Tuli vaan mieleen tuosta jutusta:
https://www.lansivayla.fi/artikkeli/778622-lapsiperheen-500-nelion-talo-rakennettiin-kestamaan-200-vuotta-koko-talon-voi
Tuossa(kin) saattaa loppupelissä käydä niin että siellä köpöttelee sitten ikääntynyt pariskunta kahdestaan ylisuuressa kodissaan jonka ylläpito ottaa liiaksi voimille.
Itse tiedän myös ainakin yhden pariskunnan joka vanhoilla päivillä rakensi yli 200-neliöisen talon 10 000-neliöiselle tontille. Vaikka lapset ovat jo lentäneet pesästä, saa silti kuulemma olla neliöitä siksi kun lapset jos tulevat käymään niin on tilaa majoittaa niitä. Minusta jokseenkin älytöntä laittaa jemmatilaa jota kukaan ei välttämättä tarvitse.
Nyt kun ollaan ilmastosta huolissaan niin minusta ei pitäisi tuollaisille ylisuurille ok-taloille myöntää ollenkaan rakennuslupia, nehän ovat valtavia energiasyöppöjä ja jossain vaiheessa valtavia taakkoja omistajilleen vaikkei ne itse sitä ehkä edes tajua silloin kun ovat vielä vetreässä kunnossa.
Miten palstan sinkulat, haaveiletteko isosta talosta vai mieluummin pienestä? itse valitsin pienemmän jo ihan oman elämän helppouden ja tietenkin myös kulujen vuoksi.
Suuruudenhulluus asuntoasioissa
18
<50
Vastaukset
Iso talo tietenkin. Lapset ja lapsenlapset (sitten aikanaan) voivat tulla kylään eikä ketään ahdista.
Todellisuudessa ei ne ikinä tule. Istut ikkunan ääressä odottamassa eikä koskaan käänny tutun näköinen farkkuvolvo pihaan. Ne asuvat toisella puolella Suomea ja niillä on omat kiireensä. Hiihtolomallakin kävivät mieluummin alpeilla laskettelemassa, sieltä tuli sentään hieno kortti. Puhelinkaan ei koskaan soi, aina pitää itse turson soittaa sinnepäin ja kysellä kuuluimisia, juttelu on aina vähän vaivaantunutta.
Harmaaritari kirjoitti:
Todellisuudessa ei ne ikinä tule. Istut ikkunan ääressä odottamassa eikä koskaan käänny tutun näköinen farkkuvolvo pihaan. Ne asuvat toisella puolella Suomea ja niillä on omat kiireensä. Hiihtolomallakin kävivät mieluummin alpeilla laskettelemassa, sieltä tuli sentään hieno kortti. Puhelinkaan ei koskaan soi, aina pitää itse turson soittaa sinnepäin ja kysellä kuuluimisia, juttelu on aina vähän vaivaantunutta.
Mistäs sinä tiedät missä kukin asuu?
- Anonyymi
Iku-Turso kirjoitti:
Mistäs sinä tiedät missä kukin asuu?
Hän ”titää” kaiken.
Kyynisenä vanhanapoikana hän taitaapi vain kadehtia niitä joilla on perhe ja lapset perheineen kyläilevät mummin ja ukin luona. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hän ”titää” kaiken.
Kyynisenä vanhanapoikana hän taitaapi vain kadehtia niitä joilla on perhe ja lapset perheineen kyläilevät mummin ja ukin luona.Pistää silmään se että harmaaritari piikittelee nyt jatkuvasti tursonneelle pertille.
Johtuisko siitä että pertti oli pönttikselle ensimmäinen vaihtoehto, seuraava oli joku nettideitti ja harmis tuli vasta kolmantena maaliin. Anonyymi kirjoitti:
Pistää silmään se että harmaaritari piikittelee nyt jatkuvasti tursonneelle pertille.
Johtuisko siitä että pertti oli pönttikselle ensimmäinen vaihtoehto, seuraava oli joku nettideitti ja harmis tuli vasta kolmantena maaliin.No ei tuo ollut sen erityisemmin turson tulevaisuudenkuva kuin kenenkään muunkaan vaan ihan yleisnäkemys tästä ajasta. Ei nykyään enää lapsiperheetkään välttämättä vieraile mummolassa kuin ihan pakolliset kun useilla välimatkaa sinne mnummolaan. Välttämättä eivät isovanhemmatkaan ole enää nykyään niin auliita auttamaan lastenhoidossa kuin mitä joskus aikoinaan.
Tuossa joitain otsikoita mitä googleen tarttui:
https://www.is.fi/perhe/art-2000005764045.html
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/02/10/marja-hintikka-isovanhemmuus-hukassa- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pistää silmään se että harmaaritari piikittelee nyt jatkuvasti tursonneelle pertille.
Johtuisko siitä että pertti oli pönttikselle ensimmäinen vaihtoehto, seuraava oli joku nettideitti ja harmis tuli vasta kolmantena maaliin.Harmaaritari on ollut Pönttikselle koko ajan ykkönen. Eivät vain heti huomanneet toisiaan. Joskus lähelle on se pisin matka.
- Anonyymi
Harmaaritari kirjoitti:
No ei tuo ollut sen erityisemmin turson tulevaisuudenkuva kuin kenenkään muunkaan vaan ihan yleisnäkemys tästä ajasta. Ei nykyään enää lapsiperheetkään välttämättä vieraile mummolassa kuin ihan pakolliset kun useilla välimatkaa sinne mnummolaan. Välttämättä eivät isovanhemmatkaan ole enää nykyään niin auliita auttamaan lastenhoidossa kuin mitä joskus aikoinaan.
Tuossa joitain otsikoita mitä googleen tarttui:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/02/10/marja-hintikka-isovanhemmuus-hukassaJuuri sen takia lapsiperheet vierailevat harvoin mummolassa, kun mummi ja ukki ovat muuttaneet niin pieneen kämppään, ettei siellä mahdu yöpymään.
- Anonyymi
Voihan sen ison talon myydä tai vaihtaa pienempään haluttaessa. Nykyaikainen talo kuluttaa vähemmän kuin vanha pieni.
- Anonyymi
Pienemmän kämpän ostaminen on varmasti monella pariskunnalla mielessä, joilla on lapset lentäneet pesästä. Ongelmia on tuon tavaravuoren hävittämisellä ja talon myyminen. Jos asunto on alkuperäiskunnossa, sitä ei ole missäänpäin Suomea helppoa saada myydyksi. Kierrätyskeskukset ovat nykyään niin täynnä, ettei sinne huolita hyväkuntoistakaan tavaraa. Kirpputorin pitäminen on työlästä, ja monessa päikassa pöydänvuokraus maksaa paljon. Olen tässä vuoden sisällä muuttanut pitkän matkan päähän entisestä kodista.
Juurikin noin ja se tavaranj paljous on aikalailla suhteessa niihin entisiin tiloihin, mitä vähemmällä on pärjännyt aiemmin sitä vähemmällä pääsee muuttovaiheessa. Minun havaintojen mukaan ihmiset jättää sen pienempään muuttamisen aina liian myöhään, kannattaisi ne liikkeet tehdä aina hyvissäajoin elämäntilanteita ennakoiden.
No tuossakin jutun esimerkissä oli 6 lapsinen perhe kysymyksessä..
Se on selvä, että elämä ison perheen kanssa ahtaassa sillipurkissa voi kuviteella olevan melko paskaa..
Sekin on totta, että vaikka vanhemmat jäävät joskus kahden, niin lapset ja lapsenlapset kyläilevät ja silloin on hyvä olla tilaa majoittaa jos tulevat kauempaa..
Tottakai nyt joku 500 neliöö alkaa jo kuulostaa vahvasti ylilyönniltä..
Nykyään saa muuten jo siivouspalveluakin, jos on vaikkapa vanhempi pariskunta ja rahaa sukanvarressa..Kyllä itse kannatan isoa taloa. Jos lapset tai ehkä seuraavakin sukupolvi tulee käymään niin tilaa on hyvä olla. Tuommoinen 500 neliötä alkaa olla kyllä siinä rajoissa mutta antaahan se mahdollisuuksia. Vähän pohjamallista riippuen sitä voisi vaikka välillä vuokrata pitopalvelulle joka järkkää vaikka synttäreitä. Tai kasvattaa sirkkoja ja toukkia. Jos ei muuta keksi niin vuokraa arkeensa kyllästyneille pariskunnille huoneita tuntitaksalla.
Kyllä se elämän vireys katoaa nopsaan kun 23 neliön kämpästä tuijotat asvalttiviidakkoa ja kuuntelet kaappikellon kumahduksia.-Kyllä se elämän vireys katoaa nopsaan kun 23 neliön kämpästä tuijotat asvalttiviidakkoa ja kuuntelet kaappikellon kumahduksia. -
-Sanoppa muuta... Itse voin aikoinaan pahoin jo 45neliön kämpässä vaikkei muita ollut.. Kyllä sen tunsi, et täält on päästävä etenemään....Pian.
Mulle riittäis joku puunkolo.
- Anonyymi
Taitaapa enemmänkin olla nykyään niin että ihmiset haluavat pienenpää, koska ei haluta olla kiinni asuntolainassa ym. maksuissa vuosikymmeniä ja voidaan käyttää sama raha vaikkapa matkailuun ja kokemuksiin. Jotkut suurperheet ovat erittäin marginaalinen ryhmä.
- Anonyymi
Hahhah. Ihmiset haluaa suuremman talon kuin naapureilla tai tutuilla on, sitten kärvistellään maksujen ja muksujen kanssa rahattomana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hahhah. Ihmiset haluaa suuremman talon kuin naapureilla tai tutuilla on, sitten kärvistellään maksujen ja muksujen kanssa rahattomana.
Ei ole enää tuollaista, ehkä joillain keski-ikäisillä mutta ei todellakaan nuorilla. Nuoret asuvat halvasti vuokralla ja mieluummin matkustelevat ja harrastavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad861391- 52997
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että370828- 151800
- 55709
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124707- 51658
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38635- 76622
- 56604