      Päättötodistuksessa vähän yli 9. Jotenkin sain musiikkiin ja kuvaamataitoonkin kasia ja ysiä, vaikka en mä kyllä mitään osannut. Liikunnasta oli opettajan kanssa joku sopimus, että tietyn Cooperin testin rajan yrityksestä saan kympin. Olisiko ollut 3100m ja juoksin sitten just sen.

      • Hiku!


      • Men oo muute koskaan Cooperin testiä edes juossut. Jostain syystä meillä ei sitä ollut.


      • Disse kirjoitti:

        Hiku!

        Ei kun hiki siinä tuli. Ja jalat ihan perkeleen hapoille. Ysin olisi varmaan saanut sitten kävelemälläkin koska kai siihen numeroon muutkin asiat vaikuttaa kuin hapenottokyky ja juoksuaskeleen keveys.


      • scrg kirjoitti:

        Ei kun hiki siinä tuli. Ja jalat ihan perkeleen hapoille. Ysin olisi varmaan saanut sitten kävelemälläkin koska kai siihen numeroon muutkin asiat vaikuttaa kuin hapenottokyky ja juoksuaskeleen keveys.

        No mä uin kympin arvoisesti uinticoopperissa siinä en ainakaan huomannut hikeä...


    • Peruskoulussa oli keskiarvo yläasteen viimeisellä jotain vähän alle seitsemän luokkaa muistaakseni.

    • Mie oon niin luuseri, et oli vaan kai jotain seiskan päälle. Mua kiinnosti koulua enempi soittaminen, kaverit ja tytöt. Kaikki pakolliset lukuaineet silti vähintään 7, enkä ehtoja koskaan saanut.

      Tähän nyt pitää lisätä ettei ainakaan kiinnostanut opettajien miellytämisenhalu. Yllättävää lienee, et mun yläasteen tyttöystävä oli luokan hikipinko, lakinainen nykyään.

    • Mulla huonoin oli kai 6,5 ja paras 7,3. Ei oikein ollut mun juttu toi koulunkäynti. Viipotin kaikkea muuta tehdä niin paljon.

      Ilolla olen kyllä nyt seurannut omia muksuja, kun ne vetää hyviä numeroita koulusta. Ei ole tarvinnut patistaa hoitamaan kouluhommat ensin, vaan kumpikin on ymmärtänyt tekevänsä sen itsensä takia muutenkin.

      Sinäänsä mä oon kyllä tyytyväinen omaan elämään, että vaikka tuli toi peruskoulu varsinkin vaan kaivettua nokkaa ja häslättyä muuta, niin nyt on elämä mallillaan. Ei pelkkä koulutus elämää tee, mutta onhan siitä vallattomasti apua kaikenlaiseen. :o)

      • Mun asenne koulussa olikin, et mulle tärkeää oppimisessa ei ole hyvät arvosanat, vaan oppiminen itsessään. Vieläkin jatkan sillä filosofialla, ja opiskelen koko ajan jotain.

        Huonompi puolihan tuossa ideologiassa on se, et sillä ei tule menestyjää, koska miellytämisenhalu ja /tai röyhkeys lienee menestymisen avain.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Mun asenne koulussa olikin, et mulle tärkeää oppimisessa ei ole hyvät arvosanat, vaan oppiminen itsessään. Vieläkin jatkan sillä filosofialla, ja opiskelen koko ajan jotain.

        Huonompi puolihan tuossa ideologiassa on se, et sillä ei tule menestyjää, koska miellytämisenhalu ja /tai röyhkeys lienee menestymisen avain.

        No minullekin on tärkeää sisäistää jokin asia ja tavalla ei niin ole väliä, jos se on tärkeä asia. Elämähän on kokoajan uuden oppimista ja huomaamista.

        Oma elämä kaikkineensa on kyllä paras menestymisen kohde. Jotkut työjutut ei ole niin tärkeitä, kun ne on minusta vaan osa kokonaisuudesta.

        Joku mun kaveri joskus sanoi nasevasti, että työ on vaan köyhyyden välttelyä! :oD


      • Disse kirjoitti:

        No minullekin on tärkeää sisäistää jokin asia ja tavalla ei niin ole väliä, jos se on tärkeä asia. Elämähän on kokoajan uuden oppimista ja huomaamista.

        Oma elämä kaikkineensa on kyllä paras menestymisen kohde. Jotkut työjutut ei ole niin tärkeitä, kun ne on minusta vaan osa kokonaisuudesta.

        Joku mun kaveri joskus sanoi nasevasti, että työ on vaan köyhyyden välttelyä! :oD

        Muistan, et esimerkiksi mun kouluaikanani oli ulkoapänttääminen se tie hyviin numeroihin. Itse yritän sisäistää asiat.

        Tosin kuten aikaisemmin kerroin, ei mulla peruskouluaikana ykkösprioriteetti ollut koulu, vaan soittaminen, tytöt ja juominenkin.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Muistan, et esimerkiksi mun kouluaikanani oli ulkoapänttääminen se tie hyviin numeroihin. Itse yritän sisäistää asiat.

        Tosin kuten aikaisemmin kerroin, ei mulla peruskouluaikana ykkösprioriteetti ollut koulu, vaan soittaminen, tytöt ja juominenkin.

        No mäkin oon niin puupää oikeasti, että en ees ulkoa osannut tankata mitään, vaan olisi pitänyt ymmärtää, tosin mä hiffasin monet asiat vasta jälkeenpäin, mutta parempi kai myöhäänkin kuin ei milloinkaan.

        Itse asiassa nyttenkin tajuan kaikenlaista mun elämässä olevia hyviä juttuja eron jälkeen, vaikka on ne mulla ollut jo suhteenkin aikana. Sitä vaan ei tajua kaikkea tuosta vaan... Pitää ukon tavalla pistää ne tähän puupäähän luuta myöten, että tajuaa. :oD

        Jotenkin tässäkin tulee se, että jokaisen pitäisi keksiä itselleen sopiva tapa oppia. Yhtä ja oikeaa tapaa ei ole ja taas jokaisen oma tapa on kaikista paras omalle kohdalle.


      • Sitä ootellessa, kun muksut aloittaa koulun tahoillaan. Toivottavasti kumpikaan ei perinyt multa migreeniä, nimittäin sen verran elämän riesa se on ettei siinä aivoja raastavassa kivussa paljon skarpata. Hyvä kun aivot sumussa ees tajuu mitään tai pääsee muuten, kun kontaten eteenpäin.

        Kyllä vaan oppiminen käy haastavaksi, kivun ja siitä tulevan syvän väsymyksen myötä.☹️

        Kroonisena kipu vie huomion ihan kaikesta ja vaan makaat kuin kala kuivalla maalla oottaen miten ja koska tää tuska loppuu.

        Ei mikään pikku jomotus tunnu missään. Pystyy hyvin heiluu, mut kunnon migreeni ja caput.

        Muutenhan nuo likat vaikuttaa fiksuilta. Neuvolassa kehuttu et suoriutuu testeistä suit sait. Älykkääksi sanovat hoitajatkin kumpaakin. Isäänsä tulleet. Se teki koulussa tehtäväkirjoja ajan kuluksi valmiiksi, ennen kun opettaja ehti ees sinne saakka.

        Oli tehnyt matikan kirjan yli puolen välin valmiiksi yhtenä iltana, kun ei ollut landella just muutakaan tekemistä. 🤣

        Et jotku on hikateita syntyjään...munlaiset pärjää kiitettävästi sit taas niissä mitkä kiinnostaa ja huonosti niis mitkä ei nappaa yhtään. 😆


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Sitä ootellessa, kun muksut aloittaa koulun tahoillaan. Toivottavasti kumpikaan ei perinyt multa migreeniä, nimittäin sen verran elämän riesa se on ettei siinä aivoja raastavassa kivussa paljon skarpata. Hyvä kun aivot sumussa ees tajuu mitään tai pääsee muuten, kun kontaten eteenpäin.

        Kyllä vaan oppiminen käy haastavaksi, kivun ja siitä tulevan syvän väsymyksen myötä.☹️

        Kroonisena kipu vie huomion ihan kaikesta ja vaan makaat kuin kala kuivalla maalla oottaen miten ja koska tää tuska loppuu.

        Ei mikään pikku jomotus tunnu missään. Pystyy hyvin heiluu, mut kunnon migreeni ja caput.

        Muutenhan nuo likat vaikuttaa fiksuilta. Neuvolassa kehuttu et suoriutuu testeistä suit sait. Älykkääksi sanovat hoitajatkin kumpaakin. Isäänsä tulleet. Se teki koulussa tehtäväkirjoja ajan kuluksi valmiiksi, ennen kun opettaja ehti ees sinne saakka.

        Oli tehnyt matikan kirjan yli puolen välin valmiiksi yhtenä iltana, kun ei ollut landella just muutakaan tekemistä. 🤣

        Et jotku on hikateita syntyjään...munlaiset pärjää kiitettävästi sit taas niissä mitkä kiinnostaa ja huonosti niis mitkä ei nappaa yhtään. 😆

        No migreeni on hanurista.... pikkuserkulla on se horton vielä, mihin ei vissiin oikein mikään auta. 😳
        Migreenikin voi tulla vaikka väärästä purennasta kuulemma. 🤔

        Mä oon samanlainen tollikka kun sä. Ei oikein mikään muu kuin käytännön asiat vaan uppoo nuppiin. Nekin kantapään kautta. 😁


      • Disse kirjoitti:

        No migreeni on hanurista.... pikkuserkulla on se horton vielä, mihin ei vissiin oikein mikään auta. 😳
        Migreenikin voi tulla vaikka väärästä purennasta kuulemma. 🤔

        Mä oon samanlainen tollikka kun sä. Ei oikein mikään muu kuin käytännön asiat vaan uppoo nuppiin. Nekin kantapään kautta. 😁

        Juu hermosärkyä. :)

        Ei mullakaan auttaneet migreenilääkkeet lapsena migreeniin, ihan kun olis pahvia vetänyt. Ei mitään vaikutusta. Kasvot särki, niska ja hartia, kädetkin jopa.

        En soisi edes pahimmalle vihamiehelleni sellaista maanvaivaa. Kipujen yliopoisto on käyty. :/

        Siitä ei vaan anneta numeroita. :'D

        Mua ei edes kiinnosta muu kun käytäntö, kaikki millä ei ole virkaa arjessa ei hirveesti kiinnosta kyllä.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Juu hermosärkyä. :)

        Ei mullakaan auttaneet migreenilääkkeet lapsena migreeniin, ihan kun olis pahvia vetänyt. Ei mitään vaikutusta. Kasvot särki, niska ja hartia, kädetkin jopa.

        En soisi edes pahimmalle vihamiehelleni sellaista maanvaivaa. Kipujen yliopoisto on käyty. :/

        Siitä ei vaan anneta numeroita. :'D

        Mua ei edes kiinnosta muu kun käytäntö, kaikki millä ei ole virkaa arjessa ei hirveesti kiinnosta kyllä.

        Sun pitää anoa höpöheinää siihen särkyyn...pössyttelet sitten kivut pois. :oD

        No mä jos jostain joskus olin kiinnostunut teoriasta, niin varmaan tästä korvien välissä olevasta kummajaisesta... aivojen tuottamasta ajatus/tunnemylläkästä... mutta on tää väliin tämäkin aika tylsää.... Ja ärsyttävää...


      • Disse kirjoitti:

        Sun pitää anoa höpöheinää siihen särkyyn...pössyttelet sitten kivut pois. :oD

        No mä jos jostain joskus olin kiinnostunut teoriasta, niin varmaan tästä korvien välissä olevasta kummajaisesta... aivojen tuottamasta ajatus/tunnemylläkästä... mutta on tää väliin tämäkin aika tylsää.... Ja ärsyttävää...

        Ei mulla enää nykyään ole sellasta, jos olis niin enhän mä olis päivääkään töissä tai edes netissä. :)

        Makaisin sängyssä 24/7.. niin kun lapsena tahto olla. Harvoin on migreeniä enää nykyään tai muitakaan semmosia kipuja mistä kärsin runsaasti lapsena ja nuorena. Näin vahemmiten tulee terveemmäksi. xD

        Kävely vaan särettää jalkateriä...luulen et kengät vaikuttaa eniten. :)

        Psykologiaa opiskelemaan!!!


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Ei mulla enää nykyään ole sellasta, jos olis niin enhän mä olis päivääkään töissä tai edes netissä. :)

        Makaisin sängyssä 24/7.. niin kun lapsena tahto olla. Harvoin on migreeniä enää nykyään tai muitakaan semmosia kipuja mistä kärsin runsaasti lapsena ja nuorena. Näin vahemmiten tulee terveemmäksi. xD

        Kävely vaan särettää jalkateriä...luulen et kengät vaikuttaa eniten. :)

        Psykologiaa opiskelemaan!!!

        No niin varmaan... Ikäviä noi...

        No parane vanheten...kuullostaa vaan hyvältä.... Mummona olet elämäsi iskussa! :oD

        Kengissä ei kannata säästää, varsinkaan työkengissä ja lenkkareissa. :o)

        No ei sentään....ehkä tää kyökkistely riittää...ja sais oikeastaan sekin jo riittää... :oD Harmis kohta tulee sanomaan aamen. :oD


      • Disse kirjoitti:

        No niin varmaan... Ikäviä noi...

        No parane vanheten...kuullostaa vaan hyvältä.... Mummona olet elämäsi iskussa! :oD

        Kengissä ei kannata säästää, varsinkaan työkengissä ja lenkkareissa. :o)

        No ei sentään....ehkä tää kyökkistely riittää...ja sais oikeastaan sekin jo riittää... :oD Harmis kohta tulee sanomaan aamen. :oD

        No hei tikulla silmään kuka vanhoja muistelee..😉


        https://aijaa.com/yWCU66

        Illan köllyköitä.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        No hei tikulla silmään kuka vanhoja muistelee..😉


        https://aijaa.com/yWCU66

        Illan köllyköitä.

        Autsistarallaa!!!😬

        Köllyköitäpä hyvinkin...😝👌


    • Tokareissa? Onko ne jotain tokaluokkalaisten kisoja?

      Jos todistuksista puhut, niin meillä länsisuomessa ne oli torkkareita.

      • Korjaan: Lounais-Suomessa.


      • Spettari se on.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Spettari se on.

        Ihan uus sana mulle.


      • Lahdenseudulla ne on tokareita aka todistuksia.😆


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Lahdenseudulla ne on tokareita aka todistuksia.😆

        Kas kun ei tekareita...

        Kyllä mäkin muistan "torkan" "Paljon sun torkka oli?"


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Kas kun ei tekareita...

        Kyllä mäkin muistan "torkan" "Paljon sun torkka oli?"

        Wanhana wasta on tekarit.😆

        Mummumuttusuuna..torkka on mul iha uus sana.😕


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Wanhana wasta on tekarit.😆

        Mummumuttusuuna..torkka on mul iha uus sana.😕

        Onkohan ne toiset tekarit sit ne tokarit.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Onkohan ne toiset tekarit sit ne tokarit.

        Heh joo. Kuulostaa osuvalta.😄👍


    • Anonyymi

      Yläasteella oli 8-0 keskiarvo. Amiksessa sain pelkkiä kiitettäviä sielllä 5 oli paras numero ja mulla oli vain kaksi ainetta alle viis ja se oli 2 ruotsin kielen numero ja 2 englannin numero 2 eli tyydyttävä arvosana tuli kielistä.

      • Juu, mulla oli kans tuota 5 ja yksi 4 ammattitutkinnossa. Kaikista aineista. 5 vastaa sitä 10. Ja viimesimmässä oli arviointiasteikko 1-3, niin et 3 vastaa 10. Kiitettävää. Tässä tutkinnossa oli yksi 2 ja loput kaikki 3. Eli emmä tyhmä oo niissä jutuissa mihin perehdyn ja kiinnostaa.

        Mut jos ei kiinnosta perehtyä ja funtsia, menee ohi ja kovaa.🤣


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Juu, mulla oli kans tuota 5 ja yksi 4 ammattitutkinnossa. Kaikista aineista. 5 vastaa sitä 10. Ja viimesimmässä oli arviointiasteikko 1-3, niin et 3 vastaa 10. Kiitettävää. Tässä tutkinnossa oli yksi 2 ja loput kaikki 3. Eli emmä tyhmä oo niissä jutuissa mihin perehdyn ja kiinnostaa.

        Mut jos ei kiinnosta perehtyä ja funtsia, menee ohi ja kovaa.🤣

        Ja lähihoitsuna sain 2-5, asteikolla 1-5. Hyväksytty/hylätty. Kipeenä ei jaksa ottaa mitään vastaan, huomaa ison eron kun opiskellut oikein pal sairastavana ja kun harvemmin oireilee...

        Minusta nuo asiat pitäs ottaa koulussa jotenkin huomioon. Sairastava versus terve ja mitkä vaikuttaa aivotyöhön mitkä ei.


    • Peruskoulun päästötodistuksessa taisi olla 8,3 ja lukion päästötodistus taisi olla vähän yli kahdeksan ja puoli.

      Ala-asteella olin kerran luokan priimus jaetusti alle yhdeksän keskiarvolla. Neljännen luokan jälkeen olisi pitänyt olla reilusti kymppejä, jotta olisi ollut pitkälti yli 9 keskiarvolla luokan priimus. Itse olin laiska oppilas. Ei kiinnostanut tehdä koulun eteen paljon töitä, miksi esimerkiksi yleisin englannin arvosanani oli vain 7. Ala-asteen ensimmäisillä luokilla tuli luettua läksyjä, mutta sitten se jäi. Ruotsi ei varsinkaan koulussa kiinnostanut. Englanninkieli alkoi kiinnostamaan vasta lukion jälkeen, kun alkoi englanniksi lukemaan fantasia-romaaneja. Yliopistossa oli englanniksi tenttikirjoja, jotka sai jotekin läpi ymmärtämättä kaikkea.

      • Hiku.😄


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Hiku.😄

        En ollut hiku eli hikipinko. Muuten suuntaan nyt maanantaihin 24.6. suuntautuvalle lomalle sinne "Lappeenrantaan". Lähden kello 18 jälkeen Joensuusta junalla pois. Olen kymmenen päivää lomalla sitten tiistaina 25.6. aloitan tekemään taas töitä. Ehkä kirjoittelen jotakin "lomalla", mutta silloin on aikaa kirjoittella tänne ja leikata ruohoa!


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        En ollut hiku eli hikipinko. Muuten suuntaan nyt maanantaihin 24.6. suuntautuvalle lomalle sinne "Lappeenrantaan". Lähden kello 18 jälkeen Joensuusta junalla pois. Olen kymmenen päivää lomalla sitten tiistaina 25.6. aloitan tekemään taas töitä. Ehkä kirjoittelen jotakin "lomalla", mutta silloin on aikaa kirjoittella tänne ja leikata ruohoa!

        Hyvää lomaa!!! Mä kun pääsen lomalle, mä aion olla pois palstaltakin ja keskittyä vain ja ainoastaan irl perheeseen ja sukulaisiini. :)

        Tietokone saa olla joka muodossa pois, ellei nyt laskuja ole pakko jo maksaa. :)


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Hyvää lomaa!!! Mä kun pääsen lomalle, mä aion olla pois palstaltakin ja keskittyä vain ja ainoastaan irl perheeseen ja sukulaisiini. :)

        Tietokone saa olla joka muodossa pois, ellei nyt laskuja ole pakko jo maksaa. :)

        Abrakadabra: "Tietokone saa olla joka muodossa pois, ellei nyt laskuja ole pakko jo maksaa. :) "

        Minä taidan pelailla vähän, joten tarvitsen tietokonetta. Laskuja minulla ei ole maksettavana 24.6. asti. Maksoin eilen huomiseksi erääntyvän laskun, joten laskuista ei tarvitse huolehtia. :) Tietokonetta tarvitsen myös tänne kirjoittamiseen. Minusta tietsikalla on parempi tänne kirjoittaa kuin puhelimella.

        Milloinka sinulla se ihana loma alkoi ja miten pitkään se kestää? Harmi, jos olet kokonaan loma-ajan pois täältä palstoilta, mutta ehkä lapset pitävät tästä ratkaisusta. Lisäksi lomasta voi saada enemmän irti, jos ei roiku netissä?


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        Abrakadabra: "Tietokone saa olla joka muodossa pois, ellei nyt laskuja ole pakko jo maksaa. :) "

        Minä taidan pelailla vähän, joten tarvitsen tietokonetta. Laskuja minulla ei ole maksettavana 24.6. asti. Maksoin eilen huomiseksi erääntyvän laskun, joten laskuista ei tarvitse huolehtia. :) Tietokonetta tarvitsen myös tänne kirjoittamiseen. Minusta tietsikalla on parempi tänne kirjoittaa kuin puhelimella.

        Milloinka sinulla se ihana loma alkoi ja miten pitkään se kestää? Harmi, jos olet kokonaan loma-ajan pois täältä palstoilta, mutta ehkä lapset pitävät tästä ratkaisusta. Lisäksi lomasta voi saada enemmän irti, jos ei roiku netissä?

        Mäkin tykkään läppärillä kirjotella, kännykällä on niin vaivalloista. Menee aina hipoessa mehtään. :)

        Heinäkuussa on lomaa, mutta loman pituus on arvoitus. Oletan että 2 viikkoa...huomio huomio, oletan. Jos tulee kentällä sairastumisia saattaa häly käydä...mä oon heittopussina. :)

        Lapset tykkää ja isäntäkin ja minä ittekin. Pidemmät lomat ei ole enää itsestäänselvyys, kuten koulussa ja kotiäitinä. Niinpä haluan pyhittää vapaani jatkossa lapsille. Myös viikonloput. Elikkä ihan hirmusti en jatkossa täällä hengaile.

        Juu, ei netissä roikkuminen tunnu nyt tärkeälle. Lomalla nautitaan rakkaista ihmisistä. :)

        Nyt tuli isäntä kotiin joten mie mään. :D palataan!


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Mäkin tykkään läppärillä kirjotella, kännykällä on niin vaivalloista. Menee aina hipoessa mehtään. :)

        Heinäkuussa on lomaa, mutta loman pituus on arvoitus. Oletan että 2 viikkoa...huomio huomio, oletan. Jos tulee kentällä sairastumisia saattaa häly käydä...mä oon heittopussina. :)

        Lapset tykkää ja isäntäkin ja minä ittekin. Pidemmät lomat ei ole enää itsestäänselvyys, kuten koulussa ja kotiäitinä. Niinpä haluan pyhittää vapaani jatkossa lapsille. Myös viikonloput. Elikkä ihan hirmusti en jatkossa täällä hengaile.

        Juu, ei netissä roikkuminen tunnu nyt tärkeälle. Lomalla nautitaan rakkaista ihmisistä. :)

        Nyt tuli isäntä kotiin joten mie mään. :D palataan!

        Palaillaan. Kirjoittelen hankalasti puhelimella Joensuun rautatieasemalla. Törmätään.


    • Lukuaineet yli ysin. Kaikki aineet alle ysin..heh. Musiikki se vitonen.

      Lisäksi mun aikana oli peruskoulussa kokeilu, jolloin kielissä ja matematiikassa sai valita joko suppean, keskitason tai laajan oppimäärä. Se lopetettiin, kun havaittiin, että pojat valikoituivat suppeille kursseille ja tytöt laajoille kursseille. Olisi pitänyt valita keskitaso, niin olis saanu ysien sijaan kymppejä. Vaikka mitä väliä sillä nyt on..😂

      • Peruskoulussa musiikki oli minulla 9 ja kuvis 10. Miten onnistuit hankkimaan musiikista vitosen?

        Tuo kuvailemasi taisi olla voimassa vain hetken peruskoulussa. Muistaakseni 1971 syntyneen ikäluokan myötä ei enää valittu tasokursseja kielissä. Matematiikassa lukiossa oli vielä pitkä ja lyhyt matematiikka niin kuin nykyisin. Luin jostain tuosta järjestelmästä, että oikeisto halusi säilyttää kansakoulu-oppikoulujaon vielä peruskoulun tulon myötä. Suppeat kurssit olivat kuin kansakoulua ja niistä ei päässyt oppikoulun viimeisille luokille eli lukioon?


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        Peruskoulussa musiikki oli minulla 9 ja kuvis 10. Miten onnistuit hankkimaan musiikista vitosen?

        Tuo kuvailemasi taisi olla voimassa vain hetken peruskoulussa. Muistaakseni 1971 syntyneen ikäluokan myötä ei enää valittu tasokursseja kielissä. Matematiikassa lukiossa oli vielä pitkä ja lyhyt matematiikka niin kuin nykyisin. Luin jostain tuosta järjestelmästä, että oikeisto halusi säilyttää kansakoulu-oppikoulujaon vielä peruskoulun tulon myötä. Suppeat kurssit olivat kuin kansakoulua ja niistä ei päässyt oppikoulun viimeisille luokille eli lukioon?

        "Vuoden 1985 uudistus, jossa jätettiin pois tasokurssit, oli yksi syy nykyiseen tilanteeseen. Uudistusta markkinoitiin sillä, että kaikille on taattava "lukiokelpoisuus". Kun lahjakkaat pojat, ryökäleet, valitsivat niitä helpoimpia tasokursseja. Järjestelmä ei siis ollut tasapuolinen eikä demokraattinen. Paljon siinä olikin korjattavaa. Mutta miksi ei voitu poistaa huonoja puolia ja jättää jäljelle hyviä? Opettajilta kyselemällä olisi saatu tieto karsittavista ja säilytettävistä."

        https://matematiikkalehtisolmu.fi/2005/erik/JuhaN.html

        Eli tuon mukaan wwwuuw vai mikä hän oli on oikeassa poikien suhteen. Muistamani 1971 ikäluokka taitaa olla vähän myöhäisempi eli 1972? Joka tapauksessa itse olin vielä peruskoulussa, kun systeemi oli poistunut.


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        Peruskoulussa musiikki oli minulla 9 ja kuvis 10. Miten onnistuit hankkimaan musiikista vitosen?

        Tuo kuvailemasi taisi olla voimassa vain hetken peruskoulussa. Muistaakseni 1971 syntyneen ikäluokan myötä ei enää valittu tasokursseja kielissä. Matematiikassa lukiossa oli vielä pitkä ja lyhyt matematiikka niin kuin nykyisin. Luin jostain tuosta järjestelmästä, että oikeisto halusi säilyttää kansakoulu-oppikoulujaon vielä peruskoulun tulon myötä. Suppeat kurssit olivat kuin kansakoulua ja niistä ei päässyt oppikoulun viimeisille luokille eli lukioon?

        Sain vitosen kun mielummin nukuin sen aamun pidempään kun musiikkitunti oli. Protestoin, kun en saanut mun lauluääneen perustuvaa seiskaa nostettua. En vaikka teoriakokeesta sain kympin..he.

        Mä en ole käynyt kansakoulua. Yläasteella oli sitten noi tasokurssit.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Sain vitosen kun mielummin nukuin sen aamun pidempään kun musiikkitunti oli. Protestoin, kun en saanut mun lauluääneen perustuvaa seiskaa nostettua. En vaikka teoriakokeesta sain kympin..he.

        Mä en ole käynyt kansakoulua. Yläasteella oli sitten noi tasokurssit.

        Ne olivat peruskoulu-uudistuksen jatkoa. Muistaakseni Kokoomus halusi säilyttää vanhasta rakenteen peruskouluun - niinpä sen takia tuli tasokurssit. Supealta kurssilta eli kuin kansakoulusta ei päässyt lukioon. Keskikurssilta pääsi lukioon ja toiselle asteelle. Laajat kurssit yrittivät teroittaa kunnon porvareitten lahjakkaita oppilaita oppikoulun tapaan, jossa pääasisassa duunareitten lapset oli oppikoulusta osin karsittu pois. Demarit ja vasemmistolaiset halusivat päästä eroon tästä oppikoulun jäänteestä, mikä poistettiin sitten 1985 eli silloin, kun sinä ilmeisesti menit peruskoulusta lukioon vuonna 1969 syntyneenä. Minun serkkupoikani on syntynyt samana vuonna kuin sinä - hänestä muistan nämä tasokurssit. Anssi Kelan 1972 ikäluokka aloitti syksyllä yläasteen vuonna 1985 ja heillä niitä tasokursseja ei enää ollut!

        Laitetaan sen kunniaksi soimaan Kelan "1972"!

        https://www.youtube.com/watch?v=A8Yahj2fUgA


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        Ne olivat peruskoulu-uudistuksen jatkoa. Muistaakseni Kokoomus halusi säilyttää vanhasta rakenteen peruskouluun - niinpä sen takia tuli tasokurssit. Supealta kurssilta eli kuin kansakoulusta ei päässyt lukioon. Keskikurssilta pääsi lukioon ja toiselle asteelle. Laajat kurssit yrittivät teroittaa kunnon porvareitten lahjakkaita oppilaita oppikoulun tapaan, jossa pääasisassa duunareitten lapset oli oppikoulusta osin karsittu pois. Demarit ja vasemmistolaiset halusivat päästä eroon tästä oppikoulun jäänteestä, mikä poistettiin sitten 1985 eli silloin, kun sinä ilmeisesti menit peruskoulusta lukioon vuonna 1969 syntyneenä. Minun serkkupoikani on syntynyt samana vuonna kuin sinä - hänestä muistan nämä tasokurssit. Anssi Kelan 1972 ikäluokka aloitti syksyllä yläasteen vuonna 1985 ja heillä niitä tasokursseja ei enää ollut!

        Laitetaan sen kunniaksi soimaan Kelan "1972"!

        https://www.youtube.com/watch?v=A8Yahj2fUgA

        Hassua. Jostain syystä luulin että Anssi Kela olis mua paljon vanhempi...😂


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Hassua. Jostain syystä luulin että Anssi Kela olis mua paljon vanhempi...😂

        Johtunee siitä kun itse sitä nuorena kuunteli.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Hassua. Jostain syystä luulin että Anssi Kela olis mua paljon vanhempi...😂

        Anssi tuli noin 29-vuotiaana pinnalle. Joten hän oli jossain määrin vanha silloin. Ei teillä ole kuin kolme vuotta ikäeroa, joten hänet voi kokea vanhemmaksi?


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        Anssi tuli noin 29-vuotiaana pinnalle. Joten hän oli jossain määrin vanha silloin. Ei teillä ole kuin kolme vuotta ikäeroa, joten hänet voi kokea vanhemmaksi?

        Mä taidan muistan Anssin jo ennen sen suursuosiota...


      • Anonyymi

        Koulussa pärjäsit, mutta kommenttiesi perusteella olet tyhmä kuin saapas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulussa pärjäsit, mutta kommenttiesi perusteella olet tyhmä kuin saapas.

        Jos ei ole mitään järkeviä kommentteja, voi jättää kommentoimattakin. Ei ole pakko kommentoida vain saadakseen jotain sanottua, jos ei oikeasti aivot riitä osallistumaan keskusteluun muutoin kuin herjaamalla. Luultavasti et kykenisi osallistumaan esimerkiksi avaruuskeskusteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole mitään järkeviä kommentteja, voi jättää kommentoimattakin. Ei ole pakko kommentoida vain saadakseen jotain sanottua, jos ei oikeasti aivot riitä osallistumaan keskusteluun muutoin kuin herjaamalla. Luultavasti et kykenisi osallistumaan esimerkiksi avaruuskeskusteluun.

        Tarkennus: tämä viesti oli siis tarkoitettu Wwuwuwille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennus: tämä viesti oli siis tarkoitettu Wwuwuwille.

        Ei vaan sinulle, vohveli vastasi sentään aloituksen aiheeseen. Itse et. Et kehtaa, koska oma keskiarvosi oli 5,1.


    • Anonyymi

      Antoivat armosta 5,6 keskiarvon.
      Olivat onnellisia kun pääsivät eroon.
      9.luokka olisi pitänyt käydä uudestaan.

    • Anonyymi

      Kun vuonna 73 lopetin peruskoulun, Meillä lapissa se muuttui 3 vuotta aiemmin kansakoulusta. Niin keskiarvo oli 6,7 . Lähin ammattikouluun. Menestyin hyvin.Armeija hyvä.Lähtö uudestaan , sitten hoitokouluun. Keskitason oppilas.Työssä olin hyvä. Nyt eläkkeellä eikä koskaan työttömänä.En ole teoreetikko enkä pänttääjä vaikka en tyhmä olekaan. Just eläkkeelle ja tyytyväisenä.1500 netto ei ole paljon mutta talot ja mökit hankittu ja maksettu.Pärjään ihan hyvin. Keskiarvot koulussa ei kerro kaikkea ihmisestä.

      • Puhut aivan asiaa, olen samaa mieltä. Numerot ei todellakaan kerro ihmisestä kaikkea, jos juuri mitään. Joku muuhan sinut arvioi.

        Käytännössä pärjää ja elämässä selvii eteenpäin on minusta kaikki tärkeintä. Vaikka numeroita kuinka tarviikin jatkokoulutuksiin ja joskus jopa työllistymiseenkin, mutta elämä on niin paljon muutakin kuin arvosanoja. :)

        Ihminen saa olla iloinen, jos on katto päänsä päällä, ruokaa massussa ja rakkaita rinnalla. Lopuviimeksi onni on aivan perusasioita ei mitään suurta tai ihmeellistä taikuutta vaativaa. :)


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Puhut aivan asiaa, olen samaa mieltä. Numerot ei todellakaan kerro ihmisestä kaikkea, jos juuri mitään. Joku muuhan sinut arvioi.

        Käytännössä pärjää ja elämässä selvii eteenpäin on minusta kaikki tärkeintä. Vaikka numeroita kuinka tarviikin jatkokoulutuksiin ja joskus jopa työllistymiseenkin, mutta elämä on niin paljon muutakin kuin arvosanoja. :)

        Ihminen saa olla iloinen, jos on katto päänsä päällä, ruokaa massussa ja rakkaita rinnalla. Lopuviimeksi onni on aivan perusasioita ei mitään suurta tai ihmeellistä taikuutta vaativaa. :)

        Tuo oli kivasti sanottu, Siitä pekku. Hyvää viikonloppua!


      • kiva.nähdä kirjoitti:

        Tuo oli kivasti sanottu, Siitä pekku. Hyvää viikonloppua!

        Se on sellainen " kokemusperäinen" heitto, vaikka saisi kaikenlaista hienoa ja rahalla ostettavaa sälää, niin en koe onnentunteita niistä.

        Ne on hetken ilahdutuksia, mut kurjuus tuntuu tulevan kun ei oo ruokaa ja nälkä kurnii suolissa ( köyhyys ja nälkä koettu), vaikka ois kuinka hieno talo muttei se aina tunnu kodille. Joku vähemmän hieno paikka voi tuntua kodille. Samoten yksinäisyys rakkaudessa voi olla kolkkoa ja vaikuttaa kaikkeen jäätävyydellään.

        Niinpä ees yks rakas ja tärkeä olento voi olla mittaamattoman arvokas ja kyetä olemassaolollaan jo pitämään sydämen sykkimässä ja ihmisen onnellisena.

        Hyvää viikonloppua!😛


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Se on sellainen " kokemusperäinen" heitto, vaikka saisi kaikenlaista hienoa ja rahalla ostettavaa sälää, niin en koe onnentunteita niistä.

        Ne on hetken ilahdutuksia, mut kurjuus tuntuu tulevan kun ei oo ruokaa ja nälkä kurnii suolissa ( köyhyys ja nälkä koettu), vaikka ois kuinka hieno talo muttei se aina tunnu kodille. Joku vähemmän hieno paikka voi tuntua kodille. Samoten yksinäisyys rakkaudessa voi olla kolkkoa ja vaikuttaa kaikkeen jäätävyydellään.

        Niinpä ees yks rakas ja tärkeä olento voi olla mittaamattoman arvokas ja kyetä olemassaolollaan jo pitämään sydämen sykkimässä ja ihmisen onnellisena.

        Hyvää viikonloppua!😛

        Perusjutut elämässä ne tärkeimmät on, ei arvosanat tai keskiarvot. Itselläni oli lukion todistuksessa kolme kymppiä yhdessä kohti peräkkäin. Lisäksi sain filosofiasta kymppin lukiosta. Jotakin iloa nekin toi, mutta keskiarvo pysyi alle ysissä, joten muilla hakijoilla oli monesti kouluun paremmat lähtöpisteet. Opiskeluun haittaessa keskiarvoilla on merkitystä, mutta ei sen jälkeen.


    • Anonyymi

      Minulla oli 7.4 keskiarvo yläasteella, huonoin oli 6.5, ei minua opiskelu kovin paljon kiinnostanut. Tykkäsin urheilla enemmän pelasinkin mittavan uran jalkapalloa ja salibandya. Olin sitten paperitehtaalla kesätöissä ja sain vakipaikan kesän jälkeen ja palkka oli 2700 verojen jälkeen, olin todella tyytyväinen ja palkka nousi 3500 euroon viimeiset 4 vuotta ja sitten 10 vuoden jälkeen paperitehdas lopetettin.

    • 7-8 keskiarvolla kahlannut alusta loppuun. Päästötodistus 7.6. Ihan hyvin siihen nähden että lähinnä kelluskelin siellä massan mukana. Tärkein oppi tuli ehkä päätösjuhlassa kun uskonnon opettaja totesi puheessaan tyyliin; ihmisen arvoa ei mitata todistusten numeroilla eikä muillakaan saavutuksilla vaan ihminen itsessään on arvokas.

      • Fiksuja sanoja opettajalta ja sinulta. Joskin käytännössä tuntuis ihmiset arvottavan toisia juurikin saavutusten kautta. Mistäpä muustakaan ylipäänsä kilpailu olisi lähtöisin.

        Pitää olla enemmän, parempi etc. näyttääkseen menestyvän ja pääsevän aitiopaikoille. Itse ihminen unohtuu hyvin usein kaiken anteeksi ilmaisuni, mutta paskan jalkoihin. Kaiken keksityn millä mittailla paremmuutta ja pärjäämistä.


        Olishan tuo hienoa, jos ihmisarvo olis automaatio kaikille ja kaikkialla.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Fiksuja sanoja opettajalta ja sinulta. Joskin käytännössä tuntuis ihmiset arvottavan toisia juurikin saavutusten kautta. Mistäpä muustakaan ylipäänsä kilpailu olisi lähtöisin.

        Pitää olla enemmän, parempi etc. näyttääkseen menestyvän ja pääsevän aitiopaikoille. Itse ihminen unohtuu hyvin usein kaiken anteeksi ilmaisuni, mutta paskan jalkoihin. Kaiken keksityn millä mittailla paremmuutta ja pärjäämistä.


        Olishan tuo hienoa, jos ihmisarvo olis automaatio kaikille ja kaikkialla.

        Eikä nyt siks että ihminen olis hienompi otus, kun joku muu otus. Vaan siksi et jokainen syntynyt ihminen on myös tunteva otus. Jolla on elämä.


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Eikä nyt siks että ihminen olis hienompi otus, kun joku muu otus. Vaan siksi et jokainen syntynyt ihminen on myös tunteva otus. Jolla on elämä.

        Miksi et sitten ole käyttäytynyt oikein kuin kirjoitat?


      • Abrakadabra kirjoitti:

        Fiksuja sanoja opettajalta ja sinulta. Joskin käytännössä tuntuis ihmiset arvottavan toisia juurikin saavutusten kautta. Mistäpä muustakaan ylipäänsä kilpailu olisi lähtöisin.

        Pitää olla enemmän, parempi etc. näyttääkseen menestyvän ja pääsevän aitiopaikoille. Itse ihminen unohtuu hyvin usein kaiken anteeksi ilmaisuni, mutta paskan jalkoihin. Kaiken keksityn millä mittailla paremmuutta ja pärjäämistä.


        Olishan tuo hienoa, jos ihmisarvo olis automaatio kaikille ja kaikkialla.

        Turhan usein tahtoo se ihminen siellä taustalla unohtua, varsinkin ne jotka eivät siellä kilpailussa pärjää. En tiedä mutta minusta on alkanut tuntua että nykyään uupuu myös ne jotka numeroiden ja saavutusten myötä pärjäävät.

        Toivottavasti ihmiset olisivat myös itselleen armollisia.


      • Anonyymi

        " Tärkein oppi tuli ehkä päätösjuhlassa kun uskonnon opettaja totesi puheessaan tyyliin; ihmisen arvoa ei mitata todistusten numeroilla eikä muillakaan saavutuksilla vaan ihminen itsessään on arvokas. "

        Mitäpä muutakaan voisi odottaa uskonnon opettajalta. Valitettavasti asia ei mene noin missään päin maailmaa. Ehkä munkkiluostarissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        " Tärkein oppi tuli ehkä päätösjuhlassa kun uskonnon opettaja totesi puheessaan tyyliin; ihmisen arvoa ei mitata todistusten numeroilla eikä muillakaan saavutuksilla vaan ihminen itsessään on arvokas. "

        Mitäpä muutakaan voisi odottaa uskonnon opettajalta. Valitettavasti asia ei mene noin missään päin maailmaa. Ehkä munkkiluostarissa.

        Eihän se mailma ole vielä valmis ja vähän epäilen että koskaan valmistuisikaan. Toivottavasti kuitenkin parempaan suuntaan oltaisiin menossa; kuten veneilystä sanotaan niin päämää tärkeämpi on matka itsessään.

        Silloin kun peruskouluni päätin oli Suomi eri asennossa kuin nykyään. Kapiaisissa ja opettajissa oli kyllä persoonia toisin kuin nykyään kun ovat kovin tasaista porukkaa. Lääkärit oli kaikkivoipia ja pappeja katsottiin ylöspäin muuallakin kuin saarnastuolissa. Ei olisi ollut mikään ihme että uskonnon opettaja olisi heiteillyt salamoilla ja kivitauluilla lupaillen ikuista kadotusta alle 8 keskiarvoille.


    • Anonyymi
      • Mistä mehusta krapula tuli?😅


    • Minä sain käsitöistä kympin, sekä stipendin...
      Elämässä oleellista on osata tehdä jotain hyödyllistä...Numeroista viis.

      • Hähä....Siis numeroista ei väliä...En tarkoittanut viisi:D


    • Anonyymi

      Kansakoulusta - en viitsi tarkistaa. Jotakin yli 8?
      Ammattikoulusta 8,6.
      Tekusta 9,1.
      Inssiksi en viitsinyt lukea kun ajattelin, että teknikkonakin leipäni pystyn hankkimaan. Eikä ollut rahaakaan: ruåtsiin telakalle menin siivoamaan aluksi...
      Hyvin on kuitenkin mennyt, mutta menköön vaan. On ollut kyllä monta Helvettiäkin välillä. Pahaa ja pitkään ja moneen otteeseen...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2377
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      177
      1430
    3. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1178
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1177
    5. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      96
      1127
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1082
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1045
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      987
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      960
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      72
      901
    Aihe