"Rikkaassa maassa yhden lapsen hankkimatta jättäminen säästää vuodessa noin 58,6 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Toiseksi tehokkain keino, autosta luopuminen, säästää 2,4 tonnia, laskettiin tutkimuksessa."
Ja tämä vain lyhyellä aikavälillä mitattuna - pitkällä aikavälillä ero kasvaa kohti ääretöntä.
https://yle.fi/uutiset/3-10825443
Minäkin kolmen lapsen vanhempana olen ilmastotekoni pääosin jo tehnyt. Kaikki muu on pelkkää pikkuruista näpertelyä.
YLE ilmastonmuutoksesta
20
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Koko ongelman ydin on ylikansoittuminen. Suomalainen veronmaksaja pakotetaan tukemaan tätä. Suomessahan ylikansoittuminen ei ole enää ongelma kantisten keskuudessa.
- Anonyymi
Päästöjen vähentämisen verukkeella kerätyt verovarat menevät ylikansoittumisen tukemiseen. Tällaista on nykypäättäjien sumea logiikka.
- Anonyymi
Suomen perustuslain mukaan meidän täytyy tukea jopa terroristeja.
- Anonyymi
Kohta haetaan isis-lapset tänne äiteineen...
- Anonyymi
Tämä on SDP-vetoisen hallituksen agendan ykköstavoitteita. On hyvä muistaa, että SDP:n juuret ovat aseellisessa vallankumouksessa.
- Anonyymi
Lundin yliopisto julkaisi tutkimuksen, YLE uutisoi.
Toivottavasti lapsillasi on edes vähän järkeä.... - Anonyymi
Olihan se EU:n vaalimainoskin melko provosoiva. Perusnuori kiinnitti twiitillän siihen huomiota. SDP eväsi puolueen nuorisojärjestön tuet.
Tähän on tultu. Todella huolestuttavaa kehitystä.PS-nuorten twiittiä on kuvailtu rasistiseksi. Ajatus sen taustalla lienee ollut vastustaa Euroopan muuttumista entistä monikulttuurisemmaksi. Ottamatta tuohon twiittiin kantaa puoleen tai toiseen on kuitenkin kiintoisaa verrata sitä erään vihreän aktiivin mielipiteisiin.
Aiemmin keväällä kosovolaistaustainen vihreä feministi, ihmisoikeus- ja ilmastoaktivisti Brigita Krasniqi avautui HS:n jutussa väittäen havainneensa yliopistoissamme esiintyvän rasismia. Tämä Ozan Yanarin eduskunta-avustajanakin toiminut nainen piti yliopistojen ja akateemisen maailman "valkoisuutta" (Suomessa) ongelmallisena.
Minkäänlaista vastalauseiden myrskyä ei ollut havaittavissa, ehkäpä vain hyväksyvää nyökyttelyä. Jos PS-nuorten twiitti oli rasistinen, niin eikö samoilla kriteereillä Krasniqin mielipide ole rasistinen?
Miksi muuten vihreät kannattavat liberaalia maahanmuuttopolitiikkaa, vaikka juuri heidän pitäisi johdonmukaisesti ilmastonmuutoksen torjunnan nimissä vastustaa tuhansien ihmisten haalimista Afrikasta ja Lähi-idästä maahamme kasvattamaan hiilijalanjälkeään?- Anonyymi
Juuri tuosta viimeisen kappaleen syystä tohtori Eero Paloheikokin jätti koko puolueen.
Vihreille luonnonsuojelu on vain politiikanteon välikappale. On hyvä muistaa koko vihreän liikkeen syntyhistoria.
- Anonyymi
Ilmastomuutosvouhotus on politiikanteon välikappale. Muuhun johtopäätökseen ei ristiriitaisesta toiminnasta voi päätyä.
- Anonyymi
Hiilidioksidia pitää saada ilmakehään rutosti lisää.
Kaksinkertainen määrä olisi sopiva noin aluksi.- Anonyymi
Noin vuosisadan verran kun mennään vielä nykymenolla, niin toiveesi on totta (esiteollisen ajan pitoisuudesta laskettun).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin vuosisadan verran kun mennään vielä nykymenolla, niin toiveesi on totta (esiteollisen ajan pitoisuudesta laskettun).
Ei kannatta puhua esiteollisesta siinä yhteydessä kun teollisuus alkoi vasta 1950-luvun jälkeen, Tarkempaa olisi puhua Pienen Jääkauden eli kylmän kauden päättymisestä noin vuonna 1900. Samoihin aikoihin1950 -luvun jälkeen alkoi väestöräjähdys, kun teollistuminen ja vihreä vallankumous sai aikaan ruoantuotannon kasvun.
Kuivuuskaudet ja keinolannoitteiden kallistuminen ja jopa loppuminen saa kuitenkin osaltaan ihmiskunnan pelastumaan liikakansoitukselta toivottavasti.
Lämmin sykli on myös lämmittänyt meriä ja vapauttanut niistä hiilidioksidia.
CO2n päästöistä on vain alle 5% ihmisen päästöjä.
- Anonyymi
ainoa lohtu ilmaston aiheuttamassa maailmanlopussa on se että myös denialisteille tulee lähtö..
- Anonyymi
No hemmetti, minähän olen jättänyt vaikka kuinka monta lasta hankkimatta, montakohan niitä voisikaan olla, jos olisin ollut estelemättä? Eli saan kai sitten tuota autoa käyttää ihan huoletta, kun olen jo osani tehnyt monin verroin? Tai pitäisikö kuitenkin luopua siitä? Miten siitä nyt sitten tulee sitä päästösäästöä? Kai se uusikin omistaja sillä ajelee, mutta ehkä vähemmän?
- Anonyymi
Olen jättänyt hankkimatta lapsia muille. Hiiltä ei siis ole riesana nimeksikään.
- Anonyymi
Mitä väliä toisaalta paskoa planeetta jos ei jää jälkipolvea tuhosta kärsimään.
- Anonyymi
Saastuttaja maksaa. Vanhemmille hiilivero jokaisesta syntyvästä lapsesta.
- Anonyymi
yle liiottelee päästöjä
https://www.verkkouutiset.fi/ylella-satakertainen-virhe-puhelimen-ilmastovaikutuksista/- Anonyymi
Myös Kauppalehdessa ja Tekniikka & Talous lehdessä on juttu ”Laskelmissa on ainakin 100-kertainen virhe” jossa kirjoittaa Marko Konttinen .
Ei ihan tuubaa liene.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382292Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671557Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 631124
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171108TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852