Eri kulkuneuvojen kallistumiset mutkissa

Anonyymi

Miksi esimerkiksi mopo ja moottorivene kallistuvat mutkan suuntaan, mutta vaikkapa auto päinvastaiseen suuntaan? Eikö fysiikan lakien pitäisi olla kaikille samat?

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mieti edes vähän, juuri siksi ne kallistuvat eri suuntaan koska fysiikan lait ovat kaikille samat. Aloita siis miettimällä mikä ero noissa ajonevoissa on toisiinsa nähden :-D

    • Anonyymi

      Miten kuljettaja vaikuttaa auton kallistukseen mutkassa?
      Miten kuljettaja vaikuttaa kaksipyöräisen kallistukseen mutkassa?

    • Anonyymi

      Kyllä se mopokin kallistuisi samoin kuten auto, jos kuljettaja ei onnistu kallistamaan toiseen suuntaan.

      • Anonyymi

        Mites moottorivene? Siinähän on sama vaikka kippari seisoisi päällään veneessä. Aina kallistuu samalla tavalla käännöksen suuntaan.


      • Anonyymi

        Tarkoitat varmaan perämoottorivenettä? Siinä potkuri on selvästi painopistelinjan alapuolella, eli potkuri puskee käännöksessä ulkosivua ylös. Uppoumavene, kuten kalastajamallinen, kallistuu yleensä jyrkässä käännöksessä ulospäin.

        Hakukoneisto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan perämoottorivenettä? Siinä potkuri on selvästi painopistelinjan alapuolella, eli potkuri puskee käännöksessä ulkosivua ylös. Uppoumavene, kuten kalastajamallinen, kallistuu yleensä jyrkässä käännöksessä ulospäin.

        Hakukoneisto

        Ruotsinlaivatkin kallistuvat saariston mutkissa samalla tavalla kuin auto. Junissa pitää olla Pendolino-tekniikkaa, jos halutaan ettei ravintolavaunussa oluttuoppi lennä ulkokaarteen ikkunasta pihalle.


      • Anonyymi

        Jos rakentaisi sellaisen erikois venemopon ja -radan, jossa osa mopon massasta olisi renkaiden kosketuspinnan alapuolella 'ojakaivannossa'. Tarkka ajettava olisi, ettei pyörä lipsahda siihen ojaan ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan perämoottorivenettä? Siinä potkuri on selvästi painopistelinjan alapuolella, eli potkuri puskee käännöksessä ulkosivua ylös. Uppoumavene, kuten kalastajamallinen, kallistuu yleensä jyrkässä käännöksessä ulospäin.

        Hakukoneisto

        Katamaraanirunkoinen moottorivene kallistuu kaarteissa kuten auto, ja v-pohjainen yksirunkoinen perämoottorivene taas kallistuu päinvastoin sisäkurvin puolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katamaraanirunkoinen moottorivene kallistuu kaarteissa kuten auto, ja v-pohjainen yksirunkoinen perämoottorivene taas kallistuu päinvastoin sisäkurvin puolelle.

        Juuri näin. V pohjassa veneen kulkeminen hieman luisussa nostaa veden painetta etenevään laitaan ja pohjaan jolloin laita nousee ylemmäksi, sama vaikka olisi hydrokopteri eli potkuri linjan yläpuolella, ellei nyt sikana pienellä nopeudella kääntäisi samalla tehot maksimissa.

        T. Airfoiljokaeikirj.


    • Anonyymi

      Moottoripyörä ei itsestään kallistu siihen suuntaan, vaan ohjaaja kallistaa sitä siihen suuntaan ohjatakseen.

      Kallistuksen jälkeen / aikana kun ohjaustankoa hieman käännetään kallistuksensuuntaan, tämä oikaisee kallistuksen ja samalla tuli suuntaa muutettua.

      Mutta yritäppä vain kääntää ohjaustankia kallistamatta yhtään, käy kuten autossa, mutta kaksipyöräisellä pystyssä pysyminen ko. tilanteessa menisi hyvin haastavaksi.

      Voimat ovat ihan samaan suuntaan kuin autossakin. Autossa vain ei tarvitse tasapainoilla pystyssä pysymisen kanssa.

      • Anonyymi

        Moottoripyörä kallistuu vasemmalle sitä pikaisemmin mitä enemmän ohjaustankoa kääntää oikealle, ja nousee pystyyn vasemman puolen kallistuksesta sitä pikaisemmin mitä enemmän ohjaustankoa kääntää vasemmalle. Käytettävät ohjausliikkeet ovat tietenkin hyvin vähäisiä ja huomaamattomia mutta niillä on suuri vaikutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoripyörä kallistuu vasemmalle sitä pikaisemmin mitä enemmän ohjaustankoa kääntää oikealle, ja nousee pystyyn vasemman puolen kallistuksesta sitä pikaisemmin mitä enemmän ohjaustankoa kääntää vasemmalle. Käytettävät ohjausliikkeet ovat tietenkin hyvin vähäisiä ja huomaamattomia mutta niillä on suuri vaikutus.

        Hitaammissa vauhdeissa missä hyrräefekti ei ole vielä merkittävää, asia on juuri noin, paitsi että itse olen aina kyllä tehnyt fillarillakin vastaohjaukset ihan tietoisesti, enkä tiedostamatta, enkä suinkaan aina ole käyttänyt myöskään vähäistä liikettä, vaan yli 10 asteen ohjaustangon kääntöä vastaohjaukseen.

        Kun hyrräefekti on merkittävää suuruusluokkaa, ei ohjausliikettä (ohjaustangon pyörimisliike ohjausakselin ympäri) kallistamiseen enää juurikaan tarvita, vaan pelkkä momentti oikeaan suuntaan riittää aikaansaamaan kallistumisen.
        Silloinhan kuskin ohjausakseliin kohdistaman voiman momentti muuttaa pyörivien pyörien liikemääränmomenttia, mikä johtaa pyörien ja samalla koko kaksipyöräisen kallistumiseen kuskeineen. Tämä edellyttää takapyörän osalta, että etupyörä tuottaa sivuvoimaa kaarrekeskipisteen suuntaan. Eli juuri päinvastoin kuin vastaohjauksessa. Kokonaisuus onkin silloin jo aika yllättävän mutkikas, jos tilannetta lähestyy laskemalla fysiikan mukaisesti, eikä tyydy vain ajamaan sitä moottoripyörää reflekseillä. Laskemista ei tietenkään kannata yrittää suorittaa ajaessaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe