ENSIMMÄINEN KÄSKY!!!

"Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita Jumalia."


Ensimmäisessä käskyssä Jumala kertoo meille velvollisuuksistamme tärkeimmän; meidän on opeteltava tuntemaan Jumala!!!

Jumalan olemassaolon totuudet ovat niin tunnettuja ja itsestään selviä, että Hänen olemassaolonsa kieltäminen olisi sulaa järjettömyyttä!!!

Kun opettelemme tuntemaan Jumalaa, on meidän samalla ylistettävä ja kunnioitettava Häntä, koska olemme Hänen luotujaan. Uskosta osattomatkin jollakin tasolla tuntevat Korkeimman totuuden, mutta he eivät suostu uskomaan ja ylistämään Häntä. Näin he itse tekevät itsestään eläimiäkin alempia olentoja!!!

On olemassa kaksi kirjaa, joista voimme oppia Jumalasta, Raamattu ja luonnon kirja. Luonnon kirjasta voimme etsiä Jumalaa Hänen luomistöittensä tuntemisen ja ihastelun kautta. Raamattu ei enää etsi Jumalaa, vaan Raamatulla ON Jumala!!!

Ensimmäinen käsky on tärkein, koska jos emme täytä käskyistä ensimmäistä, emme täytä yhtäkään niistä!!!

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensimmäisessä käskyssä on virhe. Heprealaisia ei ollut Egyptissä orjina, eikä heidän joukkopakoaankaan ole siis tapahtunut.

      • Raamatussa EI OLE virheitä!!!


      • Anonyymi
        taskuttäynnäkiviä kirjoitti:

        Raamatussa EI OLE virheitä!!!

        On eri tavalla käännettyjä Raamatuita, ei tarvitse kuin pilkkua siirtää - niin asia saa jo toisen merkityksen. Sen kun rukkaa vain vaikka ihan hiemankin - paljon ei siis tarvita!

        Esim.
        "Minä sanon sinulle, tänään olet oleva kanssani paratiisissa"

        tai

        "Minä sanon sinulle tänään, olet oleva kanssani paratiisissa".

        Kumpi käännös on oikea, kumpaa kannatat ja kumpaan luotat satasella, kumpaa kääntäjää ohjasi Pyhä Henki?
        Kumpaakin versiota löytyy.


      • Raamattu on otettava KOKONAAN NIIN KUIN SE ON!!! Siinä ei ole pilkun vertaa neuvoteltavaa!!! Ehdottomuus ei kuitenkaan koske asioita yleensä, vain JUMALAN SANAA!!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        On eri tavalla käännettyjä Raamatuita, ei tarvitse kuin pilkkua siirtää - niin asia saa jo toisen merkityksen. Sen kun rukkaa vain vaikka ihan hiemankin - paljon ei siis tarvita!

        Esim.
        "Minä sanon sinulle, tänään olet oleva kanssani paratiisissa"

        tai

        "Minä sanon sinulle tänään, olet oleva kanssani paratiisissa".

        Kumpi käännös on oikea, kumpaa kannatat ja kumpaan luotat satasella, kumpaa kääntäjää ohjasi Pyhä Henki?
        Kumpaakin versiota löytyy.

        Tällaisessa tilanteessa on hyvä tarkistaa mitä alkukielessä sanotaan. Toisaalta suomenkielisissä käännöksissä kyseinen kohta kuuluu: " Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."(Luuk.23:43). Eli ei tuossa ainakaan jää tulkinnan varaa.
        Alkukieli on samoilla linjoilla :" Ja sanoi hänelle Jeesus: totisesti sanon sinulle, tänään kanssa minun olet paratiisissa!" (Novum-2)


      • juhani1965 kirjoitti:

        Tällaisessa tilanteessa on hyvä tarkistaa mitä alkukielessä sanotaan. Toisaalta suomenkielisissä käännöksissä kyseinen kohta kuuluu: " Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."(Luuk.23:43). Eli ei tuossa ainakaan jää tulkinnan varaa.
        Alkukieli on samoilla linjoilla :" Ja sanoi hänelle Jeesus: totisesti sanon sinulle, tänään kanssa minun olet paratiisissa!" (Novum-2)

        Juuri näin!!!
        Aamen, aamen, aamen!!!


    • Anonyymi

      En ole ollut Egyptin orjuudessa.

      (kui2)

    • Jumala oli huono suunnistaja, koska matka Egyptistä Israeliin kesti 40 vuotta.

      • Jotakin ongelmia tuossa on ollut ihan huvikseni katoin , että esimerkiksi Kairosta Jerusalemiin on 728km ja tuon kävelee 148 tunnissa, toki tuossa ei varmaankaan ole taukoja huomioitu.


      • Tolkun.Ihminen kirjoitti:

        Jotakin ongelmia tuossa on ollut ihan huvikseni katoin , että esimerkiksi Kairosta Jerusalemiin on 728km ja tuon kävelee 148 tunnissa, toki tuossa ei varmaankaan ole taukoja huomioitu.

        Siinain erämaa on silloinkin ollut lisäksi aika hankala juoman, ruokailun ja hygienian suhteen joten aika pahoja ongelmia on ilmeisesti ollut. Eli, että tämä kuuluu ehkäpä niihin legendoihin tai myytteihin joita Raamatussa on paljon.


    • Anonyymi

      ..."Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita Jumalia."

      ...paitsi se Jeesus-jumala.

      • Jeesus Nasaretilainen on kolmiyhteisen Jumalan lihaksi tullut toinen persoona, Sana!!!


      • taskuttäynnäkiviä kirjoitti:

        Jeesus Nasaretilainen on kolmiyhteisen Jumalan lihaksi tullut toinen persoona, Sana!!!

        Tämä Israelin Jumala kuitenkin ilmoitti että on yksi , on "minä" eikä nimikään ole Jeesus vaan JHWH.
        Kun on ilmoitususkonnosta kyse, niin tarvitaan ilmoitus jossa antaja peruu aikaisemmat ilmoituksensa joiden todistajaksi kaiken lisäksi Israelin laittoi. Ei käy että joku Jeesus ilmoittaa olevansa inkarnoitunut JHWH ja samalla rukoilee itseään avuksi isänään tai Paavali selittää että JHWH:lla onkin poika ja näin pitää nyt kaikkien uskoa tai päätyy kadotukseen.


    • Anonyymi

      Mulla on nyt lehtileike. Sinä nyt menet sinne saneeraukseen. Olet iso paha Esko P. Olisit vaan jättänyt mäiskimättä vaimoasi.

    • Anonyymi

      Palstalla esitetyistä kommenteista päätellen kukaan ihminen ei vielä ole onnistunut täyttämään tuotakaan käskyä, mitä se mahtaa pitää sisällään kun se on niin vaikeaa?

      • Anonyymi

        Niinpä, kuka tuntee edes itseään riittävästi kyetäkseen omana itsenään oikeasti etsimään Jumalaa?
        Kauniit ja isolla kirjoitetut sanat eivät välttämättä vielä kerro edes ihmisen sisäisen kypsyyden riittävän muuhun kuin ulkokultaisuuteen.
        Monta pientä kahletta on saatava mielestä murrettua, ennenkuin voi nöyrtyä tavoittelemaan suurempaa... saattaisimme olla ihmisinä kykenemättömiä näkemään läheisiämme samanlaisina ihmisinä kuin itse olemme.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      413
      8867
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2384
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      37
      1748
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1619
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      86
      1380
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1322
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      359
      1201
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      18
      1073
    9. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      125
      1049
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1022
    Aihe